eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.2هزار دنبال‌کننده
74 عکس
10 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با بنده/سوالات، اشکالات و نقدها: @Hagh110110 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آیا اسلام با خشونت موافق است؟ (بخش اول) 🔺 در نقل میکند: ▫️«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اخْتَارَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ أَرْبَعَةً؛ اخْتَارَ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ أَرْبَعَةً لِلسَّيْفِ: إِبْرَاهِيمَ وَ دَاوُدَ وَ مُوسَى وَ أَنَا▫️پیامبر اکرم فرمود: خداى تبارك و تعالى از هر چيز چهار چیز برگزيد. از پيامبران، چهار نفر را براى مبارزه با شمشير انتخاب کرد: ابراهيم، داود، موسى و من‏. 🔺براساس این روایت، چهار پیامبر، مامور به با و و بوده اند. برخی از این دست روایات اینگونه استفاده کرده اند که اسلام و شمشیر است و آن را در دنیا ترویج هم کرده اند. در مقابلش نیز را ترویج میکنند که مثلا است. این نکته هم درست است و هم غلط. 🔺غلط است چون ، رحمت و مهربانی است. اما درست است چون اتفاقا یکی از جلوه های همین خشونت و شمشیر است. اساسا این نکته، جزو جنبه های اسلام است. اینکه گاهی برای بسط رحمت الهی، باید دست به شمشیر برد و با خشونت برخورد کرد، وگرنه رحمت خواهد شد. 🔺وقتی در بصره دست به کشتن برخی یاران حضرت امیر زدند، حضرت در موضعی بسیار تند و سخت که در نیز آمده، فرمودند: ▫️آنان به فرماندار من()، و خزانه داران بيت المال مسلمين و مردم بصره هجوم بردند، و عده ای را به یعنی با و به قتل رساندن، و عده ای را نیز با مکر و به شهادت رساندند. (فَقَدِمُوا عَلَى عَامِلِي بِهَا وَ خُزَّانِ بَيْتِ مَالِ اَلْمُسْلِمِينَ وَ غَيْرِهِمْ مِنْ أَهْلِهَا فَقَتَلُوا طَائِفَةً صَبْراً وَ طَائِفَةً غَدْراً) ▫️به خدا سوگند، اگر آنها تنها يكى از ياران مرا و كشته بودند، براى من حلال و روا بود، (فَوَاللّهِ‌، لَو لَم يُصيبوا مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ إلّا رَجُلاً واحِدا مُتَعَمِّدينَ لِقَتلِهِ بِلا جُرمٍ جَرَّهُ لِحَلَّ لي بِهِ قَتلُ ذلِكَ الجَيشِ كُلِّهِ‌) ▫️چون همه در آن قتل حاضر بودند ولى کسی مانع این اتفاق نشد و مخالفت نکرد و با زبان و دست از دفاع نكردند، تا چه رسد به اينكه آنها به همان تعداد که وارد بصره شدند، به همان تعداد نیز از مسلمانان را به قتل رساندند. ( إِذْ حَضَرُوهُ فَلَمْ يُنْكِرُوا وَ لَمْ يَدْفَعُوا عَنْهُ بِلِسَانٍ وَ لاَ بِيَدٍ، دَعْ مَا أَنَّهُمْ قَدْ قَتَلُوا مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ مِثْلَ اَلْعِدَّةِ اَلَّتِي دَخَلُوا بِهَا عَلَيْهِمْ) 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 آیا اسلام با خشونت موافق است؟ (بخش دوم) 🔺، يعنى كشتن، كتك زدن، زندانى كردن، بداخلاقى كردن، تندى كردن. الآن چند ماه است كه در بعضى از ما دائم دنبال مى‌شود كه خشونت خوب است يا بد است؛ يا فلان‌كس طرف‌دار خشونت است، فلان‌كس مخالف خشونت است؛ يا اسلام خشونت را قبول دارد، يا قبول ندارد! 🔺آيا اين مسئله اين‌قدر مهم و مشكل است‌؟! يا اینکه پشت سر اين قضيه، نيّتهاى ديگرى است‌؟! اسلام در باره‌ى مسأله‌ى خشونت نظر روشن و واضحى دارد. اسلام استفاده‌ى از خشونت را قرار نداده؛ اما در مواردى كه خشونت قانونى باشد، آن را نفى هم نكرده است. 🔺ما دوگونه خشونت داريم: 1️⃣ : يعنى خشونتى را اعمال مى‌كند؛ مى‌نويسد كه اگر فلان‌كس اين كار را كرد، او را به زندان ببرند. اين خشونت است، اما اين خشونت، بد نيست. اين خشونت در برابر تجاوز به حقوق انسان‌هاست. اين خشونت در مقابل است. اين خشونت در مقابل است. اگر در مقابل متجاوز خشونت اعمال نشود، تجاوز در جامعه زياد خواهد شد. اينجا خشونت لازم است. 2️⃣ : مثلاً يك نفر بيجا، خودسر، خودرأى، برطبق ميل خود، برخلاف قانون و برخلاف دستور، نسبت به كسى اعمال خشونت مى‌كند؛ يك سيلى به گوش كسى مى‌زند. آيا اين خوب است يا بد است‌؟ معلوم است كه اين بد است. 🔺اسلام درباره‌ى معاشرت و اخلاق فردى پيامبر مى‌فرمايد: «فَبِمٰا رَحْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ اَلْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ‌». پيامبر را به خاطر او و به خاطر لِينتش در برخورد با ، ستايش مى‌كند و مى‌گويد تو غليظ و نيستى. 🔺همين قرآن در جاى ديگر به پيامبر مى‌گويد: «يٰا أَيُّهَا اَلنَّبِيُّ جٰاهِدِ اَلْكُفّٰارَ وَ اَلْمُنٰافِقِينَ وَ اُغْلُظْ عَلَيْهِمْ‌» ؛ با و با رفتار كن. همان ماده‌ى غلظ كه در آيه‌ى قبلى بود، در اينجا هم هست؛ منتها آنجا با است، در معاشرت است، در رفتار فردى است؛ اما اينجا در و اداره‌ى جامعه و ايجاد نظم است؛ آنجا غلظت بد است؛ اينجا غلظت خوب است. آنجا خشونت بد است؛ اينجا خشونت خوب است. 🔺 وارد مكّه شد و با مردمى روبه‌رو گرديد كه سيزده سال او را اذيّت و تكذيب و شكنجه كرده و همه‌ى سختيها را بر سر او درآورده بودند؛ اما به همه‌ى آن‌ها گفت شما ؛ از آن‌ها نگرفت. ولى در همان سفر، پيامبر عدّه‌اى را به نام ذكر كرد و گفت هركجا اين‌ها را يافتيد، ! در ميان آن‌ها، چهار نفر زن و چهار نفر مرد بودند. 🔺اينجا لازم بود؛ اما آنجا لازم بود. اسلام در مورد تشخيص گناه مى‌گويد تجسّس نكنيد، دنبال نكنيد، در پى گناه اين و آن نگرديد، بيخودى افراد را متّهم و گناهكار نكنيد؛ اما آنجايى كه گناه ثابت مى‌شود، مى‌فرمايد: «وَ لاٰ تَأْخُذْكُمْ بِهِمٰا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اَللّٰهِ‌» ؛ شما بايستى اين گناهكاران را مجازات كنيد؛ مبادا نسبت به آن‌ها رأفتى احساس كنيد. 🔺اسلام است؛ دين يك‌بعدى نيست. آنجايى كه حكومت اسلام در مقابل و و و تعدّى از قانون قرار مى‌گيرد، بايستى با قدرت، با قاطعيت، با خشونت رفتار کرد و نباید از اسم خشونت ترسيد؛ 🔺اما آنجايى كه در مقابل آحاد و براى كمك به مردم است، نه؛ آنجا رفتار عمومى حكومت اسلامى با مردم خود، با و است؛ «عزيز عليه ما عنتم حريص عليكم بالمؤمنين رءوف رحيم». در سختيهايى كه بر شما وارد مى‌شود، پيامبر رنج مى‌بيند. 📝آیت الله خامنه ای، بيانات در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران، 26/1/1379؛ با کمی تلخیص. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 آیا اسلام با خشونت موافق است؟ (بخش سوم) 🔺وقتى‌كه پيامبر در سال هشتم هجرى براى حجّ آخر حجّة الوداع به مكّه رفته بودند، امير المؤمنين در مأموريت داشت. پيامبر آن حضرت را به يمن فرستاده بود، براى اينكه در آنجا دين را به يمني ها ياد دهد؛ آن‌ها را بگيرد و كمكشان كند. 🔺وقتى امير المؤمنين شنيد كه پيامبر به حج رفته است، به‌سرعت خود را به رساند. از مردم يمن مبالغى زكات گرفته شده بود كه در بين آن‌ها مقدارى هم وجود داشت؛ يعنى لباسهاى دوختِ يمنِ آن روز كه بسيار مطلوب و مقبول بود. 🔺امير المؤمنين فرصت نداشت كه با اين كاروان حركت كند. او عجله داشت خودش را به پيامبر برساند؛ لذا يك نفر را در رأس كاروان گذاشت كه آن اموال را بياورد؛ خودش را هم به پيامبر در مكّه رساند كه اوّلِ اعمال حج با پيامبر باشد. بعد كه آن كاروان رسيد، امير المؤمنين سراغ آن‌ها رفت؛ اما ديد حلّه‌هاى يمنى را در غياب حضرت، بين خودشان تقسيم كرده و هركدام يك حلّه‌ى زيبا پوشيده و آمده‌اند! 🔺فرمود چرا اين‌ها را پوشيده‌ايد؟! گفتند و زكات است؛ لذا متعلّق به ماست! حضرت فرمود: تا قبل از آنكه به پيامبر برسد و بخواهد وارد به بشود، قابل تقسيم نيست؛ اين و خلاف دين است. لذا حلّه‌ها را از آن‌ها گرفت. بعضى نمى‌دادند، به‌ از آن‌ها گرفت. 🔺طبيعى است اگر از كسى امتيازى را بگيرند، چنانچه خيلى مؤمن نباشد، ناراحت مى‌شود. پيش پيامبر آمدند و از امير المؤمنين كردند! پيامبر فرمود: چرا شكايت مى‌كنيد؛ مگر چه شده است‌؟ عرض كردند على آمد و اين‌ها را از ما گرفت. پيامبر در جواب آن‌ها گفت: على را بر اين كار نكنيد؛ «انّه فى ذات الله» ؛ او در مسأله‌ى مقرّرات خدايى، است. 🔺آن مرزى كه اسلام معيّن مى‌كند، همين است: . خشونت قانونى، امرى است كه نه فقط خوب است، بلكه است. ، نه فقط بد است، بلكه است و بايد با آن مقابله شود. اين نظرِ اسلام است. 🔺اين ديگر بحث و جدل ندارد كه كسانى بيايند و بدون اطّلاع از مبانى اسلامى و بدون آگاهى از حقايق امر، صفحات بعضى از مطبوعات را با تيترهاى محرّك و مهيّج و گمراه‌كننده پُر كنند! البته دشمنانى كه مايلند مردم سر اين بحثها باهم درگير شوند، غرض ديگرى دارند. 🔺آن‌ها كه خشونت را يك امر كلّى مى‌دانند و بين خشونت قانونى و غير قانونى فرق نمى‌گذارند، با خشونت قانونى مخالفند. آن‌ها مى‌گويند اگر كسى در خيابانهاى تهران به راه انداخت، را به هم زد، را تضييع كرد و بچه‌هاى مردم را به خطر انداخت، با او برخورد نشود؛ چون خشونت است. 🔺اما خود آن‌ها در اطراف دنيا خشن‌ترين و فجيع‌ترين خشونتها را انجام مى‌دهند! امروز همين كه راديوِ آن، يكى از مروّجان ضدّيت با خشونت است و مرتّب شعار ضدّ خشونت مى‌دهد، روزانه جنوب را بمباران مى‌كند و زن و بچه و كوچك و بزرگ را از بين مى‌برد. 🔺 رسانه‌هاى دنيا اين است. مسلّط بر دنيا اين است. مبارزه‌ى مردم براى پس گرفتن سرزمين خود است؛ مبارزه‌ى مردم براى بيرون كردن ، است؛ 🔺اما آمدن جنايت‌كاران به داخل لبنان و ربودن و كشتن انسانها و ويران كردن روستاها تروريسم نيست! منطق آن‌ها اين است. ما كه نبايد به آنچه كه دشمن در فضا پرتاب مى‌كند، فريب بخوريم. ما خودمان بايد فكر كنيم. 📝آیت الله خامنه ای، بيانات در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران، 26/1/1379؛ با کمی تلخیص. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 مرده‌اى در ميان زندگان 🔺حضرت امیر در حال سخنرانی بود که شخصی صحبت حضرت را قطع کرد و از ایشان خواست درباره «» برایشان سخن بگوید که حضرت نیز چنین فرمود: ▪️كسى كه با ، و (یعنی به نحو عملی) با زشتی ها مبارزه كند، همه خصلت هاى نيك و خوب را بدست آورده است (مُنكِرٌ لِلمُنكَرِ بِقَلبِهِ وَ لِسانِهِ وَ يَدَيهِ فَخِلالُ الخَيرِ حَصَّلَها كُلَّها) ▪️و كسى كه تنها با و با زشتی ها مبارزه كند، امّا با دست، با منکر به مبارزه نپردازد، دو خصلت نيك و خوب را به دست آورده است (وَ مُنكِرٌ لِلمُنكَرِ بِقَلبِهِ وَ لِسانِهِ وَ تارِكٌ لَهُ بِيَدِهِ فخَصلَتانِ مِن خِصالِ الخَيرِ) ▪️و كسى كه تنها با دل و با زشتی ها مبارزه كند، اما با زبان و دست، با منکر به مبارزه نپردازد، يكى از خصلت هاى نيك و خوب را به دست آورده است (وَ مُنكِرٌ لِلمُنكَرِ بِقَلبِهِ وَ تارِكٌ بلِسانِهِ وَ يَدِهِ فخَلَّةٌ مِن خِلالِ الخَيرِ حازَ) ▪️و كسى كه به هیچ نحو از قلب، زبان و دست با زشتی ها به مبارزه نپردازد، او همانا ! (وَ تارِكٌ لِلمُنكَرِ بِقَلبِهِ وَ لِسانِهِ وَ يَدِهِ فَذلِكَ .) ➕ در روایت دیگری از منابع ، ابتدای روایت اینگونه آغاز میشود: وقتی مبعوث میشوند، میان یاران حق و یاران باطل درگیری رخ میدهد و خداوند اصحاب حق را پیروز میگرداند اما بعد از رحلت آن نبی، میان جانشینان و نسل های بعدی حق و باطل، درگیری رخ میدهد. در این بستر و ماجراست که حضرت این چهار دسته ای که بالا آمد را ذکر میکنند. (کامل روایت را اینجا بخوانید) 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 با توجه به در پیش رو بودن ، بحثی سلسله وار رو آغاز میکنیم که مرتبط با این ایام باشه و دوستان هم در مباحث شون استفاده کنند. فعلا به بحث هم نمیدیم، تا کم کم از دل مباحث روشن بشه ➕البته با همون رویکرد و با اتفاقات و حوادث روز 🔸اینکه روزانه نهایت یکی دو مطلب بیشتر نمی‌گذارم به خاطر این هست که دوستان سر مباحث رو دنبال کرده و نسبت به آن کنند و مطالب رو سریع رد نکنند 🔸و حتما عزیزان ، و رو در شخصی بهمون هدیه کنند تا ما هم استفاده کنیم. 