eitaa logo
نردبان فقاهت
5.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ كما أن الفقه فَرَّارٌ، كذلك النحو فَرَّارٌ. ولا يقرّ إلا بالحفظ الأكيد، والتكرار والتطبيق. 1⃣ (فرار): أي: كلّما حفظته فرّ من ذهنك. 2⃣ (الفقه فرّار) كلمة لأحد العلماء. @Nardebane_feghahat
✅ ابن خلدون: 🔹 «ما زلنا و نحن بالمغرب نسمع أنه ظهر بمصر عالم بالعربية يقال له ابن هشام أنحى من سيبويه». @Nardebane_feghahat
امر بین الامرین.ogg
275.8K
✅❓سوال: 🔹 امر بین الامرین نه جبر است و نه تفویض. پس چیست؟ ✔️ پاسخ استاد میلانی @Nardebane_feghahat
فطرت چیست؟.ogg
84K
✅❓آیا جدا از عقل است؟ ✔️ پاسخ استاد میلانی @Nardebane_feghahat
✅ آیا استصحاب عدم ازلی مورد قبول است؟ 1⃣ مشهور: استصحاب عدم ازلی حجت است. 2⃣ شیخ انصاری: استصحاب عدم ازلی حجت نیست، زیرا ادله حجیت استصحاب از آن انصراف دارد. @Nardebane_feghahat
✔️ به دو مورد زیر توجه نمایید: 1⃣ اذا دار الأمر بین این که مشترک لفظی در نظر بگیریم یا مشترک معنوی؛ مشترک لفظی اولی است. 2⃣ اذا دار الأمر بین این که مجاز است یا مشترک لفظی؛ مجاز اولی است. ✅ این دوران الفاظ که ذکر گردید، تا قبل از زمان شیخ انصاری بسیار ارزشمند تلقّی می شد، تا جایی که اگر به شرح لمعه و مفاتیح الاصول سید مجتهد مراجعه نمایید، می بینید که پر است از این قواعد! 🔸 اما از زمان به بعد هیچ ارزشی نزد فقها نداشته است. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔹 امروز با کتاب «اجماعیات فقه الشیعة و احوط الاقوال من احکام الشریعة» آشنا شدم. نویسنده آن فقیهی به نام "آیت الله اسماعیل بن احمد مرعشی" می باشد که اجماع های فقهی شیعه را در چندین جلد از کتاب خود جمع آوری کرده است. هنوز این کتاب را نخوانده ام اما کتاب ارزشمندی به نظر می آید. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
بسمه تعالی. کانال نردبان فقاهت هم در ایتا فعال است و هم در تلگرام، اما اغلب مطالب کانال در تلگرام است. تلگرام : t.me/Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج استاد ۲۲ دی ۱۳۹۸ 🔸 مشهور در زمینی که از مسلمان خریده است ، گفته اند که : ذمی باید خمس زمین را خارج نموده و به مصارف خمس برساند که این حکم به عنوان یک جریمه برای عدم رغبت به خرید زمین های مسلمانان توسط ذمی ، ذکر شده است تا محذوری که هم اکنون در پیش آمده وجود نیاید. این مطلب از دلیل فهمیده می شود، زیرا هنگامی که گفته می شود : « أَیُّمَا ذِمِّیٍّ اشْتَرَى مِنْ مُسْلِمٍ أَرْضاً فَإِنَّ عَلَیْهِ الْخُمُس » دلالت بر این دارد که بر عین زمین تعلق گرفته است . ✅ پ.ن : کافر ذمی به خمس معتقد نیست لذا معنای این حکم ، آن است که باید خمس را از او بگیرند . @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج استاد 94/07/11 🔸 مرسله ای را مرحوم در مقنعه ذکر می‌کند: ✔️ «مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمُفِيدُ فِي الْمُقْنِعَةِ عَنِ الصَّادِقِ(ع) قَالَ: الذِّمِّيُّ إِذَا اشْتَرَى مِنَ الْمُسْلِمِ الْأَرْضَ فَعَلَيْهِ فِيهَا الْخُمُسُ.» 🔹 ولو مرسله است ولی چون از امام صادق نقل می‌کند و گفتیم اگر مثل مفید یا صدوق اینگونه روایتی را نقل کنند معلوم می‌شود که اعتماد داشتند که این کلام امام است و چنین مرسله‌ای کمتر از مرسلات نیست پس اعتماد مفید برای ما حجت است. @Nardebane_feghahat
✅ نوشتاری پیرامون صحیحه ابی عبیده حذاء: 🔹 «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاجَعْفَرٍ(علیه السلام) يَقُولُ أَيُّمَا ذِمِّيٍّ اشْتَرَى مِنْ مُسْلِمٍ أَرْضاً فَإِنَّ عَلَيْهِ الْخُمُسَ.» هر ذمی که از یک مسلمان ارضی را بخرد بر او است. ✔️ بررسی سندی: 1⃣ مقصود از «احمد بن محمد» یا احمد بن محمد برقی است یا احمد بن محمد اشعری، و هر دوی آن ها ثقه هستند. 2⃣ در وثاقت شکی نیست 3⃣ بحث در مورد ابی ایوب ابراهیم بن عثمان است. باید گفت که و او را توثیق کرده اند. 5⃣ مقصود از «ابوعبیدة الحذاء» زیاد بن عیسی است که ثقه می باشد. ⬅️ لذا همه روات آن ثقه هستند و روایت از حیث سند صحیحه است. 6⃣ مرحوم در مورد این روایت می‌فرماید: «بسند صحيح بل قيل أعلى درجات الصحة». 📚 ، ج16،ص64، 7⃣ نیز در مورد این روایت می گوید: «لأن ما أوردناه من السند من أعلى مراتب الصحة». 📚 مدارک الاحکام ج5، ص386 ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔸 خرید و معامله با مال متعلق خمس، علی القاعده معامله‌ای فضولی خواهد بود؛ ؛ ولی از بعضی روایات صحت آن برای منتقل الیه شیعه استفاده می شود. 🔹 لذا برخی فقهاء از جمله مرحوم ، مرحوم و آقای و... فرموده اند: اگر شخصی مالی را که خمس آن پرداخت نشده است را در ضمن هبه یا بیع و... به دیگری انتقال دهد؛ خمس از عین مال مذکور به ذمه‌ی منتقل منه، انتقال یافته و در نتیجه تصرفات منتقل الیه حلال است. @Nardebane_feghahat