eitaa logo
یادداشتها
549 دنبال‌کننده
52 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆یک کار رسانه‌ای خلاق که با هدف شکستن دو قطبیها و به چالش کشیدن مخاطب و واداشتن او به تامل و بازاندیشی در باورهایش طراحی شده. بسیاری از مخاطبان این کلیپ، با آن ارتباط برقرار کرده و محتوای آن را می‌پسندند. اما همه این گونه نیستند. این کار ستودنی، برای آنکه بر مخاطب اصلی‌اش تاثیرگذار باشد نیازمند فراهم کردن زمینه تعامل صحیح با مخاطب است. تعامل فرهنگی و فکری با هر مخاطبی نیازمند ایجاد ارتباط انسانی و محترمانه است. اگر بخواهم فرزندم سخن مرا بفهمد و بپذیرد باید احساس کند نزد من احترام دارد و مطمئن شود که نمی خواهم سلیقه خود را بر او تحمیل کنم. تهدید و بی احترامی نباید بر گفتگوی ما سایه بیفکند و گرنه موجب مقاومت در مخاطب می شود. اگر مخاطب این کلیپ بسیار زیبا احساس کند که نزد نیروهای مذهبی و انقلابی کرامت و احترام ندارد یا کرامتش مشروط به پذیرش باورهای مذهبی و انقلابی است در آن صورت چشم و گوش دلش بسته خواهد شد و با سازندگان این کلیپ همدلی و همراهی نخواهد کرد. در کنار تولید محصولات رسانه ای خلاق و جذابی این چنین، باید این باور را در خودمان و سپس در مخاطبان مان ایجاد کنیم که ما برای کسانی که مثل ما فکر نمی کنند احترام قائلیم. احترامی که مشروط و موقت نیست. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 💢 نسل Z یا نسل ضِد؟ ✍️ علی‌رضا آزاد 🔹تجربه‌های عینی‌ام طی هفته گذشته در میان جوانانی که به نسل Z مشهور شده‌اند، این بود: ▪️در جمع ۲۰ نفره از دانشجویان، حتی ۱ نفر تفاوت موج‌های سه‌گانه فمینیسم را نمی‌دانست. ▪️در کلاس ۶۰ نفره، حتی ۱ دانشجو، ترجمه ۱ آیه و حدیث درباره عدالت را در خاطر نداشت. ▪️در کلاس ۴۰ نفره، حتی ۱ دانشجو درباره ماجرای تیر ۷۸ در کوی دانشگاه چیزی نشنیده بود. ▪️در جمع ۵۰ نفره از دانشجویان معترض، ۴۵ نفر نمی‌دانستند که چرا ۱۶ آذر، روز دانشجو نامگذاری شده است. ▪️در کلاس ۳۰ نفره‌، حتی ۱ دانشجو، تعریف مشهور جان رالز از عدالت و آزادی را نخوانده بود. 🔹جوانانی که به‌ نسل Z مشهور شده‌اند و برخی با تعجب و تحسین از بیداری و شجاعت‌شان می‌گویند، بیشتر "نسل ضد" هستند؛ ضد همه کس و هر چیز. این نسل نه سنتی‌ست و نه مدرن و نه حتی پُست‌مدرن. ▪️من از تحول‌خواهی ناشی از تاریخ‌نشناسیِ این نسل می‌ترسم. ▪️من از شعارزدگیِ ناشی از بی‌تجربگیِ این نسل می‌ترسم. ▪️من از بی‌ملاحظه بودنِ ناشی از بی‌مطالعه بودنِ این نسل می‌ترسم. ▪️من از آزادی‌خواهی ناشی از بی‌هنجاریِ این نسل می‌ترسم. ▪️من از عدالت‌خواهیِ ناشی از بی‌آرمانیِ این نسل می‌ترسم. 🔹چه فایده که مانند آن سردار، برای خوش‌آمد نسلZ، چین‌های یادگار دفاع مقدس را از پیشانی‌‌مان بوتاکس کنیم و یا مانند آن سیاست‌مدار، برای جلب رأی‌‌شان، مُهر پیشانی را با موی جوگندمی بپوشانیم یا مانند آن استاد دانشگاه، لی‌لی به لالای‌شان بگذاریم؟! 🔹چه فایده که به‌ محاکمه این نسل و تنبیه مقصران و توبیخ پرورانندگان‌ این نسل بپردازیم، وقتی بخواهیم یا نخواهیم، این نسل، مردم و بلکه مدیران آینده‌ کشورند؟! 🔹بینش‌افزایی از راه تاریخ‌‌‌خوانی، فلسفه‌ورزی، فرهنگ‌گستری، دینِ تعاملی و اخلاق‌مداری شاید تنها راه نجات نسل Z و آینده کشور باشد. @Dr_AlirezaAzadhttps://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم چنین امام جمعه ای مایه افتخار دین و کشور و مردم است. امام جمعه ای که در جامعه آرامش ایجاد می کند. امام جمعه ای که تدین را با عقلانیت در کنار هم قرار می دهد. امام جمعه ای که هم پاسدار ارزشهای دینی است و هم پاسدار کرامت انسانها. امام جمعه ای که هم دغدغه احکام الهی را دارد و هم دغدغه اخلاق را. امام جمعه ای که فهم صحیحی از جایگاه امر به معروف و نهی از منکر دارد. ➖ سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل گفت: در یک کشته‌سازی دروغین و شایعات منتشر شده کذب، بی‌پایه و اساس از دیروز رسانه‌های غرب سعی می‌کنند تا کشته شدن یک دختر اردبیلی را به عنوان حرکت تحریک‌آمیز علم کنند در حالی که چنین حادثه‌ای در اردبیل رخ نداده و وقوع آن از پایه و بن و اساس دروغ محض است. 🔻 یقین می‌دهم که نه هیچ‌دانش‌آموزی مجروح شده، نه کسی کشته شده و نه درگیری رخ داده است. کل مساله خلاصه می‌شود به اعتراض برخی خانواده‌ها درباره این‌که چرا بچه‌های‌شان بدون اطلاع آنها به برنامه رفته‌اند. غیر از این هیچی در اردبیل نیست. 🌀 به نظر من خطای بزرگی شده که بدون اجازه والدین، بچه‌ها را برده‌اند. چند مدرسه را برده بودند اما فقط اولیای مدرسه شاهد اعتراض کردند. باید به خانواده‌ها اطلاع می‌دادند ولی مشکل دیگری نبوده است. ➖ ما غیر از روشنگری با نهایت احترام، راه دیگری نداریم. ما روی حفظ کرامت، حساس هستیم. اگر دشمن مشکل ذهنی ایجاد کرد، باید با نهایت حرمت و احترام مشکل ذهنی حل شود. اگر برخورد تند کنیم آیا مساله حل می‌شود؟ یک نقطه‌مشترک داریم و آن هم ایران عزیز است.‌ ➖ فقط وهابیت است که می‌گوید همه باید مثل ما فکر کنند. این خیلی وحشتناک است. منظور من همه است. مثل من امام جمعه. بزرگ‌ترین وظیفه دستگاه‌های فرهنگی کشور، نزدیک کردن فهم ما از دین و پدیده‌های اجتماعی است. همه ما یک مقصد داریم برای این‌که به یک واحد مجموعی تبدیل شویم. حرف‌ها را باید آزادانه بشنویم. با فحش نمی‌شود با مخالف حرف زد. در این زمینه لازم است با بلوغ رفتار شود. اگر این حاکم شود بسیاری از طردها و بد و بیراه گفتن‌ها و... از بین می‌رود. ➖ وقتی یک چیزی خلاف قانون باشد و خلاف مصلحت کلان باشد. وقتی یک مدیری خطا یا اختلاسی کرده است، این‌که زمینه این اختلاس چه بوده، چطور صورت گرفته و... اینها سوالاتی است که باید در جای امنی مطرح شود. اگر مسئول حرفی دارد، بزند. اگر ندارد، باید استعفا بدهد. ما باید از سر اصلاح صحبت کنیم نه عداوت. ➖ با گفت‌وگو خیلی از مشکلات حل می‌شود. ما باید به‌طرف بلوغ سیاسی برویم و همدیگر را کریمانه تحمل کنیم. نباید از همدیگر عصبانی شویم. باید اجازه داد مردم حرف‌شان را بزنند و در مسیر گفت‌وگو تحمل و برخورد کریمانه در جامعه ترویج پیدا کند. ➖ زمانی‌که ما می‌خواهیم اعتراض کنیم باید بدانیم که ۱۰۰درصد کشور ما هدف دشمن است. درنتیجه زمانی‌که ما می‌خواهیم اعتراض منطقی داشته باشیم، یک عده‌ای دنبال برنامه‌های دیگر هستند و تخریب و اهانت را شروع می‌کنند. ➖ من در استان ستاد امر به معرف و نهی از منکر راه ‌انداخته‌ام. منکر اصلی این است که شما ببینید یک شهردار یا استاندار یا وزیر خوب کار نکرده یا تصمیم اشتباهی گرفته است و شما فریاد بزنید. امر به معروف و نهی از منکر اصل نورانی برای اصلاح جامعه است ما شأن آن را برای کارهای جزئی شکستیم. مراکز حساس تصمیم‌گیری ما باید دست افراد کاردان و دنیادیده باشد؛ مدیری که امروز تصمیم می‌گیرد و می‌داند شش‌ماه دیگر چه می‌شود. ➖ مدیر وقتی کارمند ایرادش را می‌گیرد و او ریشه آن کارمند را می‌کند، مدیر سفارشی است. دعوای خیابانی باید برچیده شود و یک عقلانیت حاکم شود، هم دولت باید تحمل داشته باشد و آستانه‌اش را بالا ببرد و عزیزان معترض مواظب باشند افرادی که افکار دیگر دارند، می‌خواهند مساله را لوث کنند. ما در آینده می‌توانیم حرکت‌های اصلاحی در جامعه داشته باشیم. @shabake_emamat_ardabilhttps://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم حجه الاسلام محمد علی میرزایی طلبه فاضل و خوشفکر انقلابی است که در رسانه‌های عرب زبان حضور فعال دارد. هوادار مبانی و اصول انقلاب و رهبری است اما منتقد برخی شیوه‌ها و عملکردهای فرهنگی مسوولان و نهادهای نظام بوده و پیشنهادهایی برای بهبود عملکردها و روندها دارد. یادداشت زیر از جناب میرزایی به بررسی نقطه ضعف اساسی رسانه‌های ایران در مواجهه با رسانه‌های متخاصم می‌پردازد. امیدوارم این یادداشت از سوی سیاست گزاران، مدیران و برنامه سازان صدا و سیما جدی گرفته شود و به بهبود عملکردها بینجامد. ایران و شکست‌های رسانه‌ای ✍ محمد علی میرزایی ضعف و ناکارآمدی رسانه‌ای ایران در قبال جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای عربستان کاملا مشهود است. تعارف نداریم. حقیقت را هر قدر تلخ اما باید قبول کرد. ما بر حق هستیم. اما این کافی نیست. پس و أعدّوا لٓهُم ما استطعتم مِن قوة، چه می‌شود؟ در حوادث و اغتشاشات گسترده اخیر، صدای ملت ایران شنیده نشد، زیرا دستگاه رسانه‌ای ما که تعیین کننده ترین عامل ساختن ذهنیت عمومی جهان به نفع ماست، دستگاهی ناکارآمد است. رسانه‌های عربی و انگلیسی ما یک‌جانبه‌گرا، خودشیفته، ایدئولوژیک است و تک‌صدایی بر آن‌ها حکومت می‌کند. انسان معاصر از این مدل رسانه خوشش نمی‌آید. در برنامه‌ای عربی به طور هفتگی شرکت می‌کنم. مدیران شبکه حاضر نیستند در هر موضوعی صدای مختلف را هم بیاورند. اختلاف‌هراسی داریم. دوست نداریم ذره‌ای میدان به صدای مختلف بدهیم. نتیجه چه می‌شود؟ طبقه خاکستری از نخبگان و اندیشه‌ها که نه دو آتیشه هوادار ما هستند و نه کینه‌ورزانه در تقابل با ما آرایش گرفته‌اند، هیچ فضایی در کنار ما ندارند و بناگزیر جذب جبهه دشمن می‌شوند. وضعیت اسفبار تمام عرصه‌ها همین است. منطق ما تعاملی نیست. دیگران یا باید کاملا با ما باشند که بشوند خودی یا اگر منتقد و مخالف برخی از سیاست‌های ما باشند ما موقعیت تقابلی در برابر آنان خواهیم گرفت. یک روز شبکه العالم را با دید ارزیابی نگاه کنید. تقریبا ۹۰ درصد کارشناسان، تحلیل‌ها و تفسیرها در چارچوب تنگ و مضیق مدیران شبکه، تهیه‌کنندگان، مجریان و دست اندرکاران باید حرکت کنند. همه با هم روی یک ریل!! همه شبیه هم حرف میزنند! گویا نواری است که آن را تکرار می‌کنند. معلوم است که چنین عقلیت، ذهنیت و خط ریلی، برای بشر معاصر جاذبه ندارد. این فضای تنگ و حصار بسته را بشکنید. حق، در فضای آزاد، کم نخواهد آورد اگر اهل حق را به میدان آورید. افرادی که از پر کاه سبک‌ترند و تقریبا چیزی در چنته ندارند صرفا چون با لفاظی و چرب‌زبانی یاد گرفته‌اند در تملق و ثناگویی از ما هر روز هزار بار پوزه استکبار را به خاک بمالند و ما را هر لحظه در عرش اعلای علیین بالا ببرند، در دم و دستگاه ما صاحب برنامه، ستون رسانه، کرسی کارشناسی و دیگر موقعیت‌ها میشوند، بی آنکه کار آنان جاذبه داشته باشد و کسی را قانع کند و قوتی بر قوت ما بیفزاید و تیری از او به جبهه مخالف برسد! واقعیت این است که صدای جمهوری اسلامی که بر‌حق‌ترین کیان سیاسی زمانه ماست به جهان نمی‌رسد. فراموش نمی‌کنم که حدود بیست سال قبل وقتی شبکه العربیه عربستان آمد هیچ شباهتی به فضای بسته و منغلق عربستان آن زمان نداشت. تلاش عربستان این بود که العربیه شبکه‌ای در تراز جهانی باشد نه ملی. تا حدودی در این کار موفق شدند. العربیه در کنار الحزیره به قطب خبر رسانی جهان عرب تبدیل شد. زیرا آن را در مقیاس و اندازه و قامت کشورشان نساختند. بنده شخصا دهها بار مهمان این شبکه بودم تا از مواضع جمهوری اسلامی تحلیل مدافعانه ارائه دهم. اینطور حرکت کردند تا به نقطه فعلی رسیدند. تقریبا در اغلب قاطع خانه مردم ۲۶ کشور عرب زبان دیده می‌شود. باعث تأسف است که حتی تحلیل‌گری که گرایش به سوی جمهوری اسلامی ایران دارد اما با رویکرد و جناحی متفاوت از جناح حاکم، به چنین فردی هم میدان داده نمی‌شود. در این جنگ ناجوانمردانه علیه کشور و انقلاب، با محوریت رسانه، ما پیروز نشدیم. پیروزی‌های ما در داخل، خارج و کل منطقه غالبا از جنس نظامی و سخت‌اند نه فرهنگی، رسانه‌ای و نرم. @mohamad_ali_mirzaaeihttps://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍ سید مهدی مرتضوی مصیبتها، با همه رنج و خون دلی که با خود می‌آورند، فرصتی برای همدلی و شکوفا شدن عواطف انسانی و تقویت و افزایش هستند. کاش سیاستهای نظام جمهوری اسلامی این فرصت سرشار از غم را برای تسلی بخشیدن به دل داغدیده هم وطنان مصیبت زده و ترور و اغتشاش و ناامنی از دست ندهند و حساب خود را از آنها جدا کنند. کاش انقلاب، منتقدان سیاستهای نظام را خونهایی که امروز در شیراز عزیز و حرم اهلبیت ع ریخته شد معرفی نکنند و حساب آنها را از تروریستها و تجزیه طلبان و دشمنان این سرزمین از جمله عربستان و امریکا و اسرائیل جدا کرده و راه همدلی ملی را باز کنند. از خدای مهربان برای همه ایرانیان، دلی سرشار از مهر و برای مصیبت زدگان و خانواد‌ه‌های داغدار، تسلی و آرامش طلب می‌کنم. https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم رحمت خدا بر افشین علا شاعری که دیدگاه های فرهنگی و اجتماعی اش متفاوت با نگاه رایج نزد نیروهای مذهبی انقلابی است اما دلبسته ایران و انقلاب است. او در شعری که به مناسبت حوادث اخیر سروده از سیلی سرخ خودیها گلایه می کند اما به بهانه آن به بیگانگان چراغ سبز نشان نمی دهد. دیدگاه کسانی که به بهانه سختی های تحریم مردم را به تسلیم شدن در برابر دشمن دعوت می کنند نقد می کند. و در بیت پایانی دستش را در دست زخمی امین خراسانی می گذارد و پیوندش با سید خامنه ای را ناگسستنی می خواند. سرودهٔ افشین علا در مورد حوادث اخیر: به رغم زخم زبان‌ها به غم، عنان ندهم ز کف، قرار خود از طعن طاعنان ندهم رفیق عهدشکن! از تو کمترم آری اگر که بر سر پیمان خویش جان ندهم اگر چه صورتم از سیلی خودی سرخ است چراغ سبز به بیگانگان نشان ندهم به خیمه گه چو شبیخون بی‌امان زده خصم ز تیربار کلامم به او امان ندهم به رغم این همه تحریم، پیش چشم عدو ز بیم، پرچم تسلیم را تکان ندهم سبک‌ سرانه چو پیران طالب تمجید زمام عقل به تأیید هر جوان ندهم بس است خوردن نیش از شکاف ها یک بار دوباره در دهن مار، امتحان ندهم رهین باور خویشم! هر آن چه خواهی گو که دل به خشم و خوشایند این و آن ندهم به رغم تازه به دوران رسیدگان حریص مقام فقر به سرمایه‌ جهان ندهم زمین اگر همه دشمن شود، بگو به «امین» که دست زخمی او را به آسمان ندهم ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم‌الله الرحمن الرحیم ✍️زینب سنجارون توی اتاق دارم دخترکم را میخوابانم که خواهر بزرگترش، فاطمه می آید دم در و می گوید «مامان بیا!» ریحانه خوابش برده، آرام و بی صدا می‌روم بیرون. فاطمه خودش را می اندازد توی دلم. اشک می‌ریزد و گریه می کند. «مامان بچهه نه بابا داره حالا نه مامان، دلم میسوزه براش» بغلش می کنم. گریه می‌کند. از همان جا به همسرم می گویم «کاش اخبار رو نمیذاشتید ببینه» فاطمه می گوید «ظهر هم تو شبکه پویا نشونش داد» دلم گریه میخواهد. دوست دارم من هم همراهش اشک بریزم. خودم را نگه میدارم. فاطمه دارد بچه را در موقعیت های مختلف تصور می کند «اگه بگن والدینت بیان مدرسه کی رو ببره؟» دست و پایم را گم می کنم. فاطمه اشک می‌ریزد و زود زود با دستهایش پاکش می کند. طاقت دیدن اشکهایش را ندارم. دلم می خواهد برایش قصه بسازم. آرتین را همراه یک نیروی جادویی، مثلا نوری که همیشه همراهش است و مواظبش. فاطمه بزرگ شده و قصه های من نه هنوز. می گذارم خوب گریه کند تا گریه بشود آبی روی آتش دلش. یاد فیلم «بازمانده» می افتم. بچه بودم بار اول که از تلویزیون پخش شد. خواهر بزرگترم‌ بعدش چند روز تب کرد. بعدها بهم گفت «اگه بغض کردی حتما گریه کن قورتش نده» آن روز همه پای تلویزیون بودیم و خواهرم خجالت کشیده بود گریه کند. بار دیگر که با هم نشسته بودیم فیلم تماشا می کردیم، فیلم «از کرخه تا راین» برای بار چندم. مامان و بابا خانه نبودن ما یک دل سیر اشک ریختیم. همان وقت همسایه آش نذری آورد و ما به هم نگاه کردیم و مانده بودیم کدام یکی چشم هایش کمتر تابلو ست و می تواند برود دم در. میگذارم گریه کند. می بوسمش با ترس، ترس از نداشتنش، از نبودم، از اینکه نتوانم دیگر ببوسمش. آرام می‌شود و چند دقیقه بعدش می گوید «چشمم». پشت چشم چپش ورم کرده. بهش می گویم «از بس دست کشیدی روی چشمت، چیزی نیس تا صبح خوب میشه» خوب نمی شود. صبح بدتر هم میشود. صبح جمعه دکتر چشم پزشک نمی توانیم پیدا کنیم. می‌روم اورژانس چشم پزشکی. دکتر جوانی که لابد دانشجوی دوره تخصص هست معاینه اش می کند. توی مغزم صدای دانشجوها می پیچید «بی شرف، بی شرف» خبرهایی هم از دانشجویان پزشکی شنیده ام. خودم را جمع و جور می کنم. ذهنم فاز رئالیسم جادویی می گیرد . اگر یک لحظه اینجا کامل سیاه شود و ظلمات، کسی کسی را نبیند چه میشود؟ ما آدم های رمان کوری می‌شویم. می‌ترسم. دکتر دارد دستگاه را جلوی چشم فاطمه تنظیم می‌کند. گاهی از او سوال می‌کند گاهی از من. بهم می گوید «مامان! تو این دو سه هفته سرماخوردگی نداشته؟» از آن کلمات است که لطافتش مسری ست. قطره و پماد تجویز می‌کند و چندتا دارو که احتمال دارد نیاز شود در صورت خوب نشدن. من به فکر می‌کنم، به قدرتش، باید از دکتر سوال می‌کردم که میتواند ترس عاملش باشد؟ ترس توی سرم یک عالمه فانتزی وحشتناک ساخته است. آنقدر که اگر ذهنم شیشه ای شود مرد جوان سفید پوش باید بترسد ازم. چه کسی ما را از همدیگر ترساند؟ بذر ترس را کاشت تا چه درو کند؟ قرار است این همه ترس تلنبار بشود تا چه چیزی پنهان بشود زیرش؟ صدایی می آید. صدایی که زورش از همه ترس های دنیا بیشتر است. چیزی از جنس نور، همان نوری که توی قصه‌ام همراه شده بود با آرتین. نه فقط او، همراه است با همه. دکتر دست می کشد روی موبایلش، صدای اذان متوقف می شود. دلم می خواست صدا همچنان بیاید. دلم می خواست «اشهد ان محمد رسول الله» بشنوم. صلی الله علیه وآله وسلم یعنی . یعنی نقطه وصل زمین و آسمان. ترسهایم آب می‌شود، خنکی اش آتش‌ ها را خاموش می کند. تصویر های ذهنم همه می‌شود تصویرهای فیلم «محمد رسول الله» مجید مجیدی، می‌شود گل محمدی، می‌شود آب زلال چشمه. محمد صل الله علیه وآله وسلم، می‌شود نقطه‌ وصل همه‌ مردم عالم، نه فقط زمین و آسمان. همه چیز نور می‌شود وقتی دستشان را می گذارند توی دستش. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
بسم الله الرحمن الرحیم چنین امام جمعه ای مایه افتخار دین و کشور و مردم است. امام جمعه ای که در جامع
کاش بچه های مذهبی و کسانی که به دنبال جهاد تبیین هستند از سرمایه ائمه جمعه ای همچون آقای عزیز استفاده می کردند. کسانی که از جنس امام خمینی و رهبر انقلاب و شهید مطهری و شهید بهشتی هستند و بوی آنها را می دهند. توان ارتباط با اکثریت بندگان خدا را دارند و سخن گفتن شان به ایجاد دوقطبی نمی انجامد. پیشنهادم به فعالان عرصه آن است که ای که در این عرصه توانمند هستند را شناسایی کرده و سخنان آنها را در جامعه منتشر کنند. این امر می تواند زمینه آشتی و حسن ظن با روحانیت را در اقشار مختلف مردم تقویت کرده و جبهه جهادگران تبیین را تقویت نماید. یادداشت کوتاه زیر از جناب محمد علی میرزایی در وصف این مرد نازنین است. ✍️ محمدعلی میرزایی چقدر فرق هست بین امام جمعه بزرگوار، مهذب و با تدبیر اردبیل با دیگران ... امام جمعه اردبیل محبوب مردم است. ملت ،حرف او را درک میکند و قضاوت و خبرش را تصدیق مینماید. آقای عاملی دارای ظرفیتی استثنایی برای آرام سازی است. نه تنها در میان اقشار ملت آتش فتنه و چند قطبی و نفرت روشن نمیکند که با چتر مهر، ادب، حکمت و طهارتش، التهاب فتنه فرو مینشاند. چقدر نیاز ملت و نظام بزرگ و با شکوه ما به این انسانها قابل احساس است!! @mohamad_ali_mirzaaeihttps://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم اعضای حقیقی محترم سلام و رحمت خدا بر شما آنچه را که انتظار بود در یکصد روز گذشته در فضای عمومی و رسانه ای انجام دهید و بگویید و تبیین کنید و نکردید را رهبر انقلاب در سخنرانی امروز خود در تاریخ 14 دی 1401انجام دادند. تقریبا تمام مطالبی که امروز در سخنان ایشان مورد اشاره قرار گرفت، سالها پیش از سوی ایشان نیز بیان شده بود. در همین جلسه حداقل دو بار سخنرانی های گذشته خود را یادآوری کردند. فقط لازم بود سخنان ایشان را با دقت می خواندید و می فهمیدید تا بتوانید به فهم درستی از فرهنگ دست پیدا کنید و بنیاد صحیحی برای حکمرانی فرهنگی بگذارید و مانع هرج و مرج و افراط و تفریط در حوزه عفاف و حجاب شوید. ✍️ سید مهدی مرتضوی ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ سید مهدی مرتضوی کسانی که با عمق تعالیم قرآن و اهلبیت ع آشنا هستند و فهم دقیقی از آنها دارند می توانند هم از دفاع کنند و هم و کرامت آنها را پاس بدارند. به دوستانی که اهل مطالبه از مسوولان در زمینه عفاف و حجاب هستند پیشنهاد می کنم به این نکته ظریف توجه کنند که در کنار دغدغه رعایت احکام الهی بر حفظ کرامت بندگان خدا حتی اگر خطا کار باشند و نقصی در رفتارشان باشد، نیز تاکید کنند تا مطالبه شان ابتر نگردد. این پیشنهاد به این معنا نیست که این بزرگواران برای کسانی که در زمینه رعایت احکام الهی ضعیف هستند کرامت و احترام قائل نیستند بلکه تذکری خیرخواهانه برای جلوگیری از ایجاد سوء تفاهم در افکار عمومی در این باره است. به این عزیزان سفارش می کنم در سخنان رهبر انقلاب و سیره حاج قاسم عزیز که در تعالیم معجزه آسای قرآن و اهلبیت ع ریشه دارد تامل کرده و همان گونه که از احکام الهی دفاع می کنند، دغدغه خود نسبت به حفظ حرمت بندگان خدا را نیز ابراز نمایند. در این صورت، کار عفاف و حجاب خیلی راحتتر و سریعتر به سامان خواهد رسید. روش رهبر انقلاب در سخنرانی 14 دی 1401 می تواند الگوی خوبی برای فعالان فرهنگی در زمینه تبیین و امر به معروف باشد. ایشان از یک طرف تاکید کردند که حجاب بانوان حکم خدشه ناپذیر شریعت است و از سوی دیگر بانوانی که حجاب ضعیف دارند را فرزندان ما خواندند و با تعابیر مختلف نشان دادند که برای آنها احترام و کرامت قائلند و اعلام کردند خطای آنها در رعایت نکردن حجاب شرعی، موجب نمی شود که از دایره دین و انقلاب خارج شوند. یک راه مناسب برای نزدیک شدن حجاب عرفی به حجاب شرعی، مطالبه حجاب شرعی همراه با تکریم و احترام از بانوانی است که آن را رعایت نمی کنند تا آنها نیز به احترام حکم خداوند و جامعه دینی و از سر محبت به خدا و مومنانی همچون حاج قاسم عزیز به حجاب شرعی نزدیک شوند و زحمت رعایت آن را بر خود هموار کنند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
سلام بر دوستان همراه برخی از دوستان عزیز و بزرگوار آخرین یادداشتی که دیشب در کانال قرار داده بودم را دارای اشکال دانستند. ضمن سپاسگزاری از تذکر خیرخواهانه این عزیزان، یادداشت مذکور را اصلاح کرده و مجددا در کانال قرار دادم. راه اصلاح و بهبود امور و هم افزایی، تذکر خیرخواهانه و مشفقانه و تکریم و رعایت احترام نسبت به کسانی است که به آنها تذکر می دهیم. مچ گیری و سرزنش نوعی است و نه تنها هیچ کمکی به اصلاح نمی کند بلکه سبب پیچیده تر شدن اوضاع و ایجاد کدورت و دشمنی شده و باب گفتگو را می بندد. وظیفه خود می دانم از کسانی که لحن یادداشت پیشین موجب رنجش خاطرشان شد پوزش بطلبم. همچنان راه اصلاح امور را باز شدن باب گفتگوهای جدی و انتقادی بین کسانی می دانم که با یکدیگر اختلاف نظر دارند. زبان نرم و مهربان و احترام نسبت به مخالفان، ضروری ترین مقدمه برای گفتگوست. اخلاقی از جنس حاج قاسم عزیز است که می تواند زمینه را برای گفتگوهای جدی فراهم کند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعالیت های سرای ایرانی بعد از دریافت اخطار ... 🔹 پس میشود کاری انجام داد👌 این برنامه را در مجتمع آپال و مجتمع های تهران و شهرهای دیگر انجام دهید. 🔹 تا نباشد چوب تر... 🇮🇷 کانال رسمی #عن🏻 @antarnational حتما یادداشت #ادب_در_فضای_مجازی 👇را که درباره این مطلب است بخوانید. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
فعالیت های سرای ایرانی بعد از دریافت اخطار ... 🔹 پس میشود کاری انجام داد👌 این برنامه را در مجتمع آپ
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️سید مهدی مرتضوی کانالی با نام فیلمهای بالا را همراه با زیرنویس منتشر کرده است. در آخر متن زیرنویس، عبارت زیر نوشته شده است: تا نباشد چوب تر ... در این فیلمها فروشگاه بزرگی را نشان می دهد که یکی از خانمهای کارمندش را مامور کرده تا به خانمهای بی حجاب تذکر دهد حجابشان را رعایت کنند و در صورت لزوم به آنها روسری هدیه می دهد. مومنان قوی هستند زیرا هم اعتقادشان حق است و هم دستشان برای دفاع از حق، پر از استدلال است. مومن به خاطر حقانیت و استحکام باورهایش نیاز ندارد از ابزارهای غیر اخلاقی برای رسیدن به هدف استفاده کند. اصولا بی ادبی از هر طرف که محاسبه کنیم جز ضرر برای حق و مومنان به آن چیزی به بار نخواهد آورد: اولا آنچه بیش از هر چیزی سبب جذب و جلب ناظران بی طرف در جدال حق با باطل می شود، خلق خوش و ادب است. به همین دلیل خداوند به پیامبرش ص می فرماید: فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک. و به همین علت است که مذاهب باطل که دستشان از حق و استدلال و منطق خالی است از خلق خوش و مهربانی و ادب استفاده ابزاری می کنند. ثانیا بی احترامی از جانب مومنان، سبب ترویج بد اخلاقی در جامعه خواهد شد و سطح اخلاق در جامعه افول می کند. چنین امری به هیچ وجه مطلوب دین و مومنان نمی باشد. ثالثا بی ادبی از جانب مومنان، چون بومرنگ به خود آنان و مقدسات شان باز خواهد گشت. به همین دلیل قرآن کریم می فرماید: لا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا بغیر علم. هر چه محترمانه تر سخن بگوییم، احترام ما در قلب مردم و کسانی که جویای حق هستند بیشتر خواهد شد. به عبارت دیگر یکی از بهترین راههای تبیین حق و زدودن شبهات، رعایت اخلاق و ادب در مقابل کسانی است که مخالف ما هستند و باور یا رفتاری غلط دارند. پیامد ادب ورزیدن اهل حق، است. یا سبب ترویج ادب و ا خلاق در سپهر عمومی می شود و باب بی ادبی به مقدسات بسته می شود. یا مخالفان از سر جهل یا عناد بر طبل بی ادبی می کوبند که در این صورت راه شناخته شدن حقیقت برای مردم و جویندگان حقیقت آسان تر خواهد شد. دل ما از اینترنشنال خون است اما استفاده از واژه غیر محترمانه عنترنشنال اگر باب بی احترامی به مقدسات را بگشاید یا آن را آسانتر کند کاری غلط خواهد بود. هیچ ایرانی غیرتمندی نمی تواند از سعودی اینترنشنال راضی و با آن همراه باشد. رعایت ادب نسبت به این رسانه به معنای تایید جنایتهای این رسانه نیست. بخشی از مومنان انقلابی ممکن است از توهین به این رسانه متخاصم خشنود شوند یا بی ادبی نسبت به آن را ناپسند ندانند و براحتی چنین مطالبی را منتشر نمایند. این دوستان باید متوجه باشند که انتشار این قبیل مطالب به معنای تایید آن است و این اقدام آنها سبب می شود پیامدهای ناگوار چنین فعالیتهایی به پای جریان مومن انقلابی نوشته شده یا گریبان آنها را بگیرد. حتی مومنانی که این مطالب را می بینند و به زبان آن را انکار نمی کنند ناخواسته سبب می شوند این اشتباهات به پای جبهه حق و رهبر آن نوشته شود. تعبیر تا نباشد چوب تر ... نیز بر خلاف ادبیات رهبر انقلاب و در مواجهه با اشخاص یا نهادهایی است که کار غلط انجام می دهند. تاکید می کنم ادبیات مهربان و همراه با تکریم و احترام و محبت رهبر انقلاب و حاج قاسم نسبت به کسانی که دارای باور یا رفتار غلط هستند نشان از فهم دقیق و صحیح تعالیم قرآن و اهلبیت ع دارد. باید برای اصلاح باورها و رفتارهای غلط خودمان و دیگران حساس باشیم و تلاش کنیم اما در این مسیر نباید از جاده اخلاق و ادب و احترام خارج شویم. ما دوست داریم کسانی که حجاب شان را برداشته اند با حکم خدا آشتی کنند و به خاطر خدا و اولیاء او حجاب را برگزینند. ما دوست داریم حتی اگر کسی حجاب شرعی یا عرفی را به عنوان پوشش دلخواهش انتخاب نکرده است به احترام مومنانی که برای او احترام قائل هستند و او را محترم می شمارند، حرمت را نگه دارد و به مومنان احترام بگذارد و حجاب عرفی را رعایت کند. روش حاج قاسم در بازگرداندن اشرار مسلح جنوب شرق کشور به دامن جمهوری اسلامی هنوز هم جواب می دهد. از دوستان انقلابی که در فضای مجازی و حقیقی مشغول فعالیت فرهنگی و رسانه ای هستند درخواست می کنم را هر چند وقت یکبار ببینند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ سید مهدی مرتضوی آقای امیرحسین جانباز است که چند سال پیش قطع نخاع شد و حاج قاسم از او عیادت کرد. ایشان در سومین سالگرد شهادت حاج قاسم در برنامه ای از شبکه افق درباره تعابیری نامهربان بکار برد و چنین گفت: ایشان قهرمان محسوب نمی‌شود. خدا به ایشان قد بلندی داده و هرکسی سانتری می‌کشید، توپ به سر او برخورد می‌کرد و وارد دروازه می‌شد... این افراد قهرمانان ما نیستند! قوه قضاییه و نهادهای امنیتی این افراد را ممنوع الخروج نکنند تا این‌ها بروند و کشور کمی تطهیر شود. بسیاری از دوستداران علی دایی در بین ورزشکاران و هنرمندان این سخنان را بی احترامی به قهرمان ملی تلقی کردند. برخی از او دفاع کردند و برخی نیز تعابیری نامهربان خطاب به آقای نصیری بیان کردند. برخی فعالان انقلابی، برای دفاع از جانباز مدافع حرم به میدان وارد شده و به کسانی که در دفاع از آقای دایی به آقای نصیری طعنه زده بودند، پاسخهایی نسبتا تند دادند. و اکنون فضای مجازی پر شده از صف آرایی دو طرف. کسانی که از بی احترامی به قهرمان ملی در صحنه ورزش ناراضی اند و کسانی که از بی احترامی به قهرمان ملی در جبهه مقاومت گلایه دارند. طبق معمول کم کم کار به نفرت پراکنی نسبت به یکدیگر کشیده می شود. این لشکرکشی لبخند روی لبهای دشمنان رسانه ای این مرز و بوم می نشاند و آنها را امیدوار می کند که بتوانند به اندک بهانه ای مردم ایران را پاره پاره کرده و رو در روی هم قرار دهند. چه راحت خود را قربانی می کنیم! مدافعان حرم سرمایه های ما و موجب سربلندی این سرزمین هستند. چهره های ورزشی یا هنری که مورد توجه و احترام مردم قرار می گیرند نیز سرمایه ملی ما و موجب دلبستگی مردمان این سرزمین به آب و خاکشان می شوند. و البته ممکن است هر کدام از این سرمایه ها اشتباه کنند. می توانیم حساب اشتباهات آنها را از خودشان و خوبی هایشان جدا کنیم. حرمت خودشان و شانی که دارند را پاس بداریم و اشتباهشان را دوستانه و مهربانانه تذکر دهیم. ممکن است اشتباهات هر کدام از این بزرگواران از منظر بخشهایی از مردم بسیار بزرگ باشد. اما باید توجه داشته باشند که بخشهای بزرگی از همین مردم برای کسانی که از منظر ما اشتباه بزرگی دارند احترام قائلند و دوستشان دارند. اگر بود در این معرکه چه می کرد؟ از کدام طرف حمایت می کرد؟ در مقابل اشتباهات هیچ کدام ساکت نمی‌نشست اما حیثیت شان را نیز هتک نمی‌کرد. تلاش می‌کرد با محبت و احترام هر دو طرف را به هم نزدیک کند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️محسن قنبریان 🔆 خدا را شکر که هستی! • صدا (سرود دختران بالغ)، رنگ (روسری و حجاب برخی بانوان حاضر) و مهمتر سخنان حکیمانه، همه پیام بود؛ برای دو جانبِ افراطی و تفریطی نسبت به گفتمان اصیل انقلاب اسلامی: • ضرورت شرعی خواندن حجاب، ناظر به نواندیشانی بود که از رد الزام تا انکار اصل وجوب و حجاب عرفی رفته اند. به سیاسیونی که اهمیت حجاب را دست چندم کرده اند، هم بود. • دختر خود خواندنِ کم حجاب و رد اتهام بی دینی و ضد انقلابی، خط روشنی مقابل جریان دیگر است که بیشتر از خشونت رفتاری، دچار درشت گویی زبانی درباره اینان است. یکبار شریک مفسدان اقتصادی خطاب می کند و یکبار برانداز! جالب اینکه فرمودی قبلا به علماء دراینباره تذکر هم داده ای! • بخصوص این جمله پدرانه بسیار دلکش بود که: "من حسرت می خورم به آنجور اشک ریختن. می گویم ای کاش من می توانستم اینجور مثل این زن جوان اشک بریزم اینرا چطور میشود متهمش کرد؟" فن آوری اجتماعیِ تصحیح حجاب، عمده اش با تأثیر و تأثر متقابل مردم بر هم انجام می شود و اندکی از برخورد با ناهنجاری ها، گردن حکومت می افتد. این تأثیر و تأثر متقابل جز با این نگاه حاصل نمیشود. باید محجبه و متشرع در بی حجاب هم فضیلتی قائل باشد و حتی امر و نهی او بر خود را بپذیرد تا زمینه اثر گذاری بر او هم فراهم شود. بی دین و برانداز دیدن بی حجاب، قفل کردن این فن آوری اجتماعی و رفتن به سمت برخورد صرفاً خشن است! (دقت کنید) • خدارا شکر که از نسل مطهری و بهشتی تو برای ما ماندی! ☑️ @m_ghanbarianhttps://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️سید مهدی مرتضوی پدیده حجاب و نحوه مواجهه با آن بسیار پیچیده است. حتی در بین مومنان انقلابی، دیدگاه های مختلف و متفاوتی در این باره وجود دارد. متاسفانه اکثر دوستان این مساله را همچون سایر مسائل مهم جامعه، ساده پنداشته و گمان می کنند دیدگاه درست، کاملا واضح و روشن است. اولین پیامد این تلقی آن است که صاحبان آن، دیدگاه های دیگر را نادرست انگاشته لذا خود را از مشاوره و اندیشه ورزی با دیگران مستغنی می بینند. پیامد بعدی آن است که صاحبان دیدگاه های دیگر را کسانی خواهند دانست که آگاهانه در پی تضعیف حق و حکم خدا هستند. در این صورت شنیدن نظرات دیگر بی معنا و بی فایده خواهد بود. در چنین وضعیتی هیچ کسی خود را نیازمند تشکیل ندیده و برگزاری را ضروری یا مفید نمی داند. راز جدی نگرفتن توصیه های اکید درباره آزاداندیشی و اندیشه ورزی از سوی دوستان انقلابی همین مسائل نیست؟ و اعضای حقیقی این شورا و فعالان فرهنگی جبهه انقلاب تاکنون چند کرسی و نشست جدی در زمینه مسائل مهم فرهنگی برگزار کرده اند؟ اگر هم چنین نشستهایی برگزار می شود چقدر آنها را بازتاب داده است؟ در مرحله نخست دوستان انقلابی می توانند گرایشهای مختلف هوادار نظام را برای اندیشه ورزی و آزاداندیشی درباره همین مسائل مبتلابه گرد هم آورند تا کم کم نوبت به سایر سطوح و لایه های فکری و اجتماعی برسد و سعه صدر طرفهای مختلف برای شنیدن سخن یکدیگر فراهم شود. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم در نمازهای مستحبی که نشسته می خوانید را کنید. در این نمازها هم می توانید برخی دعاها را از روی کتاب دعا (مفاتیح یا صحیفه) بخوانید. تجربه لذت بخشی است. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ سید مهدی مرتضوی دوستی و مهربانی و همدلی و همدردی و یاری رسانی و خیرخواهی، پیوندهای حیاتی یک جامعه هستند. بهترین راه تقویت انسانها به خدا و مهربانی او آن است که اهالی نماز، چشمه زلال دوستی و مهربانی و همدلی و خیرخواهی را در خانواده و جامعه جاری سازند و آن را از آدمهای دور و بر شان به بهانه آنکه اعتقادی غلط یا رفتاری نادرست دارند دریغ نکنند. اقلیتی بسیار کوچک کافرند و از دایره رحمت خدا خارج. مومنان موظفند از این اقلیت کافر قلبا تبری بجویند و حساب خود را از آنها جدا کنند. اکثریت حتی اگر باور یا رفتاری نادرست داشته باشند کافر نبوده و از دایره رحمت و لطف خداوند خارج نیستند. نمازی که همراه با مهربانی با مخلوقات خداوند باشد، خلقت خدا را زیباتر و کشور ما را دوست داشتنی تر و جوانان به وطن شان را بیشتر می کند. پیام رهبر انقلاب به بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز: در یک جامعه‌ خوشبخت و خوش‌فرجام، همچون دوستی و گذشت و مهربانی و همدلی و همدردی و یاری‌رسانی و خیرخواهی و امثال آن به برکت رواج و اقامه‌ی نماز، استحکام می‌یابد. صفهای نماز جماعت، صفوف به هم پیوسته‌ فعالیت‌های اجتماعی را پدید می آورد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
الان شبکه افق برنامه جهان آرا حجه الاسلام قنبریان را ببینید.
هدایت شده از محسن قنبریان
حرف نوی جمهوری اسلامی در حضور اجتماعی زن.mp3
34.86M
🔆 حرف نوی جمهوری اسلامی در حضور اجتماعی زن صوت کامل گفتگو برنامه با: حجت الاسلام دوشنبه ۱اسفند۱۴۰۱ • حرف نوی انقلاب چه استانداردی می سازد؟ • دیگری های این حرف نو و استاندارد مهم! - حرکت پاندولی این دو • ترجیح حضور اجتماعی زن در آیات و جمع بندی علامه طباطبایی • نگرانی از جابجایی نقش زنان به سمت نقش های کالایی و مونث - سابقه تمدنی این نقش های مرجوح: قهرمانه ها (دقتی بهتر در فهم "لیست بقهرمانه") • آلترناتیو امام خمینی برای حضور مبتذل زن در جامعه؟ • نحوه مواجهه با حضورهای مبتذل در نظریه اجتماعی اسلام - خوانش تجربه تحقق حجاب با استاندارد انقلاب • ولاء طرفینی، هم پناه دادن است هم نهی از منکر کردن - اصلا کشف حجاب، سلاح براندازی؛ اسلحه دست مامور میدان ژاله با بعثی در شلمچه فرق دارد! - روشهای مطوعین سعودی، روش های جمهوری اسلامی نیست! - نباید نهی از منکر در حد امداد و نجات تقلیل یابد * و بسیاری از نکات دیگر... ☑️ @m_ghanbarian
بسم الله الرحمن الرحیم رویکرد تعاملی و هوش عاطفی ✍️ سید مهدی مرتضوی رویکرد تعاملی در گفتگو نیازمند و پرهیز از است. منظورم از هوش عاطفی، توانایی درک عواطف و احساسات و هیجانهای دیگران و ارتباط همدلانه و صمیمانه با آنهاست. خشونت عاطفی نیز به معنای خراشیدن عواطف دیگران است حتی اگر به شکل ناخواسته باشد. گاهی رفتار یا گفتار یا لحن ما گزنده و دارای خشونت عاطفی است و موجب رنجش دیگران می گردد. نشانه علم و منطق صاحب آن است و نشانه هوشمندی عاطفی اوست. گاهی یک کلمه در جای خاصی از گفتگو برای مخاطب بوده و موجب سوء تفاهم می گردد حتی اگر قصد گوینده و کنایه به مخاطب نباشد. نشانه هوش عاطفی آن است که گوینده صرفا در بند سدید بودن قولش نباشد و به محض آنکه متوجه سوء تفاهم و رنجش مخاطب گردد با عذرخواهی و توضیح مقصود خود، زمینه کدورت را از بین ببرد. برخی دیدگاه ها یا شخصیتهای علمی برای برخی افراد جامعه محترم هستند. قطعا هیچ دیدگاه یا شخصیتی یا نقد عالمانه نیست اما پرسش و نقد عالمانه را سه گونه می توان مطرح کرد: . با لحن خیرخواهانه و مشفقانه . با لحن گزنده و همراه با توهین و تمسخر . با لحن عاری از و کلام عالمانه در صورت اول همراه با است. در صورت دوم واجد است و در صورت سوم دارای می باشد. طبیعی است که بخشهایی از جامعه که یک دیدگاه یا باور یا شخصیت را محترم می انگارند و هوادار او هستند پرسش یا نقدی که از نوع سوم باشد را گزنده یا غیر محترمانه یا غیر دوستانه تلقی کنند و از آن برنجند و در برابر آن موضع گیری کنند. خشونت عاطفی آشکار مانند عمل می کند و خشونت عاطفی پنهان، مانند . خوشبختانه خشونت عاطفی آشکار از جانب بسیاری از ناظران تقبیح می شود اما متاسفانه خشونت عاطفی پنهان معمولا مورد بی توجهی قرار می گیرد و کسی با آن مخالفت نمی کند. تأمل در تأکید اهلبیت ع بر همزیستی و معاشرت نیکو با مسلمانان غیر شیعی می تواند زمینه ساز تقویت هوش عاطفی پیروان اهلبیت ع شود: ابواب ابتدائی کتاب العشره از اصول کافی. خشونت عاطفی پنهان، قاتل گفتگو و است. رویکرد تعاملی بدون هوشمندی عاطفی ناخواسته به رویکرد تقابلی بدل می گردد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر و خرمی دورانها (ربیع الانام و نضره الایام). آقاجان! بر شما مبارک باشد. خدا را شکر می‌کنیم که به برکت وجود نازنین شما و در کنار شما، ما را هم به میهمانی‌اش فرا خواند. خدایا به ما معرفتی عطا کن که تشنه حضورش و مشتاق ظهورش گردیم و از صمیم دل دلتنگش شویم و با ترک گناهی، لبخند رضایت بر لبش بنشانیم و قدومش گردیم. چنان کن که زبان حالمان جستجوی او باشد و با به بندگان تو، باور به محبت و شفقت بیکران امام مهربانیها را در جان انسانهای تشنه محبت برویانیم. خدایا تاویل این سخن را نشان مان بده: آید به گوش از آسمان، این است خیزد خروش از تشنگان، این است https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ حدادپور جهرمی علیکم السلام درسته‌. آزار دهنده شده. ولی من بیشتر از این وضعیت، میترسم مردم به جان هم بیفتند. چون صریحا گفتند که مسئله حجاب از اولویت‌های کشور نیست و برای جماعت مذهبی و حزب‌الهی هم این مسئله بسیار مهمه. اگر احساس کنند قانون ورود نمیکنه، امکان حرکت های خودسرانه(به بهانه آتش به اختیار بودن) وجود داره و آن وقت است که دیگر اتفاق خوبی نخواهد افتاد. سالهای گذشته، از اول سال ذهنمون درگیر و نگران فتنه نبود‌. اما امسال متفاوته. چرا که از الان با حدود سه ماهِ خیلی حساس روبرو هستیم. و رفته رفته اوضاع بدتر میشه. بنظرم تکلیف ما صبوری و امر به معروف در حدِ مقدور و میسور هست. هی سوال نپرسید چی میشه؟ چیکار کنیم؟ و البته و صد البته که دستگاه های قانونی نباید از وظایفشان غافل بشوند. اما تکلیف ما همینه که عرض کردم. نمیشه و نباید با مردم درافتاد. یادداشت بعدی 👇 را هم ببینید. درباره این نوشته جناب حدادپور جهرمی و دوگانه غلط انداز یا سخن گفته‌ام. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ؟ ✍️ سید مهدی مرتضوی بخش آخر یادداشت اخیر جناب در پاسخ به نگرانی متدینان از وضعیت حجاب این است: بنظرم تکلیف ما و امر به معروف در حدِ مقدور و میسور هست. هی سوال نپرسید چی میشه؟ چیکار کنیم؟ و البته و صد البته که دستگاه های قانونی نباید از وظایفشان غافل بشوند. اما تکلیف ما همینه که عرض کردم. نمیشه و . 🔸 حدس می‌زنم یادداشت جناب حدادپور جهرمی بیان کننده دیدگاه بخشی از دوستان انقلابی و متدین است که با دشواریهای فعالیت در آشنا هستند. 🔸 واژه کلیدی در نسخه ایشان برای جریان مومن انقلابی یک کلمه است: هر چند در نسخه ایشان به امر به معروف در حد مقدور و میسور هم اشاره شده اما جمله آخر (نباید با مردم در افتاد) نشان می دهد که توصیه ایشان به امر به معروف نیز بیشتر جنبه تشریفاتی داشته و در شرایط کنونی قابلیت اجرا ندارد. تأکید ایشان بر عدم غفلت دستگاه های قانونی از وظایفشان نیز قابلیت اجرا ندارد. چرا؟ چون نباید با مردم در افتاد. 🔸 از منظر این بزرگواران گویی بر سر دو راهی هستیم: یک. دو. 🔸 هرچند با دیدگاه این بزرگواران مخالفم اما آن را بر نسخه رقیب ترجیح می دهم. نسخه ای که می گوید به هر قیمتی و با هر روشی باید با پدیده کشف حجاب برخورد قهری کرد و به پیامد آن، که در افتادن با مردم است توجهی ندارد. 🔸 با این حال به دوستانی که دغدغه سلامت خانواده و حفظ بنیاد عفاف و حیا در جامعه را دارند هم حق می دهم که از سکوت و انفعالی که در مواجهه با پدیده کشف حجاب وجود دارد نگران باشند. 🔸 این تحیر و بی عملی از کجا نشأت می گیرد؟ آیا راه حلی وجود دارد؟ مرجع و پناه و راهنمای ما در این مسأله کیست و کجاست؟ آیا کسی را داریم که به او رجوع کنیم و راه حل این حیرت و رفع نگرانی را از او بجوییم؟ 🔸 فریاد قرآن و اهلبیت علیهم السلام در هر چالش و مسأله ای که گرفتار اختلاف هستیم بلند است: ان شئتم اخبرتکم؟ آیا می خواهید ما هم نظرمان را بگوییم؟ و پاسخ ما معمولا چنین بوده است: خیر. ما با علم و تجربه خودمان باید مشکلات مان را حل کنیم و نیازی به راهنمایی شما نداریم. 🔸 چون شناخت مان از مبانی قرآن و اهلبیت در زمینه کامل نیست، ناچاریم به حداقلها اکتفا کنیم و سخن صحیح را به صبوری و سکوت و انفعال ترجمه کنیم. 🔸 نا آشنایی با مرزهای ایمان و کفر از منظر قرآن و اهلبیت ع سبب شده در نگرش و تعامل مومنان نسبت به سایر بخشهای جامعه اختلال جدی به وجود آید. در وضعیت فعلی ما نمی توانیم ارتباط فعال و سازنده و تأثیرگذار با سایر بخشهای جامعه داشته باشیم و همین امر سبب می شود زمینه های سوء تفاهم و نگرش منفی بین ما و دیگران فراهم شده و تعمیق گردد. 🔸 از برکات آشنایی با دیدگاه قرآن و اهلبیت علیهم السلام درباره ، گشوده شدن است. راه سوم، نه سکوت و انفعال است و نه در افتادن با مردم. در پرتو تعالیم قرآن و اهلبیت ع، نگرشها اصلاح شده و کسانی که پایبندی بیشتری به دین دارند می‌توانند با بخشهای دیگر جامعه ارتباطی همراه با احترام و محبت و مهربانی حقیقی داشته باشند. در بستر چنین ارتباطی، امکان گفتگو و فعالیت فرهنگی فعال و موثر در زمینه حجاب فراهم می شود و زمینه قانون گذاری و اعمال قانون به شکلی که مورد حمایت اکثریت جامعه باشد آماده می گردد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha