بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_452
🌹 #آیه_179 #سوره_آل_عمران
🌸 مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَآ أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِى مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَآءُ فَامِنُواْ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَإِنْ تُؤْمِنُواْ وَتَتَّقُواْ فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ
🍀 ترجمه: چنین نیست که خداوند، مؤمنان را بر آن وضعیتی كه شما هستید رها كند، تا اینکه آدم ناپاک را از آدم پاک جدا كند. و چنین نیست كه خداوند شما را بر غیب آگاه سازد، ولى از پیامبرانش، هر كه را بخواهد بر مى گزیند، پس به خدا و پیامبرانش ایمان آورید و اگر ایمان آورید و تقوا پیشه كنید براى شما پاداشی بزرگ خواهد بود.
🌷 #لیذر: تا اینکه رها کند
🌷 #یمیز: جدا کند
🌷 #خبیث: پلید و ناپاک
🌷 #طیب: پاک
🌷 #لیطلعکم: تا شما را آگاه سازد
🌷 #یجتبی: بر می گزیند
🌷 #رسله: پیامبرانش
🌷 #أجر: پاداش
🌷 #عظیم: بزرگ
🔴 قبل از #جنگ_احد موضوع منافقان در میان مسلمانان زیاد مطرح نبود. به همین دلیل آنها بیشتر، کافران را دشمن خود می دانستند، اما بعد از شکست احد فهمیدند دشمنانی خطرناک تر دارند که در میان آنها هستند و آنها #منافقان هستند. این یکی از مهم ترین نتایج جنگ احد بود. این آیه، آخرین آیه درباره ى جنگ اُحد است و همانند سایر آیات سوره آل عمران در مدینه نازل شده است.
🌸 #جامعه مجموعه ای از آدم های پاک و ناپاک است. و خدا جامعه انسانی را به حال خود رها نمی کند خداوند گاهی بوسیله بلاها و سختی ها پاک ها و ناپاک ها را از هم جدا می کند عده ای در سختی ها می لغزند و عده ای در مشکلات و بلاها صبوری می کنند و ارتباط خود را با #خدا محکم می کنند. #جهان یک آزمایشگاه بزرگ است و چنین نیست كه هر كسی ادّعاى ایمان كند رها شود و در جامعه به طور عادّى زندگى كند، بلكه شكست ها و پیروزى ها، براى شناخته شدن باطن انسان هاست. که می فرماید: ما کان الله لیذر المؤمنين على ما أنتم عليه: سنت و روش خدا چنین نیست که مؤمنان را بر آن وضعيتى که شما هستید رها کند تا ناپاک را از پاک جدا کند. آدم پاک دست و نگاه و رفتارش پاک است.و خود را آلوده به گناهان و هوس ها نمی کند. در جامعه پاک ها و ناپاک ها قاطی هستند و #خداوند باطن آدم ها را از طریق امتحان آشکار می کند.
🌸 بعضى مؤمنان خواستار آگاهى از غیب و باطن انسانها بودند و مى خواستند از طریق #غیب منافقان را بشناسند، نه از طریق آزمایش كه این آیه مى فرماید: راه شناخت، آزمایش است نه غیب، و شناسایى #خوب و #بد، از طریق آزمایشهاى تدریجى صورت مى گیرد. چون اگر به علم غیب، افراد بد و خوب شناخته شوند، شعله ى امید خاموش و پیوندهاى اجتماعى گسسته و زندگى دچار هرج و مرج مى شود. به این خاطر می فرماید: و ما کان الله لیطلعكم علی الغیب ولكن الله یجتبى من رسله من یشآء: و چنین نیست که خداوند شما را بر غیب آگاه سازد، ولی از پیامبرانش هر که را بخواهد بر می گزیند. سپس می فرماید: فامنوا بالله و رسله و إن تؤمنوا و تتقوا فلكم أجر عظيم: پس به خدا و پیامبرانش ایمان آورید و اگر ایمان آورید و تقوا پیشه کنید برای شما پاداشی بزرگ خواهد بود.
🔹 پيام های آیه179سوره آل عمران 🔹
✅ #خداوند، كافران را به حال خود رها مى كند؛ «نملى لهم لیزدادوا اثماً» ولى مؤمنان را رها نمى كند. «ما كان اللّه لیذر المؤمنین»
✅ جداسازى #پاک از پلید، از سنّتهاى الهى است.
✅ #ایمان و #كفر افراد، از امور درونى و غیبى است كه باید از طریق آزمایش ظاهر شود، نه علم غیب.
✅ #زندگى با مردم باید بر اساس ظاهر آنان باشد، آگاهى بر اسرار مردم، زندگى را فلج مى كند.
✅ #علم_غیب، مخصوص خداست و فقط به بعضى از پیامبران برگزیده اش، آن هم در حدّ اطلاع بر غیب نه تمام ابعاد آن، بهره اى داده است.
✅ درجات #انبیا یكسان نیست. «یجتبى من رسله من یشاء»
✅ #خداوند علم غیب را به كسانى مى دهد كه از جانب او صاحب رسالتى باشند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•°﷽°•
#تلاوت_قرآن
#استاد_شیخ_مصطفی_راغب_غلوش
#سوره_رعد
وَإِذَا قُرِئَ ٱلۡقُرۡءَانُ فَٱسۡتَمِعُوا۟ لَهُۥ وَأَنصِتُوا۟ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ
هنگامی که قرآن خوانده میشود، گوش فرا دهید و خاموش باشید؛ شاید که مشمول رحمت خدا قرار گیرید...
( آیه ۲۰۴ سوره اعراف)
🎤فرازی محشر از استاد غلوش سوره رعد
وَٱلَّذِینَ صَبَرُوا۟ ٱبۡتِغَاۤءَ وَجۡهِ رَبِّهِمۡ وَأَقَامُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَأَنفَقُوا۟ مِمَّا رَزَقۡنَـٰهُمۡ سِرࣰّا وَعَلَانِیَةࣰ وَیَدۡرَءُونَ بِٱلۡحَسَنَةِ ٱلسَّیِّئَةَ أُو۟لَـٰۤىِٕكَ لَهُمۡ عُقۡبَى ٱلدَّارِ(۲۲)
آیه ۲۲ سوره رعد
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#میدونستی
✅موسی یعنی «برگرفته از میان آب» یا «فرزند آب»
🔸این اسم رو آسیه وقتی روش گذاشت که از رود نیل پیداش کرد.
🔹یک نام اصیل از عهد عتیق
#انبیا
📚روض الجنان
╭🍃🌸🍃🌸🍃🌸╮
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#ایمان
#کفر
💢برای ی عده از کافرا که به اوج کفر و دشمنی رسیدن ...
✅قرآن میگه 👇
خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ (بقره7)
خدا بر دلهاشون مهر(علامت) میزنه
یعنی روی قلبشون ی علامتی میزاره که ملائک و اهل معنا همین که ببیننشون تشخیص میدن اینا چه هویتی دارن.
📚مجمع البیان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#شأن_نزول
✅ تو مجلسی رسول الله صلوات الله علیه وآله به امیرالمومنین فرمود
«علی جان هرکی باتو دشمنه دروغ میگه که منو دوسداره»
🚫ی دفه یکی از این منافقین گفت ای بابا پیغمبر خدا فریفته ی این پسرک شده
خیلی نگذشته بود که این آیه نازل شد👇
فَسَتُبْصِرُ وَيُبْصِرُونَ(5)
بِأَييِّكُمُ الْمَفْتُونُ(قلم6)
هم خودت و هم دیگران بزودی خواهند فهمید که کدامیکتان فریفته شده
📚شواهد التنزیل
╭🍃🌸🍃🌸🍃🌸╮
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✳ چک سفید خدا✨
🔻 خدا در قرآن به دو گروه چک سفید داده و فرموده است خودتان مبلغش را بنویسید!
✔️ یک گروه کسانی هستند که بر مصیبتها صبر میکنند.
چون این افراد ثابت کردهاند که حقیقتا خدا را میخواهند.
«إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ»(زمر، ۱۰)
✔️گروه دوم هم افرادی هستند که نماز شب میخوانند.
«فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ»(سجده، ۱۷)
خداوند میفرماید هیچکس نمیتواند بفهمد برای اینها چه آماده کردهام!
#نماز_شب
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✅یک روز میفهمیم زندگی دنیا اصلا زندگی نبوده!
