eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
882 عکس
144 ویدیو
65 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 💢 جناب بیشتر از اینکه یک فیلسوف مطلق یا مضاف باشد سعی داشته است خود را در میدان سیاست و اجتماع با بر خورد ها و جدل های ژورنالیستی حفظ نماید و این مورد هم مستثنی از این امر نمی باشد لذا توئیت ایشان از حیث محتوا و قالب ارزش منطقی ندارد. ⭕️ این نوع بحث های ژورنالیستی باب های علمی را مسدود می کند و مخالف روح آزاد اندیشه است بخاطر همین در این فرآیند ، اندیشه‌ است که به قتلگاه می رود نه مرحوم مصباح یزدی یا جناب عباس عبدی!! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 اصطلاح ترجیحی است که در ادامه به تفصیل پیرامون آن و تعاریفی که از آن صورت گرفته است، سخن خواهیم گفت در اینجا به اجمال اشاره میکنیم که منظور از علوم انسانی اسلامی ارائه یک مدل معرفتی در تولید است علوم انسانی اسلامی اشاره به یک نظریه در تولید علوم انسانی دارد که مدعی است از نظریه های موجود بهتر واقع بینانه تر صحیح تر راهگشاتر و کارآمدتر است این نظریه مدعی موجود در حوزه مطالعه کنش های انسانی است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 استاد وصال دولت بیدار ترسمت ندهند که خفته‌ای تو در آغوش بخت خواب‌زده 💢 نفرت و کینه برخی از افراد و گروه‌ها از و حتی از نام ایشان، قابل درک است؛ و به نظر می‌رسد نوعی بیماری بی‌درمان است! ⭕️ اما درباره ایده باید گفت: در طول چند دهه اخیر، هزاران کتاب و مقاله در موضوع علوم انسانی اسلامی نوشته شده است و مدافعان این ایده همواره آمادگی خود را برای گفتگو و مناظره اعلام کرده‌اند؛ اما وقتی مقلدان علوم اومانیستی و لیبرالیستی نمی‌خواهند به آزاداندیشی و گفتگو و مناظره تن دهند، چه باید کرد! لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 (س) 💢 إنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالْخِدْمَةِ الْعَالِمُ. إنَّمَا تَوَاضَعْتُ هَكَذَا لِكَيْمَا تَتَوَاضَعُوا بَعْدِي‌ فِي‌ النَّاسِ كَتَوَاضُعِي‌ لَكُمْ . ثمَّ قَالَ عِيسَي‌ عَلَيْهِ السَّلَامُ: بِالتَّوَاضُعِ تَعْمُرُ الْحِكْمَةُ لَا بِالتَّكَبُّرِ؛ كَذَلِكَ فِي‌ السَّهْلِ يَنْبُتُ الزَّرْعُ لَا فِي‌ الْجَبَلِ. ⭕️ سزاوارترين مردم به خدمت كردن عالم است. من اينچنين فروتنى كردم، تا شما بعد از من در ميان مردم فروتن باشيد، همچنان كه من با شما فروتنم . سپس عیسی علیه السلام فرمود: بنای حکمت بوسیله تواضع ساخته شود نه بوسیله تکبر چنان که زراعت در زمین نرم میروید نه در کوه‌. وسائل الشیعه ، ج۱۵، ص۲۷۶ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 💢 صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علَی الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة ، صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ ، مطلع الأنوارِ العلویّةِ ، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة ، النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار ، ثمرة شَجَرة الیقین ، سیدة نساء العالمین ، المعروفة بالقَدْر ، المجهولةِ بِالْقَبرِ ، قُرّةِ عین الرَّسولِ ، الزَّهراءِ البتول ، علیها الصّلوة و السّلام. صلوات بر حضرت زهرا(س) لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 وضعیت انسان و اجتماع در دوران انقلاب اسلامی چگونه است؟ 💢 ما در دوران معاصر با هجمه یک فرهنگ دیگری به دوپارگی سبک زیست و زندگی مواجه هستیم و این سبک زندگی که از یک جهان دیگری الهام می‌گیرد که در سطح نظام دانایی و معرفتی و علمی ما در حال پمپاژ شدن است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 وضعیت انسان و اجتماع در دوران انقلاب اسلامی چگونه است؟ 💢 ما در دوران معاصر با هجمه یک فرهنگ دیگری به دوپارگی سبک زیست و زندگی مواجه هستیم و این سبک زندگی که از یک جهان دیگری الهام می‌گیرد که در سطح نظام دانایی و معرفتی و علمی ما در حال پمپاژ شدن است. ⭕️ در هجوم دنیای غرب، در ابتدا فلسفه‌شان منتقل نمی‌شود، بلکه لایه‌های میانی‌تر علوم‌شان مثل ، منتقل می‌شود. این علوم نه‌تنها ضد وحی بلکه ضد عقل هم هستند؛ زیرا فرهنگ مدرن آشکارا منکر عقل است و عقل را به افق عقلانیت و دست‌ساخت انسان تنزل داده است. اتفاقی که در هیچ فرهنگی سراغ نداریم. در غرب ما عقل نداریم بلکه عقلانیت داریم که آن هم یک برساخت و یک پدیده فرهنگی است. علم به یک قلمرو ابزاری تقلیل داده شده که در ابتدا یک هویت مستقل از فرهنگ برای خود قائل بود اما بعد معلوم شد که این معنای از علم بخشی از معنای فرهنگ است و علم نتوانست، معنای مستقل خودش را داشته باشد. این ویژگی جهان حاضر است. ⭕️ مرحوم علامه میراث ادبیات تاریخی فرهنگ اسلامی را به صورت همه‌جانبه در خود هضم کرده بود. همان‌طور که حضرت امام(ره) این ویژگی را داشت؛ و ما در آن فرهنگ زیست داشتیم. اگر فیلسوفان این فرهنگ نبودند یا نظریه‌پردازان رابطه وحی خاتم را با زیست و زندگی جامعه تفسیر نمی‌کردند، این باعث می‌شد که در سلسله مراتب علمی، فقه جایگاهی نداشته باشد. فقه بخش وسیع حکمت علمی است. چه کسی می‌تواند بگوید فقه امتداد جریان فلسفی ما نیست؟ فلذا جریان علمی بین فلسفه و فرهنگ باید دائما برقرار باشد تا مسائل اجتماعی با ابتناء بر فلسفه حل شوند. ⭕️ در دوران معاصر ما این جریان باز هم حضور داشته است. به‌طور خاص، ایران به دلیل عقبه شیعی خود و حوزه تعامل بین نقل و عقل و شهود که فیلسوفان دائما آن را تئوریزه می‌کردند و در مرحوم علامه طباطبایی، بحث قرآن و برهان و عرفان برجسته‌تر از همه سابقه تاریخی‌اش به فعلیت رسیده است. ایشان حکمت را امتداد داده و با آن زندگی کرده و همین امتداد موجب شده که ما در قرن بیستم، دو انقلاب را بتوانیم محقق کنیم و ایران به انقلابی‌ترین کشور جهان تبدیل بشود. به واسطه امتداد فلسفه به عرصه اجتماع است که انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی محقق شده است؛ از همین جهت است که اگر فقه را از عرصه زیست و زندگی مردم برداریم، نه انقلاب مشروطه داریم و نه انقلاب اسلامی. فقهی که منجر به این دو انقلاب شده، بوده است. استاد لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌دوره زمستانه 💢 ضرورت و چیستی علوم انسانی اسلامی ⭕️ به زودی ... با ما همراه باشید لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 کاری بسیار پیچیده و دشوار و دیریاب است. در عین حال لازم است عالمان جهان اسلام و دلسوزان علم و بشریت در عالم اسلام نه تنها برای تداوم حیات تمدنی خود که برای نجات علم به ویژه از نگاه های تک بعدی و خشک و متصلب و بی روح غربی کمر همت بربسته و با نگاهی اسلامی و واقع بینانه علوم انسانی اسلامی را تولید کرده و به بشریت عرضه نمایند. ⭕️ علوم انسانی به معنای دانش هایی که درباره ی کنش های انسانی باشد، اختصاصی به جهان مدرن ندارد بلکه حدوسط از دیرباز شامل این امور در دایره دین نیز می شود لذا از زمان پیدایش دین ، شارع مقدس باید به این امور برای ساخت ورود می کردند. ⭕️ از سوی دیگر نیز هیچ نسبتی بین علوم انسانی محقق و وجود ندارد لذا در فرهنگ برساخت بنیاد های مدرن نمی شود به فکر تحقق بود چرا که گزاره های مقدس متعلق به جهان اجتماعی متفاوتی هستند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 استفاده از در جهت نوآوری در ما در زمینه ی احتیاج به تحقیق و نوآوری داریم . مواد و مفاهیم اساسی ای هم که براساس آن می توان ، ، و سایر بخش های اساسی را شکل داد و تولید و فرآوری کرد، به معنای حقیقی کلمه در فرهنگ عريق و عمیق اسلامی ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم البته در این قسمت، حوزه و استادان مومن و معتقد به اسلام می توانند با جستجو و تفخص، نقش ایفا کنند. ⭕️۱۳۸۲/۰۸/۰۸ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 چند ضعف و آسیب عمده دارند که ضرورت ایجاد تحول در آن‌ها و تولید را دوچندان می‌کنند: ⭕️ نخست آنکه این علوم مبتنی بر جهان بینی مادی و لیبرالیستی‌اند. تمام مبانی ، یعنی الحاد عملی، ، ، ، لذت گرایی و سودگرایی، در چنین علومی به عنوان اصل موضوع پذیرفته شده‌اند. روشن است که چنین ضعف‌ها و عیوبی را نمی‌توان نادیده گرفت و هیچ راهی جز حرکت در چار چوب فکر اسلامی، برای رفع این عیوب وجود ندارد. به همین دلیل، در پاسخ کسانی که مدعی‌اند تاسیس در صورتی ضرورت دارد که علوم انسانی موجود مبتلا به عیوب و نقائصی باشند که اولاً مطمئن باشیم چنان عیوبی در وجود نخواهد داشت و ثانیاً رفع آن عیوب تنها از ساخته باشد و نه علوم انسانی مسیحی و بودایی و امثال آن، معتقدیم که همینطور است. یعنی عیوب مذکور به هیچ وجه در علوم انسانی اسلامی وجود ندارد و رفع آن‌ها تنها و تنها از عهده‌ی یک جهان بینی صحیح، معقول و الهی برمی‌آید و نه جهان‌بینی‌های نامعقول و غیرالهی. ⭕️ مشکل دیگر تکیه آن‌ها بر روش‌های کمّی و تجربی است. این علوم یا اساساً توجهی به روش‌های فلسفی و عقلانی ندارد و یا نهایتاً به نوعی از عقلانیت که سرانجام به تجربه بازگشت کند تن می‌دهند. افزون بر این، نسبت به روش وحی و شهود نیز بی‌اعتنا هستند. ( کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی) لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 اصلاح در و تحول در سینما و تلویزیون بدون اصلاح پایه‌های معرفتی امکانپذیر نیست و اصلاح این پایه‌ها نیز در گرو ارتباط موثر با حوزه‌های علمیه و علمای دین است. ⭕️۱۳۹۱/۱۲/۰۱ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 جایگاه برجسته و اجتماعی در مقایسه با سایر دستاوردهای علمی و تکنولوژیک ، در روند تحولات و مدیریت بر کسی پوشیده نیست. حتی توفیق آنها در علوم پایه، مهندسی، پزشکی و... و نیز فناوری های وابسته به آن، مرهون مهندسی و مدیریت انسانی می باشد که خود محصول به کارگیری است. همین نقش محوری سبب شده تا غرب نوعی انحصارگرایی علمی در محدوده و اجتماعی ایجاد نماید. درک تعارضات جدی آنها با مبانی اسلامی از یک سو و توجه به ناکارآمدی آنها در کنترل بحران های متعدد جهانی در حوزه های مختلف ، وبویژه و غرب، در کنار عدم قدرت پیش بینی، کنترل و هدایت درست مسائل و نیازهای داخلی کشور و کشاندن نظام به سمت چالش های اجتماعی از سوی دیگر، شواهدی است که از اولویت ضرورتی قطعی و غیر قابل اغماض به نام « علوم انسانی و اجتماعی» در شرایط کنونی حکایت می نماید. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌فقر فهمِ علمی در لیبرال‌های ایرانی؛ امکان‌وارگیِ علامه مصباح برای علوم انسانیِ اسلامی 💢 استاد لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢۱. چندی پس از آن‌که گفته شد مناسب است روز رحلت به‌عنوان روز «علوم انسانیِ اسلامی» معرفی شود، تعدادی از «لیبرال‌های ایرانی» که مرداب‌نشینِ جبهۀ اصلاحات هستند، زبان به طعنه و ملامت گشودند و ادّعا کردند که در انبانِ معارف مصباح، کالایی نیست که بتوان بر اساس آن، وی را سرآمد و قلّۀ رهیافت «علوم انسانیِ اسلامی» شمرد و آنچه‌که از بر جا مانده است، «» نیست. ⭕️ ۲. البتّه گفتگو با این جماعتِ شکست‌خورده و حاشیه‌نشین، حاصلی ندارد، وگرنه باید گفت شما که بندبند وجودتان، برخاسته از «ترجمه» است و نسبت به «لیبرال‌دموکراسی»، حتّی یک سطر نیز افزوده ندارید و تمام هویّت‌تان، ریشه در روایت لیبرالی از عالَم تجدّد است، حقّ ندارید از «تولید علم» و «نظریه‌پردازی» و «اندیشه‌ورزی» سخن بگویید. مغز متفکّرِ شما در حلقۀ کیان، چیزی نداشت جز سلسله‌ای از «ترجمه‌گری‌های بی‌ارجاع». شما در برابر کرسی او زانو زدید، درحالی‌که او هرچه داشت، از و و و و ... بود. تنها هنرش، بومی‌سازیِ نظریه‌های عالَم تجدّد و ساخته‌وپرداخته‌کردن روایتِ به‌ظاهر اینجایی از آن نظریات بود. ⭕️ ۳. در حاشیۀ کنگرۀ بزرگداشت ، نشستی برگزار شد که در آن، جنبه‌های معطوف به و در تفکّر علامه مصباح ارائه شد. من در حاشیه و ذیلِ سخنان یکی از شاگردان گرانقدر ایشان، چه نکته‌ای را نگاشتم و به ایشان عرضه کردم. ایشان نیز پاسخ گفتند. این چند مسألۀ معرفتی را نقل می‌کنم تا لیبرال‌های ایرانی دریابند که «نکته‌های معرفتیِ حواشیِ تفکّرِ »، هم غنی‌ و قوّی‌ است و هم خلّاقانه و بازاندیشانه، تا چه رسد به «متن». و امّا آن نکته‌ها: 🔻[الف]. «» و «»، از سنخ «فلسفه‌های مضاف» هستند. در فلسفه‌های مضاف نیز باید بر اساس چهارچوب روش‌شناختیِ فلسفه، تنها بر «دلیل عقلی» تکیه کرد و از استناد به «نقل دینی»، بر حذر بود. اگر چنین است، پس این دو قلمرو معرفتی، «تک‌روشی» هستند، درحالی‌که در مباحث خویش، به نقل دینی نیز ارجاع داده است. حال یا باید گفت که ایشان وجود اصطلاح «فلسفه» را در فلسفه‌های مضاف، موجب «تقیّدِ روشی» قلمداد نمی‌کند، بلکه آن را بر «کلان‌نگری» حمل می‌کند، یا باید این‌گونه تحلیل کرد که استناد ایشان به نقل دینی، در مقام «تأیید بیرونی و ثانونی» است، نه «دلیل درونی و اوّلی». البتّه از نظر وی، درحالی‌که نقل دینی نمی‌تواند در قلمرو فلسفه‌های مضاف، از عهدۀ اثبات گزاره‌ها برآید، امّا در قلمرو پسافلسفۀ مضاف که علوم انسانی است، به‌قطع، نقش جدّی و تعیین‌کننده دارد و مولّد نظریه است. 🔻[ب]. معتقد به وجودِ «» به‌عنوان یک «ساختار اجتماعیِ» دارای «استقلالِ نسبی» از فرد و مرکّب از ارزش‌ها است. برخی از ارزش‌های فرهنگی، هم «منشأ انتزاعِ واقعی» دارند و اعتباریِ محض نیستند، ولی همۀ آنها یک «کلّیّت» را شکل می‌دهند که قدرتِ اثرگذاری بر فرد را دارد و معناده و افق‌ساز است. این جهت‌گیری، با «فردگراییِ محض»، تفاوت دارد؛ چنان‌که می‌توان گفت از نظر ایشان، هر چند فرهنگ، «امر عینی» نیست، امّا «امر خارجی» هست. نباید تصوّر کرد که قضایای خارجی، منحصر در قضایای عینی هستند. به‌بیان‌دیگر، فردباوریِ مصباح تا آنجا پیش نمی‌رود که به «انکار» فرهنگ بینجامد و یا آن را در برابر فرد، «منفعل» و «عاجز» تصویر کنند. او نوعی «رابطۀ دوسویه» و «نسبت متقابل» میان ساخت‌های اجتماعی و عاملیّت‌های انسانی برقرار می‌کند و این از موضع بینابینیِ وی در قلمرو «هستی‌شناسیِ اجتماعی» - و سپس تاریخی - حکایت می‌کند. 🔻 [ج]. بر این باور است که «عقلانیّتِ معطوف به فهم دینی»، در مجموع خویش و به طور کلّی، وضعِ تاریخیِ تکاملی دارد و فهم علمای اسلامی نسبت به دین، رو به پیشرفت داشته است. افزون‌براین، ایشان معتقد است که «ابتلائات جامعۀ اسلامی» در یک روند تاریخی، «سیر تشدیدشونده» دارند و در حال «پیچیده‌شدن» هستند و ازاین‌رو، «امکان‌های کمالی» نیز در حال فزون‌تر شدن هستند. این قبیل شدن‌های برآمده از متن حرکت تاریخ، نشان‌گر آن است که ایشان به «سیر تکاملیِ تاریخ»، باور دارد؛ هرچند حقیقتِ این تکامل را به تاریخ نسبت نمی‌دهد و «اجزا» و «عناصر» را متّصف به حکم می‌کند. ازاین‌رو، به‌صورت عَرَضی و ثانوی می‌توان مجموعۀ این تحرّکاتِ تکاملی و فزاینده را در کنار یکدیگر نشاند و در مقام اعتبار، تاریخ را نیز برخوردار از شدنِ تکاملی قلمداد نمود. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی (ره) 💢 حضرت آیت‌الله ، یکی از برجسته‌ترین صاحب‌نظرانی است که در طول سالیان دراز به آسیب‌شناسی علوم انسانی غربی، تبیین مبانی گوناگون علوم انسانی اسلامی و ارائه الگوی علمی برای تولید این گونه علوم پرداخته است. مجموعه حاضر به منظور ارائه دیدگاه‌های معظم‌له در خصوص مبانی اسلامی علوم انسانی تهیه شده است. ⭕️ بخش‌های مختلف این مجموعه با استفاده از آثار حضرت آیت‌الله ، تنظیم شده است. ⭕️ بخش اول به کلیات و تعریف مفاهیم اصلی (علم، اسلام، علم اسلامی، علوم انسانی، علوم انسانی اسلامی، و مبانی) اختصاص یافته، و بخش‌های بعدی به ارائه اصول اساسی مربوط به مبانی هفت‌گانه معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی، کلامی، انسان‌شناختی، ارزش‌شناختی، دین‌شناختی و روش‌شناختی می‌پردازند. ⭕️ این اثر با تلاش جمعی از پژوهشگران، حجج اسلام والمسلمین علی مصباح، مجتبی مصباح، محمود فتحعلی، محمدعلی محیطی اردکان و آقای دکتر حسن یوسفیان سامان یافته است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 مهندسی فرهنگی و موضوع تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور اعم از آموزش عالی و آموزش و پرورش و نیز تحول در علوم انسانی که در دوره‌های گذشته نیز مورد تأکید بوده است، هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است، به تعویق افتادن این امور خسارت بزرگی متوجه خواهد کرد. ⭕️۱۳۹۳/۰۷/۲۶ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
35.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 💢 در اولین روز سال 1989 میلادی ـ 11 دی 1367 ـ نامه معروف و تاریخی امام خمینی خطاب به آخرین رئیس جمهور شوروی در زمینه و ضرورت پرهیز روسیه از اتکا به غرب انتشار یافت. ⭕️ در شرایطی از صدای شکسته شدن استخوانهای سخن به میان آورد که اتحاد جماهیر شوروی هنوز به عنوان یک مجموعه و یکی از قدرتهای برتر جهان برقرار بود، جنگ سرد خاتمه نیافته بود، دیوار برلین به عنوان نماد جدائی شرق و غرب، فرو نریخته و حاکمیت کمونیسم بر قانون اساسی شوروی و مقدرات مردم در جمهوری های این کشور، هنوز برقرار بود. ⭕️ نامه تاریخی (س) توسط هیأت منتخب ایشان مرکب از ، و ، 13دی 1367در به گورباچف تحویل داده شد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 امام بنویس خمینی بخوان و امت بخوان و سلیمانی بشنو !! 💢 شاکله اصلی و روح حاکم بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تئوری امت و امامت است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 امام بنویس خمینی بخوان و امت بخوان و سلیمانی بشنو !! 💢 شاکله اصلی و روح حاکم بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تئوری امت و امامت است. ⭕️ اگر مسأله را از زاویه انسان تازه وارد به عالم ماده نگاه کنیم باید گفت انسان با ورود به دنیا، قوه ای است که قدرت کسب اوج کمالات را دارد. در این میان عده ای به فیض الهی و عنایت حق تعالی سلوک طریق کرده و عده ای بواسطه نقشه راه گروه اول(دین). ⭕️ در نگرش عرفانی اگر انسان بعد از شناخت اسما متصف به شأن ربوبی شود و به جرگه تدبیر امور فرد و جامعه وارد گردد بعد از پذیرش عموم جامعه به نائل می آید که اوج قله این مقام را درک کرده و در قوس صعود به مقام امامت رسیده اند و هر آن کس که از طریق شریعت مقدسه در پی ایشان در حال سلوک اسفار اربعه است در پی آنها می‌رود و اگر در وارد شود خواهد بود به معنای قرآنی. ⭕️ امت نیز در این میان برای سلوک باید خود را همسوی افق های امام توحیدی خود نماید و بدون همسو شدن با امام در پستو های خانه امکان سلوک حقیقی از دیدگاه قرآن وجود ندارد. ⭕️ لذا امروز ظرف تحقق رابطه قرآنی و عرفانی امام و امت و تجلی این رابطه مفروض در قانون ها ، برنامه ها و تربیت هاست!! ⭕️ تربیت یافتگان این مکتب همچون نماد تجلی مدل یا نبودند بلکه ایشان خالص ترین نماد تجلی حقیقت امامت در آینه امت بودند و چون افق ها را نزدیک امام امت خود یافته بودند سلوک را در ظرف با سرعتی فراتر از عزلت های رهبانی طی نموده و در نهایت به سعادت خود رسیدند و این همان عمق می باشد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌نکاتی در باره نگاه به"زن" در ایرانِ امروز ⭕️ «مرد» به عنوان «آدمِ» غالب، در طول تاریخ بیش از هر چیز با احساسِ غلبه بر «زن» ارضا شده‌ و شاید رایج‌ترین صورت سلطه‌ی بر «دیگری» همان باشد که بر «زن» رفته‌است. ردِّ نگاه کهترانگار به زن را در همه آثار متفکران و حکیمان ایرانی-اسلامی می‌توان یافت؛ از ابن‌سینا و ملاصدرا و سبزواری تا خاقانی و سعدی و مولوی. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نکاتی در باره نگاه به"زن" در ایرانِ امروز 💢 «مرد» به عنوان «آدمِ» غالب، در طول تاریخ بیش از هر چیز با احساسِ غلبه بر «زن» ارضا شده‌ و شاید رایج‌ترین صورت سلطه‌ی بر «دیگری» همان باشد که بر «زن» رفته‌است. ردِّ نگاه کهترانگار به زن را در همه آثار متفکران و حکیمان ایرانی-اسلامی می‌توان یافت؛ از ابن‌سینا و ملاصدرا و سبزواری تا خاقانی و سعدی و مولوی. ⭕️ گاه پرده باورهای تاریخی چنان زمخت است که قرن‌ها امکان تردید در باره یک موضوع را از آدمی می‌گیرد. اما هیچ‌کدام از اینها «آدم» امروزی را ملزم به تداوم آنچه در جریان بوده، نمی‌کند. ⭕️ در بین همه سنت‌های فکری-فرهنگی و اعتقادیِ جاری در ایران تنها در بخش‌هایی از سنت عرفان اسلامی است که «زن» با چشمانی شسته‌تر دیده‌شده، هر چند در همان آثار اندک به جا مانده، نشانه‌ّهای کوچک‌انگاری «زن» دیده می‌شود. عبدالرحمان جامی در کتاب نفحات‌الانس بعد از روایت احوال اولیاء، فصلی را به زنان عارفِ واصل اختصاص داده‌است. جامی در ابتدای این فصل اقرار می‌کند که اگر بنا بود زنان نیز مانند مردان معرفی شوند، زنان بر مردان برتری داشتند. اما در همان اندک صفحاتی که به معرفی زنان عارف پرداخته، نشانه‌های تحقیر آشکار است؛ چنان که اغلبِ زنانِ معرفی‌شده نام کاملی ندارند و با عناوینی عام مانند: زنی ناشناس، زنی مصری، زنی اصفهانی، مادر محمد و مادر حِسان از آنان یاد شده است. ⭕️ در مواریث فکری و فرهنگی ما البته برخی از بزرگان، «زن» را فارغ‌تر از هنجارهای جاری دیده‌اند. چنان که در اشعار فردوسی از فراست و داد و شجاعت زنان سخن رفته‌است. در بین بقیه مشاهیر جهان اسلام اندک استثنائات درخشان هم هست. محی‌الدین ابن‌عربی تنها متفکری است که فراتر از تنگناهای زمان، مقام زن و بلکه برتری او بر مرد را در شهود حق اعلام کرده و در ترجمان الاشواق شرحی ناب از نسبت “آدمِ زن" با حقیقت عرضه داشته. ⭕️ در جهانی که توانِ ساختارشکنی و نظر به ارزش‌ها و باورهای نهاده‌شده قوت گرفته، باید دیدگان را دائم از آنچه غالب بوده، شست. بی ‌نظرِ به گذشته، آینده‌ای نیست. اما گذشته را باید با پاک کردن غبارهای دوران دید. برای داوری در باره «زن» امروز، البته باید سراغ مواریث فکر و فرهنگ خویش رفت، اما آنچه نیاز ضروری اکنون است، شکافتن تقریرات و روایات قالب‌خورده و هنجارشده، و پرسش از اسباب شکل‌گیری آنهاست. ⭕️ زمان معاصر زمان واسازی و بازسازی است. گذشته هرچه بوده، گذشته است. هیچ ملتی نباید در شرمندگی از گذشتة خود بماند. چنان که در تحقیر و تنزیل زن،‌ ملتهای اروپایی از ملتهای مسلمان پیش بودند و از آن فرارفتند. زمان معاصر زمان درک تمایزات و بهره‌مندی از مزایای تمایزات است. ⭕️ در فرآیند بازشناسی «دیگری»، بازسازی نگاه به «زن» اهمیتی ویژه دارد. این بازسازی از دو سوی باید انجام شود. یکی نگاه مردان به «زن» ‌است و دیگری نگاه زنان به «زن». مردان در گذشته با داشتن نسبت فرمانروائی در حوزه عمومی، سلطه بر «زن» را به عنوان امری ذاتی و بلکه الهی تثبیت کرده‌اند. اما اکنون در فرآیندی از دگرگونی قرار گرفته‌ایم. باید تعاملی گسترده به کمک همه عناصر فرهنگیِ سنتی و مدرن و معاصر آغاز کرد. آیندهٔ زندگی ایرانیان، از جمله نسبتی با نتیجه این تعامل دارد. باید با بازشناسی گذشته و هضم شرایط کنونی وارد تعاملاتی از جنسی دیگر با «دیگری» شد؛ همان که امروز به صورت دوگانه‌هایی چون «زن» و «مرد» ظاهر شده‌است. ⭕️ باید با درک تمایزات میان «زن» و «مرد» وارد تجارب نوی شویم و به چشم‌اندازهای جدیدی برای این نسبت‌ نائل آئیم. نتیجه این تجارب و تعامل، در همه مقولات از الهیات و اخلاق تا اقتصاد و سیاست ظاهر خواهد شد. ⭕️ زن ناقص است،‌ همان‌طور که مرد ناقص است. کاستی باعث فروافتادن نمی‌شود. باید گشوده بود و گذشته را با مَحکِ تجارب اکنون ارزیابی کرد و نه اکنون را به محکمه گذشته برد. شرط اولِ ورود به موضوعاتی چنین خطیر، شستن چشم‌ها و طورهای دیگر دیدن است. استاد لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 بازیابی هویت زن در عقلانیت انقلاب اسلامی 💢 در گذشته های تاریخ مورد ظلم و ستم از سوی و مردان عامی و حتی خود زنان چه در مشرق زمین و چه در مغرب زمین قرار گرفته است و این مسئله را می توان در شواهد تاریخی و آثار دیروز بر امروز یافت!! ⭕️ قبل از آغاز به یک نوع مورد کم لطفی قرار گرفته و بعد از آغاز هم به نوع دیگری ولی در این میان الگویی با پشتوانه دیروز ولی با بازخوانی به طرح الگوی سومی می پردازد که هدفی جز و زن از چنگال ندارد البته این الگو ریشه در دارد ولی باز تاکید می کنم با بازخوانی،باز اندیشی و امتداد و از سوی هم مقهور الحاد نمی شود. ⭕️ امروز که سخنرانی را مشاهده می کردم ، شاهد تجلی عقلانیت سومی از میان سنت و مدرنیته در باب زنان بودم که بر خلاف عقلانیت های دیگر این عقلانیت برساخته ریشه در سنت دارد ولی با بازخوانی جدید و از سوی چون در ابتدای راه است نیاز به کار علمی و اساسی در بنیاد های حُکمی و حِکمی محرز است. ⭕️ لذا عقلانیت جدا از ، و دارد ولی چون در اقلیت قرار گرفته است همیشه ذیل جریان های هژمون دسته بندی می شود که با عقلانیت کنشی هیچ نسبتی ندارد و این جریان متاسفانه در خیلی از موارد مورد تفسیر جریان های غیر از خودش هم قرار گرفته است که موید این سخن افول عقلانیت کنشی این جریان در نهاد ها و ارگان های ذی ربط می باشد!! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
تقلیل سخنرانی امروز به این گزاره _کسانی که حجاب کامل ندارند را نباید متهم به بی‌دینی و ضد انقلابی کرد_ دوری از عمق دغدغه و اندیشه ایشان می باشد.
💢 پیشروی در غرب ریشه در دارد که هم خود تابع می باشد در حالی که خود هم نیاز به کالبد شکافی اساسی دارد. ⭕️ و این نگاه در تعارض با نگاه الهی به _ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً ۖ _ می باشد لذا دین باید نسبت خود را با علومی که آبشخورشان این رویکرد می باشد ، روشن سازد. ⭕️ با این مقدمه مشخص می شود که ایده ی بازسازی علوم انسانی توجیه معقولی دارد و آن این است که دین دارای آموزه‌های متنوع در زمینه‌های مختلف مانند حقیقت انسان، جهان و رابطه بین این دو دارد که در خیلی از مواقع در تعارض با نگاه مدرن و اومانیستی می باشد لذا طبیعی است که بیندیشیم چنین دینی نسبت به علوم انسانی صاحب نظر باشد. ⭕️ اینکه ما بخواهیم در مورد رفتار انسانی نظریاتی را بیان کنیم در ابتدا باید انسان را به درستی بشناسیم و شناخت انسان از راه دین و آموزه ها و تعالیم دینی و ارتباط انسان با جهان بهتر و شفاف تر است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b