eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔ارتباط مسجد با امام زمان در چیست ❗️برخی می گویند جایگاه و عظمت مسجد سهله مانند جایگاه مسجد جمکران است ❕❕ 💠💠 👌درباره محل زندگى حضرت مهدى علیه السلام و حكومت آن حضرت در عصر ظهور، روايات وجود دارد. ❕ در اين روايات، به طور عمده مسجد سهله را منزل آن حضرت و شهر كوفه را پايگاه حكومتى آن حضرت كرده‏ اند. امير مؤمنان، على عليه السّلام هنگام ترسيم خط سير حضرت ولى عصر عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف در آستانه ظهور، فرمود: «گويى او را با چشم خود مى‏ بينم كه از وادى السلام عبور كرده، بر فراز اسبى كه سپيدى پاها و پيشانى ‏اش همى درخشد، به سوى مسجد در حركت است و زير لب زمزمه دارد و خدا را اين‏گونه مى ‏خواند: لا اله الا اللّه حقا حقا .... » 📚دلائل الامامه ص 343 👌امام صادق عليه السّلام خطاب به يار با ابو بصير فرمود: «اى ابا محمد گويى فرود آمدن قائم را با اهل و عيالش در مسجد سهله، با چشم خود مى‏ بينم.» ابو بصير عرض كرد: «آيا محل اقامت دائمى آن حضرت، در مسجد سهله خواهد بود؟» حضرت فرمود: «آرى». سپس فرمود: مسجد سهله، اقامتگاه حضرت ادريس عليه السّلام بود. مسجد سهله اقامتگاه حضرت ابراهيم عليه السّلام بود. خداوند سبحانه و تعالى، پيامبرى را برنيانگيخت، جز اين‏كه در مسجد نماز گزارده است. مسجد سهله، پايگاه حضرت خضر عليه السّلام است. كسى كه در مسجد سهله اقامت كند، همانند كسى است كه در خيمه رسول اكرم اقامت كند. مرد و زن باايمانى يافت نمى‏ شود، جز اين‏كه دلش به مسجد سهله پر مى‏ زند .... » 📚بحار الانوار ج 97 ص 435 👌و فرمود ؛ « هيچ غم ‏زده‏اى نيست كه به مسجد سهله برود و در آن دو ركعت نماز بين مغرب و عشاء به جاى آورد و را بخواند، جز آن‏كه خداوند غم‏ هايش را زايل مى‏ گرداند » 📚وسائل الشیعه ج 5 ص 266 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔برخی می گویند در روایات شیعه سندی دال بر تولد امام زمان علیه السلام وجود ندارد و تولد این امام ای بیش نیست ❕خواستم در این رابطه توضیح بدهید ❗️❗️ 💠💠 👌براستی چگونه کسی می تواند منکر تولد امام زمان علیه السلام شود در حالی که صدها سند بر این در کتب و روایات ما نقل شده است که قابل انکار نمی باشد . ❕شیخ طوسی از ، دختر امام جواد عليه السلام نقل می کند که می گوید ؛ 👌 « ابو محمّد (امام عسكرى عليه السلام) نيمه شعبان سال 255 در پى من فرستاد و فرمود: «اى عمّه! امشب، افطارت را نزد من باش كه خداى عز و جل تو را با [تولّد] ولى و حجّتش بر خلقش ‏حال مى ‏كند. او جانشينم پس از من است». 💠از اين خبر، خوش‏حالى فراوانى به من دست داد. بلافاصله لباس به تن كردم و همان لحظه بيرون آمدم و خود را به ابو محمّد (امام عسكرى) رساندم.‌... ❕من حاضر و ناظر بودم كه از او ولىّ خدا- كه درودهاى خدا بر او باد- با سجده ‏گاه‏هايش به زمين آمد و من هم شانه ‏هايش را گرفتم و او را در دامانم نشاندم. پاكيزه بود و همه كارهايش به انجام رسيده بود. ابو محمّد (امام عسكرى عليه السلام) مرا صدا زد و فرمود: «اى عمّه! بشتاب و پسرم را برايم بياور». او را نزد ايشان بردم. وى را گرفت و زبانش را بيرون آورد و بر دو چشمان او ماليد و او چشمانش را گشود. سپس زبانش را در دهانش كرد و كام او را برداشت و همين گونه به گوش‏هايش كرد و آن گاه او را روى كف دست چپش نشاند و ولىّ خدا نشست. آن گاه دست بر سرش كشيد و به او فرمود: «پسر عزيزم! به قدرت خدا سخن بگو ...» 📚الغیبه طوسی ص 234_ بحار الانوار ج 51 ص 17_ اعلام الوری ج 2 ص 214_ و ... ❕در نقل آمده است ؛ «هنگامى كه صاحب الزمان از دل مادرش بيرون آمد، بر زانوانش نشست و دو انگشت اشاره‏ اش را راست گرفت و سپس عطسه كرد و فرمود ؛ «ستايش، ويژه خداى جهانيان است. خدايا! بر سَرورمان محمّد و خاندان او درود فرست! بنده ‏اى ياد كننده خدا نه مغرور و نه متكبّر» و سپس فرمود: «ستمكاران پنداشتند كه حجّت خدا از ميان رفته است. اگر به ما اجازه داده مى‏ شد، ترديد از مى‏ رفت». 📚کمال الدین یک جلدی ص 430_ الغیبه طوسی ص 244_ اعلام الوری ج 2 ص 217 ❕ابی هاشم جعفری به امام عسکری عرضه داشت « جلالت شما مرا مانع شده تا مساله ای را از شما سوال کنم آیا برای شما فرزندی است ؟ امام علیه السلام فرمود: آری ،راوی گفت : اگر حادثه ای برای شما اتفاق افتاد کجا از او سوال کنم فرمود: در مدینه» 📚الکافی ج 1 ص328 👌احمد بن می گوید : « بعد از کشته شدن زبیری نامه ای از امام عسکری به دستم رسید که در ان نوشته شده بود این جزای کسی است که بر خدا و اولیایش افترا ببندد و گمان می کند که میتواند مرا بدون جانشین بکشد و قدرت خدا را چگونه دیده است آن گاه می گوید : فرزندی برای ان حضرت در سال 255 شد که اسم ایشان را محمد گذاشت » 📚کافی ج1 ص328 ❕عمرو می گوید: «امام عسکری فرزندش را به من نشان داد و گفت این امام شما پس از من است» 📚الکافی ج1 ص328 👌معاوية بن حكيم و محمّد بن ايوب بن نوح و محمّد بن عثمان عمرى مى‏ گويند ؛ ❕«امام عسكرى عليه السّلام در منزل خود فرزندش را بر ما كه چهل نفر بوديم عرضه داشت و فرمود: اين امام شما بعد از من و من بر شماست، او را اطاعت كنيد و بعد از من متفرّق نشويد ...». 📚کمال الدین ج2 ص 435_ الغیبه طوسی ص 357 💠روایات تولد امام زمان علیه السلام بسیار فراتر از این مقدار است که می توانید انبوه این روایات را از منابع مختلف و معتبر شیعه در آدرس های زیر مشاهده کنید ؛ 📚الکافی ج 1 ص 514 به بعد _ کمال الدین ج 2 ص 429 به بعد _ بحار الانوار ج 51 ص 150 به بعد و ج51 ابواب 1_ 18_ 19 و ..._ منتخب الاثر ج 1 ص 367 به بعد ❕ممکن است برخی به که ارائه شد اشکال سندی بگیرند ، این افراد توجه ندارند که بر اساس مبنای صحیح و مورد اتفاق بزرگان شیعه که معروف است به مبنای « موثوق الصدوری » در صحت روایات ، تمام روایات مذکور که در کتب معتبر آمده است صحیح و قابل اعتمادند چرا که کثرت نقل و قرائن فراوان دیگری بر آنها گواهی می دهد و ضعف سند سبب سلب نمی شود که جهت آگاهی زیر را مطالعه فرمایید ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2475 ❕ضمنا ما قبلا و قطعی بودن روایات وجود امام زمان علیه السلام را ثابت کرده ایم ، با اثبات تواتر جایی برای تردید در این مساله باقی نمی ماند . 🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2617 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1497 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
‌ ‌ ‌ سوال 💦تحدی بر تمامي شیعیان - روحانيون و مراجع قم و نجف ... ن ✅هر کس یک روایت صحیح و صریح از کتب شیعه در اثبات امام زمان بیاورد ، ما كانالهايمان را ميبنديم و از بي ديني خارج شده اعلام تشیع خواهیم کرد. 📈لطفا هر کس روایت صحیحی از کتب شیعه در اثبات مهدی فرزند حسن عسگری دارد ، به آیدی هاى زير ، ارسال کند. ✅پاسخ ما در جواب شما نمی خواهیم یک روایت در اثبات امام زمان بیاوریم بلکه می خواهیم بگوییم روایات در امامت و وجود ایشان متواتر است وجای هیچ گونه شک و تردیدی در آن نیست . 👌حدیث متواتر حدیثی است که شمار راویان آن در هر طبقه به حدی باشد که عادتا تبانی انان بر دروغ محال باشد ودر حدیث متواتر وثاقت راوی شرط نیست بلکه باید تعداد راویان به قدری باشد که تبانی انان بر کذب عادتا محال باشد 📚مقباس الهدایه،ج1 ص89 و 90 ❗️ما تنها از کتاب شریف اثباه الهداه بالنصوص و المعجزات ،شیخ حر عاملی ( ره) صاحب وسائل الشیعه طرح بحث کرده تا تواتر وجود و امامت حضرت صاحب الامر را طبق کتب معتبر شیعه و سنی اثبات کنیم چنان که ایشان در کتاب مذکور چنین می کنند ❗️ ایشان در ج1 ص97 باب ششم از کتابشان نصوص وادله قرآنی و روایی متععدی را ذکر می کنند که زمین هیچگاه از حجت خداوند وامامی از جانب او خالی نمیشود که با دلالت التزامی وجود امامی نیز در عصر حاضر از جانب خداوند اثبات می شود 👌ایشان در طی 33 فصل بیش از 307 روایت در این زمینه نقل می کند که فوق ،فوق تواتر است ♦️ایشان در ج2 ص3 باب 9 از کتابشان نصوص وروایات متعددی در اثبات امامت و خلافت ائمه دوازده گانه از جانب خداوند ذکر می کند که در آن ها اسم امامان از امام اول تا امام دوازدهم به نام امده است و تصریح شده است که امام اخری حجت فرزند امام حسن عسکری است که به روشنی امامت و وجود امام عصر ثابت میشود چرا که در بخش اول استدلال امد زمین هیچگاه از امامی از جانب خداوند خالی نمیشود ❗️ایشان طی 85 فصل بیش از 928 روایت ذکر می کند 🔵به راستی دیگر جای شکی باقی می ماند ❗️ایشان در ج2 ص260 باب 9 به ذکر مقداری از روایات اهل سنت می پردازد که پیامبر گرامی تصریح به امامت اهل بیت کرده است و این که خلفای این امت دوازده نفر می باشند تا حجتی باشد بر اهل سنت و امامت دوازده امام از کتب انان نیز به تواتر اثبات شود. ♦️ایشان در طی 43 فصل بیش از 278 روایت در این زمینه از کتب اهل سنت ذکر می کنند ♦️به راستی شکی در امامت امام دوازده گانه خصوصا امام عصر ارواحنا فداه باقی می ماند . ⚫️ایشان در ج5 ص51 بابی را می گشایند به ذکر نصوص و روایات در اثبات امامت حضرت صاحب الامر و ولادتش و غیبتش و ظهورش اضافه بر انچه در باب های قبل به آن اشاره شد ❗️ایشان در طی 64 فصل بیش از 808 روایت در این زمینه نقل می کند .بیش از 808 روایت ❗️و این مقدار از تواتر نیز برتر و والاتر است .ایا وجود و امامت امام عصر چو خورشید اشکار نمی شود.البته فهم ان برای شما که قلبهایتان بیمار است مشکل است . ⚫️محدث کبیر شیخ حر عاملی صاحب کتاب بزرگ وسائل الشیعه در ج5 ص284 باب 33 از کتاب شریفشان اثباه الهداه به ذکر نصوص و روایات در معجزات امام عصر می پردازد. ♦️روشن است که معجزه فرع بر وجود و امامت ایشان می باشد 🔵ایشان در طی 17 فصل بیش از 170 مورد و روایت در این زمینه ذکر می کند تا معجزات ایشان نیز به تواتر ثابت شود ❗️ایشان در ج5 ص342 باب 34 به ذکر صفات امام و علامات ایشان و علامات خروج و ظهور ایشان می پردازد که روشن است که اثبات این امور فرع وجود و امامت ایشان می باشد 👌ایشان در طی 11 فصل بیش از 128 روایت در این زمینه از کتب متعدد شیعه ذکر می کند ♦️اری ما یک روایت نیاوردیم بلکه دهها روایت اوردیم تا ثابت کنیم این مساله متواتر است و جای انکار نیست ⚫️دو نکته پایانی 1⃣علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار در ج53 ص199 به بعد بیش از 59 حکایت ذکر می کند از کسانی که در عصر غیبت به محضر امام عصر مشرف شدند .از این طریق نیز تواتر ثابت می شود 2⃣ ایت الله صافی در منتخب الاثر ج2 ص369 به بعد از. 68 تن از علمای اهل سنت نام می برند که امام عسکری عقیم نبوده و فرزندی برای ایشان به نام محمد به دنیا امد .جناب عمیدی در کتاب دفاع عن الکافی ص569 به بعد از 128 تن نام می برد و بالاخره جناب علیزاده در کتاب در انتظار ققنوس ص 188 به بعد از 135 از علمای اهل سنت نام می برد ❗️تصریح علمای اهل سنت بر این مطلب هم حجتی بر مخالفان می باشد و هم نشان دهنده این است که این مساله به قدری روشن بوده است که حتی علمای مخالف که اعتقاد به امامت امام عصر نیز نداشته اند تصریح به تولد ایشان کرده اند. ♦️والسلام علی من اتبع الهدی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔يكي از اشكالاتي كه وهابي ها مدام تكرار مي كنند و آن را دليل بر عدم تولد امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف مي گيرند، تقسيم ميراث امام عسكري عليه السلام بين برادرش جعفر كذاب و مادر امام عسكري عليه السلام است و مي گويند كه اگر امام عسكري فرزندي داشت، چرا به او ارث نرسيد و ارث بين مادر و برادر امام عسكري عليه السلام تقسيم شد ❕❕ 💠💠 👌این که برای امام عسکری علیه السلام ،قبل از شهادتشان به سال 255 قمری فرزندی به نام مهدی متولد شد ، و ایشان را به عنوان جانشین و امام پس از خود معرفی کردند ، مساله ای ثابت و قطعی است و قابل انکار نمی باشد ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2616 ❔اما این که اگر امام زمان علیه السلام به دنیا آمده بودند پس چرا عموی ایشان به نام جعفر وارث امام عسکری علیه السلام شد پاسخ روشنی دارد . ❗️به خاطر توطئه ای که بر قتل امام زمان علیه السلام صورت گرفت ، تولد آن حضرت به صورت پنهانی محقق شد و تا زمان غیبت جز برای خواص و شیعیان واقعی ظاهر نمی شدند . 👌امام سجاد علیه السلام فرمود ؛ « ولادت قائم ما، چنان بر مردم پنهان مى‏ ماند كه مى ‏گويند هنوز متولّد نشده است، و اين براى آن است كه بدون بيعتى بر گردنش، قيام كند » 📚کمال الدین یک جلدی ص 322 👌 امام على عليه السلام فرمود: «قائم ما هنگامى كه قيام مى‏ كند، بيعت كسى را به گردن ندارد و براى همين است كه پنهان و خودش غايب مى‏ شود». 📚اعلام الوری ج 2 ص 229 👌از سوی دیگر جعفر کذاب برادر امام عسکری و عموی امام زمان علیه السلام در صدد بود از این ولادت پنهانی و اختفاء حضرت سوء استفاده کند و با وانمود نمودن به این که امام عسکری ندارد ، خودش اموال امام عسکری علیه السلام را به ارث برد و جانشین امام عسکری شود . ❕امام سجاد علیه السلام به نقل از پیامبر گرامی فرمود ؛ « چون فرزندم جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن ابي طالب (عليهم السلام) متولد شود او را صادق بناميد؛ زيرا پنجمين فرزندش به نام جعفر از روي تجری بر خدای عز و جل و دروغ بستن بر او ادعای امامت مي كند و او نزد خدا جعفر كذاب و مفتري بر خدا است و مدعي مقامي است كه شايستگي آن را ندارد، مخالف پدر خويش و بر برادر خود است، او مي خواهد راز خدا را در زمان غيبت ولي خدا فاش كند. 👌سپس علي بن الحسين به سختي گريست و فرمود گويا جعفر كذاب را مي بينم كه سر كش زمان خود را وادار مي كند بر تفتيش امر ولي خدا و غايب در حفظ الهي و موكل بر حرم پدر خود، از راه جهالت به ولادت او و حرص بر او در صورت ظفر بر او براي طمع در ارث برادرش كه بنا حق آن را اخذ كند.» 📚بحار الانوار ج 50 ص 228 ❕جعفر کذاب هنگام دفن مبارک امام عسکری علیه السلام متوجه وجود فرزندی برای ایشان شد چنان که نقل شده است ؛ 👌«امام حسن عسكرى عليه السّلام را كفن كرده بر روى نعش گذاشتند پس جعفر پيش ايستاد بر برادر اطهر خود نماز كند. چون خواست تكبير گويد طفلى گندم‏گون پيچيده موى گشاده مانند پاره ماه بيرون آمد و رداى جعفر را كشيد و گفت اى عمو پس بايست كه من سزاوارترم به نماز بر پدر خود از تو، پس جعفر عقب ايستاد و رنگش متغيّر شد.آن طفل پيش ايستاد و بر پدر بزرگوار خود نماز كرد، و آن جناب را در پهلوى امام علىّ نقى عليه السّلام دفن كرد» 📚کمال الدین دو جلدی ج 2 ص 475 👌پس از شهادت امام عسکری علیه السلام نیز ، زمانی که کذاب قصد بالا کشیدن دارایی ایشان را داشت امام زمان علیه السلام خود را به جعفر کذاب نشان داد و فرمود ؛ « ای جعفر چرا می خواهی به حقوق من تعرض کنی ، جعفر تعجب کرد ، امام زمان از نزد او غائب شد ، جعفر به دنبال او در میان می گشت اما او را نیافت » 📚بحار الانوار ج 52 ص 42 ❕نهایتا جعفر با همکاری دستگاه خلافت ، خودش را وارث امام عسکری علیه السلام کرد و به دروغ مدعی شد که امام عسکری علیه السلام فرزندی ندارد و اموال امام عسکری را بالا کشید ، حتی می خواست خودش را جانشین امام عسکری معرفی کند که با برخورد دستگاه خلافت و دیگران مواجه شد و نتوانست به این برسد . 📚الکافی ج 1 ص 530 👌بنابراین ارث بردن جعفر کذاب از امام عسکری علیه السلام به هیچ عنوان نمی تواند دلیلی بر وجود امام زمان علیه السلام باشد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔لطفا در مورد فلسفه غیبت امام زمان توضیح بدید ❗️چرا ایشان غائب هستند ❕چه حکمتی در ایشان است که ما نمی توانیم از هدایت ظاهری ایشان استفاده کنیم ❕❕ 💠💠 👌علّت غيبت امام مهدى عليه السلام از اسرار الهى است كه به حقيقت و آن نمى ‏توانيم پى ببريم. ❕امام علیه السلام فرمود ؛ « این امر ( غیبت امام زمان) امری از امر خدا و سری از سر خدا و غیبی از غیب خداست ، از آنجایی که می دانیم خداوند بزرگ مرتبه حکیم است تصدیق می کنیم که همه کارهای او از روی حکمت است گر چه علت آن بر ما روشن نباشد» 📚علل الشرایع ج1 ص245 ❕ براى غيبت موقّت، نمونه‏ هايى از اولياى خدا در گذشته و امت‏هاى پيشين وجود دارد. مثلًا موساى كليم عليه السلام چهل روز از امت خويش غايب شد و همه آن مدت را در ميقات گذراند. ( اعراف 142) ، حضرت مسيح به خواست خدا از چشم امتش پنهان شد و دشمنانش نتوانستند او را بكشند و از بين ببرند. ( نساء 158 ) ، حضرت يونس عليه السلام نيز مدتى از ميان قوم خود بود. (صافات 140) 👌پس غيبت امام زمان عليه السلام از ديده‏ ها، موضوع تازه ‏اى نيست و اين غيبت هر چه هم به درازا بكشد نمى‏ تواند انكار اصل وجود مهدى عليه السلام گردد. ❕اساساً هر چه كه از راه نقل متواتر ثابت شود، اما انسان نتواند آن را تجربه يا مشاهده كند، نمى ‏تواند آن را انكار يا در پذيرش آن ترديد كند، چون اين تواتر در نقل اطمين ان‏آور است. در غير اين ، بسيارى از مطالب مسلّم و ضروريات دين در معرض انكار و ترديد قرار خواهد گرفت اگر اين قاعده درست عقلى را ندانيم و غيبت امام مهدى عليه السلام هم از اين قاعده مستثنى‏ نيست و اگر رمز و راز حقيقى غيبت را ندانيم، نمى‏ توانيم آن را انكار يا در آن كنيم. 👌با اين حال بايد گفت در حدّ فكر بشرى ما، شناخت فلسفه غيبت ممكن است و آن اين است كه از آن جا كه خداوند متعال اراده فرموده كه بسط عدالت و گسترش توحيد را در سطح جهان به وسيله او قرار دهد و اين آرزوى بزرگ و آرمان متعالى پس از گذشت مدت زمانى تحقق‏ پذير خواهد بود، يعنى دورانى كه عقل بشرى به كمال برسد و آمادگى فكرى براى آن مرحله پيدا كند و جهان با اشتياق، از آن امام عدالت گستر و آزادى بخش استقبال كند، طبيعى است كه اگر آن امام در ميان مردم آشكار باشد و با آنان زندگى كند، پيش از آنكه آن مسأله پخته شود و مقدمات و زمينه لازم و مناسب آن فراهم گردد، سرانجام و سرنوشت او سرنوشت پدران بزرگوارش خواهد بود، يعنى شهادت. و پيش از آنكه آن و آرمان بزرگ به دست او تحقق يابد كشته خواهد شد. 📚سیمای عقائد شیعه ، سبحانی ص 259 ❕در برخى روايات اهل بيت به اين اشاره شده است ؛ 👌امام باقر عليه السلام فرمود ؛ « مهدى عليه السلام پيش از ظهورش غيبتى خواهد داشت. راوى پرسيد: براى چه؟ فرمود: از بيم شدن. » 📚کمال الدین ص 481 👌 يعنى غيبت، براى جلوگيرى از كشته شدن پيش از آن هدف مورد انتظار است. ❕در روايات، جهات ديگرى هم براى غيبت او ذكر شده است، همچون آزمايش و مردم در عصر غيبت، تا معلوم شود تا چه حدّ در راه ايمان و اعتقاد، ثابت‏ قدم و استوارند. 📚بحار الانوار ج 52 ص 90 باب علة الغیبة و کیفیة انتفاع الناس به فی غیبته صلوات الله علیه ❕در گذشته بیشتر حول غیبت امام زمان علیه السلام بحث کرده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2578 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2620 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2064 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
سوال لطفا درباره فلسفه غیبت امام زمان توضیح بدید ✅پاسخ شیخ طوسی چنین می گوید: « ما می دانیم که آن بزرگوار جز بر اساس حکمتی که خدا برایش روا دانسته غایب نگشته است هر چند به گونه تفصیلی و مشروح از ان اگاهی نداریم» 📚کتاب الغیبه،طوسی ،ص85 ❗️امام صادق فرمود: « این امر ( غیبت امام زمان) امری از امر خدا و سری از سر خدا و غیبی از غیب خداست و زمانی که می دانیم خداوند بزرگ مرتبه حکیم است تصدیق می کنیم که همه کارها ی او از روی حکمت است گر چه علت ان کارها بر ما روشن نباشد» 📚علل الشرایع ج1 ص245 ❗️افزون بر این پاسخ اساسی گاهی اهل بیت به تناسب فهم برخی مخاطبان به برخی از حکمت های غیبت امام عصر اشاره می کرده اند 1⃣حفظ جان امام ❗️امام صادق فرمود: « همانا برای قائم پیش از قیام غیبتی است چرا که در هراس است ( وحضرت اشاره به شکم خود کرد یعنی بیم کشته شدن دارد) 📚کمال الدین ج2 ص342 ❗️البته این نه به ان معناست که حضرت از شهادت هراس دارد بلکه چون واپسین ذخیره الهی در زمین است و ان حاکمیت فراگیر و جهانی فقط به دست او تحقق می یابد بنابراین بر خداوند است که به هر وسیله ای او را تا روز موعود حفظ نماید و حکمت الهی نیز بر پنهان زیستی او تعلق گرفته است 👌چنان که قران اشاره می کند که سایر پیامبران نیز هنگامی که بر جان خود بیمناک بودند مدتی پنهانی زندگی می کردند( قصص 18 - شعرا21 - توبه 40) 2⃣امتحان و ازمایش انسانها ❗️امام کاظم فرمود: « هنگامی که پنجمین فرزند از امام هفتم ناپدید شد پس خدا خدا را مواظب باشید بر دینتان شما را احدی از آن دور نسازد فرزندم صاحب این امر ناگزیر از غیبتی خواهد بود تا کسی که به این امر قائل است از آن بازگردد همانا آن آزمایشی از سوی خداست که خداوند خلق خود را به آن وسیله می آزماید» 📚الکافی ج1 ص336 3⃣ازاد بودن امام از بیعت ستمگران ❗️امیر مومنان فرمود: « همانا قائم از ما اهل بیت هنگامی که قیام می کند بیعت احدی بر گردن او نیست و به همین علت است که ولادتش پنهان نگه داشته می شود و شخص او غائب است» 📚کمال الدین ج1 ص303 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔این که در روایاتی آمده است که امام زمان امر جدید و کتاب جدید و سنت و قضاء جدیدی می آورد به چه ( بحار ج 52 ص 231) مگر حضرت بر اساس احکام اسلام حکمرانی نمی کند ❗️❗️ 💠💠 👌روايات فراوانى، يگانه دين مورد پذيرش در عصر ظهور را، همان «دين اسلام» دانسته، مى‏ گويند در عصر ظهور، نداى در سراسر گيتى حكم‏ فرما خواهد شد. ❕امام حسين عليه السّلام در حضرت مهدى علیه السلام مى‏ فرمايد ؛ «خداوند به وسيله او دين حق اسلام را بر تمام اديان مى‏ بخشد، اگرچه مشركان آن را نپسندند». 📚کمال الدین ج 1 ص 317 👌امام عليه السّلام فرموده است: «در آن هنگام كه قائم قيام كند، هيچ سرزمينى باقى نخواهد ماند؛ مگر اينكه شهادت به توحيد و نبوّت در آن ندا خواهد شد». 📚همان مدرک ص 254 👌با این وجود از ظاهر برخى ‏ها حاصل مى‏ شود كه آن حضرت آيين و روش جديدى خواهد آورد و اين پرسش پيش مى ‏آيد كه با توجه به اينكه قرآن كريم كتاب جاودان الهى است و اسلام آيين ابدى، چگونه امام مهدى آيين جديد و كتاب و سنت تازه ای براى بشريت به ارمغان مى‏ آورد؟ 👌در پاسخ گفتنى است كه او ‏بخش دين اسلام و گسترنده قانون قرآن در سراسر گيتى است؛ پس ناگزير بايد اسلام و آموزه‏هاى قرآن را به اجتماعات بشرى عرضه كند و مردمان را به پذيرش و باور اصول و فروع آن فراخواند. آيين نو و كتاب جديد (دستورالعمل) و برنامه و راه و روش تازه و ديگر تعبيرهايى از اين دست كه در رسيده است ؛ 📚الغیبه ص 320 _ الارشاد ج 2 ص 384_ کشف الغمه ج 2 ص 465 و .. ❕براى تبيين است، از جمله اينكه ؛ 1⃣ احكام و معارف فراوانى از مجموعه فرهنگ اسلام در گذشته، بنا به عللى تبيين نگشته يا متناسب با سطح فرهنگ و اجتماع گذشته نبوده است و يا زمينه عملى آنها وجود نداشته است. بازگويى چنين معارف و مسائلى، بى ‏گمان براى جامعه اسلامى، ناشناخته خواهد بود و چون امام مهدى عجل اللّه تعالى فرجه الشريف اين آموزه‏ها را از ظاهر و باطن قرآن كريم استنباط مى ‏كند و به مردم مى‏ آموزد، براى آنان دارد و آيين نو و كتاب جديد انگاشته مى ‏شود. 2⃣معارف و احكامى از قرآن كريم و اسلام، فراموش شده و از يادها رفته است؛ به گونه ‏اى كه در جامعه اسلامى ناآشنا و براى ناشناخته است. طرح اين مسائل نيز كتاب و آيين نو پنداشته مى‏ شود. 3⃣اصول و احكام فراوانى دچار تحريف و دگرگونى معنوى يا موضوعى گشته است و امام عليه السّلام آنها را چنان‏كه در اسلام اصيل بوده است ديگر باره مطرح مى‏ سازد و تحريف و انحراف‏هاى روى داده را روشن مى‏ كند و مفهوم حكم يا جايگاه آن را مشخص مى‏ سازد. اين با تلقى و برداشت عمومى مردم و برخى از عالمان سازگارى ندارد؛ از اين‏رو برنامه جديد و راه و روش تازه حساب مى ‏شود. ❕امام مهدى علیه السلام از طواف ، با وجود كثرت طواف واجب، منع مى‏ كند ( الکافی ج 4 ص 427) ، مساجد و معابد مجلل و تزيين يافته شهرها و آبادى‏ ها را خراب مى ‏كند و همه آنها را از زوايد و تشريفات و كاشى‏ كارى‏ها و گنبدها و گلدسته ‏ها و زيورها مى‏ پيرايد و بودجه آن‏ها را براى رفاه حال انسان‏ها صرف مى‏ كند. و معابد را ساده و بى‏ آرايش و بى ‏آلايش مى‏ سازد و ... (کتاب الغیبه ص 206) 👌امام مهدى عجل اللّه تعالى فرجه الشريف سود در مبادلات بازرگانى و دادوستدها را برمى‏ دارد و مردمان را مأمور مى‏ سازد تا هركس به صورت خدمتگزارى نسبت به جامعه كار كند و در برابر كالاى عرضه شده سودى نگيرد. و خود نيازهاى خود را همين‏ سان از ديگران مى‏ كند ( الفقیه ج 3 ص 313) ، امام مهدى علیه السلام بر بيشتر تفسير و تأويل‏هايى كه در قرآن كريم و احاديث پيامبر اكرم و امامان معصوم عليهم السّلام‏ صورت گرفته است، خط بطلان مى ‏كشد و آرا و انديشه ‏ها را پيرو قرآن مى‏ سازد و در چارچوب‏هاى قرآنى مى‏ آورد. 📚نهج البلاغه خطبه 138 ❕ادامه 👇👇👇 @Rahnamye_Behesht
❕ادامه پاسخ 👇👇👇 👌 و بدينسان مسائل و معارف و احكام را امام مطرح مى‏ كند كه براى مردم ناشناخته است و آن‏ها را آيين جديد و كتاب تازه مى‏ انگارند و گه‏گاه با امام بر سر اين مسائل درگير نيز مى ‏شوند، و در اين صورت جنگ با خودى و اسلامى رخ مى ‏دهد. ❕فرازهايى از دعاى ندبه از اين چگونگى پرده برداشته مى‏ گويد: «كجا است آن‏كسى كه براى تجديد و زنده كردن فرايض و سنن (آيين اسلام كه محو و فراموش شده) ذخيره شده است؟ است آن‏كسى كه براى برگرداندن (حقايق) ملّت و شريعت (دين مقدّس اسلام) برگزيده شده است؟ كجاست آن‏كه براى احيا و زنده كردن كتاب آسمانى قرآن و حدودش مورد اميد و آرزوست؟ كجا است ‏ كننده نشانه‏ هاى دين و اهل آن؟ ...». 📚اقبال الاعمال ص 504 👌پاسخ را با اين فرمايش امام صادق عليه السّلام به پايان مى‏ بريم كه تأمّل در آن بسيار مهمّ و ضرورى است. ايشان فرمود: «همانا كه قائم ما قيام فرمايد، از نادانى مردم افزون بر آنچه به پيامبر از نادانى مردم رسيده بود، به وى مى‏ رسد. سؤال شد چگونه؟ فرمود: زمانى كه رسول خدا مبعوث شد، مردم سنگ و تخته‏ سنگ‏هاى بزرگ و چوب و مجسمه ‏هاى چوبى مى پرستيدند، اما هنگامى كه ما قيام نمايد، مردم كتاب خدا «قرآن» را تأويل نموده و با بحث ‏وجدل مى‏ نمايند». 📚کتاب الغیبه ، نعمانی ص 296 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔یکی از مولوی های اهل سنت روایات شیعه در مورد تولد امام زمان را قبول ندارد و می گوید امام عسکری بوده است ❗️آیا از کتب و علمای اهل سنت می توانید تولد امام زمان را ثابت کنید ❕❕ 💠💠 👌مورخان و بزرگان اهل سنت تصریح کرده اند که امام عسکری علیه السلام نبوده و برای او فرزندی به نام محمد به دنیا آمده است که ما شیعیان آن مولود مبارک همان امام مهدی علیه السلام است ‌. 1⃣علّامه شمس الدين قاضى ابن خلكان مى‏ گويد ؛ «ابو القاسم محمّد بن حسن‏ عسكرى فرزند على هادى فرزند محمّد جواد، دوازدهمين امام نزد شيعه دوازده امامى معروف به حجّت ... ولادت او در روز جمعه نيمه شعبان سال 255 هجرى اتفاق افتاد. هنگام وفات پدرش پنج سال داشت ...». 📚وفیات الاعیان ج 4 ص 176 2⃣ ابن اثير ‏ ؛ 👌وى در مورد حوادث سال 260 هجرى مى ‏گويد: «در آن سال ابو محمّد علوى عسكرى وفات يافت. او يكى از امامان دوازده‏ گانه طبق مذهب‏ اماميه است. فرزند او محمّد است كه اماميه در سامرا به انتظار او نشسته ‏اند ...». 📚الکامل فی التاریخ ج 4 ص 454 3⃣شمس الدين شافعى ؛ 👌او در برخى از كتاب‏هايش به ولادت حضرت مهدى عليه السّلام اعتراف نموده است . در كتاب العبر في خبر من غبر مى‏ گويد: «محمّد بن حسن عسكرى بن على الهادى بن محمد الجواد بن على الرضا بن موسى الكاظم بن جعفر الصادق علوى حسينى ابو القاسم. او را خلف حجت، مهدى، منتظر، صاحب الزمان و خاتم دوازده امام لقب داده ‏اند». 📚العبر في الخبر من غبر، ج 1، ص 381. 👌 در كتاب «تاريخ الاسلام» مى‏ گويد: «و امّا ابنه محمد بن الحسن الذى يدعوه الرافضة القائم الخلف الحجة ...»؛ «فرزند امام حسن عسكرى، محمّد بن حسن است. رافضه او را قائم و خلف حجت مى ‏نامند ...». 📚تاریخ الاسلام حوادث و وفیات سال 251_260 👌در كتاب سير أعلام النبلاء مى‏ گويد: «المنتظر الشريف ابو القاسم محمد بن الحسن العسكرى ... خاتمة الإثنى عشر سيّدا»؛ «منتظر شريف، ابو القاسم محمّد بن حسن عسكرى ... خاتم دوازده امام ...». 📚سیر اعلام النبلاء ج 13 ص 119 4⃣فخر رازى شافعى‏ ؛ 👌وى در كتابى كه در موضوع علم انساب كرده، مى‏ گويد: «امّا حسن عسكرى، او دو پسر و دو دختر داشت. يكى از پسرانش صاحب الزمان- عجل اللّه تعالى فرجه الشريف- است ... ❕آن‏گاه مى‏ نويسد: نصوص اكثر مورّخان و صاحبان تراجم و معاجم بر ولادت حجت ابى القاسم محمّد بن حسن بن على عسكرى عليهم السّلام اتفاق دارد. او از صلب پدر و از رحم مادرش نرجس خاتون در سال 252 يا 255 يا 259 هجرى به دنيا آمد، اگر چه نظر شيعه در سال 255 در شب نيمه شعبان به دنيا آمده است ...». 📚الشجره المبارکه فی انساب الطالبیه ص 78 5⃣احمد بن حجر هيتمى شافعى‏ ؛ 👌وى بعد از شرح حال ابو محمّد حسن عسكرى میگوید ؛ «حسن عسكرى فرزندى جز ابى القاسم محمّد حجت بر جاى نگذاشت. عمرش هنگام وفات پدر، پنج سال بود.اما به او در آن پنج سال حكمت آموخت. او را قائم منتظر مى ‏نامند ...». 📚صواعق المحرقه ص 208 6⃣ابو الفداء اسماعيل بن على ؛ 👌او در رخدادهاى تاريخ سال 254 ه مى‏ گويد ؛ «حسن عسكرى پدر محمّد منتظر صاحب سرداب است. محمّد منتظر طبق رأى اماميه دوازدهمين امام است. از القاب او قائم، مهدى و حجت است ...». 📚المختصر فی اخبار البشر ، ج 1 ص 361 👌ادامه پاسخ 👇👇👇 @Rahnamye_Behesht
👌ادامه پاسخ 👇 7⃣ علّامه صلاح الدين خليل بن أيبك ‏ ؛ 👌 «حجت منتظر محمّد بن حسن عسكرى فرزند على هادى، فرزند محمّد جواد، فرزند على رضا، فرزند موسى كاظم، فرزند جعفر صادق، فرزند محمّد باقر، فرزند زين العابدين، فرزند حسين بن على، فرزند على بن ابى طالب، حجت منتظر، دوازدهمين امام نزد شيعه اماميّه كه به اعتقاد آن‏ها، او قائم مهدى مى‏باشد ... و در سال 255 هجرى نيمه متولد شده است ...». 📚الوافی بالوفیات ج 2 ص 336 8⃣على بن حسين مسعودى ؛ 👌وی می گوید ؛ «در سال 260 هجرى ابو محمّد حسن بن على بن محمّد بن على بن موسى بن جعفر بن محمّد بن على بن الحسين بن على بن ابى طالب عليهم السّلام در عصر خلافت معتمد رحلت نمود، در حالى كه 29 سال داشت. او پدر مهدى منتظر و امام دوازدهم اماميّه است ...». 📚مروج الذهب ج 4 ص 112 👌 آیت الله صافی در کتاب الاثر ج 2 ص 369 به بعد از 68 تن از علمای اهل سنت نام می برند که تصریح کرده اند امام عسکری عقیم نبوده و فرزندی برای ایشان به نام محمد به دنیا آمد .جناب عمیدی در کتاب دفاع عن الکافی ص569 به بعد از 128 تن نام می برد و جناب علیزاده در کتاب در انتظار ققنوس ص 188 به بعد از 135 از علمای اهل سنت نام می برد . ❕در گذشته اسناد را ارائه دادیم که عده ای قابل توجه از علمای اهل سنت نه تنها تصریح به وجود فرزندی به نام محمد برای امام عسکری علیه السلام کرده اند ، بلکه بیان داشته اند همان فرزند ، موعود امت است ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2604 👌و در پاسخ دیگری وجود مبارک امام مهدی علیه السلام را از روایات اهل سنت اثبات کرده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2625 ❔براستی با این جایی برای انکار وجود مبارک امام زمان علیه السلام باقی می ماند ❕ https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
سوال با تشکر از شما که پاسخ تحدی کانال های ضد دین را با اثبات متواتر بودن وجود امام زمان دادید و انان هیچ گونه پاسخی نداشتند ایا از روایات موجود در کتب اهل سنت نیز می توان وجود امام زمان را اثبات کرد ✅پاسخ با استفاده از احادیث متواتری این موضوع از کتب اهل سنت نیز قابل اثبات است 1⃣ حدیث ثقلین پیامبر گرامی فرمود: « همانا من دو جانشین را در میان شما می گذارم ،کتاب خدا ریسمان کشیده شده ما بین آسمان و زمین و عترتم اهل بیتم و همانا این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند» 📚مسند احمد،ج5 ص181 ❗️این حدیث از جمله احادیث متواتر است که بزرگان اهل سنت در کتب خود روایت کرده اند مانند مسلم در صحیح ج7 ص122 ،ترمذی در صحیح ج5 ص621، حاکم در مستدرک،ج3 ص110، وعلمای فراوان دیگر از اهل سنت که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب فضائل الخمسه ج2 ص44 به بعد ♦️وجه استدلال: در این حدیث پیامبر گرامی می فرماید کتاب و عترت تا قیامت از یکدیگر جدا نمی شوند .مطابق این گفتار اگر زمانی عدل کتاب که همان عترت است در روی زمین نباشد لازم می آید که این دو از یکدیگر جدا شده باشند و این با حدیث مخالف است 👌ابن حجر مکی از علمای اهل سنت می گوید: « در احادیثی که سفارش به اهل بیت شده به این نکته اشاره شده که تا روز قیامت زمین خالی از اهل بیتی که اهلیت هدایت دارند نخواهد بود همانگونه که کتاب عزیز چنین است » 📚صواعق المحرقه،ص90 ♦️علامه مناوی در شرح جامع الصغیر می اورد: « از این حدیث استفاده می شود که هر زمان باید فردی از اهل بیت که سزاوار تمسک به اوست تا روز قیامت موجود باشد تا امر به تمسکی که در روایت به انها شده معنا پیدا کند همان گونه که کتاب عزیز چنین است» 📚فیض القدیر،ج3 ص15 🔵نتیجه اینکه : مستفاد از حدیث ثقلین این است که در هر زمان امام معصومی از عترت پیامبر و اهل بیت معصوم او باید موجود باشد امامی که اهلیت برای اقتدا و تمسک را داشته باشد کسی که خود به هدایت مطلق رسیده و از ضلالت به دور باشد و لذا می تواند دیگران را به هدایت مطلق رسانده و از گمراهی دور کند.چنین شخصی در این زمان غیر از حضرت مهدی نیست 2⃣حدیث امان: مطابق روایات اهل سنت پیامبر گرامی اهل بیت خود را به عنوان امان برای زمینیان معرفی می کند چنان که فرمود: « اهل بیت من امان برای اهل زمین هستند پس هر گاه اهل بیتم هلاک شوند اهل زمین را انچه خداوند وعده داده خواهد رسید» 📚الصواعق،ص150 ♦️حاکم می اورد که فرمود: « ستارگان وسیله ایمنی برای اهل زمین از غرق شدن هستند و اهل بیت من وسیله ایمنی برای امت من از اختلاف هستند» 📚مستدرک،ج3 ص149 📚الجامع الصغیر ج2 ص189 📚کنزالعمال ج6 ص116 ♦️جهت اگاهی بیشتر از روایات اهل سنت رجوع شود به فضائل الخمسه ج2 ص59 به بعد 🔵وجه استدلال: این حدیث نیز به خوبی دلالت دارد که باید در هر زمان فردی از اهل بیت عصمت و طهارت که اهلیت برای تمسک دارد موجود باشد و او غیر از امام معصوم نیست و در این زمان غیر از مهدی موعود کسی دیگر نیست پس باید موجود باشد و گرنه زمین و انچه در آن است نابود خواهد شد 3⃣حدیث سفینه: پیامبر گرامی فرمود: « مثل اهل بیتم در بین شما همانند کشتی نوح در میان قوم نوح است هر کس سوار بر آن شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند غرق شود» 📚مستدرک،حاکم،ج2 ص343 ♦️همین معنی را هیتمی در مجمع الزواید،ج9 ص168 ،ابی نعیم در حلیه الاولیائ،ج4 ص306، متقی هندی در کنزالعمال،ج6 ص216، خطیب بغدادی در تاریخ،ج12 ص19 و ...نقل کرده اند 🔵وجه استدلال: با تامل در معنای حدیث به خوبی بدست می اید که در هر زمانی تا روز قیامت باید امامی معصوم از اهل بیت عصمت و طهارت موجود باشد تا برای امت اسلامی انکان داشته باشد که با سوار شدن بر کشتی نجات او از غرق شدن در منجلاب فساد و تباهی نجات یافته و به ساحل نجات و بهشت رهنمون شوند 4⃣احادیث وجوب معرفت امام ♦️مسلم در صحیح روایت می کند که پیامبر فرمود: "کسی که بمیرد وبر گردنش بیعت امامی نباشد به مرگ جاهلیت مرده است" 📚صحیح مسلم،ج4 ص126 📚سنن بیهقی،ج8 ص156 📚تفسیر ابن کثیر،ج1 ص517 ودر حدیث دیگر: "من مات بغیر امام مات میته جاهلیه" "هرکس بمیرد در حالی که امامی نداشته باشد به مرگ جاهلیت مرده است" 📚مجمع الزواید،ج5 ص218 وفرمود: "من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه" "هرکس بمیرد درحالی که امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است" 📚شرح المقاصد،تفتازانی،ج5 ص239 🔵وجه استدلال: از این احادیث نیز به وضوح روشن می شود که در هر زمانی باید امامی معصوم از جانب خداوند بر روی زمین یاشد تا مردم با تمسک به او واطاعت از او از مرگ جاهلی نجات یابند که در زمان کنونی تنها قابل تطبیق بر امام عصر است آی دی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔برخی وهابیان این شبهه را می کنند که در بین این همه روحانی و مرجع شما سیصد و سیزده آدم درست و حسابی نیست تا امام زمان کند ❗️آیا ظهور امام زمان منوط به بودن سیصد و سیزده یار است ❕❕ 💠💠 👌از روایاتی استفاده می شود که بین وجود سیصد و سیزده تن از یاران ویژه امام عصر و ظهور ایشان لحاظ شده است . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هنگامی که عدد تعیین شده تکمیل شودوسیصد واندی نفر گرد آیند آنچه دوست دارید انجام می شود » 📚الغیبه نعمانی ص203 👌اما باید توجه کرد که مهیا شدن سیصد و سیزده تن از یاران ویژه جزء شروط برای ظهور تلقی می شود نه شروط ، ممکن است این تعداد در هر عصری فراهم باشند اما چون تمام شرایط کافی برای ظهور مهیا نشده است ، ظهور محقق نشود ، از جمله این شرایط آمادگی روحی و فردی و اجتماعی در جوامع انسانی است که می توانید آن را در نمایه زیر مطالعه فرمایید ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1144 ❕بر این اساس، در روایات ما بیان شده است ، زمانی که شروط کافی برای ظهور مهیا شود ، سیصد و سیزده تن یار ویژه امام زمان به خود را به ایشان می رسانند . ❕از امام باقر و صادق علیهما السلام نقل شده است که در مورد سیصد و سیزده تن از یاران ویژه امام زمان فرمودند ؛ « آنان در نزد مهدی جمع می شوند مانند ابرهایی که در پاییز جمع می شوند » 📚بحار الانوار ج51 ص 55 👌و فرمود ؛ « چون قائم خروج کند پشتش را به کعبه تکیه دهد و سیصد و سیزده تن به او جمع شوند و نخستین سخنش این آیه است که باقی نهاده خداوند برایتان بهتر است اگر مومن باشید و من باقی نهاده خدا در زمینش و جانشین او و حجتش بر شما هستم » 📚کمال الدین ج1 ص331 ❕البته این تعداد از یاران امام عصر علیه السلام جزء یاران ویژه ایشان می شوند و الا یاران عمومی ایشان بسیار بیشتر از این تعداد بوده و تمام مخلصین و ارادتمندان ایشان را شامل می شود . 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « خداوند شیعیان ما را از همه سرزمین ها به مهدی جمع می کند » 📚مجمع البیان ج1 ص426 📚بحار الانوار ج52 ص291 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA