eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
391 دنبال‌کننده
43 عکس
130 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد محمد صدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه توبه آیات ۴۰ و ۴۱ 🌿 إلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ ⏳ ۰۰:۰۱ تا ۰۰:۰۹ 🎶 مقام عجم 📜 حفص(۱) 🌿 فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ⏳ ۰۰:۱۲ تا ۰۰:۴۲ 🎶 مقام عجم(۲) 📜 حفص 🌿 فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ ⏳ ۰۰:۴۹ تا ۰۰:۵۹ 🎶 مقام عجم 📜 بلاخلاف = حفص(۳) 🌿 وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ⏳ ۰۱:۰۲ تا ۰۱:۲۶ 🎶 مقام عجم 📜 حفص 🌿 فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ⏳ ۰۱:۳۰ تا ۰۲:۰۱ 🎶 مقام عجم 📜 سوسی از ابوعمرو(۴) 🌿 فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْه ⏳ ۰۲:۰۶ تا ۰۲:۱۵ 🎶 مقام عجم 📜 بلاخلاف = سوسی 🌿 وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ⏳ ۰۲:۱۸ تا ۰۲:۴۳ 🎶 مقام عجم 📜 سوسی از ابوعمرو 🌿 وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ⏳ ۰۲:۴۸ تا ۰۲:۵۴ 🎶 مقام عجم(۵) 📜 بلاخلاف = سوسی 🖇 پانویس: (۱) در این قسمت از آیه، تمامی روایات بیست‌گانه به جز ۲ راوی ابن‌کثیر با روایت حفص موافقند (۲) هرچند برخی این شکل از اجرای عجم را چهارگاه نامیده‌اند، اما در منابع معتبر، چهارگاه به عنوان مقامی از خانواده عجم آمده که تفاوت آن با عجم در جنس دوم است نکته ۱ 👈 جنس دوم چهارگاه عبارت است از جنس رست و بنابراین تفاوت عجم و چهارگاه تنها در درجه هفتم مقام بروز می‌کند ❓ چرا؟ نکته ۲ 👈 در این فراز اگرچه جنس دوم مقام شنیده نمی‌شود لکن فقط یک بار و در عبارت «إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا» به درجه هفتم اشاره شده است نکته ۳ 👈 در این نغمه در جنس اصل نیز بعضا به نت رست اشاره می‌شود که چنین پدیده‌ای در قرائت قرّاء مصری معمول است. برای مثال در تکویر استاد عبدالباسط (۳) در این فراز هیچ اختلافی وجود ندارد و تمامی بیست روایت موافق هستند نکته ۱ 👈 در این‌گونه موارد بهتر است فراز را به آخرین روایت اجراشده بدانیم و در اینجا چون فراز قبلی به روایت حفص خوانده شده، پس این فراز نیز به همین روایت است، اگرچه ۱۹ روایت دیگر نیز با آن موافقند نکته ۲ 👈 در واقع تا زمانی که نشانه‌ای از تغییر روایت وجود ندارد منطقا باید تلاوت را ادامه همان روایت قبلی دانست. با این پیش‌فرض که همواره قاری در حال اجرای تنها یکی از روایات است نکته ۳ 👈 گاهی استاد مصری پس از اجرای چند فراز به یک روایت، به آیات قبل بازگشت نموده، تمامی آنها را مجددا به روایتی دیگر تلاوت می‌نماید. در این صورت برای تشخیص روایت جدید باید منطقا منتظر بمانیم تا نخستین مورد اختلاف قرائی اجرا شود (۴) به نظر می‌رسد استاد در عبارت «فِی الْغَارِ» به تقلیل الف اکتفا نموده، حال آنکه روایت سوسی اماله کبری است (۵) در اینجا جنس فرع مقام چهارگاه (رست) به وضوح و به طور کامل شنیده می‌شود 🔹 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکته تجویدی: 🔉 نکته تجویدی با بیان استاد سیدمحسن موسوی بلده 🔹 مقدمه‌ای بر ادغام و انواع آن جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت هشتم 🟡 همزه‌ها - بخش نخست - موارد اختلاف با حفص 💠 حمزه عبارات «أَاَْعْجَمِيّ»، «آمَنتُمْ»، «إِنَّكُمْ»، «أَن‌كَانَ» و «إِنَّ‌لَنَا» را در آیات زیر به خلاف حفص و با تحقیق دو همزه خوانده است: 👈 «أَأَعْجَمِيّ»، «ءَآمَنتُمْ»، «ءَإِنَّكُمْ»، «ءَأَن‌كَانَ» و «ءَإِنَّ‌لَنَا» 🌿 وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَاَْعْجَمِيٌّ وَ عَرَبِيٌّ ... ﴿فصّلت - ٤٤﴾ 🌿 قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ... ﴿طه - ٧١﴾ 🌿 قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ... ﴿شعراء - ٤٩﴾ 🌿 قَالَ فِرْعَوْنُ آمَنتُم بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ...  ﴿اعراف - ١٢٣﴾ 🌿 إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَاءِ ... ﴿اعراف - ٨١﴾ 🌿 أَن كَانَ ذَا مَالٍ وَبَنِينَ ﴿قلم - ۱٤﴾ 🌿 وَجَاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالُوا إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِن كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ ﴿اعراف - ١١٣﴾ 💠 حمزه دو کلمه «يَأْجُوجُ» و «مَأْجُوجُ» را همانند ورش به ابدال قرائت نموده است: 👈 «يَاجُوجُ» و «مَاجُوجُ» 🌿 حَتَّىٰ إِذَا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُم مِّن كُلِّ حَدَبٍ يَنسِلُونَ ﴿انبیاء - ٩٦﴾ 💠 قرائت حمزه در کلمه «يُضَاهِئُونَ» همانند ورش به حذف همزه و انتقال حرکت آن به «هـ» است (نقل و حذف): 👈 يُضَاهُونَ 🌿 ... يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَبْلُ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۚ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ ﴿توبه - ٣٠﴾ 💠 حمزه کلمه «رَءُوف» را در تمام قرآن بدون حرف مدی «و» و بر وزن«فَعُل» خوانده است: 👈 «رَءُف» 🌿 وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّهَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ ﴿نور - ٢٠﴾ 💠 حمزه «هُزُوًا» را به سکون «ز» و «كُفُوًا» را به سکون «ف» و هردو را به صورت مهموز قرائت کرده است: 👈 «كُفْؤًا» و «هُزْؤًا» 🌿 وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا ... ﴿لقمان - ٦﴾ 🌿 وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿توحید - ٤﴾ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🚦 نکات آموزشی وقف و ابتدا ❓ وقف و ابتدای آیات زیر از سوره مبارکه هود چگونه است؟ 🌿 ... قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّـهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ﴿٥٤﴾ مِن دُونِهِ ۖ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنظِرُونِ ﴿٥٥﴾ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
46.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبای آیات انتهایی سوره مبارکه فجر با صوت دلنشین اساتید برجسته عالم قرائت 🖤 تقدیم به محضر سیدالشهداء خدمت و یاران همراه 🇮🇷 📖 سوره مبارکه فجر آیات ۲۷ تا ۳۰ 💠 با نوای شیخ مصطفی اسماعیل، شیخ محمدصدیق منشاوی، شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد و شهریار پرهیزگار 🌿 يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ 🔹 ای روح آرام‌یافته! 🌿 ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾ 🔹 به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو 🌿 فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿٢٩﴾ 🔹 پس در میان بندگانم درآی 🌿 وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿٣٠﴾ 🔹 و در بهشتم وارد شو ✨جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🚦 نکات آموزشی وقف و ابتدا ❓ وقف و ابتدای آیات زیر از سوره مبارکه هود چگونه است؟ 🌿 ... قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّـهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ﴿٥٤﴾ مِن دُونِهِ ۖ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنظِرُونِ ﴿٥٥﴾ ✔️ گزینه ۱: ابتدا از «قَالَ» و وقف بر «تُشْرِکُون» - ابتدا از «مِن» و وقف بر «دُونِه» - ابتدا از «فَکِیدُونِی» و وقف بر «لَاتُنْظِرُون» ✔️ گزینه ۲: ابتدا از «قَالَ» و وصل به آیه بعد و وقف بر «دُونِه» - ابتدا از «فَکِیدُونِی» و وقف بر «لَاتُنْظِرُون» ✔️ گزینه ۳: ابتدا از «قَالَ» و وصل به آیه بعد و وقف بر «لَاتُنْظِرُون» ✔️ گزینه ۴: ابتدا از «قَالَ» و وقف بر «تُشْرِکُون» - ابتدا از «مِن» و وقف بر «لَاتُنْظِرُون» ✅ ۳ گزینه نخست قابل قبول و بهترین آنها گزینه ۲ است ❌ گزینه ۲ به وضوح اشتباه است 🗯 تحلیل: عبارت «مِنْ دُونِه» اصطلاحا «جارومجرور» است و لزوما باید به جایی متصل باشد. در نحو می‌گویند: جارومجرور نیاز به «مُتعلَّق» دارد 📌 همچنین در ترجمه نیز یافتن و دانستن این که جارومجرور به کدام اسم یا فعل متعلِّق است ضروری است ♻️ «مِنْ دُونِه» در این عبارت قرآنی به فعل «تُشْرِکُون» متعلق است و معنای آن می شود: «آنچه جز خدا می‌پرستید» 💠 اما در صورتی که از ماقبل خود قطع و به عبارت بعدی متصل گردد، گویا به «فَکِیدُونِی ...» متعلق خواهد بود و معنای آن می‌شود: «... پس درباره من نقشه بکشید و نیرنگ کنید، نه درباره او!» و لذا فساد در معنا ایجاد می‌شود ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت بسیار زیبا با صدای استاد عمران 🖤 تقدیم به روح شهدای خدمت 🇮🇷 📖 سوره مبارکه واقعه - آیات ۸ تا ۱۹ 🌿 فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿٨﴾ 🔹 سعادتمندان، چه بلندمرتبه‌اند سعادتمندان! 🌿 وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿٩﴾ 🔹 و شقاوتمندان، چه دون‌پایه‌اند شقاوتمندان! 🌿 وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾ 🔹 و پیشی‌گیرندگان [به اعمال نیک] که پیشی‌گیرندگان [به رحمت و آمرزش] اند 🌿 أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿١١﴾ 🔹 آنان مقربانند 🌿 فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿١٢﴾ 🔹 در بهشت‌های پرنعمت 🌿 ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ ﴿١٣﴾ 🔹 گروهی بسیار از پیشینیان 🌿 وَقَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِينَ ﴿١٤﴾ 🔹 و اندکی از پسینیان 🌿 عَلَى سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ ﴿١٥﴾ 🔹 بر تخت‌هایی زربافت 🌿 مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ ﴿١٦﴾ 🔹 در حالی که روبروی یکدیگر بر آنها تکیه دارند يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ ﴿١٧﴾ 🔹 نوجوانانی همیشه نوجوان، همواره [برای خدمت] پیرامونشان می‌گردند 🌿 بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ ﴿١٨﴾ 🔹 با قدح‌ها و کوزه‌ها و جام‌هایی از باده ناب و پاک 🌿 لَا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنْزِفُونَ ﴿١٩﴾ 🔹 که از نوشیدنش نه سردرد گیرند و نه مست و بی‌خرد شوند جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا از تلاوت استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 🖤 نثار روح مطهر حضرت روح‌الله و جمیع شهداء 🇮🇷 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا 🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ 🌈 و کسانی که از پروردگارشان پروا کردند گروه‌گروه به سوى بهشت سوق داده شوند 🌴 چون به آن رسند در حالی که درهایش از پیش گشوده شده است 🌸 نگهبانانش به آنان گویند: سلام بر شما، پاکیزه و نیکو شدید 🌙 پس وارد آن شوید که در آن جاودانه‌اید جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مقدمه‌ای بر ادغام و انواع آن در قرائت عاصم به روایت حفص - قسمت نخست 🔹 رابطه حروف با هم ۴ نوع است: ◽️ دو حرف یا مثل هم هستند ◽️ یا جنس هم هستند ◽️ یا نزدیک به هم هستند ◽️ یا هیچکدام (یعنی در واقع از هم دور هستند) ▪️ اگر مثل هم باشند مِثلَین یا مُتَماثِلَین ▪️ اگر از یک جنس باشند مُتجانسین ▪️ اگر به هم نزدیک باشند مُتقاربین ▪️ و الّا مُتباعدین خوانده می‌شوند 🖌 دو حرف را متماثل گوییم اگر مخرجشان به اضافه صفاتشان یکی باشد 👈 بنابراین هر حرف تنها با خودش متماثل است 💠 به طور مثال دو حرف «ن» در عبارت «من نَشاء» و دو حرف «م» در «علیهم ماکانوا» 📌 دو حرف را متجانس گوییم هرگاه مخرجشان یکی، اما صفاتشان متفاوت باشد 💠 مثلا حروف «ت» و «د» و «ط» متجانسند 💠 همچنین «ث» و «ذ» و «ظ» نیز متجانسند ☝️ نکته: برخی از حروف متجانس ندارند، مثلا حرف «ر» هیچ هم مخرجی ندارد و همچنین حرف «ض» 🔸 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🔉 تلاوت بسیار زیبا با صدای استاد محمدحکیم عمران 🖤 تقدیم به روح شهدای خدمت 🇮🇷 📖 سوره مبارکه واقعه - آیات ۸ تا ۱۹ 📝 تحلیل: 🌿 فأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿٨﴾ 🌿 وأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿٩﴾ 🌿 والسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾ 🌿 أولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿١١﴾ 🌿 في جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿١٢﴾ 📌 استاد در این چند فراز مقام رست را اجرا نموده است 🖌 در فراز دوم و در عبارت «مَا أَصْحَاب» به پایین‌ترین درجه در این مقطع اشاره نموده که درجه پنجم از دیوان ماقبل ماقبل اساسی است! یعنی 3 درجه پایین‌تر از قرار رست و نت بسیار پایین و سخت Re#😳 🖊 فراز بعدی راست‌کردان اجرا شده و در عبارت «الْمُقَرَّبُون» به یک درجه بالاتر از دوبل‌اکتاو (جواب‌الجواب) اشاره نموده که بالاترین درجه اجرا شده در این مقطع است 🌿 ثلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ ﴿١٣﴾ 🌿 وقَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِينَ ﴿١٤﴾ 🌿 علَى سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ ﴿١٥﴾ 🌿 متَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ ﴿١٦﴾ 💠 استاد سپس به نهاوند ورود می‌کند، لکن با سبک و روش خاص خود 📌 در اینجا استاد عمران، نهاوندی را اجرا نموده که فاصله درجات ۷ و ۸ آن یک‌پرده کامل است و نه همان‌گونه که باید باشد: نیم‌پرده 🖌 یعنی استاد به جای جنس دوم نهاوند (که در اصل باید «حجاز» باشد) «کرد» نشانده و فضای خاصی را به نمایش می‌گذارد. چنین فضایی را به طور مفصل‌تر در تلاوت شاهکار احزاب استاد نیز شاهد هستیم ❇️ در فراز دوم و سوم این مقطع نهاوند را به شکل اصلی خود می‌شنویم 🔸ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مقدمه‌ای بر ادغام و انواع آن در قرائت عاصم به روایت حفص - قسمت دوم 🔸 اقسام روابط حروف با یکدیگر و ارتباط آن با انواع ادغام، به بیان استاد موسوی بلده 📌 حروف متقارب حروفی هستند که مخرجشان به هم نزدیک باشد. برای نزدیکی ملاک خاصی وجود ندارد 💠 حروف متباعد حروفی هستند که مخرجشان از هم دور باشد و در دو موضع مختلف باشند 👈 مثلا حرف «ق» در دهان (کام) و مخرج حرف «غ» حلق است. این دو حرف نسبت به هم بعید هستند 🔹 هرچه فاصله مخرج دو حرف کمتر باشد احتمال ادغام بیشتر است و بالعکس. دو حرف متباعد هیچ شانسی برای ادغام با هم ندارند 🖌 پس ۴ نوع رابطه بین حروف داریم اما ۳ نوع ادغام وجود دارد یعنی ادغام متباعدین وجود ندارد. زیرا دو حرفی که از هم دور هستند هیچ نوع تنازعی با هم ندارند که ادغامی را ایجاب کند 🔸 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 فراز زیبا با صدای پنج تن از اساتید بزرگ 📖 بخشی از آیه سوم سوره مبارکه مائده 🌿 ... الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ... ﴿مائده - ۳﴾ 🔸 امروز دین شما را به حد کمال رسانیدم و بر شما نعمتم را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برایتان برگزیدم جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
هدایت شده از سید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 فراز زیبا با صدای روح‌نواز عنترسعیدمسلم 📖 آیات 15 تا 21 سوره مبارکه نازعات 🖤 تقدیم به ارواح عرشی شهدای خدمت 🇮🇷 🌿 إنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ ﴿١٥﴾ پرهیزکاران همه در بهشت و بر لب چشمه‌های آب غنوده‌اند 🌿 آخِذِينَ مَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَٰلِكَ مُحْسِنِينَ ﴿١٦﴾ آنچه را پروردگارشان عطا فرموده مى‌گيرند، زيرا كه آنها پيش از اين نيكوكار بودند 🌿 كانُوا قَلِيلًا مِّنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ ﴿١٧﴾ از شب اندکی را خواب می‌کردند 🌿 وبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ ﴿١٨﴾ و سحرگاهان از درگاه خدا طلب آمرزش و مغفرت می‌نمودند 🌿 وفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ﴿١٩﴾ و در اموالشان بر سائل و محروم حقّی منظور می‌داشتند 🌿 وفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ ﴿٢٠﴾ و در زمین برای اهل یقین ادله‌ای (از قدرت الهی) پدیدار است 🌿 وفِي أَنفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ ﴿٢١﴾ و هم در خود شما مردم، آیا نمی‌نگرید؟ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم به روایت حفص - قسمت سوم 1️⃣ ادغام کبیر: مدغم و مدغم‎فیه هر دو متحرک باشند، مانند «قِیلَ لَهُم» که می‌شود «قِیـل لَّهُم» نکته ۱: 👈 در روایت حفص (و اکثر روایات) قاری فقط به مواردی که «ادغام کبیر» در رسم‎الخط لحاظ شده عمل می‎کند و از جانب خود «ادغام کبیر» اجرا نمی‌نماید 🔸 مثلا عبارت «لاتأمَنّـا» در سوره مبارکه یوسف که در اصل «لاتأمَنُـنا» بوده یا «تأمُرونّی» در سوره زمر که در اصل «تأمُرونَنی» بوده و در آنها ادغام کبیر صورت گرفته است نکته ۲: 📌 موارد فوق بر اساس قواعد صرفی زبان و ادبیات عرب اتفاق می‌افتد و به تجوید مربوط نمی‎باشد. هرچند می‎دانیم بسیاری از نکات تجویدی بر پایه قواعد صرفی است و اصولا علم صرف را باید مادر علم تجوید به حساب آورد نکته ۳: 💠 در برخی از قرائات، ادغام کبیر جزو اصول قرائی می‌باشد. برای نمونه سوسی از ابوعمرو موارد بسیاری از ادغام کبیر را روایت نموده است: ▫️ سيَقُولُ لَكَ ==> سَيَقُول لَّكَ ◽️ سخَّرَ لَنَا ==> سَخَّر لَّنَا 💠 همچنین حمزه نیز مواردی از ادغام کبیر را اجرا نموده است: وَالذَّارِيَاتِ ذَرْوًا ==> وَالذَّارِيَات ذَّرْوًا بَيَّتَ طَائِفَةٌ ==> بَيَّت طَّائِفَةٌ نکته ۴: 🖌 ادغام کبیر بر سه گونه است: ▫️ متماثل همانند: بِنُورِ رَبِّهَا ==> بِنُور رَّبِّهَا ▫️ متجانس همانند: وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ ==> وَإِذَا النُّفُوس زُّوِّجَتْ ▫️ متقارب همانند: فَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ ==> فَاتَّخَذ سَّبِيلَهُ 2️⃣ ادغام صغیر: مدغم ساکن و مدغم فیه متحرک است. مانند «إنْ نَّعفُ» - «قُلْ رَّبِّ» 🔸 این نوع از ادغام نیز سه گونه است: متماثلین (مثلین) - متجانسین - متقاربین 🔸 ادامه دارد ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
🔉 فراز زیبا با صدای پنج تن از اساتید بزرگ 📖 بخشی از آیه سوم سوره مبارکه مائده 🌿 ... الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ... ﴿مائده - ۳﴾ 🔸 امروز دین شما را به حد کمال رسانیدم و بر شما نعمتم را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برایتان برگزیدم 📝 تحلیل: 📌 استاد عبدالباسط فراز نخست را در مقام صبا اجرا نموده و از «لَكُمُ الْإِسْلَامَ ...» به بیات منتقل شده است 🔹 استاد فراز دوم را با رست اجرا نموده‌اند 💠 استاد شعیشع فراز را در بیات خوانده است 🖌 استاد مرحوم شحات مقام صبا را برای تلاوت این آیه برگزیده‌اند 🔸 استاد محمود رمضان آیه را به حجاز تلاوت کرده‌اند 🔰 استاد السید متولی عبدالعال آیه را در سگاه (هزام) اجرا نموده‌اند جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت نهم 🟡 همزه‌ها - سکت بر ساکن قبل از همزه 🔸 سکت عبارت است از مکث کوتاه بدون تجدید نفس 💠 خلف از حمزه «سکت» بر حرف ساکن را روایت نموده هرگاه پیش از همزه قرار گرفته باشد 1⃣ همزه مفصول: در صورتی که ساکن در انتهای کلمه و همزه در ابتدای کلمه بعد باشد، روایت خلف «بخلف عنه» هر دو وجه «سکت» و «ادراج» (بدون سکت) است 🔹 مانند: ▫️ مَنْ آمَنَ ==> عدم سکت یا سکت بر «نْ» ◽️ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ ==> عدم سکت یا سکت بر «مْ» 2⃣ همزه موصول: در صورتی که حرف ساکن و همزه در یک کلمه قرار گرفته باشند، خلف سکت را تنها برای «شَيْء» و «الـ» (الف‌ولام تعریف) بلاخلاف روایت نموده و در سایر کلمات روایت او بلاخلاف «عدم سکت» است 🔹 مانند: ◽️ يَسْأَلُونَكَ ==> عدم سکت بلاخلاف ◽️ مِنَ الْأَرْضِ ==> سکت بر «الْـ» بلاخلاف ◽️ مِنْهُ شَيْءٌ ==> سکت بر «يْ» بلاخلاف 📌 نکته: 1⃣ در صورت وقف بر عبارات فوق، قواعد سکت اندکی متفاوت خواهد شد 2⃣ بر اساس طیّبةالنشر در برخی از طرق موارد سکت بیشتری نیز برای حمزه آمده است. از جمله سکت بر مدود منفصل و متصل و ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطعی زیبا با صدای مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل 📖 آیه 5 سوره مبارکه تحریم 🌈 به الحان و قرائات مختلف 🌿 عَسَىٰ رَبُّهُ إِن طَلَّقَكُنَّ أَن يُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَيْرًا مِّنكُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُّؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَيِّبَاتٍ وَأَبْكَارًا 🔸 اگر پيامبر شما را طلاق گويد، اميد است پروردگارش همسرانى بهتر از شما، مسلمان، مؤمن، فرمانبر، توبه‌كار، عابد، روزه‌دار و دوشيزه به او عوض دهد جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم به روایت حفص - قسمت چهارم 🔹 ادغامات به چند دسته تقسیم می‌شوند: 🔸ادغام متماثلین: دو حرف مثل هم در یکدیگر ادغام می‌شوند 📌 مانند ادغام دو حرف «میم» در عبارت «رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ» 📌 یا ادغام دو حرف «باء» در عبارت «اِذْهَب بِّکِتابی» 🔸ادغام متجانسین: دو حرف همجنس در یکدیگر ادغام می‌شوند 👈 منظور از همجنس، دو حرف هم‌مخرج است که در صفات متفاوت هستند 🖌 مانند ادغام «دال» در «تاء» در عبارت «قَد تَبَیَّنَ = قَتَّـبَیَّنَ» 🖌 یا «طاء» در «تاء» در عبارت «اَحَطتُ = اَحَتُّ» ❕ که البته این مثال از نوع ادغام ناقص است و بعدا تشریح خواهد شد 🔸ادغام متقاربین: دو حرف که هم‌مخرج نیستند ولی مخرج آنها نزدیک یکدیگر است ادغام می‌شوند ♻️ مانند «لام» در «راء» در عبارت «قُلْ رَبِّ = قُرَّبِّ» ♻️ و ادغام «قاف» در «کاف» در عبارت «اَلَمْ نَخْلُقْکُمْ = اَلَمْ نَخْلُکُّمْ» 🔸 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای روح‌نواز عنترسعیدمسلم 📖 آیات ۱۵ تا ۲۱ سوره مبارکه نازعات 📝 تحلیل ⏱ از ابتدا تا ۱:۰۶ 🌿 إنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ ﴿١٥﴾ 🌿 آخِذِينَ مَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَٰلِكَ مُحْسِنِينَ ﴿١٦﴾ 🌿 كانُوا قَلِيلًا مِّنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ ﴿١٧﴾ 🌿 وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ ﴿١٨﴾ 🌿 وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ﴿١٩﴾ 🎼 مقام صبا 📜 قرائت عاصم به روایت حفص ⏱ ادامه تلاوت تا ۱:۳۸ 🌿 إنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ ﴿١٥﴾ 🌿 آخِذِينَ مَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَٰلِكَ مُحْسِنِينَ ﴿١٦﴾ 🎼 مقام صبا 📜 قرائت حمزه به روایت خلاد (به دلیل غنه ادغام «و» نمی‌تواند روایت خلف باشد) ⏱ ادامه تلاوت تا ۲:۲۲ 🌿 كانُوا قَلِيلًا مِّنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ ﴿١٧﴾ 🌿 وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ ﴿١٨﴾ 🌿 وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ﴿١٩﴾ 🎼 مقام صبا 📜 قرائت عاصم به روایت حفص 💠 و در عبارت «وَبِالْأَسْحَارِ» تمامی قرائات اجرا می‌شود: ▫️ بار اول حفص و موافقان (شعبه، قالون، ابن‌کثیر، ابوالحارث، ...) ▫️ بار دوم ابوعمرو و دوری از کسایی ▫️ بار سوم ورش از نافع ▫️ و بار آخر حمزه ⏱ ادامه تلاوت تا ۲:۴۹ 🌿 وفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ ﴿٢٠﴾ 🌿 وفِي أَنفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ ﴿٢١﴾ 🎼 مقام رست 📜 قرائت نافع به روایت ورش 👈 عبارت «أَفَلَا تُبْصِرُون» در بار اول به طریقی غیر از شاطبیه است ❓ چرا؟ 🔸 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم به روایت حفص - قسمت پنجم 🔷 چند نکته در باب ادغام متقاربین: 📌 در ادغام یرملون به جز حرف «نون» بقیه جزو ادغام متقارب هستند 🖌 مانند: «مِن لَّدُنکَ» 📌 در ادغام «الـ» تعریف در حروف شمسی به جز حرف «لام» بقیه جزو ادغام متقارب محسوب می‌شود 🖌 مانند: «الرَّحمن» 🔸 در قرائت عاصم، ادغام متقارب در حروف حلقی انجام نمی‌شود 🖌 مانند: «فَاصْفَحْ عَنهُم» که فقط سوسی آن را به ادغام روایت نموده است 🔸 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شعبان عبدالعزیز صیاد 📖 آیات ۳۷ تا ۴۳ سوره مبارکه کهف 🌿 قالَ لَهُ صَاحِبُهُ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَكَفَرْتَ بِالَّذِي خَلَقَكَ مِن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّاكَ رَجُلًا ﴿٣٧﴾ رفیقش بدو گفت: آیا به خدایی که نخست از خاک و بعد از نطفه تو را آفرید و آن‌گاه مردی کامل و آراسته خلقت ساخت کافر شدی؟ 🌿 لـٰكِنَّا هُوَ اللَّهُ رَبِّي وَلَا أُشْرِكُ بِرَبِّي أَحَدًا ﴿٣٨﴾ من پروردگارم آن خدای یکتاست و هرگز به خدای خود احدی را شریک نخواهم ساخت 🌿 ولَوْلَا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ ۚ إِن تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنكَ مَالًا وَوَلَدًا ﴿٣٩﴾ و تو چرا وقتی به باغ خود درآمدی نگفتی که همه چیز به خواست خداست و جز قدرت خدا قوه‌ای نیست؟ اگر تو مرا از خود به مال و فرزند کمتر دانی ... 🌿 فعَسَىٰ رَبِّي أَن يُؤْتِيَنِ خَيْرًا مِّن جَنَّتِكَ وَيُرْسِلَ عَلَيْهَا حُسْبَانًا مِّنَ السَّمَاءِ فَتُصْبِحَ صَعِيدًا زَلَقًا ﴿٤٠﴾ امید است خدا مرا بهتر از باغ تو بدهد و بر بوستان تو آتشی فرستد که باغت یکسره نابود و با خاک یکسان گردد 🌿 أوْ يُصْبِحَ مَاؤُهَا غَوْرًا فَلَن تَسْتَطِيعَ لَهُ طَلَبًا ﴿٤١﴾ یا آبش به زمین فرو رود و دیگر هرگز نتوانی آب به دست آری ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
57.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 اثر جدید حیدر البیاتی ⭐️ نوحه زیبا و کوتاه «کوکب مشایة» ⌛️ صفر ۱۴۴۶ 🌎 النجف الأشرف، هیئة خدمة عبدالله الرضیع ▫️ كوكب مشّاية و إجيناك ▫️ عالمنا الاول شفناك ▫️ كل حُر بالدنيا ناداك ▫️ لبَّيك حُسين 📝 شعر: مصطفی العیساوی 🎼 ملودی: حیدر البیاتی 🔸دانلود کلیپ با زیرنویس فارسی 🔸 مشاهده متن کامل عربی 🔸 کانال حیدر البیاتی در ایتا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
هدایت شده از جلسه تخصصی قرائت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 اجرای فاخر گروه «یس» شهرستان بهشهر 🏴 به مناسبت اربعین حسینی 📝 شعر: مرتضی حیدری آل‌کثیر 🎶 ملودی: سیدعبدالوحید موسوی 🎼 تنظیم: مجتبی یوسفی 🎚 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی 🎥 کارگردان: حر قلی‌زاده 🎬 تدوین: علی علی‌زاده 📌 کاری از مرکز آفرینش‌های هنری بسیج مازندران و مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 وجوه مختلف قرائت کلمه «یَهدّی» 📖 در آیه ۳۵ سوره مبارکه یونس 🔉 به بیان استاد «ایمن رشدی سوید» 🌿 ... أَفَمَن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لَّايَهِدِّي إِلَّا أَن يُهْدَىٰ ... ﴿یونس - ۳۵﴾ 🔸 آیا آن که به راه حق رهبری می‌کند سزاوارتر به پیروی است یا آن که خود هدایت نیابد مگر آنکه هدایتش کنند؟ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup