جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیستوهفتم 4️⃣ شفتان (لبها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حرو
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت بیستوهشتم (آخر)
5️⃣ خیشوم (اقصی الانف)
📌 خیشوم جایگاه خروج «غنه» است
🖌 «ن» و «م» صفت «غنه» دارند و صدای این ۲ حرف به صورت غنه از خیشوم خارج میشود
🔸 محل تكوين حرف «م» لبهاست ولى به دليل پايين آمدن نرمكام و بسته شدن راه خروج هوا از دهان، هوا وارد فضاى بينى شده، صداى «م» از «خيشوم» شنيده مىشود
🔹 مخرج حرف «ن» زبان است ولى به همان دلیل پیشین، صداى آن از «خيشوم» شنيده مىشود
✅ خیشوم مجرای عبور صدای «ن» و «م» است
📚 برگرفته از:
«پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#خیشوم
#غنه
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
5.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد شیخ راغب مصطفی غلوش
📖 سور مبارکه بروج آیات ۱۱ تا ۲۲ و علق ۱ تا ۵
💠 تلاوت کوتاه (مناسب تقلید)
🌿 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ ﴿١١﴾
🌿 إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ ﴿١٢﴾
🌿 إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ ﴿١٣﴾
🌿 وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ ﴿١٤﴾
🌿 ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ ﴿١٥﴾
🌿 فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ ﴿١٦﴾
🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْجُنُودِ ﴿١٧﴾
🌿 فِرْعَوْنَ وَثَمُودَ ﴿١٨﴾
🌿 بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي تَكْذِيبٍ ﴿١٩﴾
🌿 وَاللَّهُ مِنْ وَرَائِهِمْ مُحِيطٌ ﴿٢٠﴾
🌿 بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ ﴿٢١﴾
🌿 فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ ﴿٢٢﴾
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿١﴾
🌿 خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾
🌿 اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿٣﴾
🌿 الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾
🌿 عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿٥﴾
#غلوش
#بروج
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکته تجویدی:
🔉 نکته ظریف تجویدی با بیان استاد «سیدمحسن موسوی بلده»
📌 درجات تفخیم حروف استعلاء
#تجوید
#تفخیم
#استعلاء
#موسویبلده
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد السید متولی عبدالعال
📖 سوره مبارکه حشر آیات ۲۳ و ۲۴
💠 تلاوت کامل: سوره شوری آیات ۱ تا ۱۵ و حشر آیات ۱۸ تا ۲۴
🌿 هوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿٢٣﴾
🔸 اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست، همان فرمانروای پاک، سالم از هر عیب و نقص، ایمنیبخش، چیره، شکستناپذیر، جبرانکننده، شایسته بزرگی، خدا از آنچه شریک او قرار میدهند منزّه است
🌿 هوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿٢٤﴾
🔸 اوست خدای آفریننده عالم و پدیدآرنده جهان و جهانیان، نگارنده صورت خلقان، او راست نامهای نیکو، آنچه در آسمانها و زمین است همه به تسبیح و ستایش او مشغولند و اوست مقتدر حکیم
#متولی
#عبدالعال
#حشر
#صوتولحن
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد السید متولی عبدالعال 📖 سوره مبارکه حشر آیات ۲۳ و ۲۴ 💠 تلاوت کامل: سوره شو
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد السید متولی عبدالعال
📖 سوره مبارکه حشر آیات ۲۳ و ۲۴
🗯تحلیل:
📌 دو فراز نخست این قطعه در مقام «رست» اجرا شده است. فراز دوم به لحاظ ردیف موسیقی قرآنی «راست کردان» نام دارد
🔹 «کردان» از قطعات زیبا و دلنشین مقام رست است که بهترینهای آن را باید در تلاوتهای استاد مصطفی اسماعیل جستجو کرد
🖌 این نغمه با اشاره کامل به درجه اکتاو مقام رست حالت خاص خود را نشان میدهد و معمولا جنس بالای مقام رست (جنس رست) کاملا برجسته میشود
🔸 استاد عبدالعال معمولا کردان را اجرا نمیکند که این به سبک استاد و نحوه انتخاب پرده قرار مربوط است. اما این که در اینجا از این نغمه استفاده نموده به دلیل پایینتر بودن پرده (قرار) از حالت معمول همیشگی است و به همین دلیل (پایین بودن) است که استاد در فراز بعد، تلاوت را بالا میبرد
❓ استاد چگونه پرده قرار را بالا میبرد؟
❓ مرحوم متولی عبدالعال قرار تلاوت را چه مقدار بالاتر بردهاند؟
🔹 پس از اصلاح درجه قرار، حالا تلاوت سر جای درستش قرار گرفته و استاد بیاتهای ویرانگر خود را آغاز میکند ...
#تحلیل
#صوتولحن
#متولی
#عبدالعال
#رست
#کردان
#بیات
#حشر
#انتقال
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد محمد صدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه توبه آیات ۴۰ و ۴۱ 🌿 إلَّا تَنصُرُوهُ فَقَد
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد محمد صدیق منشاوی
📖 سوره مبارکه توبه آیات ۴۰ و ۴۱
🌿 إلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ
⏳ ۰۰:۰۱ تا ۰۰:۰۹
🎶 مقام عجم
📜 حفص(۱)
🌿 فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا
⏳ ۰۰:۱۲ تا ۰۰:۴۲
🎶 مقام عجم(۲)
📜 حفص
🌿 فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ
⏳ ۰۰:۴۹ تا ۰۰:۵۹
🎶 مقام عجم
📜 بلاخلاف = حفص(۳)
🌿 وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا
⏳ ۰۱:۰۲ تا ۰۱:۲۶
🎶 مقام عجم
📜 حفص
🌿 فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا
⏳ ۰۱:۳۰ تا ۰۲:۰۱
🎶 مقام عجم
📜 سوسی از ابوعمرو(۴)
🌿 فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْه
⏳ ۰۲:۰۶ تا ۰۲:۱۵
🎶 مقام عجم
📜 بلاخلاف = سوسی
🌿 وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا
⏳ ۰۲:۱۸ تا ۰۲:۴۳
🎶 مقام عجم
📜 سوسی از ابوعمرو
🌿 وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
⏳ ۰۲:۴۸ تا ۰۲:۵۴
🎶 مقام عجم(۵)
📜 بلاخلاف = سوسی
🖇 پانویس:
(۱) در این قسمت از آیه، تمامی روایات بیستگانه به جز ۲ راوی ابنکثیر با روایت حفص موافقند
(۲) هرچند برخی این شکل از اجرای عجم را چهارگاه نامیدهاند، اما در منابع معتبر، چهارگاه به عنوان مقامی از خانواده عجم آمده که تفاوت آن با عجم در جنس دوم است
نکته ۱ 👈 جنس دوم چهارگاه عبارت است از جنس رست و بنابراین تفاوت عجم و چهارگاه تنها در درجه هفتم مقام بروز میکند
❓ چرا؟
نکته ۲ 👈 در این فراز اگرچه جنس دوم مقام شنیده نمیشود لکن فقط یک بار و در عبارت «إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا» به درجه هفتم اشاره شده است
نکته ۳ 👈 در این نغمه در جنس اصل نیز بعضا به نت رست اشاره میشود که چنین پدیدهای در قرائت قرّاء مصری معمول است. برای مثال در تکویر استاد عبدالباسط
(۳) در این فراز هیچ اختلافی وجود ندارد و تمامی بیست روایت موافق هستند
نکته ۱ 👈 در اینگونه موارد بهتر است فراز را به آخرین روایت اجراشده بدانیم و در اینجا چون فراز قبلی به روایت حفص خوانده شده، پس این فراز نیز به همین روایت است، اگرچه ۱۹ روایت دیگر نیز با آن موافقند
نکته ۲ 👈 در واقع تا زمانی که نشانهای از تغییر روایت وجود ندارد منطقا باید تلاوت را ادامه همان روایت قبلی دانست. با این پیشفرض که همواره قاری در حال اجرای تنها یکی از روایات است
نکته ۳ 👈 گاهی استاد مصری پس از اجرای چند فراز به یک روایت، به آیات قبل بازگشت نموده، تمامی آنها را مجددا به روایتی دیگر تلاوت مینماید. در این صورت برای تشخیص روایت جدید باید منطقا منتظر بمانیم تا نخستین مورد اختلاف قرائی اجرا شود
(۴) به نظر میرسد استاد در عبارت «فِی الْغَارِ» به تقلیل الف اکتفا نموده، حال آنکه روایت سوسی اماله کبری است
(۵) در اینجا جنس فرع مقام چهارگاه (رست) به وضوح و به طور کامل شنیده میشود
🔹 ادامه دارد ...
#تحلیل
#منشاوی
#توبه
#صوتولحن
#قرائات
#عجم
#چهارگاه
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکته تجویدی:
🔉 نکته تجویدی با بیان استاد سیدمحسن موسوی بلده
🔹 مقدمهای بر ادغام و انواع آن
#تجوید
#ادغام
#موسویبلده
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت هفتم 🟡 «هاء» ضمیر - نمونهها 🌿 ... فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّ
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت هشتم
🟡 همزهها - بخش نخست - موارد اختلاف با حفص
💠 حمزه عبارات «أَاَْعْجَمِيّ»، «آمَنتُمْ»، «إِنَّكُمْ»، «أَنكَانَ» و «إِنَّلَنَا» را در آیات زیر به خلاف حفص و با تحقیق دو همزه خوانده است:
👈 «أَأَعْجَمِيّ»، «ءَآمَنتُمْ»، «ءَإِنَّكُمْ»، «ءَأَنكَانَ» و «ءَإِنَّلَنَا»
🌿 وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَاَْعْجَمِيٌّ وَ عَرَبِيٌّ ... ﴿فصّلت - ٤٤﴾
🌿 قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ... ﴿طه - ٧١﴾
🌿 قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ... ﴿شعراء - ٤٩﴾
🌿 قَالَ فِرْعَوْنُ آمَنتُم بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ... ﴿اعراف - ١٢٣﴾
🌿 إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَاءِ ... ﴿اعراف - ٨١﴾
🌿 أَن كَانَ ذَا مَالٍ وَبَنِينَ ﴿قلم - ۱٤﴾
🌿 وَجَاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالُوا إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِن كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ ﴿اعراف - ١١٣﴾
💠 حمزه دو کلمه «يَأْجُوجُ» و «مَأْجُوجُ» را همانند ورش به ابدال قرائت نموده است:
👈 «يَاجُوجُ» و «مَاجُوجُ»
🌿 حَتَّىٰ إِذَا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُم مِّن كُلِّ حَدَبٍ يَنسِلُونَ ﴿انبیاء - ٩٦﴾
💠 قرائت حمزه در کلمه «يُضَاهِئُونَ» همانند ورش به حذف همزه و انتقال حرکت آن به «هـ» است (نقل و حذف):
👈 يُضَاهُونَ
🌿 ... يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَبْلُ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۚ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ ﴿توبه - ٣٠﴾
💠 حمزه کلمه «رَءُوف» را در تمام قرآن بدون حرف مدی «و» و بر وزن«فَعُل» خوانده است:
👈 «رَءُف»
🌿 وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّهَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ ﴿نور - ٢٠﴾
💠 حمزه «هُزُوًا» را به سکون «ز» و «كُفُوًا» را به سکون «ف» و هردو را به صورت مهموز قرائت کرده است:
👈 «كُفْؤًا» و «هُزْؤًا»
🌿 وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا ... ﴿لقمان - ٦﴾
🌿 وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿توحید - ٤﴾
#قرائات
#خلف
#حمزه
#همزه
#همزهمفرده
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
🚦 نکات آموزشی وقف و ابتدا
❓ وقف و ابتدای آیات زیر از سوره مبارکه هود چگونه است؟
🌿 ... قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّـهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ﴿٥٤﴾ مِن دُونِهِ ۖ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنظِرُونِ ﴿٥٥﴾
#وقفوابتدا
#هود
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
46.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبای آیات انتهایی سوره مبارکه فجر با صوت دلنشین اساتید برجسته عالم قرائت
🖤 تقدیم به محضر سیدالشهداء خدمت و یاران همراه 🇮🇷
📖 سوره مبارکه فجر آیات ۲۷ تا ۳۰
💠 با نوای شیخ مصطفی اسماعیل، شیخ محمدصدیق منشاوی، شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد و شهریار پرهیزگار
🌿 يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾
🔹 ای روح آرامیافته!
🌿 ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾
🔹 به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو
🌿 فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿٢٩﴾
🔹 پس در میان بندگانم درآی
🌿 وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿٣٠﴾
🔹 و در بهشتم وارد شو
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🚦 نکات آموزشی وقف و ابتدا ❓ وقف و ابتدای آیات زیر از سوره مبارکه هود چگونه است؟ 🌿 ... قَالَ إِنِّي
🚦 نکات آموزشی وقف و ابتدا
❓ وقف و ابتدای آیات زیر از سوره مبارکه هود چگونه است؟
🌿 ... قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّـهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ﴿٥٤﴾ مِن دُونِهِ ۖ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنظِرُونِ ﴿٥٥﴾
✔️ گزینه ۱:
ابتدا از «قَالَ» و وقف بر «تُشْرِکُون» - ابتدا از «مِن» و وقف بر «دُونِه» - ابتدا از «فَکِیدُونِی» و وقف بر «لَاتُنْظِرُون»
✔️ گزینه ۲:
ابتدا از «قَالَ» و وصل به آیه بعد و وقف بر «دُونِه» - ابتدا از «فَکِیدُونِی» و وقف بر «لَاتُنْظِرُون»
✔️ گزینه ۳:
ابتدا از «قَالَ» و وصل به آیه بعد و وقف بر «لَاتُنْظِرُون»
✔️ گزینه ۴:
ابتدا از «قَالَ» و وقف بر «تُشْرِکُون» - ابتدا از «مِن» و وقف بر «لَاتُنْظِرُون»
✅ ۳ گزینه نخست قابل قبول و بهترین آنها گزینه ۲ است
❌ گزینه ۲ به وضوح اشتباه است
🗯 تحلیل:
عبارت «مِنْ دُونِه» اصطلاحا «جارومجرور» است و لزوما باید به جایی متصل باشد. در نحو میگویند: جارومجرور نیاز به «مُتعلَّق» دارد
📌 همچنین در ترجمه نیز یافتن و دانستن این که جارومجرور به کدام اسم یا فعل متعلِّق است ضروری است
♻️ «مِنْ دُونِه» در این عبارت قرآنی به فعل «تُشْرِکُون» متعلق است و معنای آن می شود: «آنچه جز خدا میپرستید»
💠 اما در صورتی که از ماقبل خود قطع و به عبارت بعدی متصل گردد، گویا به «فَکِیدُونِی ...» متعلق خواهد بود و معنای آن میشود: «... پس درباره من نقشه بکشید و نیرنگ کنید، نه درباره او!» و لذا فساد در معنا ایجاد میشود
#وقفوابتدا
#تحلیل
#هود
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup