eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.2هزار دنبال‌کننده
74 عکس
10 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با بنده/سوالات، اشکالات و نقدها: @Hagh110110 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات و روایات اجتماعی
💠 ایجاد ترس و ارعاب، راهبرد کارآمد باطل و شیطان 🔺آخرین فتنه ای که #حضرت_امیر در حکومتش با آن درگیر
این متن را هم بخوانید که پیش از نماز جمعه نصر رهبر انقلاب نوشتیم.👆 عبارتی مهم از معاویه و انگیزه او در مسئله غارات و شبیخون به مرزهای حضرت امیر
💠 تفاوت دو دستگاه فکری و محاسباتی: عقلانیت انقلابی | عقلانیت ترسو و محافظه کار 🔰 سوره یک ماجرای جالبی را نقل میکند که برای امروز ما درسی بس بزرگ است. در این ماجرا، با یک صحنه اما دو تحلیل مواجه هستیم، چون اساسا در تحلیل حوادث، افراد دارای دو دستگاه فکری هستند: 🔺ای اهل ایمان، به یاد آورید را که خدا به شما عطا کرد: وقتی که لشکر بسیاری از ، بر شما حمله‌ور شدند، پس ما و از فرشتگان که به چشم نمی‌دیدید فرستادیم، و خدا خود به اعمال شما بینا بود. [يًّـاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنُوا اذكُروا نِعمَةَ اللهِ عَلَيكُم: اِذ جاِّءَتكُم جُنودٌ فَاَرسَلنا عَلَيهِم ريحًا وَ جُنودًا لَم تَرَوهاۚ وَ كانَ اللهُ بِما تَعمَلونَ بَصيرًا (9)] 🔺به یاد آرید وقتی که در ، لشکر کفار از بالا و پایین بر شما حمله‌ور شدند و مدینه را با ده هزار نفر محاصره کردند و شما تنها هزار نفر بودید. اینجا بود که چشم ها از شدت ، شد و جان ها به لب رسید و شما به خدا میبردید و سوظن ها به خدا آغاز شد. [اِذ جاِّءوكُم مِن فَوقِكُم وَ مِن اَسفَلَ مِنكُم وَ اِذ زاغَتِ الاَبصارُ وَ بَلَغَتِ القُلوبُ الحَناجِرَ وَ تَظُنّونَ بِاللهِ الظُّنونَا(10)] 🔺اینجا بود که مؤمنان شدند و تکانی سخت خوردند و ضعیفان در ایمان، سخت متزلزل گردیدند. [هُنالِكَ ابتُلِيَ المُؤمِنونَ وَ زُلزِلوا زِلزالًا شَديدًا (11)] 1️⃣ : ▫️آنجا بود که و آنان که در دل هایشان بود، با یکدیگر می‌گفتند: آن و فتحی که خدا و رسول به ما داده بودند، و فریبی بیش نبود. [وَ اِذ يَقولُ المُنّْفِقونَ وَ الَّذينَ في قُلوبِهِم مَرَضٌ: ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسولُهِّۥ اِلّا غُرورًا(12)] ▫️آنجا بود که طایفه‌ای از آنها گفتند: ای اهل یثرب، شما دیگر ندارید و اینجا دیگر جای ماندن نیست چون همه کشته خواهید شد لذا از دور پیامبر متفرق شده و به مدینه باز گردید. [وَ اِذ قالَت طاِّئِفَةٌ مِنهُم: يًّـاَهلَ يَثرِبَ لامُقامَ لَكُم فَارجِعوا] ▫️گروه دیگری از آنها برای بازگشت به مدینه از پیامبر اجازه خواستند و گفتند: چون خانه‌های ما دیوار و حفاظی ندارد، پس اجازه بده تا بازگردیم. این درحالی بود که آنها می‌گفتند و خانه‌هایشان بی‌حفاظ نبود، بلکه مقصود آنها جز نبود. خلاصه به بهانه مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی به دنبال فرار بودند، اما اسم این ترسشان را «» گذاشته بودند. [وَ يَستَأذِنُ فَريقٌ مِنهُمُ النَّبِيَّ يَقولونَ: اِنَّ بُيوتَنا عَورَةٌ وَ ماهِيَ بِعَورَةٍ ؗ اِن يُريدونَ اِلّا فِرارًا(13)] 2️⃣ : ▫️امّا مؤمنان وقتى لشكر دشمن را ديدند، گفتند: «اين همان است كه خدا و رسولش به ما وعده داده بودند و چقدر راست و گفتند!» و اين موضوع، علاوه بر اینکه آنها را دچار ترس نکرد بلکه بر و آنان نیز افزود. [وَ لَمّا رَءَا المُؤمِنونَ الاَحزابَ قالوا: هّْذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسولُهۥ وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسولُهۥ وَ ما زادَهُم اِلّاِّ ايمانًا وَ تَسليمًا(22)] ▫️در ميان مؤمنان، مردانى هستند كه بر سر عهدى كه با خدا بستند صادقانه ايستاده ‏اند؛ بعضى پيمان خود را به آخر بردند و در راه او، شربت نوشيدند، و بعضى ديگر در انتظارند؛ و هرگز تغيير و تبديلى در عهد و پيمان خود ندادند. [مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَيهِ ؗ فَمِنهُم مَن قَضيّْ نَحبَهۥ وَ مِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَ ما بَدَّلوا تَبديلًا (23)] 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 تطبیق بحث با فضای امروز پس یکی از راهبردهای طاغوت، ایجاد ترس در دل مومنین است، با ابزارهای مختلف. این راهبرد در فضای اجتماعی، چند اثر دارد: 1️⃣ اولا قلب و کسانی که نیروهای اند، به این واسطه محکم میشود و به آنها برای انجام نفاقشان، میدهد. 2️⃣ ثانیا در دل ، ترس ایجاد میکند به نحوی که حداقل یک گام از اعتقادات و عقایدشان . نتیجه اینکه در نیز کم کم فضای دینی در آنها کمرنگ تر میشود. هدف دشمن از این راهبرد این است که شما در هرجا ایستاده اید، یک قدم، بروید. 3️⃣ ثالثا ، اینجا شروع به ترویج میکنند که عملا ها را پیش خواهد برد. مثال های بسیار زیادی میشه در این راستا زد. اما اینجا وارد این بحث نمیشیم و در ادامه در صوتی که ارسال میشه کمی توضیح دادیم. همین راهبرد دقیقا پیش از انقلاب هم دنبال شد، تا علما و انقلابیون ترسیده و کنار بکشند. خصوصا بعد قیام 15 خرداد که زیاد کشته داد و خیلی ها غلاف کردند و گفتند دیگه بیش از این تکلیف نیست، جواب این خون ها را چه کسی خواهد داد؟ بعد از انقلاب هم این دو نگاه وجود داشت و عده ای مدام از ترس حمله امریکا به ایران، داستان بافی میکردند و شعارشون شده بود اینکه ما سایه جنگ رو از سر کشور دور کردیم. اما نکته مهم ماجرا کجاست؟ حتما ادامه بحث رو بخون👇
💠 هدف دشمن از «راهبرد ارعاب» چیست؟ «تنظیم هنجارها و ارزش های اجتماعی» 🔺اساسا دشمن میخواهد با این حربه، «» را تنظیم کند. نتیجه آن نیز «» است. «» نیز به تبع آن خواهد آمد. 🔺آنها ابتدا جو و فضای اجتماعی را سنگین میکنند، به نحوی که شما دیگر جرئت نکنید اعتقادات خود را به راحتی بروز دهید، خود را دنبال کنید و اگر هم انجام دهید، شما را و عقب مانده معرفی میکنند تا کم کم از آن عقب نشینی کنید. 🔺وقتی به مرور و مناسک دینی کنار رفت، هنجارهای اجتماعی تغییر کرد، نتیجه آن، تغییر ارزش ها خواهد بود. اگر تا دیروز، یک ارزش اجتماعی بود، امروز دیگر نداشتن چادر یک ارزش خواهد بود. اگر تا دیروز، نخوردن یک ارزش بود، امروز مشروب خوردن یک ارزش خواهد بود. 🔺لذا اگر تا دیروز به راحتی در جمع دوستانت چادر میپوشیدی، امروز دیگر آنقدر فشار اجتماعی سنگین است که به سختی و با اکراه میتوانی چادر بپوشی. به این میگویند تغییر «هنجار اجتماعی». این هنجارها به مرور تولید ارزش های جدید میکنند. 🔺، از اساتید دانشگاه هاروارد امریکا در اواخر قرن 20، یک آزمون دارد تحت عنوان «». او در این آزمایش نشان میدهد: چقدر در تصمیم گیری افراد و جهت گیری آنها موثر است. وقتی از افراد مورد آزمایش پرسیده میشود چرا کاری را انجام میدهید که میدانید غلط است، پاسخ میدهند چون همه آن کار را انجام میدادند. لذا اگر من کار دیگری میکردم، مورد «» واقع میشدم. (دیدن آزمایش اول) | (دیدن آزمایش دوم) 🔺وقتی ارزش ها تغییر کند، قطعا سبک زندگی ها نیز تغییر میکند. سبك زندگی افراد مربوط به چارچوب فرهنگی جامعه می‌شود و چارچوب فرهنگی از هنجار‌ها و ارزش‌ها تشكیل شده است. وقتی ارزش‌ها و هنجارهای یك جامعه تغییر كند، قطعاً روی همه رفتار‌های اجتماعی آن جامعه تاثیر می‌گذارد. 🔺لذا دشمن با راهبرد رعب و وحشت، اینگونه ارزش ها، هنجارهای اجتماعی و سبک زندگی را تغییر میدهد. تنها کسانی میتوانند مقابل این فشار اجتماعی استقامت کرده و محکم بایستند که دارای یک «»، دارای «»، دارای یک «» و اعتماد به نفسی هستند. 🔺کسانی که اهل تفکرند. انسان های محکم و صبوری هستند. از هرچیزی نمیترسند. از تمسخر دیگران نمیترسند. اینها هم دارای یک ایمان حقیقی هستند و هم نتیجه این ایمان، برای آنها یک «» است. لذا این حربه دشمن آنها را از پا در نمی آورد. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ آزمون آقای اَش: «چگونگیِ همرنگِ جماعت شدن» 🌱 (1907-1996م) استاد دانشگاه هاروارد چندین آزمایش درباره و دارد که در نقش مهمی دارد. 🌱 شاید خیلی از ما نیز همین مسئله را تجربه کرده باشیم. ضرب المثل «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو» نیز اشاره به همین دارد. 🌱 مسئله ، مسئله بسیار مهمی در تحلیل مسائل اجتماعی است. نتایج این آزمایش نشان میدهد بخش قابل توجهی از افراد، خود را با و هماهنگ میکنند حتی اگر بدانند گروه دارد میکند. 🌱 وقتی بعد از آزمایش از این افراد میپرسند چرا با بقیه گروه همراه شدید، درحالی که میدانستید اشتباه میکنند، اغلب افراد پاسخ میدهند چون نمیخواستیم مورد «» آنها قرار بگیریم. 🌱 اینکه دلیل ماجرا در همرنگ جماعت شدن چیست، خود بحث مفصلی است که باید در جای خود دنبال کرد اما اجمالا یکی از عوامل مهم آن، است. 🌱 افرادی که پایینی دارند، نیاز افراطی به دارند. یا افرادی که دارای نیستند، بیشتر در معرض این مسئله هستند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
28.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 چگونگی ایجاد یا تغییر «هنجارها و ارزش های اجتماعی» 🔺فقط به عنوان مثال میتوان گفت: بخشی از خانم هایی که امروزه یا هستند، دلیلش اعتقاد آنها به بی حجابی یا و... نیست 🔺 بلکه صرفا به خاطر « بدحجابی یا بی حجابی» است لذا میبینیم متناسب با هنجارهای اجتماعی عمل کرده و اینگونه بیرون می آیند، و حتی گاهی بدون اینکه خود متوجه این مسئله باشند یعنی به صوت . 🔺«» به دنبال این است تا نگذارد «بی حجابی»، تبدیل به یک «هنجار اجتماعی» بشود لذا برای جلوگیری از پوشش های خارج از عرف، امری بسیار ضروری، لازم و فوری است. 🔺هرچند مسئولین تاکنون کار را به جاهای باریک کشانده و اتفاقی که در عرصه اجتماعی نباید می افتاد، افتاده است. ای کس حداقل با اقدامات اساسی و براساس ، مانع بدتر شدند بستر اجتماعی بشوند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
❇️ آزمون آقای اَش: «چگونگیِ همرنگِ جماعت شدن» 🌱 #سالمون_اَش(1907-1996م) استاد دانشگاه هاروارد چندین
این دو آزمون که فرستادم رو حتما ببینید، تکمیل بحث قبلی است که بهش اشاره کردم. ذیلش هم کمی توضیح دادم از باب اینکه روند اصل بحث کمی روشن تر بشود. به نظرم این بحث، در مدیریت و راهبردی بستر اجتماعی، بسیار و بسیار مهم و اساسی است.
جلسه1.mp3
22.56M
🔰 تا اینجای بحث، اگه متن ها رو نرسیدید بخونید یا اگه متن ها رو خوندید اما نخ تسبیح بحث رو گم کردید و میخواهید یک دور سریع از اول بحث تا اینجا رو مرور کنید، میتونید این دو جلسه رو گوش کنید. 🔸صوت ها رو راحت میتونید روی دور تند(x2) گوش کنید. 📌این ارائه، مربوط به فاطمیه 1402 هست. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 آیا جبهه میتوانست در مقابل جبهه باطل دست به اقدام نظامی و شمشیر ببرد؟ 🔺تا اینجا کار عرض شد، در ماجرای پیش و پس از سقیفه، و ترس بود، اینکه جو اجتماعی به نحوی بشود، که کسی جرئت بیعت با حضرت امیر را نداشته و همه مجبور به بیعت با خلفا بشوند. 🔺در ادامه نیز این راهبرد را اجتمالا در تاریخ دنبال کرده و دیدیم یکی از برنامه های ثابت جبهه باطل بوده است. همچنین بر بستر امروز نیز تطبیق داده و گفتیم همین امروز نیز به شدت از آن استفاده میشود. اینکه کارکرد اصلی این راهبرد در بستر اجتماعی چیست و دشمن چه هدفی از آن را دنبال میکند نیز گفته شد. اما اکنون نبوت به در مقابل آن است. 🔰 اکنون در این بستری که ترسیم شد، یعنی حضرت امیر، حضرت زهرا و اصحابشان، میتوانند دست به چه کاری زده و چه طرحی را دنبال کنند؟ 🔸شاید آسان ترین اقدام که اصحاب نیز در ذهنشان همان بود، باشد. اینکه دست به شمشیر برده و بخواهند حق خلافت را پس بگیرند. این اقدام میتوانست چند نتیجه داشته باشد: 1️⃣ اولا بین اصحاب و همچنین مردم، یک ایجاد میشد و جامعه به سمت ، دودستگی و پراکندگی حرکت میکرد. نتیجه آن نیز یکی و دیگری تازه مسلمانان به بود. در آن بازه تاریخی، بخش زیادی داشتیم که آنها هنوز دین به عمق جانشان نفوذ نکرده و شناخت درستی هم از دین نداشتند. لذا اگر شاهد این درگیری ها میشدند، به راحتی دین را کنار گذاشته و به قبلی خود باز میگشتند. 2️⃣ ثانیا اصحاب «»، به دنبال حذف حضرت امیر و اصحاب اصلی او بودند لذا منتظر اولین واکنش از سمت آنها بوده تا بتوانند به راحتی و به همین بهانه، آنها را حذف کنند. چه اینکه میبینیم چند بار، پروژه توسط امثال دنبال میشود اما به شکست می انجامد. 3️⃣ ثالثا نتیجه آن ، به قدرت رسیدن بنی امیه و بود. بنی امیه پنهانی و بسیار مرموزانه، به دنبال فرصتی بود تا بتواند از آن آب گل آلود استفاده کرده و خود را بالا بکشد. چه اینکه بعد از ماجرای سقیفه، نزد حضرت امیر آمد و گفت: علی جان حق با توست لذا بیا با هم متحد شویم، اگر تو بخواهی، شهر را پُر از آدم میکنم تا حکومت به تو برگردد. روشن است ابوسفیان به دنبال شکل گیری یک بود تا در آن بستر بتواند طرفین را درگیر هم کرده و خود را بالا بکشد. لذا حضرت امیر که طرح ابوسفیان را کاملا میداند، او را طرد کرده و پیشنهادش را قبول نمیکند. 4️⃣ رابعا این حرکت حضرت، منجر میشد تا برچسب را به راحتی به ایشان بچسبانند، چرا که همچنان حاکم بر مردم بود لذا کسی متوجه نیت الهی حضرت نمیشد. چه اینکه همین انگ را به حضرت نیز زدند، با اینکه حضرت دست به کاری هم نزد. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 آیا جبهه میتوانست در مقابل جبهه باطل دست به اقدام نظامی و شمشیر ببرد؟ 🔺تا اینجا کار عرض شد، #راهب
💠 دو راهبرد جبهه حق برای شکست سیاست جبهه باطل 🔺حضرت به دنبال این است تا جو اجتماعی و فشار سنگین آن شکسته شود، به نحوی که افراد حاضر در غدیر که اهل حق اند اما به دلیل عامل ترس، خود را کنار کشیده اند، از زیر فشار سنگین اجتماعی خارج شده و بتوانند به راحتی حق را بیان کرده و از ابراز آن نترسند. 🔺لذا از طرف جبهه حق، دو ماموریت مهم برای شکستن جو اجتماعی دنبال میشود: 1️⃣ اقدام اول: شکستن جو اجتماعی و فشار حاکم بر مردم؛ با حضور 360 صحابی سرتراشیده و بدون نقاب در شهر 2️⃣ اقدام دوم: ، روشنگری و فریادهای کوبنده .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام حسین بی کسای عالم... به یاد همه شهدای مقاومت خصوصا و . 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 دو راهبرد جبهه حق برای شکست سیاست جبهه باطل 🔺حضرت به دنبال این است تا جو اجتماعی و فشار سنگین آن
1️⃣ اقدام اول: شکستن جو اجتماعی و فشار حاکم بر مردم؛ با حضور 360 صحابی سرتراشیده و بدون نقاب در شهر 🔰 در کافی به نقل از از اصحاب معروف حضرت امیر میگوید: اميرالمؤمنین، در مدينه براى مردم، سخنرانى كرد و فرمود: ▫️اگر حکومت را به اهلش یعنی ما اهل بیت میسپردید هم خیر دنیا را میبردید و هم خیر آخرت را، یعنی هم آباد میشد و هم . ▫️اما اکنون منتظر باشید آنچه را کاشته اید، همان را دِرو کنید لذا منتظر عواقب این انتخاب تان باشید. 🔺در ادامه حضرت تاکید میکنند: ▫️به خدا سوگند، اگر من به عدد پيروان ، يا به عدد ، ياور داشتم و آنان دشمنان شما بودند، شما را با شمشير مى‌زدم تا به حق باز گرديد و به راستى در آييد كه اين، شكاف ايجاد شده در دين را بهتر مى‌بندد و همراهى را بيشتر مى‌كند. خدايا! ميان من و آنان، به حقْ داورى كن كه تو بهترين داورانى!». 🔺راوی میگوید حضرت سپس از مسجد، بيرون رفت و بر گذشت كه در آن، حدود بود. پس حضرت فرمود: «به خدا سوگند، اگر من به عدد اين ، مردانى داشتم كه براى خداوند و پيامبرش ، اين را از تختش پايين مى‌كشيدم». 🔺راوی میگوید چون شب شد، با حضرت تا به پاى مرگ پيمان بستند و اميرمؤمنان به آنان گفت: ▫️«صبح در فلان جا، سرها را تراشيده و نزد من بياييد» و حضرت، خود، سرش را نیز تراشيد اما هيچ يك از آن گروه، سر خود را نتراشيدند و نيامدند، جز ، ، بن يمان، بن ياسر و پس از آنها . 🔺حضرت دستش را به سوى آسمانْ بالا برد و گفت: «خدايا! این ، مرا كردند، همان گونه كه ، را ناتوان كردند. خدايا! تو آنچه را ما پنهان و آشكار مى‌كنيم، مى‌دانى و چيزى در زمين و آسمان، از تو پنهان نمى‌مانَد. مرا مسلمان بميران و به صالحانْ مُلحق كن!». ➕(مطالعه کامل روایت) 🔰 این گزارش به طرق مختلف و با ادبیات های متفاوت، در منابع گوناگون نقل شده است. تعداد این افراد، در برخی نقل ها 40 و در برخی 44 و در برخی 360 نفر ذکر شده است. در برخی نقل ها آمده که حضرت به آنها فرمود سرهایتان را بتراشید و در برخی نقل ها هم دارد که فرمود، به صورت نزنید. در مورد افرادی که حاضر شدند نیز از سه نفر نقل شده تا 7 نفر. 🔺نکته مهم آن است که چرا حضرت به این 360 بیعت کننده میگوید فردا با سرهای تراشیده و بدون نقاب به میدان شهر بیایید؟ هدف و غرض حضرت چیست؟ پاسخ های متفاوتی میتوان داد، مثلا شاید حضرت خواسته آنها را بیازماید که آیا بیعت شان واقعی است یا نه. 🔺اما در بستری که ترسیم شد، به نظر میرسد یکی از اغراضی که حضرت دنبال میکرد، این بود که حضرت با چنین کاری بتواند جو سنگین و را شکسته و و ارعاب را کنترل کند، 🔺به این بیان که 360 نفر از اصحاب با من بیعت کرده اند و آنها پنهان نیستند بلکه با سرهای تراشیده و بدون نقاب در شهر شناخته شده اند لذا ای مردم نترسیده و عقب ننشینید و با جانشین به حق پیامبر بیعت کنید، نه غاصبین خلافت. 🔺وقتی 360 نفر سرهایشان را بتراشند، یعنی آنها دیگر در شهر شناخته شده خواهند بود لذا حضور آنها در شهر به دیگران ابراز عقیده و نظرشان را خواهد داد که به حق بازگردند. 🔺اما متاسفانه این افراد بیعت کننده با حضرت، از این کار ترسیده و جز عده ای اندک به دعوت حضرت لبیک نمیگویند و نتیجه آن میشود . 🔺در نقل ها دارد که حضرت همین اتفاق را تا سه روز ادامه دادند اما در هیچ یک از آنها، این افراد با حضرت همراهی نکردند و از ترس، حاضر به حضور نشدند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
2️⃣ اقدام دوم: جهاد تبیین، روشنگری و فریادهای کوبنده 🔺دومین راهبرد جبهه حق در مقابل غاصبین خلافت، مسئله جهاد تبیین و روشنگری در مسئله و است. حضرت به خواص، دستور میدهد تا مردمی که آگاه نیستند، بیدار شده و افرادی که آگاه هستند اما ترسیده اند نیز جرئت پیدا کنند. 🔺البته در این ماجرا نیز اندکی از همراهی میکنند اما بخش زیادی از خواص، یا خود را به کناری کشانده و را در پیش گرفته اند یا در جبهه باطل در حال طراحی هستند. تنها 12 نفر از اصحاب زیر بار سکوت نرفته و بنا دارند اقدام نظامی کنند اما به دستور حضرت امیر، مشغول جهاد تبیین شده اما به دلایلی این کار نیز جواب نمیدهد. 🔰 طبرسی در احتجاج نقل میکند: از نقل شده كه به (ع) عرض كرد: از اصحاب رسول خدا(ص) آيا كسى با عمل و نشستن او در مسند خلافت مخالفت نمود و او را انكار كرد؟ حضرت فرمود: آرى، دوازده نفر از صحابه با او مخالفت كردند. 🔸از : 1. خالد بن سعيد بن العاص‏، كه از بنى اميّه بود 2. سلمان 3. أبوذر 4. مقداد 5. عمّار 6. بُرَيده اسلمى 🔸 و از : 1. أبوالهيثم بن التّيّهان 2. سهل بن حنیف 3. عثمان بن حنيف 4. خزيمة بن ثابت ذو الشّهادتين 5. ابىّ بن كعب 6. أبو أيّوب انصارىّ. 🔺اینها بنا داشتند را از بالای منبر به پایین بکشند و کارهای خشن را در دستور کار قرار دهند اما برخی شان میگویند این کار ممکن است نتیجه و داشته باشد و کار را خراب تر کند لذا برای نیز حضرت امیر میروند. 🔺به حضرت امیر میگویند: چگونه حقّى را كه شما به آن سزاوارتر بودی را رها کردید؟ بعد به حضرت میگویند بنا داشتیم ابوبکر را از منبر پایین کشیده و درگیر شویم اما انجام نداده و آمده ایم که از شما مشورت بگیریم. 🔺حضرت در پاسخ میفرمایند: خوب شد این کار را نکردید و اگر چنین کرده بودید، راهى جز نداشتيد، حال اينكه شما در تعداد و جمعيت همچون ، و از نظر دوام، مانند هستيد، و به خدا قسم اگر چنين نموده بوديد، ديگر آنان براى من جاى هيچ حرفى باقى نگذاشته و با شمشيرهاى برهنه و آماده جنگ، نزد من آمده و میگفتند: يا بيعت كن يا تن به مرگ بسپار! و ديگر من هيچ چاره ‏اى جز و موافقت نداشتم. 🔺حضرت در ادامه به توصیه ها پیامبر به ایشان درباره پس از خود، اشاره کرده و به نقل از پیامبر میگویند: «اين امّت در آينده با تو و مکر نموده و سفارش مرا درباره ‏ات زير پا می‏نهند، و اين را بدان كه تو نسبت به من، مثل نسبت به هستی، و پس از من؛ امّت هدايت شده در مثل مانند ‏ و شيعيان او، و امّت گمراه نيز همچون و اتباع او خواهند بود». 🔺حضرت امیر در ادامه میگویند به پیامبر عرض كردم: براى آن روز چه سفارشى به من داريد؟ فرمود: اگر يار و يافتى که به تو دهد، كن، و در غير اين صورت، دست بردار و خون خود را نريز، تا در نهايت مظلومانه نزد من آيى. 🔺بعد حضرت امیر اقدامات خود پس از رحلت پیامبر را میشمارند: 1️⃣ اقدام اول: تغسیل و تکفین پیامبر 2️⃣ اقدام دوم: جمع آوری قرآن 3️⃣ اقدام سوم: درب خانه اصحاب رفتن به همراه فاطمه و حسنین و دعوت آنان به همراهی>> که البته هیچ کدام به دعوت حضرت پاسخ نمیدهند مگر سلمان، ابوذر، عمار و مقداد. 4️⃣ اقدام چهارم: دعوت از بنی هاشم و خویشان>> که البته آنها نیز نپذیرفته و امر به سکوت کردند چرا که از کینه مردم به خود اطلاع داشتند. 5️⃣ اقدام پنجم: جهاد تبیین و روشنگری که وظیفه امروز شما خواص است>> در واقع حضرت پس از اقدمات خود، در پنجمین اقدام، به خواص چنین دستوری میدهد. 🔺اینجاست که این 12 نفر به مسجد رفته و هنگام سخنرانی ابوبکر، یکی یکی شروع به و تبیین میکنند. ادامه در پیام بعد...👇 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
2️⃣ اقدام دوم: جهاد تبیین، روشنگری و فریادهای کوبنده 🔺دومین راهبرد جبهه حق در مقابل غاصبین خلافت، م
ادامه روایت قبل: 🔺بعد از اینکه تک تک آن 12 نفر در مقابل و مردم بلند شده و به روشنگری میپردازند، أبوبكر بسيار مضطرّ و شده و مجاب میشود و میگوید: من والى شما شدم در صورتى كه از شما برتر و بهتر نيستم! مرا رها كنيد! مرا رها كنيد!! 🔺 از دست ابوبکر عصبانی شده و به او میگوید: اى عاجز از كلام! از منبر پایین بیا! تو وقتى در برابر سخنان اینها تاب نمى ‏آورى،‏ چگونه خود را بر اين مقام قرار داده ای؟! بخدا سوگند قصد داشتم تو را از اين مقام خلع نموده و سالم مولا ابى حذيفه را به جايت نصب نمايم!! 🔺سپس أبوبكر از منبر پایین آمده و همراه عمر به سمت منزل رفته و تا سه روز هيچ كس به نيامد. اینجاست که اطرافیان ابوبکر به فکر افتاده و را وارد میدان میکنند تا بتوانند را به میدان بازگردانند لذا ابتدا با هزار نفر به خانه او رفته و میگوید: اين چه جلوس و نشستنى است! به خدا سوگند، بنى هاشم درباره خلافت به طمع افتاده‏ اند! 🔺در ادامه نیز، دیگر خواص باطل هر کدام با هزار نفر با ابوبکر بیعت میکنند. مثلا با هزار نفر و سپس با هزار نفر آمدند تا كم كم تعدادشان به چهار هزار نفر رسيد. اینجاست که عمر با جمعیتی بیش از چهار هزار نفر و با شمشیرهای برهنه، به سمت مسجد و یاران حضرت امیر حرکت میکند. 🔺عمر رو به یاران علىّ(ع) كرده و میگوید: اى ياران علىّ، به خدا سوگند اگر يكى از شما مانند روز گذشته از جاى برخاسته و سخنى بگويد سخت میكنيم و او را میکشیم. 🔺 بن عاص در مقابل او برخاسته و میگوید: اى پسر صُهاك حبشيّه، آيا به شمشيرهاى خودمان تهديدمان میكنيد يا به جمعيت خود ما را میترسانيد؟ بخدا سوگند شمشيرهاى ما از شما تيزتر، و تعدادمان از شما انبوهتر، و هر چند كمتر باشيم ولى حجّت خدا در ميان ما است، به خدا اگر اطاعت خدا و رسول و امامم را واجب نمیشمردم،‏ شمشير از غلاف كشيده و در راه خدا با شما تا آنجا به جهاد میپرداختم. 🔺اميرالمؤمنين(ع) به او گفت: اى خالد بنشين، كه خداوند بر مقام تو واقف بود و تلاش تو در نزد آن حضرت مشكور و مورد تقدير است! او نيز نشست. سپس برخاسته و با آنها به محاجه پرداخت. 🔺در اينجا خواست به او حمله كند كه حضرت امیر او را از لباس گرفته و بر زمين زد، سپس گفت: اى پسر صُهاك حبشيّه، اگر تقدير الهى و عهد رسول او با من نبود، همين الآن بتو میفهماندم كه كدام يك از ما دو نفر ضعيف‏ تر و بی ‏ياورتر است. سپس حضرت امیر تلاش کردند فضا را آرام کنند و مانع از نزاع و درگیری دو طرف بشوند و امر کردند که هرکس به خانه خود بازگردد. 🔺در ادامه حضرت شروع به از و یاور کردند و گفتند: به خدا سوگند هرگز به اين مسجد داخل نشدم مگر به همان شيوه كه دو برادر من و داخل آن شهر شدند، در حالى كه اصحاب آن دو بزرگوار گفتند: «تو با خدايت برويد و بجنگيد و ما همين جا نشسته منتظريم- مائده: 24». 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 شکست این دو اقدام و اتخاذ راهبرد سکوت توسط حضرت امیر و ضرورت ورود فاطمه(س) در عرصه میدان 🔺پس عملا تا اینجا، جبهه حق با استفاده از این دو روش نتوانست مانع پیش روی جبهه باطل بشود، چرا که نه خواص با حضرت همراهی کردند و نه توده های مردم و نتیجه آن نیز شد: خالی شدن دست حضرت از یار و یاور و لذا حضرت را در پیش گرفت. 🔰 اتخاذ توسط حضرت، در مجموع موجب تحکیم، حفظ و اسلامی شد اما در عمل منجر به مشکله ای میشد که نیاز به تدبیر ویژه ای داشت ▫️و آن مشکل اینکه: سکوت حضرت امیر و ادامه این سیاست توسط دیگر اهل بیت، موجب میشد تا در مسئله خلافت، به سپرده شود ▫️یعنی نتیجه این سکوت، این بود که برای روشن نمیشد که در این نقطه از تاریخ، رخ داده است و عملا و تشیع در طول تاریخ محو میشد لذا زشتی این انحراف در میان اصحاب و مردم و نسل آینده از بین میرفت. 🔰 ماموریت ویژه حضرت زهرا برای حفظ تشیع و اسلام برای آیندگان: اینجا بود که اهل بیت باید تدبیر ویژه ای برای این مشکله میکردند. در میان اهل بیت، علی(ع)، با توجه به نکاتی که گفته شد، مامور به شدند، حسنین و زینب کبری نیز که سن و سالی نداشته و اساسا پذیرش مردمی هم نداشتند 🔺لذا تنها کسی که هم دارای یک بالا و یک بود و هم به دوش کشیدن این بار سنگین را داشت، حضرت زهرای مرضیه بود. تنها او بود که میتوانست در برابر جریانی که به دنبال حذف علی(ع) بود، ایستادگی کند و حق را برای آیندگان روشن نگه دارد. لذا حضرت ماموریت پیدا کرد تا چنین بار سنگینی را به دوش بکشد. 🔰 شخصیت ویژه حضرت زهرا و موقعیت اجتماعی و احترام خاص به ایشان: اگر پیامبر در ذکر فضائل حضرت امیر یک موانعی مانند دیگران داشت، در ذکر مناقب و فضائل حضرت زهرا کمتر دچار این مشکل بود، هرچند گاهی ناراحتی هایی نشان میدادند اما پیامبر آنقدر فضائل برای حضرت زهرا نقل کردند که هم در کلام و هم در سیره ایشان ذکر شده لذا حضرت نزد اصحاب پیامبر و مردم دارای یک خوبی بودند و همه به ایشان احترام ویژه میگذاشتند. اینجا بود که حضرت با تمام قوا وارد میدان مبارزه شد و تبدیل به شد. و در 75 یا 95 روز کاری برای آیندگان کرد که مسیر که به خاطر سکوت حضرت امیر و سو استفاده عده ای ممکن بود دچار خدشه بشود، کاملا مسیر اسلام ناب روشن شد. در ادامه سه ماموریت اصلی حضرت را ناظر به همین دغدغه مرور میکنیم👇 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 سه ماموریت ویژه حضرت زهرا 1️⃣ اعلان عدم مشروعیت خلافت خلفا الف) حضرت، گرفتن از علی(ع) بود و تا فاطمه(س) زنده بود، حضرت امیر بیعت نکرد: وقتی برای بیعت گرفتن به سراغ علی(ع) آمدند، مانع اصلی این ماجرا حضرت زهرا(س) بود و حضرت امیر هم تا حضرت زهرا زنده بود، بیعت نکردند. بیعت علی(ع) برای غاصبین، بسیار مهم بود، چون پایه حکومت آنها را مستحکم میکرد لذا به دنبال این بودند به هر قیمتی که شده بیعت را بگیرند و در گام بعد اگر بیعت نکرد، او را حذف کنند اما مانع اصلی در این میان، حضرت زهرا بود. ب) زهرا(س) از خلفا؛ هم در کنشی که نسبت به داشتند و هم آنگاه که خلفا به حضرت آمدند ج) زهرا(س): مسئله گریه های شبانه روزی حضرت نیز به همین جهت بود که همه بدانند فاطمه دردی دارد، لذاست که اگر یعقوب و آدم سال ها گریه کردند تا از بکائون عالم شدند، فاطمه(س) تنها در سه ماه گریه کردن، جزو بکائون عالم شد. هدف چه بود؟ هدف ، اینکه بدانند دختر پیامبر از مسئله ای راضی نیست. پس گریه حضرت، بود، نه صرفا گریه ای احساسی و از سر عواطف. د) حضرت، در سکوت محض و مخفی ماندن قبر: مسئله مهم دیگر نیز شیوه دفن حضرت بود یعنی مخفیانه و بدون حضور هیچ یک از خلفا و اصحاب و مردم. چرا؟ به این دلیل که تا قیامت برای مسلمانان سوال باشد چرا برای دختر پیامبر یک تشییع خوب گرفته نشد. حتما مسئله ای بوده. بعد از شهادت حضرت زهرا(س) به حضرت امیر میگوید بیا تا یک تشییع باشکوه برای دختر پیامبر بگیریم اما علی(ع) مخالفت میکند چون راهبرد مشخص شده است، چون هدف بیداری مردم است و برگذاری با شکوه تشییع، این هدف را تامین نمیکند بلکه شیوه پنهانی، تاکتیک بهتری است. 2️⃣ اعلان حقانیت علی(ع) و جلوگیری از ترور شخصیت او زمانی که هیچ کس جرئت دفاع از علی(ع) نداشت، زهرا(س) و برخی اصحاب خاص حضرت، به دفاع از حضرت و شخصیت او پرداخته و تلاش کردند تا از ترور شخصیت ایشان جلوگیری کنند. 3️⃣ زیر سوال بردن سیاست تساهل و تسامح در چشم پوشی از امر ولایت کثیری از اصحاب، میدانستند مقام علی(ع) از همه بالاتر هست اما به خاطر مسائلی که علت آن گذشت، و نیز این نگاه که حالا چه فرقی دارد علی حاکم باشد یا شخص دیگری، در این مسئله سکوت کردند. یعنی آن روزی که باید از حق دفاع کرده و فریاد میزدند، را دنبال کردند. در واقع وقتی تمام وجود شخص را بگیرد، یا اینکه منفعتی برای او حاصل شود یعنی سیاست و دنبال بشود، اینجاست که مسئله و جای باز میکند، لذا این ادبیات مطرح میشود که: حالا درست است که علی بهتر است اما خیلی هم فرقی نمیکند حاکم چه کسی باشد، علی و ابوبکر مگر چه فرقی میکنند، هر دو از صحابی بزرگ بوده اند. لذا زمانی که زنان اصحاب به عیادت حضرت زهرا می آیند، حضرت همین نکته را به آنها تاکید میکند. همچنین حضرت در جایی دیگر خطاب به انصار میگویند چرا اینقدر بی خیال شده اید؟ چرا این قدر تساهل در امور به خرج میدهید؟ چرا اینقدر عقب نشینی؟ لذا حضرت با سرزنش رای دهندگان به خلفا، اعتبار رای اکثریت را در مشروعیت بخشیدن به حکومت خلیفه زیر سوال میبرند تا در دل تاریخ این ثبت بشود و کسی بعدها نتواند منکر آن بشود. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 عامل اصلیِ سکوتِ حضرت امیر: «عدم همراهی خواص و مردم» 🔰 درباره اینکه چرا حضرت امیر مجبور به سکوت در مقابل این تحریف بزرگ تاریخ شد، میتوان مفصل بحث کرد اما خود حضرت به صورت خلاصه، علت آن را این گونه توضیح میدهند که: نمیخواستند در جامعه و تفرقه ای ایجاد شود که نتیجه اش ختم به بشود لذا مجبور به شدند. 🔺در روایتی که و به نقل از حضرت امیر آورده اند، حضرت علت سکوتشان را اینچنین بیان کرده اند: ▫️فرَأَيتُ أنَّ الصَّبرَ عَلى ذلِكَ أفضَلُ مِن تَفريِقِ كَلِمَةِ المُسلِمينَ و سَفكِ دِمائِهِم. وَ النّاسُ حَديثو عَهد بِالإِسلامِ‌، وَ الدّينُ يُمخَضُ مَخضَ الوَطبِ‌، يُفسِدُهُ أدنى وَهنٍ، ويَعكِسُهُ أقَلُّ خُلفٍ‌. ▫️چنين ديدم كه بر اين مسئله بهتر است از پراكندگى و مسلمانان و ريخته شدن خون آنان. مردم، بودند و دين، مانند مَشكِ شير و كَره در تلاطم بود كه كوچك‌ترين سستى‌اى آن را تباه مى‌كرد و كمترين اختلافى آن را وارونه مى‌ساخت. 🔺شبیه این گزارش، متعدد وارد شده است مثلا حضرت در همان شرح نهج البلاغه میفرمایند: ▫️«به خدا سوگند، اگر ترس از ایجاد و در میان مسلمانان نبود و بیم آن نمیرفت که بار دیگر و بت پرستی به سرزمین اسلام بازگردد و اسلام محو و نابود شود، با آنان به گونه دیگری رفتار میکردیم.» 🔰 اما سوال اصلی این است که چرا فضا به این سمت رفت؟ چه اتفاقی افتاد که سید المظلومین مجبور به اتخاذ این سیاست شد؟ اینجاست که مسئله اصلی، عبارت از: «» بود. اگر امام، بهترین انسان ها هم باشد اما مردم با او نباشند، دست او بسته می ماند و کاری از او ساخته نیست. چرا امام خمینی میتواند انقلاب را پیش ببرد؟ چون مردم با او همراه اند. فهم این نکته، بسیار اساسی است. 🔺اساسا برخی از ، اینگونه نیست که قائم به تک افراد باشد یعنی با یک یا دو نفر و یا حتی با یک جمع محدود هم نمیشود آن ها را اقامه کرد و تحقق بخشید بلکه نیاز به یک و حرکت توده ها دارد. در ماجرای خلافت حضرت امیر، این نکته وجود داشت، خلاء، حضور توده ها بود که خواص باید رقم میزدند اما تحقق نیافت. حضرت تمام تلاشش را کرد تا این مهم رقم بخورد، اما خب موفق نشدند. 📌در ادامه به چند گزارش مهم پیرامون همین مسئله، اشاره خواهیم کرد:👇 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
1️⃣ گزارش اول: مَثَل امام، مَثَل کعبه است 🔰 ، از کتب مهم قرن چهارم شیعه، به نقل از محمود بن لبيد میگوید: وقتى رسول خدا رحلت كرد، فاطمه همواره كنار و كنار مى‌آمد و در آنجا مى‌گريست. من يك روز كنار قبر حمزه آمدم و ديدم فاطمه آنجا مى‌گريد. کمی صبر كردم تا آرام شد. پيش او رفتم و سلامش دادم و گفتم: اى سرور بانوان، تو با گريه‌هايت رگ‌هاى قلبم را پاره كردى... 🔺گفتم: بانوى من، از شما سؤالى دارم كه درون سينه‌ام خلجان مى‌كند. فرمود: بپرس. گفتم: آيا رسول خدا پيش از رحلتش دربارۀ امامت على به صراحت سخنى فرمود؟ حضرت پاسخ داد: شگفتا! واقعا عجیب است! آيا مگر روز خُم را فراموش كرده‌ايد؟ پیامبر آنجا همه چیز را گفت، دیگر چه نیاز به است؟ گفتم: آن به جاى خودش؛ ولى از چيزهايى كه نهانى با شما گفته به من خبر دهيد... 🔺بعد به فاطمه گفتم: بانوى من، چرا على در گرفتن حقش دست نگه داشت‌؟ فرمود: اى ابو عمر، رسول خدا فرمود: ، است كه بايد پيش امام بروند و بر گرد او حلقه زده و دور او جمع شوند، نه اینکه امام به سراغ مردم بیاید لذا اینکه علی نتوانست کاری کند و حقش را غصب کردند، به خاطر این بود که مردم به دور او جمع نشدند. (قُلتُ‌: يا سَيِّدَتي، فَما بالُهُ قَعَدَ عَن حَقِّهِ؟ قالَت: يا أبا عُمَرَ، لَقَد قالَ رَسولُ اللّٰهِ صلى الله عليه و آله: «مَثَلُ الإِمامِ مَثَلُ الكَعبَةِ إذ تُؤتَى و لا يَأتِي - أو قالَت: مَثَلُ عَلِيٍّ -».) 🔰 در گزارش دیگری نیز چنین عبارتی از پیامبر نقل شده است که به حضرت امیر فرمودند: تو همچون كعبه‌اى كه به سويش مى‌روند؛ ولى او نزد كسى نمى‌رود. پس اگر اين مردم به نزدت آمدند و خلافت را تقديمت كردند، از آنان بپذير، و اگر نزدت نيامدند، به سراغ آنان مرو تا هنگامى كه نزد تو آيند. (أنتَ بِمَنزِلَةِ الكَعبَةِ تُؤتى و لا تَأتي، فَإِن أتاكَ هؤُلاءِ القَومُ فَسَلَّموها إلَيكَ يَعنِي الخِلافَةَ فَاقبَل مِنهُم، و إن لَم يَأتوكَ فَلا تَأتِهِم حَتّى يَأتوكَ‌.) 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 گزارش دوم: ضرورت اقدام به هنگام مردم 🔰 در امالی گزارش میکند: 🔺عبد الرحمن بن ابى ليلى، رو به روى اميرمؤمنان ايستاد و گفت: ▫️اى امير مؤمنان! من از تو مى‌پرسم تا نادانسته‌اى را فرا گيرم. ما منتظر بوديم تا از كار خود سخن بگويى؛ ولى نگفتى. آيا ما را از اين كارت باخبر نمى‌كنى‌؟ آيا پيامبر خدا به تو سفارشى كرده بود، يا نظر خودت چنين بود؟ ▫️این را مى‌پرسم چرا که درباره تو سخن‌هاى فراوانى در بين ما گفته مى‌شود و مطمئن‌ترين سخن در نزد ما، آن است كه از زبان خودت بشنويم و بپذيريم. ▫️ما هماره مى‌گفتيم: اگر خلافت پس از پيامبر خدا به شما باز مى‌گشت، هيچ كس در آن با شما كشمكش نمى‌كرد. به خدا سوگند، اگر از من سؤال شود، نمى‌دانم چه بگويم! ▫️اگر بگويم آنها(=خلفا) از تو به خلافتْ سزاوارتر بودند، پس براى چه پيامبر خدا تو را پس از ، نصب كرد و گفت: «اى مردم! هر كه من مولاى اويم، پس على مولاى اوست» و اگر تو از آنان به خلافتْ سزاوارترى، پس چگونه مى‌توانيم آنان یعنی خلفا را خود بدانيم! 🔺امير المؤمنین پاسخ داد: ▫️«اى عبد الرحمن! خداوند متعال، پيامبرش را قبض روح كرد و در روز وفاتش، اولويّت من به «»، بيشتر از اولويّتم به «تصرّف در پيراهنم» بود؛ ▫️ولى پيامبر خدا به من سفارشى كرده بود كه اگر مرا با ريسمان هم مى‌كشيديد، به خاطر اطاعت از فرمان الهى، مخالفت نمى‌كردم. ▫️اوّلين‌چيزى كه پس از وفات پيامبر از ما كم‌گذاردند، «تباه كردن حقّ ما در » بود و چون كارمان سست شد، شترچرانان قريش در ما طمع كردند. ▫️بى‌گمان، من بر مردم، حقّى داشتم كه مهلت و داشت و اگر ، آن را به من باز مى‌گرداندند، مى‌پذيرفتم و بدان مى‌پرداختم. من مانند مردى بودم كه حقّى با سررسيد معيّن بر گردن مردم دارد؛ اگر حقّش را زود بپردازند، مى‌گيرد و آنان را بر اين كار مى‌ستايد و اگر به تأخير اندازند، مى‌گيرد؛ امّا ديگر نمى‌ستايد. (و قَد كانَ لي عَلَى النّاسِ حَقٌّ‌، لَو رَدّوهُ إلَيَّ عَفوا قَبِلتُهُ‌، و قُمتُ بِهِ ‌، وكانَ إلى أجَلٍ مَعلومٍ‌، وكُنتُ كَرَجُلٍ لَهُ عَلَى النّاسِ حَقٌّ إلى أجَلٍ‌؛ فَإِن عَجَّلوا لَهُ مالَهُ أخَذَهُ وحَمِدَهُم عَلَيهِ‌، وإن أخَّروهُ أخَذَهُ غَيرَ مَحمودينَ‌) ▫️من مانند كسى بودم كه راهى هموار و در پيش گرفته است؛ امّا مردم، او را در راهى مى‌پندارند. یعنی مردم فکر میکردند با من دنیای شان آباد نخواهد شد اما سخت در اشتباه بودند. (و كُنتُ كَرَجُلٍ يَأخُذُ السُّهولَةَ و هوَ عِندَ النّاسِ مَحزونٌ‌.) ▫️راه هدايت، تنها از كمىِ پويندگان آن شناخته مى‌شود. پس، هر گاه ساكت ماندم، پيجويى مكنيد كه اگر كارى پيش آيد كه به پاسخش نيازمنديد، پاسختان مى‌دهم. پس تا من از شما دستْ باز داشته‌ام، شما نيز از من دست باز داريد». (و إنَّما يُعرَفُ الهُدى بِقِلَّةِ مَن يَأخُذُهُ مِنَ النّاسِ‌، فَإِذا سَكَتُّ فَاعفوني؛ فَإِنَّهُ لَو جاءَ أمرٌ تَحتاجونَ فيهِ إلَى الجَوابِ أجَبتُكُم، فَكُفّوا عَنّي ما كَفَفتُ عَنكُم.) 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 گزارش سوم: نبود یاور 🔺نهج البلاغه عن امیرالمومنین(ع): فَنَظَرتُ فَإِذا لَيسَ لي مُعينٌ إلّا أهلُ بَيتي، فَضَنِنتُ بِهِم عَنِ المَوتِ‌، و أغضَيتُ عَلَى القَذى، وشَرِبتُ عَلَى الشَّجا، وصَبَرتُ عَلى أخذِ الكَظَمِ وعَلى أمَرَّ مِن طَعمِ العَلقَمِ‌. 🔺نگريستم و ديدم كه مرا جز خاندانم، نيست. پس دريغم آمد كه آنان را به كام مرگ بفرستم. ناچار با خارِ خليده در چشم، ديده بر هم نهادم و با استخوانِ در گلو خزيده، شربت نوشيدم و اندوه و خشم خود را فرو خوردم و بر تلخ‌تر از عَلْقَم صبر نمودم. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 گزارش چهارم: تعریض معاویه به حضرت که اگر بر حق بودی، اصحاب و مردم حمایتت میکردند 🔰 ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، نامه ای از معاویه به امیرالمومنین(ع) می آورد که ناظر به همین مطلب است: 🔺گويى همين ديروز بود كه تو را ديدم؛ وقتى كه با ، بيعت شده بود و تو، خانه نشينِ خود[فاطمه (س)] را شب‌هنگام بر درازگوشى سوار كردى و در حالى كه دستانت در دستان دو پسرت، حسن و حسين بود، هيچ يك از و سابقه‌داران را وا ننهادى، جز آن كه به سوى خود فرا خواندى و با همسرت به سوى آنان رفتى و دو پسرت را شفيع كردى و از آنان بر ضدّ صحابى پيامبر خدا يارى خواستى. (و أعهَدُكَ أمسِ تَحمِلُ قَعيدَةَ بَيتِكَ لَيلاً عَلى حِمارٍ، و يَداكَ في يَدَيِ ابنَيكَ الحَسَنِ وَ الحُسَينِ يَومَ بويِعَ أبوبَكرٍ الصِّدّيقُ‌، فَلَم تَدَع أحَدا مِن أهلِ بَدرٍ و السَّوابِقِ إلّا دَعَوتَهُم إلى نفَسِكَ‌، و مَشَيتَ إلَيهِم بِامرَأَتِكَ‌، و أدلَيتَ إلَيهِم بِابنَيكَ‌، وَ استَنصَرتَهُم عَلى صاحِبِ رَسولِ اللّهِ‌!) 🔺پس هيچ يك از آنان، جز چهار يا پنج تن، به تو پاسخ مثبت ندادند و به جانم سوگند، اگر با تو بود، پاسخت را مى‌دادند. تو كردى و سخن نامقبولى گفتى و چيزى دست‌نيافتنى خواستى. (فَلَم يُجِبكَ مِنهُم إلّا أربَعَةٌ أو خَمسَةٌ‌، و لَعَمري لَو كُنتَ مُحِقّا لَأَجابوكَ‌! و لكَنِّكَ ادَّعَيتَ باطِلاً، و قُلتَ ما لا يُعرَفُ‌، و رُمتَ ما لا يُدرَكُ‌.) 🔺و هر چه را فراموش كنم، سخنت را به فراموش نمى‌كنم كه چون تو را تحريك و تهييج كرد، گفتى: ➕«اگر در ميان آنان، انسان مى‌يافتم، در برابر قوم غاصب، مى‌كردم». (و مَهما نَسيتُ فَلا أنسى قَولَكَ لِأَبي سُفيانَ لَمّا حَرّكَكَ و هَيَّجَكَ‌: لَو وَجَدتُ أربَعينَ ذَوي عَزمٍ مِنهُم لَناهَضتُ القَومَ‌.) 🔺مسلمانان، تنها امروز از تو سختى نديده‌اند، و سركشى‌ات بر خلفا كارى تازه و جديد نيست. (فَما يَومُ المُسلِمينَ مِنكَ بِواحِدٍ، و لا بَغيُكَ عَلَى الخُلَفاءِ بِطَريفٍ و لا مُستَبدَع.) 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 گزارش پنجم: نداشتن یاور حتی در حد 30 نفر 🔰 در کافی به نقل از از اصحاب معروف حضرت امیر میگوید: اميرالمؤمنین، در مدينه براى مردم، سخنرانى كرد و فرمود: ▫️اگر حکومت را به اهلش یعنی ما اهل بیت میسپردید هم خیر دنیا را میبردید و هم خیر آخرت را، یعنی هم آباد میشد و هم . ▫️اما اکنون منتظر باشید آنچه را کاشته اید، همان را دِرو کنید لذا منتظر عواقب این انتخاب تان باشید. 🔺در ادامه حضرت تاکید میکنند: ▫️به خدا سوگند، اگر من به عدد پيروان ، يا به عدد ، ياور داشتم و آنان دشمنان شما بودند، شما را با شمشير مى‌زدم تا به حق باز گرديد و به راستى در آييد كه اين، شكاف ايجاد شده در دين را بهتر مى‌بندد و همراهى را بيشتر مى‌كند. خدايا! ميان من و آنان، به حقْ داورى كن كه تو بهترين داورانى!». 🔺راوی میگوید حضرت سپس از مسجد، بيرون رفت و بر گذشت كه در آن، حدود بود. پس حضرت فرمود: «به خدا سوگند، اگر من به عدد اين ، مردانى داشتم كه براى خداوند و پيامبرش ، اين را از تختش پايين مى‌كشيدم». 🔺راوی میگوید چون شب شد، با حضرت تا به پاى مرگ پيمان بستند و اميرمؤمنان به آنان گفت: ▫️«صبح در فلان جا، سرها را تراشيده و نزد من بياييد» و حضرت، خود، سرش را نیز تراشيد اما هيچ يك از آن گروه، سر خود را نتراشيدند و نيامدند، جز ، ، بن يمان، بن ياسر و پس از آنها . 🔺حضرت دستش را به سوى آسمانْ بالا برد و گفت: «خدايا! این ، مرا كردند، همان گونه كه ، را ناتوان كردند. خدايا! تو آنچه را ما پنهان و آشكار مى‌كنيم، مى‌دانى و چيزى در زمين و آسمان، از تو پنهان نمى‌مانَد. مرا مسلمان بميران و به صالحانْ مُلحق كن!». ➕(مطالعه کامل روایت) 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 سلسله مباحث: «راهبرد محوری جبهه باطل و جبهه حق در ماجرای سقیفه؛ پیامدها و دلالت های اجتماعی آن» 1️⃣ چرایی تاخیر ابلاغ ولایت علی(ع) توسط پیامبر در ماجرای غدیر 2️⃣ علت یابی ترس پیامبر در ماجرای ابلاغ ولایت(بخش اول) 3️⃣ علت یابی ترس پیامبر در ماجرای ابلاغ ولایت(بخش دوم) 4️⃣ علت یابی ترس پیامبر در ماجرای ابلاغ ولایت(بخش سوم) 5️⃣ جمع بندی علت ترس پیامبر 6️⃣ پیامدها و دلالت های اجتماعی: 1) ایجاد بستر برای پیشبرد اراده ولیّ (مسئله تفکیک بین نظر امام و تصمیم ایشان و تلاش برای تبدیل نظر امام به تصمیم ایشان) 2) راهبرد ایجاد رعب و وحشت 7️⃣ فضایِ «کودتاگونه»یِ مدینه و «شعبان بی مُخ» های آن 8️⃣ ماجرای تبعید بلال حبشی به شام 9️⃣ اقدام برای ترور حضرت امیر 0️⃣1️⃣ ایجاد ترس و ارعاب، راهبرد کارآمد باطل و شیطان 1️⃣1️⃣ تفاوت دو دستگاه فکری و محاسباتی: عقلانیت انقلابی | عقلانیت ترسو و محافظه کار 2️⃣1️⃣ تطبیق بحث با فضای امروز 3️⃣1️⃣ هدف دشمن از «راهبرد ارعاب» چیست؟ «تنظیم هنجارها و ارزش های اجتماعی» 4️⃣1️⃣ آزمون آقای اَش: «چگونگیِ همرنگِ جماعت شدن» + چگونگی ایجاد یا تغییر «هنجارها و ارزش های اجتماعی» 5️⃣1️⃣ صوت سخنرانی مباحث تا اینجا 6️⃣1️⃣ آیا جبهه میتوانست در مقابل جبهه باطل دست به اقدام نظامی و شمشیر ببرد؟ 7️⃣1️⃣ دو راهبرد جبهه حق برای شکست طرح جبهه باطل 1. اقدام اول: شکستن جو اجتماعی و فشار حاکم بر مردم؛ با حضور 360 صحابی سرتراشیده و بدون نقاب در شهر 2. اقدام دوم: جهاد تبیین، روشنگری و فریادهای کوبنده 8️⃣1️⃣ شکست این دو اقدام و اتخاذ راهبرد سکوت توسط حضرت امیر و ضرورت ورود فاطمه(س) در عرصه میدان 9️⃣1️⃣ سه ماموریت ویژه حضرت زهرا(س) 0️⃣2️⃣ عامل اصلیِ سکوتِ حضرت امیر: «عدم همراهی خواص و مردم» + در پنج گزارش 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 سلسله مباحث: «راهبرد محوری جبهه باطل و جبهه حق در ماجرای سقیفه؛ پیامدها و دلالت های اجتماعی آن» 1
خب الحمدلله پس از دو هفته این بحث هم به یک سرانجامی رسید. از مباحث یک فهرست تهیه کردم که بتونیم راحت تر مباحث رو پیدا کرده و مطالعه کنیم. خیلی علاقه مندم که نظر مخاطبین عزیز رو درباره این بحث و دیگر مباحث بدونم. هم درباره محتوا و سیر مباحث و هم درباره قالب و مدل کار. حتما نظرتون رو بهم هدیه کنید تا کار بهتر ادامه پیدا کند. این بازخوردها در ادامه کار خیلی کمک خواهد کرد نظرتون رو اینجا بهم بگید: @Hagh110110