eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 📋> ◀️ 🌠صد و دومین آیه بقره را « آیه » خوانده‌اند . 🌅 در این آیه، به یادگیرى به وسیله گروهى از مردم بابل اشاره و بر این نکته تأکید شده که ، بدون الهى، به هیچ کس نمى‌توانند آسیب برسانند : * و اتّبعوا ما تتلوالشّیاطین علی ملک سلیمان و ما کفر سلیمان و لکن الشّیاطین کفروا یعلّمون النّاس السّحر .... و ما هم بضارّین به من احد الّا باذن الله...... * 🌠در نزول این آیه گفته اند: وقتی کافران، سلیمان علیه السلام را به متهم کردند ، رسول خدا صلی الله علیه و آله آنان را از این برحذر داشت و این آیه در تایید رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد و سلیمان را از سحر مبرّا ساخت . ◀️ 🌅 زن و مرد دزد به دلیل کارى که انجام داده‌اند، این است که دستشان شود. 🌠این ، در آیه ۳۸ مائده آمده؛ از همین‌رو، برخى آن را « آیه » نامیده‌اند : * والسَّارِقُ والسّارقه فاقطعوا ایدیهما جزاءً بما کسبا ...... * ادامه دارد....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲ هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ۖ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ ﴿٢﴾ اوست که شما را از گِلی مخصوص آفرید، سپس برای عمر شما مدتی مقرّر کرد، و اجل حتمی و ثابت نزد اوست، [شگفتا! که] باز شما [با این همه دلایل آشکار در یکتایی و ربوبیّت و خالقیّت او] شک می‌کنید. (۲) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٢) -و در اين آيه توجه به عالم صغير يعنى انسان مى‌دهد و در اين مورد به شگفت انگيزترين مسألۀ يعنى، آفرينش او از خاك و گل اشاره كرده و مى‌فرمايد: «اوست خدايى كه شما را از گل آفريد» (هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ) . از آنجا كه آفرينش انسان نخستين از خاك و گل بوده، درست است كه به ما نيز چنين خطابى بشود. سپس به مراحل تكاملى عمر انسان اشاره كرده مى‌گويد: «پس از آن مدتى را مقرر ساخت كه در اين مدت انسان در روى زمين پرورش و تكامل پيدا كند» (ثُمَّ قَضى أَجَلاً) . سپس براى تكميل اين بحث مى‌گويد: «اجل مسمّى در نزد خداست» (وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ) . و بعد مى‌گويد: «شما افراد مشرك (در بارۀ آفريننده‌اى كه انسان را از اين اصل بى‌ارزش، يعنى گل آفريده و از اين مراحل حيرت‌انگيز و حيرت‌زا گذرانده است) شك و ترديد به خود راه مى‌دهيد» (ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ) . موجودات بى‌ارزشى همچون بتها را در رديف او قرار داده، يا در قدرت پروردگار بر رستاخيز و زنده كردن مردگان شك و ترديد داريد. در اين كه منظور از «اجل مسمّى» و «اجلا» در آيه چيست؟ آنچه از آيات قرآن و روايات اهل بيت عليه السّلام استفاده مى‌شود اين است كه «اجل» به تنهايى به معنى عمر و وقت و مدت غير حتمى، و «اجل مسمّى» به معنى عمر و مدت حتمى است، و به عبارت ديگر «اجل مسمّى» مرگ طبيعى و «اجل» مرگ زودرس است. ولى به هر حال هر دو اجل از ناحيۀ خداوند تعيين مى‌شود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 575 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰٓ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ۖ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ 🍀 ترجمه: او کسی است كه شما را از گِل آفرید، سپس برای عمر شما مدتی مقرّر كرد، و مهلتی معین نزد اوست، باز شما شکّ می‌ كنید. 🌷 : او کسی است که 🌷 : شما را آفرید 🌷 : از آمیخته شدن آب و خاک گِل به وجود می آید که به آن طین گفته می شود 🌷 :َّ سپس 🌷 : تعیین شده 🌷 : مدت ، مهلت 🌷 : معین شده 🌷 : نزد او 🌷 : شما 🌷 : شک می کنید 🌸 آیه ۱ سوره انعام درباره آفرینش هستی بود و فرمود: سپاس ویژه خداست همان کسی که آسمان ها و زمین را آفرید و تاریکی ها و روشنایی را پدید آورد آن وقت کسانی که کافر شدند برای پروردگارشان شریک می تراشند. آيه ۲ سوره انعام نخست به شگفت انگيزترين موضوع يعنى، آدمی از گِل اشاره كرده و مى ‌فرمايد: «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ: او کسی است که شما را از گِل آفرید» در آیات دیگر می فرماید: خداوند شما را از تراب ( ) آفرید و در جای دیگری می فرماید: هر موجود زنده ای را از قرار دادیم. آب و خاک که با هم آمیخته و ترکیب شوند به وجود می آید به این خاطر در این آیه‌ می فرماید: شما را از گِل آفرید. 🌸 از گِل که این همه ناچیز است انسان آفرید پس جایی برای تکبر و غرور آدمی نیست. این پیامی به آدمی است که از هم خار بیرون می آید هم گل های زیبا روییده می شود رفتارهای ما هم به این صورت است بعضی رفتارها مثل گل است و بعضی رفتارها مثل خار می مانند پس مثل باشیم که همیشه عطرهای خوش از خودش منتشر می کند و همیشه با طراوت و دوست داشتنی هستند پس مراقب باشیم چه رفتاری از خود در این دنیا می کاریم. 🌸 آدم را از طین که ترکیب آب و خاک است آفرید. ما محصول نطفه هستیم و نطفه ها محصول خوراک هستند و این خوراک ها محصول آب و خاک است که در زمین روییده می شوند که پدران و مادران ما هم از آن تغذیه کردند پس ریشه همه ما از آب و خاک است به این خاطر می فرماید شما را از طین (ترکیب آب و خاک) آفرید. این آدمی در این زیاد نخواهد ماند که می فرماید: «ثُمَّ قَضى أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ: سپس برای عمر شما مدتی مقرر کرد، و مهلتی معین نزد اوست» 🌸 برای عمر انسان دو نوع اجل قرار داده است دو بار کلمه أجل آمده است یکی حتمی است که أجل مسمی نامیده می شود که اگر همه مراقبت ها هم عمل شود باز تمام می شود یعنی کاملا معین است در چه سالی در چه ساعتی فلان شخص از دنیا می رود که فقط خداوند آن را می داند. و دیگری اجل غیر حتمی که در این آیه نامیده می شود یعنی مربوط به رفتارمان است مثلا خداوند تعیین کرده فلانی تا ۶۰ سالگی زندگی کند ولی کارهایی مانند زکات ، صله رحم ، صدقه و دعا انجام می دهد خداوند زمانش را تغییر می دهد مثلا ۸۰ سالگی کند. یا مثلا تعیین کرده فلانی ۷۰ سالگی زندگی کند ولی از سلامتی اش مراقبت نمی کند مبتلا به انواع بیماری ها شود ۴۰ سالگی از دنیا برود یا در حال رانندگی است بی احتیاطی کند مراقبت نکند تصادف کند و در سن کم از دنیا برود بعضی اجل ها بستگی به شرایط و دست خودمان است می تواند زودتر یا دیرتر از مهلت تعیین شده اتفاق بیفتد. 🌸 و سپس مى‌ فرماید: «ثم أنتم تمترون: باز شما شک می کنید» شما درباره آفريننده ‌اى كه را از اين اصل یعنى گِل آفريده و از اين مراحل حيرت‌انگيز و حيرت ‌زا گذرانده است شکّ و ترديد به خود راه مى‌دهيد. و مرگ دیگران را با چشمان خود می بینید که مهلت زندگیشان تمام شده و به زودی مهلت عمر شما هم تمام میشه باز شما در قدرت پروردگار بر و زنده كردن مردگان هنوز شکّ و ترديد داريد. 🔹 پیام های آیه ۲ سوره انعام 🔹 ✅ مدت و پایان زندگی طبیعی، به دست ما نیست. ✅ تنها بر أجل ما آگاه است. ✅ با آنکه و پایان کار انسان، همه از خدا و به دست اوست، پس چرا در قدرت خدا و قیامت شک کنیم؟ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖍 🔷️ راه و ﺭﻭﺵ ﺷﻴﻄﺎﻥ : 1️⃣ ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﻛﺸﺎﻧﺪ. «خُطُواتِ الشَّيْطانِ»نور(۲۱) 2️⃣ ﮔﺎﻫﻲ ﻣﻄﻠﺒﻲ ﺭﺍ ﺍﻟﻘﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﻧﻈﻴﺮ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﻭﺭ ﺳﻨﮕﻲ ﭘﺮﺗﺎﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «أَلْقَى الشَّيْطانُ...»حج(۵۲) 3️⃣ ﮔﺎﻫﻲ ﺗﻤﺎﺱ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ ﻭﻟﻲ ﻧﻔﻮﺫﻱ ﻧﺪﺍﺭﺩ. «مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ»اعراف(۲٠۱) 4️⃣ ﮔﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻧﻔﻮﺫ ﻣﻲ کند. «الَّذي يُوَسْوِسُ في صُدُورِ النَّاسِ»ناس(۵) 5️⃣ ﮔﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻧﻔﻮﺫ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺠﺎ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﺪ. «فَهُوَ لَهُ قَرينٌ»زخرف(۳۶) 6️⃣ ﮔﺎﻫﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «إِخْوانَ الشَّياطِينِ»اسرا(۲۷) 7️⃣ ﻭﮔﺎﻫﻲ ﻣﺮﻳﺪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩﻭﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺗﺴﻠّﻂ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ. «ٱسۡتَحۡوَذَ عَلَيۡهِمُ ٱلشَّيۡطَٰنُ»مجادله(۱۹) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😊 🧐 🔻🔻🔻 یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَیَبْلُوَنَّکُمُ اللَّهُ بِشیَ‌ْءٍ مِّنَ الصَّیْدِ تَنَالُهُ أَیْدِیکُمْ وَ رِمَاحُکُمْ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یخََافُهُ بِالْغَیْبِ فَمَنِ اعْتَدَی بَعْدَ ذَالِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِیمٌ(94- مائده) 👇👇 ⏮ ای اهل ایمان! بی‌تردید خدا شما را به چیزی از شکار حیوانات در حالی که هستید آزمایش می‌کند، آن هم با شکاری که به آسانی در دسترس و تیررس شماست تا خدا کسی را که در نهان از او معلوم و مشخص نماید و هر که پس از این از حدود الهی کند برای او عذابی دردناک است.😯 ⏮ «بلاء» به معنای امتحان و آزمایش است و معنای خوف بالغیب این است که انسان از عذاب‌های دردناک اخروی با اینکه به وسیله حواس ظاهری‌اش نمی‌تواند آن‌ها را درک کند، بترسد آن هم به این دلیل که خدای متعال انسان را از آن‌ها بر حذر داشته است.👌 🔵 اراده الهی بر این تعلق گرفته که انسان موجودی باشد و مدام بر سر انتخاب قرار گیرد؛ ☑️ «وَ هَدَیْناهُ النَّجْدَیْن» (3) که اگر با حسن استفاده از نعمت اختیار راه را به صورت اجباری برگزید، پله‌های کمال و ترقی را یکی پس از دیگری طی کند و به مقام قرب الهی که هدف اوست🌹 نائل شود و اگر با سوء اختیار کج راهه را انتخاب کرد، به عواقب ناگوار راهی که خود آزادانه برگزید گرفتار آید.✅ 🔰 این کش و قوس‌های که هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ 👌 🔵همان آزمون‌های الهی هستند که عده‌ای در آن و قبول و عده‌ای و مردود؛ 👌 🔵«إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً» (4) آنگاه به قبول شدگان وعده بهشت و رحمت داد و بر مردود شدگان آن وعید دوزخ و شدت. (5).👌 ⏮ فراگیرترین که خداوند متعال مدام آن را برگزار می‌کند آزمون عملی است که در آن ابتدا زمینه امتحان را فراهم می‌کند.👌 🔴 به عنوان مثال وقتی که حاجیان در احرام را از شکار منع می‌کند به آهوان دستور می‌دهد که از بلندی‌های مکه و سینه کوه پایین بیایند و آنقدر نزدیک شوند که این منع شدگان بتوانند به راحتی آن‌ها را با نیزه و یا حتی با دست شکار کنند. 👌 🛑 یعنی از یک طرف منع می‌کند و از طرفی دیگر همان منع شده را می‌آورد در تیررس و دسترس ایشان قرار می‌دهد تا عیار ایمان مردم عیان شود.✅ ⏮ این آیه نشان می‌دهد که خداوند متعال برای هر امر و نهیی بساط آزمون آن را هم فراهم می‌کند. اگر فرمود به نامحرم نگاه نکنید از آن طرف چند نامحرم بزک کرده را طوری مسیر می‌دهد که از مقابل چشم این جوان عبور کنند و او در جلسه امتحان قرار گیرد. ┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📖 آیه 58 سوره فرقان 🕋 و تَوَکَّلْ عَلَي الْحَيِّ الَّذي لا يَمُوتُ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَ کَفي‏ بِهِ بِذُنُوبِ عِبادِهِ خَبيراً 📎 ترجمه: و توکّل کن بر آن زنده ای که هرگز نمی میرد و تسبیح و حمد او را بجا آور و همین بس که او از گناهان بندگانش آگاه است! ┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖سوره حدید (آیه ۹) 🌱✨او كسی است كه آیات بر بنده‌اش [= محمد ص] نازل می‌كند تا شما را از به سوی نور برد؛ و نسبت به شما مهربان و رحیم است. ┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📛راههای جبران گناه: نـمـاز؛ 🍀نماز برپادار، که نیکی ها بدی ها را از بین می برد«اَقِمِ الصَّلاةَ....اِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ»هود۱۱۴ 🍀استغفار برای خود و دیگران (شفاعت)؛ از خدا آمرزش می خواستند و پیامبر (نیز) برای آنها طلب آمرزش می کرد «فَاسْتَغْفَرُوا اللّٰهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ»نساء۶۴ 🍀انـفاق و صدقه؛ صدقهٔ پنـهانی گناه را پـاک میکند «صَدَقةُ السّرِّ تُکَفّر الْخَطیئَة» 📚غررالحکم ┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣️ ⭐️ وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَكَفَّرْنَا عَنهُْمْ سَیِّاتهِِمْ وَ لَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ(65- مائده) 👇👇👇 ✍️ قرآن می گوید: اگر اهل کتاب که اسلام را نپذیرفته اند❌، ایمان بیاورند و به مانند سایر مسلمانان عقاید آخرین شریعت الهی را پذیرفته و باور کنند ✍️و سپس بر اساس آن باورها به دستورات آن نیز عمل کنند مورد عنایت الهی قرار گرفته و با ورود به بهشت، رستگار خواهند شد.(13)✅ 😍 مراد از تقوا بعد از ایمان که در آیه آمده است، ✅ پرهیز از محرمات الهى و گناهان كبیره است‏ ✍️ و منظور از سیئات، گناهان صغیره است که خدا وعده گذشت از آنها را به شرط ترک کبائر داده است.(14)👌 پی نوشت ها: (1) نمونه ج4 ص232(2) المیزان ج5 ص151 (3) المیزان ج5 ص206(4) همان ص206-207(5) هو البغض مع الكراهة و التجنّب. التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج6 ص125(6) ر.ک: المیزان ج5 ص237 (7) تفسیر نمونه ج4 ص300(8) آیه 34 سوره مائده (آیه بعدی)(9) ر.ک به نمونه ج4 ص359-362(10)نمونه ج4 ص364 (11)المیزان ج6ص2(12)همان(13)ر.ک به مجمع البیان ج3 ص343(14)المیزان ج6 ص37امید پیشگر.بخش قرآن تبیان ┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سوره ملك (آیه ۳) 🕋الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَىٰ فِي خَلْقِ الرَّحْمَٰنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَىٰ مِنْ فُطُورٍ (٣) 🍀🌸همان كسی كه آسمان را بر فراز یكدیگر آفرید؛ در آفرینش خداوند رحمان هیچ تضادّ و نمی‌بینی! بار دیگر نگاه كن، آیا هیچ و مشاهده می‌كنی؟! ┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😍 😍 : داستان هاى قرآنى داراى چه ویژگی هائى هستند؟🤔 اجمالی: 👇👇 قرآن نه کتاب تاریخ است ❌ و نه کتاب قصه؛ ❌ اما برای پیشبرد اهداف تربیتی خود گاهی اوقات برخی وقایع تاریخی را با روشی منحصر به فرد روایت می کند😊. برخی از ویژگی های این روش گویی منحصر به عبارت اند از:🔰 ❣️ ۱- تمرکز بر نقاط حساس و تأثیرگذار حوادث. ❣️ ۲- دوری از آوردن مطالب زائد. ❣️۳- انسجام حداکثری و عدم تضاد بین بخش های مختلف روایت. ❣️ ۴- توجه به ریشه ها و پیامدهای وقایع و احتراز از ذکر بی مورد همه وقایع به صورت صرف. ❣️۵- جداسازی وقایع حقیقی و تاریخی از اسطوره ها و خرافات. پاسخ :👇👇 قسمت از مباحث تربیتى و مواعظ و اندرزهاى و بشارت ها و انذارها و بیم ها و امیدهاى قرآن، در قالب مسائل تاریخى بیان شده👌؛ و به قدرى زیبا و گویا و موثر مطرح شده که هر شنونده اى را بى اختیار به سوى آن اهداف عالى مى کشاند✅ و تا انسان سوره هایى مانند یوسف، انبیاء، طه، قصص، مریم و آل عمران و بقره و… را، مطالعه نکند به عظمت فوق العاده مباحث تاریخى قرآنپى نمى برد.❌ اصولا مباحث تاریخى قرآن داراى ویژگى هاى زیر است:🔰🔰🔰 ✍️ ۱. تکیه بر قسمت هاى حساس و انداختن ذره بین قوى روى مسائلى که نقش مهم تربیتى دارند. ✍️ ۲. خالى بودن از هر گونه حشو و زوائد. ✍️ ۳. خالى بودن از تناقض و تضاد و ناهماهنگى. ✍️ ۴. بر خلاف روش تاریخ نگارى معمول آن زمان (حتى قرن ها بعد از آن)، که تاریخ به عنوان یک که حداکثر به عنوان یک آگاهى از وضع گذشتگان مطرح مى شد؛ و هیچ تجزیه و تحلیلى که شکل فلسفه تاریخ و درس هاى آموخته شده از سرگذشت پیشینیان باشد نداشت❌، در مباحث تاریخى قرآن مجید هم به ریشه هاى مسائل توجه شده و هم به پیامدهاى آن، به گونه اى که حس کنجکاوى و روح دقت و تفکر را در شنونده و خواننده بر مى انگیزد❣️، و جالب این که در همه جا حوادث غیر آموزنده را که جز اطاله کلام و اتلاف وقت، ثمرى ندارد حذف مى کند.✅ ✍️ ۵. جداسازى حقایق تاریخى از افسانه ها که از مسائل بسیار پیچیده تلقّى مى گردد، در قرآن مجید به صورت دقیقى مورد توجّه قرار گرفته است.👌 توضیح این که عواملى وجود داشته که همیشه تاریخ با افسانه هایى آمیخته شود.💕 از جمله آن ها، سرگرمى و ارضاى عواطف کودکانه و تحریک تخیّلات و ایجاد جاذبه هاى دروغین بوده است؛ بطورى که مى توان گفت افسانه ها و اسطوره ها بخش مهمى از تواریخ پیشینیان و رکناصلى آن را تشکیل مى دهد.💠 روى این حساب، اگر خود را در زمان نزول قرآن مجید و در محیط زندگى پیامبر اسلام(صلى اللهعلیه وآله) فرض کنیم، مى بینیم آنچنان تواریخ آن زمان با خرافات آمیخته شده بود ـ خرافاتى که دهان به دهان مى گشت و در زمره مسلّمات شمرده مى شد ـ که جدا سازى آن براى افراد درس خوانده امکان پذیر نبود❌، تا چه رسد افراد بى سواد.👌 علماى آن زمان که همان ربانیون و احبار یهود و نصارى بودند، و همچنین کاهنان مشرک عرب نیز پاسداران این اسطوره ها و خرافات و قصه ها بودند.✅ مسلماً کسى که در چنین محیطى زندگى کند و به سن چهل سالگى برسد، تار و پود افکار او آن چنان با این افسانه ها و اسطوره ها بافته مى شود که جدایى از آن عادتاً ممکن نیست. ❌ آیا چنین کسى قدرت دارد تواریخ را در آن محیط تاریک پاک سازى کند و حقایق را از خیالات و خرافات جدا سازد؟ یک محقق درس خوانده تاریخ امروز به زحمت قادر بر چنین کارى است، چگونه مى توان از فرد درس نخوانده اى در آن روز چنین انتظارى را داشت؟!(۱) 💠پی نوشت: (۱). گردآوري از کتاب: پيام قرآن‏، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، ۱۳۸۶ ه. ش‏، ج ۸، ص ۱۹۵. ┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📖 آیه 13 سوره جاثیه 🕋 و سَخَّرَ لَکُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً مِنْهُ إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ 🌸🍃ترجمه: او آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است همه را از سوی خودش مسخّر شما ساخته در این نشانه های ( مهمّی ) است برای کسانی که اندیشه می کنند! ┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 در محضر قرآن کریم/ ✅ إِنَّ إِبْراهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتاً لِّلَّهِ حَنِيفاً وَ لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‌(نحل/۱۲۰) 🔹همانا ابراهیم (به تنهایى) یک اُمّت بود، در برابر خدا خاضع و فرمان‌بر و حق‌گرا بود، و از مشركان نبود. 🔸در این آیه خداوند، حضرت ابراهیم(ع) را به تنهایى یک اُمّت دانسته است و هر یک از مفسران براى تحلیل و تفسیر این جمله سخنى گفته‌اند، از جمله: ▫️چون ابراهیم(ع) بر مكتبى بود كه اَحدى بر آن نبود، پس یک اُمّت بود. ▫️او به اندازه یک اُمّت خیر و خوبى و كمال داشت. ▫️كلمه اُمّت به معناى معلّم خیر است او معلّم خوبى‌ها بود. ▫️مراد از اُمّت یعنى رهبر و مقصود و امام تمام خداپرستان. ▫️شخصیّت و شعاع وجود او به اندازه یک اُمّت بود. ▫️چون قوام اُمّت به او بود. ▫️چون عالم بود و عالم اُمّتى را راهنمایى مى‌كند. ▫️چون حركت آفرید، كار یک امّت را انجام داد، یارى نداشت و یک تنه قیام كرد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️تجلیل از مردان خدا و معرّفى الگوها و قهرمانان توحید یک شیوه تربیتى است. «انّ ابراهیم» ▫️تعداد و كمیّت مهم نیست، بلكه كیفیّت و حركت آفرینى مهم است. «اُمّة» ▫️در راه حقّ از تنهایى نهراسید. «انّ ابراهیم كان اُمّةً» ▫️انسان محكوم محیط و جامعه و تاریخ نیست. «و لم یَکُ من‌المشركین» ▫️ابراهیم هم در عمل خالص بود، «حنیفاً» هم در عقیده. «و لم یک من المشركین» ▫️برخوردهاى مماشاتى ضررى به توحید انسان نمى‌زند. (با آنكه حضرت ابراهیم علیه السلام در میان خورشید و ستاره‌پرستان لحظاتى با آنان مدارا و مماشات كرد و گفت: پروردگار من همین‌هاست، ولى همین كه ناپدید شدند، فرمود: من غروب كنندگان را دوست ندارم. با این حال در این آیه خداوند مى‌فرماید: او لحظه‌اى مشرک نبود.) «لم یک من المشركین» ▫️آنچه به انسان ارزش مى‌دهد عبادت و اطاعت آگاهانه از خدا «قانتاً» همراه با اعتدال و نداشتن انحراف «حنیفاً» و خلوص است. «و لم یک من المشركین» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 هجرت الی الله ✅ مَن یَخرُج مِن بَیتِهِ مُهاجِراً الَی الله وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدرِکهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ اجرُهُ عَلَی الله(نساء/بخشی از آیه ۱۰۰) 🔹یک احتمال این است که این هجرت، هجرت از خود به خدا باشد. «بیت» نفس خود انسان باشد، طایفه‌ای هستند که خارج شدند، هجرت کردند از «بیت» شان، از این بیت ظلمانی، از این نفسانیت:‏‏ مُهاجِراً الَی الله وَ رَسُولِهِ؛ تا رسیدند به آنجایی که «ادرَکَهُ المَوتُ»؛ به مرتبه‌ای رسیدند که دیگر از خود چیزی نیستند، «موت مطلق»، و اجرشان هم عَلَی الله است؛ اجر دیگری [در کار نیست]، دیگر بهشت مطرح نیست، دیگر تنعمات مطرح نیست، فقط الله است. 📚 کتاب تفسیر سوره حمد امام خمینی(ره)، ص۱۱۷ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 📋> ◀️ 🌠به آیه ۱۹ « آیه سقایة الحاج » گفته‌اند . 🌅در این آیه، موضوع الحاج ( آب دادن به حاجیان ) و آبادانى مسجد الحرام، با موضوع به خدا و آخرت و جهاد در راه خدا غیر قابل مقایسه دانسته شده است : * اجعلتم سقایه الحاجّ و عماره المسجد الحرام کمن ءامن بالله و الیوم الآخر * . 🌠این آیه را در امام علی علیه السلام دانسته اند . 🌅از حسن بصری ، شعبی و محمد بن کعب قرظی است که از عباس بن عبدالمطلب و طلحه بن شیبه بر یکدیگر می کردند . 🌠 عباس گفت : من بهترم ؛ زیرا را در دست دارم 🌅و طلحه گفت : من بهترم که خانه ام و اگر بخواهم می توانم همه شب را تا صبح در کعبه بمانم و عمارت به دست من است . 🌠چون میان آنان به درازا کشید ، توافق کردند تا نخستین کسی که از راه بیاید ، بین آنان کند . 🌅حضرت علیه السلام آمد . گفتند : الله و اکبر ! بهتر از این نشاید و داستان خود را برای او نقل کردند . 🌠 علیه السلام گفت : آیا شما را به کسی که از هر دوی شما بهتر است ، کنم ؟ 🌅گفتند : آن ؟ گفت : آنکه شمشیر را از سر شما برنداشت تا را پذیرفتید . 🌠گفتند : مقصود هستی ؟ گفت : بلی و چه چیز مرا از این گفته باز دارد ؛ در حالی که صاحب دین خدایم و پیش از مردم دیگر به دو قبله با رسول خدا خوانده ام . 🌅عباس و طلحه ، خویش را فراموش کردند و با علی علیه السلام به درگیری پرداختند و برای نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند و این آیه نازل شد . 🌠واحدی نیز همین نزول را با اندکی تفاوت نقل کرده است . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