eitaa logo
هفته‌نامه زن روز
747 دنبال‌کننده
13.8هزار عکس
119 ویدیو
1.4هزار فایل
کانال رسمی هفته‌نامه «زن روز» قدیمی‌ترین نشریه فرهنگی اجتماعی زنان ارتباط با ادمین: @zaneruz97
مشاهده در ایتا
دانلود
معرفی کتاب «سوره‌ی افلین» نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه معصومه تاوان کتاب با خوابی عجیب شروع می شود، خواب کشته شدن اسماعیل در زمان ضحاک. قرار است اسماعیل را بکشند و مغز سرش را به مارهای دوش ضحاک بدهند. این خواب محور کلی داستان را ترسیم می کند. در شب ۱۲ بهمن ماه سال ۵۷ خلیل در حالی که به دنبال پسرش اسماعیل می گردد در هیاهوی مردم گم می شود و مدام از مردم می خواهد آرام تر انقلاب کنند. خلیل خود فردی آرامش طلب است و گریز از هیاهو اما وارد همهمه ی انقلاب می شود. کتاب «سوره ی افلین» پر از استعاره های دینی و تصاویری است که برای مخاطب یادآور کتب مقدس به خصوص قرآن عزیزمان است. در واقع دیزگاه تلاش کرده رمان را در بستری پیش ببرد که شمای خواننده بار دیگر به تفکرات خود بیندیشید و شاید به تکرار دوباره ی تاریخ این بار در بستری دیگر بیندیشید. این که آیا هر فرد می تواند پیامبری درونی داشته باشد؟ آیا باید برای رسیدن به فهم عمیق خود از امروز خود باید چند نفس را قربانی کرد؟ اگر به دنبال خواندن کتابی تاریخی در منظری دینی هستید در واقع سوره ی افلین این نیاز شما را مرتفع می کند. ✨بخشی از کتاب: مردی که کنار گربه ها کز کرده بود گفت: «آقا من خیلی می ترسم. من کارگرم کارگر خانه ی یک سرهنگ اگر اسمش را بگویم حتما می شناسید من را فرستاد خبر بگیرم. اوضاع از چه قرار است. آخر همه فرار می کنند من دوست دارم امام خمینی بیاید ولی شاه هم به من بدی نکرده...» مردی که زیر سقف کوتاه نشسته بود از جایش پرید سرش خورد به سقف و آخی کرد. تو اگر ایرانی باشی اگر غیرت داشته باشی می فهمی شاه به همه ی ما خیانت کرد همه چیز را به تاراج برد من شش سال در زندان های ساواک بودم در سیاه چال هایش. من یک کمونیستم یک کومونیست توده ای این آدم های حقیر ما را بدبخت کرده اند. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
جیبوتی فرهنگ آشپزی جیبوتی به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص آن از آفریقا، هند و غرب آسیا تأثیر گرفته است با این حال ویژگی های اصیل خود را نیز حفظ کرده است. تهیه شیرینی‌های ویژه ماه مبارک رمضان بخشی از مهم‌ترین آیین‌های خانوادگی در این کشور محسوب می‌شود. کیک‌های شیرین محلی، شیرین بادامی، دسرهای ژله‌ای مانند و دسر مشهور «مخبزه» از جمله مشهورترین شیرینی‌ها و دسرهای محبوب ماه رمضان در این کشور مسلمان است. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
تماشاگه ایران @zane_ruz
تماشاگه ایران @zane_ruz
ما و علی حنانه قدسی چشمانم به چشمان علی است قلبم به شدت در سینه می تپید، نفسم به شماره افتاده است، همان موقع که به خانه حمله کردند تا علی را ببرند خشم تمام وجودم را گرفت اما علی فرمان نداد و الا من از هر کسی به مرگ در راه علی مشتاق تر بودم. سکوت علی، دستان بسته اش. سر به عقب برنمی گردانم و همان طور عقب عقب راه می روم. اهانت به دختر رسول خدا خونم را به جوش آورده، کاش علی تنها با چشمانش اشاره کند تا این شمشیر را از قلاف بیرون بکشم و با آن ها چنان کنم که در تاریخ بنویسند مقداد در راه دفاع از ناموس علی چنان کولاکی به پا کرد که کسی را زنده نگذاشت... @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
به نام خداوند پذیرنده توبه‌ها... ✨اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم✨ 🍀🌸اعضای گرامی کانال زن روز، سلام! صبح زیبای پنجشنبه بهاری‌تون به‌خیر و شادی. طاعات و عبادات‌تون قبول درگاه حق🌸🍀 «وَاللَّهُ يُريدُ أَن يَتوبَ عَلَيكُم وَيُريدُ الَّذينَ يَتَّبِعونَ الشَّهَواتِ أَن تَميلوا مَيلًا عَظيمًا. خدا می‌خواهد شما را ببخشد (و از آلودگی پاک نماید)، امّا آنها که پیرو شهواتند، می‌خواهند شما بکلی منحرف شوید.» (سوره نساء، آیه ۲۷) @zane_ruz
خشک‌مغزان متحجر سمانه زاهد از فرازهای مهم و قابل عبرت تاریخ اسلام، روزگار حکومت جانشین برحق رسول الله، حضرت علی علیه السلام است که بعد از ۲۵ سال، حق غصب شده اش به او بازگردانده شد و او به عنوان خلیفه مسلمین عنان امور را در دست گرفت. نکته ی مهم و قابل تأمل در مورد دوران حکم رانی مولای متقیان این است که بخش اعظمی از این دوران صرف مبارزه با جریانات و گروه هایی شد که با ادعای مسلمانی، علم مخالفت و دشمنی بر ضد خلیفه برحق مسلمین را بلند کرده و بر روی او شمشیر کشیدند. خود ایشان در سخنی می فرمایند: «من مأمور به جنگ با ناکثین، قاسطین و مارقین هستم.» ناکثین (پیمان شکنان) به فرماندهی طلحه و زبیر و همراهی عایشه همسر پیامبر، اولین جریان و گروهی بودند که به دشمنی با حضرت علی علیه السلام برخاستند. برجسته ترین ویژگی افراد این جریان جاه طلبی، قدرت طلبی و رانت خواهی بود. معاویه و یارانش دومین گروه دشمنان علی علیه السلام را تشکیل می دادند که با نام قاسطین شناخته می شدند. این جریان با دین فاصله ی بسیار داشت و از آن فقط به عنوان ابزار بهره می جست. اما جریان سوم، جریان خشک مغز خوارج است که قرار است در این نوشتار مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در بخشی از این نوشتار می‌خوانیم: در ابتدای سربرآوردن خوارج حضرت امیر به آن ها آزادی عمل داد، زندانیشان نکرد و شلاقشان نزد و حتی سهمیه ی آنان از بیت المال را قطع نکرد. آن ها در اظهار عقاید خود آزاد بودند و حضرت و یارانشان هم با آنان وارد بحث شده و سعی می کردند با استدلال، مبانی غلط فکری آن ها را مشخص و روشن نمایند. البته راه و روش خوارج چندان بر استدلال استوار نبود. آن ها براساس آن که علی علیه السلام را کافر می پنداشتند در نماز جماعت به او اقتدا نمی کردند و از هر فرصتی برای آزار رساندن به حضرت یا توهین به او بهره می بردند. مثلا روزی حضرت علی علیه السلام بر منبر بود. مردی آمد و سؤالی پرسید. علی علیه السلام بداهه جواب او را داد. ناگهان یکی از خوارج از بین مردم فریاد زد: «قاتَله الله ما افقهَه؛ خدا بکشد این را، چقدر دانشمند است!» اطرافیان خواستند متعرض او شوند اما امیرالمؤمنین فرمود او به من تنها فحش داد. خوارج در ابتدا یک فرقه ی یاغی و سرکش بودند اما کم کم برای خود اصول و عقایدی تنظیم کردند و به تدریج رنگ مذهب به خود گرفتند و به عنوان طرفداران یک مذهب دست به فعالیت های تبلیغی زدند. آن ها به خیال خام خود ریشه ی مفاسد دنیای اسلام را کشف کردند. به این نتیجه رسیدند که عثمان و علی و معاویه همه بر خطا و گناهکارند و ما باید با مفاسدی که به وجود آمده مبارزه کنیم برای همین امر به معروف و نهی از منکر را در پیش گرفتند. آن ها پس از آنکه از توبه ی علیعلیه السلام مأیوس شدند، انتقاد و بحث و روش های آرام را کنار گذاشتند و به فکر انقلاب افتادند. آن ها در منزل یکی از هم مسلکان خود گرد آمدند. او خطابه پر شور ایراد کرد و تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر، افراد را دعوت به قیام کرد. پس از این خوارج دست به طغیان زده و غارتگری و آشوب در پیش گرفتند. هدفشان هم این بود که حکومت علی علیه السلام را تضعیف کرده و از پای دربیاورند. شما می‌توانید متن کامل این نوشتار را در ویژه‌نامه نوروزی مجله زن روز مطالعه فرمایید. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
باور نکرده‌ایم که عالم حساب و کتاب دارد. همان‌طور که در عالم ماده همه‌چیز حساب دارد، در عالم ماوراء ماده هم همه‌چیز حساب دارد. ما باور کرده‌ایم اگر یک لحظه دست به برق بزنیم، برای همیشه از بین می‌رویم و این را واقعیت می‌دانیم؛ یعنی می‌دانیم در محدودهٔ عالم ماده، اعمال ما در زندگی ما اثر دارد؛ چون مادهٔ هندسه نظم و نظام دارد و هر حرکتی در این نظام، اثر خود را دارد و برای هر مقصدی باید راهی را برگزید و یک اشتباه گاهی یک عمر پشیمانی می‌آوَرَد. در یک کارخانه یک حرکت نادرست شما می‌تواند سبب مرگ خودتان یا دیگران یا آسیب‌های مالی و جانی جدی شود. ما باور نکرده‌ایم همهٔ عالم نظم و نظام دارد و به‌هم‌پیوسته است و همهٔ اعمال ما در زندگی‌مان اثر دارد. اگر دروغ بگوییم، اگر دزدی کنیم و اگر گناه کنیم، همهٔ این‌ها در این عالم و در زندگی ما مؤثر است. می‌گوییم ما که نمی‌فهمیم اگر نماز نخوانیم و روزه نگیریم، چه می‌شود. ما که نمی‌فهمیم بی‌ادبی به پدر و مادر با ما چه می‌کند، یا یک عزم جدی بر گناه چه اثری در روح و زندگی ما دارد. ما ارتباط‌ها را نمی‌دانیم، راه‌ها را نمی‌شناسیم؛ بعد گمان می‌کنیم حالا که ما نمی‌فهمیم، لابد اینها اثر چندانی در زندگی ما و جامعه ندارند. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
شیرپلو اردبیل 👩‍🍳مواد لازم: برنج: ۲ پیمانه شیر: ۲ پیمانه کشمش: ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری خرما: ۵ عدد فیله ی مرغ: ۵ عدد کره و روغن: به مقدار لازم نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: به مقدار لازم لیموترش: ۱ عدد 👩‍🍳طرز تهیه: فیله های مرغ را به همراه ادویه، نمک، زعفران و آب لیموترش مزه دار کنید و یک ساعت در یخچال بگذارید سپس با کمی کره سرخ کنید تا پخته شوند. برنج را به مدت ۲ ـ ۳ ساعت در آب و نمک خیس کنید. آب برنج را خالی کنید و به همراه شیر در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. شیر باید یک بند انگشت از برنج بالاتر باشد. کمی زردچوبه، زعفران و روغن به قابلمه اضافه کنید و مخلوط کرده و صبر کنید تا شیر به خورد برنج برود و تبخیر شود. از زردچوبه حداکثر به اندازه ی ۱ قاشق چای خوری استفاده کنید وگرنه ممکن است برنج را تلخ کند. احتمال این که اوایل جوش آمدن، شیر سر برود وجود دارد پس کنار گاز بمانید. شیر که تبخیر شد، برنج را به مدت نیم ساعت دم بگذارید. کشمش ها را در تابه با کره کمی تفت دهید. هسته های خرما را در صورت تمایل خارج کنید و خرما را هم تفت دهید تا نرم شود. شیرپلو را در دیس بکشید و تکه های مرغ، خرما و کشمش را برای تزئین روی پلو استفاده کنید. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
🔸تحت چه شرایطی قانونا طفل با مادر رضاعی خود محرم می شود؟ 🔹در قانون، شرایطی که سبب ایجاد شدن محرمیت رضاعی میان طفل و مادر رضاعی می شوند مطرح شده است. بر اساس ماده ۱۰۴۶ قانون مدنی، شرایط تحقق قرابت رضاعی عبارتند از: ـ شیر زن از بارداری مشروع حاصل شده باشد. ـ شیر مستقیما از سینه زن مکیده شده باشد. ـ طفل لااقل یک شبانه روز و یا ۱۵ دفعه متوالی شیر کامل خورده باشد؛ بدون اینکه در این میان غذای دیگر یا شیر زن دیگری را بخورد. ـ شیر خوردن طفل قبل از تمام شدن دو سال از تولد او باشد. ـ مقدار شیری که طفل خورده است از یک زن و از یک شوهر باشد. کارشناس: نفیسه خانی @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
سودان آشپزی سودانی ترکیبی از آشپزی عربی با آفریقایی است و استفاده مبتکرانه از میوه‌ها و سبزی‌های تازه در تهیه خوراک‌ها و به ویژه شیرینی‌ها بخشی مهم از این هنر است. مردم سودان به مهمان‌نوازی و سخاوتی چشمگیر در ایام ماه مبارک رمضان و استقبال گسترده از آن شهرت دارند. استفاده از مواد محلی ویژه هر منطقه در سودان و تغییر دستور پخت غذا، شیرینی و دسر با توجه به مواد دردسترس در این کشور بسیار محبوب است. از مهم‌ترین شیرینی‌ها و دسرهای محبوب سودانی در ماه مبارک رمضان می‌توان به سمرونا، شیر برنج، بسبوسه سودانی و شیرینی مولد اشاره کرد. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
هات‌داگ و فراورده‌های گوشتی باعث نابودی مغز می‌شوند مصرف مداوم ساندویچ هات‌داگ یا سایر فراورده‌های گوشتی می‌تواند مستقیما سلامت مغز را به خطر بیندازد و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون را افزایش بدهد. متخصصان بر این باورند که افزودنی‌ها و نگهدارنده‌های موجود در فراورده‌های گوشتی مانند نیترات، نیتریت و سدیم، جزو عوامل مهمی هستند که سلامت مغز را به خطر می‌اندازند. توصیه اول این است که تا حداکثر امکان از مصرف فراورده‌های گوشتی خودداری کنید. حالا اگر به هر دلیلی، گاهی اوقات هوس می‌کنید که ساندویچ هات‌داگ، ژامبون، سوسیس، همبرگر و... بخورید، سعی کنید که این ساندویچ‌ها را همراه با یک ظرف پر از سالاد مصرف کنید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سبزی‌ها و صیفی‌های تازه می‌توانند به خنثی‌سازی اثرات رادیکال‌های آزاد در بدن کمک کنند. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
آپارتمان‌نشین‌ها مریم ابراهیمی شهرآباد آپارتمان نشین‌ها حکایت آدم‌هایی است که به اسم مِهر و امید، در حاشیه‌ی شهر جمع‌شان کرده‌اند تا دور هم باشند، چون ژنشان خاص است، برای زندگی در مجتمع‌های آپارتمانی با واحدهایی بی‌شمار که روی سر هم سوار شده‌اند. آن‌هایی که داشتن یک خانه‌ی ویلایی نقلی در مرکز یا حتی جنوب شهر برایشان، یک رویای شیرین و البته دست‌نیافتنی‌ست... در این پنجشنبه با ما باشید و از خواندن آخرین قسمت این مجموعه داستان لذت ببرید. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
بسم الله الرحمن الرحیم... ✨اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم✨ 💐هموطنان عزیز سلام! صبح اولین روز هفته‌تون به‌خیر و شادی. ان شاالله هفته‌ای پر از موفقیت در پیش داشته باشید💐 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا. ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اموال یکدیگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخورید مگر اینکه تجارتی با رضایت شما انجام گیرد. و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است.» (سوره نساء، آیه ۲۹) @zane_ruz
درباره فیلم «پروین» سعیده نیک اختر همان طور که از نام پیداست فیلم معجزه ی پروین یا در جدیدترین تغییر، فیلم پروین درباره زندگی پروین اعتصامی شاعر نامدار معاصر است که زندگی او از دوران جوانی تا لحظه درگذشتش سرشار از اتفاقات است. ورزی سال هاست دغدغه ی تاریخ دارد و این برای سینمای ایران غنیمت است. تجربه ی سال ها کار تاریخی نتیجه داد و ورزی فهمید غیر از دکور و صحنه، متن و میزانسن هم اهمیت دارد و دیده می شود. چیزی که ما در معمای شاه ندیدیم دیالوگ های پخته و پرداخت بود. این قدر گریم و دکور ورزی را درگیر کرده بود که گاهی یادش می رفت بازیگرها باید حرف هم بزنند. اما در معجزه ی پروین، ورزی نشان داد متن و رسیدن به محتوای ایده مهم است. معجزه ی پروین، ساختاری شاعرانه دارد و این امر کاملا منطبق بر سوژه است. شاعره زن معاصری که شعرهایش مفهومی و تصویری اند و جایگاه محکمی در ادبیات و تاریخ کشور دارد. دکورهای دلنشین و خوش رنگ فیلم، نمایش تمام عیار سبک زندگی ایرانی در دهه ۲۰ و ۳۰ است. نقطه قوت فیلم ورزی استفاده از میزانسن درست و عمق میدان در نماست. تعداد این نماها در فیلم کم نیست. ورزی پلان های ساکن و ایستا را تبدیل به نماهایی متحرک و پویا کرده. به طوری که در عمق میدان و پس زمینه، میانه نما و پیش زمینه شاهد تحرک اشیا و افراد هستیم و همین به داد نما رسیده است و به آن معنی داده. نمود اندیشه های قهرمان فیلم در خرده داستان هایش هم پیداست. همین که قهرمان در بیان اندیشه هایش به شعار دادن و گزافه گویی نمی پردازد مهم است. جایی که پروین از زندگی زناشویی اش فاصله می گیرد نشان می دهد زنی نیست که زیر بار ظلم جامعه مردانه بی بند و بار آن زمان برود. وقتی پروین به زن کولی کمک می کند و او را به حریم خانواده اش راه می دهد یعنی نوع دوستی براش مهم است. همین خرده داستان های کوچک است که ذهن پروین را به عینه نشان مان می دهد بدون اینکه در باب آزاد اندیشی و حمایت از زنان جامعه خودش سخنرانی کند یا شعار بدهد. تاریخ نشان می دهد زندگی پروین اعتصامی همین قدر ساده، کوتاه و بی اتفاق است و همین کار فیلم ساز را سخت کرده اما ورزی نشان داد از بی داستانی هم می شود قهرمان ساخت. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
آیت الله جوادی آملی: «همان‌طوری که ستاره های آسمان به اهل زمين نور مي‌دهند، خانه هايی که نماز شب و تلاوت قرآن در آنها خوانده و احيا مي‌شود، برای موجودات آسمان هم نور مي‌دهد، فرشته های آسمانی از اينجا روشنی احساس مي‌کنند.» @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
احساس نفخ بعد از مصرف پنیر اگر بعد از خوردن پنیر ناراحتی هایی در شکم تان مانند نفخ گاز، معده یا اسهال پیدا کردید، احتمالاً بدنتان مقاوم به لاکتور شده یا به آن حساسیت دارد که معمولا ۳۰ دقیقه یا دو ساعت بعد از خوردن پنیر اتفاق می‌ افتد. انقباضات شکمی و اسهال دیگر علائم هشدار دهنده ای هستند که باید حواس تان را جمع کنید. این علائم نشان دهنده این است که بدن آنزیم لاکتاز ندارد که بتواند قند لاکتوز را در محصولات لبنی شکسته و هضم کند. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
کلاه‌گیس و توهین به چادر در یکی از مطالب زن روز به بررسی اتفاق جدیدی در دنیای مُد پرداخته است. «هلنا روبینشتاین» ملکه ی فقید دنیای آرایش عقیده داشت کلاه گیس نوعی ماسک فانتزی جالبی است که در عرض چند دقیقه می تواند به زن تیپ جدیدی ببخشد و قیافه ی طبیعی او را عوض کند. با استفاده از کلاه گیس زنی معصوم می تواند مبدل به زنی امروزی شود و زنی دهاتی مبدل به زنی شهری. حقیقت هم جز این نیست. کلاه گیس امروزه به صورت نوعی بازیچه ی زیبائی وسیله ی آسایش زن متجدد قرن بیستم شده است. زیرا مثلا زنی که شب به ضیافتی دعوت دارد و حوصله و وقت رفتن به سالن آرایش را پیدا نمی کند، می تواند با گذاشتن یک کلاه گيس (پروك) خیالش را راحت کند. کورژ مدیست معروف فرانسوی که خالق مدهای فضائی و هندسی است گفته است: پروك (کلاه گیس) همه جور امکانی را در اختیار زن قرار می دهد اما فرانك سيناترانیز در مورد کلاه گیس گفته: «از وقتی که کلاه گیس مد شده بر تعداد طلاق ها نیز افزوده شده زیرا زن ها چون به كمك آن کاملا تغییر قیافه می دهند بهتر می توانند به شوهرانشان خیانت کنند! ولی از آنجایی که ماه همیشه زیر ابر نمی ماند، بالأخره روزی مچشان گیر می افتد و آن وقت است که راه دادگاه طلاق پیش گرفته می شود.» در ادامه نویسنده ی مطلب و با استناد به گفته ی سیناترا، تحلیل توهین آمیزی را نتیجه گرفته است و با وقاحت آورده: «بد نیست بدانید همان طور که فرانک سیناترا گفته کلاه گیس نوعی پوشش برای زن اروپایی و آمریکایی است کم و بیش مثل همان چادر و روبنده خودمان! که ظاهر طبیعی را پنهان نگه می دارد.» بعد در ادامه ی مطلب آورده: «کلاه گیس به خانم های شما اجازه داده است به آرزویشان برسد و به خیابان ها بروند و دور از کنجکاوی مردم گردش و خرید کنند.» در پایان به تاریخچه ی کلاه گیس و استعمال آن توسط مصریان پرداخته که اگرچه از لحاظ تاریخی کمی جالب است اما تلخی توهین مطلب به خانم های چادری ادامه ی مطلب را هم تاریک و گزنده کرده. طبق معمول تمام کارهای آرایشی و زیبایی زن روز آن دوران، که قسمت عمده ی و مجله را تشکیل می داده، مثالی از کلئوپاترا زده که ملکه ی عصر باستان دوازده عدد کلاه گیس داشت و تصور می شود که هنوز هم پس از دو هزار سال این خانم از لحاظ تعداد کلاه گیس در دنیا اول باشد! در قسمت دیگری از تاریخچه ی کلاه گیس آورده: «در تئاترهای یونان استفاده از کلاه گیس نه تنها معمول بود بلکه نشان دهنده ی کاراکتر نیز به حساب می آمد. کلاه گیس مشکی علامت حرارت و حتی طینت بود و کلاه گیس بلوند علامت قهرمانی و کلاه گیس سرخ علامت دلتنگی... زن های رومی عاشق کلاه گیس های بلوند بودند ولی مورخین نوشته اند که این کلاه گیس ها از موهای سر بردگان ژرمن درست می شدند.» پلوتارک نوشته است: «بردگان ژرمن مورد عنایت قرار داشتند. آن ها حق نداشتند موهای سر خود را کوتاه کنند. هر وقت که خوب بلند می شدند آن ها را قیچی کرده به پروك بازان می فروختند. بعد از رومی ها قرن های متمادی استعمال کلاه گیس دمده شد و سر طاس بودن مدشد. کسی که پروک (کلاه گیس) را مجددا مد کرد، لوئی شانزدهم و معشوقه اش دوش (فونتانی) بودند. تنها تفاوتی که عصر جدید باعصر قدیم داشت این بود که صرف نظر از خانم ها مردها نیز به کلاه گیس پناه بردند.» @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
شگفتانه‌های دنیا @zane_ruz
شگفتانه‌های دنیا @zane_ruz