✍ «يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي» انسان میگوید: ای کاش برای زندگیام چیزی پیش فرستاده بودم! انسان وقتی وارد صحرای قیامت و عالم آخرت میشود تازه میفهمد که زندگیاش آن است و این که در دنیا بوده اصلا زندگی نبوده بلکه جلسهی امتحان بوده. درست مثل یک دانشجو که ساعتی در جلسهی امتحان است و آن امتحان، سرنوشتش را در همهی عمر و برای دهها سال تعیین میکند. در اینجا تعبیر قرآن تعبیر عجیبی است، کأنه میخواهد بگوید قبل از اینجا اصلا زندگی نبود. «يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي» ای کاش برای زندگیام چیزی پیش فرستاده بودم.
👤#شهید_مطهری
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌴يكى از آثار ايمان به معاد، شجاعت در برابر طاغوتهاست. «لا ضَيْرَ إِنَّا»
🌴#شهادت در راه خدا، ضرر و #هلاكت نيست.
«لا ضَيْرَ إِنَّا»
🌴 كسى كه ايمانش بر اساس شناخت باشد، متزلزل نمىشود. «لا ضَيْرَ إِنَّا» (ساحران كه معجزه را شناختند، در برابر #تهديدات_فرعون #استقامت كردند).
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌱 هم #سِحر گناه است و هم در #استخدام #فرعونها درآمدن. «خَطايانا»
🌱مع در مادّيات، منفى ولى در معنويّات، مثبت است. «نَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لَنا»
🌱#سابقه و #پيشگامى در #ايمان، يك #فضيلت است. «أَوَّلَ الْمُؤْمِنِينَ»
🌱 #حسن_عاقبت، بزرگترين #سعادت است. كسانى كه تمام عمرشان در انحراف بودند، با جرقّهاى در #يك_لحظه_دگرگون شده «إِنَّا إِلى رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» و از اوّلين مؤمنان شدند. «كُنَّا أَوَّلَ الْمُؤْمِنِينَ»
🌱#توطئه، #توطئهگر را #رسوا مىكند. (فرعون با سرمايهگذارى بسيار، ساحران را دعوت كرد تا موسى را رسوا كنند، ولى با ايمان آوردن ساحران، فرعون خود رسوا شد).
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍁نه تنها انجام گناه حرام است، بلكه شركت در #جلسهى_گناه و #شاهد بودن بر گناه نيز ممنوع است. «لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ»
🍁 هر نوع آگاهى و اطلاع و حضور در صحنهاى، ارزش نيست. «لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ» (گاهى #انزوا و #گوشهگيرى از اجتماع، ارزش است)
🍁 حاضر نشدن در #مجلس_گناه و #بىاعتنايى به گناهكاران، نوعى نهى از منكر است. لا يَشْهَدُونَ ... مَرُّوا كِراماً
🍁شركت در #مجالس_فاسد، حتّى در بندگان #واقعى خدا اثر مىكند. «لا يَشْهَدُونَ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
در تفسير «مجمع البيان» مىخوانيم: #مرور با #كرامت، آن است كه هرگاه ناچار شدند نام چيز #زشتى را ببرند، با كنايه نام مىبرند. چنانكه در روايتى از امام باقر عليه السلام مىخوانيم: آنان هرگاه خواستند نام #عورت را ببرند، با كنايه از آن نام مىبرند. البتّه اين، يكى از #مصاديق_رفتار_كريمانه است.
امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند بر گوش واجب نمود كه از شنيدن هرچه حرام است دورى نمايد، سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥
#قصه_های_قرآنی📖
#حضرت_یونس(ع)
#قسمت_چهارم🦋
🦋نقش دانشمند حكيم در نجات قوم از بلاى حتمى🦋
🔰يونس عليهالسلام به قوم خود گفته بود كه عذاب الهى در روز چهارشنبه نيمه ماه شوال بعد از طلوع خورشيد نازل مىشود، ولى قوم، او را دروغگو خواندند و او را از خود راندند و او نيز همراه عابد (تنوخا) از شهر بيرون رفت، ولى روبيل كه عالمى حكيم از خاندان نبوت بود در ميان قوم باقى ماند. هنگامى كه ماه شوال فرا رسيد، روبيل بالاى كوه رفت و با صداى بلند به مردم اطلاع داد و فرياد زد:
🌿اى مردم! موعد عذاب نزديك شد، من نسبت به شما مهربان و دلسوز هستم، اكنون تا فرصت داريد استغفار و توبه كنيد تا خداوند عذابش را از سر شما برطرف كند.
