eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
186 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آیا اسلام برای امروز حرفی دارد؟ 🔹مناظره آقای و که چند روز پیش در برگزار شده بود رو گوش میدادم، نکات جالبی داشت اما در مجموع شبیه دیگر مناظرات مرسوم بود، تفاوت خاصی نداشت. 🔹چندین جا عبدالکریمی به نحوی صحبت کرد انگار اسلام حرفی برای دنیای امروز نداره، میگفت اسلام که در و و ... حرفی نداره، آخه اسلام رو چه به مثلا، جالب بود حتی به نحوی صحبت میکرد که انگار اسلام در و و... هم حرفی نداره. 🔹بله من هم قبول دارم هنوز راه بسیار داریم تا بتونیم متخذ از منابع دینی که ناظر به واقع باشند رو تولید کنیم اما تا به امروز هم کم کار نشده، اساسا واحد تولید چنین دانش هایی قرنه، نباید توقع داشت توی 40 سال کار تموم بشه 🔹خلاصه نمیدونم واقعا مراد و اعتقاد حقیقی ایشون دقیقا همین مسئله بوده یا نه، اما گفتن این حرف ها از ایشون برام عجیب بود. حداقل ایشون دیگه سنش قد میده و و و... رو درک کرده باشه و آثارشون رو خونده باشه 🔹مثلا میگفت که چیزی نیست و پشتوانه ای نداره و مثلا با دو تا روایت اثباتش کردن پس اسلام که اصلا نظریه سیاسی نداره 🔹وقتی ایشون به عنوان و یک جریان، این قدر از آثار و منابع خودمان دور باشه، دیگه توقعی از جوانان و نوجوانان کف میدان نیست، 🔹البته این مشکل در هم هست، شناختی از فضای فکری و پارادایم ذهنی اونها نداریم، برای فهم همدیگه تلاشی نمیکنیم، به خاطر همین هم هست که طرفین نمیتونن با هم کنن، حرف همدیگه رو متوجه نمیشن 🔹در مورد اینکه اسلام برای امروز ما حرف داره یا نه حرف بسیار زیاد هست اما این مسئله اساسا دعوای اصلی جمهوری اسلامی و امریکاست، اینکه ما به دنبال «» هستیم، به خلاف غرب. قبلا در یه متن اجمالا این نکته رو توضیح داده بودم: https://eitaa.com/TarikhDEF/130 🔹اگر واقعا اسلام صرفا ادعا داشت اما عملا نظریه ای برای ادعای خود نداشت، دلیل این تقابل بنیادین امریکا با ایران اسلامی چیست؟ بابا این رو دیگه خود غربی ها تصریح کردن. 🔹اساسا امریکا خطری که از ناحیه ما مسلمان ها احساس میکنه، نیست، بلکه اتفاقا ترس اونها از بسط و گسترش همین محتوا و در جهان و غرب و خصوصا امریکاست. این همون تهدیدی هست که از اون تعبیر به « برای قانون اساسی امریکا» میکنن. 🔹نگاه غرب به ما و اسلام رو در ادامه ببینید: ➕«امروزه ایالات متحده امریکا با به مراتب بدتری روبروست: نظریه سیاسی-اجتماعی تمامیت خواهانه که اسلام آن را می نامد. شریعت، که به معنای راه و روش ترجمه شده، یک چارچوب سیاسی و حقوقی جامع است. ▫️اگرچه شریعت به طور حتم از عناصر وحیانی تشکیل یافته است، اشتباه خواهد بود که فکر کنیم آداب و رسومی مذهبی در شکل غربی آن باشد، چرا که شریعت در واقع به دنبال تنظیم همه اشکال رفتار در حیطه های مادی از قبیل ، ، ، و است. ▫️همانا شریعت گسل اصلی و مبارزه خانمان برانداز اسلام است... نزد این ایدئولوگ ها، شریعت دیگر یک مسئله خصوصی به شمار نمی آید. حامیان این نظریه، به غرب به عنوان یک فرهنگ و یک تمدن که باید آن را پذیرفت یا حداقل تحمل کرد نمی نگرند، بلکه به عنوان مانعی می نگرند که باید بر آن فائق آمد.» [‏مقاله شریعت تهدیدی برای امریکا به نقل از کتابچه نگاه راهبردی غرب نسبت به آینده اسلام و مسلمانان، نشر دیدمان، ص43] 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از فکرت
Abdolkarimi-Elahirad.mp3
39.14M
🎙مناظره با موضوع «آزادی در جمهوری اسلامی» 🔸 دکتر بیژن عبدالکریمی 🔹 دکتر صفدر الهی‌راد 💢 ۹ آبان، دانشگاه تهران •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
❇️ ماجرای انقلابی یا ضد انقلاب بودن علامه طباطبایی و مشی او(بخش اول) ☘️این روزها به مناسبت رحلت و بزرگداشت آیت الله (ره) باز دیدم بحث انقلابی بودن یا نبودن ایشان و نسبتشان با انقلاب مطرح شده و هر کس استفاده خودش را میکند، انقلابی او را میداند و مخالف جمهوری اسلامی هم او را . در ادامه اجمالا مشی ایشان و تفاوتش با مشی را بررسی خواهیم کرد. ☘️در اینکه علامه طباطبایی عمیقا معتقد به و است هیچ شکی وجود ندارد؛ ایشان بزرگترین شاهد بر این مطلب است. براساس گزارشی که از دیدارش با علامه نقل میکند، روشن میشود که علامه عمیقا معتقد به اصل و کم کاری شیعه در این زمینه بوده است: ➕«در سالهاى حدود 46 يا 47 ...در مشهد جلسه‌اى با مرحوم علّامه‌ى طباطبايى داشتيم... موضوعِ مورد بحث در جلسه، قضاياى مبارزات و بزرگوار بود... ▫️در مقطعى از بحث، ايشان نكته‌اى ايراد فرمودند كه من آن را يادداشت كردم و حتّى در سالهاى 56 و 57 كه بنده در تبعيد بودم، در نامه‌هايى كه به بعضى از جاها مى‌نوشتم، آن نكته را بدون ذكر نام مبارك علّامه مى‌آوردم. آن نكته اين است كه ايشان بعد از ساعتهاى طولانى كه بحث شده بود فرمودند: ▫️«جاى شك نيست كه انجام گرفته است.» آن تقصير، همين بود؛ و اداره‌ى كشور و مسأله‌ى و و غيره.»18/12/1375 ☘️سوال مهم این است که اگر ایشان معتقد به اسلام اجتماعی و سیاسی است، پس چرا از ایشان هیچ جدی ای نمیبینیم؟ چرا با همراهی ندارد؟ ☘️مسئله مهم در تفاوت ایشان با حضرت امام است. علامه معتقد بود با سبک و مشی امام، این حرکت به نتیجه نخواهد رسید و انقلابی رخ نمیدهد بلکه فشار بر شیعه بیشتر خواهد شد. خب مگر سبک امام چه بود؟ ☘️، بود، اینکه مردم بیدار شده و علیه استبداد و استکبار قیام کنند. ریشه این راهبرد در و بود. امام اعتقاد عجیبی به داشت. ☘️مشکل حضرت علامه دقیقا همینجا بود، شواهد و تجربه های تاریخی مانند و و حتی اتفاقات و بی وفایی مردم نسبت به اهل بیت، به ایشان اجازه نمیداد که به اعتماد کند لذا با حرکت امام همراهی نمیکند چون اعتقاد داشت به نتیجه نخواهد رسید. البته بسیاری از شخصیت های بزرگ در آن عصر چنین نگاهی داشتند. آیت الله خامنه ای نقل میکنند: ➕«پدرم با مرحوم علامه طباطبایی خیلی دوست بودند، ساعت ها در منزل پدرم می‌نشستند و با یکدیگر صحبت می‌کردند… من به عنوان یک طلبه جوان، درباره مسایل مبارزه با ایشان بحث می‌کردم و می‌گفتم: شما چرا در این فضای مبارزه وارد نمی‌شوید؟▫️ایشان می‌گفتند:… ما در برهه‌ای از زمان می‌توانستیم تأثیر بگذاریم -مرادشان زمان و بدو ورود بود- ولی واقع شد که آن وقت، این کار تعقیب نشد؛ اما دیگر حالا وقت گذشته است و فایده‌ای ندارد… این به نتیجه‌ای نخواهد رسید و این نظامی که ما می‌بینیم بر سر کار است، با این حرفها و با این یک ذره و دو ‌ذره، از بین نخواهد رفت. ▫️شما ببینید، عالم روشن بینی مثل علامه طباطبایی –که دیگر در مورد روشن بینی و آگاهی ایشان، هیچ‌کس شک ندارد– تعبیرش از ، این طوری بود که می‌گفت !» حوزه و روحانیت در آیینه رهنمودهای مقام معظم رهبری،ج1،ص56 ➕«در دوران مبارزات قبل از پيروزى انقلاب، به بعضى كسان مى‏گفتيم: «شما كه به حكومت اسلامى و نظام اسلامى عقيده داريد و قبول داريد كه اسلام از ما يك جامعه اسلامى مى‏خواهد، پس چرا اقدام نمى‏كنيد؟ ▫️وظيفه‏ى ما كه فقط عمل فردى و نماز و روزه و طهارت و نجاست نيست!» مى‏گفتند: «فايده‏اى ندارد. چه فايده‏اى دارد؟ نمى‏بينيد دشمن چطور مسلط است!»26/5/1371 ☘️البته در ابتدای نهضت تا پیش از تبعید حضرت امام در سال 43 که بیشتر حاکم بود، بروزاتی اجتماعی از علامه دیده میشود مثلا در برخی جلسات که حضرت امام ترتیب میداد شرکت داشت یا برخی جلسات در منزل ایشان برگذار میشد و برخی ها توسط ایشان نیز به امضا میرسید ☘️اما از سال 43 به بعد که امام تبعید شد و طیف زیادی از روحانیون و انقلابی ها دستگیر شدند و عملا مبارزه وارد فضای جدیدی شده بود، تقریبا یا اثری از بروز اجتماعی علامه دیده نمیشود یا بروزات ایشان قابل توجه نیست چرا که ایشان اگر امیدی به نتیجه دادن این حرکت تا اینجا داشت، از اینجا به بعد دیگر امیدش ناامید شده لذا خود را کنار میکشد. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ ماجرای انقلابی یا ضد انقلاب بودن علامه طباطبایی و مشی او(بخش دوم) ☘️خلاصه مجموع این مسائل موجب شد که علامه متمرکز بر فعالیت های ، و بشوند و این مسیر را بدانند. به همین دلیل است که ایشان را در قیام امت اسلام چنین میداند: ➕«از که جزو شاگردان نزدیک علامه بودند، درباره علت پر رنگ بودن فعالیتهای علمی علامه نسبت به فعالیتهای سیاسی شان پرسیده میشود و ایشان در پاسخ می‌فرمایند: ▫️«من نیز همین سوال را از علامه پرسیدم. ایشان فرمودند: «من همچون پاسبان سر پُست می‌مانم. اگر آن طرف یک درگیری بشود پاسبان سر پُست، پُستش را رها نمی‌کند و به آنجا برود.» ▫️مثل قلعه‌ای که چند دروازه دارد و من اکنون مشغول نگهبانی یکی از این دروازه‌ها هستم. اگر ببینم که در مقابل دروازه دیگری هیاهو و درگیری ایجاد شده، به هیچ‌وجه نباید از مسئولیت و وظیفه اصلی‌ام غافل شده و خودم را مشغول آن دروازه نمایم.» رساله سیاست علامه طباطبایی، نوشته رضا آهنگری ☘️عده ای در تحلیل عملکرد علامه، ایشان را شخصیتی می دانند، مثلا در خاطراتش علامه را مُرَدَّد یا میداند. این مسئله وقتی شدت میگیرد که به علامه نسبت میدهند در ماجرای شهادت دامادش گفته: ▫️«در این انقلاب یک بود که مظلومانه هم شهید شد، و آن بود.» کسی است که مُجدّانه در تلاش بوده تا نسبت این نقل قول به علامه را اثبات کند. ☘️برخی دیگر نیز مانند در کتاب عقلانیت جعفری،جلد1، ص122 همین عبارت را به علامه نسبت داده اند: «چرا علامه طباطبایی، استاد مسلم فلسفه و مروج فلسفه صدرایی، نه تنها گامی در راه انقلاب و تائید آن برنداشت، بلکه با این حرکت و اقدام بشدت مخالف بود و تعبیری تند از ایشان در این باره نقل شده است: این انقلاب، یک شهید دارد و آن هم اسلام است.» ☘️در بررسی صحت سنجی این نقل قول حرف بسیار است اما اجمالا بررسی ما نشان میدهد استناد این نقل به علامه براساس شواهد متعدد صحیح نیست. پاسخ تفصیلی را میتوانید از اینجا دنبال کنید: http://www.ensafnews.com/320588 ☘️خلاصه ضد انقلاب بودن ایشان مطلبی مردود است. بله اینگونه هم نبود که ایشان یک باشد، به این معنا که وسط میدان حاضر باشد اما در عمل نیز هیچگاه با حرکت امام مخالفتی نکرد بلکه حتی خیلی از شاگردان ایشان عملا وارد جریان انقلاب شده و تبدیل به بازوان قدرتمند این نهضت شدند. ☘️ شاگرد نزدیک مرحوم علامه نیز همین مطلب را تایید کرده و میگویند: «علامه‌ی طباطبایی با انقلاب مخالفت نکرد، ولی ذاتاً نداشت. صریح بگویم فکر انقلابی نداشت، انقلابش بود.»