eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
42 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ سوالی از آیت الله مددی حفظه الله : 🔶 با عرض سلام خدمت استاد بزرگوار ؛ ما در یک تحقیق به یک مساله برخورد کردیم که در اینجای کار نیاز داریم مطالبی را در مورد دو تن از اصحاب ائمه (ع) بدانیم؛ در مورد و ؛ که نیاز داریم بدانیم این دو بزرگوار دقیقا یا حدودا از چه سال‌هایی به امام باقر یا امام صادق پیوستند و از "شیعیان" امام باقر یا امام صادق(ع) شدند (وبه عبارت دیگر آیا از ابتدا از شیعیان حضرت صادق (ع) بوده‌اند یا خیر) و زمان تولد و وفاتشان چه سال‌هایی بوده است؛ اگر ما را راهنمایی بفرمایید ممنون می‌شویم؛ با آرزوی سلامتی برای شما؛ ملتمس دعا. 🔷 پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم از این دو بزرگوار – و سایر اصحاب ائمّة علیهم السلام – اطلاعات دقیقی بلحاظ تاریخی – یا اصطلاحاً: تراجم – نداریم. و از این دو بزرگوار سابقه­‌ی غیر ولایت أهل بیت علیهم السلام در دست نداریم. @Nardebane_feghahat
☑️ درس خارج فقه استاد محمدجواد 1398/11/28 ✅ 🔸 مرحوم آقای در از باب رجال اسناد ، ابراهیم بن مهزیار را کرده است. 🔹 البته مرحوم آقای خویی بعدها از این مبنا اعراض کرده و فقط وثاقت مشایخ مستقیم و بی واسطه‌ی ابن قولویه را پذیرفتند؛ ابراهیم بن مهزیار هم از مشایخ بی واسطه‌ی نیست. 🔸 از روایت دیگر استفاده می شود که ابراهیم بن مهزیار وکیل حضرت بوده است اگر چه آن روایت از حیث سندی ضعیف می باشد ‌‌. 🔹 علاوه بر ضعف سند ، مرحوم آقای خویی را با ملازم نمی داند . 🔸 اما به نظر ما وکالت و وثاقت ملازم هم می باشند؛ زیرا که واسطه‌ی بین امام و مردم است باید و ظاهر الصلاح باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ تلِّعُکبريّ (با همین تلفظ! ) یکی از روات شیعه در است . 📚 سراغ رجال رفتم و دیدم راجع به او نوشته است : ⬅️ (هارون بن موسی التلعکبری کان في اصحابنا، ، لا يطعن عليه.) 🔹 مشخص می شود که انسان جلیل القدری بوده است. شیخ دربارۀ او نوشته : روی جمیع أُصول أصحابنا [روى جميع الأُصول والمصنَّفات. الأبواب (رجال الطوسيّ): 449/ 6386]. ☑️ به نقل در اقبال ، معتقد بوده است ماه رمضان را همیشه 30 روزه است. این نظریه بعدها متروک شد ، ولی به تعبیر حضرت آیت الله (حفظه الله) در قرن 3 و 4 بسیاری - از جمله صاحب کامل الزیارات- به این مسأله معتقد بوده اند و درباره آن سخن می‌ گفته اند. ✍ رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد حفظه الله : 🔹 در قرن چهارم دعوای شدیدی بین علمای ما بوده است که سی روزه است یا 29 روزه هم می شود. البته سی روزه بودن ماه رمضان، روایت دارد. 🔸 حتی هم در ابتدا قائل بود که ماه رمضان همیشه سی روزه است و بعدها از این نظر برگشت. 🔹 سپس شیخ طوسی هم دنبال ایشان رفت و تقریبا بعد از ایشان همه ی علمای ما گفتند که ماه رمضان هم مثل سائر ماه ها ناقص می شود. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد مددی حفظه الله : 🔸 صیرفی . این ها خاندانی از بنی تغلب هستند که در کوفه بودند، وجه معروف آن ها است و این برادرش است. اینها به حسب ظاهر صرّاف بودند و در آن زمان صیرفی کار مهمی بود. شاید عوامل انتقال مال به حضرت صادق(ع) هم بوده اند. یکی از صیارفه معتبر کوفه در مرکز شهر به حساب می آمده اند. چون شیعه بودند طبیعتاً مشکلاتی پیدا می کردند. یکی از روایات که در باب نماز پشت سر مخالفین (اهل سنت) است از طریق اوست. @Nardebane_feghahat
❓آیا وصیت کردن به بعد از مرگ صحیح است و آیا وراث حق اهداء عضو انسانی که به طور کامل از دنیا رفته یا دچار مرگ مغزی شده را دارند؟ ✅ پاسخ آیت الله حفظه الله تعالی : 🔹 اگر کسی در حال حیات خود کند که پس از مردن او عضوی از اعضای او را قطع کنند و به دیگری پیوند بزنند صحت این وصیّت محل اشکال است. و بریدن عضوی از اعضای بدن مسلمان مرده که از اعضاء رئیسه باشد،(مانند چشم و غیر آن) به منظور پیوند زدن آن به بدن شخص زنده و قطع کننده باید آن عضو را که دیه اعضای جنین مسلمان است بپردازد. ولی چنانچه زنده ماندن مسلمان متوقف باشد براین که عضو بدن مسلمان مرده ای را ببرند و به او پیوند زنند بریدن آن عضو ولی قطع کننده باید دیه آن را بپردازد و پس از پیوند که جزء بدن زنده گشت احکام بدن زنده بر آن جاری است، ضمناً کسی که دچار شده، مرده به حساب نمی آید لذا اهداء اعضاء او به دیگری . @Nardebane_feghahat
✅ درس خارج استاد 15/12/97 🔸... شبیه آنچه که پزشکان راجع به می‌‌گویند. یک پزشک کاری ندارد به نظر "عرف عام" که آیا عرف عام بعد از مرگ مغزی (ولو با توجه به واقعیت مرگ مغزی) می‌‌گوید که این شخص مُرد یا نمی‌گوید! کارشناس یا آن پزشکِ قانونی، می‌‌گوید من دنبال کشف یک حقیقتی هستم، من که می‌‌بینم این مغزش کاملا از کار افتاده، ‌قلبش هم با دستگاه می‌‌زند، ‌این حیاتش از نظر ما یک حیات نباتی است، ‌حالا مردم هر چی می‌‌خواهند بگویند بگویند. اما به دنبال صدق عرفی یک عنوان است بر موضوع. @Nardebane_feghahat
✅ "اول ما خلق الله العقل" در روایات شیعه نیامده است 🔸 «و اما خبر "اول ما خلق الله العقل" فلم أجده فی طرقنا و إنّما هی فی طرق العامّة» 📚 بحارالانوار ج ۵۴ ص ۳۰۹ @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله : (90/08/23) 🔸 خانهٴ اهل بيت به خانهٴ خدا ملحق شده است . "لذا نماز در حرم" (با اينكه است و كنار قبر معصوم می باشد) نظير است و ثواب آن را دارد . نه تنها مكروه نيست بلکه ثواب مسجد را دارد نماز در حرم. @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله جوادی آملی : اردیبهشت 1372 ☑️ آن چه سبعهٴ معلّقه () را به زير كشيد ، هنر ادبي است و آن چه ديوار كعبه را از لوث معلقات سبع تطهير كرد ، هنر قرآن است ، چه اين‏كه آن چه بتكده را از بتها پاك مي‏ساخت ، تبر است كه يكي به دست حضرت ابراهيم بت‏شكن خليل الرحمن انجام شد و ديگري به زبان حضرت محمدبن عبدالله، حبيب الله منادي: «أنا أفصح من نطق » صورت پذيرفت. ✅ پ. ن : معلقات سبع هفت قصیده بزرگ شاعران نامی عرب بوده که در بین عرب بی نظیر محسوب می شده است. و شروح مختلفی بر آن نوشته شده است. گفته می شود که این اشعار تا مدتها بر دیوار آویزان بوده است. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله محمد جواد : 🔹 یکی از کارهایی که باید بشود این است که ما تا حالا فکر می‌کردیم جهاد دو نوع است یک و یک . اما باید گفت ما یک جهاد سوم داریم ، یک جهاد داریم که نه دفاعی است و نه ابتدایی. جهاد دفاعی دفاع از خود آدم است، از مال و جان و ناموس و … . اما یک جهاد دیگر داریم به نام "جهاد ذبی" که یک بعدش دفاع است اما دفاع از اسلام است ، بحث خود آدم مطرح نیست! 🔸 و عجیب این است که در کتاب فقها که وقتی مراجعه می‌کنیم چقدر شواهد خوبی داریم، این حرکت ملت عراق، فتوایی که مرجعیت عراق در مقابله با دادند بر اساس است، یعنی نه جهاد دفاعی بود، نه جهاد ابتدایی بود. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج آیت الله محمد جواد ☑️ آیت الکرسی 1 آیه است یا 3 آیه ؟! 🔷 یک ضرب المثلی هم هست که می‌گویند تا «هُمْ فیها خالِدُون» به نظر می‌ رسد ریشه‌ اش همین بحث است که چه مقدار است ! 🔶 در شرح بر ارشاد می‌فرماید «الظاهر أن المراد بآیة الکرسی الآیة التی تذکر فیها الکرسی» ظاهراً همین یک آیه است «اللهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىْ‌‌ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ» که به قول شهید ثانی لفظ کرسی در آن وجود دارد. 🔹 مرحوم محقق در مجمع الفائدة و البرهان همین نظر را دارد . آن وقت ایشان می‌گوید کما هو المقرّر عند القرّاء و المفسرین. 🔸 بعضی از شارحین اصول مثل (که یکی از حواشی خوب بر اصول کافی حاشیه ایشان است) می‌گوید : الظاهر که آیة الکرسی همین یک آیه است . 🔹 به مرحوم نسبت داده‌اند که ایشان گفته آیة الکرسی تا «هُمْ فیها خالِدُون» است. 🔸 ما وقتی کلمات را می‌بینیم فقط تنها دلیلی که برای اضافه‌ی این دو تا آیه تا «هُمْ فیها خالِدُون» هست مربوط به است، یا یوم است. از این فراتر نمی‌رود. یعنی ما یک روایتی که دلالت بر این داشته باشد که آیة الکرسی سه آیه است نداریم. در و آمده که آیة الکرسی با دو آیه‌ی بعد بخوانیم و اتفاقاً وقتی روایت را مراجعه می‌کنیم در روایات اصلاً تفکیک شده بین آیة الکرسی و این دو آیه . @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) ✅ آیت الله سید احمد حفظه الله : 🔸 کتابِ "جعفر بن محمد بن شریح حضرمی" جزء اصول ستة عشر است و کتاب به نحو به دست ما رسیده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) ✅ آیت الله سید احمد حفظه الله: 🔸 شیخ در «فهرست» نام جعفر بن محمد بن شریح را برده و طریق خودش را به ایشان ذکر کرده ولی اسم او را نبرده. 🔹 آقای هم سعی کرده توجیه کند که مصدر شیخ پیش مرحوم نجاشی نبوده. عرض کردیم: اصل این کار کار خوبی است ـ که انسان بین این فهرست‌ها و رجال و آنچه در روایات هست مقارنه کند ـ ولی باید شخص خودش در این کار مجتهد و صاحب‌نظر باشد. 🔸 مثلا مرحوم نجاشی برای خود جعفر کتابی ننوشته، لکن به مناسبتی از او اسم برده (حميد بن شعيب السبيعيّ الهمدانيّ كوفيّ...، له كتاب رواه عنه عدّة...، وله كتاب يرويه جعفر بن محمد بن شريح عنه عن جابر [فهرست اسماء مصنفي الشيعة 📚 رجال النجاشي ص 133 🔹 ولی برای خود ایشان کتاب نوشته (له كتاب، رُوّيناه بالإسناد الأوّل [جماعة من أصحابنا (حسین بن عبید الله و ابن‌عبدون و...)، عن أبي محمّد هارون بن موسى التلّعكبريّ]، عن ابن همّام، عن حميد، عن أحمد بن زيد بن جعفر الأزديّ البزّاز، عن محمد بن أُميّة بن القاسم الحضرميّ، عن جعفر بن محمّد بن شريح. 📚 الفهرست، ص 93، ش 148 @Nardebane_feghahat
✅ أمالی‌ نویسی یکی از روش‌های تحمل و نگارش حدیث است . در این روش استاد در مجلسی سخنرانی می‌کرد و شاگردان سخنان او را می‌نوشتند و جمع‌آوری می‌کردند تا کتابی می‌شد و آن را "الأمالی" یا "المَجالس" می‌خواندند . 🔸 مشهورترین نمونه‌های امالی نویسی در شیعه کتاب‌های ، شیخ ، و  است. @Nardebane_feghahat
✳️ زیارة الرضا (عليه السلام) مستحب و ملاقاة السلطان حرام ! محدث در انوار نعمانیه فرموده : با وثوق ترین بزرگان حدیث کرد مرا که سید جلیل و شیخ محقق ، ترک کردند زیارت مشهد رضوی (علی ساکنه افضل الصلوة) را از ترس اینکه مبتلا شوند به دخول بر سلطان عباس اول با اینکه از همه سلاطین شیعه تر بود، و در اشرف ماندند و به بلاد عجم نیامدند از ترس ورود بر سلاطین و در جایی دیده ام که فرمودند : زیارة الرضا علیه السلام مستحب و ملاقات السلطان حرام... قال المحدّث الجزائري في الأنوار النعمانية: وقد حدّثني أوثق مشايخي أنّ السيد الجليل محمّد صاحب المدارك والشيخ المحقق الشيخ حسن صاحب المعالم قد تركا زيارة المشهد الرضوي على ساكنه أفضل الصلاة خوفا من أن يكلّفهم الشاه عباس الأول بالدخول عليه، مع أنه كان من أعدل سلاطين الشيعة، فبقيا في النجف الأشرف ولم يأتيا إلى بلاد العجم احترازا من ذلك المذكور (خاتمة المستدرك ج۲ ص۸۴) @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) ☑️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد حفظه الله: 1395/12/21 🔹 راجع به کتاب محمد بن علی بن محبوب هم چند بار عرض کرده ایم که ایشان از بزرگان اشاعره قم است. 🔸 ایشان استادِ مرحوم نیست بلکه کلینی با یک واسطه از او نقل می کند. 🔹 ایشان در کل ، یک روایت هم ندارد. بله، کلینی در در ابواب ایمان و کفر فقط یک حدیث از ایشان نقل می کند. نمی دانیم چه نکته ای بوده است که کلینی روی این شخص و کتابش، حساسیت نشان داده است! 🔸 نام کتاب ایشان هم، «نوادر المصنف» یا «نوادر المصنفین» است. معلوم نیست که آیا مرادشان احادیث بسیار ناب بوده است (که مخصوصا با تعیبیرِ مصنفین می سازد) یا روایاتی که به آن، عمل نکرده اند؟ @Nardebane_feghahat
(۲) ☑️ درس خارج فقه آیت الله حفظه الله: 1395/2/20 🔸 محمد بن علی بن محبوب اشعری از بزرگان قم است. کرارا ما متعرض احوال ایشان اجمالا شدیم. ایشان کتابی به نام "نوادر المصنف" یا "نوادر المصنفین"، شاید هم "مصنف" صحیح‌تر باشد، حالا اسم کتاب هم محل کلام است. عرض کردیم مرحوم شیخ که بغداد آمدند از خراسان، این کتاب را به خط خودشان استنساخ کرده بودند، و همین نسخه بعدها در اختیار قرار گرفته. ابن ادریس تصریح می‌کند در بخش این هایی که از کتاب ابن محبوب نقل می‌کند از نسخه جدش مرحوم شیخ ابی جعفر طوسی است. 🔹 این "نوادر المصنفین" یا "نوادر المصنفِ" ایشان، احتمال می‌دهیم واقعا مراد همان "نادر" باشد یعنی غریب و شاذ ( باز در خود علم الحدیث هم این چند تا تعبیر را دارند. حدیث نادر، حدیث شاذ، حدیث غریب، حدیث منفرد، انفرد به، فرد، این تعابیر را دارند. بعضی‌ها هم خب طبعا بحث کردند که فرق اینها با همدیگر چیست که طبعا جای آن بحث‌ها اینجا نیست). علی ای حال آن که برای خود من تا حالا اجمالا روشن شده، این کتاب نوادر ایشان ظاهراً دیگر نوادر بوده، انصافا این یکی نوادر بود. احادیث نوادر را جمع آوری کرده، ظاهرش به نظر من این طور است. البته عرض کردم این را کسی ننوشته، این دیگر استظهار شخص خود من است. 🔸 خیلی "محمد بن علی بن محبوب" را با جلالت شأن نام می‌برد. اما از این کتاب ایشان مثلا حتی یک حدیث هم نقل نکرده است. این هم چیز غریبی است یعنی واقعا، در پنج جلدی که در باب فروع است، مرحوم شیخ کلینی حتی یک حدیث واحد هم از محمد بن علی بن محبوب ندارد. حالا علتش که نمی‌دانیم ما عرض کردیم خیلی از مطالب را فعلا مطرح می‌کنیم تا آقایان رویش کار بکنند شاید نتایجی پیدا بشود. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ✅ آیت الله سید احمد حفظه الله: 🔸 از عجایب این است که با این که محمد بن علی بن محبوب شیخ القمیین فی زمانه است، مرحوم حتی یک روایت از این کتاب در بخش فقه کافی نقل نکرده است. شیخ کلینی با یک واسطه شاگرد ایشان است. ایشان در کل کتاب کافی فقط یک حدیث از ایشان در کتاب "ایمان و کفر" نقل کرده است. 🔹 آنچه که ما الآن از کتاب محمد بن علی بن محبوب داریم نسخه‌ای است که شیخ طوسی به قلم خودشان استنساخ کرده‌اند. این بحث مهم نیست که آیا طریق ایشان به وی معتبر است یا نه؛ چون نسخه‌ای است که وقتی به بغداد آمد از کتاب محمد بن علی بن محبوب به خط خودشان استنساخ کردند و از این نسخه نقل می‌کند، روایات این نسخه انفراد و شاذ زیاد دارد کس دیگری مثل کلینی از این کتاب نقل نمی‌کند. نسبتا خیلی کم از این کتاب نقل می‌کند. بعد از شیخ طوسی این کتاب در اختیار قرار می‌گیرد و ایشان در خاتمة مقداری از این کتاب که نسخة دستخط شیخ طوسی بوده است نقل می‌کند. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله : (90/08/23) 🔹 خدا غريق رحمت كند مرحوم را ... مرحوم كاشف‌الغطاء در دارد كه اگر الآن مسيحيّتي مانده يهوديّتي مانده به بركت است اسلام آمده را معرفي كرده، را معرفي كرده، را عَذرا و معصومه و مطهّره معرفي كرده وگرنه اين عهدين تحريف شده‌اي كه شرب خمر و امثال اينها را ـ معاذ الله ـ به انبيا نسبت مي‌دهد، كشتي گرفتن خدا با يعقوب را در بردارد، اين دين با پيشرفت علم ماندني نبود ، خرافه‌اي بود و فسون و فسانه . 🔸 قرآ‌ن آمد انجيل را معنا كرد ، تورات را معنا كرد، انبيا را معنا كرد، عصمت اين ها را روشن كرد، عذرا بودن مريم را معرفي كرد، اينها را زنده كرد. 🔹 يعني مسيحيت به وسيله قرآن مانده، يهوديّت به وسيله مانده وگرنه چيزي نمي‌ماند. @Nardebane_feghahat
1⃣ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْعَلَاءِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ یُقَاتِلُ دُونَ مَالِهِ فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ قُتِلَ دُونَ مَالِهِ فَهُوَ بِمَنْزِلَةِ الشَّهِیدِ فَقُلْتُ أَ یُقَاتِلُ أَفْضَلُ أَوْ لَا یُقَاتِلُ فَقَالَ أَمَّا أَنَا فَلَوْ کُنْتُ لَمْ أُقَاتِلْ وَ تَرَکْتُهُ 📚 کافی ج ۵ص ۵٢ 🔹 حسین می گوید : از امام صادق (علیه السلام) در مورد کسی که در دفاع از مالش قتال و جنگ می کند، پرسیدم. امام فرمودند: رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرموده است: کسی که در راه دفاع از مالش کشته شود، به منزله است. به امام گفتم :آیا قتال و جنگ کند بهتر است یا نکند؟ فرمود :اما اگر من باشم او را رها می کنم و قتال نمی کنم. 2⃣ الْبَجَلِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ قُتِلَ دُونَ عِیَالِهِ فَهُوَ شَهِیدٌ 📚 تهذیب ج۶ ص ١۵٧ 🔸 امام صادق (علیه السلام) از رسول الله (صلی الله علیه و آله) نقل کردند فرمودند : کسی که در راه دفاع از عیال خود کشته شود است. @Nardebane_feghahat
🔸 زمانی که خواهان پس از استبداد صغیر، تهران را فتح کردند و برخی در صدد به شهادت رساندن بودند، از طرف به اصطلاح خیرخواهان پیشنهاداتی به این شرح مطرح شد : 1⃣ شما مخفیانه از تهران خارج شوید و به عتبات عالیات بروید که در این صورت، کسی جرئت نخواهد کرد که شما را از حوزه نجف اشرف به ایران برگرداند. ✅ شیخ فضل الله در جواب گفت: این فرار است و فرار ننگ است و من هرگز این کار را نمی کنم. 2⃣ از طرف سفارت دولت عثمانی پیغام آوردند که ما پرچم آن دولت را بیاوریم ودر بالای بام منزل شما نصب کنیم که در این صورت با حمایت آن دولت، از خطر مصون خواهید ماند. ✅ شیخ در جواب فرمود: من زیر پرچم ولایت امیر مؤمنان (علیه السلام) زندگی کرده ام و هرگز زیر پرچم غیر امیر المؤمنین (علیه السلام) نمی روم. 3⃣ پیشنهاد شد که ایشان اجازه دهد پرچم دولت روس را بر فراز بام خانه اش نصب گردد. ✅ شیخ فضل اللّه در جواب فرمود که من محاسنم را در اسلام سفید کرده ام و هرگز زیر پرچم کفر نمی روم.  @Nardebane_feghahat
1⃣ پرسش: نقاشی انسان یا حیوان بعنوان اثر هنری یا در کتب علمی و تابلوهای آموزشی یا نقاشی ومجسمه گیاه چه حکمی دارد ؟ ✅ پاسخ: اشکال ندارد. 2⃣ پرسش: لطفا بفرمائید کشیدن (طراحی یا نقاشی) چهره انسان (ناقص یا کامل یا شناس یا ناشناس) و کشیدن موجودات دارای روح از نظر معظم له جایز است؟ ✅ پاسخ: اگر صرف باشد بدون تجسیم یا برآمدگی باشد حلال است. @Nardebane_feghahat
✅ اطلاعیه 🔸 لحظاتی پیش بنابر شهادت بعضی از موثقین، حلول ماه شوال المکرم برای حضرت آیت الله ثابت گردید. بنابراین یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹، اول شوال المکرم ۱۴۴۱، می‌باشد. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله محمد جواد : 🔸 مقصود از در بحث خمس، كساني هستند كه از طريق پدر به و انتساب دارند؛ بنابراین، کسانی که از طریق مادر انتساب دارند، مشمول این حکم نیستند؛ چرا كه قرآن مي‌فرمايد: (ادْعُوهُمْ ِلآبائِهِمْ)؛ یعنی ملاک در انتساب از طریق آباء و پدران است و افراد را باید به عنوان آباء آنان خواند. بنابراين، انتساب از طريق مادر كفايت نمي‌كند. @Nardebane_feghahat