🔰مردم تحت تأثير سخنان روبيل قرار گرفته و نزد او رفتند و گفتند: ما مىدانيم كه تو فردى حكيم و دلسوز هستى، به نظر تو اكنون ما چه كار كنيم تا مشمول عذاب نگرديم؟
🌿 روبيل گفت: كودكان را همراه مادرانشان، به بيابان آوريد و آنها را از همديگر جدا سازيد، و همچنين حيوانات را بياوريد و بچه هايشان را از آنها جدا كنيد، و هنگامى كه طوفان زرد را از جانب مشرق ديديد، همه شما از كوچك و بزرگ، صدا به گريه و زارى بلند كنيد و با التماس و تضرع، توبه نماييد و از خدا بخواهيد تا شما را مشمول رحمتش قرار دهد...
🔰همه قوم سخن روبيل را پذيرفتند هنگام بروز نشانههاى عذاب، همه آنها صدا به گريه و زارى و تضرع بلند كردند و از درگاه خدا طلب عفو نمودند. ناگاه ديدند هنگام طلوع خورشيد، طوفان زرد و تاريك و بسيار تندى وزيدن گرفت، ناله و شيون و استغاثه انسانها حيوانات و كودكانشان از كوچك و بزرگ برخاست و انسانها حقيقتاً توبه كردند.
🌿روبيل نيز شيون آنها را مىشنيد و دعا مىكرد كه خداوند عذاب را از آنها دور سازد. خداوند توبه آنها را پذيرفت و به اسرافيل فرمان داد كه طوفان عذاب آنها را به كوههاى اطراف وارد سازد. وقتى مردم ديدند عذاب از سر آنها برطرف گرديد به شكر و حمد خدا پرداختند، روز پنجشنبه يونس و عباد، جريان رفع عذاب را دريافتند، يونس به سوى دريا رفت و از نينوا دور شد و سرانجام سوار بر كشتى شده در آن جا ماهى بزرگ او را بلعيد (كه در داستان قبل ذكر شد) و تنوخا (عابد) به شهر بازگشت و نزد روبيل آمد و گفت: من فكر مىكردم به خاطر زهد بر تو برترى دارم، اكنون دريافتم كه علم همراه تقوا، بهتر از زهد و عبادت بدون علم است. از آن پس عابد و عالم رفيق شدند و بين قوم خود ماندند و آنها را ارشاد نمودند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#تلنگر_قرآنی 🌷امیدوار باش!
آب هرچند آلوده باشد حتی #لجن هم شده باشد اگر به دریا برگردد #صاف و زلال و پاک می شود.
یادت باشد خدا، دریای #رحمت است و ما چون آب آلوده. اگر به #آغوش رحمت او باز گردیم کار تمام است و پاک پاک می شویم.
نَبِّیءعَبادِی اَنّی أنَا الغَفورُ الرَحیمِ؛ به بندگانم خبر ده که من آمرزنده و مهربانم.
📙سوره حجر آیه 49
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
وَ الَّذِينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً «72فرقان»
و (بندگان خدا) كسانى هستند كه در مجلس (گفتار و كردار) باطل حاضر نمىشوند و چون بر لغوى عبور كنند كريمانه بگذرند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
أَ وَ لَمْ يَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنْبَتْنا فِيها مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ «7»
آيا به زمين نگاه نكردند كه از هر نوع (روييدنى) نيكو چقدر رويانديم؟
إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ «8»
قطعاً در اين (آفرينش نيكو) عبرت و نشانهاى است، ولى بيشترشان ايمان آورنده نيستند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
وَ تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرائِيلَ «22شعراء»
و (آيا) اين كه بنىاسرائيل را بندهى خود ساختهاى نعمتى است كه منّتش را بر من مىنهى؟ (چرا نبايد من در خانهى پدرم رشد كنم؟)
قالَ فِرْعَوْنُ وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ «23»
(فرعون) گفت: پروردگار جهانيان چيست؟؟
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
از قرآن استفاده مىشود
كه #فرعون در درون خود، خدا را مىشناخت؛ «قالَ لَقَدْ عَلِمْتَ ما أَنْزَلَ هؤُلاءِ إِلَّا رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
ولى بهظاهر خود را ربّ اعلاى مردم مىدانست، مثل مديرى كه بر افرادى تسلّط دارد، ولى در عينحال خود را تحت امر ديگرى مىداند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📚#دائره_المعارف_قران_کریم 📚
🕊#آزادی>
👈 #انواع_آزادىهاى_حقوقى
#و_حدود_آنها ->
◀️1. #آزادى_اندیشه
🍀🍂 آزادى #اندیشه به معناى آزادى #تعقّل است، و آزاد اندیشى و تعقّل، زیربناى گزینش درست #هدف، مسیر و شیوه زندگى و شرط برخوردارى از #هدایت الهى است.
🍁🍃قرآن، در بیش از #سیصد آیه، همگان را به تعقّل، تفکّر، تدبّر و باز کردن چشم #عقل و بصیرت و آزادی اندیشه دعوت کرده :
* ....... کذالک یبیّن الله لکم الایات لعلکم تتفکرون * (بقره ۲۱۹ )
🍀🍂و با دعوت به #ارتباط میان انسان ها و داد و ستد فرهنگ ها ( آل عمران ۲۰۰ ) بهترین #تشویق از آزادی اندیشه را به عمل آورده است و اساس دعوت حق پرستان را بر #بصیرت و برهان می داند
🍁🍃و از کسانی که بدون #اندیشه عمل میکنند ، سخت انتقاد می کند :
* افلا یتدبّرون القرآن ام علی قلوب اقفالها = آیا به #آیات خدا نمیاندیشند ؟
یا [ مگر ] بر دلهایشان #قفل هایی نهاده شده است ؟ ( محمد ۲۴ )
🍀🍂 قران ، موضوع ها و #منابعی را نیز برای اندیشیدن معرفی فرموده که عبارتند از :
◀️۱. #آفاق ( ق ۶ و ۷ ) از آن جمله قرآن ( اسراء ۴۱ ) و تاریخ #گذشتگان ( طه ۱۲۸ )
◀️۲ . #انفس ( فصلت ۵۳ ) و در این زمینه ، آدمی را از گرفتار آمدن در دام #موانع درونی و برونی آزادی اندیشه ، نظیر تقلید بیجا از #گذشتگان ( بقره ۱۱۱ ) ،
تعصب های غلط و جمود فکری به نام #ارث مقدس پدران ( بقره ۱۷۰ ) ،
#پیروی بی دلیل از شخصیت های اجتماعی ( احزاب ۶۷ ) و ..... بر #حذر می دارد ،
🍁🍃بنابراین ، قرآن ، بر #اهمیت و لزوم آزاد اندیشی تاکید و بر ردّ کامل سخنان بی دلیل ، به صورت #قاعده مسلم قرآنی اصرار می ورزد و ضمن تبیین و مشخص کردن #نیکوترین گفتار که دعوت به سوی خدا است :
* و من احسن قولًا ممّن دعا الی الله و عمل صالحا و قال انّنی من المسلمین * ( فصلت ۳۳ ) می فرماید :
🍀🍂 هدایت یافتن و #خردمندی ، ویژه بندگانی است که به سوی خدا می روند و از پرستش #طاغوت گریزانند و با اندیشیدن در گفتار های گوناگون به گزینش نیکوترین می پردازند :
* و الّذین اجتنبوا الطاغوت أن یعبدوها و انابوا الی الله لهم البشرا فبشّر عباد * الّذین یستمعون القول فیتّبعون احسنه اولئک الّذین هداهم الله و اولئک هم اولواالالباب * ( زمر ۱۷ و ۱۸ )
🍁🍃 بر این اساس ، #دستیابی به زندگی پاک و آرمانی بشر که در پرتو هدایت الهی حاصل میشود ، به صورت #انحصاری ، از آزاد اندیشی فرد و انتخاب نیکوترین سخنان برمیخیزد ، لذا قرآن با طرح #شبهات ملحدان و مخالفان و بحث و مناظره پیامبران با آنان ( بقره ۱۳۹ ؛ بقره ۱۱۱ ؛ بقره ۱۳۵ ؛
آل عمران ۲۰ ؛ آل عمران ۶۱ ؛ نحل ۱۲۵ ؛
عنکبوت ۴۶ ) همگان را به آزادی #اندیشه تشویق می کند ،
🍀🍂 بدینسان ، #اهمیت و لزوم آزادی اندیشه برای برخورداری از هدایت الهی آشکارتر و #منطق آزاد اندیشی به صورت منطق مکتب نیرومند اسلام مشخص میشود .
🍁🍃قابل توجه است که این نوع #آزاده در صورت قدرت تشخیص و انتخاب محدودیتی ندارد و آنچه به صورت #نهی از تفکر و اندیشه در ذات خدا نقل شده ارشادی است یعنی با اندیشه در #ذات خدا جا به جایی نمی رسید .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
14.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#آلعمران آیه ۱۸۰
وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یَبْخَلُونَ بِمَآ ءَاتَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَیْراً لَّهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَیُطَوَّقُونَ مَابَخِلُواْ بِهِ یَوْمَ الْقِیمَةِ وَلِلَّهِ مِیرَ ثُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ
و کسانى که نسبت به (انفاق) آنچه خداوند از فضلش به آنان داده، بخل مى ورزند، گمان نکنند که (این بخل) براى آنان بهتر است، بلکه آن برایشان بدتر است. به زودى آنچه را که بخل کرد هاند در روز قیامت، (به صورت) طوقى بر گردنشان آویخته مى شود. و میراث آسمانها و زمین مخصوص خداست و خداوند به آنچه انجام مى دهید آگاه است.
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٨٠))
-طوق سنگين اسارت! اين آيه سرنوشت بخيلان را در روز رستاخيز، توضيح مىدهد، همانها كه در جمع آورى و حفظ ثروت مىكوشند و از انفاق كردن در راه بندگان خدا، خود دارى مىكنند.
گر چه در آيه، نامى از زكات و حقوق واجب مالى برده نشده، ولى در روايات اهل بيت عليهم السّلام و گفتار مفسران، آيه به مانعان زكات تخصيص داده شده است. آيه مىگويد:
«افرادى كه بخل مىورزند و از آنچه خداوند از فضل خود به آنها داده در راه او نمىدهند، تصور نكنند به سود آنهاست، بلكه اين كار به زيان آنها تمام مىشود»
(وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ) .
«بلكه (بر خلاف تصور آنها) اين كار به زيان آنها تمام مىشود» (بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ) .
سپس سرنوشت آنها را در رستاخيز، چنين توصيف مىكند: «به زودى در روز قيامت آنچه (اموالى) را كه نسبت به آن بخل ورزيدند، همانند طوقى در گردنشان مىافكنند» (سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ) .
از اين جمله استفاده مىشود، اموالى كه حقوق واجب آن، پرداخت نشده و اجتماع از آن بهرهاى نگرفته است و تنها در مسير هوسهاى فردى و گاهى مصارف جنون آميز به كار گرفته شده و يا بىدليل روى هم انباشته گرديده، همانند ساير اعمال زشت انسان، در روز رستاخيز طبق قانون «تجسم اعمال» تجسم مىيابد.
و به صورت عذاب دردناكى در خواهد آمد. سپس آيه اشاره به يك نكتۀ ديگر مىكند، و مىگويد: اين اموال چه در راه خدا و بندگان او انفاق شود يا نشود بالاخره از صاحبان آن جدا خواهد شد «و خداوند وارث همۀ ميراثهاى زمين و آسمان خواهد بود» (وَ لِلّهِ مِيراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ) . اكنون كه چنين است چه بهتر كه پيش از جدا شدن از آنها، از بركات معنوى آن بهرهمند گردند، نه تنها از حسرت و مسؤوليت آن! و در پايان آيه مىفرمايد: «خدا از اعمال شما آگاه است» (وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ) . بنابراين، اگر بخل بورزيد مىداند و اگر در راه كمك به جامعه انسانى از آن استفاده كنيد آن را نيز مىداند و به هر كس پاداش مناسبى خواهد داد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 355
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_453
🌹#آیه_180 #سوره_آل_عمران
🌸 وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَآ ءَاتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَّهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَابَخِلُواْ بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِير
ٌ
🍀 ترجمه: و كسانى كه نسبت به آنچه خداوند از فضل خود به آنان داده، بخل مى ورزند، هرگز گمان نكنند كه (این بخل) براى آنان خوب است، بلكه آن برایشان شر است. به زودى آنچه را كه بخل كرده اند در روز قیامت، همانند طوقى به گردنشان خواهند آویخت. و میراث آسمان ها و زمین از آن خداست و خداوند به آنچه انجام مى دهید آگاه است.
🌷 #یبخلون: بخل می ورزند
🌷 #بما: به آنچه
🌷 #ءاتاهم: به آنها عطا کرد
🌷 #سیطوقون: از طوق می آید طوق آن است که در گردن گذاشته می شود مثل طوق طلا مثل در اینجا سیطوقون: یعنی بخل ها در روز قیامت همانند طوقی به گردنشان خواهند آویخت
🌷 #السماوات: آسمان ها
🌷 #الأرض: زمين
🌷 #تعملون: انجام می دهيد
🌷 #خبير: آگاه
🔴 #شأن_نزول_آیه: این آیه در مدینه بر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است. مفسرین گفته اند این آیه درباره کسانی نازل گردیده است که بخل می ورزیدند از اینکه در راه خدا انفاق نمایند.
🌸 #گل عطر و بوی خوشش را فقط برای خودش نمی خواهد بلکه بخشی را هم سخاوتمندانه ، بی هیچ چشمداشتی نثار دیگران می کند #خداوند از ما می خواهد که مثل گل آنچه را که از فضل خود به ما داده بخشی را هم نثار دیگران کنیم. و لا یحسبن الذین یبخلون بمآ ءاتاهم الله من فضله هو خيرا لهم: و کسانی که نسبت به آنچه خداوند از فضل خود به آنان داده، بخل می ورزند، هرگز گمان نکنند که (این بخل) برای آنان خوب است.
🌸 #بخل یعنی آنچه که خداوند از روی فضل خود به آدمی می دهد اما آدمی دریغ کرده و همه آن را برای خود می خواهد. همه ما به گونه ای می توانیم سخاوتمند باشیم حتی اگر ثروت و مالی نداشته باشیم، #سخاوت فقط در مال و ثروت نیست. آدمی با حرف های خوب زدن، با محبت کردن ، غمی را از دلی بیرون آوردن ، با کمک کردن و... می تواند سخاوتمند باشد. انفاق های واجب مانند #زکات و #خمس است که دیگران حاضر نیستند آن را بپردازند و فکر می کنند که با این کار سود کرده اند که #قرآن می فرماید: بل هو شر لهم سیطوقون ما بخلوا به یوم القیامة: بلکه آن برایشان شر است، به زودی آنچه را که بخل کرده اند در روز قیامت، همانند طوقی ( زنجیری ) به گردنشان خواهند آویخت.
🌸 و لله میراث السماوات و الأرض: و ميراث آسمان ها و زمين از آن خداست. آدمی باید بداند که هر چه از خوبی و فضل دارد از خداست و آنچه در آسمان ها و زمین است از آن خداست. #خداوند صاحب میراث ماندگار دنیاست. و الله بما تعملون خبیر: و خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است.
🔹 پيام های آیه180سوره آل عمران 🔹
✅ #واقع_بین باشید واز خیال و گمان انحرافى دورى كنید. سرچشمه ى #بخل، ناآگاهى و تحلیل غلط از خیر و شر است.
✅ یكى از وظایف #انبیا، اصلاح بینش و تفكّر انسان هاست.
✅ #قیامت، صحنه ى ظهور خیر و شرّ واقعى است.
✅ #قیامت، صحنه ى تجسّم عمل است. «سیطوقون ما بخلوا» در حدیث آمده است: هر كسی زكات مال خود را ندهد، در قیامت اموالش به صورت طوقى بر گردنش نهاده مى شود.
✅ زمان برپایى #قیامت، دور نیست.
✅ اسیر مال شدن در #دنیا، موجب اسارت در آخرت است. آنچه در #دنیا بخل ورزیده شود، همان مایه ى عذاب مى شود.
✅ #خداوند هم صاحب میراث ماندگار دنیاست و هم نیازمند انفاق ما نیست. پس دستور انفاق، براى سعادت خود ماست.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh