eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 💫 > ⬅️ ۶ . : 🌺 مضارع آن * * از دیگر واژه‌هایی است که افزون بر معنای دوست داشتن ، به معنای کردن نیز آمده است . 🌼 راغب علت کاربرد این در معنای آرزو را این دانست که در هر آرزویی داشتن نهفته است . 🌺صاحب التحقیق در جهت این دو معنا بر آن است که معنای اصلی این واژه در اصل ، داشتن ، یعنی مرتبه ضعیفی از است که در آرزو نیز وجود دارد . 🌼از سوی دیگر ، ابن فارس برای بین این دو معنا ، به مبدا اشتقاق تمسّک جسته ، می گوید : به معنای دوست داشتن از مصدر وجود * * است . 🌺 به طور کلی ،‌ بررسی کاربرد واژه نشان می‌دهد در همه مواردی که به معنای آرزو کردن آمده ، آن ، جمله ، و آنجا که به معنای داشتن است ، مفعولش مفرد است ؛ چنان که برخی مفسران با توجه به موارد قرآنی ، به این تصریح کرده اند . موارد قرآنی نیز همین را می کند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
17.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۶۶ وَلَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِيَارِكُمْ مَا فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِنْهُمْ ۖ وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا يُوعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِيتًا ﴿٦٦﴾ و اگر بر آنان مقرّر می کردیم که خودکشی کنید، یا از دیار و کاشانه خود بیرون روید، جز اندکی از آنان انجام نمی دادند. و اگر آنچه را که به آن پند داده می شوند عمل می کردند، مسلماً برای آنان بهتر و در [جهت تثبیت ایمان و] استواری قدم، مؤثرتر و قوی تر بود. (۶۶) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٦) -در اينجا براى تكميل بحث گذشته در بارۀ كسانى كه از داوريهاى عادلانۀ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گاهى احساس ناراحتى مى‌كردند اشاره به پاره‌اى از تكاليف طاقت فرساى امم پيشين كرده و مى‌گويد: ما تكليف شاق و مشكلى بر دوش اينها نگذاشتيم، اگر همانند بعضى از امم پيشين (مانند يهود كه پس از بت پرستى و گوساله پرستى به آنها دستور داده شد كه يكديگر را به كفارۀ اين گناه بزرگ به قتل برسانند و يا از وطن مورد علاقۀ خود بيرون روند) به اينها نيز چنين دستور سنگين و سختى را مى‌داديم، چگونه در برابر انجام آن طاقت مى‌آورند، اينها كه در بارۀ آبيارى كردن يك نخلستان و داورى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نسبت به آن، تسليم نيستند، چگونه مى‌توانند از عهدۀ آزمايشهاى ديگر در آيند «مسلما اگر به آنان دستور مى‌داديم كه يكديگر را بكشيد و يا از وطن و خانۀ خود خارج شويد، تنها عدۀ كمى از آنها آن را انجام مى‌دادند» (وَ لَوْ أَنّا كَتَبْنا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِيارِكُمْ ما فَعَلُوهُ إِلاّ قَلِيلٌ مِنْهُمْ) . سپس به دو فايدۀ انجام دستورات الهى اشاره كرده، مى‌فرمايد: «اگر آنها اندرزهاى خدا و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را بپذيرند هم به سودشان است، و هم باعث تقويت ايمان آنهاست» (وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا ما يُوعَظُونَ بِهِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبِيتاً) . از فرمانها و احكام الهى تعبير به موعظه و اندرز شده، اشاره به اين كه اين احكام چيزى نيست كه به سود فرمان‌دهنده (خدا) بوده باشد، بلكه اندرزهايى است كه به سود خود شماست. جالب اين كه مى‌گويد: «هر قدر انسان در مسير اطاعت فرمان خدا گام بردارد ثبات و استقامت او بيشتر مى‌شود» در واقع اطاعت فرمان خدا يك نوع ورزش روحى براى انسان است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 418 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: دوستان بهشتى -در آيات قبل امتيازات مطيعان فرمان خدا را مى‌شمرد اين آيه آن را تكميل كرده، مى‌فرمايد: «و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، (در روز رستاخيز) همنشين كسانى خواهد بود كه خداوند نعمت خود را بر آنها تمام كرده» (وَ مَنْ يُطِعِ اللّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِمْ) . و همان‌طور كه در سورۀ حمد، بيان شده است كسانى كه مشمول اين نعمتند، همواره در جادۀ مستقيم گام برمى‌دارند و كوچكترين انحراف و گمراهى ندارند. سپس در توضيح اين جمله اشاره به چهار طايفه كرده، مى‌فرمايد: «از پيامبران و صديقان و شهداء و صالحان» (مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصّالِحِينَ) . ١- «انبياء» و فرستادگان مخصوص پروردگار كه نخستين گام را براى هدايت و رهبرى مردم و دعوت به صراط مستقيم برمى‌دارند. ٢- «راستگويان» كسانى كه هم در سخن راست مى‌گويند و هم با عمل و كردار صدق گفتار خود را اثبات مى‌كنند و نشان مى‌دهند كه مدعى ايمان نيستند بلكه به راستى به فرمانهاى الهى ايمان دارند. ٣- «شهدا» و كشته شدگان در راه هدف و عقيدۀ پاك الهى، و يا افراد برجسته‌اى كه روز قيامت شاهد و گواه اعمال انسانها هستند. ٤- «صالحان» و افراد شايسته و برجسته‌اى كه با انجام كارهاى مثبت و سازنده و مفيد و پيروى از اوامر انبياء به مقامات برجسته‌اى نائل شده‌اند. در پايان مى‌فرمايد: «آنها رفيقهاى خوبى هستند» (وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً) . از آيۀ فوق اين حقيقت به روشنى استفاده مى‌شود كه موضوع معاشران خوب و همنشينهاى با ارزش به قدرى اهميت دارد كه حتى در عالم آخرت براى تكميل نعمتهاى بهشتى اين نعمت بزرگ به «مطيعان» ارزانى مى‌گردد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 420 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: تسليم در برابر حق -اين آيه مكمل بحث آيات قبل است و در آن خداوند سوگند ياد كرده كه: «به پروردگارت سوگند كه آنها مؤمن نخواهند بود مگر اين كه تو را در اختلافات خود به داورى بطلبند» و به بيگانگان مراجعه ننمايند (فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ) . سپس مى‌فرمايد: نه فقط داورى را به نزد تو آورند بلكه هنگامى كه تو در ميان آنها حكمى كردى، خواه به سود آنها باشد يا به زيان آنها، علاوه بر اين كه اعتراض نكنند «در دل خود از داورى تو احساس ناراحتى ننمايند و كاملا تسليم باشند» (ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً) . از آيۀ فوق در ضمن دو مطلب مهم استفاده مى‌شود: ١-پيامبر صلّى اللّه عليه و آله معصوم است، زيرا در آن دستور به تسليم مطلق از نظر گفتار و كردار در برابر همۀ فرمانهاى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله داده شده. ٢-هر گونه اجتهاد در مقابل نصّ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و اظهار عقيده در مواردى كه حكم صريح از طرف خدا و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در بارۀ آن رسيده باشد ممنوع است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 418 کانال 👇 @Targomeh
16.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کربم آیه ۶۷ الی۷۰ وَإِذًا لَآتَيْنَاهُمْ مِنْ لَدُنَّا أَجْرًا عَظِيمًا ﴿٦٧﴾ و ما نیز در آن صورت آنان را به طور یقین پاداشی بزرگ می‌دادیم. (۶۷) وَلَهَدَيْنَاهُمْ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا ﴿٦٨﴾ و بی تردید آنان را به راهی راست راهنمایی می کردیم. (۶۸) وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا ﴿٦٩﴾ و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانی از پیامبران و صدّیقان و شهیدان و شایستگان خواهند بود که خدا به آنان نعمت [ایمان، اخلاق و عمل صالح] داده؛ و اینان نیکو رفیقانی هستند. (۶۹) ذَٰلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ عَلِيمًا ﴿٧٠﴾ این [رفاقت با آنان] بخشش و فضلی از سوی خداست، و [در استحقاق این کرامت و فضل] کافی است که خدا [به نیّات و اعمال مطیعان] داناست. (۷۰) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٧) -در اين آيه سومين فايدۀ تسليم و اطاعت در برابر خدا را بيان كرده، مى‌گويد: «در اين هنگام (علاوه بر آنچه گفته شد) پاداش عظيمى از ناحيۀ خود نيز به آنها خواهيم داد» (وَ إِذاً لَآتَيْناهُمْ مِنْ لَدُنّا أَجْراً عَظِيماً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 419 کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٨) -و در اين آيه به چهارمين نتيجه اشاره كرده، مى‌فرمايد: «و ما آنها را به راه راست هدايت مى‌كنيم» (وَ لَهَدَيْناهُمْ صِراطاً مُسْتَقِيماً) . منظور از اين هدايت، الطاف تازه‌اى است كه از طرف خداوند به صورت هدايت ثانوى و به عنوان پاداشى به اين گونه افراد شايسته داده مى‌شود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 419 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَلَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُواْ أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُواْ مِنْ دِيَارِكُم مَّافَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِّنْهُمْ وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُواْ مَا يُوْعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْراً لَّهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِيتا (66) و إذا لأتيناهم من لدنا اجرا عظيما (67) و لهديناهم صراطا مستقيما (68) ً 🍀 ترجمه: و اگر به آنان دستور مى داديم كه یكدیگر را بكشید و یا از سرزمین خود بیرون روید، جز افرادى کمی از آنها ، این دستور را انجام نمى دادند و اگر آنان به آنچه پند داده مى شوند عمل مى كردند، برایشان بهتر و در پایدارى مؤثرتر بود. (66) و ما نیز در این صورت به طور یقین از نزد خود پاداشی بزرگ به آنان عطا می کردیم. (67) و قطعا آنان را به راهی راست هدایت می کردیم (68) 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. در آیه 66 سوره نساء براى تکمیل بحث آیه گذشته درباره کسانی که از داوری های عادلانه صلی الله علیه و آله گاهی احساس ناراحتی می کردند مى فرمايد: و لو أنا كتبنا عليهم أن اقتلوا أنفسكم أو اخرجوا من دياركم ما فعلوه إلا قليل منهم: و اگر به آنان دستور می دادیم که یکدیگر را بکشید و یا از سرزمین خود بیرون روید، جز افراد کمی از آنها این دستور را انجام نمی دادند. یعنی می توانستیم تکالیف سنگین و طاقت فرسایی به آنها بدهیم که کفاره بت پرستی و گناهان بزرگ باشد ولی این کار را نکردیم این ها که درباره آبیاری کردن یک نخلستان و قضاوت عادلانه تسلیم نیستند چگونه می توانند از عهده امتحانات دیگر در آیند. 🌸 مثلا اگر به آنان می گفتیم یکدیگر را بکشید و یا از سرزمین خود مهاجرت کنید و بیرون روید چگونه می توانستند در مقابل آن طاقت بیاورند البته ما چنین دستوری به آنها ندادیم اگر هم این دستور را می دادیم فقط عده کمی از آنها بودند و بدون چون و چرا انجام می دادند. سپس در ادامه آیه 66 سوره نساء به دو فايده از انجام دستورات اشاره کرده و می فرماید: و لو أنهم فعلوا ما يوعظون به لكان خيرا لهم و أشد تثبيتا: و اگر آنان به آنچه پند داده می شوند عمل می کردند، برایشان بهتر بود و در پایداری مؤثرتر بود. اگر موعظه های و را بپذیرند هم به سودشان است و هم باعث تقویت آنها می شود. 🌸 سپس در آیه 67 سوره نساء سومين فايده و در برابر خدا را بيان کرده و می فرماید: و إذا لأتيناهم من لدنا اجرا عظيما: و ما نيز در اين صورت به طور يقين از نزد خود پاداش بزرگی به آنان عطا می کردیم. و در آیه 68 سوره نساء چهارمین فایده تسلیم و اطاعت در برابر را بیان کرده و می فرماید: و لهدیناهم صراطا مستقیما: و قطعا آنان را به راهی راست هدایت می کردیم. 🔹 پيام های آیات66تا68سوره نساء 🔹 ✅ باید خود را بسنجند، كه اگر فرمان سختى صادر شد، در برابر آن چگونه خواهند بود؟ ✅ هنگام ، افراد كمترى از عهده ى انجام تكلیف و اثبات ادعا برمى آیند. ✅ فرمان كفر به و رجوع به پیامبر و تسلیم قضاوت هاى او بودن، موعظه و خیرخواهى الهى است. ✅ و در گرو عمل است. ✅ مواعظ خداوند است. ✅ هرچه در راه گام برداریم، ثبات قدم و ایمان بیشتر مى شود. ✅ هرچند به ظاهر ناخوشایند و سخت باشد، ولى به خیر و صلاح انسان است. ✅ رسیدن به ، ثبات قدم، اجر بزرگ و رهیابی مستقیم، در سایه عمل به مواعظ و پشتکار انسان است. ✅ گام نهادن در راه ، سبب رسیدن به خیر بالاتر و بیشتر می شود. کانال 👇 @Targomeh
آيه ٦٩- شأن نزول: در مورد نزول اين آيه و آيۀ بعد نقل شده: يكى از صحابۀ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به نام «ثوبان» كه نسبت به آن حضرت، محبت و علاقۀ شديدى داشت، روزى با حال پريشان خدمتش رسيد، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله از سبب ناراحتى او سؤال نمود، در جواب عرض كرد: امروز در اين فكر فرو رفته بودم كه فرداى قيامت اگر من اهل بهشت باشم، مسلما در مقام جايگاه شما نخواهم بود، و اگر اهل بهشت نباشم كه تكليفم روشن است، و بنابراين در هر حال از درك حضور شما محروم خواهم شد، با اين حال چرا افسرده نباشم؟ ! اين دو آيه نازل شد و به اين گونه اشخاص بشارت داد كه افراد مطيع پروردگار در بهشت نيز همنشين پيامبران و برگزيدگان خدا خواهند بود، سپس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: به خدا سوگند، ايمان مسلمانى كامل نمى‌شود مگر اين كه مرا از خود و پدر و مادر و همۀ بستگان بيشتر دوست دارد، و در برابر گفتار من تسليم باشد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 419 کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٧٠) -براى بيان اهميت اين امتياز بزرگ (همنشينى با برگزيدگان) مى‌فرمايد: «اين موهبتى از ناحيۀ خداست، و كافى است كه خدا از حال بندگان و نيات و شايستگيهاى آنها) آگاه است» (ذلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللّهِ وَ كَفى بِاللّهِ عَلِيماً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 420 کانال 👇 @Targomeh