مصاحبه در تاریخ 23/8/1398 ☘️اساسا یکی از تفاوت‌های جدی حضرت علامه طباطبایی با حضرت امام در این بود که علامه حقیقتا غلیظ بشمار میرفت اما به هیچ وجه به معنای دقیق کلمه نبود ☘️یعنی با اینکه دارای شخصیتی علمی-فلسفی با گرایشات اجتماعی و دغدغه مند در کارهای گروهی بودند اما بروزات اجتماعی و اصلاحی بسیار کمی در میدان های عمومی کشور داشتند. ☘️درواقع در حوزه پیشرو بودند اما در صحنه عملیات اجتماعی و در چهره یک مصلح اجتماعی و مردمی، چندان بروزی نداشتند، در حالی که ویژگی اصلی و محوری حضرت امام همین بودنشان بود. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ نتیجه اتحاد و همدلی همینه، پیروزی... خیلی ها تلاش کردند با بزرگ کردن اختلاف سلیقه ها و ایجاد مباحث حاشیه ای نگذارند این اتحاد تو تیم ملی ایجاد شه، هر چیزی رو بهانه کردن برای بهم ریختن آرامش روانی تیم که تو بازی اول موفق هم بودن اما وقتی بچه ها آخر بازی انگلیس حلقه اتحاد تشکیل دادن و بنا گذاشتن همه حواشی رو کنار بگذارند و مجدد امیدوارانه شروع کنند نتیجه اش شد پیروزی امروز، این یک تجربه تاریخی است که هر وقت اختلافات رو کنار گذاشتیم و متحد شدیم، پیروز شدیم، مسیر همینه. خدا اینجوری عزت میده، بچه ها هم همه عالی بازی کردند، دم همشون گرم، حالا ببینید کی ها از این برد ناراحت شدن، اون وقت افراد رو بشناسید... به امید پیروزی بر آمریکا... 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
📢صوت مناظره #رویای_ایرانی سید علی موسوی بیژن عبدالکریمی ❇️ کانال #ایران_آینده👇🏻 🌐https://eitaa.com/
جزو مناظرات متفاوتی است که پیشنهاد میکنم گوش کنید، به خلاف روال مرسوم مناظرات که بیشتر رویکرد جدلی دارن، اینجا بنا گفتگوی واقعی برای حل معضلات پیش روست، نکات خوب و قابل تاملی مطرح میشه
▪️▪️ 🔹مدتی است که با جمعی از دوستان مشغول مطالعه و مباحثه کتاب نوشته رابرت روزول هستیم. دغدغه این کتاب روایت دقیق مهمترین وقایع غرب خصوصا از اواخر تا ابتدای قرن 21 است. 🔹این کتاب در دو جلد قطور(حدود 1700 صفحه) توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده که شامل ده بخش زیر است: 1.ترقی اروپا 2.انقلاب در کلیسای مسیحی 3.جنگهای مذهبی 4.استقرار سیادت اروپای غربی 5.تبدلات اروپای شرقی 6.تلاش برای ثروت و امپراطوری 7.جهان از نظر علوم طبیعی8.عصر روشنگری 9.انقلاب فرانسه 10.اروپای عهد ناپلئون. 🔹 قبلا به عنوان برای شناخت و مدرنیته، کتاب نوشته سجاد صفارهرندی و رضا قائمی نیک رو معرفی کردیم که تلاش داشت به شکل تاریخی روند تکون مدرنیته و غرب امروز رو توضیح بده، البته خیلی خلاصه و نقطه زن 🔹اما این کتاب به خلاف اون کتاب به شدت به صورت جزئی و دقیق وقایع رو بررسی میکنه که این از یک جهت خوبه چون شما با جزئیاتی آشنا میشید که همین جزئیات هویت غرب رو تشکیل داده اما از جهت دیگه ممکنه شما رو از اون سیر کلان شکل گیری هویت مدرنیته و غرب دور کنه لذا باید به جوانب متعدد اون توجه داشت اما در مجموع این کتاب جزو بهترین و مستندترین و معتبرترین کتاب ها در سطح و این موضوع هست. 🔹نکته مهم این کتاب اینه که تلاش کرده از لایه تاریخ نقلی جدا بشه و علاوه بر اون رویکردهای اتخاذ کنه وتبدیل به راهنمایی برای امروز بشه. 🔹اگر وقت و حوصله یار شد سعی میکنم خلاصه و گلچینی ازمباحث این کتاب رو به اشتراک بزارم. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
➕فهرست تفصیلی این کتاب🔽🔽🔽
28.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 بررسی فلسفی اغتشاشات ۱۴۰۱ در گفت و گو با استاد امینی نژاد 🔹 حجت الاسلام امینی نژاد از اساتید فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گو با رسا اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ را از دریچه فلسفه صدرایی مورد بررسی قرار داد. متن کامل👇👇👇 https://rasanews.ir/0032hH 🆔 @rasanewsagency
0️⃣ علت برخورد سرد انقلابیون با آیت الله سیدصادق روحانی 🔹بعد از رحلت مرحوم آیت الله ، مجددا یکی از ابهاماتی که زیاد مطرح میشود علت نوع مواجهه انقلابیون با ایشان است. بررسی چندین مسئله میتواند این ابهام را روشن کند که یکی از آنها مشی ایشان پیش از انقلاب است. 🔸در واقع با اینکه ایشان پیش از انقلاب در مقاطع مختلف علیه رژیم اعلامیه های تندی صادر میکرد و عملا نیز به انقلابیون کمک میرساند و جزو شناخته میشد اما میبینیم هیچگاه در میان اغلب انقلابیون جایگاهی پیدا نمیکند و کمتر به ایشان توجه میشود تا آنجا که به مرور از صحنه سیاسی کناره گیری میکنند. خب علت چیست؟ 🔹آقای از انقلابیون پیش از انقلاب(دادستان کل انقلاب درسال60-62/نماینده دوره اول و سوم مجلس/داماد آیت الله /هم اکنون دبیر) علت این مسئله را چنین مطرح میکنند: ➕«آقای روحانی در آن مقطع در مسائل مبارزاتی فعالانه شرکت میکرد و شاید خیلی داغتر و از سایر آقایان بود و از این جهت مشکلی نداشت، منتها ایشان و همچنین آیت الله که ایشان نیز از مراجع و انقلابیون خیلی داغ به شمار می آمد و در مشهد مستقر بود، با تمام فعالیتهای سیاسی که این دو بزرگوار انجام می دادند، برخورد شدیدی با آنان نمیکرد و اگر هم برخوردی صورت میگرفت خیلی آرام و محترمانه بود ▪️در حالی که با انقلابیونی مثل آیت الله آقای ، آقای و مرحوم آقای بشدت برخورد میکرد و اینها را به بهانه های گوناگون به زندان و تبعید می فرستاد در صورتی که آن آقایان اصلاً زندانی نشدند و تنها یک بار آقای قمی تبعید گردید... ▪️به نظر من علت عدم حساسیت رژیم و ساواک نسبت به این آقایان این بود که اینها به جای اینکه را محور قرار دهند و تحت رهبری ایشان به مبارزه بپردازند، قصد داشتند که خودشان عمل کنند مثل اینکه به دنبال سهمی در رهبری و هدایت مبارزه و انقلاب باشند ▪️رژیم هم از این نوع کارها که نهایتش تضعیف و یا تقسیم رهبری امام بود به طور غیر مستقیم حمایت میکرد و نسبت به کسانی که در خط مبارزه بودند ولی برای خودشان نیز داعیه ای داشتند و در فکر برافراشتن پرچم جداگانه ای بودند حساسیت نشان نمیداد تا بدین وسیله با تقسیم انقلاب و مبارزه، از قدرت عمل مخالفانش بکاهد، همچنان که رژیم از تمرکز در یک شخص در هراس بود و سعی میکرد با تقسیم مرجعیت بین افراد متعدد از قدرت و محبوبیت پیدا کردن یک فرد جلوگیری کند... ▪️بر همین اساس بود که اکثر علما و روحانیون انقلابی وجهه همتشان را علی رغم خواست رژیم، تقویت رهبری حضرت امام و توجه دادن مردم به سوی ایشان قرار داده بودند؛ به همین خاطر عمده علمای انقلابی مثل آقایان ، ، ، ، ، و رابطه خوبی با آقای نداشتند ▪️اگر هم بنا بر مقتضیات و شرایط زمانی ارتباطی برقرار می شد خیلی دوستانه و صمیمی نبود چون ایشان میخواست خودش محور باشد در حالی که علما و بزرگانی بودند مثل مرحوم آقای که با تمام منزلت علمی و سیاسی، رهبری امام را پذیرفته بود و تحت رهبری ایشان به مبارزه اشتغال داشت؛ لذا ارتباط سایر انقلابیون در حوزه قم و جاهای دیگر با ایشان خیلی بیشتر و صمیمانه تر بود. ▪️آقای روحانی در آن مقطع حتی در بین علمای غیرانقلابی نیز جایگاه مهمی نداشت چون ایشان خیلی زود در صدد احراز برآمده بود در حالی که گام نهادن در مسیر مرجعیت مستلزم ملاحظه شرایط خود و احترام بزرگان و پیشکسوتان است و همان طوری که تاریخ مرجعیت نشان داده است کسانی که خواسته اند با پیشدستی کردن به این مقام برسند ناکام مانده اند. ▪️در آن مقطع و همچنین پیش از آن در حوزه علمیه قم حتی معیارهایی برای تدریس وجود داشت و مثل الآن نبود که یک طلبه ای که ده سال نیست وارد حوزه شده کلاس درس خارج دایر کند... هر کس که میخواست پا را از گلیم خودش دراز کند به حساب خودنمایی گذاشته میشد و به جهت عدم مراعات حرمت بزرگان طرد می شد. در خصوص نیز همین معیار وجود داشت و کسانی که می خواستند بدون طی آن مراحل یک شبه ره صد ساله بروند نه در حوزه مورد توجه واقع می شدند و نه در جامعه و میان مردم. ▪️به هر حال ایشان نه در مبارزه و نه در کسب مقام مرجعیت توفیقی به دست نیاورد و با اینکه در مسیر مبارزه گاهی حرکتهای خیلی خوب و انقلابی هم انجام میداد مثل برگزاری در سال ۵۷ که در میان علما تنها ایشان حاضر شد بیاید... ولی با وصف حال به خاطر همان جهاتی که در شخصیت ایشان وجود داشت توجهی از سوی انقلابیون تراز اول به وی نمی شد.» 📚خاطرات آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی، ج1، ص426 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
0️⃣ علت برخورد سرد انقلابیون با آیت الله سیدصادق روحانی 🔹بعد از رحلت مرحوم آیت الله #سید_صادق_روحان
بازخورد و تعریض دو تن از اساتید عزیز و گرامی: احتراما اگه اینگونه مطالب انتشار نشه بهتره.. فقاهت و مرجعیت با ذکر خاطره و برداشتهای شخصی نباید خفیف و سبک جلوه داده شود. —————————————————————————————- جهت اطلاع: موسوی تبریزی صاحب این خاطرات ذکر شده از اصلاح طلبان و به اصطلاح چپ هایی بود که با رهبر معظم انقلاب سر ناسازگاری داشت و با حضرت ایشان زاویه ۱۸۰ درجه داشت.
تاریخ دیروز، امروز، فردا
0️⃣ علت برخورد سرد انقلابیون با آیت الله سیدصادق روحانی 🔹بعد از رحلت مرحوم آیت الله #سید_صادق_روحان
بنا داشتم بعد از ذکر این خاطره یک جمع بندی از نوع مواجهه با مرحوم آیت الله سید صادق روحانی بنویسم و اینکه آیا بیان آقای موسوی تبریزی صحیح هست یا نه؟ آیا این مسئله برای امروز ما عبرتی دارد یا نه؟ آیا با ایشان رفتار صحیحی شد؟ اساسا رفتار صحیح در چنین مواقعی چیست؟ اما پاسخ به این سوالات نیاز به تجربه، تامل و تحقیق جدی دارد لذا دوستان گفتند اگر ابتدا فیش های مهم مربوط به آیت الله روحانی که نوع کنش و مشی ایشون رو نشون میده بزارید و بعد پیرامونش بحث بشه بهتر میشه جمع بندی کرد که حرف درستی است لذا به اندازه توان برخی از فیش های مربوط به ایشون رو در ادامه میگذارم: 🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽
1️⃣ ماجرای اقامه نمازی که فقط آیت الله روحانی داوطلبش شد 🌱 در قم نیز ما در روزها و شبهای پایانی ماه رمضان به وسیله بعضی از وعاظ و مبلغین اعلام کردیم که امسال به جای اینکه به طور پراکنده در مساجد مختلف برگزار شود، به صورت یکپارچه در خارج شهر اقامه میشود. 🌱 به همین منظور بخشی از زمینهای آن سوی پل صفاییه() را که در آن موقع هنوز ساختمان سازی در آنجا شروع نشده بود، برای روز عید آماده کردیم. 🌱 در مورد امام جماعت نیز تصور ما این بود که حتماً یکی از مراجع عهده دار اقامه نماز خواهد شد، بخصوص که قبلاً شخص آقای اظهار تمایل کرده بود. از طرف بیت مرحوم آقای هم تقریباً قولی به دوستان ما داده شده بود. 🌱 با وصف حال هیچ یک از این دو بزرگوار نپذیرفتند که نماز عید فطر را اقامه کنند. با آقای نیز چون میدانستیم قبول نمیکنند اصلاً صحبتی نکردیم 🌱 به ناچار به سراغ بزرگان و علمایی که در مرتبه بعد قرار داشتند رفتیم و از آنجا که بسیاری از علمای انقلابی مثل آقای در زندان و تبعید به سر می بردند، از آقای که از علمای انقلابی و مطرح قم بود و همیشه آمادگی همکاری با انقلابیون را داشت برای اقامه نماز دعوت کردیم 🌱 و به این ترتیب نماز عید فطر به امامت آقای روحانی و باشکوه خاصی برگزار شد و بعد از نماز مردم شروع به راهپیمایی و کردند. از نکات قابل توجه این راهپیمایی حضور گروهی از جوانها بود که یکی از آنها با لوله ای قیف مانند و با صدای رسایی که داشت میگفت: 🌱 بگو و دوستانش فریاد میزدند: «» که خیلی مورد توجه سایر مردم نیز قرار گرفت و به سرعت به شهرهای دیگر هم سرایت کرد. 🌱 به هر حال راهپیمایی مردم تا نزدیک حرم بدون درگیری و خشونت ادامه پیدا کرد. تنها در نزدیکی حرم یک درگیری مختصری در حد پراکنده کردن مردم صورت گرفت؛ 🌱 اما بعد از راهپیمایی جمع زیادی از مردم و جوانان و طلاب به خیابان که از مناطق مهم و به اصطلاح سوق الجیشی مبارزه و تظاهرات علیه رژیم بود، رفتند و با سنگ و چوب به تظاهرات و درگیری با مامورین پرداختند که متاسفانه بر اثر تیراندازی نیروهای دولتی دو سه نفر به رسیدند. 📚خاطرات آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی، ج1، ص436 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
2️⃣ ماجرای سیلی خوردن کروبی و وساطت آیت الله روحانی 🌱در سال تبعید امام به ، اگرچه رژیم با ایجاد رعب و وحشت بر اوضاع مسلط شده بود ولی در مقابل، شاگردان امام نیز از هر فرصتی برای زنده نگه داشتن یاد و نام امام و مسائل انقلاب استفاده کردند. سال 1343 بعد از تبعید حضرت امام، آقای حاج از علمای سرشناس شهر از دنیا رفت... 🌱آن ایام رسم بود وقتی روحانی سرشناسی در شهرستانها از دنیا می رفت، هر کدام از که با وی ارتباط و آشنایی بیشتری داشتند، برای او مجلس ترحیم برگزار میکردند. به همین سبب آیت الله برای آقای اثنی عشری مجلس گرفت. 🌱این مجلس شب زیر گنبد برقرار بود. پیش از آنکه خطیب به منبر برود شخصی که گویا آقای بود از میان جمعیت بلند شد و از حاضران خواست برای سلامتی و بازگشت حضرت امام به وطن صلوات بفرستند. در این هنگام برخی ها که از قبل آماده بودند و این حرکت را ظاهراً پیش بینی میکردند، بلند شدند با ایشان به درگیری لفظی پرداختند. 🌱یکی از آنها به گوش او نواخت. مجلس یک قدری متشنج شد ولی به حالت عادی بازگشت. بعد از مجلس، همان شب گروهی جمع شدند و به عنوان اعتراض به این برخورد به طرف منزل آقای راه افتادند که من هم در میان این جمعیت بودم. 🌱منزل آقای شریعتمداری در کوچه شریعت قرار داشت. همه وارد منزل شدند. خود آقا در اندرون بود. آیت الله و آیت الله حاج ... دو نفری از طرف آقای شریعتمداری آمدند برای حاضران صحبت و آنها را به آرامش دعوت کردند. 🌱بعد هم قول دادند متخلف را ولو آقای باشد، تنبیه کنند و هتک حرمت به اشخاص را جبران نمایند. آقای شیخ غلامرضا زنجانی به منزله رئیس دفتر آقای شریعتمداری بود. 🌱این ماجرا و شبیه آن که هر از چندگاهی در حوزه و در میان روحانیون رخ می داد، در واقع به موجود در حوزه باز میگشت. این دو نگرش از سالها پیش در حوزه بود، ولی پس از ماجرای تبعید امام به ترکیه نمود و بروز بیشتر به خود گرفت. 1️⃣یک تفکر متعلق به و شاگردان انقلابی اش بود که اعتقاد داشتند مبارزه با رژیم ستم شاهی در راس مسائل و وظایف حوزه و روحانیت است ولو بلغ ما بلغ. بنابراین از هر نوع وسیله ای و زمینه ای، مجلس ترحیمی و دعای توسلی برای این آرمان و هدف استفاده میکردند... 2️⃣در مقابل کسانی هم بودند که میگفتند: وظیفه اصلی حوزه و روحانیت، درس و بحث و تحقیق پیرامون مسائل علمی است و ورود به مسائل سیاسی و حکومتی کار ما نیست و از ما ساخته نیست. 📚خاطرات آیت الله ، ص168 ➕حجت الاسلام نیز ماجرا را از زبان آیت الله روحانی چنین نقل میکنند: 🌱در سالهای قبل از پیروزی انقلاب، طرفداران آقای در مراسمی که در قم برگزار شده بود، به آقای جسارت کرده بودند. آقای برای من تعریف کرد که یک روز در منزل نشسته بودم، دیدم صدای نعره افرادی از منزل آقای شریعتمداری می آید.(منزل آقای روحانی و آقای شریعتمداری در کنار هم قرار داشت و در واقع همسایه دیوار به دیوارند.) 🌱پس از آن تلفن منزل زنگ زد. گوشی را برداشتم، دیدم آقای شریعتمداری است. گفت بیا که طلبه ها به منزلم ریختند و میخواهند دردسر درست کنند. اینها مثل هستند، نمیدانم چه کنم؟ من به منزل آقای شریعتمداری رفتم و دیدم عده ای از طلبه ها از جمله آقای در آنجا هستند و یک نفر هم مشغول سخنرانی است. 🌱آقای شریعتمداری هم داخل اتاق و پشت شیشه ها بود و گوش میکرد اما جرأت نمیکرد که جلو برود و نزد جمعیت بیاید. من نزد آقای شریعتمداری رفتم و گفتم جریان چیست؟ مقداری صحبت کردیم و معلوم شد که آقای در جریان مراسم فاتحه آن روز مسجد اعظم گفته: «برای سلامتی آیت الله العظمی صلوات بفرستید». 🌱بعد از آن گفته بزن توی گوشش. یک شخصی هم این کار را کرده و سیلی به آقای کروبی زده است. این جمعیت که در منزل آقای شریعتمداری جمع شده بودند، در اعتراض به این عمل یکی از اطرافیان آقای شریعتمداری بود. آقای شریعتمداری متعهد شد که ضارب را تنبیه کند و این گونه حرکات دیگر تکرار نشود. 📚خاطرات حجت الاسلام محمدافشاری، ص241 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
3️⃣ توهین به خمینی، توهین به پیامبر و امام زمان است 🌱 بعد از انتشار روزنامه اطلاعات در تاریخ 17 دی 56 قم به تکاپو افتاد و مراجع، مدرسان و طلاب به این اقدام واکنش نشان دادند. 🌱 مردم نیز در اعتراض به این مسئله تظاهراتی به راه انداختند و بعد از ظهر ابتدا به منزل آیت الله رفتند و بعد به سمت منزل آیت الله . 🌱 آیت الله روحانی توهین به را «جسارت به ، جسارت به و جسارت به » دانست و هدف رژیم را از این اقدام، زمینه سازی «برای کاری و نقشه ای که در پیش دارند» اعلام نمود و گفتند: 🌱 «به آن شخصی که جسارت به او شده است، او که دامن کبریایش گردی ننشیند، این حرف به او ضرر نزده، ولی این کاشف از این است که خواب هایی بر حوزه دیده اند.» 📚چهارده سال رقابت ایدئولوژیک شیعه در ایران، ص872 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
4️⃣ سند سازی بیت منتظری علیه آیت الله روحانی 🌱 یکی از اعمال ناروا که در بیت آیت الله انجام میشد، و بر ضد کسانی بود که اعضای بیت با آنها که درگیری و اختلاف پیدا میکردند و یا از آنان مخالفتی نسبت به مقام و موقعیت آیت الله منتظری اظهار شده بود. 🌱 از جمله ساختن سند بر ضد آیت الله به جرم اینکه با قائم مقامی آیت الله منتظری مخالفت کرده بود و نیز سندسازی ضد برادر دیگری که با برخی اعضای بیت در افتاده بود و همچنین حضور بعضی افراد وابسته به گروهک های منحرف و ضد روحانی و رفت و آمد بیش از حد آنان در بیت. 📚 مصاحبه با یکی از نشریات(منتشر شده در روزنامه کیهان، 13/5/1378)، مهدی کروبی در مدار سقوط، ص56 ➕ همچنین ، و در رنجنامه خود خطاب به منتظری چنین مینگارند: 🌱 در حضور حضرتعالی به جعل سند علیه دکتر هادی و اعتراف کرد و صریحا اعلام داشت که با سند جعلی، آنان را جازده است و در حقیقت با بدترین شیوه با آبرو و حیثیت آنان بازی کرده است. 🌱 شما که درباره قانون و حیثیت افراد آنگونه داد سخن میدهید، لطفا بفرمایید که درباره این کار خلاف قانونِ نامبرده چه واکنشی از خود نشان دادید؟! 📚 روزگار قائم مقامی، ص290 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
5️⃣ ماجرای تحریم حزب رستاخیز 🌱 بعد از اعلام و تهدید شاه برای شرکت در آن، بلافاصله طی پیامی در 21 اسفند 53 مواضع خود را در قبال این حزب اعلام کردند. 🌱 ایشان در این پیام آوردند که «نظر به مخالفت این حزب با اسلام و مصالح ملت مسلمان ایران، شرکت در آن بر عموم ملت و کمک به ظلم و استیصال مسلمین است و مخالفت با آن از روشنترین موارد نهی از منکر است.» 🌱 حضرت امام در ادامه تأسیس چنین حزبی را نشانه « طرح استعماری به اصطلاح انقلاب ششم بهمن و برخوردار نبودن آن از پشتیبانی ملت» دانستند و را «با این شکل تحمیلی مخالف و موازین بین المللی اعلام کردند که در هیچ یک از کشورهای عالم نظیر ندارد و ایران اولین کشوری است که حزبی به تأسیس کرده و ملت است وارد آن بشود.» 🌱 امام خمینی در پاسخ به شاه که مخالفین حزب را نامیده بود، نوشتند: «آیا علمای اسلام و محصلین و رجال دین و طبقه دانشگاهی که با این نظام پوسیده و دستگاه ظلم و جور و با این انقلابِ رسوا، مخالفند، بی وطن هستند و باید شکنجه گاه بروند و یا از حقوق اجتماعی محروم باشند؟» 🌱 امام همچنین مراجع اسلام را مورد خطاب قرار داده و فرمودند: «بر است که ورود در این حزب را تحریم کنند و نگذراند حقوق ملت مسلمان پایمال شود.» 🌱 همچنین از سایر اقشار ملت «خصوصاً خطبای محترم و محصلین و طبقه جوان دانشگاهی و طبقات کارگر، زارع و تجار و اصناف خواستند تا با مبارزات پیگیر و همه جانبه و خود، اساس این حزب را ویران کنند و مطمئن باشند که رژیم در حال فرو ریختن است و پیروزی با آنهاست.» صحیفه ج3 ص71-75 🌱 رژیم به شدت از این موضع امام عصبانی شد و طی اقدامی احمقانه متوسل به انتشار اعلامیه ای تحت عنوان «؟» شد. در متن اعلامیه آمده بود: «عجیب نیست که روح الله خمینی نیز هم صدا با با این حزب مخالفت و در این مورد اعلامیه صادر کرده باشد.» 🌱 بعد از موضع امام، طلاب برای گرفتن فتوای به سراغ دیگر مراجع میروند. با توجه به اوج اختناقی که در سال ١٣٥٤ وجود داشت، مراجع قم از صدور فتوای کتبی علیه حزب رستاخیز خودداری کردند؛ ولی به صورت شفاهی جواب استفتا را می دادند. 🌱 به گزارش ساواک آیت الله تا مدتی بعد از صدور فرمان تشکیلات جدید در مقابل سؤال طرفداران خود برای پیوستن به تشکیلات مذکور به طور غیرعلنی آنها را به عدم عضویت در حزب رستاخیز ملت ایران و مخالفت با آن دعوت میکرد. بعداً آیت الله گلپایگانی و طرفداران وی در جواب سؤال کنندگان اظهار میداشتند: «شرکت در این حزب جایز نیست و است.» 🌱 طبق همین گزارش آیت الله در پاسخ اظهار می کرد: ثبت نام در حزب رستاخیز ملت ایران اجباری نیست، اگر با ما کاری نداشته باشند ما هم با آنها کاری نداریم. 🌱 در این میان آیت الله اقدام شجاعانه تر و کرد و با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: ➕«دخول در حزب جدیدالتأسیس را به این صورت که دولت و مطبوعات و رادیو پس از نطق طرح حزب برداشت نموده و مردم را ملزم میکنند در این حزب فعالیت نمایند و باید ایمان به سه اصل داشته باشند والا زندان و یا تبعید و لااقل محروم از حمایت دولت خواهند شد، چون با اسلام و مصالح ملت مسلمان ایران مخالف است و نیز با اعلامیه حقوق بشر و قانون اساسی مملکت... مغایرت دارد، میدانم.» 📚چهارده سال رقابت ایدئولوژیک شیعه در ایران، ص571 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
6️⃣ نامه های مهم امام به آیت الله روحانی(بخش اول) 🌱 نامه های متعددی از و آیت الله به یکدیگر وجود دارد که محتوای آنها نشان از طرفین به یکدیگر میباشد. بخشی از این نامه ها در و بخشی دیگر در کتاب آیت الله روحانی آمده است که در اینجا به چند مورد مهم آن اشاره میکنیم. 🌱 19 شهریور 48 امام راحل خطاب به ایشان میفرمایند: ➕«شما كه اول را دارا هستيد بايد مجهز باشيد كه در آتيه مشكلات به حسب ظواهر بيشتر است... به عقيده اينجانب اگر انسان به عمل كند با اخلاص، چه نتيجه منظوره وصل شود و چه نشود بُرد نموده است... ▫️شما از دودمان پيغمبر اسلام(ص) هستيد و تاريخ گذشتگان اين سلسله جليله مشحون است از و حبس و زجر و قتل در دنبالش. «پس چه نالم كى ز مردن كم شدم».» 🌱 حضرت امام در اواخر اسفند1351 نیز خطاب به آیت الله روحانی مینویسند: ➕«از پيرها كارى ساخته نيست، نوبت جوانهاست كه نيروى بزرگ الهى را در راه مقاصد صاحب نيرو صرف كنند با وضع داخل و خارج گمان ندارم نيروهاى عظيم روحانى شود و در راه صحيح مصرف شود. شما كوشش كنيد كه نيروها بی ‏مصرف به باد نرود.» 🌱 در نامه دیگری که 28 خرداد 52 صادر شده، حضرت امام در پاسخ به نامه آیت الله روحانی مینویسند: ➕«مرقوم شريف واصل و مطالبش موجب تأسف شد. كوشش اينجانب در اين اواخر عمر براى حضرات دوستان به جايى نرسيد و هر روز بر اختلاف آنها دامن زده می‏شود و نمی‏دانم بايد چه كرد. دشمن از اين اختلافات بهره كامل می‏برد و ما هم در غفلت میگذرانيم. ▫️پخش اكاذيب براى روزافزون است و آقايان بدون تحقيق باور می‏كنند. اينجانب... به هيچ وجه در شخصيات دخالت نكرده و بنا ندارم دخالت كنم و به اهانت به اشخاص راضى نبوده و نيستم. ▫️از دو شقّى كه مرقوم شده بود كه يا مطلع هستى يا نه، دوم صحيح است و بنا ندارم در اين امور دخالت كنم و وقت و حال و مزاجم اجازه نمی‏دهد. جنابعالى مطمئن باشيد كه تاكنون نسبت به شما و كسان شما يك كلمه نگفته ‏ام، چه باور كنند كسان شما يا نه.» 🌱 در نامه دیگری که تاریخ آن معلوم نیست اما به احتمال قوی مربوط به دهه 50 باشد، حضرت امام خطاب به ایشان میفرمایند: ➕«راجع به اينكه در فلان مؤسسه، از علما و اعلام خرده‏ گيرى می‏شود و از آنهايى كه جنبه سياسى دارند، تجليل می‏شود، اينجانب هيچ‏گاه دخالت در آن مؤسسه نداشته و ندارم و اطلاع از مطالبى كه مرقوم شده بود تاكنون ندارم ▫️و نمی‏دانم به چه عالمى توهين و از چه شخص سياسى تجليل شده است و نبايد در هر موضوعى كه احياناً اسمى به اغراض خودشان از اينجانب می‏برند، پاى اينجانب را پيش كشيد. ▫️...بعض اهل علم گله كرده بودند كه اشخاص به اسم تو به ما اهانت می‏كنند و از ايران نيز كراراً نوشته شد كه اين شخص مرد صالحى است، من چند كلمه دلجويى كرده ‏ام‏... هيچ‏كس حتى انبيا و اوليا نمی‏توانند طرفين نقيض را حفظ كنند و حق و باطل را راضى كنند... اگر از اوضاع آنجا گاه‏گاهى مطلعم فرماييد متشكر میشوم.» 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
6️⃣ نامه های مهم امام به آیت الله روحانی(بخش دوم) 🌱 نامه مهم دیگری نیز از امام راحل در پاسخ به نامه آیت الله روحانی صادر شده که از حیث صدور شبیه به نامه قبلی است. در آنجا حضرت امام خطاب به ایشان میفرمایند: ➕«مرقوم شده است[در نامه آیت الله روحانی]: «نه تنها جاعلين را تنبيه نفرموديد، بلكه آنها كمافی ‏السابق از اطرافيان و اصحاب محسوب می‏شوند». سركار دور تشريف داريد و ، از اين جهت آنچه شنيده‏ ايد يا نوشته شده است، باور فرموديد. ▫️اينجانب اطرافى و اصحاب ندارم حتى كاتب براى نوشته ‏جات و اصحاب استفتا ندارم، خودم با قدرت كم و ضعف چشم و لرزش دست... متكفل امور هستم. دو نفر در منزل اينجانب دائماً تقريباً هستند كه به نوبت رابط بين اينجانب و بيرونى هستند كه اگر كسى از طلاب احتياجى داشت برسانند. ▫️جنابعالى يكى از آنها را می‏شناسيد به نام آقاى حاج شيخ كه از صلحا و احدى درباره او احتمال اين معانى نمیدهد حتى آقاى اخوى[اشاره به آیت الله ]؛ ديگرى شخصى كه آن هم داخل در اين نحو امور، نه هست و نه می‏تواند باشد... ▫️در هر صورت خلاف عرض شده است و من نمی‏دانم چه اشخاصى به اين امور باطله دست زده ‏اند تا تنبيه كنم يا ترك مراوده. ▫️حضرت آقاى اخوى[سیدمحمد روحانی] هم با آنكه نزديك هستند از منزل من، هيچ اطلاع نزديك ندارند و ممكن است به ايشان خلاف عرض شده باشد و ايشان هم باور فرمودند... ▫️مطلب پيش آقاى ، بالاتر جلوه كرده است و تلگرافى مشحون از هتاكى زده‏ اند كه رونوشت آن را به آقاى اخوى بزرگ[سیدمحمد روحانی] فرستاده‏ اند و پس از هتاكى مرقوم داشته ‏اند: ▫️«من سرگرم به جمع ‏آورى مداركى كافى هستم تا شما و فرزند شما را به جمعيت روحانيت و ملت ايران معرفى نمايم، با ابراز انزجار از اعمال ظالمانه شما، ، پاريس». ▫️اينجانب اين تلگراف را به احدى نشان ندادم، حتى به مصطفى... اينجانب با آقاى اخوى مكاتبه ندارم لكن شما اگر مكاتبه داريد مرقوم بفرماييد: ▫️جنابعالى در اين امر زحمت نكشيد، زحمت شما را در قزوين و در تهران پشت راديو به تفصيل و شواهد و بعضى از سنخ خودمان على ‏المحكى در قم با نشر كتابچه و هتاكى فوق‏ العاده كشيده‏ اند و بعيد است شما بيش از آنها مدارك پيدا كنيد... جناب ايشان خوب است كسى را بترسانند كه دلبستگى به اين مسند را مقصد اعلاى خود محسوب مىیدارد. ▫️مرقوم شده است: «در قم كسان منتسب به شما نامه ادعايى را منتشر نموده ‏اند»، خوب‏ است مرقوم داريد كه اينها چه اشخاصى هستند؟ البته اشخاص بسيارى به مقاصد مختلفه به اينجانب خود را منسوب می‏كنند حتى اشخاص منحرف از قبيل حزبی ‏ها لكن اين امر باعث نمی‏شود كه اينطور امور مربوط به من باشد... ▫️من به جنابعالى دارم و مدتى كه محصور بوديد هر روز دعا كردم به شما...، چطور ممكن است كه يك نفر انسان اگرچه معتقد به معاد نباشد، از كسى كه در مقصد با او همراه است و به هيچ وجه مخالفت از او نديده است، كند يا راضى به اهانت شود. ▫️مرقوم شده است چندى قبل از كسى آمده بود می‏گفت ما هر وقت بخواهيم از شما[آیت الله روحانی] در راديو چيزى بگوييم، اطرافيان فلان[حضرت امام] منع می‏نمايند. ▫️بايد عرض كنم كه آن شخص يا مُفسد بوده است و به دروغ گفته است يا در اشتباه بوده است. من اطرافى ندارم يا پخش فرمايشات شما از راديو بغداد چه ضررى به من دارد... ▫️من از قم اطلاعى ندارم، سركار اگر اشخاصى كه در منزل من هستند، مرتكب اين نحو اعمال هستند، مرقوم داريد با اسم تا آنها را تصفيه كنم و اما فشارهايى كه به شما می ‏آورند، نه ضرر دنيايى دارد و نه اخروى. انسان اگر به عمل كند هرچه شود به نفع اوست.» 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
بررسی مختصات شخصیت و شاکله امام خمینی(ره)-227-55.mp3
463.4K
💠 برجسته کردن و الگو کردن حوزه نجف در مقابل حوزه قم بخاطر تضعیف اندیشه امام خمینی! 🎙 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f