eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
253 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
💥بارها گفته‌ایم که اگر در پی این علوم می‌رویم و خودمان را به آن مجهّز می‌کنیم، فقط برای این است که می‌خواهیم با استفاده از این علوم برای حمایت از اسلام به میدان جنگ با دشمنان دین و اسلام برویم؛ وگرنه صرفِ دانستن و فهم عمیق این مطالب اصولی و فقهی دقیق و تبحّر در آن‌ها هیچ تغییری در وضع اسلام ایجاد نمی‌کند، اوضاع امروز اسلام را حتّی یک گام به پیش نمی‌برد، مشکلی از مشکلات مسلمانان را از میان برنمی‌دارد و دردی از دردهای امّت اسلام را درمان نمی‌کند. استاد شهید، آیت اللّه سیّد محمّد باقر صدر (رحمه اللّه) 📖 حوزه و بایسته‌ها، ص ۱۴۱ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚حسکانی، متوفّی قرن ۵، در کتاب تفسیر روایی خویش، ذیل آیه أجر رسالت نبویّ، احادیثی را ذکر می‌کند مبنی بر اینکه این آیه در شأن أمیرالمؤمنین و حضرت صدّیقة و فرزندان ایشان (علیهم السّلام) نازل شده است. 📌فيها قوله سبحانه: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏» 🔰حَدَّثَنِي الْقَاضِي أَبُو بَكْرٍ الْحِيرِيُّ أَخْبَرَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ الصِّبْغِيُّ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ زِيَادٍ السَّرِيُّ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ الْحَمِيدِ الْحِمَّانِيُّ حَدَّثَنَا حُسَيْنٌ الْأَشْقَرُ، [قَالَ:] حَدَّثَنَا قَيْسٌ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: 📝لَمَّا نَزَلَتْ «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏» قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ أَمَرَنَا اللَّهُ بِمَوَدَّتِهِمْ؟ قَالَ: عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ وُلْدُهُمَا. 📜شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏2، ص 189 تا 212 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🌙گفتند نیست از شب یلدا بلندتر پُر واضح است، شام غریبان ندیده‌اند 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
💡ابن عساکر، متوفّی قرن ۶، در تاریخ مدینة دمشق می‌نویسد، در جریان مباهله و نزول آیه مباهله، پیامبر، فقط، أمیرالمؤمنین و حضرت صدّیقة و حسنین (علیهم السّلام) را با خود همراه کرد و فرمود اینان اهلبیت من هستند. 🖍 و لما نزلت "ندع أبناءنا و أبناءكم" دعا عليا و فاطمة و حسنا و حسينا و قال: اللّهم هؤلاء أهلي. 📜 تاريخ دمشق لابن عساكر، ج42، ص16 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
👤ما معتقدیم که از هارون الرّشید برتریم و ورع و تقوایمان از هارون الرّشید بیشتر است. عجب! مگر دنیای هارون الرّشید به ما عرضه شد و ما نپذیرفتیم که می‌گوییم ورع ما از او بیشتر است؟ استاد شهید، آیت اللّه سیّد محمّد باقر صدر (رحمه اللّه) 📖 حوزه و بایسته‌ها، ص ۱۶۳ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 این دنیا کم است! 📚 کتاب اخبات، ص ۹۳ 🔰کانال آرشیو غلام (شیخ غلامعلی بدرلو) 🌐 نشانی کانال https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
📖 مرحوم شیخ علی نباطی عاملی، متوفی قرن ۹، می‌نویسد، مرحوم شیخ مفید در برخی از کتاب‌های خویش روایتی از امام صادق (علیه السّلام) نقل کرده است که حضرت شاگردان خویش را امر به مخاصمه با مذهب باطل عامّه کرده و دستور داده‌اند تا حقّانیت امامیّه را اثبات و گمراهی مذاهب دیگر را آشکار کرده و در خصوص علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام) با آنان مباهله کنند. 🔻و قد أورد المفيد في كتاب الكامل و كتاب الأركان و كتاب المحاسن حديثا مسندا إلى الصادق (علیه السّلام): «خاصموهم و بينوا لهم الهدى الذي أنتم عليه و ضلالهم و باهلوهم في علي (علیه السّلام)». 📜الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم، ج‏3، ص 54 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🔆 حسکانی، متوفّی قرن ۵، در "شواهد التّنزیل لقواعد التّفصیل"، سبط بن جوزی، متوفّی قرن ۷، در "تذکرة الخواص من الأمّة فی ذکر خصائص الأئمّة، ج ۱، ص ۱۹۰" و برخی دیگر از علمای عامّه، ذیل آیه «وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ» احادیثی را نقل می‌کنند مبنی بر اینکه، سئوال، از ولایت علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام) است. 🔖 قوله تعالى: وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ. 🔰أَبُو النَّضْرِ الْعَيَّاشِيُّ فِي تَفْسِيرِهِ [قَالَ:] حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى «2» عَنِ الْهَيْثَمِ بْنِ أَبِي مَسْرُوقٍ، عَنْ جَنْدَلِ بْنِ وَالِقٍ التَّغْلِبِيِّ، عَنْ مَنْدَلٍ الْعَنَزِيِّ يَرْفَعُهُ إِلَى النَّبِيِّ (صلّی اللّه علیه و آله) فِي قَوْلِهِ «وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ»، 🔻قَالَ: عَنْ وَلَايَةِ عَلِيٍّ. 📜شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏2، ص 160 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 گلایه دکتر گلشنی که جزء مفاخر علمی دانشگاه هستند، از بحران و توجه به رزومه های بی فایده ❗️ بعضی ها در کار اساسی کردند ولی نداشتند، ترفیع نگرفتند! مسخره است، همان را دانشگاه پرینستون قاپید، شما بهتر می‌فهمید یا اونها؟ ❌ دانشجو از استنفورد و میشیگان آمده از او خواستند! بخدا اینها کشور را نابود می‌کند. 🔹 این مقالات چه اثری دارد؟ 🔻 پی نوشت: امری که خود دانشگاهیان اکنون به غلط بودن آن پی بردند، متاسفانه تازه دارد در برنامه حوزه جا میفتد و ترویج می شود!! 🔰کانال آرشیو غلام (شیخ غلامعلی بدرلو) 🌐 نشانی کانال https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
📈اکنون فاصله بسیاری میان محتوای کتاب‌های درسی چهارگانه و درس‌های خارج وجود دارد؛ زیرا درس‌های خارج نمایانگر رهاوردهای فکری و تحقیقاتی صد ساله اخیر هستند و هر یک از جلسات درس خارج، بسته به توانایی استاد آن، سطحی از آن رهاوردها را نشان می‌دهد. امّا جدیدترین کتاب‌های مرحله سطح نیز نهایتاً تصویری کلّی را از وضعیت علم اصول در حدود صد سال پیش ارائه می‌دهند و در آن‌ها از همه اندیشه‌ها و اصطلاحات جدیدی که در خلال این فاصله زمانی به وجود آمده‌اند، هیچ خبری نیست. استاد شهید، آیت اللّه سیّد محمّد باقر صدر (رحمه اللّه) 📖 حوزه و بایسته‌ها، ص ۱۷۲ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
👥 مرحوم محمد بن عمر بن عبد العزیز کشی، متوفّی قرن ۴، می‌نویسد، امام کاظم (علیه السّلام)، محمد بن حکیم را امر می‌کرد تا با مردم مدینه (مذاهب دیگر) در مسجد مدینه بنشیند و با آن‌ها بحث و مناظره و مخاصمه کند. 👌در ادامه نوشته است، وقتی برمی‌گشت محضر امام، امام از او می‌پرسید، چه گفتی و چه گفتند. بعد امام اعلام رضایت می‌کرد. 🔰حَمْدَوَيْهِ، قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى، قَالَ حَدَّثَنِي يُونُسُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ حَمَّادٍ، قَالَ: 🔻كَانَ أَبُو الْحَسَنِ (علیه السّلام) يَأْمُرُ مُحَمَّدَ بْنَ حَكِيمٍ أَنْ يُجَالِسَ أَهْلَ الْمَدِينَةِ فِي مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) وَ أَنْ يُكَلِّمَهُمْ وَ يُخَاصِمَهُمْ! حَتَّى كَلَّمَهُمْ فِي صَاحِبِ الْقَبْرِ، فَكَانَ إِذَا انْصَرَفَ إِلَيْهِ، قَالَ لَهُ: «مَا قُلْتُ لَهُمْ وَ مَا قَالُوا لَكَ» وَ يَرْضَى بِذَلِكَ مِنْهُ. 📜رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال، ص 449 📎پ،ن: این کتاب که در دسترس ماست در حقیقت تعلیقه و شرح و خلاصه رجال کشی است که توسط شیخ طوسی ارائه شده است. 👇 🌀 https://fa.wikifeqh.ir/%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%84_%DA%A9%D8%B4%DB%8C# 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
JWSS_Volume 19_Issue 74_Pages 29-49.pdf
394.9K
⚫️ مقاله پژوهشی 📚 شیوه‌های مقابله با جنگ روانی در سیره‌ی حضرت زهرا (سلام اللّه علیها) ✍ به قلم جمعی از پژوهشگران 📌فصلنامه مطالعات راهبردی زنان 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🎖جایگاه صحیحین (صحیح بخاری و مسلم) در نظر اهل تسنّن: 🗣 ابويعلي، متوفّي قرن ۵، از قول بخاری می‌نویسد: «فقط روایات صحیح را در الصحیح آورده‌ام، البته تمام روایات صحیح را ذکر نکردم» 🔻يَقُولُ: سَمِعْتُ الْبُخَارِيَّ، يَقُولُ: «مَا أَدْخَلْتُ فِي كِتَابِ الْجَامِعِ إِلَّا مَا صَحَّ، وَقَدْ ‌تَرَكْتُ ‌مِنَ ‌الصِّحَاحِ» 📜الإرشاد في معرفة علماء الحديث للخليلي، ج3، ص962 ✍ادامه دارد... 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
⭐️ بَلاذُری، متوفّی قرن ۳، از قول ابن عبّاس می‌نویسد که آیه ولایت در مورد علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام) نازل شده است. 🔰وَحُدِّثْتُ عَنْ حَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ، عَنِ الْكَلْبِيِّ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ: عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: 🔻نَزَلَتْ فِي عَلِيٍّ: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ...» (سورة المائدة، آیة ۵۵) 📜أنساب الأشراف للبلاذري، ج2، ص150 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
👳‍♂️بنا بر نقل مرحوم علّامه مجلسی، متوفّی قرن ۱۲، امام صادق (علیه السّلام) به عبد الرّحمن بن حجّاج فرمودند: با مردم مدینه بحث و گفت و گوی کلامی کن؛ من علاقه دارم در میان شیعه، افرادی مثل تو دیده شوند. 🔰و بِإِسْنَادِهِ أَيْضاً عَنْ نَصْرِ بْنِ الصَّبَّاحِ قَالَ: كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ لِعَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ: 🔻يا عَبْدَ الرَّحْمَنِ كَلِّمْ أَهْلَ الْمَدِينَةِ فَإِنِّي أُحِبُّ أَنْ يُرَى فِي رِجَالِ الشِّيعَةِ مِثْلُكَ. 📜بحار الأنوار، ج‏70، ص 405 📎پ،ن: علّامه مجلسی این روایت را به سند متصل از رجال کشی نقل میکند. در جای دیگر همین روایت را نقل کرده است.👇🏻 كش، رجال الكشي نضر [نَصْرُ] بْنُ الصَّبَّاحِ قَالَ: كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لِعَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ يَا عَبْدَ الرَّحْمَنِ كَلِّمْ أَهْلَ الْمَدِينَةِ فَإِنِّي أُحِبُّ أَنْ يُرَى فِي رِجَالِ الشِّيعَةِ مِثْلُكَ. (بحار الأنوار، ج‏2، ص 136) 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
💡سجستاني، متوفّي قرن ۴، ذیل آیة ۹۶ سورة مریم می‌نویسد این آیه در شأن علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام) نازل شده است. ❤️ در ادامه بیان می‌کند، هیچ مسلمانی نیست که در دل او محبّت علی (علیه السّلام) نباشد. 💠 قَالَ أَبُو عمر: قَالَ ابْن عَبَّاس (رَضِي الله عَنهُ) وَ قد سُئِلَ عَن تَفْسِير قَوْله (عز وَ جل): {سَيجْعَلُ لَهُم الرَّحْمَن ودا} فَقَالَ: نزلت فِي عَليّ بن أبي طَالب [رَضِي الله عَنهُ]، لِأَنَّهُ مَا من مُسلم إِلَّا و لعلي فِي قلبه محبَّة. 📜غريب القرآن للسجستاني، ص487 و 488 📎پ،ن: طبرانی، متوفّی قرن ۴ و ابن المغازلی، متوفّی قرن ۵ هم نوشته‌اند که این آیه در شأن أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) می‌باشد. (المعجم الكبير للطبراني، ج12، ص122_مناقب علي لابن المغازلي، ص394) 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
🎖جایگاه صحیحین (صحیح بخاری و مسلم) در نظر اهل تسنّن: 🗣 ابويعلي، متوفّي قرن ۵، از قول بخاری می‌نویسد
📄 ابوعمرو عثمان بن عبدالرّحمن شهرزوری معروف به ابن صلاح، متوفّی قرن ۷، در مقدّمه‌ای که بر علم حدیث نگاشته است، تصریح می‌کند، تمامی روایات مسند متّصل صحیحین بلا اشکال صحیح هستند، حتّی اگر اسناد آن‌ها متّصل نباشد (این روایات در بخاری بیشتر از مسلم وجود دارد)، در صورتی که به صورت جزمی نقل شده باشند، محکوم به صحّت می‌باشند. 📝 در ادامه، بعد از بیان طبقات احادیث صحیح، می‌نویسد اگر روایتی را بخاری و مسلم هر دو با هم ذکر کرده باشند، آن روایت اتّفاقی و اجماعی است و موجب علم ضروری و قطعی خواهد شد. و بقیه طبقات حدیث صحیح هم از اعتبار کافی برخوردار هستند. 📌السَّادِسَةُ: مَا أَسْنَدَهُ الْبُخَارِيُّ وَمُسْلِمٌ (رَحِمَهُمَا اللَّهُ) فِي كِتَابَيْهِمَا بِالْإِسْنَادِ الْمُتَّصِلِ فَذَلِكَ الَّذِي حَكَمَا بِصِحَّتِهِ بِلَا إِشْكَالٍ. وَ أَمَّا [الْمُعَلَّقُ وَهُوَ] الَّذِي حُذِفَ مِنْ مُبْتَدَأِ إِسْنَادِهِ وَاحِدٌ أَوْ أَكْثَرُ، وَ أَغْلَبُ مَا وَقَعَ ذَلِكَ فِي كِتَابِ الْبُخَارِيِّ، وَ هُوَ فِي كِتَابِ مُسْلِمٍ قَلِيلٌ جِدًّا، فَفِي بَعْضِهِ نَظَرٌ. وَ يَنْبَغِي أَنْ نَقُولَ: مَا كَانَ مِنْ ذَلِكَ وَ نَحْوِهِ بِلَفْظٍ فِيهِ جَزْمٌ، وَ حُكْمٌ بِهِ عَلَى مَنْ عَلَّقَهُ عَنْهُ، فَقَدْ حُكِمَ بِصِحَّتِهِ عَنْهُ» 📜مقدمة ابن الصلاح = معرفة أنواع علوم الحديث، ص24 📌السَّابِعَةُ: وَ إِذَا انْتَهَى الْأَمْرُ فِي مَعْرِفَةِ الصَّحِيحِ إِلَى مَا خَرَّجَهُ الْأَئِمَّةُ فِي تَصَانِيفِهِمُ الْكَافِلَةِ بِبَيَانِ ذَلِكَ _كَمَا سَبَقَ ذِكْرُهُ_ فَالْحَاجَةُ مَاسَّةٌ إِلَى التَّنْبِيهِ عَلَى أَقْسَامِهِ بِاعْتِبَارِ ذَلِكَ: 1⃣ فَأَوَّلُهُمَا: صَحِيحٌ أَخْرَجَهُ الْبُخَارِيُّ وَمُسْلِمٌ جَمِيعًا. 2⃣ الثَّانِي: صَحِيحٌ انْفَرَدَ بِهِ الْبُخَارِيُّ، أَيْ عَنْ مُسْلِمٍ. 3⃣ الثَّالِثُ: صَحِيحٌ انْفَرَدَ بِهِ مُسْلِمٌ، أَيْ عَنِ الْبُخَارِيِّ. 4⃣ الرَّابِعُ: صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِهِمَا لَمْ يُخْرِجَاهُ. 5⃣ الْخَامِسُ: صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ الْبُخَارِيِّ لَمْ يُخْرِجْهُ. 6⃣ السَّادِسُ: صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ لَمْ يُخْرِجْهُ. 7⃣ السَّابِعُ صَحِيحٌ عِنْدَ غَيْرِهِمَا، وَ لَيْسَ عَلَى شَرْطِ وَاحِدٍ مِنْهُمَا. 🔆 هَذِهِ أُمَّهَاتُ أَقْسَامِهِ، وَ أَعْلَاهَا الْأَوَّلُ، وَ هُوَ الَّذِي يَقُولُ فِيهِ أَهْلُ الْحَدِيثِ كَثِيرًا: "صَحِيحٌ مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ". يُطْلِقُونَ ذَلِكَ وَيَعْنُونَ بِهِ اتِّفَاقَ الْبُخَارِيِّ وَمُسْلِمٍ، لَا اتِّفَاقَ الْأُمَّةِ عَلَيْهِ. لَكِنَّ اتِّفَاقَ الْأُمَّةِ عَلَيْهِ لَازِمٌ مِنْ ذَلِكَ وَ حَاصِلٌ مَعَهُ، لِاتِّفَاقِ الْأُمَّةِ عَلَى تَلَقِّي مَا اتَّفَقَا عَلَيْهِ بِالْقَبُولِ. ♨️ وَ هَذَا الْقِسْمُ جَمِيعُهُ مَقْطُوعٌ بِصِحَّتِهِ وَالْعِلْمُ الْيَقِينِيُّ النَّظَرِيُّ وَاقِعٌ بِهِ. 📜مقدمة ابن الصلاح = معرفة أنواع علوم الحديث، ص27 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
📄 ابوعمرو عثمان بن عبدالرّحمن شهرزوری معروف به ابن صلاح، متوفّی قرن ۷، در مقدّمه‌ای که بر علم حدیث ن
🏵 هیثمی، متوفّی قرن ۹، از قول مسلم می‌گوید، تمام روایات صحیح را در الصّحیح ذکر نکرده‌ام، بلکه تنها روایاتی که اجماع بر صحّت آن‌ها وجود دارد را در کتاب خودم آورده‌ام. 💎 در ادامه از قول او می‌نویسد، روایات صحیحی که ذکر نکرده‌ام از روایاتی که ذکر شده است بیشتر می‌باشند. ⭕️ این نقل قول، اعترافی صریح از جانب صاحبان صحیحین است مبنی بر اینکه آن‌ها تمام روایات صحیح را در صحیحین ذکر نکرده‌اند. 🔖 و رَوَئنَا عَن مُسْلمٍ أنه قال. "لَيْسَ كُلُّ شَيْءٍ عِنْدِي صَحِيحٌ وَضْعَتْهُ هُنَا _يعني في صحيحه_ وَ إِئمَا وَضعْتُ هُنا مَا أَجْمَعُوا عَلَى صِحَتِهِ". 🔖 و رَوى الحازمي و الإسْماعيلي عن البخاري قوله: "وَ مَا ‌تَرَكْتُ ‌مِنَ ‌الصِّحَاحِ أَكْثَرُ". وَ هذِهِ النّقولُ اعْتِرافٌ صَريحٌ مِنْهُمَا بِأَنَّهُمَا لَمْ يَذْكُرَا فِي كِتَابَيْهِمَا كُلَّ الصّحِيحِ. 📜موارد الظمآن إلى زوائد ابن حبان، ج۱، ص ۱۴ و ۱۵ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نترس، بگو...🎥 🔰 کربلایی امین قدیم 🔻خوش به حال اونایی که یه دقیقه بیشتر صدات می‌کنند... 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
📝 طبری، متوفّی قرن ۴، ذیل آیة ۷ سورة الرّعد روایتی از پیامبر نقل می‌کند که ایشان فرمودند: منذر من هستم، و بعد با اشاره به علیّ بن أبی طالب فرمودند: هادی تو هستی یاعلی و پس از من، افراد به وسیله تو هدایت می‌شوند. 🔰حدثنا أحمد بن يحيى الصوفي قال: حدثنا الحسن بن الحسين الأنصاري قال: حدثنا معاذ بن مسلم، بيّاع الهرويّ، عن عطاء بن السائب، عن سعيد بن جبير، عن ابن عباس قال: 🔻لما نزلت (إنما ‌أنت ‌منذر و لكل ‌قوم ‌هاد)، وضع صلى الله عليه و سلم يده على صدره، فقال: أنا المنذر؛ (و لكل ‌قوم ‌هاد)، و أومأ بيده إلى منكب عليّ، فقال: أنت الهادي يا عليّ، بك يهتدي المهتدون بَعْدي. 📜تفسير الطبري جامع البيان، ج16، ص357 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🗣 از امام رضا (علیه السّلام) پرسیدند، که چرا مردم از أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) رویگردان و بعد شهادت پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله) مایل به دیگران شدند؟ 💥حضرت رضا (علیه السّلام) پاسخ فرمودند... ❌ دین‌داری علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام) برای گروه‌های مختلفی از جامعه دینی هزینه داشت. از این جهت مردم کینه او را به دل داشتند. لذا آن‌ها مایل نبودند سرپرستی و ولایت علیّ (علیه السّلام) را بپذیرند. 🔰حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ اَلطَّالَقَانِيُّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ اَلْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) قَالَ: 🔻سَأَلْتُهُ عَنْ أَمِيرِاَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) كَيْفَ مَالَ اَلنَّاسُ عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ قَدْ عَرَفُوا فَضْلَهُ وَ سَابِقَتَهُ وَ مَكَانَهُ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)؟ 💠 فَقَالَ إِنَّمَا مَالُوا عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ قَدْ عَرَفُوا فَضْلَهُ، لِأَنَّهُ قَدْ كَانَ قَتَلَ مِنْ آبَائِهِمْ وَ أَجْدَادِهِمْ وَ إِخْوَانِهِمْ وَ أَعْمَامِهِمْ وَ أَخْوَالِهِمْ وَ أَقْرِبَائِهِمُ اَلْمُحَادِّينَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ عَدَداً كَثِيراً، فَكَانَ حِقْدُهُمْ عَلَيْهِ لِذَلِكَ فِي قُلُوبِهِمْ فَلَمْ يُحِبُّوا أَنْ يَتَوَلَّى عَلَيْهِمْ وَ لَمْ يَكُنْ فِي قُلُوبِهِمْ عَلَى غَيْرِهِ مِثْلُ ذَلِكَ لِأَنَّهُ لَمْ يَكُنْ لَهُ فِي اَلْجِهَادِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) مِثْلُ مَا كَانَ لَهُ، فَلِذَلِكَ عَدَلُوا عَنْهُ وَ مَالُوا إِلَى سِوَاهُ. 📜عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ۲، ص ۸۱ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
4_5931314879037181795.mp3
11.88M
روضه حضرت رباب (س) و حضرت علی اصغر 🎙کربلایی علی کرمی 🔰کانال آرشیو غلام (شیخ غلامعلی بدرلو) 🌐 نشانی کانال https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
4_5933764663958311937.mp3
6.79M
🎙کربلایی علی کرمی 🔰کانال آرشیو غلام (شیخ غلامعلی بدرلو) 🌐 نشانی کانال https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
🏵 هیثمی، متوفّی قرن ۹، از قول مسلم می‌گوید، تمام روایات صحیح را در الصّحیح ذکر نکرده‌ام، بلکه تنها ر
📌باتوجّه به نکاتی که از منابع عاّمه در مورد جایگاه صحیحین ذکر کردیم، سراغ روایات این دو کتاب می‌رویم. 😳 روایتی است در صحیح بخاری، دالّ بر لباس داشتن یا کمربند داشتن خداوند. 🙋‍♂ این روایت در مقام بیان جایگاه ارحام ذکر شده است. 🔰حَدَّثَنَا ‌خَالِدُ بْنُ مَخْلَدٍ، حَدَّثَنَا ‌سُلَيْمَانُ قَالَ: حَدَّثَنِي ‌مُعَاوِيَةُ بْنُ أَبِي مُزَرِّدٍ، عَنْ ‌سَعِيدِ بْنِ يَسَارٍ، عَنْ ‌أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ) قَالَ: 🥀«خَلَقَ اللهُ الْخَلْقَ، فَلَمَّا فَرَغَ مِنْهُ ‌قَامَتِ ‌الرَّحِمُ، فَأَخَذَتْ ‌بِحَقْوِ الرَّحْمَنِ، فَقَالَ لَهُ: مَهْ، قَالَتْ: هَذَا مَقَامُ الْعَائِذِ بِكَ مِنَ الْقَطِيعَةِ، قَالَ: أَلَا تَرْضَيْنَ أَنْ أَصِلَ مَنْ وَصَلَكِ، وَأَقْطَعَ مَنْ قَطَعَكِ، قَالَتْ: بَلَى يَا رَبِّ، قَالَ: فَذَاكِ». قَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ: اقْرَءُوا إِنْ شِئْتُمْ: {فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ} 📜صحيح البخاري، ج6، ص134 📎پ،ن: الحقو به معنی إزار یا جای بستن آن. إزار به لنگ (پوشش از ناف تا زانو) یا پوشش سراسری بدن گفته می شود. به معنی پارچه‌ای که با آن کمر را می‌بندند هم آمده است. 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam