💠 خطاب حضرت امیر برای امروز مسئولین و مردم ما
(چرا دشمن بر ما مسلط شد!)
🔺#حضرت_امیر در نهج البلاغه در خطابی به مردم کوفه که برای امروز ما نیز بسیار درس آموز است، میفرمایند:
🔹اى مردم، اگر يكديگر را از #يارى_كردن_حق فرو نمیگذاشتيد، و در سست كردن پايه باطل، #سستى نمیكرديد،
آنان كه هم شأن شما نبودند در امور شما طمع نمیكردند، و آن كه بر شما مسلّط شد، قوى نمیگشت.
🔹ولى شما چون #بنى_اسرائيل سرگردان شديد. به جانم سوگند پس از آنكه مرا از دست داديد، #سرگردانى شما چند برابر میشود.
🔹به خاطر اينكه #حق را پشت سر گذاشتيد و به آن عمل نکردید
و از نزديكترين فرد به پيامبر بريديد، و به دورترين شخص متّصل شديد.
🔹بدانيد اگر از #امام بر حقّ خود پيروى میكرديد، شما را به #راه_رسول_خدا میبرد، آن وقت از رنج بيراهه رفتن، راحت میشديد، و بار سنگين را از دوش خود به كنارى می انداختيد.
➕#کلید_واژه: «لَوْ لَمْ تَتَخَاذَلُوا عَنْ نَصْرِ الْحَق»
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
یا صاحب الزمان فرزندان رشید و مظلوم تان در لبنان برای استمرار مکتب نجات بخش شما امشب در مقابل تمام ظالمان و جنایتکاران بی رحم عالم ایستاده اند
آقا جان این غیور مردان مست از عشق شما، همه آرزوی شان این است جلوی چشم تان فدای شما شوند...
این روزها به شکل ویژه ای به فریادشان برسید و نگذارید دشمن شاد شوند، همان طور که این همه سال با دست خالی فقط با گوشه چشم شما مقابل این قدرت های بی رحم و تا دندان مسلح ایستاده اند و پیروز شده اند ...🤲
من پیشنهادی برای کمک به جبهه لبنان دارم که ابتدا از خودم شروع میکنم:
خبرها از میدان حکایت میکند که تنها چیزی که نیاز است کمک مالی و امکانات است.
بنده یکی دو ماه، نیمی از درآمدم را به جبهه لبنان اختصاص میدهم.
احتمالا سخت خواهد گذشت و بخشی از نیازهای خانه را نتوانیم تأمین کنیم اما وظیفه فعلی بیش از اینها را هم ایجاب میکند.
از الآن تا آذر و دی حساسترین زمان جبهه لبنان است. اگر ارتش تروریستی طویله در جنوب لبنان گیر کند شکست خورده است.
به امید پیروزی جبهه حق ✌️
#نیمی_از_درآمدم_برای_جبهه_لبنان
@Mousavi_Fard
💠 آفت آسایش
❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● از روایات استفاده میشود اصحاب امام باقر علیهالسلام بهتر از اصحاب امام صادق علیهالسلام بودهاند. حتّی اصحابی که زمان هر دو امام را درک کردهاند در زمان امام باقر علیهالسلام وضعیت بهتری داشتهاند.
● در روایتی از امام صادق علیهالسلام وارد شده است که اصحاب پدرم از اصحاب من بهتر بودند. راوی عرض میکند ما اصحاب پدر شما هم بودهایم. حضرت میفرماید شما در آن زمان بهتر از الآن بودید.[۱]
● در زمان امام باقر علیهالسلام هنوز شیعه به آن معنی رسمیت نیافته بود، و خفقان بنی امیّه همچنان شدید بود. زمان امام صادق علیه السلام مقارن با اواخر دوره بنی امیه و اوایل دوره بنی عباس بود، و آزادی عمل برای شیعیان در این دوران بیشتر بود.
👈 وقتی مقداری آزادی عمل ایجاد میشود، سستی بیشتری نسبت به شریعت ایجاد میشود، و آن دینی که با سختیها و شداید به دست آمده و به نسلهای بعد منتقل گشته، به آسانی رها میشود و به گونهای رفتار میشود که باعث ریختن آبروی ائمّه میشود.
...................................
۱. رجال الكشي؛ ص۳۵۰؛ «عَنْ بُرَيْدٍ الْعِجْلِيِّ، قَالَ:، كُنْتُ أَنَا وَ أَبُو الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيُّ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام فَقَالَ: كَانَ أَصْحَابُ أَبِي وَ اللَّهِ خَيْراً مِنْكُمْ، كَانَ أَصْحَابُ أَبِي وَرَقاً لَا شَوْكَ فِيهِ وَ أَنْتُمُ الْيَوْمَ شَوْكٌ لَا وَرَقَ فِيهِ، فَقَالَ أَبُو الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيُّ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَنَحْنُ أَصْحَابُ أَبِيكَ! قَالَ: كُنْتُمْ يَوْمَئِذٍ خَيْراً مِنْكُمُ الْيَوْمَ».
🔺درس خارج فقه؛ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
@madras_emb
هدایت شده از اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
💠 موقف مقاومت، نه جهاد
🔺اگر بخواهیم نظریه رهبر انقلاب در موقف کنونی را ترسیم کنیم، به نظر میرسد نظریه ایشان «#مقاومت» باشد نه، «#جهاد».
🔺در واقع در #عصر_غیبت و #موازنه_قدرت فعلی در جهان، جمهوری اسلامی به دنبال آغازگری مداخله نظامی نیست. چه اینکه در #عراق و #سوریه نیز اینگونه نبود بلکه آنها شروع کردند و جمهوری اسلامی #راهبرد_مقاومت را دنبال کرد و البته که با پیروزی میدان را ترک کرد.
🔺اکنون نیز مسئله همان است که از کلمات رهبر انقلاب نیز میشود همان منطق را تبیین کرد. اینکه هنوز به موقعیت تمام کردن کار اسرائیل نرسیده ایم.
این اتفاق در صورتی می افتد که بتوانیم جبهه مقاومت را به سطح کل کشورهای منطقه توسعه دهیم و این نیازمند زمان است.
🔺یعنی بتوانیم یک #تمدن منطقه ای را با کشورهای همراه خود شکل بدهیم. همان راهبردی که سال هاست رهبر انقلاب دنبال میکند. قبل از ایشان نیز حضرت امام دنبال میکردند. هرچند برخی دولت ها کمی همراه بوده و برخی هم که کلا همراه نبوده اند.
🔺در وضعیت کنونی، پیروزی ما در این است که مقاومت شکست نخورد. باید به گونه ای از مقاومت پشتیبانی کنیم که این نبرد بدون شکست جبهه مقاومت به نقطه #آتش_بس برسد و این نقطه پیروزی برای ماست
و مقدمه ای است برای همراه کردن مردم و سران کشورهای مختلف، خصوصا در منطقه برای شکل گیری جریان های مقاومت در دیگر کشورها، چیزی که امروز مشابه آن را در یمن، فلسطین، عراق، سوریه و لبنان میبینیم.
🔺البته واقعیت را نباید کمرنگ کرد. جمهوری اسلامی پشتیبان همه این صحنه بوده و هست. اما #تعلل در پاسخگویی به شهادت اسماعیل هنیه، اسرائیل را #جسورتر کرد تا دیوانه وار کارش را پیش ببرد.
یعنی با وجود انجام وظیفه مان، یک #خطا در این مرحله داشتیم و آن اینکه به موقع به همان وظیفه پشتیبانی خودمان عمل نکردیم.
🔺در وضعیت کنونی نیز باید به نحوی جلو این سگ هار را گرفت، مثلا با ضربه ای کاری که فعلا تحقق نیافته است. البته ضربه ای که به جنگ دائمی نیانجامد، هرچند به صورت موقت ممکن است چند روزی زدوخوردی شکل بگیرد اما زدن ضربه کاری، بسیار لازم و ضروری است.
امید اینکه وظیفه امروز خود را خوب شناخته و به آن عمل کنیم.
💢 منظومه فکری رهبران انقلاب👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
فقط ای کاش و ای کاش
این موشک ها بعد از شهادت هنیه و پیش از شهادت سید حسن زده میشد
این حرکت قطعا معادلات را بهم میزد
ظاهراً حجم ضربات به اسرائیل سنگین بوده و به احتمال زیاد رژیم منحوس پاسخ خواهد داد
باید مردم را برای اقدامات رژیم منحوس آماده کنیم،
هم برای عملیات نظامی و هم برای عملیات رسانه ای روانی که از فردا صبح آغاز خواهد شد
اینکه پاسخ داده نشود، بعید است ولی ما برای پاسخ به اقدامات آنها کاملا آمادگی عملیاتی داریم...
نیروهای نظامی کشور به رسالت الهی خود عمل کردند. رزقهم الله الجنة و مرافقة الشهداء فی الآخرة
اکنون نوبت ماست تا برای مردم تبیین کنیم که مقاومت عامل قدرت و پیشرفت ایران است و وادادگی عامل عقب ماندگی و نابودی.
از فردا فضای شادی با عملیات روانی دشمن تغییر خواهد کرد لذا امشب شب آماده باش برای جهاد تبیین است
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸دستور قرآن برای بعد از پیروزی: #استغفار_کنید!🔸
▫️ قرآن میگوید: «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ...». وقتی نصر و فتح، پشت سر هم آمد و دیدی که مردم فوج فوج در دین خدا وارد میشوند، «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا»، تسبیح کن، حمد خدا کن، استغفار کن.
▫️ پیروزی چه تناسبی دارد با استغفار؟
یعنی خدا نکند این امت فکر کنند که بازو و توان آنها بود که پیروزی آورد؛ حول و قوۀ آنها بود، فکر و برنامهریزی آنها بود.
نه! باید بگویند: «استغفر الله ربی و اتوب الیه».
باید بگویند که همۀ اینها #لطف_خدا بود: «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ».
▫️ امام هم وقتی رزمندگان ما در عملیات بیتالمقدس و فتحالمبین پیروزیهایی بدست آوردند فرمود: «مبادا #غرور پیدا کنید که این غرور، مایۀ #شکست میشود».
خداوند به بنیاسرائیل میگوید: «به اینکه فرزند پیغمبرید و از بین شما پیغمبران زیادی آمدهاند تفاخر نکنید. و میبینید که یهود به خاطر این تفاخر، با اینکه فرزندان انبیاء هستند، #مغضوب خداوند شدند. فرمود: «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَب»: «ذلت و مسکنت بر آنها بارید و به غضب خدا مبتلا شدند؛ چون نعمتهایی که من به آنها داده بودم را به حساب خوبی خودشان گذاشتند نه به حساب لطف من.
▫️ یاد کنیم نعمتهای خدا را. قبلاً کجا بودیم و الآن کجا هستیم؟ ما در سابق دوست شماره یک اسرائیل بودیم؛ اما الآن ...
@haerishi
💠 ایجاد ترس و ارعاب، راهبرد کارآمد باطل و شیطان
🔺آخرین فتنه ای که #حضرت_امیر در حکومتش با آن درگیر بود، مسئله #غارات بود. #معاویه نیروهایش را به شهرهای مرزی حضرت امیر میفرستاد و صریحا میگفت من به دنبال تسخیر شهرها نیستم بلکه تنها انگیزه ام، غارت کردن و بهم ریختن شهر و #ایجاد_ترس و ارعاب در دل مردم آنجاست.
🔺کتاب #الغارات به نقل از #سفیان_بن_عوف میگوید: #معاويه به من گفت: تو را با لشكر انبوه و ساز و برگ جنگى مىفرستم. از مسير فرات به #هِيْت برو. اگر آن جا لشكريانى ديدى بر آنان بتاز و غارت كن، وگرنه پيش برو تا شهر #انبار را غارت كنى. اگر در آن جا لشكريانى نيافتى، برو تا به #مدائن، شبيخون بزنى. سپس به نزد من بازگرد. مبادا به #كوفه نزديك شوى! چرا كه اگر بر مردم انبار و مدائن #شبيخون بزنى، گويا كوفه را غارت كردهاى.
🔺در ادامه معاویه برای این غارات سه کارکرد میشمارد و میگوید ما از این غارات به دنبال این سه هدف هستیم:
1️⃣ اولا در دل مردم عراق #ترس می اندازد.
(تَرهَبُ قُلوبَهُم)
2️⃣ ثانیا هواداران ما را نيز كه در فكر جدا شدن از آناناند را #جرئت مىبخشد و باعث میشود همچنان در بین آنها بمانند.
(و تُجَرِّئُ كُلَّ مَن كانَ لَهُ فينا هَوىً مِنهُم و يَرى فِراقَهُم)
3️⃣ ثالثا كسانى را كه از پيشامدها مىترسند را به سوى ما مىكشانَد و عملا اینها جزو نیروهای ما خواهند شد.
(و تَدعو إلَينا كُلَّ مَن كانَ يَخافُ الدَّوائِرَ)
🔺در ادامه نیز تاکید میکند: به هر آبادىاى كه رسيدى #خراب كن و هركس را كه با خودت همفكر نديدى #بكُش و اموال را #غارت كن كه اين كار هم مثل كشتن است و دلها را بيشتر به درد مىآورد.
(و خَرَّبَ كُلَّ ما مَرَرتَ بِهِ مِنَ القُرى، وَ اقتُل كُلَّ مَن لَقيتَ مِمَّن لَيسَ هُوَ عَلى رَأيِكَ، وَ احرَبِ الأَموالَ، فَإِنَّهُ شَبيهٌ بِالقَتلِ و هُوَ أوجَعُ لِلقُلوبِ)
📌پ.ن:
▫️#راهبرد_ایجاد_ترس و ارعاب، یک راهبرد مشترک بین جبهه حق و باطل است. هم شیطان و اصحابش در طول تاریخ از این راهبرد استفاده کرده و میکنند و هم انبیا و قرآن کریم امر میکند که سپاهیان اسلام باید در دل دشمنان خود ایجاد رعب کنند.
▫️نکته مهم در چرایی استفاده از این راهبرد است. چون مهمتر از #واقعیات، احساس و #ادراک_از_واقعیت است. اگر دقت کنیم خواهیم دید که خیلی مهم نیست زندگی یک انسان چقدر در واقعیت خوب است بلکه مهم این است که آیا آن انسان احساس و ادراک خوبی از زندگی اش دارد یا نه.
▫️در این ماجرا نیز همین است. در واقعیت رژیم منحوس در عملیات #وعده_صادق_2، ضربه سنگینی خورده اما میخواهد با #جنگ_روانی و #جنگ_شناختی، ذهنیت و #افکار_مردم را به نحو دیگری صورت بندی کند.
▫️لذا با برساخت رسانه ای، هم ذهنیت مردم را نسبت به واقعیت تغییر میدهد و هم در دل مردم ارعابی ایجاد میکند که مردم از عملیات موفق خود پشیمان بشوند.
▫️پس اولا متوجه باشیم که دشمن ضربه سنگینی خورده و احتمالا واکنشی داشته باشد ولی برای مردم ما که تجربه دفاع مقدس را دارند، این زد و خوردها چیزی نیست. در واقع نباید متاثر از ارعاب او، دچار #اختلال_محاسباتی بشویم.
اما ثانیا، #ایمان داشته باشیم که #وعده_الهی صادق است،
پس نه بترسیم و نه بترسانیم بلکه به دیگران #امید بدهیم.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 ایجاد ترس و ارعاب، راهبرد کارآمد باطل و شیطان 🔺آخرین فتنه ای که #حضرت_امیر در حکومتش با آن درگیر
حضور رهبر انقلاب در نماز جمعه این هفته تهران، دقیقا در راستای شکستن راهبرد ارعاب رژیم منحوس میتونه تفسیر بشه
با اینکه این مسئله با توجه به تهدیدات رسمی اسرائیل بسیار خطرناک هست اما رهبر انقلاب شجاعانه این مسئله رو انتخاب کردند تا بتوانند این راهبرد ترس و ارعاب دشمن رو بهم بزنند.
حضور میلیونی مردم در این نماز جمعه، در شکست این راهبرد دشمن بسیار موثر و اثرگذار است. کسانی که میتوانند نماز جمعه این هفته تهران را از دست ندهند.
شاید این نمازجمعه، پرمعناترین نماز جمعه پس از انقلاب باشد...
آیات و روایات اجتماعی
💠 ایجاد ترس و ارعاب، راهبرد کارآمد باطل و شیطان 🔺آخرین فتنه ای که #حضرت_امیر در حکومتش با آن درگیر
🔺این راهبرد که گفته شد، دقیقا همان راهبردی است که #استاد_معاویه یعنی #شیطان دنبال میکند. قرآن کریم میفرماید:
➕«إِنَّمٰا ذٰلِكُمُ الشَّيْطٰانُ #يُخَوِّفُ أَوْلِيٰاءَهُ فَلاٰ تَخٰافُوهُمْ وَ خٰافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين.»
▫️اين شيطان است كه دوستانش را مىترساند یعنی با ترساندن آنها، کارهایش را جلو میبرد. پس شما اگر مؤمن هستید، از آنان نترسيد، بلکه از منِ الله بترسيد»
▫️چرا؟ چون باطل مثل #کف_روی_آب است.
🔺قرآن کریم میگوید: ای مومنان اگر شما #بترسید و از دین تان برگردید، این را بدانید که به جای شما کسانی خواهند آمد که مانند شما نبوده و نخواهند ترسید:
➕«يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّٰهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكٰافِرِينَ يُجٰاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ وَ #لاٰيَخٰافُونَ لَوْمَةَ لاٰئِمٍ ذٰلِكَ فَضْلُ اللّٰهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشٰاءُ وَ اللّٰهُ وٰاسِعٌ عَلِيمٌ.»
▫️اى كسانى كه ايمان آوردهايد! هر كس از شما كه از دين خود برگردد، به زودى، خدا گروهى ديگر را مىآورد كه آنان را دوست مىدارد و آنان نيز او را دوست دارند.
▫️اينان با مؤمنان، فروتن، و بر كافران، سرفرازند. در راه خدا جهاد مىكنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمىترسند.
اين، فضل خداست. آن را به هر كه بخواهد، مىدهد، و خدا گشايشگر داناست.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
🔺این راهبرد که گفته شد، دقیقا همان راهبردی است که #استاد_معاویه یعنی #شیطان دنبال میکند. قرآن کریم م
🔺البته به قاعده «لا ینتشر الهدى الّا من حیث انتشر الضّلال» که مرحوم #سید_شرف_الدین میگفت یعنی #هدایت منتشر نمیشود الا از همان مسیری که #ضلالت منتشر شده، جبهه حق نیز از همین راهبرد استفاده میکند.
🔺در واقع، راهبرد ایجاد ترس و ارعاب، راهبردی مشترک است، هم برای جبهه حق و هم برای جبهه باطل. طرفین با استفاده از این راهبرد، یک #جنگ_روانی تمام عیاری براه می اندازند تا بتوانند #ادراک_ذهنی همدیگر را تحت الشعاع قرار دهند.
🔺و پیروز این میدان کسی است که اراده قوی تری داشته باشد، چرا که جنگ، #جنگ_اراده_ها است، نه صرفا جنگ تسلیحات.
🔺در جنگ بدر، با اینکه لشکر کفر از حیث تعداد و تجهیزات خیلی برتر از لشکر اسلام بود اما هنگامی که نبرد آغاز شد، خداوند #ترس و وحشت عجیبی بر دل مشرکان چیره کرد، به نحوی که 313 تن مسلمان، با تجهیزاتی ابتدایی، بر بیش از 1000 تن، با تجهیزاتی فراوان، پیروز شدند.
🔺این یعنی تعیین کننده، تسلیحات نیست بلکه مهم عمق اراده هاست. وقتی خداوند ایمان و اراده مسلمانان را دید، به کمک آنان آمد و دل مشرکان را پُر از ترس مسلمانان کرد. قرآن کریم می فرماید:
➕«سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا #الرُّعْب» یعنی به زودی در دل های کافران ترس و وحشت می افکنم.
🔺لذا مشرکان آنچنان روحیه خود را باخته بودند که پیش خود فکر میکردند مسلمانان افراد عادی نیستند و بعضی از آنان میگفتند: «اینان #مرگ را بر شترهای خویش حمل کرده و از مدینه برایتان سوغات آورده اند.» [تفسیر نمونه، ج7، ص107]
🔺در روایت دارد که پیامبر فرمودند: «نُصِرْتُ بِالرُّعْب» من به وسیله ترس و وحشتی که خدا در دل های دشمنانم حاکم میگرداند، یاری شده ام.
📌پ.ن: جایگاه نمازجمعه فردای تهران به اقامت رهبر انقلاب، دقیقا همین نقش را در وضعیت کنونی دارد. پیروز میدان کسی است که اراده قوی تری داشته باشد. حضور میلیونی در این نمازجمعه، نشان دهنده اراده برتر خواهد بود.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 تفاوت و تفکیک بین نظر امام و تصمیم ایشان
🔺#أنساب_الأشراف نقل میکند #عبداللّه_بن_سعد بن ابى سرح، اسلام که آورد، به نحوی #کاتب_پیامبر بود و حضرت، قرآن را به او املاء میکرد.
بعد میگوید: پيامبر به او «الكافرين» املا مىكرد اما او به جاى آن، «الظالمين» مىنوشت. به او «عزيز حكيم» املا مىكرد اما او «عليم حكيم» مىنوشت و مانند اين موارد.
🔺وقتی به عبدالله بن سعد میگفتند چرا چنین میکنی، در پاسخ میگفت: من هم مانند آنچه محمّد مىگويد، مىگويم و مانند آنچه محمّد مىآورد، مىآورم. یعنی به نحوی #ادعای_نبوت کرد.
اینجا بود که خداوند آیه93 انعام را درباره او نازل کرد:
➕«و كيست ستمكارتر از آن كسكه بر خدا دروغ بست؟ يا گفت: «به من وحى شده!»، در حالى كه چيزى به او وحى نشده؟ و يا آن كه گفت: «به زودى مانند آنچه خدا نازل كرد، نازل مىكنم»؟».
🔺عبدالله بن سعد عملا #مرتد شد و به #مكّه فرار کرد. لذا پيامبر به كشتن او فرمان داد اما چون او برادر رضاعی(شيرىِ) #عثمان بن عفّان بود، به همین دلیل عثمان شروع کرد به اصرار و خواهش و التماس کردن از پیامبر و آنقدر این کار را ادامه داد تا پيامبر از عبدالله بن سعد دست كشيد.
🔺سپس پيامبر فرمود: «آيا كسى در ميان شما نبود كه به سوى اين #سگ(عبدالله بن سعد) برخيزد و پيش از آن كه #امانش دهم، او را بكشد؟».
#عمر گفت: اگر با چشم به ما اشاره مىكردى، او را مىكشتيم. پيامبر فرمود:
➕من، كسى را با #اشاره نمىكشم؛ چون پيامبران، چشم خيانتكار ندارند. این را دیگر شما باید متوجه میشدید و کار او را پیش از امان من، تمام میکردید.
➕#کلید_واژه: «قالَ: أما كانَ فيكُم مَن يَقومُ إلى هذَا الكَلبِ قَبلَ أن اؤَمِّنَهُ فَيَقتُلُهُ!!»
📌پ.ن:
▫️از این گزارش و موارد مشابه آن، برداشت میشود نباید بین #نظر_امام و #تصمیم_امام خلط کرد. اینگونه نیست که هر نظر امام تبدیل به تصمیم ایشان بشود. اینگونه نیست که هر تصمیم امام نیز مبتنی بر نظرشان باشد. این مسئله هم نسبت به #امام_معصوم است و هم نسبت به امام و #پیشوای_غیرمعصوم.
▫️نسبت به امام معصوم، موارد متعدد داریم که حضرت نظرشان یک چیزی بوده اما تصمیم شان چیز دیگری شده است. به عنوان نمونه نظر #حضرت_امیر این نبود که #محمدبن_ابی_بکر والی مصر بشود اما با اصرار خواص خصوصا #عبدالله_بن_جعفر تصمیمش انتخاب او شد.
یا در #جنگ_احد نظر پیامبر بر دفاع در شهر بود اما به خاطر برخی نکات، تصمیم شان چیز دیگری شد. یا نظر امیرالمومنین ردّ #حکمیت بود اما به خاطر مخالفت اصحاب، تصمیم شان چیز دیگری شد. و موارد متعدد دیگر.
▫️وقتی نسبت به امام معصوم این نکته صادق است، نسبت به امام غیر معصوم نیز به طریق اولی این مسئله صادق است.
#سیره_رهبران_انقلاب این است که تصمیم شان در یک فرآیندی شکل میگیرد که عامل #نظر_خواص، به شدت در آن اثرگذار است.
▫️البته نظر خواص تنها عامل نیست بلکه در مواردی داریم که نظر خواص چیزی بوده اما امام جامعه، تصمیمی غیر از نظر خواص گرفته اند یعنی نظر خود را تبدیل به تصمیم کرده اند
مانند موارد حساسی مثل عدم پذیرش #معاویه به عنوان والی شام یا ماجرای ورود به #سوریه، اما در اینجا میخواهیم بگوییم نظر خواص در شکل گیری تصمیم امام، کم اثر نیست.
▫️رهبران انقلاب، نه #معصوم اند و نه #دیکتاتور! لذا تصمیمات شان صرفا برخاسته از نظر خودشان نیست. بلکه بر اساس «و شاوِرهُم فی الأمر» ناظر به #نظرات_کارشناسان و نهادهای رسمی و همینطور #مصالح_اجتماعی و #افکار_عمومی نیز هست. چه اینکه حتی امام معصوم نیز در چنین بستری تصمیم گیری میکند.
▫️بنابراین نسبت دادن هر تصمیمی به نظر رهبری و یا منتظر ماندن برای ابلاغ تصمیم رهبر در هر امری، کار صحیحی نیست. چرا که تصمیم امام و رهبر در ظرف #قابلیّت_ها، #کارشناسی، #کنشگری و #بلوغ ما سمت و سو پیدا میکند،
بلکه گاهی اوقات، برخی خواص به خاطر غفلت مؤمنین از همین امر، راحت تر امام و رهبر را مجبور به تصمیم خاصی کرده یا تصمیم خاصی را به نظر رهبری منتسب میکنند.
▫️به عنوان نمونه مسئله #برجام، پدیده ای بود که نظر رهبر انقلاب بر آن نبود و ایشان موافق این پدیده نبود اما برخی #خواص و #شرایط_اجتماعی ایشان را مجبور به گرفتن این تصمیم کرد. لذا تحقق برجام #نظر_رهبری نبود اما #تصمیم ایشان بود.
‼️ البته این متن به دنبال تطبیق این مسئله بر #وعده_صادق2 نیست، اینکه بخواهیم بگوییم نظر رهبری با تصمیم شان در این مسئله متفاوت بوده است محل بحث این متن نیست، چه اینکه صحبت رهبر انقلاب در خطبه تاریخی دیروز، کمک بسیاری در فهم این نکته میکند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 جایگاه ارتباطات اجتماعی در تفقه و فهم دین
🔺مرحوم #کلینی در کافی شریف نقل میکند:
➕شخصی خدمت #امام_صادق(ع) رسید و گفت:
آقاجان فدایت شوم، مردى است كه #امر_امامت را شناخته و اعتقاد درستی در این مسئله دارد، اما ملازم خانۀ خويش شده و از خانه اش بیرون نمی آید و با هیچ یک از #برادران_دینی اش ارتباط و آشنایی ندارد و آنها نیز او را نمیشناسند، نظر شما درباره او چیست؟
(رَجُلٌ عَرَفَ هَذَا الْأَمْرَ لَزِمَ بَيْتَهُ وَ لَمْ يَتَعَرَّفْ إِلَى أَحَدٍ مِنْ إِخْوَانِه)
➕حضرت در پاسخ فرمود: «پس اين مرد، چگونه در دين خويش #تفقه میکند؟ چگونه دینش را میفهمد و آن را مىآموزد؟»
(فَقَالَ: كَيْفَ يَتَفَقَّهُ هَذَا فِي دِينِه؟)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 تقوا و بی تفاوت نبودن، شرط بهره مندی از هدایت الهی
🔺این آیه شریفه(بقره:2) میگوید: قرآن برای #هدایت انسان هاست اما این هدایت تنها شامل #متقین میشود، کسانیکه در جامعه، #اهل_پروا و حفظ #خطوط_قرمز_الهی باشند.
کسانیكه نسبت به خوب و بد، دو احساس داشته باشند.
🔺اما در مقابل آنها، دسته دیگری از افراد هم داریم: #مردم_بىتفاوت و بىمبالات.
▫️مثلا به طرف میگویی از این راه نرو، اگر بروی فلان اتفاق سرت می آید یا جامعه نابود میشود، میگوید: خب بیاید
▫️میگویی فلان خویشاوندت مشکل دارد کمکش کن، میگوید: به من چه.
کأنه داریم با یک سنگ صحبت میکنیم، نه یک انسان
🔺این دسته افراد، نسبت به همهچيز #بىتفاوت اند. نه #تشويق در آنها اثری خاص دارد و نه #تهدید!
چنین مردمی را با هيچ چيز نمىشود هدایت كرد، حتى قرآن هم نمىتواند مردم #بىتفاوت و #لااُبالى را راهنمايى كند
🔺«#سوداى_زندگى_روزمره»، چنان در وجود آنها جا گرفته كه نسبت به هر چيز ديگری، بىتفاوت شده اند. حتی گاهی آنقدر اين بىتفاوتى در آنها اوج مىگيرد كه نسبت به زندگى روزمره نیز بىتفاوت مىشوند. چیزی مانند برخی #انعام و #حیوانات.
📌پ.ن:
▫️خدا نکند نسبت به اتفاقات پیرامون خود، بی تفاوت بشویم. یکی از بزرگترین بیماری های یک فرد و جامعه، همین بی تفاوتی است که قطعا منشا #عذاب های بزرگی خواهد شد.
▫️اگر #غزه و #لبنان خط مقدم جبهه مقاومت و حفظ اسلام و حتی ایران است، #وظیفه_شرعی و انسانی ما پشتیبانی از آنهاست، خصوصا #مالی.
➕لینک کمک در سایت رهبری:www.leader.ir/fa/monies
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 میل خدا یا میل مردم؟
🔺#کلینی در کافی به نقل از #امام_صادق(ع) میگوید: #پيشوايان و ائمه مردم، در كتاب خدا دو دسته اند:
1️⃣ #ائمه_حق:
▫️اینها کسانی هستند که خداوند خداوند درباره آنها فرموده است: «و ايشان را پيشوايانى قرار داديم كه به #خواست_ما هدايت مىكنند»
▫️یعنی اینها به سوی خواست و #میل_خدا هدایت میکنند، نه به خواست و #میل_مردم.
▫️در واقع اینها #خواست_خدا، میل و حکم خدا را بر خواست و حکم و میل مردم مقدم میشمارند.
➕(«وَ جَعَلْنٰاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنٰا» لا بِأَمرِ النّاسِ، يُقَدِّمونَ أمرَ اللّٰهِ قَبلَ أمرِهِم، و حُكمَ اللّٰهِ قَبلَ حُكمِهِم)
2️⃣ #ائمه_باطل:
▫️اینها کسانی هستند که خداوند درباره آنها فرموده است: «و ايشان را پيشوايانى قرار داديم كه به سوى #آتش فرا مىخوانند»
▫️يعنى اینها خواست و حکم خویش را بر خواست و #حکم_خدا مقدم میشمارند.
▫️در واقع اینها براساس میل مردم، #هوی_و_هوس_مردم کار خود را پیش میبرند و آن را مقدم بر خواست خدا قرار میدهند.
➕(«وَ جَعَلْنٰاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النّٰارِ» يُقَدِّمونَ أمرَهُم قَبلَ أمرِ اللّٰهِ، و حُكمَهُم قَبلَ حُكمِ اللّٰهِ، و يَأخُذونَ بِأَهوائِهِم خِلافَ ما في كِتابِ اللّٰهِ عزوجل)
📌پ.ن:
▫️#حرف_نوی_انقلاب_اسلامی این است که مردم با رأی خود، با خواست خود، با میل خود، با انتخاب آزادانه خود که مبتنی بر #شناخت شان هست، حرف و میل و خواست خدا را انتخاب میکنند.
که از این تعبیر به «#مردم_سالاری_دینی» میکنیم.
▫️به خلاف «#دموکراسی_غربی» که براساس #فریب، #تبلیغات و #اغواگری، رأی، خواست و انتخاب مردم را به آن سمتی که خودشان میخواهند سوق میدهند، آن هم مبتنی بر سرکوب کردن شناخت و آگاهی مردم و در مقابل، بالا آوردن قوه #خیال و #شهوت.
▫️نکته مهم آن است که مسئولین نباید به اندک بهانه ای خواست الهی را کنار بگذارند بلکه باید تلاش کنند نتیجه سیاستگذاری شان، اجرای فرمان الهی باشد.
▫️متاسفانه از این دست موارد زیاد دیده میشود که مثلا اندکی در جامعه به سمتی خلاف خواست الهی رفته اند اما بواسطه #جوسازی و #پروپاگاندا، خود را غالب و اکثریت مردم معرفی میکنند و عملا مسئول ما را دچار #اختلال_محاسباتی کرده و او نیز مطابق خواست آنها عمل میکند.
▫️علی القاعده جامعه #متکثر است و همه یکجور فکر نمیکنند اما مسئول اسلامی باید کسی باشد که دغدغه اش اجرای فرمان الهی است، هرچند خواست الهی را در یک طراحی و فرآیندی بعد از چند سال به اجرا در می آورد
اما اینکه اساسا مسئول اسلامی چنین دغدغه ای نداشته باشد، چه بسا مصداق جریان ائمه باطل بشود.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 شاگردان عدالتخواه علی(ع)
1️⃣ ابوذر (بخش اول)
🔺#ابوذر دارای صراحت لهجه ای مختص به خود بود. او هرگاه #فساد یا #تبعیضی میدید، دست به #افشاگری میزد. برای او خلیفه و غیر خلیفه مهم نبود، هرکه دست از پا خطا میکرد، با فریادهای بیدارگر خود، #عدالت را فریاد میزد.
🔺#عثمان، خلیفه سوم، آنقدر از #بیت_المال به خویشان و دوستان خود بذل و بخشش میکرد که شیرینی آن زیر زبان خیلی ها مزه کرده بود لذا خود را کنار کشیده بودند.
🔺ابوذر، جزو معدود صحابه ای بود که با #جهاد_تبیین خود، عثمان و اطرافیانش را عاصی کرده بود، به حدی که عثمان ترسید مردم علیه او بشورند لذا مجبور شد، ابوذر را از مدینه به شام، #تبعید کند تا شاید #معاویه بتواند او را کنترل کند و کمی از گزند زبان حقگوی او راحت بشود.
➕ابن ابی الحدید نقل میکند:
روزی ابوذر به عثمان گفت: شما برای اینکه کار خود در عدم کمک به فقرا را توجیح کنید، این #تفکر_یهود را ترویج میکنید که دست خدا برای بخشش به فقرا بسته است. این برای آن است که شانه خود را از مسئولیت خالی کنید.
🔸ابوذر گفت از پيامبر خدا شنیدم که میگفت: «چون #پسران_ابوعاص، سى نفر گردند، #مالخدا را در ميان خود دست بهدست مىگردانند و بندگان خدا را #برده خود مىكنند و #دين_خدا را سرمايه خود مىسازند یعنی دین را پوششی برای کسب ثروت خود قرار میدهند».
(إذا بَلَغَ بَنو أبِي العاصِ ثَلاثينَ رَجُلاً جَعَلوا مالَ اللّهِ دَولاً، و عِبادَ اللّهِ خَوَلاً، و دينَ اللّهِ دَخلا)
🔸عثمان از حاضران که اصحاب بودند پرسید این کلام را از رسول خدا شنیده اید؟ اصحاب گفتند خیر. عثمان به ابوذر گفت: وای برتو که بر پیامبر خدا دروغ میبندی.
خلاصه دعوا بالا میگیرد و عثمان برای صحت سنجی این کلام ابوذر، حضرت امیر را میخواند و از حضرت میپرسد این کلام را از پیامبر شنیده است یا نه.
🔸حضرت تاکید میکند که من چنین بیانی از پیامبر نشنیده ام اما قطعا ابوذر راست میگوید. چرا که از پیامبر شنیدم: آسمان بر کسی سایه نیانداخته و زمین کسی را بر روی خود حمل نکرده که #راستگوتر از ابوذر باشد.
(لَأَنّي سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ يَقولُ: ما أظَلَّتِ الخَضراءُ، و لا أقَلَّتِ الغَبراءُ مِن ذي لَهجَةٍ أصدَقَ مِن أبي ذَر)
➕مُروج الذهب ماجرای جهاد تبیین ابوذر در مقابل #کعب_الاحبار یهودی که در زمان #عُمَر مسلمان شده بود و مورد احترام خلفا بود و به نحوی نقش توجیه کارهای عثمان را بازی میکرد را نقل کرده. در پایان این افشاگری های ابوذر، دارد که عثمان به ابوذر گفت:
چقدر مرا #آزار مىدهى! از جلوى چشمم دور شو، كه ما را آزار دادى.
(ما أكثَرَ أذاكَ لي! غَيِّب وَجهَكَ عَنّي؛ فَقَد آذَيتَنا)
🔺این کنش فعالانه ابوذر در مدینه جهت #بیدار_کردن_مردم نسبت به #ناعدالتی، فسادها و تبعیض های عثمان، موجب شد که عثمان او را به شام تبعید کند تا بلکه #معاویه بتواند او را کنترل کند. اما در ادامه ببینید ابوذر چه بر سر معاویه می آورد.
➕تاریخ یعقوبی نقل میکند:
وقتی به عثمان خبر رسيد كه ابوذر بر او #انتقاد و خُردهگيرى مىكند و تغيير و تبديلهاى او در سنّتهاى پيامبر خدا و ابوبكر و عمر را برای مردم بازگو و تبیین میکند، او را به شام نزد معاویه تبعید کرد.
ابوذر در شام نیز همان کنش فعالانه خود را ادامه داد.
🔹او در مسجد مىنشست و مردم نیز به گرد او جمع مىشدند، تا آن كه اجتماعكنندگان و شنوندگانِ او فراوان می شدند و ابوذر نیز همان #حرفهای_افشاگرانه خود را برای مردم تبیین میکرد.
ابوذر، نماز صبح خود را که میخواند، به دروازه دمشق میرفت و به #جهاد_تبیین خود میپرداخت.
(كانَ يَجلِسُ فِي المَسجِدِ، فَيَقولُ كَما كانَ يَقولُ، و يَجتَمِعُ إلَيهِ النّاسُ، حَتّى كَثُرَ مَن يَجتَمِعُ إلَيهِ، و يَسمَعُ مِنهُ. و كانَ يَقِفُ عَلى بابِ دِمَشقَ إذا صَلّى صَلاةَ الصُّبحِ فَيَقول...)
🔹کار به آنجا رسید که معاويه نیز از دست ابوذر عاصی شد و به عثمان نامه نوشت و گفت: تو با تبعيد ابوذر به اینجا، #شام را براى خود #تباه ساختى.
(إنَّكَ قَد أفسَدتَ الشّامَ عَلى نَفسِكَ بِأَبي ذَر)
➕مُروج الذهب مینویسد:
معاويه به عثمان نوشت: مردم بر گِرد ابوذر جمع شدهاند و مىترسم كه آنها را بر ضدّ تو بشوراند. اگر به این مردم نياز داری که با تو همراهی کنند، اگر #افکار_عمومی مردم برای تو مهم است، ابوذر را از شام، به سوى خود بازگردان، تا افکار عمومی را بیش از این بهم نریخته است.
(إنَّ أباذَرٍّ تَجتَمِعُ إلَيهِ الجُموعُ، و لا آمَنُ أن يُفسِدَهُم عَلَيكَ، فَإِن كانَ لَكَ فِي القَومِ حاجَةٌ فَاحمِلهُ إلَيك)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 شاگردان عدالتخواه علی(ع) 1️⃣ ابوذر (بخش اول) 🔺#ابوذر دارای صراحت لهجه ای مختص به خود بود. او هرگا
💠 شاگردان عدالتخواه علی(ع)
1️⃣ ابوذر (بخش دوم)
🔺خلاصه که عثمان مجبور شد ابوذر را مجدد از شام به مدینه بازگرداند و از آنجا نیز به سوی #ربذه تبعید کند، جایی که دیگر افشاگری های او اثری نبخشد.
عثمان به #مروان دستور داد تا این کار را انجام دهد و به او گفت هیچ کس از مردم نباید به #بدرقه ابوذر بیاید و او باید در #تنهایی تنهایی و #غربت کامل به سوی ربذه تبعید گردد.
🔺اینجا بود که #حضرت_امیر به همراه #حسنین و برادرش #عقيل و #عبداللّه_بن_جعفر و #عمّار ياسر به بدرقه ابوذر آمدند. مروان حضرت امیر را از این کار نهی کرد اما حضرت با تازيانه به او حمله برد و بر ميان دو گوش مركبش زد و فرمود: «دور شو! خداوند، تو را به آتش بيندازد!» و با ابوذر وداع کرد.
چون حضرت خواست بازگردد، ابوذر شروع به #گریه کردن کرد و گفت: خداوند، شما اهلبيت را رحمت كند! اى ابو الحسن! هر گاه شما و فرزندانت را مىبينم، به ياد پيامبر خدا مىافتم.
حضرت امیر نیز به ابوذر دلداری دادند.
🔺مروان از این حرکت حضرت ناراحت شد و به عثمان شکایت کرد. عثمان هم ناراحت شد و گفت حق او را کف دستش میگذاریم. وقتی حضرت نزد عثمان آمد، عثمان گفت مگر نگفته بودم کسی با ابوذر نرود و او را بدرقه نکند؟
🔺حضرت در پاسخ فرمودند:
بله شما این را گفتید اما اگر این فرمان شما، #خلاف_اطاعت_از_خدا و حق بود، آیا باز هم باید از آن تبعیت کرد؟ به خدا سوگند که من از چنین فرمانی که خلاف خواست خداست، اطاعت نمیکنم.
(أ وَ كُلُّ ما أمَرتَنا بِهِ مِن شَيءٍ نَرى طاعَةَ اللّهِ وَ الحَقَّ في خِلافِهِ اتَّبَعنا فيهِ أمرَكَ!!؟ بِاللّهِ لا نَفعَل)
🔺در ادامه بین عثمان و حضرت امیر درگیری ای ایجاد شد و عثمان با ناراحتی صحنه را ترک کرد و فردا مردم را به دور خود جمع کرد و نزد آنها از حضرت امیر شکایت کرد و گفت:
او بر من #عيب مىگيرد و #عيبجويانِ مرا[=#ابوذر و #عمار و...] نيز پشتيبانى مىكند.
(إنَّهُ يَعيبُني و يُظاهِرُ مَن يَعيبُني يُريدُ بِذلِكَ أباذَرٍّ و عَمّارَ بنَ ياسِرٍ و غَيرَهُما)
اما مردم پا در ميانى كرده و میان عثمان و حضرت #صلح ایجاد کردند.
🔺حضرت امیر نیز به عثمان فرمود:
«به خدا سوگند، من جز به خاطر #رضاى_خدا، ابوذر را بدرقه نكردم».
(وَاللّهِ، ما أرَدتُ بِتَشييعِ أبي ذَرٍّ إلّا اللّهَ تَعالى)
📌پ.ن:
1️⃣ سیره ابوذر قطعا باید مشی امروز ما هم باشد. اینکه اگر در جایی #فساد، #تبعیض و هر #ناعدالتی ای دیدیم، با انواع و اقسام روش ها، آن را فریاد بزنیم.
البته که در این مسیر، لحاظ نکات دیگری نیز لازم است. چیزی که هم در سیره حضرت امیر و دیگر معصومین دیده میشود و هم در سیره رهبران انقلاب.
عدم توجه به عواملی مانند #معنویت، #عقلانیت و...، نتیجه عدالت خواهی را گاهی اوقات به ضد خودش تبدیل میکند.
2️⃣ قطعا مدل عدالتخواهی در حاکمیت #طاغوت[=عثمان] و #حاکمیت_دینی[=جمهوری اسلامی] متفاوت است لذا حتما باید به این نکته توجه کرد و به دنبال مدل و چگونگی عدالت خواهی در عصر حاکمیت دینی بود.
البته اصل مسئله عدالتخواهی، هیچ تفاوتی در این دو حاکمیت نمیکند، بلکه مسئله سر #چگونگی و #روش هاست.
3️⃣ همانگونه که حضرت امیر به حمایت از ابوذر پرداختند، امروز نیز هرگاه شخصی به درستی #پرچم_عدالتخواهی را عَلَم کرد و به شیوه صحیح به دنبال تحقق آن بود، وظیفه دیگران #حمایت و #پشتیبانی از اوست.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 اصلی ترین کارکرد «امر به معروف و نهی از منکر»
➕جناب #کلینی در کافی[ج5،ص55] به نقل از #امام_باقر(ع) میفرماید:
🔺در #آخر_الزمان گروهى به وجود مىآيند كه در بين خود از فرقهاى پيروى مىكنند كه:
1️⃣ #رياكار
2️⃣ #قارى_قرآن
3️⃣ صرفا اهل انجام عبادات و #مناسک_دینی و داراى حالتى زهدگونه
4️⃣ و تازه به دوران رسيده، #سفيه و ناداناند. عملا بی بهره از خِرد و #عقلانیت اند.
🔺#امر_به_معروف و #نهى_از_منكر را واجب نمىدانند مگر در صورتى كه از #زیان و ضرر در امان باشند.
براى اینکه امر به معروف نکنند، برای خود #بهانه_ها و عذرها میتراشند.
🔺از لغزش #علمای_فاسد و عمل اشتباهشان پیروی میکنند.
تاکیدشان بر #نماز و #روزه و هر عملی است که برای جان و مال شان #ضرری نداشته باشد.
البته اگر همین نماز و روزه هم برای جان و مال شان ضررى داشته باشد، آن را نیز مانند بالاترین و بزرگترین واجبات که رها کردند، ترک میکنند.
🔺امر به معروف و نهى از منكر، #واجبی_عظيم و بزرگ است كه دیگر واجبات، تنها بوسیله آن #اقامه و استوار خواهند شد.
🔺اينجاست كه ترک چنین واجبی، توده مردم، تر و خشک و مومن و کافر را با هم دچار غضب و کیفر الهى میکند
لذاست که انسان های نیک در سرزمين بدكاران، و کودکان در سرزمين بزرگان، هلاك و نابود خواهند شد، چرا که مردم نسبت به این واجب #بی_تفاوت بودند.
🔺امر به معروف و نهى از منكر، #شیوه_انبيا و نیکان است، واجبی است بزرگ كه دیگر واجبات به آن زنده و پابرجا میمانند،
بواسطه آن، #امنیت ایجاد میشود، #بدعت_ها کنار میرود، #درآمدها حلال میگردد، #ظلم کنار رفته و زمين آباد مىشود، از دشمنان #انتقام گرفته شده و امورات دين و دنيا به راه درستش كشيده شده و اصلاح میگردد.
🔺پس، اولا با #قلب هايتان، منكر و كارهای بد را زشت بدانید، ثانیا با #زبان_گویا زشتی منکرات را #فریاد زده و اعتراض کنید و آن را به پیشانی شان بکوبید
و در راه خدا از #سرزنش هيچ سرزنش كنندهاى نترسيد.
🔺اگر پند گرفته و به مسیر حقّ بازگشتند، ديگر با آنها کاری نداشته باشید.
اما اگر پند نگرفته و به ظلم و ستم خویش ادامه دادند، همانگونه که قرآن کریم میفرماید: «راه نكوهش، تنها بر كسانى است كه به مردم ستم کرده و در زمين به ناحق حرکت میکنند.»
🔺در چنين حالتی، عملا با آنها به #جهاد بپردازید و با دلهايتان بر آنان خشم بگيريد،
البته بدون اين كه در پى #قدرت_طلبی باشيد و يا مالى را به ستم بگيريد يا بخواهيد با ستمگرى و بدون #عدالت بر آنان پيروز شويد.
🔺خلاصه اين كارها را بكنيد تا به فرمان الهى بازگردند و مشغول اطاعت و فرمانبردارى از او شوند و دست از ظلم و ستم خویش بردارند.
🔺در ادامه حضرت به ماجرای حضرت #شعیب اشاره میکنند که خداوند به شعیب وحى كرد:
من صد هزار نفر از قوم تو را عذاب مىكنم، چهل هزار نفر از اشرار این قوم و شصت هزار نفر از بهترينهاي این قوم.
🔺شعيب گفت: پروردگار من! عذاب #اشرار_قوم درست اما علت عذاب نیکان قوم من چیست؟
خداوند فرمود: چون #نیکان_قوم تو با معصيتكاران كنار آمده و به خاطر خشم و غضب من، خشمگين نشدند و عملا مشی #بی_تفاوتی را دنبال کردند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 اصلی ترین کارکرد «امر به معروف و نهی از منکر» ➕جناب #کلینی در کافی[ج5،ص55] به نقل از #امام_باقر(ع
📌پ.ن:
▫️اصلی ترین کارکرد امر به معروف و نهی از منکر چیست؟ چرا در این مورد روایات عجیب و عظیمی داریم؟
وقتی این مسئله را در چارچوب #نظریه_اجتماعی_اسلام تحلیل میکنیم، متوجه میشویم اصلی ترین کارکرد آن، دست نخوردن مسئله #فرهنگ و #ارزش_های_دینی است.
▫️اینکه ارزش های دینی دچار تغییر و تحول نشوند، اینکه منکر همچنان منکر بماند، اینکه معروف همچنان معروف بماند، هرچند که به آنها عمل نشود اما نباید به هیچ وجه، مرز ارزش ها جابجا بشود.
▫️اگر ارزش های اجتماعی دچار تغییر و تحول شد، به تبع #هنجارهای_اجتماعی نیز تغییر خواهند کرد. لذا بعد از گذشت چند نسل، شاهد خواهیم بود عملا فرهنگ دینی به کلی کنار رفته است و عملا جای منکر و معروف جابجا میشود.
➕ تذکر: از این روایت برداشت میشود که انسان باید امر به معروف و نهی از منکر کند، ولو اینکه برای او #خطر_جانی یا مالی یا ناموسی داشته باشد
اما دسته ای از روایات دیگر هم داریم که امر به معروف را قید به همین نکته زده اند که نباید برای انسان خطر جانی، مالی یا ناموسی داشته باشد.
▫️در کتب فقهی مفصل درباره این قید بحث شده است که میتوانید رجوع کنید اما خلاصه اینکه در این مسئله دو ملاک وجود دارد:
1. زیان، ضرر و خطر داشتن برای انسان
2. اهمیت متعلق امر به معروف و نهی از منکر
▫️گاهی انسان برای گناه صغیره و کوچکی میخواهد نهی از منکر کند، چه بسا اینجا اگر خطر مهمی برای انسان داشته باشد بگوییم باید ترک بشود
▫️اما اگر نهی از منکر ناظر به مسئله مهمی است که ممکن است #ارزش_های_اجتماعی را دچار تغییر کند به نحوی که به راحتی قابل جبران نیست و به تبع، #اصل_اسلام به خطر خواهد افتاد،
در این صورت باید خطرات را به جان خرید مانند کاری که #سیدالشهدا در کربلا یا #امام_خمینی در انقلاب اسلامی دنبال کردند.
▫️در هر صورت، در شرایط کنونی جامعه ما، خیلی ها به بهانه های مختلف، شانه خود را از این مسئولیت مهم خالی میکنند.
به نظر میرسد روایت میخواهد تاکید کند که به این #بهانه های الکی، این مسئله مهم را کنار نگذارید چرا که در 99 درصد موارد، برای انسان خطر جانی، مالی و ناموسی مهمی مطرح نیست.
پس به این بهانه، نباید این مهم را ترک کرد.
➕تذکر2: امر به معروف را منحصر در مسئله #حجاب نکنیم. با توجه به ظرفیت، مسئله #اولویت_بندی را در این مسئله رعایت کنیم. در اجرای امر به معروف، #عقلانیت_دینی به خرج بدهیم. #روش_ها و چگونگی کار را یاد بگیریم.
▫️امر به معروف یک امر #تعبدی نیست که صرفا با انجام آن بخواهیم رفع تکلیف از خود کنیم بلکه مهم #اثربخشی و #نتیجه ی کار است. حتما #دلسوزی و رفتار خوب را چاشنی کار کنیم. اگر طرف مقابل بدرفتاری کرد، تذکر بدهیم و برویم.
▫️در حاکمیت اسلامی مانند شرایط امروز، وظیفه ما صرفا امر به معروف قلبی و زبانی است، بخش عملی آن که در روایت هم به آن اشاره شد، منحصر به انجام حاکمیت است. لذا در انجام آن دچار اشتباه نشویم.
▫️ #مراتب کار را رعایت کنیم، اولا تذکر پنهانی، اگر اصلاح نشد، کار را به تذکر علنی بکشانیم، خصوصا ناظر به مسئولین. به هیچ وجه دچار #فحاشی و #تهمت و #دروغ_گویی و از این دست امور نشویم.
▫️خلاصه ابعاد مختلف کار را لحاظ کنیم و با دیدن آموزش، به بهترین شیوه کار را از آب در بیاوریم.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9