📋#دائره_المعارف_قرآن_کریم📋
❇️ #اذن_الهى
🟡 واژه « #اذن » در لغت به معانى گوناگون مانند #اجازه و رخصت براى انجام دادن فعلى ، امر ، علم و #اراده آمده است.
🟣 واژه « #اُذُن » بهمعناى گوش و « #اَذَن » بهمعناى گوش دادن نیز از همین ریشه است .
🟡 برخی گفتهاند :
ریشه اصلی #مشتقات این واژه ،اُذُن ( گوش ) است ؛ سپس از آن ، فعل اَذِن له ( #گوش خود را به سوی او مایل ساخت تا به سخن او گوش داد ) مشتق شده :
آنگاه از این فعل ، #اِذن ( خطاب به کسی برای اباحه فعلی و رخصت در آن ) اشتقاق یافته که معنایی #مجازی به علاقه ملازمه است ؛
زیرا #گوش دادن به کسی ، مستلزم رو کردن به وی و برآوردن #خواسته است .
🟣 پس از آن ، #معنای اخیر بسیار شایع شده ؛ سپس این واژه در معانی مشابه آن نیز به کار رفته است ؛ مانند :
#مشیت و تکوین اسباب حوادث یا تمکین برای انجام دادن فعلی و #تیسیر و آسان کردن آن .
🟡 برخی گفتند :
اصل #واحد در این ریشه ، معنای اطلاع با قید رضایت و #موافقت است ؛ خواه امری نیز صادر بشود یا نه ؛ و این معنا ، در تمام موارد کاربرد ریشه #اِذن وجود دارد .
🟣 برخی نیز ریشه #اِذن را دارای دو اصل ( گوش و علم ) دانسته و گفته اند :
تمام #معانی دیگر به این دو معنا برمی گردند و بین این دو نیز #نزدیکی وجود دارد ؛
زیرا #علم به هر مسموعی با گوش حاصل می شود .
🟡بعضی ، این مطلب را که از #اِذن به معنای #علم باشد ، رد کرده و گفته اند :
#اِذن الهی #ملازم با علم است نه خود آن .
🟣 اذن #الهی در اصطلاح ، یکی از #صفات فعلیه است (صفاتی که انتزاع آن ها بر فرض کردن چیزی غیر از ذات الهی متوقف بوده ، از مقام #فعل خدا انتزاع می شوند و به دوقسم تکوینی و تشریعی تقسیم می شود .
🟡 #اِذن_تکوینی ، از رابطه ای حقیقی بین حوادث و اراده الهی ، حکایت دارد ؛ یعنی هیچ #حادثه ای در عالم ، بدون استناد تکوینی به خدا تحقق نمی یابد ؛ هم وجود اشیا و هم آثارشان به #خداوند مستند است ؛
🟣ولی #اذن تشریعی مربوط به اعمال اختیاری ، و به این معنا است که خداوند ، از نظر #شرعی ، انجام دادن عملی را اجازه دهد که نتیجهاش #حرام نبودن آن عمل است .
ادامه دارد ........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۲۱و۲۲
يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ ﴿٢١﴾
ای قوم من! به سرزمین مقدسی که خدا برایتان مقرّر فرموده در آیید و [به گناه، عصیان، سرپیچی از فرمان ها و احکام حق] بازنگردید که زیانکار می شوید. (۲۱)
قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّىٰ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ ﴿٢٢﴾
گفتند: ای موسی! مسلماً در آنجا مردمی زورگو و ستم گر قرار دارند، و ما هرگز وارد آنجا نمی شویم تا آنان از آنجا بیرون روند، پس اگر از آنجا بیرون روند البته ما وارد خواهیم شد. (۲۲)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_مائده
#آیه_21_22
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٢١)
-در اين آيه جريان ورود بنى اسرائيل را به سرزمين مقدس چنين بيان مىكند: «موسى به قوم خود گفت: شما به سرزمين مقدسى كه خداوند برايتان مقرر داشته است وارد شويد، و براى ورود به آن از مشكلات نترسيد و از فداكارى مضايقه نكنيد، اگر به اين فرمان پشت كنيد زيان خواهيد ديد» (يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 506
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٢٢)
-اما بنى اسرائيل در برابر اين پيشنهاد موسى-همانطور كه روش افراد ضعيف و ترسو و بىاطلاع است كه مايلند همۀ پيروزيها در سايۀ تصادفها و يا معجزات براى آنها فراهم شود و به اصطلاح لقمه را بگيرند و در دهانشان بگذارند «به او گفتند:
اى موسى! تو كه مىدانى در اين سرزمين جمعيتى جبار و زورمند زندگى مىكنند و ما هرگز در آن گام نخواهيم گذاشت تا آنها اين سرزمين را تخليه كرده و بيرون روند، هنگامى كه آنها خارج شوند ما فرمان تو را اطاعت خواهيم كرد و گام در اين سرزمين مقدس خواهيم گذاشت»
(قالُوا يا مُوسى إِنَّ فِيها قَوْماً جَبّارِينَ وَ إِنّا لَنْ نَدْخُلَها حَتّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنّا داخِلُونَ) .
اين پاسخ بنى اسرائيل به خوبى نشان مىدهد كه استعمار فرعونى در طول ساليان دراز چه اثر شومى روى نسل آنها گذارده بود.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 506
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_660
🌹 #آیات_۲۱_۲۲ #سوره_مائده
🌸 یا َقَوْمِ ادْخُلُواْ الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِى كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّواْ عَلَى أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُواْ خَاسِرِينَ (۲۱) قَالُوا يَا مُوسَىٰٓ إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّىٰ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ (۲۲)
🍀 ترجمه: اى قوم من! به سرزمین مقدّسى كه خداوند براى شما مقرّر كرده وارد شوید و به پشت سر خود برنگردید كه زیانكار مى گردید. (۲۱) گفتند: ای موسی! همانا در آن سرزمین گروهی ستمگر وجود دارند، و ما هرگز وارد آن نمی شویم تا آنان از آنجا بیرون روند، چنانچه از آنجا بیرون روند قطعا ما وارد می شویم. (۲۲)
🌷 #ادخلوا: وارد شوید
🌷 #المقدسة: پاک
🌷 #کتب: نوشته شده، مقرر شده
🌷 #لا_ترتدوا: برنگردید
🌷 #أدبارکم: پشت سرتان، گذشته تان
🌷 #خاسرین: زیانکاران
🌷 #جبارین: مفرد آن جبار است و در اصل به معنی اصلاح است، با نوعی از تحمیل. آن اگر به خدا اطلاق شود به معنی مصلح است ولی اگر به انسان اطلاق شود به معنی ظالم است زیرا آدمی می خواهد با زور و تحمیل نقص خود را جبران کند.
🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و جريان ورود بنى اسرائيل را به #سرزمين_مقدّس چنين بيان مى كند که موسى به قوم خود گفت: «يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ: ای قوم من! به سرزمین مقدسی که خداوند برای شما مقرر کرده وارد شوید و به پشت سر خود برنگردید که زیانکار می گردید.» منظور از #سرزمین_مقدس همه منطقه ی شامات (سوریه، اردن، فلسطین و...) یا تنها بیت المقدس است.
🌸 امّا #بنى_اسرائيل در برابر اين پيشنهاد موسى همانطور كه روش افراد ضعيف و ترسو و بىاطّلاع است كه مايلند همه پيروزی ها در سايه تصادف ها و يا معجزات براى آنها فراهم شود به او گفتند: «قالُوا يا مُوسى إِنَّ فِيها قَوْماً جَبّارِينَ وَ إِنّا لَنْ نَدْخُلَها حَتّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنّا داخِلُونَ: گفتند: ای موسی! همانا در آن سرزمین گروهی ستمگر وجود دارند و ما هرگز وارد آن نمی شویم تا آنان از آنجا بیرون روند، چنانچه از آنجا بیرون روند قطعا ما وارد می شویم.»
🌸 اين پاسخ #بنى_اسرائيل به خوبى نشان مى دهد كه استعمار فرعونى در طول ساليان دراز چه اثر شومى روى نسل آنها گذارده بود. منظور از #قوم_ستمگر در اینجا قومی از نژاد سامی بودند که در شمال عربستان در صحرای سینا زندگی می کردند و به مصر حمله کرده و ۵۰۰ سال حکومت داشتند.
🔹 پيام های آیات ۲۱و۲۲ سوره مائده
✅ رابطه ى #رهبر و #مردم، باید عمیق و عاطفى باشد.
✅ سرزمین هاى #مقدّس را باید از چنگ نااهلان بیرون آورد.
✅ #ممنوعیّت عقب نشینى از جنگ، نشانه ى روحیّه ى عصیانگرى گروهى از بنى اسرائیل مى باشد
✅ برخوردارى از نعمت هاى #الهى، مسئولیّت دارد.
✅ از مصادیق و نمونه هاى خسارت، محرومیّت از مكان هاى #مقدّس است.
✅ بودن نااهلان در جایى، دلیل كناره گیرى افراد #شایسته نیست.
✅ باید #دشمن را بیرون كرد، نه آنكه صبر كرد تا خودش بیرون رود.
✅ توقّع #پیروزى بدون مبارزه، تفكّرى نادرست است.
✅ بدتر از نافرمانى، #جسارت و لجاجت است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر قرآن با یاد امام زمان😍
شیطان در آخرالزمان چه میکند و سرانجامش پس از ظهور امام زمان چه می شود؟
#آیات_مهدوی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✍ آشکار نمودن گناه
در آیه ۱۹ سوره #نور میخوانیم: " إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ... ""کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است."
جالب اینکه آیه میگوید: این دوست داشتن گرچه به مرحله عمل نرسد موجب عذاب دردناک خواهد بود، این تعبیر بیانگر نهایت تأکید در پرهیز از شیوع گناه است.
اگر خواهان جامعه سالم هستیم، یکی از راههای آن پوشانیدن گناه است تا گناهان بزرگ شمرده شوند و عادی نگردند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#آیه_گرافی
-و صبر کن که خدا هرگز اجر نیکوکاران را ضایع نگذارد.
📚سوره #هود - ۱۱۵
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴کتمان حق
✍کتمان حق، کتمان علم و کتمان هرگونه ارزشی، از عوامل فرهنگی زمینهساز گناه است که موجب انحراف و برچیده شدن حق و ارزشها در جامعه میشود، لذا قرآن شدیدا از آن نهی کرده است:"و حق را با باطل نیامیزید و حقایق را با اینکه میدانید، کتمان نکنید."
📚(سوره #بقره، آیه ۴۲)
‼️ در آیه ۱۵۹ از همین سوره، کتمانکنندگانِ حق مشمول لعن خدا و لعنتکنندگان قرار گرفتهاند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
"هرگاه از دانایی چیزی سؤال شود ولی او با اینکه جواب پرسش را میداند کتمان کند، در قیامت افساری از آتش بر دهان او زده شود."
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 آیه 111 سوره مبارکه #توبه
«معامله با خدا»
♻️ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
در حقيقت، خدا از مؤمنان، جان و مالشان را به بهاى اينكه بهشت براى آنان باشد، خريده است؛ همان كسانى كه در راه خدا مىجنگند، دشمنان را مىكُشند و كشته مىشوند. اين به عنوان وعده حقى در تورات و انجيل و قرآن بر عهده اوست. و چه كسى از خدا به عهد خويش وفادارتر است؟ پس به اين معاملهاى كه با او كردهايد شادمان باشيد، و اين همان كاميابى بزرگ است.
دنيا، بازار است و مردم در آن معاملهگر. فروشنده، مردماند و خريدار خداوند. متاعِ معامله، مال و جان است و بهاى معامله بهشت. اگر به خدا بفروشند، سراسر سود و اگر به ديگرى بفروشند، يكسره خسارت است. پس با داشتن خريدارى همچون خدا، چرا به سراغ ديگران برويم؟
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
48.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تصویری
👤 ️تلاوتی زیبا از استاد شعبان عبدالعزیز صیاد
📚سوره مبارکه #بقره، آیه ۱۹۷ تا ۲۰۲
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﴿وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ﴾
✍️ خداوند تو را از [گزند] مردم حفظ میکند.
📎 سوره #مائده - 67
📚ترجمه استاد حسین انصاریان
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥📚🎆
#قصه_های_قرآنی 📖
#حضرت_محمد(ص)
#قسمت_چهل_هشتم
🦋عفو وحشى غلام جبير بن مطعم🦋
🌻وحشى غلام غولپيكر يكى از سران شرك، به نام مطعم بود، و عموى جبير به نام طعيمه در جنگ بدر به دست حمزه سيدالشهدا كشته شده بود.
🌿هند زن ننگين شرك و كفر، همسر ابوسفيان؛ كه پدر و برادر و فرزندش در جنگ بدر كشته شده بودند، تشنه خون افرادى همچون پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و على عليهالسلام و حمزه عليهالسلام بود.
🌻او نقشه قتل اين سه نفر را مىكشيد تا انتقام خود را گرفته باشد، در اين جستجو، وحشى را براى اين كار، مناسب دانست. او را نزد خود آورد و به او گفت: اگر يكى از اين سه نفر (محمد يا على يا حمزه) را بكشى، علاوه بر آن كه تو را از مولايت خريدارى كرده و آزاد مىسازم؛ آن چه كه به خواهى به تو خواهم داد و مولايت جبير بن مطعم نيز حتما با تو همكارى خواهد كرد، زيرا عمويش به دست حمزه كشته شده است.
🌿وحشى گول دنيا را خورد، و پيشنهاد هند را در مورد قتل حمزه عليهالسلام پذيرفت و گفت: قتل محمد و على از عهده من ساخته نيست.
🌿هنگامى كه جنگ احد (در سال سوم هجرت) در دامنه كوه احد، نزديك مدينه، بين مشركان و مسلمين در گرفت، وحشى نيزه كوچكى به نام زوبين را كه در جنگهاى قديم به طرف مقابل پرتاب مىكردند، تهيه كرده و در كمين حضرت حمزه عليهالسلام نشسته بود تا اين كه حضرت حمزه در حالى كه سرگرم جنگ با دشمن بود، و از هر سو جلو دشمن را مىگرفت، از فرصت استفاده كرد و زوبين خود را به طرف حمزه پرتاب نمود. اين ضربه به قدرى سخت بود كه وقتى به قسمت ناف حضرت حمزه خورد از پشت حضرت حمزه بيرون آمد؛ حمزه عليهالسلام با آن حال چون شيرى آشفته به سوى وحشى تاخت؛ اما وحشى چون روباه گريخت. و حضرت حمزه در حالى كه وحشى را تعقيب مىكرد، بر اثر خونريزى زياد، از پاى در آمد و به زمين افتاد و سپس به شهادت رسيد.
🌿لذا، بعد از فتح مكه وحشى جزء فراريانى بود كه حكم غيابى اعدام او از طرف حكومت اسلامى صادر شده بود.
🌻ولى وحيس از جنايت خود پشيمان گرديده و در عين حال اميدوار بود كه فرصتى به دست آورد و توبه كند تا مورد بخشش پيامبر قرار گيرد هنگامى كه مكه در سال هشتم هجرت فتح گرديد، وحشى به صورت فرارى در طائف به سر مىبرد وقتى كه آيه 53 سوره زمر به گوشش رسيد اميدوار به عفو و بخشش خداوند شد، و خداوند در اين آيه مىفرمايد:
🌿قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛
🌿بگو: اى بندگان من كه بر خود، اسراف و ستم كردهايد، از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مىآمرزد، و او آمرزنده مهربان است.
🌿وحشى پس از فتح مكه با اميد عفو همراه خاندان خود به مكه رفت و به حضور پيامبر رسيد، و خود را معرفى كرد و قبول اسلام نمود و گواهى به يكتايى خدا و رسالت محمد داد.
🌻پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: تو وحشى هستى؟
او عرض كرد: آرى.
🌿پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: عمويم (حمزه) را چگونه كشتى؟ او جريان كشتن حمزه عليهالسلام را از آغاز تا انجام شرح داد، پيامبر سخت گريه كرد و قطرات اشك از سيماى نورانيش سرازير شد، در عين حال وحشى مشمول عفو پيامبر قرار گرفت، و آزاد شد، اما پيامبر به او فرمود: غَيِّب وَجَهكَ عَنِّى؛ صورتت را از من پنهان كن. (برو به جاى ديگر، من طاقت ندارم قاتل عموى عزيزم را بنگرم.)
🌿به اين ترتيب وحشى با آن جنايت بزرگ، بخشيده شد، و از آن پس از حاميان اسلام گرديد و همراه ابودجانه انصارى، مسليمه كذاب را كه ادعاى پيامبرى مىكرد (در زمان ابوبكر در جنگ يمامه) كشتند.
🌻و پس از اين ماجرا، وحشى مىگفت: من بهترين انسانها (حمزه) و بدترين انسانها (مسيلمه)
را كشتم.
🌿و در بعضى از احاديث آمده است: حمزه و قاتلش (وحشى) اهل بهشت هستند.
🌻به اين ترتيب، مىبينم پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در فتح مكه، حتى اين گونه افراد را كه قبول اسلام كرده بودند بر اساس دستور قرآن، مورد عفو قرار داد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴پاداش قرائت #قرآن در بهشت از نظر رسول اکرم(ص)
✍خداوند به پاداش هر سوره كه قرائت كند يك شهر در بهشت فردوس به او عنايت فرمايد و هر شهري از درّ خضراء سبز رنگ است و در هر شهر هزار خانه است و در هر خانه هزار حجره است و در هر حجره هزار خانه از نور بنا شده و در هر بيتي صد هزار در ورودي دارد و در هر بابي هزار در رحمت است
و بر هر بابي صدهزار دربان است كه به دست هر درباني هديهاي رنگارنگ است و بر سر هر يك ازآنان عمامهاي از استبرق است كه بهتر از دنيا و آنچه در آن است، ميباشد و در هر خانه صدهزار دكان است و هر دكان از عنبر ساخته شده و فاصله هر دكاني به فاصله شرق تا غرب عالم دنياست و بالاي هر دكاني صدهزار سرير نصب شده و در هر سريري صدهزار فراش است و فاصله هر فراشي تا فراش ديگر صدهزار زراع است و بالاي هر فراشي حلقههاي حورالعين صف دايرهاي بستهاند و به دست هر فرشته و حورالعين هديهاي است و لباس آنان حُلّهاي است كه ساقهاي آنان از آن نمايان است و بر سر آنان تاجي از عنبر مكلل به در و ياقوت است و بر هر تاجي شصت هزار رشته از مشك و غاليه در آن تعبيه شده
و در گوش هر يك از آنان، گوشوارهها و گردن بندهاست كه هزار رشته دارد از طلا و جواهر و در سر هر يك از آنان هزار رنگ جواهر است كه هيچ يك شبيه به ديگري نيست و بين هر يك حوريه و بين هر حوريه هزار خادم است كه به دست هر خادمي هزار كاسه طلايي از شراب بهشتي و هزار مائده، در هر مائده هزار كاسه غذاي ملوّن و مكيّف و هزار ظرف شراب كه هيچ يك به ديگري شبيه نيست و هر يك از مواد غذايي و شرابي،لذتي دارد كه در هيچ يك ديگر چنان لذّتي نيست و در هر يك لقمه و شرعه صد هزار لذت است كه وليّ خدا در مييابد و اين همه مخصوص صاحبان و قاريان قرآن است.
📚جامع الاخبار، صفحه113
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#وظایف_والدین
💎توکل به خدا را به فرزندانمان بیاموزیم
➖یک بار دست بچهات را بگیر و او را به یکی از بیابانها ببر و بگو: نگاه کن، این بیابان است. نه آب دارد و نه غذا و علف.
➖همان جا چهارتا مورچه هم به او نشان بده و بگو: اینها از کجا غذا میخورند؟
➖خدا دارد به آنها میدهد. یک کرم را نشان بده و بگو: این از کجا غذا میخورد؟ خدا دارد به آن میدهد.
➖در وسط بیابان وقتی درب ماشین را باز میکنیم، میبینیم مگس جمع شده است، دقت کردهاید؟ از کجا آمدهاند؟
➖یک چیز عجیبی است. اگر پیدا کردید، بیایید بگویید جایزه بگیرید.
➖وقتی رفتهاید وسط کویر نشستهاید، سفره را که پهن میکنید مگسها جمع میشوند.
➖بگو: نگاه کن این حشرهی کوچک قدرت پرواز و دیدش کم است و مثل انسان نیست.
➖این را چه کسی حفظش کرده است؟ خدا. پس فرزند من! هرجا که باشی، در بیابان، وسط دریا یا بالای کوه، توکلت بر خدا باشد، خدا روزی تو را میدهد.
➖و شرط روزی دادن خدا این است که تقوا را رعایت کنی. اگر تقوا را رعایت کنی
«يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ»📚(طلاق/۳) -
این آیه را برای بچهات بخوان - از جایی که گمان نمیبری به تو روزی میرسد، به شرط اینکه اهل تقوا باشی، اهل #گناه نباشی.
➖گناه نکنی که خدا از تو ناراضی شود و بخواهد روزی را از تو بگیرد.
➖بندهی خوبی باش، هرجا که باشی، وسط بیابان هم آب برایت میجوشد و بالا میآید.
💠استاد حاج آقا زعفریزاده
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❄️✨ ﷽ ✨❄️
*🔻محافظت از نماز🔻*
✍️ مومن، از نمازش، مثل چشمش، حفاظت و پاسداری میکنه. قرآن کریم، یکی از نشانههای مومنین رو اینطور بیان میکنه:
🕋 و الَّذِینَ هُمْ عَلَی صَلَوَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ (مؤمنون/۹)
💢 «اهلِ ایمان» کسانی هستند که بر نمازهای خود «محافظت» میکنند.
*👀 به کلمهی «یُحَافِظُونَ» در این آیه دقّت کنید.*
یُحَافِظُونَ 👈 این کلمه در زبان عربی، از بابِ مُفاعِله است، و یک امر دو طرفه است.
مثل: مکالمه، مصافحه، معانقه، مشاعره و...
مکالمه☜ یعنی دو نفر، کلمه در کلمه با هم صحبت کنند.
مصافحه☜ یعنی دو نفر، صورت به صورت هم بذارن و روبوسی کنند..
معانقه☜ یعنی دو نفر عُنُق بر عُنُق هم، و گردن به گردن هم بذارن، و همدیگه رو در آغوش بکشند...
مشاعره☜ یعنی دو نفر، شعر در شعر، جواب همدیگه رو بدن.
با توجّه به معنای بابِ مفاعله، «محافظت» هم یک امرِ دو طرفه است
پس وقتی قرآن میفرماید:
👈 «عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ»👉
این «محافظت»، یک امرِ دو طرفه است.
📣 هر چقدر که ما از نماز محافظت کنیم،
*به همون نسبت، نماز هم از ما محافظت میکنه.*
☝️ ما مراقب باشیم، نماز رو اوّل وقت بخونیم، با کیفیّت بخونیم، با کسالت و خستگی نخونیم و...
👈 نماز هم از ما مراقبت میکنه، و اجازه نمیده ما به سمتِ گناه بریم..
*در واقع، نماز از مرزهای ایمانِ ما، محافظت میکنه..و ما رو از فحشا و مُنکر نهی میکنه:👇*
🕋 إنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنکَرِ (عنکبوت/۴۵)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📋#دائره_المعارف_قرآن_کریم📋
❇️ #اذن_الهى
🟡 از آنجا که #حقیقت اِذن ، شنیدن درخواست کسی و برآوردن آن است ، همیشه پیش از #اِذن باید درخواست و طلبی وجود داشته باشد ؛
🟣بنابراین ، #اِذن تکوینی خداوند به اشیا برای وجود یافتن که با کلمه وجودی * #کن * تحقق می یابد، به این صورت است که #ماهیّات و اعیان ثابته اشیا در مرتبه علم ربوبی ، با زبان #استعداد از خداوند می خواهند که به آنها وجود عینی ببخشد و خداوند با #فیض مقدس ، این درخواست را برآورده می سازد .
🟡درباره آثار #موجودات نیز آنان اقتضای ظاهر کردن آثار خاصی را دارند و با زبان #استعداد از خدا می خواهند که آثار خویش را ظاهر سازند .
🟣 #اِذن_تکوینی الهی در این باره به این معنا است که بین موجودی و اثر آن ، #مانعی وجود داشته باشد ، خداوند آن را برطرف سازد و اگر مانعی وجود نداشته باشد ، آن مانع را ایجاد نکند .
🟡 #اِذن_تشریعی خداوند نیز همینگونه است ؛ زیرا #انسان ها به طور طبیعی خواسته های گوناگونی دارند و از جمله ، #خواهان انجام اعمالی هستند که در عالم آخرت به #مصلحت آنها باشد و اذن الهی برای انجام دادن برخی اعمال ، برآوردن همین #درخواست است .
🟣 در قرآن ، #بیش از ۴۵ بار به خداوند نسبت داده شده که ضمن آنها ، وقوع #حوادث جهان و تشریع احکام دین ، به اذن او دانسته شده است .
ادامه دارد .......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh