eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌👌اشارۀ بی نظیرِ علمی قرآنی!!! ⭕️ آری ما قادریم که حتی سر انگشتان او را برابر کنیم!! ( قیامت -آیه 4 ) کانال 👇 @Targomeh
💠 اقسام عفت در قرآن 💠 1⃣ عفت جنسی 🌷 کنترل نفس اماره به جهت عدم سقوط در وادی انحرافات جنسی از مهم‌ترین اقسام عفت معرفی شده است. وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ...(نور۳۲) يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ ..(احزاب۳۲) فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ..(قصص۲۵) 2⃣ عفت پوششی 🌷 پوشاندن اعضا بدن از دید نامحرمان از واجبات دینی و از دستورات قرآنی است که به وسیله آن احترام و شخصیت انسان حفظ شده و از اذیت و آزار دیگران در امان خواهد ماند. يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ... (احزاب ۵۹) قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ... (نور ۳۰) وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَاوَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ...(نور ۳۱) 3⃣ عفت اقتصادی 🌷 عدم کسب حرام، حفظ مناعت طبع و قناعت لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ... (بقره۲۷۳) 4⃣ عفت گفتاری 🌷 ❄ زیبا سخن گفتن با دیگران: وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ ... وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا..(بقره۸۳) وَهُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَهُدُوا إِلَىٰ صِرَاطِ الْحَمِيدِ(حج۲۴) ❄ محکم و مطابق با واقع سخن گفتن: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا (احزاب70) ❄ و توهین و ناسزا نگفتن: وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ...(انعام 108) 5⃣ عفت چشمی🌷 پوشاندن نگاه از دیدن مناظر حرام : قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُ... (نور ۳۰) وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ... (نور ۳۱) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره مبارکه نور آیه 26  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُوْلَئِكَ مُبَرَّؤُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ زنان پليد سزاوار مردان پليدند ومردان پليد سزاوار زنان پليد، زنان پاك براى مردان پاكند و مردان پاك براى زنان پاك. آنان از آنچه درباره شان مى گويند منزّهند و براى آنان مغفرت و روزى نيكويى است. کانال 👇 @Targomeh
و بر پای دار نماز را به درستی که نماز نهی می کند از کارهای زشت و ناپسند .. وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ عنکبوت | ۴۵🌸 رفیق نماز اول وقت فراموش نشه... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 هرشب قبل ازخواب این عکس را نصب العین و کلاهمان را قاضی کنیم آیا امروز امام زمانمان جایی در زندگی روزانه ما داشت؟! 🔵 نکند جزء آن زیان دیدگانی باشیم که بازی های دنیا ما را از امام زمانمان غافل کرده باشد: 🔅يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذکر اللَّهِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿۹ منافقون﴾ 🌕 طبق روایاتی معتبر امام ذکرالله و بزرگترین آیت الهیست... کانال 👇 @Targomeh
💠 خداوند در آيات دوم و سوم سوره جمعه می فرماید: 《هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ* وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ》 🔳اوست خدایی که میان عرب امّی ( یعنی قومی که خواندن ونوشتن هم نمیدانستند) پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت تا بر آنان آيات وحی خدا تلاوت کندوآنها را از لوث جهل و اختلاف زشت پاک سازد وشریعت کتاب سماوی وحکمت الهی بیاموزد درصورتی که قبل از این همه در جهالت و گمراهی بودند . وقوم دیگری را ( که به روایتی از پیامبر " صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم " مراد عجمند) چون به عرب ( دراسلام) ملحق شوند هدایت فرماید که او خدای مقتدر وهمه کارش به حکمت و مصلحت است . کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نگاهى به مسئله حساب در روز قيامت‌ آنچه از آيات بدست مى‌آيد اين است كه: 1- همه‌ى افراد مورد سؤال قرار مى‌گيرند. «فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ» «1» 2- همه‌ى اعمال مورد محاسبه واقع مى‌شود. «لَتُسْئَلُنَّ عَمَّا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» «2» 3- همه‌ى احوال مورد رسيدگى قرار مى‌گيرد. «إِنْ تُبْدُوا ما فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ» «3» 4- از همه‌ى اعضاى بدن انسان سؤال خواهد شد. إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ ... كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا «4» 5- از نعمت‌هاى الهى سؤال مى‌شود. «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» «5» 6- همه كارها را در هر كجا و به هر اندازه كه باشد حاضر خواهند ساخت. «إِنْ تَكُ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ» «6 کانال 👇 @Targomeh
امام باقر ( زراره گوید: مطلبی داشتم که نمی‌خواستم ابتدا آن را از امام باقر (بپرسم. سؤال لطیفی را پیش کشیدم تا در خلال آن به مسئله‌ی مورد نظرم برسم. آن مسئله‌ی لطیف این بود که از آن حضرت (پرسیدم: «آیا کسی که کشته می‌شود مرده است»؟ فرمود: «نه! مرگ، مرگ و کشته‌شدن، کشته‌شدن است (هرکدام حساب جداگان‌های دارند)». عرض کردم: «جایی را در قرآن نمی‌یابم که خداوند میان کشته‌شدن و مردن فرق گذاشته باشد»؟ حضرت (این آیه: أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ وَ لَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَی اللهِ تُحْشَرُونَ را که خداوند مرگ و کشته‌شدن را از هم جدا ساخته است، خواند و سپس فرمود: «ای زراره! بنابراین مرگ، مرگ و کشته‌شدن، کشته‌شدن است، با این فرق که خداوند می‌فرماید: خداوند جان‌ها و اموال مؤمنین را از آن‌ها می‌خرد تا در عوض به آن‌ها بهشت بدهد. آن‌ها در راه خدا جهاد می‌کنند و دشمنان خدا را می‌کشند، و خود کشته می‌شوند این وعده‌ی راست خداوند است. (توبه/۱۱۱). عرض کردم: «خداوند در آیه‌ی دیگری می‌فرماید: کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ المَوْتِ آیا می‌فرمایید کسی که کشته می‌شود مرگ را نمی‌چشد»؟ فرمود: «کسی که با شمشیر در راه خدا کشته می‌شود با آن کس که در بسترش جان می‌دهد یکسان نیستند، کسی که کشته می‌شود ناچار می‌باید به دنیا برگردد [و مجدّداً زندگی کند و بعد بمیرد] تا مزه‌ی مرگ را بچشد». 📚 بحارا لأنوار، ج۵۳، ص۶۵/ نورالثقلین کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ وآنچه از نعمت داريد پس از خداوند است هرگاه نگرانى و بلا به شما رسد تنها به سوى او ناله مى‌كنيد اما همين كه نگرانى ومِحنت را از شما برطرف كرد نسبت به پروردگارشان شرك مى‌ورزند تا ناسپاسی کنند آنچه را که به آنان داده‌ايم پس به کامرانی بپردازید که به زودی خواهید دانست... ] 📚|↫آیه ۵۳ تا ۵۵ سوره نحل🍃 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️پرسید مگه نمیگی تمام عالم در اختیار امامه 🔹گفتم بله هست 🔸گفت پس چرا سید الشهدا ندای «هل من ناصر ینصرنی» سر داد؟؟ 🔹گفتم خدا مگه به پول من و تو احتیاج داره؟؟ 🔸گفت خب نه 🔹گفتم پس چرا میگه: مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا (بقره245) 👈کیه که ی قرض خوب به خدا بده ✍ غرض، دستگیری از من وتوئه وگرنه جای سیدالشهدا رو عرش اعلاست نه زمین کربلا کانال 👇 @Targomeh
سؤال: با توجّه به اينكه معناى «غفلت» بى توجّهى نسبت به چيزى، و معناى «اعراض» روى‌گرداندن با توجّه از چيزى است، پس چگونه كه در آيه غفلت واعراض در كنار هم مطرح شده‌اند؟ پاسخ: غفلت و بى توجّهى دو گونه است: الف: غفلتى كه شخص با هشدار بيدار مى‌شود. ب: غفلتى كه مقدّمه‌ى اعراض است، يعنى شخصِ غافل نمى‌خواهد بيدار شود. همچون كسى كه خودش را به خواب‌زده كه با صدا زدن نيز چشم خود را باز نمى‌كند. از آنجا كه غالب مردم از معاد و حساب غافلند، خداوند اين غفلت را به همه مردم نسبت داده است وگرنه هميشه گروهى از مردم، استثنا هستند. در آيه 97 همين سوره، به اقرار به غفلت از زبان خود مردم نيز اشاره شده است. «يا وَيْلَنا قَدْ كُنَّا فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜سبک زندگی قرآنی 🍂از مال حرام اجتناب کنید. 🍂 🔶 وَیلٌ لِلمُطَفِّفین...كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ.... (سوره ) ❌ اولا: خدا اعمال کم فروشان را ثبت وضبط کرده و مجازات خواهد نمود. 💥دوما: لقمه حرام، انسان را تا مرز كفر و جنگ با ولیّ خدا پيش میبرد: در آغاز سوره سخن از كم فروشى است كه عامل كسب لقمه حرام است، و سپس سخن از فجور و گناه است و در ادامه سخن از تكذيب است. ودر پایان نیز، مجازات سخت است وعذاب. یعنی لقمه حرام، انسان رابه گناه وحتی بی دینی می کشاند. 🍁 امام حسين عليه السلام نیزبه لشگر يزيد فرمود: «قد مُلئت بطونكم من الحرام» شكمهاى شما از حرام پر شده و ديگر سخن حق در روح شما اثرى ندارد. کانال 👇 @Targomeh
✅میگن تیری به او اصابت کرد 🔰به مصیبتم مصیبت میگن چون به بنده ی خدا اصابت میکنه 🔹از کجا میاد؟؟ 🔹چرا میاد؟؟ 🔹کی میفرسته؟؟ 👌اینش الان مهم نیست مهم اینه که باید وقت مصیبت صبر کنی الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (بقره156) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 ⬛️ السلام> 👈 ( 40 ـ 60 ق.) 💠 امام حسین علیه‌السلام تقریبا با ۱۰ سال پایانى حکومت معاصر بود؛ امام در سال ۴۹ یا ۵۰ به رسید . 🍀 زمانى که کوفه در اعتراض ضد ، نزد امام حسن علیه‌السلام در مدینه رفته ، تا ایشان را به ترغیب کنند و امام علیه السلام اوضاع را نامناسب دانست ، آنها که بر خود پای می فشردند ،‌خدمت امام علیه السلام رسیدند و ایشان نیز تاکید کردند تا معاویه بر سر است ،‌شیعیان در خانه خود بمانند . 💠نامه نگاری کوفه با امام علیه السلام پس از شهادت امام علیه السلام نیز ادامه یافت ؛ ولی امام حسین علیه السلام می بایست تا زمان مرگ به مفاد پیمان صلح وفادار می ماند . 🍀 در چنین اوضاعی ، کوشید روابط خود با امام حسین علیه السلام را بخشد ،‌ از این رو از خود در مدینه خواست ،‌دختر زینب علیها السلام خواهر امام حسین را برای خواستگاری کند و این ازدواج را عامل زدودن های پیشین و گشودن فصلی نو دانست ؛ ولی امام علیه السلام با این مخالفت کرده و ام کلثوم را به قاسم بن محمد بن جعفر درآورد و یکی از زمین های خود را به آنان بخشید . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم عمران آیه ۶۷و۶۸ 🌺مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَٰكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿٦٧﴾ ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی، بلکه یکتاپرست و حق گرایی تسلیم بود، و از مشرکان نبود. (۶۷) 🌺إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَٰذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُوا ۗ وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ ﴿٦٨﴾ مسلماً نزدیک ترین مردم به ابراهیم [از جهت پیوند وانتساب معنوی] کسانی اند که [از روی حقیقت] از او پیروی کردند، و این پیامبر و کسانی که [به او] ایمان آورده اند [از همه به او نزدیک ترند] و خدا یاور و سرپرست مؤمنان است. (۶۸) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٧) -سپس با صراحت تمام به اين مدعيان پاسخ مى‌گويد كه: «ابراهيم نه يهودى بود و نه نصرانى، بلكه موحد خالص و مسلمان (پاك نهادى) بود» (ما كانَ إِبْراهِيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا وَ لكِنْ كانَ حَنِيفاً مُسْلِماً) . خداوند پس از توصيف ابراهيم (ع) به عنوان حنيف و مسلم، مى‌فرمايد: «او هرگز از مشركان نبود» (وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ) . تا هر گونه ارتباطى ميان ابراهيم و بت پرستان عرب را نفى كند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 293 کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٨) -بنابر آنچه گفته شد معلوم شد كه ابراهيم پيرو هيچ يك از اين آيينها نبوده، تنها چيزى كه در اينجا باقى مى‌ماند اين است كه چگونه مى‌توان خود را پيرو اين پيامبر بزرگ كه همۀ پيروان اديان الهى براى او عظمت قائل هستند دانست! در آيۀ مورد بحث به اين معنى پرداخته و مى‌گويد: «سزاوارترين مردم به ابراهيم آنها هستند كه از او پيروى كردند و اين پيامبر (پيامبر اسلام) و كسانى كه به او ايمان آورده‌اند مى‌باشند» (إِنَّ أَوْلَى النّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا) . اهل كتاب با عقايد شرك آميز خود كه اساسى‌ترين اصل دعوت ابراهيم (ع) يعنى توحيد را زير پاگذارده‌اند، و يا بت‌پرستان عرب كه درست در نقطۀ مقابل آيين ابراهيم (ع) قرار گرفته‌اند چگونه مى‌توانند خود را پيرو ابراهيم و در خط او بدانند! و در پايان آيه به آنها كه پيرو واقعى مكتب پيامبران بزرگ خدا بودند بشارت مى‌دهد كه «خداوند ولىّ و سرپرست مؤمنان است» (وَ اللّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 293 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 مَا كَانَ إِبْرَهِيمُ يَهُودِيّاً وَلَا نَصْرَانِيّاً وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفاً مُّسْلِماً وَ مَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‏ 🍀 ترجمه:ابراهیم نه یهودى بود و نه نصرانى، بلكه او فردى حق‏گرا و تسلیم خدا بود و هرگز از مشركان نبود. 🌸 موضوع این آیه در ادامه آیات 65و66سوره آل عمران و در پاسخ گفتگوی یهودی ها و نصارا است که هر کدام را پیرو دین خود می دانستند که قرآن می فرماید: ما کان إبراهيم يهوديا و لا نصرانياً ولكن كان حنيفا مسلماً و ما كان من المشركين: ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی بلکه او فردی حق گرا و تسلیم خدا بود و هرگز از نبود. «حَنَف»، به معناى گرایش به حقّ است بنابراین «حَنیف» به كسى گفته مى‏ شود كه در مسیر باشد، ولى بت‏ پرستان آن را در مورد خود به كار مى‏ بردند و مشركان نیز «حُنفاء» خوانده مى‏ شدند. 🌸 این آیه، با آوردن كلمه‏ى «مسلماً» در كنار كلمه‏ى «حنیفاً»، هم دامن ابراهیم را از شرک پاک كرده است و هم دامن این كلمه‏ى مقدّس را از مشركان. امام صادق‏ علیه السلام در تفسیر عبارت «حنیفاً مسلماً» فرمودند: «خالصاً مخلصاً لیس فیه شى‏ء من عبادة الاوثان» یعنى شخصى خالص و برگزیده بود كه در او ذره‏اى از پرستش بت‏ها نبود. حضرت على‏ علیه السلام فرمودند: دین ابراهیم همان دین محمّدصلى الله علیه و آله بود. 🔹 پیام های آیه67سوره آل عمران🔹 ✅ علیه السلام فردی حق گرا و یکتاپرست و تسلیم خدا بود. کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 إِنَّ أَوْلَى الْنَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا الْنَّبِىُّ وَالَّذِينَ ءَاَمَنُواْ وَاللَّهُ وَلِىُّ الْمُؤْمِنِينَ‏ 🍀 ترجمه: همانا سزاوارترین افراد به ابراهیم، كسانى هستند كه از او پیروى كردند و (نیز) این پیامبر و كسانى كه (به او) ایمان آورده‏ اند، و خداوند سرپرست مؤمنان است. 🌷 : سزاوارترین مردم 🌷 : از او پیروی کردند 🌷 : پیامبر 🌷 : سرپرست 🌸 از این آیه معلوم مى‏ شود كه نسبت ایمانى، فراتر و محكم ‏تر از نسبت خویشاوندى است و افرادى كه همفكر و هم هدف باشند، به همدیگر نزدیک تر از كسانى هستند كه در ظاهر قوم و خویشند، ولى به لحاظ فكرى و اعتقادى از همدیگر جدایند. علیه السلام به یكى از یاران با وفایش فرمود: «انتم واللّه من آل محمّد» به خدا سوگند كه شما از آل ‏محمّد صلى الله علیه و آله هستید. و سپس آیه فوق را تلاوت فرمود. رسول اكرم صلى الله علیه و آله نیز در مورد سلمان فارسى فرمودند: «سلمان منّا اهل البیت» 🌸 با اینكه آیه فرمود: نزدیک ترین مردم به ، پیروان او هستند، لكن نام پیامبر اسلام و مسلمانان را جداگانه برد، تا بهترین نمونه‏ ى پیروى را در وجود حضرت محمّد صلى الله علیه و آله و مسلمانان، به دنیا نشان دهد. در روایتى آمده است:«انّ ولىّ محمّد مَن اطاع اللّه و انْ بَعُدتْ لَحمَته، و انّ عدوّ محمّد مَن عَصى اللّه و انْ قَرُبتْ قَرابته» دوست و طرفدار محمّد صلى الله علیه و آله كسى است كه را اطاعت كند، هر چند به لحاظ فامیلى از او دور باشد و دشمن پیامبر كسى است كه خدا را نافرمانى كند، هرچند با پیامبر نسبت و نزدیكى داشته باشد. امام صادق‏ علیه السلام فرمود: منظور از «الذّین آمنوا» در آیه، امامان و پیروان آنها هستند. 🔹 پيام های آیه68سوره آل عمران 🔹 ✅ پیوند مردم با ، پیوند مكتبى است، نه پیوند قبیله‏ اى، زبانى، منطقه‏ اى و نژادى. «انّ أولَى النّاس بإبراهیم لَلّذین اتّبعوه» ✅ ملاک قُرب به ، اطاعت از آنان است. «أولَى النّاس بإبراهیم لَلّذین اتّبعوه» ✅ صلى الله علیه وآله و مسلمانان، در خط ابراهیم و هم هدف با او هستند. «أولَى النّاس بإبراهیم... وهذا النّبى» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈خداوند دستور به اقامه چند چیز زاده است: ۱_اقامه دین. مٰا وَصّٰى بِهِ نُوحاً وَ اَلَّذِی أَوْحَیْنٰا إِلَیْكَ وَ مٰا وَصَّیْنٰا بِهِ إِبْرٰاهِیمَ وَ مُوسىٰ وَ عِیسىٰ أَنْ أَقِیمُوا اَلدِّینَ وَ ..... (شوری13) ۲_اقامه کتب آسمانی و قرآن. قُلْ یٰا أَهْلَ اَلْكِتٰابِ لَسْتُمْ عَلىٰ شَیْءٍ حَتّٰى تُقِیمُوا اَلتَّوْرٰاةَ وَ اَلْإِنْجِیلَ وَ مٰا أُنْزِلَ إِلَیْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ ..... (مائده68) ۳_ اقامه نماز. اَلَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ اَلصَّلاٰةَ وَ مِمّٰا رَزَقْنٰاهُمْ یُنْفِقُونَ (بقره3) 🔰 بیشترین موردی که خداوند دستور به اقامه آن داده است نماز است بین نماز ( صلوا ) و نماز( اقیموا ) تفاوت است: ♻️ اقامه نماز دو نوع است اقامه فرد و قوم اجتماعی اقامه فردی نماز یعنی رعایت تمام آداب و شرایط نماز از طهارت تا سلام نماز اقامه اجتماعی نماز یعنی گسترش فرهنگ نماز در جامعه «الذین مکانهم فی الارض اقاموالصلاه» در این آیه شرط گذاشته شده « ان مکناهم.... » و این نشانه آن است که منظور اقامه اجتماعی است چون اقامه فردی نیاز به قدرت و حکومت ندارد. ••✾❀🕊✿🕊❀✾•• کانال 👇 @Targomeh