هدایت شده از سید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت دوم - وصل اقبح
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل و بیان تفاوت میان آنها و همچنین میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت سیزدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 از ميان تيغه ز
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت چهاردهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
◾️ در توليد اين حروف، تيغه زبان به پايه دندانهاى ثناياى بالا و چين خوردگیهاى بعد از لثه در قسمت آغازين كام بالا مىچسبد
◾️ كنارهاى زبان از دو طرف كام، روى دندانهاى كنارى وصل مىشود و راه عبور هوا از دهان را مىبندد. نرمكام نیز راه عبور هوا از بينى را مىبندد و هوا کاملا محبوس میشود
◾️ به محض باز شدنِ بست ايجاد شده در محل تيغه زبان و پايه دندانهاى ثنايا به يكباره ادای حرف صورت میگیرد
🖌 این حروف را «نِطعی» نامیدهاند (در برخی منابع نَطعی و نِطَعی نیز آمده است). نطع به معنی سقف دهان است
♻️ برخی دلیل این نامگذاری را خارج شدن این ۳ حرف از سقف دهان دانستهاند:
👈 ويقال لها: نطعية، لخروجها من نَطْع الغار، أي: سقفه
♻️ بعضی دیگر با این نظریه موافق نبوده و دلیل نامگذاری را صرفا نزدیکی مخرج این ۳ حرف با نطع دانستهاند:
👈 تسمى هذه الأحرف الثلاثة نطعية لمجاورة مخرجها نطع غار الحنك الأعلى وهو سقفه، لا لخروجها منه كما قيل
📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
«پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی
«فن الالقاء» اثر طه عبدالفتاح مقلد
«تاجالعروس من جواهرالقاموس» اثر المرتضى الزبيدی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#تاجالعروس
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#سرزبان
#نطعی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت پنجاهم – بررسی و تحلیل
🌿 الم﴿١﴾
الف، لام، ميم
🌿 ذلِكَ الْكِتَابُ لَارَيْبَ ۛ فِيهِ هُدًى لِلمُتَّقِينَ ﴿٢﴾
در این کتاب هیچ شکی نیست، سراسرش برای پرهیزکاران هدایت است
🌿 الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿٣﴾
آنان که به غیب ایمان دارند و نماز را برپامیدارند و از آنچه به آنان روزی دادهایم انفاق میکنند
🌿 والَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿٤﴾
و آنان که به آنچه به سوی تو و آنچه پیش از تو نازل شده مؤمن هستند و به آخرت یقین دارند
🌿 أولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٥﴾
آنان از سوی پروردگارشان بر هدایتند و آنانند که رستگارند
🌿 إنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿٦﴾
برای کافران مساوی است چه بیمشان دهی یا بیمشان ندهی، ایمان نمیآورند
🌿 ختَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿٧﴾
خدا بر دلها و گوشهایشان مُهر نهاده و بر چشمهایشان پردهای است و برای آنان عذابی بزرگ خواهد بود
🌿 ومِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ ﴿٨﴾
و گروهی از مردم میگویند: ما به خدا و روز قیامت ایمان آوردیم، در حالی که مؤمن نیستند
#تحلیل
#قرائات
#یاسینالجزائری
#ورش
#بقره
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت پنجاهم – بررسی و تحلیل 🌿 الم﴿١﴾ الف، لام، ميم 🌿 ذلِكَ ا
🔉 تلاوت ترتیل با صدای «یاسین الجزائری» به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه بقره آیات ۱ تا ۹
🗯 تحلیل:
1️⃣ اصول
▪️ نقل و حذف:
بِالْآخِرَةِ - بِالْيَوْمِ الْآخِرِ
▪️ ترقیق راء:
بِالْآخِرَةِ
▪️ تفخیم لام:
الصَّلَاةَ
▪️ مد بدل:
بِالْآخِرَةِ - آمَنَّا - بِالْيَوْمِ الْآخِرِ - آمَنُوا
👈 در تثلیث مد بدل، قاری به وجه قصر (بلامد) عمل نموده است
▪️ صله میم جمع:
أَأَنْذَرْتَهُمْ
▪️ تقلیل:
أَبْصَارِهِمْ
▪️ ابدال همزه مفرده:
يُؤْمِنُونَ - لَايُؤْمِنُونَ - بِمُؤْمِنِينَ
▪️همزه مزدوج:
أَأَنْذَرْتَهُمْ
👈 قاری به ابدال همزه دوم و بالتبع اشباع مد حاصله اقدام نموده است
✅ وجه دیگر، تسهیل همزه دوم میباشد
2️⃣ فروع (فرشالحروف)
وَ ما يَخْدَعُونَ 👈 وَ ما يُخَادِعُونَ
✔️ نکته:
🔹 در قرائت نافع به روایت ورش، عبارت «الم» یک آیه مستقل نیست و بنابراین پایان آیه نخست عبارت «... هُدًى لِلْمُتَّقِينَ» میباشد
#تحلیل
#قرائات
#یاسینالجزائری
#ورش
#بقره
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمد عبدالعزیز حصان» 📖 سوره مبارکه انعام آیات ۱۵۴ تا ۱۵۶ 🌿 ثُمَّ آتَيْن
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمد عبدالعزیز حصان»
📖 سوره مبارکه انعام آیات ۱۵۴ تا ۱۵۶
🌿 وهَٰذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ
🖌 در فراز بعدی، حجاز (به عنوان جنس فرع هزام) به خوبی شنیده میشود، لکن از عبارت «اَنزَلناه» جنس حجاز، مبدل به ثلاثی بیات (صبا) و بلافاصله در «فَاتَّبِعوه» جنس صبا میشود
📌 استاد در عبارت «فَاتَّبِعوه» با ایجاد قفله بر روی درجه قرار صبا (درجه سوم سگاه) حس مقام صبا را به طور کامل به مستمع منتقل کردهاند. اگرچه که در صبا ایجاد قفله بر روی درجه سوم نیز ممکن و زیباست
🌿 فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
🖊 در ادامه از «فَاتَّبِعوه» مجددا با هزام و عراق به قفله ختم میشود. (البته به نظر میرسد بنای استاد بر اجرای هزام بوده لکن اندکی ناکوکی سبب شده لحن در نقاطی به سمت عراق بغلتد)
🌿 أنْ تَقُولُوا إِنَّمَا أُنْزِلَ الْكِتَابُ عَلَىٰ طَائِفَتَيْنِ مِنْ قَبْلِنَا وَإِنْ كُنَّا عَنْ دِرَاسَتِهِمْ لَغَافِلِينَ
🔸 در این ۲ فراز اتفاقات فرازهای پیشین تکرار شده است:
🔹 شروع با هزام، سپس اشاره به جنس صبا و در آخر فرود به هزام
👈 تنها در «... قَبلِنا وَ اِن ...» استاد اشارهای کوتاه به جنس نهاوند نیز نمودهاند
#تحلیل
#صوتولحن
#حصان
#انعام
#سگاه
#اوشار
#بستهنکار
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
هدایت شده از سید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت سوم - ابتدای اقبح
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل برابر آییننامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمد عبدالعزیز حصان» 📖 سوره مبارکه انعام آیات ۱۵۴ تا ۱۵۶ 🌿 وهَٰذَا كِت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمد عبدالعزیز حصان»
📖 سوره مبارکه انعام آیات ۱۵۴ تا ۱۵۶
🌿 ثُمَّ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ تَمَامًا عَلَى الَّذِي أَحْسَنَ وَتَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لَعَلَّهُمْ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ ﴿١٥٤﴾
🌿 وَهَٰذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ﴿١٥٥﴾
🌿 أَنْ تَقُولُوا إِنَّمَا أُنْزِلَ الْكِتَابُ عَلَىٰ طَائِفَتَيْنِ مِنْ قَبْلِنَا وَإِنْ كُنَّا عَنْ دِرَاسَتِهِمْ لَغَافِلِينَ ﴿١٥٦﴾
✅ بنابراین در این مقطع کوتاه از استاد حصان به ۵ مقام از مجموعه سگاه اشاره مختصر یا مفصلی شده است:
▪️ هزام 👈 جنس فرع: حجاز
▪️ عراق 👈 جنس فرع: بیات
▪️ سگاه 👈 جنس فرع: رست
▪️ بستهنکار 👈 جنس فرع: صبا
▪️ اوشار 👈 جنس فرع: نهاوند
📝 تحلیل صوتی
📌 بالاترین درجه صوتی اجرا شده در فراز سوم در عبارت «لَعَلَّهُمْ» درجه سوم از دیوان مابعد اساسی
🖌 پایینترین درجه صوتی اجرا شده درجه نخست از دیوان اساسی (درجه جواب)
✅ بنابراین جمعا در این مقطع 10 درجه صوتی اجرا شده است
#تحلیل
#صوتولحن
#حصان
#انعام
#سگاه
#اوشار
#بستهنکار
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت چهاردهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه ز
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت پانزدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
🖌 این حروف را «نِطعی» نامیدهاند
♻️ برخی دلیل این نامگذاری را خارج شدن این ۳ حرف از سقف دهان دانستهاند و بعضی دیگر با این نظریه مخالفت نموده، دلیل را صرفا نزدیکی مخرج این ۳ حرف با نطع دانستهاند
♻️ برخی منابع (متأخر) این حروف را «اسنانیّه - لثویّه» نامیدهاند
❓چرا؟
👈 زیرا تجارب آواشناسى جديد و آزمايش روى حروف نشان داده است كه در اداء این ۳ حرف، تيغه زبان علاوه بر چسبیدن به لثه و پايه دندانهاى ثناياى بالا، به قسمتى از خود دندانها نيز وصل مىشود و به همين دليل با اینکه اصطلاح «نطعى» به طور اجمالى و تقريبى قابل قبول است، اما عنوان «اسنانية لثويه» (دندانى، لثوى) مناسبتر و دقیقتربه نظر میرسد
📚 برگرفته از «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی
#تجوید
#علامی
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#سرزبان
#تیغهزبان
#نطعی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹
🌿 ولَقَدْ هَمَّتْ بِهِ ۖ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ ۚ كَذَٰلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ ۚ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ﴿٢٤﴾
🔹و آن زن آهنگ وى كرد و [يوسف نيز] اگر برهان پروردگارش را نديده بود آهنگ او مىكرد. چنين [كرديم] تا بدى و زشتكارى را از او بازگردانيم، چرا كه او از بندگان مخلص ما بود
🌿 واسْتَبَقَا الْبَابَ وَقَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ ۚ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٢٥﴾
🔹و به سوی در شتافتند و پیراهن یوسف را از پشت پاره کرد و کنار در به شوهرش برخوردند، بانو گفت: کسی که نسبت به خانوادهات قصد بدی کند کیفرش جز زندان یا شکنجه دردناک چیست؟!
🌿 قالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَنْ نَفْسِي ۚ وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ أَهْلِهَا إِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ ﴿٢٦﴾
🔹یوسف گفت: او خود از من کام خواست و گواهی از خاندان بانو چنین داوری کرد: اگر پیراهن یوسف از جلو پاره شده، بانو راست میگوید و یوسف از دروغگویان است
🌿 وإِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَهُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ ﴿٢٧﴾
🔹و اگر از پشت پاره شده، بانو دروغ میگوید و یوسف راستگوست ...
#تحلیل
#صوتولحن
#عبدالباسط
#یوسف
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت چهارم - وصل اقبح در فواصل آیات
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل برابر آییننامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
#وقفوابتدا
#دولتی
#اقبح
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹ 🌿 ولَقَدْ هَم
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹
🌿 ولَقَدْ هَمَّتْ بِهِ
🔹 مقطع با رست آغاز شده است. استاد در این فراز جنس رست را با قفله بر روی درجه سوم اجرا نمودهاند که البته درجه سوم رست، شاهد سگاه است و اگر کسی بیمقدمه و بدون پیشزمینه، تنها همین یک فراز کوتاه را بشنود حتما بوی سگاه را از آن استشمام خواهد کرد تا رست
🌿 وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ ۚ كَذَٰلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ ۚ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ﴿٢٤﴾
📌 در این فراز مخلوطی از رست و چهارگاه را میشنویم که البته رست غالب است
♻️ تفاوت رست و چهارگاه 👇
◾️ رست یک مقام اصلی، دارای خانوادهای گسترده و عبارتست از ۲ جنس راست به صورت منفصل
◾️ چهارگاه یکی از مقامهای فرعی (مرکب) از خانواده عجم و عبارتست از عجم _ رست به صورت منفصل
✅ بنابراین تفاوت بین دو مقام در درجه سوم نمودار میشود
❓ چرا؟
👈 استاد عبدالباسط این فراز را در وسعت یک دیوان (اکتاو) کامل از درجه پنجم دیوان ماقبل اساسی (كَذَٰلِكَ) تا درجه پنجم دیوان اساسی (إِنَّهُ) اجرا کرده است و هرگاه به درجه سوم جنس عجم اشاره شده طبعا چهارگاه و در غیراینصورت همان رست خواهد بود
#تحلیل
#صوتولحن
#عبدالباسط
#یوسف
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت پنجاهویکم – بررسی و تحلیل
🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى﴿١٥﴾ إِذْ نَادَاهُ رَبُّهُ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى﴿١٦﴾ اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى﴿١٧﴾ فَقُلْ هَلْ لَكَ إِلَىٰ أَنْ تَزَكَّى﴿١٨﴾ وَأَهْدِيَكَ إِلَىٰ رَبِّكَ فَتَخْشَى﴿١٩﴾ فَأَرَاهُ الْآيَةَ الْكُبْرَى﴿٢٠﴾ فَكَذَّبَ وَعَصَى﴿٢١﴾ ثُمَّ أَدْبَرَ يَسْعَى﴿٢٢﴾ فَحَشَرَ فَنَادَى﴿٢٣﴾ فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى﴿٢٤﴾ فَأَخَذَهُ اللَّهُ نَكَالَ الْآخِرَةِ وَالْأُولَى﴿٢٥﴾ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَعِبْرَةً لِمَنْ يَخْشَى﴿٢٦﴾ أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا﴿٢٧﴾ رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا﴿٢٨﴾ وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا﴿٢٩﴾ وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا ﴿٣٠﴾ أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَمَرْعَاهَا﴿٣١﴾ وَالْجِبَالَ أَرْسَاهَا﴿٣٢﴾ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِأَنْعَامِكُمْ﴿٣٣﴾ فَإِذَا جَاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرَى﴿٣٤﴾ يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ مَا سَعَى﴿٣٥﴾ وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِمَنْ يَرَى﴿٣٦﴾ فَأَمَّا مَنْ طَغَى﴿٣٧﴾ وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا﴿٣٨﴾ فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى﴿٣٩﴾ وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى﴿٤٠﴾ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى﴿٤١﴾
📝 تحلیل بفرمایید 👇
❓ ایراداتی که میتوان در حوزه قرائات بر تلاوت وارد نمود
❓ موارد دووجهی (یا چندوجهی) در تلاوت
❓ اختلافات در فرشالحروف
❓ اصول قرائی
#تحلیل
#قرائات
#ورش
#الکوشی
#نازعات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت پانزدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه ز
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت شانزدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
❇️ تفاوت میان تلفظ «د» و «ت»:
🖌 تنها تفاوت در اين است كه «تاء» از حروف «مهموس» مىباشد: يعنى، در توليد آن تارهاى صوتى به ارتعاش درنمىآيد
🖌 در حالى كه «دال» داراى صفت «جهر» است: یعنی تارهاى صوتى در آن مرتعش مىشود
❗️ نکته:
🔸 «د» و «ت» هردو دارای صفت شدت هستند و در هنگام سکون برای این که صدایشان به گوش برسد باید از مخرج خود کنده شوند
🔹 «د» چون جهر و شدت را باهم دارد از حروف قلقله است. «دال» ساکن به محض شروع تلفظ، از مخرج خود جدا و قلقله آن آغاز میشود و در واقع بیشتر مدتزمان ادای «د» ساکن به صورت قلقله است
🔹 اما «تاء» صفت همس دارد و پس از این که مدتزمان کشش آن به پایان رسید از مخرج خود جدا و صدای آن آشکار میشود
✅ «تاء» ساکن (همانند «کاف» ساکن) اگرچه از حروف قلقله نیست، لکن داراى سكون كامل هم نيست، زيرا صفت شدّت سبب مىشود به حالت انفجارى توليد شود و اين حالت مخالف با سكون كامل است
📚 برگرفته از «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی
#تجوید
#علامی
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
#نطعی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت پنجاهویکم – بررسی و تحلیل 🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى﴿
🔉 تلاوت ترتیل با صدای «العیون الکوشی» به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه نازعات آیات ۱۵ تا ۴۱
❓ ایرادی که میتوان در حوزه قرائات وارد نمود
🖌 میزان تقلیل شیخ «العیون الکوشی» در برخی از عبارات بیش از حد بوده، از حالت اماله صغری به اماله کبری بدل گردیده است
❗️نکته
🔸 بارها متذکر شدیم که میزان تقلیل و اماله در قرائت اکثر قراء مصری بیش از میزان طبیعی است به گونهای که غالبا تقلیل را نزدیک به اماله و اماله را نزدیک به «ي» مدی ادا مینمایند و این موضوعی پذیرفتهشده در بین قاریان و اساتید میباشد
👈 البته به شرطی که توازن میزان هریک از آنها در طول قرائت حفظ شود
📌 اما در ترتیل استاد «الکوشی» تقلیل غالبا به میزان صحیح خود اجرا شده (أَتَاكَ - نَادَاهُ - تَزَكَّىٰ - فَأَرَاهُ) به جز در کلماتی مانند: «مُوسَىٰ» و «الدُّنْيَا» که توازن در میزان تقلیل را به هم زده و از زیبایی تلاوت کاسته است
✅ میزان استاندارد تقلیل و اماله را میتوان از ترتیل استادانه شیخ «محمود خلیل الحصری» از آیات ابتدایی سوره مبارکه «طه» به دو روایت «ورش از نافع» و «دوری از ابوعمرو» استفاده نمود
❓ موارد دووجهی (یا چندوجهی)
1️⃣ باب تقلیل:
🖋 ورش عبارات «أَتَاكَ» و «نَادَاهُ» را به فتح یا تقلیل از نافع روایت نموده است و نیز کلماتی همچون «بَنَاهَا»، «فَسَوَّاهَا» و «أَرْسَاهَا»
👈 دسته اول به این دلیل که در فواصل آیات قرار ندارند و ... و دسته دوم نیز به دلیل این که به ضمیر «ها» ختم گردیدهاند
2️⃣ باب همزه مزدوج:
🖌 ورش عبارت «أَأَنْتُمْ» را به ۲ وجه تسهیل یا ابدال همزه دوم از نافع روایت کرده که استاد «الکوشی» به وجه دوم عمل نمودهاند
#تحلیل
#قرائات
#ورش
#الکوشی
#نازعات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی»
📖 سوره مبارکه «ق» آیات ۳۸ تا آخر و «رحمان» آیات ۱ تا ۵
🌿 ولَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِنْ لُغُوبٍ ﴿٣٨﴾
🔹 ما آسمانها و زمین و آنچه را میان آنهاست در شش روز آفریدیم و هیچ رنجی به ما نرسید
🌿 فاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَسَبِّـحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ ﴿٣٩﴾
🔹 پس شکیبا باش و پیش از طلوع خورشید و پیش از غروب آن، پروردگارت را همراه با سپاس، تسبیح گوی
🌿 ومِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ ﴿٤٠﴾
🔹 و در پارهای از شب و نیز پس از سجدهها او را تسبیح گوی
🌿 واسْتَمِعْ يَوْمَ يُنَادِ الْمُنَادِ مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ ﴿٤١﴾
🔹 و گوش کن روزی که ندادهنده از جایی نزدیک ندا میدهد
🌿 يوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ۚ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْخُرُوجِ ﴿٤٢﴾
🔹 روزی که صیحه و فریاد را به حق میشنوند. آن روز روز بیرون آمدن است
🌿 إنَّا نَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَإِلَيْنَا الْمَصِيرُ ﴿٤٣﴾
🔹 ما زنده میکنیم و میمیرانیم و بازگشت به سوی ماست
🌿 يوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ سِرَاعًا ۚ ذَٰلِكَ حَشْرٌ عَلَيْنَا يَسِيرٌ ﴿٤٤﴾
🔹 روزى كه زمين به سرعت از [اجساد] آنان جدا و شكافته مىشود. اين حشرى است كه بر ما آسان است
🌿 نحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ ۖ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ ۖ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخَافُ وَعِيدِ ﴿٤٥﴾
#تحلیل
#صوتولحن
#قرائات
#منشاوی
#قاف
#رحمان
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت پنجم - وقف و وصل مغیّر معنا (قبیح)
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل برابر آییننامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹ 🌿 ولَقَدْ هَم
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹
🌿 واسْتَبَقَا الْبَابَ
🔹 از ابتدای این آیه، استاد عبدالباسط از قرائت نافع به روایت ورش عدول و روایت حفص از عاصم (طریق شاطبیه) را آغاز میکند
🔸 این دو فراز در مقام رست اجرا شده است
🌿 وقَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ ۚ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٢٥﴾ قالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَنْ نَفْسِي
📌 یک فراز اعجابانگیز ۴۸ثانیهای از استاد عبدالباسط در مقام چهارگاه!
🌿 وشَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ أَهْلِهَا إِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ ﴿٢٦﴾ وإِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَهُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ ﴿٢٧﴾
🖌 ادامه مقام چهارگاه و روایت حفص از عاصم
🌿 فلَمَّا رَأَىٰ قَمِيصَهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِنْ كَيْدِكُنَّ ۖ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ
🔸 ادامه مقام چهارگاه و استفاده از روش «جمع به حرف» در قرائت وجوه مختلف کلمه «رَأَىٰ»
❓ در این آیه استاد عبدالباسط در مجموع چند روایت از بیست روایت ممکن را اجرا نمودهاند؟
#تحلیل
#عبدالباسط
#یوسف
#صوتولحن
#چهارگاه
#رست
#قرائات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
46.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبای آیات انتهایی سوره مبارکه فجر با صدای اساتید برجسته عالم قرائت
🖤 تقدیم به محضر حضرت روحالله 🇮🇷
📖 سوره مبارکه فجر آیات ۲۷ تا ۳۰
🌿 يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾
ای روح آرامیافته!
🌿 ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾
به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو
🌿 فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿٢٩﴾
پس در میان بندگانم درآی
🌿 وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿٣٠﴾
و در بهشتم وارد شو
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت شانزدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه ز
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت هفدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
❇️ تفاوت میان تلفظ «ط» و «ت»:
🖌 بنا بر عقیده پیشینیان دانش تجوید، «طاء» داراى صفات «جهر» و «اطباق» است، در حالى كه «تاء» صفات «همس» و «انفتاح» دارد و اینها به ترتيب مقابل يكديگرند
📌 اما در تجوید و آواشناسی جدید، برخی از صاحبنظران حرف «ط» را جزو حروف «مهموسه» قلمداد کردهاند! و بنابراین:
🔹 «تنها تفاوت در شكل قرار گرفتن زبان هنگام اداى اين دو حرف است كه در «ط» به شكل مقعّر درمىآيد ...» و این قول از «دکتر ابراهیم انیس» دانشمند و زبانشناس معاصر مصری نقل شده است
❗️ چند نکته:
1️⃣ همانگونه که پیش از این و در بیان اختلافات در نحوه تلفظ صحیح حرف «ض» بیان گردید، به عقیده برخی از صاحبنظران:
♻️ بهتر است قاريان قرآن حروف را آنگونه كه قدما توصيف نمودهاند ادا كنند
📝 زيرا ملاك ادای حروف، تلفظى است كه فصيحتر یا بهعبارتى به تلفظ اصيل نزديكتر باشد
🖊 و اين مهم با به کار بستن تعريف قدما از مخارج حروف و چگونگى توليد آن مُيَسَّر است
2️⃣ گروهی حرف «ط» را محکمترین و قویترین حرف دانستهاند:
❇️ وأقوى الحروف على الإطلاق «الطاء المهملة» وذلك لأنه 👈 اجتمع فيها ستّ صفات قوية وليس فيها من الصفات الضعيفة شيء!
🖌 که این عبارت به صراحت با مهموس بودن حرف «ط» در تنافی است
🔹 ادامه دارد ...
📚 برگرفته از:
▪️ «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی
▪️ «قواعد التجويد علی روايه حفص ...» اثر عبدالعزيز القارئ
▪️ «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#عبدالعزیزالقارئ
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت ششم - ابتدای مغیّر معنا و وصل مغیّر معنا در فواصل آیات
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل برابر آییننامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
#وقفوابتدا
#دولتی
#مغیّرمغنا
#قبیح
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی» 📖 سوره مبارکه «ق» آیات ۳۸ تا آخر و «رحمان» آیات ۱ تا ۵
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی»
📖 سور مبارکه «ق» آیات ۳۸ تا آخر و «رحمان» آیات ۱ تا ۵
🌿 ولَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِنْ لُغُوبٍ ﴿٣٨﴾ فاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ
🎼 مقام صبا
📝 قرائت حمزه به روایت خلف
🌿 وسَبِّـحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ ﴿٣٩﴾ ومِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ ﴿٤٠﴾
🎼 انتقال به رست به صورت همپایه
📝 این فراز به دلیل «إدْبَار» (به کسر همزه) یکی از قرائات نافع، ابوجعفر یا خلف میتواند باشد
🌿 واسْتَمِعْ يَوْمَ يُنَادِ الْمُنَادِ مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ ﴿٤١﴾
🌿 يوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ۚ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْخُرُوجِ ﴿٤٢﴾
🎼 راستنوا
📝 بر اساس متن شاطبیه: به دلیل عدم غنه در ادغام «قَرِيبٍ يَوْمَ» قطعا روایت خلف از حمزه
🌿 إنَّا نَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَإِلَيْنَا الْمَصِيرُ ﴿٤٣﴾
🎼 ادامه رست
📝 به قرائت عاصم و اکثر قراء (به جز سوسی از ابوعمرو)
🌿 يوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ سِرَاعًا ۚ ذَٰلِكَ حَشْرٌ عَلَيْنَا يَسِيرٌ ﴿٤٤﴾
🎼 ادامه رست
📝 با توجه به «تَشَّقَّقُ» (به تشدید شین) میتواند یکی از قرائات یعقوب، ابنعامر یا نافع به روایت قالون باشد (که قاعدتا مقصود استاد مورد آخر باید باشد)
❓ چرا روایت ورش از نافع نیست؟
🌿 نحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ ۖ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ ۖ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخَافُ وَعِيدِ ﴿٤٥﴾
🎼 دو فراز نخست، ادامه رست
🎼 فراز سوم، انتقال به بیات یک درجه بالاتر
📝 ادامه روایت قالون (که البته میتواند قرائت عاصم یا ... هم باشد)
❓ فراز آخر (بر اساس متن شاطبیه) به کدام روایات صحیح است؟
#تحلیل
#صوتولحن
#قرائات
#منشاوی
#قاف
#رحمان
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت ترتیل با صدای «العیون الکوشی» به روایت ورش از نافع 📖 سوره مبارکه نازعات آیات ۱۵ تا ۴۱ ❓ ایر
🔉 تلاوت ترتیل با صدای «العیون الکوشی» به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه نازعات آیات ۱۵ تا ۴۱
❓ اختلافات در فرشالحروف
▪️ طوًى (ورش در وقف و وصل بدون تنوین خوانده است)
▪️ تزَكَّىٰ (ورش به تشدید ز خوانده است)
❓ اصول قرائی
🟩 تقلیل (بلاخلاف)
▪️ موسَىٰ
▪️ طوًى
▪️ طغَىٰ
▪️ تزَكَّىٰ
▪️ فتَخْشَىٰ
▪️ فأَرَاهُ
▪️ الْكُبْرَىٰ
▪️ عصَىٰ
▪️ يسْعَىٰ
▪️ فنَادَىٰ
▪️ الْأَعْلَىٰ
▪️ الْأُولَىٰ
▪️ يخْشَىٰ
▪️ سعَىٰ
▪️ يرَىٰ
▪️ طغَىٰ
▪️ الدُّنْيَا
▪️ الْمَأْوَىٰ
▪️ الْهَوَىٰ
🟪 تقلیل (بخلف عنه)
🔸 أتَاكَ
🔸 نادَاهُ
🔸 بنَاهَا
🔸 ضحَاهَا
🔸 فسَوَّاهَا
🔸دحَاهَا
🔸مرْعَاهَا
🔸 أرْسَاهَا
🟦 مد بدل
📍 الْآيَةَ
📍 الْآخِرَةِ
📍 الْأُولَىٰ
📍 آثَرَ
🟧 نقل و حذف
🔹 هلْ أَتَاكَ
🔹 فأَرَاهُ الْآيَةَ
🔹 ربُّكُمُ الْأَعْلَىٰ
🔹 نكَالَ الْآخِرَةِ وَالْأُولَىٰ
🔹 خلْقًا أَمِ السَّمَاءُ
🔹 والْأَرْضَ
🔹 يتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ
⬛️ همزه مزدوج
🖌 أأَنْتُمْ
🟩 ترقیق راء (به جز تقلیل)
📌 الْآخِرَةِ
📌 لعِبْرَةً
🟨 صله میم جمع
🖊 أأَنْتُمْ أَشَدُّ
#تحلیل
#قرائات
#ورش
#الکوشی
#نازعات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هفدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه زبا
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت هجدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
❇️ ادامه تفاوت میان تلفظ «ط» و «ت»
❗️ چند نکته
3️⃣ تفاوت «ط» مجهور با مهموس
🟦 با دقت در شیوه تلفظ حرف «ط» در قرائت قراء مصری و غیرمصری متوجه نکته جالبی میشویم:
🖌 میزان صفت جهر در بین قاریان مختلف، متفاوت است
🖊 عموما قراء مصری حرف «ط» را با جهر کمتر و شدت بیشتر و قراء حجازی و خلیجی با جهر بیشتر و شدت کمتر تلفظ میکنند
📍 هر اندازه جهر در تلفظ حرف «ط» بیشتر باشد گویی صدای آن به «د» نزدیک میشود و هر اندازه کمتر باشد به حرف «ت» شباهت پیدا میکند
🔸 گویی حرف«ط» مخلوطی از «د» و «ت» را در خود دارد و البته به همراه استعلاء و اطباق
👈 به عنوان نمونه برای بیشترین مقدار صفت جهر می توان به تلفظ حرف «ط» در ترتیل «سعد الغامدی» و برای کمترین جهر میتون به قرائت استاد «راغب مصطفی غلوش» مراجعه نمود
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت نخست
🟦 معرفی
🔸 «حمزةبنحبیبزیّات» از قراء کوفی و راویان او «خلفبنهشامالبزارالبغدادى» و «خلادبنخالدصوفى» که روایت خلف مشهورتر و محبوبتر است
🔹 حمزه در میان قراء عشره به لحاظ سکت، ضم هاء ضمیر جمع مذکر و تخفیف همزه در موقوفعلیه متمایز میباشد
📌 خلف -راوی نخست حمزه- ویژگی دیگری نیز دارد:
🖌 خلف در جمع قراء عشره به عنوان دهمین قاری شناخته میشود و به خلفالعاشر مشهور است
👈 یعنی علاوه بر روایت از قرائت حمزه کوفی، خود او نیز در قرائات صاحبنظر بوده و در جمع قراء عشره جای گرفته است
#قرائات
#حمزه
#خلف
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبای آیات ولایت، تبلیغ و اکمال
▪️ با صدای سه تن از اساتید برجسته عالم قرائت
🤲 تقدیم به روح عرشی امیرالمؤمنین(ع)
📖 سوره مبارکه مائده آیه 55
🌿إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ﴿٥٥﴾
🔸 ولیّ شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانی که همواره نماز را برپا میدارند و در حالی که در رکوعند زکات میدهند
📖 سوره مبارکه مائده آیه 67
🌿يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿٦٧﴾
🔸 ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرساندهای و خدا تو را از گزند مردم نگه میدارد. خدا گروه کافران را هدایت نمیکند
📖 سوره مبارکه مائده آیه 3
🌿 ... الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ ...﴿٣﴾
🔸 امروز کفرپیشگان از دین شما ناامید شدهاند بنابراین از آنان مترسید و از من بترسید. امروز دینتان را برای شما کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را برایتان به عنوان دین پسندیدم
✅ حقّاً عجب سورهای است این مائده
#تحلیل
#محمدرفعت
#علیالبنّاء
#مصطفیاسماعیل
#مائده
#آیهولایت
#آیهتبلیغ
#آیهاکمال
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup