(آيه ٩٦)
-نخستين خانۀ مردم! اين آيه و آيۀ بعد به پاسخ دومين ايراد يهود كه در بارۀ فضيلت بيت المقدس و برترى آن بر كعبه بوده مىپردازد، نخست مىفرمايد:
«نخستين خانهاى كه براى مردم (و نيايش خداوند) قرار داده شده همان است كه در سرزمين مكّه است كه پر بركت و مايۀ هدايت جهانيان است»
(إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمِينَ) .
به اين ترتيب اگر كعبه به عنوان قبلۀ مسلمانان انتخاب شده است جاى تعجب نيست، زيرا نخستين خانۀ توحيد است. تاريخ و منابع اسلامى هم به ما مىگويد كه خانۀ كعبه به دست آدم (ع) ساخته شد و سپس در توفان نوح آسيب ديد و به وسيلۀ ابراهيم خليل تجديد بنا شد.
جالب اين كه در آيۀ فوق خانۀ كعبه به عنوان خانۀ مردم معرفى شده و اين بيانگر اين حقيقت است كه آنچه به نام خدا و براى خداست بايد در خدمت مردم و بندگان او باشد، و آنچه در خدمت مردم و بندگان خداست براى خدا محسوب مىشود.
قابل توجه اين كه در اين آيه براى كعبه علاوه بر امتياز «نخستين پرستشگاه بودن» به دو امتياز «مبارك» و «مايۀ هدايت جهانيان» بودن آن نيز اشاره شده است.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 310
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_384
🌹 #آیه_96 #سوره_آل_عمران
🌸 إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِى بِبَكَّةَ مُبَارَكاً وَهُدىً لِّلْعاَلَمِينَ
🍀 ترجمه: همانا اوّلین خانه اى كه براى (عبادت) مردم مقرّر شد، همان است كه در سرزمین مكّه است، كه مایه ى بركت و هدایت برای جهانیان است.
🌷 #بیت: خانه
🌷 #وضع: مقرر شد
🌷 #للناس: برای مردم
🌷 #بَكّة: مکه ، به معناى محلّ ازدحام و اجتماع مردم است از آنجایی که مکه محل اجتماع مردم است به آن بکة هم گفته می شود.
🌷 #للعالمین: برای جهانیان
🔴 #شأن_نزول_آيه: یكى از ایرادهاى بنى اسرائیل این بود كه چرا مسلمانان با توجّه به قدمت بیت المقدّس كه هزار سال قبل از میلاد توسط حضرت سلیمان ساخته شده است، آن را كنار گذاشته و كعبه را قبله ى خود قرار داده اند. این آیه نازل شد.
🌸 در پاسخ آنان مى فرماید:إن أول بيت وضع للناس للذى ببكة مبارکا و هدی للعالمین: همانا اولین خانه ای که برای عبادت مردم مقرر شد، همان است که در سرزمین #مکه است، که مایه ی برکت و هدایت برای جهانیان است. كعبه از روز نخستین، اوّلین خانه ى عبادت بوده و قدمت آن بیشتر از هر جاى دیگر است. حضرت على علیه السلام در نهج البلاغه خطبه 192 مى فرماید: #خداوند تمام مردم را از آدم علیه السلام تا آخرین نفر با همین سنگ هاى كعبه آزمایش مىكند. امام باقر علیه السلام فرمود: حضرت آدم و سلیمان و نوح علیهم السلام نیز دور همین كعبه، حج انجام داده اند. هیچ جا برای #انسان خانه نمی شود ، خانه محل امن و آرامش است به این خاطر خداوند حرم خودش یعنی کعبه را با نام البيت یعنی خانه یاد می کند. یعنی کعبه محل آرامش و شادی و نشاط است.
🔴 در #قرآن، از كعبه تعابیر متعدّدى یاد شده است كه برخى از آنها را بازگو مى كنیم:
1⃣ #كعبه، اوّلین خانه است. «اوّل بیت»
2⃣ مركز پایدارى و قیام مردم است. «قیاماً للناس»
3⃣ محل تجمّع و خانه #امن مردم است. «مثابة للنّاس وأمنا»
🔹 پيام های آيه96سوره آل عمران 🔹
✅ #كعبه، اوّلین خانه اى است كه براى عبادت و نیایش مردم بنا نهاده شده است.
✅ خیر و #بركت كعبه، تنها براى مؤمنان یا نژاد خاصّى نیست، بلكه براى همگان است.
✅ مردمى بودن براى #كعبه، یک ارزش است.
✅ #كعبه، مایه ى هدایت مردم است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📌 #تلنگر_قرآنی
🍃أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ في جَنْبِ اللَّهِ وَ إِنْ کُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرينَ »🍃
🔶( این دستورها برای آن است که ) مبادا کسی روز قیامت بگوید :👇
🔹«افسوس بر من از کوتاهی هایی که در اطاعت فرمان خدا کردم ،وازمسخره کنندگان آیات اوبودم
📗(سوره زمر آیه 56)
خدا از آنکه روزهایش بیهوده می گذرد ، نمی گذرد🔴
••✾❀🕊✿🕊❀✾•
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
🎙 قاری:
#استاد_عبدالصمد_عبدالباسط
📖 سوره مبارکه شعراء ( آیه ۷۸ تا ۸۲)
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🌎 #شگفتی_آفرینش #کوههای_رنگی موسوم به رنگینکمان در کشور peru↯
Welcome To The Incredible Rainbow Mountains Of Peru
خوش آمدید به کوههاي رنگینکماني شگفتانگیز پرو
===========
🌎14قرنپیش قرآن به چنین کوههايي اشاره کردهاست↯
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُّخْتَلِفاً أَلْوَانُهَا وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَحُمْرٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ (فاطر/27)
آيا نديدهاىكه خداوند از آسمان، آبي فرو فرستاد، پس بهواسطه آن ميوههايي رنگارنگ (از زمين) بيرون آورديم. و از بعضي كوهها (رگهها و) راههاي سفيد و سرخ، به رنگهاي گوناگون و سياه
===========
➢آیا در زمان نزول قرآن، اینچنین کوههايي با این کیفیّت در عربستان وجود داشتهاند؟💥
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
براساس اینکه خداوند حکیم است آفرینش الهی بیهوده و بیهدف نیست بلکه محبت به خیر و کمال که عین ذات الهی است بالاصاله به خود ذات و بالتبع به آثار آن که دارای مراتبی از خیر و کمال هستند تعلق گرفته و از این رو، جهان را به گونهای آفریده است که بیشترین خیر و کمال ممکن بر آن مترتب شود و بدین ترتیب صفت حکمت اقتضا میکند که خداوند مخلوقات را به غایت و کمال لایق به خودشان برساند ولی از آنجا که جهان مادیت، دار تزاحمات است و خیرات و کمالات موجودات مادی با یکدیگر تعارض پیدا میکند مقتضای تدبیر حکیمانه الهی این است که به صورتی آنها را تنظیم کند که مجموعاً خیرات و کمالات بیشتری بر آنها مترتب شود، و به دیگر سخن جهان، دارای نظام احسن باشد.
باتوجه به اینکه انسان، دارای روح قابل بقا است و میتواند واجد کمالات ابدی و جاودانی گرددد آن هم کمالاتی که از نظر مرتبه و ارزش وجودی، قابل مقایسه با کمالات مادی نیست؛ اگر حیات او منحصر به همین حیات دنیوی محدود باشد با حکمت الهی، سازگار نخواهد بود. مخصوصاً با توجه به اینکه حیات دنیوی، توام با رنجها و سختیها و ناگواریهای فراوان است.
راستی، اگر زندگی انسان جز این نمیبود که پیوسته زحمت بکشد و با مشکلات طبیعی و اجتماعی، دست و پنجه نرم کند تا لحظاتی را با شادی و لذت بگذارند و آنگاه از فرط خستگی به خواب رود تا هنگامیکه بدنش آمادگی فعالیت جدید را پیدا کند و مجدداً روز از نو و روزی از نو.
بدیهی است نتیجه منطقی چنین نگرشی به زندگی انسان، جز پوچ گرایی نخواهد بود.
از سوی دیگر، یکی از غرایز اصیل انسان، حب به بقا و جاودانگی است که دست آفرینش الهی در فطرت او به ودیعت نهاده است و حکم نیروی محرک فزایندهای را دارد که او را بسوی ابدیت، سوق میدهد و همواره بر شتاب حرکتش میافزاید. اکنون اگر فرض شود که سرنوشت چنین متحرکی جز این نیست که در اوج شتاب حرکت، به صخرهای برخورد کند و متلاشی شود آیا ایجاد آن نیروی فراینده با چنین غایت و سرنوشتی متناسب خواهد بود؟! پس وجود چنین میل فطری، هنگامی با حکمت الهی سازگار است که زندگی دیگری جز این زندگی محکوم به فنا و مرگ، در انتظار او باشد.
حاصل آنکه با ضمیمه کردن این دو مقدمه ـ یعنی حکمت الهی، و امکان زندگی ابدی برای انسان ـ به این نتیجه میرسیم که میباید زندگی دیگری برای انسان، ورای این زندگی محدود دنیوی، وجود داشته باشد تا مخالف حکمت الهی نباشد.
و میتوان میل فطری به جاودانگی را مقدمه دیگری قرار داد و به ضمیمه حکمت الهی، آن را برهان دیگری به حساب آورد.
ضمناً روشن شد که زندگی ابدی انسان باید دارای نظام دیگری باشد که مانند زندگی دنیا مستلزم رنجهای مضاعف نباشد و گرنه ادامه همین زندگی دنیوی حتی اگر تا ابد هم ممکن میبود با حکمت الهی، سازگار نمیبود.
**********************
بیان دیگر:
مقتضای حکمت الهی این است که خلقت جهان عبث و بیهوده نباشد. جهان آخرت به عنوان مقصد نهایی این جهان مانع از عبث و بیهوده بودن خلقت می شود. یکی از آثار ایمان و اعتقاد به عالم آخرت این است که ما را از پوچ پنداری و پوچ بودن نجات می بخشد و به ما و اندیشه و هستی ما معنی می دهد. اگر معاد نباشد خلقت بیهوده و عبث خواهد بود.
خداوند در قرآن میفرماید:
«أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ» (مومنون/115)؛ «آیا چنین پنداشتید كه ما شما را به عبث و بازیچه آفریدیم و به سوی ما رجوع نخواهید كرد.»
معاد متمّم و مكمّل خلقت است و جزیی از خلقت است كه با نبودن آن خلقت ناقص است، خداوند در قرآن میفرماید:
«وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا لَاعِبِینَ مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ مِیقَاتُهُمْ أَجْمَعِین» (دخان/38و40)؛ «ما آسمانها و زمین و آنچه بین آنهاست به بازیچه خلق نكردیم آنها را به حق آفریدیم ولی اكثر مردم از آن آگاه نمیباشند همانا روز قیامت روز جدایی بین مؤمن و كافر و وعدهگاه جمیع خلایق است.»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✅ آیا عزاداری و سوگواری ریشههای قرآنی دارد!؟
✍️ در قرآن مجید آیات متعددی را میتوان یافت که حتی اگر تصریح به مشروعیت گریه و عزاداری نداشته باشند، اما میتوان از آنها استفاده کرد که موضوع عزاداری تحت عناوینی خاص میتواند مورد تأیید آیات قرآن باشد.
🔹 با این همه آیهای نیز در قرآن وجود دارد که صریحا بر گریه و ناراحتی یکی از انبیای الهی از فراق یکی از عزیزانش دلالت میکند و با توجه به عصمت انبیاء، میتوان اینگونه جمعبندی کرد که موضوع عزاداری، مسألهای امضا شده در قرآن است. در آیه ۸۴ سوره یوسف و در بیان حالت افسرده و رنجور حضرت یعقوب از فراق فرزندش حضرت یوسف (علیهما السلام) میخوانیم: «یا أَسَفَا عَلی یُوسُفَ وَ ابْیَضَّتْ عَیْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ کَظِیمٌ»؛ ([حضرت یعقوب] گفت: وا اسفا بر یوسف! و چشمان او از اندوه سفید شد اما او خشم خود را فرو میبرد).
🔸 طبق مضمون این آیه حضرت یعقوب (علیه السلام) در فراق فرزندش دچار حزن و اندوه فراوانی گشت به طوری که سالیان درازی در غم یوسف اشک ریخت تا دیدگانش سفید شد و بینایی خود را از دست داد.
🔹 زمخشری روایت کرده است که حضرت یوسف (علیه السلام) از جبرئیل مدت اندوه و گریه پدر را جویا شد. پاسخ داد: هفتاد سال به طول انجامید و درباره پاداش گریه او سؤال کرد. پاسخ داد: گریه او پاداش برابر هفتاد شهید دارد.
🔸 طبق این آیه، اصل موضوع اظهار ناراحتی و گریه در فراق یک شخص عزیز امری مشروع و بلااشکال است.
📕📕
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
یکی از بهترین دلایل در باب اثبات توحید و یگانگی خدا دقت نظر و توجه خاص به نظم خاص و پیوستگی کامل در نظام هستی است.
هماهنگی ویژه در میان اجزاء یک شیء و اعضاء یک پیکر دلالت بر وجود وحدت آفریننده حکیم دارد.
در میان پدیدههای مختلف جهان نظم، هماهنگی و به هم پیوستگی عجیبی حاکم است و همین مسأله نظریه انداموارگی جهان را در میان اندیشمندان پدید آورده است، زیرا پروردگار حکیم حقیقت مطلقهای است که سایر حقایق را به مشیت خود پدیدار ساخته است و مجموعههستی در مدار و قرار، در ارتباط و پیوستگی مخصوص قرار دارند و این مسأله به وضوح دلالت بر «توحید» و یکتایی صانع حکیم و فاعل توانا دارد.
و آیات قرآنی نیز بر این امر دلالت دارد
و الهکم الهٌ واحد لا اله الا هوالرحمن الرحیم ، (بقره، آیه 159).
عقل و علم نیز به همین حقیقت گواهی می دهند، زیرا نظم حاکم بر پدیدهها و هماهنگی موجود میان پدیدهها، گواه بر حاکمیت یک عقل و یک تدبیر و یک درایت و تصمیم بر سراسر گیتی میباشد و همین تمامیت صنع است که یکانگی ذات خداوند را اثبات میکند و از طرفی برقراری نظام هستی و هماهنگی بین پدیدهها وجود خدایی دیگر را نفی میکند.
لوکان فیهما الهةٌ الا الله لفسدتا ، (انبیاء، آیه 21).اگر غیر از خدا، خدای دیگری وجود داشت. نظام آفرینش مختل میگشت،
بنابراین هماهنگی و به هم پیوستگی اشیاء و انداموارگی جهان و کمال و تمامیت آفرینش جهان دلیل بر یگانگی اوست.
*برای اثبات یگانگی خدای سبحان، دلائل و براهین دیگر نیز وجود دارد، از جمله: فطرت توحیدی، برهان صرفالوجود، برهان فیض و هدایت تشریعی و برهان ترکّب و برهان تمانع...».
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️امام حسین در قرآن_صادق خیری
آیا در قرآن کریم،از حسین بن علی یاد شده است؟
👈️️بیایید با هم تاملی بر سوره احقاف،آیه ۱۵ داشته باشیم.
در آیه آمده:
مادرش او را با تحمل رنج و زحمت باردار شد.
با رنج و زحمت او را زایید.
دوران بارداری و باز گرفتنش از شیر،سی ماه است.
تا زمانی به چهل سالگی برسد.
و.....
این آیه در شأن امام سوم شیعیان،حسین بن علی(ع) نازل شده است.
چرا مادرشان،فاطمه زهرا سلام الله علیها ،فرزندشان حسین(ع) را با تحمل رنج و زحمت باردار و زایيدند.؟
چون میدانستند که در آینده، تشنگی و اسارت در صحرای کربلا بر اردوگاه فزندش حسین(ع)چیره میشود و در نهایت به شهادت میرسند و بر اثر همین وقایع بود که فاطمه زهرا(س) برای جگر گوشه اش، بی تاب بودند.
چرا دوران بارداری و شیر دهی،۳۰ماه است؟
کودک،نه ماه در شکم مادر است و وقتی به دنیا می آید به مدت ۲۴ماه از شیر مادر تغذیه میکند.پس طبق حساب۳۳=۲۴+۹
پس چرا عدد ثلاثون شهرا (۳۰ماه آمده است؟)
آری.سیدالشهدا، ۶ماهه به دنیا آمدند و طبق کودکان دیگر،تغذیه شیر تا دوسال ثلاثون شهرا.
و فلسفه بیان عدد ۴۰ نیز برای همگان مشخص است .شایان ذکر است که عدد ۴۰،عدد کامل شدن است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❣ #تدبر_در_قرآن
⭕️ اینهایی که قبر و قیامت و حساب کتاب را باور ندارند، مگر یادشان رفته، وقتی که نبودند همین خدای توانا خلقشان کرد!
👌 معادشان نیز به همین راحتی راحتی است.
🌴 سوره مریم 🌴
🕋 وَ يَقُولُ الْإِنْسانُ أَ إِذا ما مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيًّا «66»
🕋 أَ وَ لا يَذْكُرُ الْإِنْسانُ أَنَّا خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ يَكُ شَيْئاً «67»
ترجمه:
🔹 و انسان مىگويد: آيا آنگاه كه مُردم، دوباره زنده از قبر خارج خواهم شد؟
🔹 آيا انسان در زنده شدن دوبارهى خود شك دارد؟ و به ياد نمىآورد كه ما او را پيش از اين آفريدهايم، در حالى كه چيزى نبود؟
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❣ #نکات_طلایی_قرآن
🔹 وقتی دوروبرت گناه و منکری دیدی، زود دست به چماق نشو
🔹 از فرعون که فرعون تر نیست!
👈 جای چماق، شاخه گلی بردار و با مهربانی و نرمی اشتباهش را یادآوری کن
🌴 سوره طه 🌴
🕋 اذْهَبا إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى «43»
🕋 فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى «44»
⚡️ترجمه:
برويد به سوى فرعون كه او طغيان كرده است.
پس به نرمى با او سخن بگوييد، شايد متذكّر شود، يا از خدا بترسد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#هر_روز_یک_آیه
🔹 آهای همه ی شما که دل خود را شکسته اید و حسرت های ناشناخته دارید ، همه ی شما که از رنجی خسته اید که از آنِ شما نیست
🔹 آهای همه ی شما مضطربان و بی قراران گیتی که دلتان هیچ کجا آرام نگرفت ، آهای همه ی شما که دلتان چیزی فراتر می طلبد و دستان گشوده تان از حقیقت خالی است ،
💖 یک نفر هنوز شما را می خواند
زیر آخرین لایه ی دل، همان جا که تاریکی و سرمایش آدمی را به وحشتی فراتر از مرگ می برد ، کسی نوازش می کند، کسی هست که شما را همین گونه که هستید، دوست می دارد ،کسی هست که عشقش به شما هیچ مقدمه و شرطی ندارد
🔹آهای همه ی شما که ایمان آورده اید به تنهایی انسان؛ کسی هست که طالب تقسیم تنهایی اش با شماست
🌸 قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
🔹(ای رسول رحمت) بدان بندگانم که (به عصیان) اسراف بر نفس خود کردند بگو: هرگز از رحمت (نامنتهای) خدا نا امید مباشید، البته خدا همه گناهان را (چون توبه کنید) خواهد بخشید، که او خدایی بسیار آمرزنده و مهربان است.
📖 سوره زمر_ 53
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🖊 #استاد_عالی:
وقتی آیه «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا اَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ ناراً... »؛ ای مؤمنان خود و خانواده تان را از آتش جهنم حفظ کنید، نازل شد از پیامبر (ص) سؤال کردند: یا رسول الله ! این که خداوند فرموده خودتان را از عذاب حفظ کنید را می فهمیم، می دانیم اگر به واجبات الهي عمل کنیم و حرام ها را ترک کنیم، دچار عذاب جهنم نمی شویم، ولی اینکه خداوند می فرماید خانواده و اهل تان را هم از عذاب آخرت حفظ کنید، این چگونه است؟ حضرت فرمودند:
«إعْمَلُوا اَلْخَیْرَ وَ ذَکِّرُوا بِهِ أَهْلِيكُمْ...»؛
خودتان عامل به خوبی ها باشید و آن را به خانواده خود تذكردهيد.
فرمودند: اول خودتان اهل عمل باشید، بعد نصیحت و موعظه برای بچه ها داشته باشید.
------------------
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛
✅ فلسفه عدد چهل و اربعین
#حضرتاستادقرائتی
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📖#دائره_المعارف_قرآن_کریم📖
0⃣4⃣ #راز_عدد_چهل
☑️مفسران در ذیل هر یک از #آیات پیشین درصدد برآمدهاند رازى #متناسب با موضوع را براى عدد #۴۰ بیان کنند.
🔸در آیه ۱۵ #احقاف از کمال رشد انسان و ۴۰سالگى وى یادشده است.
☑️بیشتر مفسران، #کمال رشد را در ۳۳ سالگی می دانند ؛
ولی برخی آن را در همان #چهل سالگی دانسته اند .
🔸 بنا به #روایتی از امام صادق علیه السلام انسان در ۳۳ سالگی به #رشد کامل جسمانی خود می رسد و این #رشد تا ۴۰ سالگی ثابت است و از آن پس ، بدن رو به #کاستی میرود .
☑️در هر صورت برخی ، #سرّ تاکید آیه بر چهل سالگی را این دانسته اند که از یک سو #معمولاً عقل انسان در این سن کامل می شود و در همین زمان #حجت خداوند بر او تمام شده ، جهالت جوانی از وی #فاصله گرفته ، حق واجب خداوند را در نیکی به پدر و مادر می شناسد ،
🔸و از سوی دیگر در #چهل سالگی صفات اخلاقی در وی قوی شده ، از آن پس به #آسانی از او جدا نمی شود .
☑️در این باره #وجوه دیگری نیز گفته شده که چندان اعتبار ندارد و بیشتر #استحسانی است .
🔸مثلاً فخر رازی می گوید :
از یک سو #نعمتهای پدر و مادر از بدو تولد کودک تا چهل سالگی او ادامه دارد و از دیگر سو ، #فرزند نیز تا چهل سالگی به دلیل کامل نشدن عقلش نیازمند #مراقبت والدین است و انسان جز با #دعای خیر نمی تواند به والدینش پاداش دهد .
☑️ همچنین میگوید :
#توجه انسان به بندگی خداوند و عبادت و اطاعت او ، در #چهل سالگی است .
🔸از همین رو همه #پیامبران پس از ۴۰ سالگی به پیامبری رسیدند ، در حالی که این جز در مورد #پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله #مسلّم نیست .
☑️در هر صورت آنچه قابل #انکار نیست اهمیت این مرحله از #عمر انسان است .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
34.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
# تفسیر قطره ای قرآن کریم
#آل عمران آیه ۹۷
فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿٩٧﴾
در آن نشانه هایی روشن [از ربوبیّت، لطف، رحمت خدا و از جمله] مقام ابراهیم است؛ و هر که وارد آن شود در امان است؛ و خدا را حقّی ثابت و لازم بر عهده مردم است که [برای ادای مناسک حج] آهنگ آن خانه کنند، [البته] کسانی که [از جهت سلامت جسمی و توانمندی مالی و باز بودن مسیر] بتوانند به سوی آن راه یابند، و هر که ناسپاسی ورزد [و از رفتن به آنجا خودداری کند، به خود زیان زده]؛ زیرا خدا از جهانیان بی نیاز است. (۹۷)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٩٧)
-در اين آيه به دو امتياز ديگر آن اشاره كرده مىفرمايد:
«در آن نشانههاى روشن (از جمله) مقام ابراهيم است» (فِيهِ آياتٌ بَيِّناتٌ مَقامُ إِبْراهِيمَ) .
و نشانۀ ديگر آن آرامش و امنيت حاكم بر اين شهر است چنانكه قرآن مىگويد:
«و هر كس داخل آن شود در امان خواهد بود» (وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً) .
در جملۀ بعد دستور حجّ به همۀ مردم داده مىگويد: «و براى خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند آنها كه توانايى رفتن به سوى آن دارند» (وَ لِلّهِ عَلَى النّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً) .
از اين دستور تعبير به يك بدهى و دين الهى شده كه بر ذمّۀ عموم مردم مىباشد، زيرا فرموده است «وَ لِلّهِ عَلَى النّاسِ» «براى خدا بر مردم است. . .» .
فريضۀ حجّ از زمان آدم (ع) تشريع شده بود، ولى رسميت يافتن آن بيشتر مربوط به زمان ابراهيم (ع) است.
تنها شرطى كه در آيه براى وجوب حج ذكر شده مسألۀ استطاعت و توانايى است كه از جمله داشتن زاد و توشه و مركب، و توانايى جسمى را شامل مىشود.
ضمنا از آيۀ فوق استفاده مىشود كه اين قانون مانند ساير قوانين اسلامى اختصاص به مسلمانان ندارد، بلكه همه موظفند آن را انجام بدهند.
در پايان آيه براى تأكيد و بيان اهميت مسألۀ حجّ مىفرمايد: «و هر كس كفر بورزد (و حج را ترك كند به خود زيان رسانيده زيرا) خداوند از همۀ جهانيان بىنياز است» (وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ) .
واژۀ «كفر» در اصل به معنى پوشانيدن است و از نظر اصطلاح دينى معنى وسيعى دارد و هر گونه مخالفت با حق، چه در مرحلۀ عقايد و چه در مرحلۀ دستورات فرعى را شامل مىشود، لذا در آيۀ فوق در مورد «ترك حجّ» به كار رفته است.
در بارۀ اهميت فوق العادۀ حجّ در حديثى از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله مىخوانيم كه به على عليه السّلام فرمود: اى على! كسى كه حج را ترك كند با اين كه توانايى دارد كافر محسوب مىشود، زيرا خداوند مىفرمايد: بر مردمى كه استطاعت دارند به سوى خانۀ خدا بروند لازم است حج به جا بياورند و كسى كه كفر بورزد (آن را ترك كند) به خود زيان رسانيده است، و خداوند از آنان بىنياز است، اى على! كسى كه حجّ را به تأخير بياندازد تا اين كه از دنيا برود خداوند او را در قيامت يهودى يا نصرانى محشور مىكند!
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 311
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_385
🌹 #آیه_97 #سوره_آل_عمران
🌸 فِيهِ ءَاياَتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ ءَامِناً وَلِلَّهِ عَلَى الْنَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِّىٌ عَنِ الْعاَلَمِينَ
🍀 ترجمه: در آن نشانه هاى روشن، مقام ابراهیم است و هر كسى وارد آن شود، در امان است و براى خدا بر عهده ى مردم است كه قصد حج آن خانه را نمایند،البته هر كه توانایى این راه را دارد. و هر كسی كفر ورزد، همانا خداوند از همه ى جهانیان بى نیاز است.
🌷 #ءايات_بينات: نشانه هاى روشن
🌷 #ءامنا: کسی که در ایمنی است، از امن به معنای اطمینان و آرامش قلب است.
🌷 #حج: به معنای قصد است، در شریعت قصد خانه خدا برای عمل
🌷 #استطاع: به معنای توانایی داشتن
🌷 #سبیلا: راه
🌷 #غنی: بی نیاز
🌷 #العالمین: جهانیان
🌸 این آیه ادامه آیه قبلی در مورد #کعبه است. دو امتیاز دیگر کعبه یکی وجود مقام ابراهیم و دیگری آرامش و امنیتی که در آن وجود دارد. در كنار كعبه، مقام ابراهیم است. مقام ابراهیم سنگى است كه به هنگام ساختن كعبه و بالا بردن دیوارهاى آن، زیر پاى #ابراهیم علیه السلام قرار داشت و اثر پاى آن حضرت بر روى آن مانده است. {فیه ءَاياَتٌ بينات مقام إبراهيم و من دخله کان ءامنا: در آن نشانه های روشن، مقام ابراهیم است و هر کسی وارد آن شود، در امان است.}
🌸 در جمله بعد دستور #حج به همه مردم داده و می فرماید: و لله علی الناس حج البيت من استطاع إليه سبيلا: و براى خدا بر عهده ى مردم است که قصد حج آن خانه را نمایند، البته هر که توانایی این راه را دارد. این یک دستور بر ذمه همه مردم می باشد البته به شرطی که فرد توانایی رفتن را داشته باشد چه از لحاظ زاد و توشه و وسیله نقلیه و چه از لحاظ توانایی جسمی که اگر استطاعت داشته باشد بر او حج واجب است.
🌸 حج از زمان #آدم علیه السلام بوده ولی از زمانی که حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل کعبه را بازسازی کردند به رسمیت شناخته شد. در پایان آیه برای تأکید و بیان اهمیت مسأله حج می فرمايد: و من کفر فإن الله غنى عن العالمين: و هر کسی کفر ورزد، همانا خداوند از همه ی جهانیان بی نیاز است. درباره اهمیت #حج در حدیثی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به امام علی علیه السلام می فرماید: ای علی! کسی که حج را ترک کند با این که توانایی دارد، کافر محسوب می شود.
🔹 پیام های آیه97 سوره آل عمران 🔹
✅ در خانه #خدا، نشانه های روشن بسیار است. نشانه های قداست و معنویت، خاطرات پیامبر از آدم تا خاتم و قبله گاه برای همه نمازگزاران
✅ #ابراهیم علیه السلام مقامی دارد که جای پای او، به مکه ارزش داده است.
✅ #حج، باید خالصانه و تنها برای خدا باشد.
✅ #استطاعت فرد از نظر مالی و بدنی شرط حج است.
✅ انکار #حج و ترک آن سبب کفر است.
✅ فایده ی انجام دستورات الهی، به خود انسان بر می گردد و گرنه #خداوند نیازی به اعمال ما ندارد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh