eitaa logo
یادداشتها
506 دنبال‌کننده
41 عکس
41 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 امروز دوستی نازنین، همسر عزیزش را بعد از تحمل دوره‌ای رنج و درد از دست داد. 🔹 خدایا او نیز همچون حضرت زینب، اسیر مصیبت عزیزترینش شده. چه دشوار است این لحظات! قلب نازنین آن بانو چه حالی داشت وقتی که می‌گفت: ؟ 🔹 آیا می‌شود آنچنان که دختر علی علیه السلام را در آغوش محبتت گرفتی، دوست مرا نیز در آغوش گرم و پر مهرت جای دهی و تسلایش بخشی. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا دلهای ما را از حبیبت و وصی او و شان سرشار کن. ذائقه ما را با این محبت چنان شیرین کن که از هر شیرینی دیگری که ما را از تو دور می کند در گذریم. آن چنان شیرین شویم که تلخی های دنیا را نیز ببینیم. https://eitaa.com/yad_dashtha
آیت الله جوادی آملی: نگویید جا مانده‌ایم! کسی که ‎قلب و روحش رفته جامانده نیست. جامانده کسی است که عشق و شور و طلب زیارت ‎ به ذهنش هم نمی‌رسد و علاقه‌ای ندارد. اگر به هر دلیلی اشتیاق رفتن هست و شرایطش نیست، خیری بوده و ثواب نیت را برده‌اید. باشید و نگویید جامانده ایم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحیم اخیرا کلیپی چند دقیقه ای از سخنان بزرگواری که خودشان را آقای تمسکی معرفی کرده اند بازنشر پیدا کرده است. سخنان ایشان درباره نسبت با است. بزرگواری از بنده خواستند کلیپ مذکور را ببینم و درباره آن نظر دهم. فرموده بودند: احساس می کنم صحبت این آقا علیرغم زیبایی کلامش، بی اشکال نیست. اما اشکالش را نمی فهمم. تلاش می کنم به جای پرداختن به این مصداق خاص، روشی کلی برای تحلیل و ارزیابی این قبیل سخنان ارائه کنم. با دو روش یا از دو منظر می توان و باید چنین سخنانی را تحلیل و ارزیابی کرد: چنین سخنانی دارای یک مدعای اصلی و کلی هستند و در کنار آن مطالب فرعی یا جزئیاتی را هم بیان می کنند. مدعای کلی گوینده و جزئیات مطرح شده باید جداگانه تحلیل و ارزیابی شوند. از منظری دیگر کلام هر گوینده ای مستقل از اینکه چه کسی آن را گفته و چه پیوستهایی دارد دارای یک معنای آشکار می باشد. اما همین سخن با توجه به پیوستهایش که معمولا پنهان هستند می تواند واجد معناهای دیگری نیز باشد. لایه های پنهان کلام یک گوینده را باید در شخصیت و احوال و قصد و نیت گوینده و سایر سخنان و دیدگاه های وی و مسیری که احتمالا برای سیر و سلوک علمی و عملی پیشنهاد می کند، جستجو کرد. تحلیل و ارزیابی بخش آشکار کلام یک گوینده، امری جدا از تحلیل لایه های پنهان و پیوستهای کلام وی می باشد. اما بررسی مدعای اصلی و برخی جزئیات سخنان گوینده در این کلیپ: ظاهرا اصل سخن ایشان اشکالی ندارد. بلکه دفاعی خوب در برابر کسانی است که انسانیت را در مقابل دین قرار می دهند و آن را به عنوان دینی جدید، جایگزین اسلام می کنند. چنین کسانی اخلاق و انسانیت را در مقابل دین اسلام و بندگی خداوند قرار می دهند و اخلاق را بر بندگی ترجیح می دهند. پاسخ کلی که در این کلیپ داده شده قابل قبول و موثر به نظر می رسد. این پاسخ چنین است: انسانیت کف دین است و دین آمده انسان را پرواز دهد و افقهایی برتر از اخلاق و انسانیت در برابر او بگشاید. اما جزئیات کلام ایشان و نحوه بیان شان نیازمند تأمل جداگانه است. برای مثال ایشان می گویند ایمان با تدین فرق می کند. و تفاوت ایمان با تدین را بیان نمی کند. تأکید بر ایمان ممکن است ما را به سمت پلورالیسم و ارجاء ببرد. ممکن است قصد ایشان چنین مطلبی نباشد اما این کلام سربسته ظرفیت آن را دارد که در آینده یا در سخنان دیگر ایشان به سمت پلورالیسم تغییر مسیر دهد. لذا نمی توان درباره مسیری که ایشان مخاطبش را به پیمودن آن دعوت می کند مطمئن بود. در جایی دیگر می گویند نماز نمی تواند انسان را اصلاح کرده و انسان کند. اتفاقا مهمترین کارکرد نماز این است که انسان را انسان کند. نماز تنهی عن الفحشاء و المنکر است. به عبارت دیگر درست است که انسانیت و اخلاق کف دین است اما اینکه بگوییم دین نیامده انسانها را انسان کند سخن صحیحی نیست. دین دو کارکرد دارد که در طول هم هستند. اول انسانها را آدم می کند و در مرحله بعد از طریق بندگی خداوند آنها را به اوج آسمانها پرواز می دهد. اگر کسی دین را به شکل درست مصرف نکند، نه آدم می شود و نه پرواز خواهد کرد. جزئیات دیگری که در بیان ایشان آمده نیز باید تک تک مورد بررسی قرار گیرند. آنچه گفته شد را می توان تحت عنوان ارزیابی کلام گوینده صرفنظر از پیوستهای آن نیز محسوب کرد. مرحله بعد ارزیابی پیوستها و لایه های پنهان کلام گوینده محترم است که نیازمند شناخت بیشتر از سایر دیدگاه های ایشان می باشد. امکان دارد تمام آنچه در این کلیپ بیان شده کاملا درست باشد اما این قطعه درست، در یک پازل قرار گرفته باشد که سر از ناکجا آباد در آورد. لذا بدون بررسی خانه های پیش و پس این پازل نمی توان درباره گوینده و مسیری که به آن دعوت می کند نگاه بدبینانه یا خوش بینانه داشت. یک نکته که می تواند ما را در رسیدن به ارزیابی دقیقتر یاری کند آن است که بدانیم آیا گوینده محترم صرفا در صدد بیان نسبت انسانیت و دین و مطالب گفته شده در کلیپ بوده اند؟ یا آنکه این سخنان سرآغاز یک سیر و سلوک علمی و عملی است که ایشان دیگران را به تجربه و پیمودن آن دعوت می کنند؟ در صورت نخست، شاید مجاز باشیم بدون حساسیت به سایر دیدگاه های گوینده، سخنانی از او را که درست تشخیص می دهیم منتشر کنیم اما در صورت دوم، بازنشر سخنان درست یک گوینده نیز نباید فارغ از سایر دیدگاه ها و قصد و نیت وی انجام گیرد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد الهی قمشه ای می گویند: امام حسین علیه السلام شمر را می بخشند. همه آدمها را دوست داشته باشید. صفتش است که نامطلوب است. اگر آن صفت را از او بگیرند خوب می شود. بنابراین کینه هیچ کس نباید در دل ما باشد. این معنای عشق است و بزرگان ما اصلا جایی برای کینه در دلشان نبود. 🔸🔸🔸🔸🔸 یکی از اساتید گرانقدر درباره بخشیده شدن شمر و قابل دفاع دانستن این نظر، چنین می فرمایند: من در این مورد نظری ندارم. اما در علم کلام بحثی است تحت عنوان وعد و وعید که میگویند خلف وعده قبیح است. لذا خداوند متعال خلف وعده نمیکند؛ اما خلف وعید نه تنها قبیح نیست بلکه حسن است. تنها پرسش یا شبهه‌ای که میماند این است: پس تکلیف عدل و عدالت و حق و حقوق مظلومان چه میشود؟ پاسخی که میدهند این است: خداوند متعال میتواند آنقدر به مظلومان و صاحبان حق بدهد که راضی شان کند. البته باز ممکن است خدا و امام حسین ببخشند ولی مردم نبخشند. 🙈 باز عرض میکنم: بنده در این مورد نظری ندارم و در کار خدا و اهل بیت دخالت نمیکنم. هر تصمیمی حضرت دوست و اهل بیت بگیرند بنده تسلیمم. 🍏 🔸🔸🔸🔸🔸 در یادداشت بعد👇، ضمن بررسی دیدگاه این استاد گرانقدر، دیدگاه استاد الهی قمشه ای را مورد نقد قرار می دهم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
سلام و عرض احترام محضر استاد عزیز و گرانقدر ظاهرا با دو مسأله مورد اختلاف مواجهیم: مسأله اول سرنوشت امثال شمر است. حضرتعالی می فرمایید در این مورد نظری ندارم و در کار خدا و اهلبیت دخالت نمی کنم. هر تصمیمی بگیرند بنده تسلیمم. یعنی اگر خدا و امام حسین ع شمر را نبخشند شما آن را وفق عدالت و حکمت و اصلح می دانید. اگر هم ببخشند همین طور. در این مسأله دیدگاه شما با دیدگاه استاد الهی قمشه ای متفاوت است. استاد الهی قمشه ای همچون متصوفه می فرمایند خدا و امام حسین ع قطعا شمر را می بخشند. البته دیدگاه شما با دیدگاه شیعیان متشرع که شمر را کافر و ظالم و نابخشودنی می دانند نیز متفاوت است. اما مسأله دوم که احتمالا منشأ مسأله نخست نیز هست مسأله تبری از کافر و ظالم است. به نظر می رسد شما با این جملات جناب الهی قمشه ای موافق هستید: همه آدمها را دوست داشته باشید. صفتش است که نامطلوب است. اگر آن صفت را از او بگیرند خوب می شود. بنابراین کینه هیچ کس نباید در دل ما باشد. این معنای عشق است و بزرگان ما اصلا جایی برای کینه در دلشان نبود. می توان نشان داد که بر اساس آیات و روایات اهلبیت ع کسانی که ربوبیت خدا را می پذیرند در مقام عمل به سه گروه تقسیم می شوند: الف. مومنان صالح العمل که گناه نمی کنند یا گناه آنها از جنس لمم است و در نامه عملشان ثبت نمی شود. ب. مومنان فاسق العمل که گناه شان از جنس فسق است و به حد استخفاف یا کفر عملی نمی رسد. ج. کافران مستخف که در اعتقاد با ربوبیت خداوند مشکلی ندارند اما در عمل به حد تهاون و استخفاف و کفر عملی رسیده اند. به حکم عقل و نقل معتبر وظیفه ما آن است که هم نسبت به مومن صالح العمل تولی داشته باشیم و هم نسبت به عمل صالحش. همچنین باید نسبت به مومن فاسق العمل تولی داشته باشیم اما از عمل فاسقانه اش تبری بجوییم. به تعبیر امام کاظم علیه السلام انهم مومن النفس و فاسق العمل فاحبوهم و تبرووا من فعلهم. اما درباره کافر هم نسبت به فعل بدش تبری می جوییم و هم از خودش. دایره این بحث را درباره سایر انسانها نیز می توان توسعه داد و تکلیف آنها را نیز مشخص کرد: کسانی که کفر اعتقادی دارند معمولا از سر استکبار نافرمانی می کنند. در این صورت هم از عمل پلیدشان تبری می جوییم هم از خودشان. کسانی که جاهل قاصر هستند نیز به لحاظ عمل دو دسته می شوند. گروهی محسن و گروهی مسیئ. نسبت به احسان شان تولی و از اسائه شان تبری می جوییم. اما خودشان چون کافر نیستند حسابشان از کافران جداست و مجاز نیستیم از خودشان تبری بجوییم. فرمایش جناب الهی قمشه ای با نصوص فراوان قرآنی و روایی درباره لعن و تبری نسبت به ظالم و کافر ناسازگار است. ما و شما بر اساس نصوص معتبر دینی که با عقل هم سازگار است، علاوه بر تبری از اعمال یزید، شخص وی را نیز لعن می کنیم و از خودش نیز تبری می جوییم. البته آن دیدگاه رایجی نیز که اکثر انسانها را کافر و از دایره رحمت خدا خارج می داند، با محکمات عقلی و قرآنی و حدیثی ناسازگار است. بر اساس محکمات عقلی و قرآنی و حدیثی، تعداد قلیلی از انسانها مومن صالح العمل هستند. و نیز تعداد قلیلی کافر و شایسته لعن و تبری می باشند. اکثر انسانها یا جاهل قاصرند یا مومن فاسق العمل و این دو گروه عظیم، از دایره رحمت و کرامت خداوند خارج نیستند و ما حق نداریم از خودشان تبری بجوییم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
پاسخ استاد به یادداشت پیشین👆: صباحکم نور و سرور تشقیق شقوق و تفریع فروعی خوب و جامع بود. 👏🙏🍏 نکته اینجاست: تولی و تبری ناظر به ذات است یا صفات و اعمال؟ جناب قمشه‌ای میفرماید ناظر به فعل و رفتار و صفت است چون ذات، چیزی جز تجلی نور مطلق و وجود مطلق نیست و نمیتواند شر باشد تا بخواهیم از آن تبری بجوییم: عاشقم بر همه عالم که همه عالم ازوست. و این نکته منافاتی با تبری و اجرای حدود و احکام فقهی ندارد. حساب و کتاب قیامتی آن هم که با خداست. 🍏 🔸🔸🔸🔸🔸 پاسخ بنده به استاد گرانقدر: 🔸 سوال مهمی که به ذهن می‌رسد: تبری ما از شمر و یزید که هم عملشان بد است و هم قلبشان کافر و فاسد است با تبری ما از مومنی که قلبا دوستدار ایمان و خوبیهاست و فقط عملش خراب است چه تفاوتی می‌کند؟ 🔸 آیا بهتر نیست بین سه امر تفکیک کنیم: ۱. اصل وجود انسان و حتی کفر و ظلم و کارهای بدش از آن حیث که به اراده و مشیت و اذن خدا مربوط است. ۲. قلب و نفس و باطن انسان که مهمترین بخش از وجود اوست که به اراده و خواست او در جبهه حق یا باطل قرار می‌گیرد و آگاهانه در مقابل حق خضوع می‌کند یا سرکشی و استکبار می‌ورزد. ۳. سایر اعمال اختیاری که ممکن است از سر غفلت یا هیجان شهوت و غضب انجام گیرد و موجب فساد قلب نگردد. 🔸 بدین ترتیب: به فعل و اراده و مشیت خدا راضی هستیم و آن را زیبا می‌بینیم: ما رایت الا جمیلا. از عمل پلید یزید تبری می‌جوییم. از خود یزید که فاعل آن عمل پلید است یعنی نفس و قلب او نیز تبری می‌جوییم. 🔸 بر این اساس تفاوت مورد یزید با مومن فاسق العمل یا جاهل قاصر نیز روشن می‌شود: از باور و عقیده غلط جاهل قاصر تبری می‌جوییم نه از صاحب آن. از عمل فسق مومن تبری می‌جوییم نه از خودش. البته در هر سه مورد از آن جهت که همه اینها به نحوی متعلق مشیت و اراده و اذن خدا هستند پای حساب خدا نوشته می‌شوند و باید همچون امام حسین علیه السلام صابر محتسب و همچون حضرت زینب س زیبا بین باشیم. 🔸 در بیان استاد الهی قمشه‌ای تفاوت بین کافر و ظالمی چون یزید با جاهل قاصر و مومن فاسق العمل مشخص نمی‌شود. اما با این بیان هم نقش خداوند در امور عالم لحاظ می‌شود و هم نقش انسان. تفاوت بین اصناف مردم نیز تبیین می‌گردد. 🔸 حدیث امام کاظم ع که به مومن فاسق العمل اشاره می‌فرمایند نیز ظاهرا به همین نکته اشاره دارد: تبروا من فعله و لا تتبرءوا منه، احبوه و ابغضوا عمله قلت: فيسعنا ان نقول فاسق فاجر قال: لا .... و لكنكم تقولون فاسق العمل فاجر العمل مؤمن النفس خبيث الفعل طيّب الروح و البدن. https://lib.eshia.ir/86869/1/450 بر اساس این حدیث و ایات و روایات فراوان دیگر علی القاعده امثال یزید با امثال مومنان فاسق العمل به لحاظ نفس و قلب و باطن تفاوت دارند. به همین دلیل لعن یزید، واجب و لعن مومن فاسق العمل، حرام است. چنانکه عرض شد در بیان استاد الهی قمشه‌ای این تفاوت نادیده گرفته شده. 🔸 نتیجه این مباحث در کجا ظاهر می‌شود؟ تکریم و احترام گذاشتن به یزید ولو کاری خوب انجام دهد حرام است. فقط کار خوبش را تکریم می‌کنیم نه فاعلش را. بی احترامی به مومن فاسق العمل یا جاهل قاصر به خاطر عقیده یا رفتار غلط و زشتش حرام است. فقط از رفتار و باور غلطشان تبری می‌جوییم نه از خودشان. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ سید مهدی مرتضوی 🔸 جنگ پس از فتح مکه در سال هشتم هجری بین مسلمانان و قبیله های هوازن و ثقیف رخ داد. در این جنگ، برخی از بزرگان مکه از قبیل ابوسفیان نیز در کنار سپاه مسلمانان حضور داشتند. در این جنگ بسیاری به دست مسلمانان افتاد. 🔸 بر اساس منابع تاریخی و حدیثی شیعه و اهل سنت، پیامبر خدا ص به صد شتر دادند. همچنین برخی از بزرگان قبائل عرب از غنائم، سهمی ویژه که چندین برابر سهم هر یک از بود دریافت کردند. 🔸 این وضعیت برای انصار سوال برانگیز بود. هم شیوه تقسیم غنائم را غیر عادلانه می‌دانستند و به آن اعتراض داشتند و هم احساس می‌کردند پیامبر خدا ص پس از اسلام آوردن ، دیگر نیازی به انصار ندارند و آنها را فراموش کرده‌اند. گوش های تیز این زمزمه ها را می توانستند بشنوند: تاکنون که نوبت سختی ها و گرفتاری ها بود ما فراخوانده می شدیم حالا که دوران سختی به پایان رسیده غنائم به دیگران داده می شود؛ پیامبر در جنگها از ما کمک گرفت و زمانی که بر همه چیره شد قومش را ترجیح داد و ما را فراموش کرد. 🔸 انصار هم معترض بودند و هم دلشکسته. پیامبر خدا انصار را فراخواندند و ... 🔸🔸🔸🔸🔸 🔹 حدس می زنید پیامبر خدا ص با این و چگونه مواجه شدند و چه کردند؟ 🔹 آیا داستان یا حکایتی از خود یا دیگران سراغ دارید که بیان کننده شیوه مدیریت و رهبری یک مدیر در موقعیتهای مشابه باشد؟ 🔹 مدیران با تجربه اگر در وضعیتی مشابه قرار گیرند چه می کنند؟ 🔹 به مدیران و رهبرانی که در چنین وضعیتی قرار می گیرند چه توصیه هایی می کند؟ 🔸🔸🔸🔸🔸 🔹 از خوانندگان محترم خصوصا کسانی که تجربه مدیریت دارند یا در دانش مدیریت دارای تخصص و آگاهی هستند دعوت می کنم به سوالات بالا پاسخ داده و آن را به @s_m_mortazavi ارسال کنند. در ابتدای پاسخ، هشتگ را ثبت فرمایید. 🔹 با مشارکت در این فراخوان، امکان مقایسه شیوه مدیریت بشری با شیوه مدیریت و رهبری پیامبر خدا ص فراهم می گردد. شاید بدین وسیله عظمت شخصیت، لطافت طبع، و مدیریت حبیب خدا بیشتر آشکار گردد. این یادداشت را به دست کسانی که فکر می کنید در زمینه مدیریت دارای تخصص یا تجربه هستند برسانید. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
قدرت نمایی مردم مظلوم فلسطین و شکستن ابهت غاصبان و جنایتکاران صهیونیست در را می گویم. قطعا هیچ انسان اخلاق مداری نمی تواند از رژیم جنایتکار صهیونیستی حمایت کند. اما تکلیف (یهودیان ساکن فلسطین که از سرزمینهای دیگر آمده اند) چیست؟ در پاسخ به این سوال چند فرض قابل تصور است: 1. مردم اسرائیل مانند مردم سایر کشورها هستند و ما با آنها مشکلی نداریم یا دوست هستیم. گمان می کنم این گزینه، گفته آقای رحیم مشائی بود و رهبر انقلاب در گفتار بالا آن را نقد کرده اند. 2. مردم اسرائیل از جمله زنان و کودکان آنها نیز مانند سران این رژیم هستند و باید کشته شوند و تصاویر کشته های آنها در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شود تا باعث طرفداران اسرائیل و در نهایت موجب مردم اسرائیل از فلسطین شود. 3. مردم اسرائیل با مهاجرت به اسرائیل به رژیم غاصب کمک کرده اند لذا آنها را نباید مانند مردم سایر کشورها تلقی کرد. از این جهت نباید با آنها دوست باشیم. اما این به معنای آن نیست که کشتن مردان و زنان و کودکان اسرائیلی که مسلح نیستند را جائز بدانیم و از کشتن آنها خوشحال شویم و صحنه های کشتار آنها یا اجساد آنها را دهیم و کنیم. به عبارت دیگر مردم اسرائیل که غیر مسلح هستند و اقدام به جنگ نمی کنند را مانند مردم عادی سایر کشورها نمی دانیم اما آنها را همچون سربازان و نظامیان در میدان جنگ هم نمی دانیم. فکر می کنید سخن رهبر انقلاب بر گزینه دو دلالت می کند یا بر گزینه سه؟ ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
اسراء، 4 تا 7: وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا ما در تورات به بنی اسرائیل خبر دادیم که قطعاً دو بار در زمین فساد می کنید و به سرکشی و طغیان بزرگ دچار می شوید. ثمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا سپس پیروزی بر آنان را به شما باز می گردانیم و شما را به وسیله اموال و فرزندان تقویت می کنیم، و نفرات شما را بیشتر می گردانیم. فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ ۚ وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا پس هنگامی که وعده [عذاب] نخستین فرا رسد، بندگان نیرومند خود را بر ضد شما برانگیزیم، آنان [برای یافتن شما] لابه لای خانه ها را جستجو می کنند؛ و یقیناً این وعده ای انجام شدنی است. إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ۚ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا اگر نیکی کنید به خود نیکی کرده اید، و اگر بدی کنید به خود بدی کرده اید. پس هنگامی که [زمان] وعده دوم فرا رسد، [پیکارگرانی سخت گیر بر ضد شما برمی انگیزیم] تا شما را غصه دار کنند و به مسجد [الاقصی] درآیند، آن گونه که بار اول درآمدند تا هر که و هر چه را دست یابند، به شدت نابود کنند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یکی از بزرگواران عضو کانال مطلب زیر را ارسال فرموده اند. از ایشان و بزرگواران دیگری که دغدغه حمایت از مظلوم و دفاع از حق دارند و نگران هستند که موضع گیری امثال بنده به تضعیف جبهه حق بینجامد سپاسگزارم و نگرانی و دغدغه آنها را ارج می نهم.🙏 یادداشت این بزرگوار: سلام. ان شاء الله خوب و سلامت باشید. در مورد این نوشته آخر شما، به نظرم منظور شما این باشد که روش سوم درست است. اما اولا فکرکنم با توجه به دلایلی که بعضی منتشر کردند در سرزمین های اشغالی چیزی به نام یا غیر نظامی نداریم. ثانیا آیا الان زوم کردن روی این مساله پیروزی بزرگ فلسطین و بازی به نفع دشمن در جنگ رسانه ای و روانی علیه رزمندگان فلسطینی نیست؟ چرا که حضرت آقا فرمودند بعضی وقتها حتی گفتن حرف درست هم است و نباید آن حرف را زد. ثالثا ما نباید از مردمی که بیش از هفتاد سال تحت ظلم وستم رژیم اشغالگر قدس بودند زمانی خانه شان راغصب می کنند زمانی دیگر خانه آنها را خراب می کنند. زمانی مزرعه آنها را می سوزانند. روزی دیگر آب آنها را آلوده یا قطع می کنند یا هر روز باید نگران از دست دادن عزیزانشان به خشن ترین وجه باشند انتظار داشت در لحظه جنگ و انتقام کاملا درست و با عمل کنند. پاسخ را در یادداشت بعدی بخوانید. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نحوه رفتار مجاهدین فلسطینی با شهرک نشینان صهیونیستی در منزل غصبی آنها می گوید: پیامبر خدا (ص) توصیه کرده اند بین با و تفاوت قائل شوید. 🔸🔸🔸🔸🔸 اخلاقا حق دارد از خود دفاع کند و حق خود را از ظالم باز گیرد. گاهی دفاع از حق یا گرفتن آن فقط با جنگ میسر است چنانکه مقاومت فلسطین در این مسیر گام بر می دارد. ورود به چنین جنگی نیز اخلاقی است. آفرین بر فرزندان مقاومت که در جنگ به اقتدا می کنند و با رعایت اخلاق پیامبر خدا (ص) می شوند. رحمت خدا بر مجاهدانی که به داعش، اقتدا نکرده و جنگ را بهانه نمی کنند برای نادیده گرفتن اخلاق و به دشمن کمک نمی کنند تا جای ظالم و مظلوم را عوض کند و چهره ای کریه از امت پیامبر خدا بسازد. https://eitaa.com/yad_dashtha
کسانی تلاش می کنند به اسم اخلاق یا عقلانیت، مظلومان عالم از جمله مردم مظلوم فلسطین را به سکوت و گذشتن از حق شان وادار کنند. گروهی با ادای روشنفکری و عقلانیت می خواهند مردم و نظام ما را وادار کنند که از مظلوم حمایت نکنند. می پرسند: حمایت از حملات حماس برای منافع ملی ایران چه نفعی دارد؟ گویا دفاع از مظلوم را باید با معیارهای سود و زیان عرفی بسنجیم و اگر برای ما سودی نداشت از مظلوم حمایت نکنیم. گروهی دیگر به اسم اخلاق می خواهند مردم ایران را از حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مقاومت آنها باز دارند. بسیاری از دوستان، نگران هستند که دعوت به رعایت در و تأکید بر آن، موجب تضعیف و مظلومیت مضاعف آن و تقویت اسرائیل و عوض شدن جای و گردد. رحمت خدا بر این دوستان غیرتمند. به دغدغه این عزیزان ارج می نهم و به ایشان عرض می کنم: می توان بین جنگیدن برای حق و رعایت اخلاق جمع کرد. ناچار نیستیم برای مقاومت در برابر ظلم و دفاع از حق، اخلاق را نادیده بگیریم یا به بهانه رعایت اخلاق دست از مقاومت برداریم و تسلیم ظلم شویم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍ محسن قنبریان • اسرائیل "بالذات" غاصب است و زن و مردشان در این غصب همراه اند؛ بعلاوه که در نسل کشی فلسطین هم داستان اند. با فلسطین بدتر از آنچه فرعون با بنی اسرائیل کرد (يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ) می کنند: کودک کشی و نسل کشی! غیر از آمار، اعترافات جنایت و تجاوز به دختران فلسطین (در طنطوره و...) را دیده و شنیده اید. • "فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل مااعتدی علیکم": پس هرکس به شما تعدی کرد شما نیز به مثل آن بر او تعدی کنید(۱۹۴بقره) همان "قانون مقابله به مثل" را می گوید که "قانونی عقلایی" است و سخن قرآن تا اینجا "حکم امضائی" است؛ "حکم تاسیسی"، تتمه آیه است: "فاتقوا الله..." از خدا پروا کنید! ای بسا عرف، مقابله به مثل را "بی حد" انجام دهد: فحش، به فحش ؛ قطعه قطعه کردن(مُثله کردن)، آب بستن، تجاوز به عنف کردن و.‌‌..! اما آیه، مومنان را از ارتکاب حرام در مقابله به مثل برحذر می دارد. (مصباح الفقاهه ج۱ ص۵۳۵) دفاع، واجب و کشتن غاصبِ قاتل، جایز و اگر تنها راه رفع غصبش باشد، واجب است؛ اما مثله کردن او یا مثل آنچه اسرائیلی ها با جنازه برهنه شده ی شهدای مقاومت کردند، برای مسلمان جایز و اخلاقی نیست. • حماس و مقاومت غیر از حماسه نظامی-اطلاعاتی اش، هم در فتح بزرگش آفریده است. نه در دفاع از مردم خود و مقابله به مثل، کوتاهی کرده و سازش و انظلام پذیرفته و نه تعدی ای بیشتر از حد مجاز مرتکب شده است. می شد زنان غاصب (ولو نشسته در خانه و شهرک) را اسیر کنند اما ویدئوها نشان می دهد "زنان بچه دار و غیر مسلح" را به جای امن هدایت و از شبکه۱۲ تلویزیون اسرائیل مصاحبه با زنی پخش می شود که وقتی به مبارزین مقاومت می گوید من بچه دارم! جواب می شنود: نگران نباش ما مسلمانیم و آسیبی به شما نمی زنیم! به گزارش یدیعوت، حماس حاضر به مبادله "زنان مسلح اسیر شده" با زنان فلسطینی در بند اسرائیل است. کافیست نمودار کشته شدن کودکان توسط اسرائیل و حملات مقابله به مثل مقاومت را باهم مقایسه کنید. بالاتر از تفاوت کمّی، "تفاوت کیفی" است؛ که رژیم کودک کش در موارد عدیده تعمد در کشتن کودکان دارد اما کودکان اسرائیلی، فقط در حین مقابله به مثل با والدین غاصب، ناخواسته کشته شده اند. از آنچه رسانه های خود اسرائیل پخش می کنند معلوم میشود بدن برهنه آن زن (شانی لوک) در پیکاب، یا در همان جشن کذایی برهنه بوده (چنانچه از عکسهای دیگر او برمی آید) یا اصلا انتسابش به مقاومت مخدوش است! و در بدترین حالت حکم یک متخلف را به همه مقاومت نمیتوان داد. • این حواس جمعی مقاومت را او هم باید پاس بدارند. از مقاومت، روایتی متفاوت از و برای جهان بسازند. اسلام سیاسی و مبارزی که سازش نمی پذیرد اما بیشتر از حد مجازِ دفاع و مقابله به مثل هم تعدی و ظلم نمی کند. از اول این اسلام، دیگری ای مقابل های وحشی و اسلام آمریکایی داعش و... بوده است. "استشهاد"ش، "انتحاری گری" و "مقابله به مثلش" ، "بزهکاری" و توحش نبوده است. ☑️ @m_ghanbarianhttps://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشت زیر نوشته یکی از اساتید محترم است که در به یادداشت نوشته‌اند: مطالب خوب و قابل استفاده و زیبایی است. بله قرآن کریم در جنگ با دشمن توصیه میکند از حد تجاوز نکنید ان الله لایحب المعتدین. اما همین قرآن در نزول عذاب بر امتهای طغیانگر به صغیر و کبیر رحم نمیکند و تمامی آنها را در خشم و غضب خویش فرو میبرد. آیاتی همچون رب لا تذر من الکافرین دیارا انهم لا یلدوا الا فاجرا او کفارا .... را هم در قرآن زیاد میخوانیم. سوال اینجاست آیا مردم و زن و بچه نظامیان عراقی که به ایران حمله کردند همانند زن و بچه های نظامیان اسرائیلی اند؟ مرز رعایت اخلاق کجاست؟ هیچ یهودی در سر زمینهای اشغالی زندگی نمیکند مگر اینکه خانه ای از فلسطینیان را غصب کرده؛ چه زن و بچه چه نظامی یا غیر نظامی. حضور غیر مشروع در سرزمین دیگران متفاوت از جنگ بین دو کشور بر سر مسایل مرزی و یا نقاط استراتژیک است. کما اینکه خلبانان ما متوجه این امر بودند و اخلاق در جنگ را بارها رعایت میکردند چون مردم عراق در سر زمین خود بودند، نظامیانشان متجاوز بودند. اما آیا مردم اسرائیل چنین اند؟ تفاوت قابل تاملی اینجاست که نباید با الفاظ زیبای انسان دوستانه و عاطفی و.. اشتباه گرفت. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یکی از اساتید محترم در پاسخ به چنین نوشته‌اند: نه اولا صحیح است نه ثانیا و نه ثالثا. ای کاش سری هم به کتاب خداوند متعال می‌زدند. المائده: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ! ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻗﻴﺎم ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﺪﻝ ﻭ ﺩﺍﺩ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ﻭ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺑﺎ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻧﻮﺭﺯﻳﺪ; ﻋﺪﺍﻟﺖ ورزﻴﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻱ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ. آیه به صراحت تاکید بر عدالت در برابر دشمنان می‌کند. و تفاوت تعالیم اسلامی با تعالیم بشری همین است که تعالیم بشری به فرد رنج دیده حق می‌دهد خلاف عقل عمل کند ولی تعالیم الهی نه. امیرالمومنین علی علیه السلام، جان عالم و نفس نبی اکرم صلی الله عليه و آله و سلّم است که مخاطب لو لاک ما خلقت الافلاک بود. اما سفارش می‌کند ابن ملجم ضربتی زد بیش از یک ضربت او را نزنيد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشت زیر یکی از اساتید محترم حوزه و دانشگاه به یادداشت است: فرمایش شما مبنی بر رعایت اخلاق در مسیر دفاع از حق کاملا درست است. اما اجازه بدهید با بخشی از فرمایش تان موافق نباشم. _ درباره کشتن ساکنین یهودی مناطق اشغالی باید بدانیم که هر یهودی که ساکن مناطق اشغالی است (مسلح یا غیر مسلح) غاصب و دشمن است و جنگ و مبارزه با آنها نه جایز بلکه واجب است حال اگر مقاومت کردند کشته می شوند و اگه تسلیم شدند اسیر خواهند شد. _ اما درباره خوشحالی؛ بله از کشته شدن دشمنان انسانیت و دیانت (بعد از ۷۰ سال توصیه به خروج و مرتکب شدن انواع جنایات هولناک) خوشحال می‌شویم و این پیروزی را فریاد می‌زنیم. _ اما درباره کارهای غیر اخلاقی که با اجساد صورت گرفته بله این را نمی‌پذیریم ولی باید توجه کرد که در چه فضایی توصیه به اخلاق می کنیم چرا که؛ اولا این کار بعد از آن است که یکی خانه من را به زور گرفته و ۷۰ سال از هیچ جنایتی دریغ نکرده و جلوی چشمم همه اعضای خانواده را تکه تکه کرده و بچه شیرخواره ام را غرق در خون کرده و ... اکنون من به این شخص غالب شده‌ام. الان با این ذهنیت انتظار رعایت اخلاق سخت است. یعنی باید اخلاق را رعایت کنم اما قبول کنید که اگر شما (شمای نوعی) با این شرایط جای من بودید چه بسا کارهای بدتری مرتکب می‌شدید. (واقع بین بودن) ثانیا دشمن قطعا از رسانه ای شدن این رفتار بدش نمی‌آید و از آن بهترین استفاده رسانه ای در مظلوم نشان دادن خودش می‌کند و این تحلیل ها و توصیه ها که در فضای مجازی منتشر می‌شود بازی رسانه ای را به نفع آنها تغییر می‌دهد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قابل توجه کلیه رسانه های رسمی وغیر رسمی جهان اسلام! از آنجا که الان امپراطوری رسانه‌ای صهیونیستی در سراسر جهان قصد تطهیر و مظلوم نمایی این رژیم کودک کُش و سفاک را دارد لازم است تا می‌توانید در نشر چنین فیلمهایی که جنایت و خباثت آنها را نشان می‌دهد بکوشید؛ این یک واجب کفایی در جهاد تبیین است. 🔸🔸🔸 در به یادداشت یکی از اساتید بزرگوار کلیپ و یادداشت بالا را برایم ارسال کردند. یادداشت بعدی را برای ایشان نوشتم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
🔸 از همان ساعات ابتدایی برخی فعالان انقلابی در فضای مجازی تلاش کردند با انتشار نمونه‌هایی از خوی وحشیانه صهیونیستها، از عملیات رزمندگان حماس دفاع کنند. 🔸 برای آنکه در جنگ شناختی موفق شویم نمایش خشونت و جنایات وحشیانه صهیونیستها شرط لازم است؛ اما کافی نیست. 🔸 بیان و انتشار نمونه‌های اخلاق مداری مومنان، در جنگها از جمله در حمله اخیر حماس، در عملیات حزب الله لبنان، در مبارزه با داعش در سوریه، در دفاع مقدس و در سیره پیامبر خدا و اهلبیت کامل کننده ماست. 🔸 همچنین تبیین آیات زیر نیز لازم است: لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم. و لمن انتصر بعد ظلمه فاولئک ما علیهم من سبیل. من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل. لا یجرمنکم شنئان قوم علی الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی. 🔸 نکته مهم دیگر آن است که از جنگ شناختی بلند مدتی که قصد دارد چهره‌ای کریه و غیر اخلاقی از اسلام و پیامبر خدا ص بسازد نیز نباید غافل شد. 🔸 با بیان‌ مطالب بالا در کنار هم، هم جبهه مقاومت تقویت می‌شود و هم تلاش دشمن برای ایجاد تردید در حمایت از این جبهه ناکام می‌گردد و هم تلاش آنها برای ارائه چهره‌ای خشن و وحشیانه از اسلام و مسلمانان خنثی می‌شود ان شاءالله. 🔸 اکتفا کردن به نمایش جنایات وحشیانه و خوی ددمنشانه صهیونیستها خصوصا شهروندان به ظاهر غیر نظامی، به اذهان برخی مخاطبان چنین القا می‌کند که گویا ما با انتشار چنین مطالبی، می‌خواهیم راه را بر جنایت و وحشی گری خودمان باز کرده و آن را توجیه کنیم در حالی که ما به حکم عقل و شرع، اهل جنایت وحشیانه نیستیم. ما فقط می‌خواهیم در برابر ظلم، مقاومت کنیم و از حق دفاع کرده و آن را مطالبه نماییم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
مبارزه ، تابلوی شرافت و است نه وحشی گری. ما در مبارزه با دشمن هم را رعایت می کنیم. ما مثل و بلک واتر و صهیونیستها نمی جنگیم. ما همچون و همت و باکری و خرازی برای خدا و دفاع از حق مبارزه می‌کنیم. جبهه مقاومت، اگر در منزل طرفداران داعش هم نماز می خواند برای شان نامه می نوشت و حلالیت می طلبید. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
استراتژی تولید برآمده از شریفی است که حتی در مبارزه نیز راضی نمی شود مردمی که پیرامون هدف تهاجم هستند و حتی ممکن است خانواده یا هواداران دشمن باشند آسیب ببینند. ما مبارزه می‌کنیم تا از انسانیت و حق دفاع کنیم و به بهانه جهاد فی سبیل الله و دفاع از حق، انسانیت را زیر پا نمی گذاریم. ما مانند صهیونیستها و سلطه گران غربی نیستیم که جان و مال و ناموس انسانها برای شان پشیزی ارزش ندارد و حاضرند برای رسیدن به اهداف شان یا شیمیایی یا خوشه ای بر سر هزاران انسان بریزند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
برخی هم وطنان عزیز ما، حضور اتباع کشور همسایه در ایران را قابل تحمل نمی‌دانند. اما انتظار دارند فلسطینیان در برابر ۷۰ سال اشغالگری و جنایت وحشیانه صهیونیستها سکوت کنند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha