💠 هدف دشمن از «راهبرد ارعاب» چیست؟
«تنظیم هنجارها و ارزش های اجتماعی»
🔺اساسا دشمن میخواهد با این حربه، «#هنجارهای_اجتماعی» را تنظیم کند. نتیجه آن نیز «#تغییر_ارزش_ها» است. «#تغییر_سبک_زندگی» نیز به تبع آن خواهد آمد.
🔺آنها ابتدا جو و فضای اجتماعی را سنگین میکنند، به نحوی که شما دیگر جرئت نکنید اعتقادات خود را به راحتی بروز دهید، #مناسک_دینی خود را دنبال کنید و اگر هم انجام دهید، شما را #اُمُّل و عقب مانده معرفی میکنند تا کم کم از آن عقب نشینی کنید.
🔺وقتی به مرور #ظواهر و مناسک دینی کنار رفت، هنجارهای اجتماعی تغییر کرد، نتیجه آن، تغییر ارزش ها خواهد بود.
اگر تا دیروز، #چادر یک ارزش اجتماعی بود، امروز دیگر نداشتن چادر یک ارزش خواهد بود.
اگر تا دیروز، #مشروب نخوردن یک ارزش بود، امروز مشروب خوردن یک ارزش خواهد بود.
🔺لذا اگر تا دیروز به راحتی در جمع دوستانت چادر میپوشیدی، امروز دیگر آنقدر فشار اجتماعی سنگین است که به سختی و با اکراه میتوانی چادر بپوشی.
به این میگویند تغییر «هنجار اجتماعی».
این هنجارها به مرور تولید ارزش های جدید میکنند.
🔺#آقای_اش، از اساتید دانشگاه هاروارد امریکا در اواخر قرن 20، یک آزمون دارد تحت عنوان «#آزمون_همنوایی_اجتماعی».
او در این آزمایش نشان میدهد: #فشار_اجتماعی چقدر در تصمیم گیری افراد و جهت گیری آنها موثر است. وقتی از افراد مورد آزمایش پرسیده میشود چرا کاری را انجام میدهید که میدانید غلط است، پاسخ میدهند چون همه آن کار را انجام میدادند.
لذا اگر من کار دیگری میکردم، مورد «#تمسخر» واقع میشدم.
(دیدن آزمایش اول) | (دیدن آزمایش دوم)
🔺وقتی ارزش ها تغییر کند، قطعا سبک زندگی ها نیز تغییر میکند. سبك زندگی افراد مربوط به چارچوب فرهنگی جامعه میشود و چارچوب فرهنگی از هنجارها و ارزشها تشكیل شده است.
وقتی ارزشها و هنجارهای یك جامعه تغییر كند، قطعاً روی همه رفتارهای اجتماعی آن جامعه تاثیر میگذارد.
🔺لذا دشمن با راهبرد رعب و وحشت، اینگونه ارزش ها، هنجارهای اجتماعی و سبک زندگی را تغییر میدهد.
تنها کسانی میتوانند مقابل این فشار اجتماعی استقامت کرده و محکم بایستند که دارای یک «#ایمان_قوی»، دارای «#استقلال_فکری»، دارای یک «#عزت_نفس» و اعتماد به نفسی هستند.
🔺کسانی که اهل تفکرند. انسان های محکم و صبوری هستند. از هرچیزی نمیترسند. از تمسخر دیگران نمیترسند. اینها هم دارای یک ایمان حقیقی هستند و هم نتیجه این ایمان، برای آنها یک «#آرامش_درونی» است. لذا این حربه دشمن آنها را از پا در نمی آورد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
15.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ آزمون آقای اَش: «چگونگیِ همرنگِ جماعت شدن»
🌱 #سالمون_اَش(1907-1996م) استاد دانشگاه هاروارد چندین آزمایش درباره #همنوایی_با_جمع و #چگونگی_همرنگ_جماعت_شدن دارد که در #روانشناسی_اجتماعی نقش مهمی دارد.
🌱 شاید خیلی از ما نیز همین مسئله را تجربه کرده باشیم. ضرب المثل «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو» نیز اشاره به همین #تجربه_اجتماعی_مشترک دارد.
🌱 مسئله #فشار_اجتماعی، مسئله بسیار مهمی در تحلیل مسائل اجتماعی است. نتایج این آزمایش نشان میدهد بخش قابل توجهی از افراد، خود را با #جمع و #گروه هماهنگ میکنند حتی اگر بدانند گروه دارد #اشتباه میکند.
🌱 وقتی بعد از آزمایش از این افراد میپرسند چرا با بقیه گروه همراه شدید، درحالی که میدانستید اشتباه میکنند، اغلب افراد پاسخ میدهند چون نمیخواستیم مورد «#تمسخر» آنها قرار بگیریم.
🌱 اینکه دلیل ماجرا در همرنگ جماعت شدن چیست، خود بحث مفصلی است که باید در جای خود دنبال کرد اما اجمالا یکی از عوامل مهم آن، #نوع_شخصیت_افراد است.
🌱 افرادی که #عزت_نفس پایینی دارند، نیاز افراطی به #تایید_شدن_توسط_دیگران دارند. یا افرادی که دارای #استقلال_فکری نیستند، بیشتر در معرض این مسئله هستند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
28.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 چگونگی ایجاد یا تغییر «هنجارها و ارزش های اجتماعی»
🔺فقط به عنوان مثال میتوان گفت:
بخشی از خانم هایی که امروزه #بدحجاب یا #بی_حجاب هستند، دلیلش اعتقاد آنها به بی حجابی یا #بی_حیایی و... نیست
🔺 بلکه صرفا به خاطر «#هنجار_شدن بدحجابی یا بی حجابی» است لذا میبینیم متناسب با هنجارهای اجتماعی عمل کرده و اینگونه بیرون می آیند، و حتی گاهی بدون اینکه خود متوجه این مسئله باشند یعنی به صوت #ناخودآگاه.
🔺«#حجاب_قانونی» به دنبال این است تا نگذارد «بی حجابی»، تبدیل به یک «هنجار اجتماعی» بشود لذا #اقدام_حاکمیتی برای جلوگیری از پوشش های خارج از عرف، امری بسیار ضروری، لازم و فوری است.
🔺هرچند #عقب_نشینی مسئولین تاکنون کار را به جاهای باریک کشانده و اتفاقی که در عرصه اجتماعی نباید می افتاد، افتاده است.
ای کس حداقل با اقدامات اساسی و براساس #عقلانیت_حکمرانی، مانع بدتر شدند بستر اجتماعی بشوند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
❇️ آزمون آقای اَش: «چگونگیِ همرنگِ جماعت شدن» 🌱 #سالمون_اَش(1907-1996م) استاد دانشگاه هاروارد چندین
این دو آزمون که فرستادم رو حتما ببینید، تکمیل بحث قبلی است که بهش اشاره کردم.
ذیلش هم کمی توضیح دادم از باب اینکه روند اصل بحث کمی روشن تر بشود.
به نظرم این بحث، در مدیریت و راهبردی بستر اجتماعی، بسیار و بسیار مهم و اساسی است.
🔰 تا اینجای بحث، اگه متن ها رو نرسیدید بخونید
یا اگه متن ها رو خوندید اما نخ تسبیح بحث رو گم کردید و میخواهید یک دور سریع از اول بحث تا اینجا رو مرور کنید، میتونید این دو جلسه رو گوش کنید.
🔸صوت ها رو راحت میتونید روی دور تند(x2) گوش کنید.
📌این ارائه، مربوط به فاطمیه 1402 هست.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 آیا جبهه حق میتوانست در مقابل جبهه باطل دست به اقدام نظامی و شمشیر ببرد؟
🔺تا اینجا کار عرض شد، #راهبرد_محوری_جبهه_باطل در ماجرای پیش و پس از سقیفه، #راهبرد_ارعاب و ترس بود، اینکه جو اجتماعی به نحوی بشود، که کسی جرئت بیعت با حضرت امیر را نداشته و همه مجبور به بیعت با خلفا بشوند.
🔺در ادامه نیز این راهبرد را اجتمالا در تاریخ دنبال کرده و دیدیم یکی از برنامه های ثابت جبهه باطل بوده است. همچنین بر بستر امروز نیز تطبیق داده و گفتیم همین امروز نیز به شدت از آن استفاده میشود.
اینکه کارکرد اصلی این راهبرد در بستر اجتماعی چیست و دشمن چه هدفی از آن را دنبال میکند نیز گفته شد.
اما اکنون نبوت به #طرح_جبهه_حق در مقابل آن است.
🔰 اکنون در این بستری که ترسیم شد، #جبهه_حق یعنی حضرت امیر، حضرت زهرا و اصحابشان، میتوانند دست به چه کاری زده و چه طرحی را دنبال کنند؟
🔸شاید آسان ترین اقدام که اصحاب نیز در ذهنشان همان بود، #اقدام_نظامی باشد. اینکه دست به شمشیر برده و بخواهند حق خلافت را پس بگیرند.
این اقدام میتوانست چند نتیجه داشته باشد:
1️⃣ اولا بین اصحاب و همچنین مردم، یک #اختلاف_شدید ایجاد میشد و جامعه به سمت #دو_قطبی، دودستگی و پراکندگی حرکت میکرد.
نتیجه آن نیز یکی #نابودی_دین_پیامبر و دیگری #بازگشت تازه مسلمانان به #جاهلیت بود.
در آن بازه تاریخی، بخش زیادی #تازه_مسلمان داشتیم که آنها هنوز دین به عمق جانشان نفوذ نکرده و شناخت درستی هم از دین نداشتند.
لذا اگر شاهد این درگیری ها میشدند، به راحتی دین را کنار گذاشته و به #جاهلیت قبلی خود باز میگشتند.
2️⃣ ثانیا اصحاب «#صحیفه_ملعونه»، به دنبال حذف حضرت امیر و اصحاب اصلی او بودند لذا منتظر اولین واکنش از سمت آنها بوده تا بتوانند به راحتی و به همین بهانه، آنها را حذف کنند.
چه اینکه میبینیم چند بار، پروژه #ترور_حضرت_امیر توسط امثال #خالد_بن_ولید دنبال میشود اما به شکست می انجامد.
3️⃣ ثالثا نتیجه آن #دوقطبی، به قدرت رسیدن بنی امیه و #معاویه بود.
بنی امیه پنهانی و بسیار مرموزانه، به دنبال فرصتی بود تا بتواند از آن آب گل آلود استفاده کرده و خود را بالا بکشد.
چه اینکه بعد از ماجرای سقیفه، #ابوسفیان نزد حضرت امیر آمد و گفت: علی جان حق با توست لذا بیا با هم متحد شویم، اگر تو بخواهی، شهر را پُر از آدم میکنم تا حکومت به تو برگردد.
روشن است ابوسفیان به دنبال شکل گیری یک #شورش_اجتماعی بود تا در آن بستر بتواند طرفین را درگیر هم کرده و خود را بالا بکشد.
لذا حضرت امیر که طرح ابوسفیان را کاملا میداند، او را طرد کرده و پیشنهادش را قبول نمیکند.
4️⃣ رابعا این حرکت حضرت، منجر میشد تا برچسب #قدرت_طلب را به راحتی به ایشان بچسبانند، چرا که همچنان #فرهنگ_جاهلی حاکم بر مردم بود لذا کسی متوجه نیت الهی حضرت نمیشد.
چه اینکه همین انگ را به حضرت نیز زدند، با اینکه حضرت دست به کاری هم نزد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 آیا جبهه حق میتوانست در مقابل جبهه باطل دست به اقدام نظامی و شمشیر ببرد؟ 🔺تا اینجا کار عرض شد، #ر
💠 دو راهبرد جبهه حق برای شکست سیاست جبهه باطل
🔺حضرت به دنبال این است تا جو اجتماعی و فشار سنگین آن شکسته شود،
به نحوی که افراد حاضر در غدیر که اهل حق اند اما به دلیل عامل ترس، خود را کنار کشیده اند، از زیر فشار سنگین اجتماعی خارج شده و بتوانند به راحتی حق را بیان کرده و از ابراز آن نترسند.
🔺لذا از طرف جبهه حق، دو ماموریت مهم برای شکستن جو اجتماعی دنبال میشود:
1️⃣ اقدام اول: شکستن جو اجتماعی و فشار حاکم بر مردم؛ با حضور 360 صحابی سرتراشیده و بدون نقاب در شهر
2️⃣ اقدام دوم: #جهاد_تبیین، روشنگری و فریادهای کوبنده
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام حسین بی کسای عالم...
به یاد همه شهدای مقاومت
خصوصا #سید_حسن و #حاج_قاسم.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 دو راهبرد جبهه حق برای شکست سیاست جبهه باطل 🔺حضرت به دنبال این است تا جو اجتماعی و فشار سنگین آن
1️⃣ اقدام اول: شکستن جو اجتماعی و فشار حاکم بر مردم؛ با حضور 360 صحابی سرتراشیده و بدون نقاب در شهر
🔰 #کلینی در کافی به نقل از #ابوهيثم_بن_تَيَّهان از اصحاب معروف حضرت امیر میگوید:
اميرالمؤمنین، در مدينه براى مردم، سخنرانى كرد و فرمود:
▫️اگر حکومت را به اهلش یعنی ما اهل بیت میسپردید هم خیر دنیا را میبردید و هم خیر آخرت را، یعنی هم #دنیای_شما آباد میشد و هم #آخرت_شما.
▫️اما اکنون منتظر باشید آنچه را کاشته اید، همان را دِرو کنید لذا منتظر عواقب این انتخاب تان باشید.
🔺در ادامه حضرت تاکید میکنند:
▫️به خدا سوگند، اگر من به عدد پيروان #طالوت، يا به عدد #اهل_بدر، ياور داشتم و آنان دشمنان شما بودند، شما را با شمشير مىزدم تا به حق باز گرديد و به راستى در آييد كه اين، شكاف ايجاد شده در دين را بهتر مىبندد و همراهى را بيشتر مىكند.
خدايا! ميان من و آنان، به حقْ داورى كن كه تو بهترين داورانى!».
🔺راوی میگوید حضرت سپس از مسجد، بيرون رفت و بر #آغُلى گذشت كه در آن، حدود #سى_گوسفند بود. پس حضرت فرمود:
«به خدا سوگند، اگر من به عدد اين #گوسفندان، مردانى داشتم كه براى خداوند و پيامبرش #دل_مىسوزاندند، اين #پسرِ_مگسخوار را از تختش پايين مىكشيدم».
🔺راوی میگوید چون شب شد، #360_مرد با حضرت تا به پاى مرگ پيمان بستند و اميرمؤمنان به آنان گفت:
▫️«صبح در فلان جا، سرها را تراشيده و نزد من بياييد» و حضرت، خود، سرش را نیز تراشيد اما هيچ يك از آن گروه، سر خود را نتراشيدند و نيامدند، جز #ابوذر، #مقداد، #حُذَيفة بن يمان، #عمّار بن ياسر و پس از آنها #سلمان.
🔺حضرت دستش را به سوى آسمانْ بالا برد و گفت:
«خدايا! این #مردم، مرا #ناتوان كردند، همان گونه كه #بنى_اسرائيل، #هارون را ناتوان كردند. خدايا! تو آنچه را ما پنهان و آشكار مىكنيم، مىدانى و چيزى در زمين و آسمان، از تو پنهان نمىمانَد. مرا مسلمان بميران و به صالحانْ مُلحق كن!».
➕(مطالعه کامل روایت)
🔰 این گزارش به طرق مختلف و با ادبیات های متفاوت، در منابع گوناگون نقل شده است. تعداد این افراد، در برخی نقل ها 40 و در برخی 44 و در برخی 360 نفر ذکر شده است. در برخی نقل ها آمده که حضرت به آنها فرمود سرهایتان را بتراشید و در برخی نقل ها هم دارد که فرمود، #نقاب به صورت نزنید. در مورد افرادی که حاضر شدند نیز از سه نفر نقل شده تا 7 نفر.
🔺نکته مهم آن است که چرا حضرت به این 360 بیعت کننده میگوید فردا با سرهای تراشیده و بدون نقاب به میدان شهر بیایید؟ هدف و غرض حضرت چیست؟
پاسخ های متفاوتی میتوان داد، مثلا شاید حضرت خواسته آنها را بیازماید که آیا بیعت شان واقعی است یا نه.
🔺اما در بستری که ترسیم شد، به نظر میرسد یکی از اغراضی که حضرت دنبال میکرد، این بود که حضرت با چنین کاری بتواند جو سنگین و #فشار_اجتماعی را شکسته و #فضای_ترس و ارعاب را کنترل کند،
🔺به این بیان که 360 نفر از اصحاب با من بیعت کرده اند و آنها پنهان نیستند بلکه با سرهای تراشیده و بدون نقاب در شهر شناخته شده اند لذا ای مردم نترسیده و عقب ننشینید و با جانشین به حق پیامبر بیعت کنید، نه غاصبین خلافت.
🔺وقتی 360 نفر سرهایشان را بتراشند، یعنی آنها دیگر در شهر شناخته شده خواهند بود لذا حضور آنها در شهر به دیگران #جرئت ابراز عقیده و نظرشان را خواهد داد که به حق بازگردند.
🔺اما متاسفانه این افراد بیعت کننده با حضرت، از این کار ترسیده و جز عده ای اندک به دعوت حضرت لبیک نمیگویند و نتیجه آن میشود #شکست_طرح_جبهه_حق.
🔺در نقل ها دارد که حضرت همین اتفاق را تا سه روز ادامه دادند اما در هیچ یک از آنها، این افراد با حضرت همراهی نکردند و از ترس، حاضر به حضور نشدند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
2️⃣ اقدام دوم: جهاد تبیین، روشنگری و فریادهای کوبنده
🔺دومین راهبرد جبهه حق در مقابل غاصبین خلافت، مسئله جهاد تبیین و روشنگری در مسئله و #بیدار_کردن_مردم است.
حضرت به خواص، دستور #جهاد_تبیین_علنی میدهد تا مردمی که آگاه نیستند، بیدار شده و افرادی که آگاه هستند اما ترسیده اند نیز جرئت پیدا کنند.
🔺البته در این ماجرا نیز اندکی از #خواص همراهی میکنند اما بخش زیادی از خواص، یا خود را به کناری کشانده و #سیاست_سکوت را در پیش گرفته اند یا در جبهه باطل در حال طراحی هستند.
تنها 12 نفر از اصحاب زیر بار سکوت نرفته و بنا دارند اقدام نظامی کنند اما به دستور حضرت امیر، مشغول جهاد تبیین شده اما به دلایلی این کار نیز جواب نمیدهد.
🔰 طبرسی در احتجاج نقل میکند:
از #أبان_بن_تغلب نقل شده كه به #امام_صادق(ع) عرض كرد: از اصحاب رسول خدا(ص) آيا كسى با عمل #أبوبكر و نشستن او در مسند خلافت مخالفت نمود و او را انكار كرد؟ حضرت فرمود: آرى، دوازده نفر از صحابه با او مخالفت كردند.
🔸از #مهاجرين: 1. خالد بن سعيد بن العاص، كه از بنى اميّه بود 2. سلمان 3. أبوذر 4. مقداد 5. عمّار 6. بُرَيده اسلمى
🔸 و از #انصار: 1. أبوالهيثم بن التّيّهان 2. سهل بن حنیف 3. عثمان بن حنيف 4. خزيمة بن ثابت ذو الشّهادتين 5. ابىّ بن كعب 6. أبو أيّوب انصارىّ.
🔺اینها بنا داشتند #ابوبکر را از بالای منبر به پایین بکشند و کارهای خشن را در دستور کار قرار دهند اما برخی شان میگویند این کار ممکن است نتیجه و #عاقبت_خطرناکی داشته باشد و کار را خراب تر کند لذا برای #مشورت نیز حضرت امیر میروند.
🔺به حضرت امیر میگویند: چگونه حقّى را كه شما به آن سزاوارتر بودی را رها کردید؟ بعد به حضرت میگویند بنا داشتیم ابوبکر را از منبر پایین کشیده و درگیر شویم اما انجام نداده و آمده ایم که از شما مشورت بگیریم.
🔺حضرت در پاسخ میفرمایند:
خوب شد این کار را نکردید و اگر چنین کرده بودید، راهى جز #جنگ نداشتيد، حال اينكه شما در تعداد و جمعيت همچون #نمك_در_غذا، و از نظر دوام، مانند #سرمه_چشم هستيد، و به خدا قسم اگر چنين نموده بوديد، ديگر آنان براى من جاى هيچ حرفى باقى نگذاشته و با شمشيرهاى برهنه و آماده جنگ، نزد من آمده و میگفتند: يا بيعت كن يا تن به مرگ بسپار! و ديگر من هيچ چاره اى جز #تسليم و موافقت نداشتم.
🔺حضرت در ادامه به توصیه ها پیامبر به ایشان درباره پس از خود، اشاره کرده و به نقل از پیامبر میگویند:
«اين امّت در آينده با تو #حيله و مکر نموده و سفارش مرا درباره ات زير پا مینهند، و اين را بدان كه تو نسبت به من، مثل #هارون نسبت به #موسى هستی، و پس از من؛ امّت هدايت شده در مثل مانند #هارون و شيعيان او، و امّت گمراه نيز همچون #سامرى و اتباع او خواهند بود».
🔺حضرت امیر در ادامه میگویند به پیامبر عرض كردم:
براى آن روز چه سفارشى به من داريد؟ فرمود: اگر يار و #ياورى يافتى که به تو #نصرت دهد، #جهاد كن، و در غير اين صورت، دست بردار و خون خود را نريز، تا در نهايت مظلومانه نزد من آيى.
🔺بعد حضرت امیر اقدامات خود پس از رحلت پیامبر را میشمارند:
1️⃣ اقدام اول: تغسیل و تکفین پیامبر
2️⃣ اقدام دوم: جمع آوری قرآن
3️⃣ اقدام سوم: درب خانه اصحاب رفتن به همراه فاطمه و حسنین و دعوت آنان به همراهی>> که البته هیچ کدام به دعوت حضرت پاسخ نمیدهند مگر سلمان، ابوذر، عمار و مقداد.
4️⃣ اقدام چهارم: دعوت از بنی هاشم و خویشان>> که البته آنها نیز نپذیرفته و امر به سکوت کردند چرا که از کینه مردم به خود اطلاع داشتند.
5️⃣ اقدام پنجم: جهاد تبیین و روشنگری که وظیفه امروز شما خواص است>> در واقع حضرت پس از اقدمات خود، در پنجمین اقدام، به خواص چنین دستوری میدهد.
🔺اینجاست که این 12 نفر به مسجد رفته و هنگام سخنرانی ابوبکر، یکی یکی شروع به #روشنگری و تبیین میکنند.
ادامه در پیام بعد...👇
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
2️⃣ اقدام دوم: جهاد تبیین، روشنگری و فریادهای کوبنده 🔺دومین راهبرد جبهه حق در مقابل غاصبین خلافت، م
ادامه روایت قبل:
🔺بعد از اینکه تک تک آن 12 نفر در مقابل #ابوبکر و مردم بلند شده و به روشنگری میپردازند، أبوبكر بسيار مضطرّ و #متحيّر شده و مجاب میشود و میگوید:
من والى شما شدم در صورتى كه از شما برتر و بهتر نيستم! مرا رها كنيد! مرا رها كنيد!!
🔺#عمر از دست ابوبکر عصبانی شده و به او میگوید:
اى عاجز از كلام! از منبر پایین بیا! تو وقتى در برابر سخنان اینها تاب نمى آورى، چگونه خود را بر اين مقام قرار داده ای؟! بخدا سوگند قصد داشتم تو را از اين مقام خلع نموده و سالم مولا ابى حذيفه را به جايت نصب نمايم!!
🔺سپس أبوبكر از منبر پایین آمده و همراه عمر به سمت منزل رفته و تا سه روز هيچ كس به #مسجد_النّبىّ نيامد.
اینجاست که اطرافیان ابوبکر به فکر افتاده و #مردم را وارد میدان میکنند تا بتوانند #ابوبکر_خانه_نشین را به میدان بازگردانند
لذا ابتدا #خالد_بن_وليد با هزار نفر به خانه او رفته و میگوید: اين چه جلوس و نشستنى است! به خدا سوگند، بنى هاشم درباره خلافت به طمع افتاده اند!
🔺در ادامه نیز، دیگر خواص باطل هر کدام با هزار نفر با ابوبکر بیعت میکنند. مثلا #سالم_مولا_حذيفه با هزار نفر و سپس #معاذ_بن_جبل با هزار نفر آمدند تا كم كم تعدادشان به چهار هزار نفر رسيد.
اینجاست که عمر با جمعیتی بیش از چهار هزار نفر و با شمشیرهای برهنه، به سمت مسجد و یاران حضرت امیر حرکت میکند.
🔺عمر رو به یاران علىّ(ع) كرده و میگوید:
اى ياران علىّ، به خدا سوگند اگر يكى از شما مانند روز گذشته از جاى برخاسته و سخنى بگويد سخت #مجازاتش میكنيم و او را میکشیم.
🔺#خالد_بن_سعيد بن عاص در مقابل او برخاسته و میگوید: اى پسر صُهاك حبشيّه، آيا به شمشيرهاى خودمان تهديدمان میكنيد يا به جمعيت خود ما را میترسانيد؟
بخدا سوگند شمشيرهاى ما از شما تيزتر، و تعدادمان از شما انبوهتر، و هر چند كمتر باشيم ولى حجّت خدا در ميان ما است، به خدا اگر اطاعت خدا و رسول و امامم را واجب نمیشمردم، شمشير از غلاف كشيده و در راه خدا با شما تا آنجا به جهاد میپرداختم.
🔺اميرالمؤمنين(ع) به او گفت:
اى خالد بنشين، كه خداوند بر مقام تو واقف بود و تلاش تو در نزد آن حضرت مشكور و مورد تقدير است! او نيز نشست.
سپس #سلمان_فارسى برخاسته و با آنها به محاجه پرداخت.
🔺در اينجا #عمر خواست به او حمله كند كه حضرت امیر او را از لباس گرفته و بر زمين زد، سپس گفت:
اى پسر صُهاك حبشيّه، اگر تقدير الهى و عهد رسول او با من نبود، همين الآن بتو میفهماندم كه كدام يك از ما دو نفر ضعيف تر و بی ياورتر است.
سپس حضرت امیر تلاش کردند فضا را آرام کنند و مانع از نزاع و درگیری دو طرف بشوند و امر کردند که هرکس به خانه خود بازگردد.
🔺در ادامه حضرت شروع به #گله_کردن از #نداشتن_یار و یاور کردند و گفتند:
به خدا سوگند هرگز به اين مسجد داخل نشدم مگر به همان شيوه كه دو برادر من #موسى و #هارون داخل آن شهر شدند، در حالى كه اصحاب آن دو بزرگوار گفتند:
«تو با خدايت برويد و بجنگيد و ما همين جا نشسته منتظريم- مائده: 24».
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9