🔸ان شاالله که این بحث، مفید باشه و مرضی رضای حضرت. 👇👇👇
💠 چرایی تاخیر ابلاغ ولایت علی(ع) توسط پیامبر در ماجرای غدیر 🔺وقتی ماجرای رو میخونیم و به آیه مهم «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه‏» میرسیم، ▫️یکی از سوالات مهمی که مطرح میشه، اینه که چرا خداوند در این آیه شریفه با با پیامبرش صحبت میکنه و تاکید میکنند که آنچه به تو گفتیم را ابلاغ کن و اگر ابلاغ نکنی....؟ ▫️چرا خداوند از چنین ادبیاتی استفاده میکند؟ ادبیات آیه به نحوی است که انگار میل حضرت رسول به انجام این کار نیست و سختش است چنین کاری انجام دهد لذا خداوند با ادبیات و لحن تندی داره صحبت میکنه، خب چرا؟ ماجرا چیست؟ 🔺برخی در پاسخ به این سوال، به اهمیت مسئله ولایت و... توجه داده اند اما وقتی در مسئله دقیق میشویم و شواهد را بررسی میکنیم میبینیم ماجرا چیز دیگری است. 🔺علامه در یک روایتی رو از ع نقل میکنند که: حضرت رسول بعد از اینکه به او فرمود ولایت حضرت امیر رو اعلام کن، حضرت سه روز این مسئله رو عقب انداختند: ➕الإمام الباقر عليه السلام: لَمّا نَزَلَ جَبرَئيلُ عليه السلام عَلى رَسولِ‌اللّهِ صلى الله عليه و آله في حِجَّةِ الوَداعِ بِإِعلانِ أمرِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام: «يٰا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ‌» إلى آخِرِ الآيَةِ قالَ‌: فَمَكَثَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله ثَلاثا حَتّى أتَى الجُحفَةَ‌، فَلَم يَأخُذ بِيَدِهِ‌؛ فَرَقا(=ترس) مِنَ النّاسِ‌. 🔹خب اینکه حضرت چنین مسئله مهمی را تا سه روز به تاخیر می اندازد، به چه علت بوده است؟ 🔸حضرت علت تاخیر را ذکر میکنند. خب چرا حضرت رسول باید بترسند؟ ترس حضرت از کشته شدن است؟ از آزار و شکنجه است؟ یا از غوغاسازی مشرکان و یهودیان یا ...؟ 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 علت یابی ترس پیامبر در ماجرای ابلاغ ولایت (بخش اول) 🔰 در منابع شیعه و سنی چندین عامل برای این ترس پیامبر ذکر شده که در ادامه بررسی خواهیم کرد. مرحوم در شریف روایت مهمی رو از امام باقر ع نقل میکنند. خصوصا به خط آخر روایت توجه کنید: ➕عنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ‌ قَالَ‌: ➖أمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ رَسُولَهُ‌ بِوَلاَيَةِ عَلِيٍّ وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ‌: «إِنَّمٰا وَلِيُّكُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا اَلَّذِينَ يُقِيمُونَ اَلصَّلاٰةَ وَ يُؤْتُونَ اَلزَّكٰاةَ‌» وَ فَرَضَ وَلاَيَةَ أُولِي اَلْأَمْرِ فَلَمْ يَدْرُوا مَا هِيَ فَأَمَرَ اَللَّهُ مُحَمَّداً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‌ أَنْ يُفَسِّرَ لَهُمُ اَلْوَلاَيَةَ كَمَا فَسَّرَ لَهُمُ اَلصَّلاَةَ وَ اَلزَّكَاةَ وَ اَلصَّوْمَ وَ اَلْحَجَّ ➖فلَمَّا أَتَاهُ ذَلِكَ مِنَ اَللَّهِ ضَاقَ بِذَلِكَ صَدْرُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ تَخَوَّفَ أَنْ يَرْتَدُّوا عَنْ دِينِهِمْ وَ أَنْ يُكَذِّبُوهُ فَضَاقَ صَدْرُه. 📌وقتی به امر میکند که مسئله را برای مردم ابلاغ کن، حضرت سینه اش به تنگ آمد و ترسی وجودش را فرا گرفت، ترس از اینکه نکند مردم با این ابلاغ ولایت علی ع، از دین خدا برگردند و بشوند و آن را کنند و از من این نکته را نپذیرند لذا به خاطر این ترس، سینه شان به تنگ آمد. 🔸خب سوال مهم: چرا حضرت میترسند که اگر رو ابلاغ کنند، مردم شده و آن را نپذیرند؟ 🔰 یکی از کتب معتبر تفسیر روایی شیعه است. هم جزو کتب معتبر و قدیمی تفسیر روایی اهل سنت هست که به فضائل و مناقب حضرت امیر پرداخته. این دو کتاب یک روایت مهمی رو نقل کردند: ➕إنَّ جَبرَئيلَ هَبَطَ عَلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله فَقالَ لَهُ‌: إنَّ اللّهَ يَأمُرُكَ أن تَدُلَّ امَّتَكَ عَلى صَلاتِهِم، فَدَلَّهُم عَلَيها. ثُمَّ هَبَطَ فَقالَ‌: إنَّ اللّهَ يَأمُرُكَ أن تَدُلَّ امَّتَكَ عَلى زَكاتِهِم، فَدَلَّهُم عَلَيها. ثُمَّ هَبَطَ فَقالَ‌: إنَّ اللّهَ يَأمُرُكَ أن تَدُلَّ امَّتَكَ عَلى صِيامِهِم، فَدَلَّهُم. ثُمَّ هَبَطَ فَقالَ‌: إنَّ اللّهَ يَأمُرُكَ أن تَدُلَّ امَّتَكَ عَلى حَجِّهِم، فَفَعَلَ‌. ثُمَّ هَبَطَ فَقالَ‌: إنَّ اللّهَ يَأمُرُكَ أن تَدُلَّ امَّتَكَ عَلى وَلِيِّهِم عَلى مِثلِ ما دَلَلتَهُم عَلَيهِ‌؛ مِن صَلاتِهِم، وزَكاتِهِم، وصِيامِهِم، وحَجِّهِم لِيُلزِمَهُمُ الحُجَّةَ في جَميعِ ذلِكَ‌. 🔸 خطاب به پیامبر میفرمایند خداوند امر کرده اند که امت را به امام شان هدایت و راهنمایی کنی. اما پاسخ پیامبر چیست؟ ➖فقالَ رَسولُ اللّهِ‌: يا رَبِّ‌، إنَّ قَومي قَريبو عَهدٍ بِالجاهِلِيَّةِ‌، و فيهِم تَنافُسٌ و فَخرٌ، و ما مِنهُم رَجُلٌ إلّا و قَد وَتَرَهُ وَلِيُّهُم، و إنّي أخافُ‌!! 