eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ "اول ما خلق الله العقل" در روایات شیعه نیامده است 🔸 «و اما خبر "اول ما خلق الله العقل" فلم أجده فی طرقنا و إنّما هی فی طرق العامّة» 📚 بحارالانوار ج ۵۴ ص ۳۰۹ @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله : (90/08/23) 🔸 خانهٴ اهل بيت به خانهٴ خدا ملحق شده است . "لذا نماز در حرم" (با اينكه است و كنار قبر معصوم می باشد) نظير است و ثواب آن را دارد . نه تنها مكروه نيست بلکه ثواب مسجد را دارد نماز در حرم. @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله جوادی آملی : اردیبهشت 1372 ☑️ آن چه سبعهٴ معلّقه () را به زير كشيد ، هنر ادبي است و آن چه ديوار كعبه را از لوث معلقات سبع تطهير كرد ، هنر قرآن است ، چه اين‏كه آن چه بتكده را از بتها پاك مي‏ساخت ، تبر است كه يكي به دست حضرت ابراهيم بت‏شكن خليل الرحمن انجام شد و ديگري به زبان حضرت محمدبن عبدالله، حبيب الله منادي: «أنا أفصح من نطق » صورت پذيرفت. ✅ پ. ن : معلقات سبع هفت قصیده بزرگ شاعران نامی عرب بوده که در بین عرب بی نظیر محسوب می شده است. و شروح مختلفی بر آن نوشته شده است. گفته می شود که این اشعار تا مدتها بر دیوار آویزان بوده است. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله محمد جواد : 🔹 یکی از کارهایی که باید بشود این است که ما تا حالا فکر می‌کردیم جهاد دو نوع است یک و یک . اما باید گفت ما یک جهاد سوم داریم ، یک جهاد داریم که نه دفاعی است و نه ابتدایی. جهاد دفاعی دفاع از خود آدم است، از مال و جان و ناموس و … . اما یک جهاد دیگر داریم به نام "جهاد ذبی" که یک بعدش دفاع است اما دفاع از اسلام است ، بحث خود آدم مطرح نیست! 🔸 و عجیب این است که در کتاب فقها که وقتی مراجعه می‌کنیم چقدر شواهد خوبی داریم، این حرکت ملت عراق، فتوایی که مرجعیت عراق در مقابله با دادند بر اساس است، یعنی نه جهاد دفاعی بود، نه جهاد ابتدایی بود. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج آیت الله محمد جواد ☑️ آیت الکرسی 1 آیه است یا 3 آیه ؟! 🔷 یک ضرب المثلی هم هست که می‌گویند تا «هُمْ فیها خالِدُون» به نظر می‌ رسد ریشه‌ اش همین بحث است که چه مقدار است ! 🔶 در شرح بر ارشاد می‌فرماید «الظاهر أن المراد بآیة الکرسی الآیة التی تذکر فیها الکرسی» ظاهراً همین یک آیه است «اللهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىْ‌‌ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ» که به قول شهید ثانی لفظ کرسی در آن وجود دارد. 🔹 مرحوم محقق در مجمع الفائدة و البرهان همین نظر را دارد . آن وقت ایشان می‌گوید کما هو المقرّر عند القرّاء و المفسرین. 🔸 بعضی از شارحین اصول مثل (که یکی از حواشی خوب بر اصول کافی حاشیه ایشان است) می‌گوید : الظاهر که آیة الکرسی همین یک آیه است . 🔹 به مرحوم نسبت داده‌اند که ایشان گفته آیة الکرسی تا «هُمْ فیها خالِدُون» است. 🔸 ما وقتی کلمات را می‌بینیم فقط تنها دلیلی که برای اضافه‌ی این دو تا آیه تا «هُمْ فیها خالِدُون» هست مربوط به است، یا یوم است. از این فراتر نمی‌رود. یعنی ما یک روایتی که دلالت بر این داشته باشد که آیة الکرسی سه آیه است نداریم. در و آمده که آیة الکرسی با دو آیه‌ی بعد بخوانیم و اتفاقاً وقتی روایت را مراجعه می‌کنیم در روایات اصلاً تفکیک شده بین آیة الکرسی و این دو آیه . @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) ✅ آیت الله سید احمد حفظه الله : 🔸 کتابِ "جعفر بن محمد بن شریح حضرمی" جزء اصول ستة عشر است و کتاب به نحو به دست ما رسیده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) ✅ آیت الله سید احمد حفظه الله: 🔸 شیخ در «فهرست» نام جعفر بن محمد بن شریح را برده و طریق خودش را به ایشان ذکر کرده ولی اسم او را نبرده. 🔹 آقای هم سعی کرده توجیه کند که مصدر شیخ پیش مرحوم نجاشی نبوده. عرض کردیم: اصل این کار کار خوبی است ـ که انسان بین این فهرست‌ها و رجال و آنچه در روایات هست مقارنه کند ـ ولی باید شخص خودش در این کار مجتهد و صاحب‌نظر باشد. 🔸 مثلا مرحوم نجاشی برای خود جعفر کتابی ننوشته، لکن به مناسبتی از او اسم برده (حميد بن شعيب السبيعيّ الهمدانيّ كوفيّ...، له كتاب رواه عنه عدّة...، وله كتاب يرويه جعفر بن محمد بن شريح عنه عن جابر [فهرست اسماء مصنفي الشيعة 📚 رجال النجاشي ص 133 🔹 ولی برای خود ایشان کتاب نوشته (له كتاب، رُوّيناه بالإسناد الأوّل [جماعة من أصحابنا (حسین بن عبید الله و ابن‌عبدون و...)، عن أبي محمّد هارون بن موسى التلّعكبريّ]، عن ابن همّام، عن حميد، عن أحمد بن زيد بن جعفر الأزديّ البزّاز، عن محمد بن أُميّة بن القاسم الحضرميّ، عن جعفر بن محمّد بن شريح. 📚 الفهرست، ص 93، ش 148 @Nardebane_feghahat
✅ أمالی‌ نویسی یکی از روش‌های تحمل و نگارش حدیث است . در این روش استاد در مجلسی سخنرانی می‌کرد و شاگردان سخنان او را می‌نوشتند و جمع‌آوری می‌کردند تا کتابی می‌شد و آن را "الأمالی" یا "المَجالس" می‌خواندند . 🔸 مشهورترین نمونه‌های امالی نویسی در شیعه کتاب‌های ، شیخ ، و  است. @Nardebane_feghahat
✳️ زیارة الرضا (عليه السلام) مستحب و ملاقاة السلطان حرام ! محدث در انوار نعمانیه فرموده : با وثوق ترین بزرگان حدیث کرد مرا که سید جلیل و شیخ محقق ، ترک کردند زیارت مشهد رضوی (علی ساکنه افضل الصلوة) را از ترس اینکه مبتلا شوند به دخول بر سلطان عباس اول با اینکه از همه سلاطین شیعه تر بود، و در اشرف ماندند و به بلاد عجم نیامدند از ترس ورود بر سلاطین و در جایی دیده ام که فرمودند : زیارة الرضا علیه السلام مستحب و ملاقات السلطان حرام... قال المحدّث الجزائري في الأنوار النعمانية: وقد حدّثني أوثق مشايخي أنّ السيد الجليل محمّد صاحب المدارك والشيخ المحقق الشيخ حسن صاحب المعالم قد تركا زيارة المشهد الرضوي على ساكنه أفضل الصلاة خوفا من أن يكلّفهم الشاه عباس الأول بالدخول عليه، مع أنه كان من أعدل سلاطين الشيعة، فبقيا في النجف الأشرف ولم يأتيا إلى بلاد العجم احترازا من ذلك المذكور (خاتمة المستدرك ج۲ ص۸۴) @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) ☑️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد حفظه الله: 1395/12/21 🔹 راجع به کتاب محمد بن علی بن محبوب هم چند بار عرض کرده ایم که ایشان از بزرگان اشاعره قم است. 🔸 ایشان استادِ مرحوم نیست بلکه کلینی با یک واسطه از او نقل می کند. 🔹 ایشان در کل ، یک روایت هم ندارد. بله، کلینی در در ابواب ایمان و کفر فقط یک حدیث از ایشان نقل می کند. نمی دانیم چه نکته ای بوده است که کلینی روی این شخص و کتابش، حساسیت نشان داده است! 🔸 نام کتاب ایشان هم، «نوادر المصنف» یا «نوادر المصنفین» است. معلوم نیست که آیا مرادشان احادیث بسیار ناب بوده است (که مخصوصا با تعیبیرِ مصنفین می سازد) یا روایاتی که به آن، عمل نکرده اند؟ @Nardebane_feghahat
(۲) ☑️ درس خارج فقه آیت الله حفظه الله: 1395/2/20 🔸 محمد بن علی بن محبوب اشعری از بزرگان قم است. کرارا ما متعرض احوال ایشان اجمالا شدیم. ایشان کتابی به نام "نوادر المصنف" یا "نوادر المصنفین"، شاید هم "مصنف" صحیح‌تر باشد، حالا اسم کتاب هم محل کلام است. عرض کردیم مرحوم شیخ که بغداد آمدند از خراسان، این کتاب را به خط خودشان استنساخ کرده بودند، و همین نسخه بعدها در اختیار قرار گرفته. ابن ادریس تصریح می‌کند در بخش این هایی که از کتاب ابن محبوب نقل می‌کند از نسخه جدش مرحوم شیخ ابی جعفر طوسی است. 🔹 این "نوادر المصنفین" یا "نوادر المصنفِ" ایشان، احتمال می‌دهیم واقعا مراد همان "نادر" باشد یعنی غریب و شاذ ( باز در خود علم الحدیث هم این چند تا تعبیر را دارند. حدیث نادر، حدیث شاذ، حدیث غریب، حدیث منفرد، انفرد به، فرد، این تعابیر را دارند. بعضی‌ها هم خب طبعا بحث کردند که فرق اینها با همدیگر چیست که طبعا جای آن بحث‌ها اینجا نیست). علی ای حال آن که برای خود من تا حالا اجمالا روشن شده، این کتاب نوادر ایشان ظاهراً دیگر نوادر بوده، انصافا این یکی نوادر بود. احادیث نوادر را جمع آوری کرده، ظاهرش به نظر من این طور است. البته عرض کردم این را کسی ننوشته، این دیگر استظهار شخص خود من است. 🔸 خیلی "محمد بن علی بن محبوب" را با جلالت شأن نام می‌برد. اما از این کتاب ایشان مثلا حتی یک حدیث هم نقل نکرده است. این هم چیز غریبی است یعنی واقعا، در پنج جلدی که در باب فروع است، مرحوم شیخ کلینی حتی یک حدیث واحد هم از محمد بن علی بن محبوب ندارد. حالا علتش که نمی‌دانیم ما عرض کردیم خیلی از مطالب را فعلا مطرح می‌کنیم تا آقایان رویش کار بکنند شاید نتایجی پیدا بشود. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ✅ آیت الله سید احمد حفظه الله: 🔸 از عجایب این است که با این که محمد بن علی بن محبوب شیخ القمیین فی زمانه است، مرحوم حتی یک روایت از این کتاب در بخش فقه کافی نقل نکرده است. شیخ کلینی با یک واسطه شاگرد ایشان است. ایشان در کل کتاب کافی فقط یک حدیث از ایشان در کتاب "ایمان و کفر" نقل کرده است. 🔹 آنچه که ما الآن از کتاب محمد بن علی بن محبوب داریم نسخه‌ای است که شیخ طوسی به قلم خودشان استنساخ کرده‌اند. این بحث مهم نیست که آیا طریق ایشان به وی معتبر است یا نه؛ چون نسخه‌ای است که وقتی به بغداد آمد از کتاب محمد بن علی بن محبوب به خط خودشان استنساخ کردند و از این نسخه نقل می‌کند، روایات این نسخه انفراد و شاذ زیاد دارد کس دیگری مثل کلینی از این کتاب نقل نمی‌کند. نسبتا خیلی کم از این کتاب نقل می‌کند. بعد از شیخ طوسی این کتاب در اختیار قرار می‌گیرد و ایشان در خاتمة مقداری از این کتاب که نسخة دستخط شیخ طوسی بوده است نقل می‌کند. @Nardebane_feghahat