#گزارش
تاریخچه کتاب خوانی
سیده یاسمن رودباری
از دوران آشوری، بابلی و ایلامی اولویت کتاب ها در یک صفحه گردآوری شده است. قدیمی ترین کتاب خانه در جهان کتاب خانه آشور بانی پال با ۹۱۰ هزار نسخه لوح نوشته شده بود. به مرور زمان صفحات کتاب ها بر روی دیواره کوه ها، پاپیروس و پوست چرم حک می شد. در ایران، در دوران ساسانیان خواندن و نوشتن فقط مخصوص بعضی از افراد بود. پس از آن یزدگرد سوم به کتابت توجه کرد که ثمره آن نوشته شدن ارداویراف نامه و خدای نامه بوده است. با توجه به جمع آوری و تألیف کتبی چون شاهنامه فردوسی، شفا، قانون و کتب های فارابی می توان به اهمیت ایرانیان به کتاب پی برد.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#گزارش
توجه اسلام به نگارش آثار علمی
سیده یاسمن رودباری
دانش بشری به مدد کتاب، از تباه شدن مصون می ماند و به آیندگان منتقل می شود. از این رو پیشوایان معصوم علیهم السلام توجه ویژه ای به فرهنگ مکتوب داشتند و همواره پیروان خویش را به حفظ دانش و نوشتن آن سفارش می فرمودند. در احادیث می خوانیم که از رسول اکرم صلی الله علیه وآله روایت شده است که فرمود: «هرگاه که مؤمنی از دنیا برود و یک ورق از خود بر جای گذارد که در آن دانشی مکتوب است، همان برگه در روز قیامت، میان او و آتش، پوشش و مانعی خواهد بود.» هم چنین امام حسن مجتبی علیه السلام فرزندان و خانواده خویش را جمع کردند و در زمینه دانش اندوزی و نگارش آثار علمی فرمودند: «شما کوچک ترهای قوم هستید و به زودی بزرگان قوم خواهید شد. پس دانش بیاموزید. هر کس از شما نتواند علم را حفظ کند و به خاطر بسپارد، آن را بنویسد و در خانه اش قرار دهد.»
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#منبرک
رازی که امام علی در لحظات آخر عمر امابیها فهمید
در تاریخ آمده است که حضرت زهرا خطاب به امیرالمؤمنین (ع) میفرماید: «ای اباالحسن! هنگامی که خواستی مرا دفن کنی، از این ظرف، کاغذی را بیرون بیاور و آن را در کفن من قرار بده و به آن نگاه نکن»! حضرت علی (ع) فرمود: در آن کاغذ چیست؟ عرض کرد: راز است. فرمود: به حق پیامبر(ص) قسمت میدهم که مرا از آن باخبر کن! پس فاطمه (س) گفت: پدرم خواست مرا به تزویج شما درآورد، فرمود: ای فاطمه! آیا راضی هستی تو را به مهریه چهارصد درهم به ازدواج علی (ع) درآورم؟ عرض کردم: به ازدواج با علی (ع) راضی هستم؛ اما به مهریه چهارصد درهم راضی نیستم. پس جبرئیل آمد و گفت: یا رسول الله! خداوند متعال میفرماید: ما بهشت و آنچه در آن است را مِهر فاطمه قرار دادیم. من گفتم: راضی نیستم. پدرم فرمود: ای فاطمه! چه میخواهی؟ گفتم: (نجات) امت شما را میخواهم؛ زیرا قلب شما مشغول (و نگران ) امت است. پس جبرئیل بازگشت و سپس این ورقه را آورد که در آن نوشته شده بود: من امت محمد را صداق فاطمه قرار دادم! پس هنگامی که روز قیامت فرا رسد، من این کاغذ را روی دست میگیرم و عرضه میدارم: بار خدایا! این قباله شفاعت امت محمد (ص) است».
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#کدبانوگری
کوکو نخودفرنگی
👩🍳مواد لازم:
نخودفرنگی خام: ۲ پیمانه
سیبزمینی متوسط: ۲ عدد
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۷ حبه
پودر جوانه گندم: ۲ قاشق غذاخوری
پودر سبوس گندم: ۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ: ۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار کافی
روغن مایع: به مقدار کافی
👩🍳طرز تهیه:
ابتدا سیرها، را با نخودفرنگی در غذاساز ریخته و کاملا مخلوط می کنیم. سپس پیاز را به صورت درشت خرد کنید. سیب زمینی ها را درشت خرد کنید. پیاز و سیب زمینی را در غذاساز ریخته و کاملاً مخلوط کنید.
سپس هر دو مخلوط را در ظرف مناسبی ریخته و با هم ترکیب کنید. سپس در ظرف جداگانه ای تخم مرغ را شکسته با همزن دستی یا چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج گردد. سپس نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به آن بیفزایید. مخلوط تخم مرغ را به مایه ی کوکو اضافه نموده و هم بزنید تا مواد به خوبی به خورد هم بروند. در ادامه پودر جوانه ی گندم و پودر سبوس گندم را مخلوط نموده و تا مرحله ای که مایه کوکو نه شل و نه خیلی سفت باشد به مایه ی کوکو اضافه کنید. در این مرحله مایه ی کوکوی شما آماده است. مقداری روغن در تابه مناسبی ریخته و روی شعله قرار دهید. پس از داغ شدن روغن به اندازه ی یک قاشق از مایه کوکو را برداشته و در روغن بگذارید سطح کوکو را با پشت قاشق صاف نموده و اجازه دهید یک طرف آن سرخ شود. سپس طرف دیگر آن را سرخ نمایید. این کار تا پایان مایه ی کوکو انجام داده و پس از سرخ شدن کوکوها را روی کاغذ روغن گیر قرار دهید تا روغن اضافه آن خارج گردد.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
هفتهنامه زن روز
#گزارش
علت عمدهی گریز از کتاب در جامعه
سیده یاسمن رودباری
سهیلا حداد دکتری کتابداری و اطلاع رسانی در خصوص پایین آمدن علاقه و تمایل مردم به کتاب خوانی در گفتگو با خبرنگار زن روز، گفت: «علت اینکه کتاب نمی خوانیم عموما براساس آموخته های تلقینی و سلیقه ای و تجارب پیش پا افتاده و دم دستی ما در محیط خانواده، تحصیل و کار است. به این نتیجه رسیده ایم که هزینه ای بابت مطالعه صرف نکنیم. ما کتاب نمی خوانیم چون بر این باور نادرست هستیم که با افزایش سن، عقل نیز به خودی خود رشد می کند در حالی که نمی دانیم رشد عقلی اکتسابی است و با فعالیت و پرورش فکری به دست می آید و بهترین محرک ذهن برای این منظور مطالعه است.»
وی خاطرنشان کرد: «کتاب نمی خوانیم زیرا با خود می گوییم ما وقت کافی نداریم! در جواب «وقت ندارم»؛ عبارت آشنای ما ایرانی ها باید بگویم اتفاقا همه ی ما وقت داریم. آنچه نداریم، «مدیریت وقت» است. به همین دلیل، فرصتی به مطالعه نمی رسد. اگر هنوز فکر می کنید این زمان است که کم می آید، کافی است به وقت های تلف شده ای فکر کنید که موقع انتظار در مطب دکتر، مترو و... مثل باد از جلوی چشمان تان می گذرد. در حالی که می شود آن ها را با مطالعه جبران کرد. می توانید با یک حساب سرانگشتی، ساعت هایی که در فضای مجازی گشت می زنید را تخمین بزنید تا ببینید وقت هست اما جای مدیریت وقت، خالی است.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#گزارش
سماعیل سیاوشی ناظر مجلس در هیأت امنای کتابخانه های عمو می نیز درباره ی ایجاد علاقه به مطالعه در بین عموم گفت: «از بهترین راه هایی که ما می توانیم علوم گذشتگان را به نسل جدید انتقال دهیم کتاب است ولی متأسفانه خیلی رغبت به مطالعه ی کتاب نیست. راهش این است که باید مقدمات مطالعه را فراهم کنیم. در حال حاضر در فضای مجازی هر کتابی را که بخواهیم می توانیم دانلود یا کپی برداری کنیم. ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که مطالب از فضای مجازی راحت تر به دست افراد برسد. یکی از راه ها این است که مردم بدانند مناسبتی هست به نام کتاب و کتاب خوانی که در آن زمان می توانند به آن چه که از کتاب نیاز دارند دسترسی پیدا کنند. از دیدگاه بنده بهترین راه دستیابی به کتاب، کتابخانه دیجیتالی است. خصوصا برای محققین. وقتی که تحقیقی را به عهده دارند به جای این که دنیای کتاب را فیزیکی بار کنند و بار سنگینی را حمل کنند به راحتی کلمه ای که مورد نیاز دارند را جستجو می کنند و بلافاصله به منظور مورد نهایی خود دست پیدا می کنند. حق و انصاف را بگوییم کتابخانه های ما زیر ساخت ها و جایگاه های لازم برای مطالعه و برای اینکه افراد بتوانند ارتباط برقرار کنند ندارند یا کتاب کافی و مفید ندارند یا محل مورد نیاز برای استفاده از کتاب ندارند. لذا رغبتی برای کتاب و کتاب خوانی وجود ندارد.»
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#پزشکی
علت عرق سرد در زمان شروع ورزش چیست؟
عرقی که در زمان شروع ورزش متعادل در اثر تولید حرارت و خروج رطوبت از منافذ پوست ایجاد می شود را تعریق خوب یا نیکو می گویند، اما نوعی تعریق که در اواخر ورزش رخ می دهد در نتیجه ورزش بیش از حدی است که سبب احساس سردی در بدن، کبودی رنگ، بی حالی و ضعف می شود. ورزش زیاد و طولانی، خشکی و حرارت زیادی ایجاد می کند و تحلیل برنده ی قوا، دفع کننده مواد مفید و رطوبت بدن است و سبب خشکی پوست و مو، کم خوابی، یبوست، تندی و سوزش و غلظت دفعیات بدن، خشکی مخاط و مفاصل، خشکی مغز و بروز علایم عصبی می شود و با کاهش حرارت غریزی بدن سبب اُفت سوخت وساز شده و بدن را به سمت سردی، خشکی، رخوت و بروز عملکردهای نامناسب اعضاء می برد. برخی مشاغل خود نوعی ورزش هستند و نیازی به ورزش کردن نیست. افرادی که روزانه کارهای سنگین انجام می دهند، دامداران، باربران، کارگران و... از این جمله اند ضمن اینکه از دیدگاه طب سنتی ورزش های قهرمانی به دلیل فشارهای زیاد مردود است.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
هفتهنامه زن روز
#یار_مهربان
معرفی کتاب «من شیرین ابوعاقله هستم» ترجمهی شهریار شفیعی
کتاب «من شیرین ابوعاقله هستم»، با تمرکز بر زندگی، حرفه و شهادت خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره، به ترجمه شهریار شفیعی و توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شد. این اثر به جنبههای مختلف زندگی شیرین ابوعاقله، از خبرنگاری در خط مقدم جنگ تا شهادت او می پردازد.
این کتاب، با نگاهی جامع به زندگی و حرفهای خبرنگاری شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی الجزیره، پرداخته شده است. این اثر که توسط شهریار شفیعی تحقیق و ترجمه شده است، عنوان دیگری از مجموعه «رنج تو جاریست» بوده و به فعالیت های این خبرنگار جنگ و شهادت می پردازد.
شیرین ابوعاقله از سال ۱۹۹۷ به عنوان یکی از خبرنگاران زن الجزیره، در کنار ولید العُمری و تیمی کوچک در دفتر الجزیره در فلسطین، فعالیت خود را آغاز کردند. گزارشهای میدانی او، صدای فلسطینیان را به سراسر جهان عرب منتقل کردند و باعث پیوند دوباره فلسطینیان از هم جدا شدند. این کتاب ترجمه ای از یک اثر واحد نیست، بلکه مجموعهای از مقالات، روایات و اخبار منتشر شده در زندگی و شهادت این خبرنگار برجسته است که منابع معتبری به عنوان مؤسسه مطالعات فلسطین، نیویورک تایمز، پست واشنگتن و الجزیره به آن اعتبار داده اند.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#یار_مهربان
در بخشی از کتاب میخوانیم:
«چهره ی شیرین به دلیل گزارش هایش در طول ربع قرن گذشته برای الجزیره و برای همه ی مردم فلسطین و عرب منطقه، چهرهای آشنا بود. او صدای فلسطین را از طریق صدها گزارش میدانی خود به گوش جهانیان رساند و تصویرش در وجدان عربی-اسلامی با آرمان فلسطین پیوند خورد. ویدئوها و عکس های لحظات آخر زندگی شیرین و جزئیات به نمایش گذاشته شده وحشتناک اند. همراهان او به «عمدی بودن» آن اتفاق شهادت می دهند. اما موضوعاتی که در این جنایت نباید فراموش شود، نام قربانی است. «شیرین ابوعاقله.»
این اثر علاوه بر بازتاب چهره خبرنگاری شجاع، ابعاد انسانی و اجتماعی از فعالیت های او را نیز برای خوانندگان تبیین کرده و به بیان جزئیات شهادت و وقایع مرتبط با او می پردازد.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#مصاحبه_تخیلی
در فراق ماه
ماه منیر داستانپور
درست از روزی که پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله چهره در نقاب خاک کشیده، کوچه های مدینه ماتم زده و غمگین است. تو گویی از در و دیوار خانه ها صدای ناله، اشک و آه به گوش می رسد. پس چرا اینان که در رفت و آمدند و به زندگی خود مشغول، صدای گریه و شیون این شهر را نمی شنوند ؟ شاید این درد و زاری به سبب آن حق پایمال شده باشد که سلمان فارسی گاه و بی گاه برای مردم یادآوری اش می کند و می گوید اگر حق را به صاحب حق رسانده بودید، هر آینه مرغ آسمان را مورد خطاب قرار می دادید، پاسخ تان می داد و دنیایتان به بهشت برین تبدیل می شد.
عطری خوش به مشامم می رسد و سر می چرخانم برای دیدار صاحب این عطر بهشتی! می بینمش، رنجور است و درد کشیده! پس از شهادت پدر بسیار نامردمی از این نااهلان بی وفا دیده! پیمان شکنی شان را تاب آورده! حالا آنجاست، علی را بر مرکب نشانده و خود افسار مرکب گرفته، کوچه به کوچه، خانه ی مهاجر و انصار را دق الباب می کند و یادشان می آورد عهدی را که در غدیر با پیامبر صلی الله علیه و آله بستند...
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97