🔸پیامبر در پاسخ به جبرئیل میفرمایند: قوم من تازه از به در آمده اند و هنوز گرفتار و هستند، هنوز به مرده های خود فخر فروشی میکنند. و هیچ کسی از این امت نیست الا اینکه علی ع یک از آنها را ریخته چون خیلی ها به شمشیر علی ایمان آورده اند و من پیامبر به خاطر اینهاست که . ➖فأَنزَلَ اللّهُ تَعالى: «يٰا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمٰا بَلَّغْتَ رِسٰالَتَهُ‌» ؛ يُريدُ فَما بَلَّغتَها تامَّةً‌، «وَ اللّٰهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّٰاسِ‌» . فَلَمّا ضَمِنَ اللّهُ لَهُ بِالعِصمَةِ‌ وخَوَّفَهُ أخَذَ بِيَدِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ‌، ثُمَّ قالَ‌: يا أيُّهَا النّاسُ‌، مَن كُنتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَولاه 🔸اینجاست که خداوند پیامبرش را از ولایت علی(ع)، بیم میدهد همچنین خداوند میدهد به پیامبرش که من تو را حفظ خواهم کرد و منِ خدا دارم صحنه گردانی میکنم لذا نترس و ولایت علی(ع) را ابلاغ کن لذا پیامبر بعد از این ماجراست که ولایت حضرت را ابلاغ میکنند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 علت یابی ترس پیامبر در ماجرای ابلاغ ولایت (بخش دوم) 🔰 در گزارش دیگری که مسئله را از زاویه نگاه اصحاب نشان میدهد، تفسیر عیاشی از و نقل میکند: به نقل از ابن عباس و جابر بن عبدالله: أمَرَ اللّهُ تَعالى نَبِيَّهُ مُحَمَّدا صلى الله عليه و آله أن يَنصِبَ عَلِيّا عليه السلام عَلَماً لِلنّاسِ‌؛ لِيُخبِرَهُم بِوِلايَتِهِ‌. فَتَخَوَّفَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله أن يَقولوا: حامَى ابنَ عَمِّهِ‌، و أن يَطغَوا في ذلِكَ عَلَيهِ‌. 🔺 نگاه این دو صحابی در علت تاخیر پیامبر در ابلاغ ولایت حضرت امیر این بوده که پیامبر از این میترسید که نکند مردم بگویند پیامبر از حمایت کرد و او رو جانشین خودش کرد درحالی که قبلا حرف از و میزد و اینکه نتیجه این تفکر مردم این بشه که علیه ولایت و خلافت حضرت امیر بکنند و این تصمیم رو نپذیرند. 🔰 در روایت دیگری، جناب نقل میکند که ع فرمود: 🔺 آنگاه که خداوند به پیامبر امر کرد تا (ع) را ابلاغ کند، حضرت به اطرافیان و مردم نسبت به حضرت امیر می اندیشید، اینکه با این مسئله چه باید کرد. چرا که خداوند، امیر(ع) را بر تمام آنها برترى بخشيده بود، آن هم در تمام جهات. (أُخْبِرُكَ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَّا أَمَرَ نَبِيَّهُ ص أَنْ يُظْهِرَ وَلَايَةَ عَلِيٍّ ع، فَكَّرَ فِي عَدَاوَةِ قَوْمِهِ لَهُ وَ مَعْرِفَتِهِ بِهِمْ وَ ذَلِكَ لِلَّذِي فَضَّلَهُ اللَّهُ بِهِ عَلَيْهِمْ فِي جَمِيعِ خِصَالِهِ) 🔺 به پیامبر بود بیشترین را به خدا و پیامبرش داشت از همه بیشتر اهل و جنگ با دشمنان خدا و پیامبر بود از همه بیشتر، نسبت به دشمنان خدا و پیامبر داشت در میدان نیز هیچ کس را یارای هماوردی با او نبود و دیگر خصلت هایی که قابل شمارش نیست. 🔺زمانیکه پيامبر به آنها با على(ع) در این خصلت ها فکر کرد و که آنها به حضرت امیر داشتند، در اینجا سینه حضرت از این مسئله، به آمد لذا خداوند به پیامبر وحی فرمود که ابلاغ ولایت، از مواردی نیست که اختیارش با او باشد بلکه این امر، . (فَلَمَّا فَكَّرَ النَّبِيُّ ص فِي عَدَاوَةِ قَوْمِهِ لَهُ فِي هَذِهِ الْخِصَالِ وَ حَسَدِهِمْ لَهُ عَلَيْهَا ضَاقَ عَنْ ذَلِكَ‏ فَأَخْبَرَ اللَّهُ أَنَّهُ لَيْسَ لَهُ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ شَيْ‏ءٌ إِنَّمَا الْأَمْرُ فِيهِ إِلَى اللَّهِ أَنْ يُصَيِّرَ عَلِيّاً ع وَصِيَّهُ وَ وَلِيَّ الْأَمْرِ بَعْدَهُ) 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 علت یابی ترس پیامبر در ماجرای ابلاغ ولایت (بخش سوم) 🔰 در روایت مهم دیگری که به نقل از ع در سیدبن طاووس آمده و علامه مجلسی هم در آورده اند، ابعاد جدیدی از این ماجرا روشن میشود: 🔺جبرئیل خدمت پیامبر رسیده و میگوید: خداوند میفرماید، الان وقت اعلان (ع) است. (فَهَبَطَ إلَيهِ و قالَ لَهُ‌: حَبيبي مُحَمَّدُ! إنَّ اللّهَ يُقرِئُكَ السَّلامَ‌، و يَقولُ لَكَ‌: قُم في هذَا اليَومِ بِوِلايَةِ عَلِيٍّ عليه السلام؛ لِيَكونَ عَلَما لِاُمَّتِكَ بَعدَكَ‌، يَرجِعونَ إلَيهِ‌، و يَكونُ لَهُم كَأَنتَ‌) 🔺حضرت در پاسخ میفرمایند: جبرئیل! من از این اقدام ، از اینکه بواسطه این اعلان، اصحاب و مردم بهم ریخته و علی را نپذیرند، چرا؟ به خاطر هایی که علی(ع) از آنها ریخته، و این باعث بشود آنها، شان را آشکار کنند. (حَبيبي جَبرَئيلُ‌! إنّي أخافُ تَغَيُّرَ أصحابي لِما قَد وُتِروهُ‌، و أن يُبدوا ما يُضمِرونَ فيهِ‌.) 🔺جبرئيل بالا رفته و پس از اندکی مجدد بازگشته و را برای حضرت میخواند: «اى پيامبر! آنچه را از جانب پروردگارت بر تو نازل شده، ابلاغ كن، كه اگر نكنى، پيامش را نرسانده‌اى و خدا تو را از [گزند] مردم، حفظ مى‌كند». 🔺اینجاست که پيامبر، ، ترسان و هراسان برمیخیزد و در حالیكه پاهايشان از شدّت گرما مى‌سوخت، فرمان میدهند تا بستر برای نماز و سپس ابلاغ ولایت آماده شود. در ميان آنان، ، ، و ديگر مهاجران و انصار نیز بودند. (فَقامَ رَسولُ اللّهِ ص ذَعِرا مَرعوبا خائِفا مِن شِدَّةِ الرَّمضاءِ و قَدَماهُ تُشوَيانِ‌... ثُمَّ نادى بِالصَّلاةِ جامِعَةً‌، فَاجتَمَعَ المُسلِمونَ‌، و فيمَنِ اجتَمَعَ أبوبَكرٍ و عُمَرُ و عُثمانُ و سائِرُ المُهاجِرينَ وَ الأَنصارِ.) 🔺پس از نماز، حضرت به سخنرانى برخاست و مسئله ولایت را ابلاغ فرموده و آن را بر همه مردم، واجب نمودند. اینجا بود که عده ای شروع کردند به پچ پچ کردن و مخفیانه با یکدیگر زمزمه کردن. اینجاست که زمزمه های آغاز میشود و یک عده شروع کردند به صحبت کردن که نتیجه اش را بعدا در سقیفه میبینیم. (ثُمَّ قامَ خَطيبا و ذَكَرَ بَعدَهُ الوِلايَةَ‌، فَأَلزَمَها لِلنّاسِ جَميعا، فَأَعلَمَهُم أمرَ اللّهِ بِذلِكَ، فَقالَ قَومٌ ما قالوا، و تَناجَوا بما أسَرّوا) 🔰 نسبت به همین ، در گزارشی شواهد التنزیل نقل میکند که بعد از اینکه پیامبر ولایت حضرت امیر رو ابلاغ کرد، بن یمان از اصحاب برجسته پیامبر چنین گفت: 🔺سوگند به خدا دیدم که برخواست و با تکبر و عصبانیت از مجلس خارج شد در حالی که دست راست خود را بر دوش اشعری و دست چپش را بر دوش گذارده بود و با این حال راه می‌رفت، می‌گفت: (فَقَالَ حُذَيْفَةُ‌ : فَوَ اَللَّهِ لَقَدْ رَأَيْتُ مُعَاوِيَةَ‌ قَامَ - وَ تَمَطَّى وَ خَرَجَ مُغْضَباً وَاضِعٌ يَمِينَهُ عَلَى عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ قَيْسٍ اَلْأَشْعَرِيِّ‌ وَ يَسَارَهُ عَلَى اَلْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ ثُمَّ قَامَ يَمْشِي مُتَمَطِّياً وَ هُوَ يَقُولُ‌:) 🔺معاویه: «ما سخنان محمد را تصدیق نمی‌کنیم و به ولایت علی اقرار نخواهیم کرد.» در این هنگام خدوند این آیات را نازل نمود: «او هرگز ایمان نیاورد و نماز نخواند. بلکه تکذیب کرد و روی‌گردان شد، سپس بسوی خانواده خود بازگشت در حالی که متکبّرانه قدم بر می‌داشت!» (لاَ نُصَدِّقُ مُحَمَّداً عَلَى مَقَالَتِهِ وَ لاَ نُقِرُّ لِعَلِيٍّ‌ بِوَلاَيَتِهِ‌، فَأَنْزَلَ اَللَّهُ تَعَالَى: «فَلاٰ صَدَّقَ وَ لاٰ صَلّٰى، وَ لٰكِنْ كَذَّبَ وَ تَوَلّٰى، ثُمَّ ذَهَبَ إِلىٰ أَهْلِهِ يَتَمَطّٰى») 🔺و رسول خدا (ص) فهمید که باید او را بازگردانده و به قتل رساند، در این هنگام جبرئیل این آیه را تلاوت نمود: «زبانت را بخاطر عجله برای خواندن آن حرکت مده» و پیامبر سکوت کرد. (فَهَمَّ بِهِ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنْ يَرُدَّهُ فَيَقْتُلَهُ فَقَالَ‌: لَهُ جَبْرَئِيلُ‌ : لاٰ تُحَرِّكْ بِهِ لِسٰانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ‌. فَسَكَتَ عَنْهُ‌.) 📌پ.ن: هر چند این روایت در منابع آمده و ممکن است بخشی از آن را تلقی به قبول نکنیم اما با توجه به شواهد و قرائن تاریخی، این کنش و اطرافیانش طبیعی به نظر میرسد و این موضع او دور از انتظار نبوده و نشان میدهد یک جریانی به دنبال ایجاد در این مسئله بوده اند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 جمع بندی علت ترس پیامبر 1️⃣ ترس پیامبر به خاطر خودش نبود: سیره پیامبر نشان میدهد که ایشان از آن چیزی که مرتبط با خودش باشد، هرگز ترس و هراسی به دل راه نمیدهد چه اینکه دوران ده ساله مکه همین را نشان میدهد. هرگونه که پیامبر را و و آزار میکنند، حضرت کنار نمیکشد و لذاست که قرآن میفرماید: «اَلَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسٰالاٰتِ اللّٰهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لاٰ يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللّٰهَ وَ كَفىٰ بِاللّٰهِ حَسِيباً.» یعنی رسولان الهی فقط از خدا میترسند و غیر از خدا از هیچ کس دیگری بیم ندارند. ریشه این عدم ترس نیز آنهاست. 2️⃣ ترس پیامبر به خاطر امت و آینده اسلام بود: مسئله و سرّ مطلب، آسیب خوردن خودِ ابلاغ است و حضرت با توجه به وجود قرائنی، یک ترس و بیمی پیدا میکنند که نکند و حتی غیرمنافقینی که و به دلایل مختلفی پایین است با این ابلاغ، جوّ و فضایی را درست کنند که مسئله ابلاغ ولایت متزلزل بشود. در واقع حضرت، از منافقینی است که میداند اینها قشقلکی در این مسئله بپا خواهند کرد. پیامبر (ص) از نقشه های منافقان آگاه و از پیمان هایی که بین خود بسته بودند خبر داشت. آن حضرت نگران دشمنان برای ضربه به اسلام بود لذا برای جلوگیری از آن اجازه خواست تا این ماموریت به تاخیر بیفتد. 3️⃣ ترکیب جامعه اسلامی در آن عصر: اگر به ترکیب جامعه اسلامی نگاه بیندازیم شاید این مسئله را بهتر درک کنیم: 1. که طرحی برای گرفتن حکومت ریخته بودند 2. که با مسلمان شده بودند لذا او را به دل داشتند 3. تازه مسلمانانی که شناختی از اسلام نداشتند و تازه از به در آمده بودند لذا هنوز گرفتار و چشم و هم چشمی و حسادت بودند. 4. کسانی که فکر میکردند پیامبر هم مثل خودشان به دنبال تقویت خودش هست لذا میگفتند او پسر عموی خودش را میخواهد حاکم کند. 4️⃣ لذا این ترس، یک است مانند ترس یک مادر از آینده بچه اش لذا پیامبر هم نگران امت اسلامی است. از این جهت که نکند به این ابلاغ خدشه کرده و و بلوایی بپا کنند و آیندگان از ولایت محروم بشوند. لذا منشا این ترس، «» است. اما بالاخره منافقین بستری را ایجاد کرده اند که حضرت در مقابل کنش آنها، چنین واکنشی همراه با ترس و نگرانی از خود بروز میدهند. اینجاست که وحی نازل شده و به پیامبر اطمینان میدهد و فرماید: «وَ اللّٰهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّٰاس» خداوند تو را از مردم حفظ میکند. و بعد پیامبر در غدیرخم ابلاغ را انجام میدهند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 پیامدها و دلالت های اجتماعی از این ماجرا، می توان دو استفاده ناظر به امروز داشت. یعنی این ماجرا دو پیامد و دلالت اجتماعی دارد: 1️⃣ ایجاد بستر برای پیشبرد اراده ولیّ 2️⃣ راهبرد ایجاد رعب و وحشت .
1️⃣ ایجاد بستر برای پیشبرد اراده ولیّ: 🔺همانگونه که در این ماجرا، بر این است که ولایت امیرالمومنین را اعلام کند اما شرایط اجتماعی منجر میشود تا رهبر جامعه برای تحقق آن، دچار تردید شود و چیز دیگری بشود اما سپس وحی نازل شده و امر میکند که ابلاغ صورت بگیرد و خداوند حافظ خواهد بود. 🔺دلالت اجتماعی این ماجرا این است که: امت، و حزب الله نباید بگذارند جو و به نحوی سنگین بشود که امام جامعه نتواند به راحتی خود را در جامعه تحقق بخشد. 🔺گاهی امام و رهبر جامعه، نظری دارد و اراده و تصمیم او بر این است که این نگاه در جامعه تحقق یابد اما جو اجتماعی به نحوی است که امام جامعه، نمیداند که نظر خود را در عمل نیز تحقق بخشد و در واقع مجبور میشود که از نظر خود تنزل کند. 🔺اینجا وظیفه تا فضای اجتماعی را برای محیا کنند. 📌حالا این متن که در ادامه می آید را ناظر به همین مسئله، مجدد با دقت و تامل بخوانید(این متن مربوط به قبل از وعده صادق ۲ است):👇👇
💠 تفاوت و تفکیک بین نظر امام و تصمیم ایشان 🔺 نقل میکند بن ابى سرح، اسلام که آورد، به نحوی بود و حضرت، قرآن را به او املاء میکرد. بعد میگوید: پيامبر به او «الكافرين» املا مى‌كرد اما او به جاى آن، «الظالمين» مى‌نوشت. به او «عزيز حكيم» املا مى‌كرد اما او «عليم حكيم» مى‌نوشت و مانند اين موارد. 🔺وقتی به عبدالله بن سعد میگفتند چرا چنین میکنی، در پاسخ میگفت: من هم مانند آنچه محمّد مى‌گويد، مى‌گويم و مانند آنچه ‌محمّد مى‌آورد، مى‌آورم. یعنی به نحوی کرد. اینجا بود که خداوند آیه93 انعام را درباره او نازل کرد: ➕«و كيست‌ ستمكارتر از آن كس‌كه بر خدا دروغ بست؟ يا گفت: «به من وحى شده!»، در حالى كه چيزى به او وحى نشده؟ و يا آن كه گفت: «به زودى مانند آنچه خدا نازل كرد، نازل مى‌كنم»؟». 🔺عبدالله بن سعد عملا شد و به فرار کرد. لذا پيامبر به كشتن او فرمان داد اما چون او برادر رضاعی(شيرىِ) بن عفّان بود، به همین دلیل عثمان شروع کرد به اصرار و خواهش و التماس کردن از پیامبر و آنقدر این کار را ادامه داد تا پيامبر از عبدالله بن سعد دست كشيد. 🔺سپس پيامبر فرمود: «آيا كسى در ميان شما نبود كه به سوى اين (عبدالله بن سعد) برخيزد و پيش از آن كه دهم، او را بكشد؟». گفت: اگر با چشم به ما اشاره مى‌كردى، او را مى‌كشتيم. پيامبر فرمود: ➕من، كسى را با نمى‌كشم؛ چون پيامبران، چشم خيانتكار ندارند. این را دیگر شما باید متوجه میشدید و کار او را پیش از امان من، تمام میکردید. ➕: «قالَ‌: أما كانَ فيكُم مَن يَقومُ إلى هذَا الكَلبِ قَبلَ أن اؤَمِّنَهُ فَيَقتُلُهُ‌!!» 📌پ.ن: ▫️از این گزارش و موارد مشابه آن، برداشت میشود نباید بین و خلط کرد. اینگونه نیست که هر نظر امام تبدیل به تصمیم ایشان بشود. اینگونه نیست که هر تصمیم امام نیز مبتنی بر نظرشان باشد. این مسئله هم نسبت به است و هم نسبت به امام و . ▫️نسبت به امام معصوم، موارد متعدد داریم که حضرت نظرشان یک چیزی بوده اما تصمیم شان چیز دیگری شده است. به عنوان نمونه نظر این نبود که والی مصر بشود اما با اصرار خواص خصوصا تصمیمش انتخاب او شد. یا در نظر پیامبر بر دفاع در شهر بود اما به خاطر برخی نکات، تصمیم شان چیز دیگری شد. یا نظر امیرالمومنین ردّ بود اما به خاطر مخالفت اصحاب، تصمیم شان چیز دیگری شد. و موارد متعدد دیگر. ▫️وقتی نسبت به امام معصوم این نکته صادق است، نسبت به امام غیر معصوم نیز به طریق اولی این مسئله صادق است. این است که تصمیم شان در یک فرآیندی شکل میگیرد که عامل ، به شدت در آن اثرگذار است. ▫️البته نظر خواص تنها عامل نیست بلکه در مواردی داریم که نظر خواص چیزی بوده اما امام جامعه، تصمیمی غیر از نظر خواص گرفته اند یعنی نظر خود را تبدیل به تصمیم کرده اند مانند موارد حساسی مثل عدم پذیرش به عنوان والی شام یا ماجرای ورود به ، اما در اینجا میخواهیم بگوییم نظر خواص در شکل گیری تصمیم امام، کم اثر نیست. ▫️رهبران انقلاب، نه اند و نه ! لذا تصمیمات شان صرفا برخاسته از نظر خودشان نیست. بلکه بر اساس «و شاوِرهُم فی الأمر» ناظر به و نهادهای رسمی و همینطور و نیز هست. چه اینکه حتی امام معصوم نیز در چنین بستری تصمیم گیری میکند. ▫️بنابراین نسبت دادن هر تصمیمی به نظر رهبری و یا منتظر ماندن برای ابلاغ تصمیم رهبر در هر امری، کار صحیحی نیست. چرا که تصمیم امام و رهبر در ظرف ، ، و ما سمت و سو پیدا میکند، بلکه گاهی اوقات، برخی خواص به خاطر غفلت مؤمنین از همین امر، راحت تر امام و رهبر را مجبور به تصمیم خاصی کرده یا تصمیم خاصی را به نظر رهبری منتسب میکنند. ▫️به عنوان نمونه مسئله ، پدیده ای بود که نظر رهبر انقلاب بر آن نبود و ایشان موافق این پدیده نبود اما برخی و ایشان را مجبور به گرفتن این تصمیم کرد. لذا تحقق برجام نبود اما ایشان بود. ‼️ البته این متن به دنبال تطبیق این مسئله بر نیست، اینکه بخواهیم بگوییم نظر رهبری با تصمیم شان در این مسئله متفاوت بوده است محل بحث این متن نیست، چه اینکه صحبت رهبر انقلاب در خطبه تاریخی دیروز، کمک بسیاری در فهم این نکته میکند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نماهنگ خونه نو.mp3
5.45M
▪️راحت بخواب برای همیشه دیگه هیچکی مزاحمت نمیشه میخواهم که تدفین تو دیر تموم شه با پشت دست روی تو خاک میریزم خونه من که خیلی اذیت شدی خونه نو مبارکه عزیزم▪️
2️⃣ راهبرد ایجاد رعب و وحشت 🔺این جوّ و فضای ترس آلود، هم پیش از ماجرای سقیفه و در ماجرای غدیر وجود دارد و هم به نحو بیشتری بعد ادامه پیدا میکند. سوال مهم این است که چه کسانی پشت صحنه این ماجرا هستند؟ 🔺پشت صحنه، گروهی است که در روایات تحت عنوان «» به آنها اشاره شده است. عده ای از اصحاب پیامبر که مخالف به حکومت رسیدن حضرت امیر بودند، دو بار با یکدیگر جلسه گذاشته و هم قسم شده و عهد بستند تا نگذارند حکومت به علی(ع) برسد. 🔺یک بار قبل از غدیر و یک بار بعد از غدیر، اینها حتی به دنبال خود حضرت رسول هم بودند. این هسته، همان هسته مرکزی طراح است. 🔺در غدیر، همه این افراد با حضرت امیر بیعت کردند. از بزرگ تا کوچک، از زن تا مرد. اما پس از ماجرای غدیر، این گروه یک عده از را به انحا مختلف با خود همراه کردند، حتی برخی افراد حاضر در مانند ، خادم پیامبر. 🔺اما همچنان یک عده از ، مخالف آنها بودند. هم که به تازگی در غدیر با حضرت امیر بیعت کرده اند. 🔺اینجاست که این گروه، با استفاده از مجموعه ای از ها به دنبال غصب خلافت است: از مطرح کردن اندیشه گرفته تا و . 🔺یکی از مهمترین حربه هایی که آنها دست روی آن گذاشته و از آن برای رسیدن به هدفشان استفاده میکنند، همین مسئله ایجاد و ارعاب بود تا کسی جرئت نکند با آنها به مخالفت بپردازد. 🔰، همان شیوه ای است که در طول تاریخ از همین روش استفاده کرده: «وَ قٰالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْباً إِنَّكُمْ إِذاً لَخٰاسِرُون» اگر از پیروی کنید، پدر شما را در خواهیم آورد 🔰 امروز نیز همین شیوه شدیدا دنبال میشود. را خاطرتان هست. یادتان هست چه میگفتند؟ «اگه در های ما شرکت نکنید، مغازه تان را به آتش میکشیم، اگر با ما همراهی نکنید، تحریم تان میکنیم» 🔺خاطرتان هست چه بلایی سر آن آوردند که مثلا چرا به رئیس جمهور وقت یک شکلات تعارف کرده؟ با او کاری کردن که طرف از ترس، به غلط کردن افتاد. 🔺خاطرتان هست در که یک خانم شد، با او چه کردند؟ یا فلان بازیگری که خیلی هم مذهبی نبود اما چون مدالش را به هدیه کرده بود، چگونه او را بایکوت کرده و او را کنار زدند؟ روحانییون را خاطرتان هست؟ هدفشان چه بود؟ هدف شان از چه بود؟ 🔺هدف این بود که فضا و جو جامعه باید به نحوی باشد که اینها دیگر جرئت نکنند اینگونه عمل کنند و باید از ترس، آنگونه که ما میگوییم باشند وگرنه از خانه شان بیرون نیایند. 🔰 این همان شیوه ای است که ، اول بار استفاده کرد: «إِنَّمٰا ذٰلِكُمُ الشَّيْطٰانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيٰاءَهُ فَلاٰ تَخٰافُوهُمْ وَ خٰافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين.» 🔺اين است كه دوستانش را مى‌ترساند. پس اگر مؤمنيد، از آنان ، و از من بترسيد. چرا؟ چون باطل، مثل است. 🔺قرآن میفرماید: ای مومنان اگر شما بترسید و از دین تان برگردید، کسانی خواهند آمد که اینگونه نیستند و نخواهند ترسید: «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّٰهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكٰافِرِينَ يُجٰاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ وَ لاٰ يَخٰافُونَ لَوْمَةَ لاٰئِمٍ ذٰلِكَ فَضْلُ اللّٰهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشٰاءُ وَ اللّٰهُ وٰاسِعٌ عَلِيمٌ‌.» اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! هر كس از شما كه از دين خود برگردد، به زودى، خدا گروهى [ديگر] را مى‌آورد كه آنان را دوست مى‌دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند. [اينان] با ، فروتن، و بر ، محکم و سرفرازند. در راه خدا جهاد مى‌كنند و از هيچ نمى‌ترسند. اين، فضل خداست. آن را به هر كه بخواهد، مى‌دهد، و خدا گشايشگر داناست. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
حالا برویم ببینیم آیا مدینه پس از سقیفه نیز فضایش همینگونه بود؟👇
💠 فضایِ «کودتاگونه»یِ مدینه و «شعبان بی مُخ» های آن 🔺فضای مدینه پس از سقیفه، فضای است. در کتاب ، در گزارش مهمی از نقل میکند: ▫️«كان جماعة من الأعراب قد دخلوا المدينة ليمتاروا منها فشغل الناس عنهم بموت رسول الله ص فشهدوا البيعة و حضروا الأمر فأنفذ إليهم عمر و استدعاهم و قال لهم خذوا بالحظ و المعونة على بيعة خليفة رسول الله ص و اخرجوا إلى الناس و احشروهم ليبايعوا فمن امتنع فاضربوا رأسه و جبينه قال فو الله لقد رأيت الأعراب قد تحزموا و اتشحوا بالأزر الصنعانية و أخذوا بأيديهم الخشب و خرجوا حتى خبطوا الناس خبطا و جاءوا بهم مكرهين إلى البيعة» ▫️جماعتى از اعراب براى خريد غذا وارد مدينه شدند. مردم گرفتار مصيبت رحلت پيامبر (ص) بودند و توجهی به این جماعت نداشتند. این جماعت هم سرگرم مسئله بيعت شده و در آن حضور یافتند. ▫️ به آن جماعت پيام فرستاد تا پيش او آيند. چون آمدند، به آنها گفت: از فرصت استفاده کنید و هرچه بخواهید من به شما میدهم و شما در قبال آن، برای با خلیفه پیامبر خدا کمک کنید و به میان مردم بروید و آنها را جمع کنید تا بیعت کنند، و هر کس کرد، بر سر و پیشانی‌اش بزنید. ▫️راوی میگوید: به خدا قسم، دیدم که این اعراب، شال‌ها را محکم به کمر بسته و خود را با لباس‌های صنعا پوشانده بودند و چوب‌ها و ها را در دست گرفته و بیرون رفتند و به جان مردم افتادند تا آنها را به و جمع کرده و برای بیعت بیاورند. ▫️در ادامه جناب شیخ مفید میگوید: امثال اين اخبار كه در مورد بر بيعت با ابوبكر آمده، بسيار است و اگر بخواهيم همه را بياوريم اين كتاب را گنجايش آن نيست. (و أمثال ما ذكرناه من الأخبار في قهر الناس على بيعة أبي بكر و حملهم عليها بالاضطرار كثيرة و لو رمنا إيرادها لم يتسع لهذا الكتاب‏) 🔺چه بسا بتوان این جماعت را همان «» های این کودتا نامید، همان کسانی که به زور شمشیر مردم را ترسانده و آنها را مجبور به بیعت با ابوبکر کردند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 فضایِ «کودتاگونه»یِ مدینه و «شعبان بی مُخ» های آن 🔺فضای مدینه پس از سقیفه، فضای #کودتا است. #شیخ_
سعی میکنم این بخش از بحث را امشب جمع بندی کنم و وارد بخش جدید یعنی راهبردهای حضرت امیر برای مقابله با آنها بشویم. اما پیش از آن، به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی(ره)، متن زیر را با دقت بخوانید.👇
💠 ماجرای انقلابی یا ضد انقلاب بودن علامه طباطبایی و تفاوت مشی او با حضرت امام (بخش اول) 🔺این روزها به مناسبت رحلت و بزرگداشت (ره) باز بحث انقلابی بودن یا نبودن ایشان و نسبتشان با انقلاب مطرح شده و هر کس استفاده خودش را میکند، انقلابی او را میداند و مخالف جمهوری اسلامی هم او را . اما واقعیت ماجرا چیست؟ 🔺در اینکه علامه طباطبایی عمیقا معتقد به و است هیچ شکی وجود ندارد؛ ایشان بزرگترین شاهد بر این مطلب است. براساس گزارشی که از دیدارش با علامه نقل میکند، روشن میشود که علامه عمیقا معتقد به اصل و کم کاری شیعه در این زمینه بوده است: ➕«در سالهاى حدود 46 يا 47 ...در مشهد جلسه‌اى با مرحوم علّامه‌ى طباطبايى داشتيم... موضوعِ مورد بحث در جلسه، قضاياى مبارزات و بزرگوار بود... ▫️در مقطعى از بحث، ايشان نكته‌اى ايراد فرمودند كه من آن را يادداشت كردم و حتّى در سالهاى 56 و 57 كه بنده در تبعيد بودم، در نامه‌هايى كه به بعضى از جاها مى‌نوشتم، آن نكته را بدون ذكر نام مبارك علّامه مى‌آوردم. آن نكته اين است كه ايشان بعد از ساعتهاى طولانى كه بحث شده بود فرمودند: ▫️«جاى شك نيست كه انجام گرفته است.» آن تقصير، همين بود؛ و اداره‌ى كشور و مسأله‌ى و و غيره.» 18/12/1375 🔺سوال مهم این است که اگر ایشان معتقد به اسلام اجتماعی و سیاسی است، پس چرا از ایشان هیچ جدی ای نمیبینیم؟ چرا با همراهی ندارد؟ 🔺مسئله مهم در تفاوت ایشان با حضرت امام است. علامه معتقد بود با سبک و مشی امام، این حرکت به نتیجه نخواهد رسید و انقلابی رخ نمیدهد بلکه فشار بر شیعه بیشتر خواهد شد. خب مگر سبک امام چه بود؟ 🔺، بود، اینکه مردم بیدار شده و علیه استبداد و استکبار قیام کنند. ریشه این راهبرد در و بود. امام اعتقاد عجیبی به داشت. 🔺مشکل حضرت علامه دقیقا همینجا بود، شواهد و تجربه های تاریخی مانند و و حتی اتفاقات و بی وفایی مردم نسبت به اهل بیت، به ایشان اجازه نمیداد که به اعتماد کند لذا با حرکت امام همراهی نمیکند چون اعتقاد داشت به نتیجه نخواهد رسید. البته بسیاری از شخصیت های بزرگ در آن عصر چنین نگاهی داشتند. آیت الله خامنه ای نقل میکنند: ➕«پدرم با مرحوم علامه طباطبایی خیلی دوست بودند، ساعت ها در منزل پدرم می‌نشستند و با یکدیگر صحبت می‌کردند… من به عنوان یک طلبه جوان، درباره مسایل مبارزه با ایشان بحث می‌کردم و می‌گفتم: شما چرا در این فضای مبارزه وارد نمی‌شوید؟▫️ایشان می‌گفتند:… ما در برهه‌ای از زمان می‌توانستیم تأثیر بگذاریم -مرادشان زمان و بدو ورود بود- ولی واقع شد که آن وقت، این کار تعقیب نشد؛ اما دیگر حالا وقت گذشته است و فایده‌ای ندارد… این به نتیجه‌ای نخواهد رسید و این نظامی که ما می‌بینیم بر سر کار است، با این حرفها و با این یک ذره و دو ‌ذره، از بین نخواهد رفت. ▫️شما ببینید، عالم روشن بینی مثل علامه طباطبایی –که دیگر در مورد روشن بینی و آگاهی ایشان، هیچ‌کس شک ندارد– تعبیرش از ، این طوری بود که می‌گفت !» حوزه و روحانیت در آیینه رهنمودهای مقام معظم رهبری،ج1،ص56 ➕«در دوران مبارزات قبل از پيروزى انقلاب، به بعضى كسان میگفتيم: «شما كه به حكومت اسلامى و نظام اسلامى عقيده داريد و قبول داريد كه اسلام از ما يك جامعه اسلامى میخواهد، پس چرا اقدام نمیكنيد؟ ▫️وظيفه‏ ما كه فقط عمل فردى و نماز و روزه و طهارت و نجاست نيست!» میگفتند: «فايده ‏اى ندارد. چه فايده ‏اى دارد؟ نمیبينيد دشمن چطور مسلط است!»26/5/1371 🔺البته در ابتدای نهضت تا پیش از تبعید حضرت امام در سال 43 که بیشتر حاکم بود، بروزاتی اجتماعی از علامه دیده میشود مثلا در برخی جلسات که حضرت امام ترتیب میداد شرکت داشت یا برخی جلسات در منزل ایشان برگذار میشد و برخی ها توسط ایشان نیز به امضا میرسید 🔺اما از سال 43 به بعد که امام تبعید شد و طیف زیادی از روحانیون و انقلابی ها دستگیر شدند و عملا مبارزه وارد فضای جدیدی شده بود، تقریبا یا اثری از بروز اجتماعی علامه دیده نمیشود یا بروزات ایشان قابل توجه نیست چرا که ایشان اگر امیدی به نتیجه دادن این حرکت تا اینجا داشت، از اینجا به بعد دیگر امیدش ناامید شده لذا خود را کنار میکشد. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
خب برویم به سراغ ادامه بحث خودمان👇
آیات و روایات اجتماعی
💠 فضایِ «کودتاگونه»یِ مدینه و «شعبان بی مُخ» های آن 🔺فضای مدینه پس از سقیفه، فضای #کودتا است. #شیخ_
💠 ماجرای تبعید بلال حبشی به شام 🔺شاید برای شما هم سوال باشد که مگر در مدینه آدم خوب کم بود؟ چرا کم اند افرادی که وسط میدان حاضر باشند و عملا از حق امیرالمومنین دفاع کنند؟ 🔺در مدینه کم نبود، اما چون جوّ حاکم بر مدینه، چنان رعب و وحشتی به خود گرفته بود که حتی وقتی حضرت امیر با زهرای مرضیه شبانه به درب خانه میروند، حتی برخی از انصار درب خانه خود را هم بروی حضرت باز نمیکنند. راهبرد و ترس، کار خودش را کرده بود. البته عوامل دیگری هم بود اما یکی از عوامل مهم، همین بود. 🔺نقل است: از بیعت با خودداری کرد، از این رو او را سرزنش کرد و گفت: این گونه پاداش ابوبکر را می دهی که تو را از بردگی آزاد کرد و اکنون تو با او بیعت نمی کنی؟! ▫️بلال پاسخ داد: اگر ابوبکر مرا بخاطر خدا آزاد ساخته است، مرا به خدا واگذار کند؛ ولی اگر از آزاد کردن من هدفی جز این داشته است، آگاه باش که من همین هستم که می بینی. من با کسی که رسول خدا او را خلیفه قرار نداده است، بیعت نمی کنم؛ اما بیعت آن کسی که رسول خدا او را خلیفه قرار داده است، تا روز رستاخیز بر گردن ماست. ▫️عمر عصبانی شد و به او گفت مدینه را ترک کند، بلال نیز به رفت. بلال، آنقدر است که نمیگذارد، خلفا از او، سو استفاده کنند. بلال حتی یک اذان هم برای آنها نخواند درحالی که اذان بلال میتوانست برای آنها آبرو کسب کند. 🔺بلال پس از پیامبر، فقط یک بار اذان خوانده و آن هم برای (س) بوده است. افرادی مانند بلال در مدینه کم نیستند. کسانی که بسیار افراد خوبی هستند اما به هر دلیل، برای جمع کردن مردم و عوض کردن فضا را ندارند. نیز به آن افزوده شده لذا همه غلاف کرده اند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 اقدام برای ترور حضرت امیر 🔺حتی برای خود حضرت امیر و حضرت زهرا نیز ارعاب و ترس ایجاد کردند. پیش از شهادت حضرت زهرا، دو باز پشت درب خانه حضرت آمده و اهل خانه را تهدید و ارعاب کرده بودند. 🔺فقط سه چهار بار را برای حضرت فرستادند. در یکی از این موارد، حضرت دستش را گرفت و پیچاند. گفت: «». از درد، حضرت را امیرالمومنین خطاب کرد. به پسرش گفته بود نبینم به علی بگویی امیرالمومنین، پُرپُرش، او را خطاب کن. جالب اینکه اینجا خالد، حضرت را امیرالمومین خطاب میکند. شبیه به آنهایی که در ماجرای اغتشاشات 1401 دستگیر شده و از ترس میخواندند. 🔺همین یک ماجرا را خود دنبال کنید تا ببینید حضرت چه بلایی سر خالد آورد که شده بود و آخر سر هم خود حضرت او را نجات داد. ➕فَجَذَبَ خَالِداً إِلَيْهِ وَ جَعَلَ يَجْذِبُ مِنَ الطَّوْقِ قِطْعَةً قِطْعَةً وَ يُفَتِّتُهَا فِي يَدِهِ فَيَنْفَتِلُ كَالشَّمْعِ ثُمَّ ضَرَبَ بِالْأُولَى رَأْسَ خَالِدٍ ثُمَّ الثَّانِيَةَ فَقَالَ‏ آهِ‏ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ لَهُ قُلْتَهَا عَلَى كُرْهٍ مِنْكَ وَ لَوْ لَمْ تَقُلْهَا لَأَخْرَجْتُ الثَّالِثَةَ مِنْ أَسْفَلِكَ وَ لَمْ يَزَلْ يَقْطَعُ الْحَدِيدَ جَمِيعَهُ إِلَى أَنْ أَزَالَهُ مِنْ عُنُقِهِ وَ جَعَلَ الْجَمَاعَةُ يُكَبِّرُونَ لِذَلِكَ وَ يُهَلِّلُونَ وَ يَتَعَجَّبُونَ مِنَ الْقُوَّةِ الَّتِي أَعْطَاهَا اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ انْصَرَفُوا شَاكِرِينَ لِذَلِكَ. 🔺این حربه دشمن آنقدر سنگین است که گاهی اوقات، را نیز نگران و ناامید میکند، چون انبیا هم دارای مراتب هستند: ➕«حَتَّىٰ إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا» آیه 110 یوسف. [مردم با انبیاء چنان ضدیت کردند] تا آنجا که رسولان مأیوس و نگران شده و گمان کردند که وعده نصرت خدا خلاف خواهد شد. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 ایجاد ترس و ارعاب، راهبرد کارآمد باطل و شیطان 🔺آخرین فتنه ای که #حضرت_امیر در حکومتش با آن درگیر
این متن را هم بخوانید که پیش از نماز جمعه نصر رهبر انقلاب نوشتیم.👆 عبارتی مهم از معاویه و انگیزه او در مسئله غارات و شبیخون به مرزهای حضرت امیر