eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
725 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
202 ویدیو
17 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
"دنیای وانفسا"🍃🌹 به دنیایی که از دیده بجای اشک خون ریزد گلستان هم بسازی عاقبت آتش بر انگیزد چه کج فهمند آنانی که هر دم آتش افروزند هر آنکس آتش افروزد محال از شعله بگریزد عجب دنیای نامردی دگر رحمی مصوّر نیست کسی که باد می کارد از آن طوفان بپا خیزد چه احساس بدی دارم از این دنیایِ وانفسا که هر آزاده اندیشی ز شهدِ آن بپرهیزد هزاران داد از این فقر و فلاکت ها و نادانی که نادان مردِ دانش را به دارِ جهل آویزد سیاست پیشه مادامی که با طبلِ نفاق آید چه بوی خون و باروتی به دنیا در هم آمیزد 💠 💠 @shaeranehowzavi
«خبری که بر زندگی نمی‌چرخد» ✍️فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین مدتی است که هرگاه در فضای مجازی به خبرخوانی مشغول می‌شوم جز اخبار ناامید کننده، چیزی نمی‌بینم؛ به‌راستی چرا در فجازی خبررسانی مبتنی بر انتقاد و تشنج می‌چرخد؟ جالب آنکه در این گوی ربوده، حتی مدعیان دلسوز وطنی نیز با لبه‌های تیز انتقاد خود پیشرو شده‌اند! مگر نشنیده‌اند که حضرت آقا مکرر بر امیدآفرینی در بین جوانان تاکید دارند! مگر نه اینکه افکار ما تمام زندگی ما را ساخته و رویاهای دیروز ما اهرم حرکت امروز ما در زندگی شده‌اند؟ پس چرا شما مدعی ولایت‌مدار هر روز با ترزیق انواع اخبار و‌ گفتمان منفی از گوشه و کنار این کشور، حال شنونده را به ناخوشی می‌کشانید؟! بگذارید کمی آرام باشیم، باور کنید که در این دنیا به یک گلدان که شکوفه داده هم می‌توان دلخوش بود! باور کنید که هوای سرد زمستان هم می‌تواند دلچسب باشد، اگر که حال‌مان خوش باشد. بگذارید یکدیگر را به زندگی امید دهیم، از خوبی‌ها و‌ روشنی‌های دنیای‌مان بگوییم؛ هرچند که گفتارمان را به خیال‌پردازی متهم کنند! @AFKAREHOWZAVI
سرد است هوا بیا وضویی بکنیم در عشق دوباره جست و جویی بکنیم گرمای دل هموطن خود باشیم در مصرف گاز صرفه جویی بکنیم ✍️مهتا صانعی، عضو تحریریه مجتهده امین @AFKAREHOWZAVI
❗️سقوط ✍ سیده‌الهام‌موسوی، عضو تحریریه مجتهده امین روز گذشته سریالی خانگی با عنوان سقوط را تماشا کردم، که درحال حاضر دو قسمت از آن پخش شده است. ازجمله موضوعات پرداخته شده در فیلم عبارتند از: ۱)جوانان ۲)بیکاری ۳)فعالیت‌های قوی دشمن فیلم به زندگی زنی که منتظر همسر خود است پرداخته که همیشه دیر به خانه برمی گردد و این دیر آمدن گاهی یک ماه هم طول می‌کشد. اما زن به‌خاطر علاقه و برای حفظ زندگی مشترک حساسیت چندانی از خود نشان نمی‌دهد. موضوعی که باعث ناراحتی و نگرانی‌اش شده بود تغییر وضع مالی همسرش،که از یک زندگی معمولی و سطح پایین به زندگی اشرافی رسیده بودند و... غرض از معرفی این فیلم پرداختن به نکات بسیار مهم است، که دغدغه اصلی جامعه محسوب می‌شود. در حال حاضر کمتر انسانی پیدا می‌شود که با وجود مشکل مالی پایبند اعتقادات خود بماند. در این وضعیت، وظیفه حکم می‌کند، تا با مطالعه بیشتر، بینش و بصیرت خود را افزایش داده و بتوانیم با معرفی صحیح مکتب اسلام و تشیع و همچنین اهل بیت علیهم السلام قدمی بلند درعرصه جهاد تبین برداریم. گرچه در این فیلم نقش اصلی را جوانی از اهل تسنن برعهده دارد اما به این معنا نیست که جوانان شیعه هم خطا نمی‌کنند. @AFKAREHOWZAVI
🔖۲۶دی ماه، طلیعه‌ی پیروزی با روشن شدن جرقه‌های اولیه انقلاب و فشار نیروهای مخالف رژیم و هماهنگی قیام های مردمی به رهبری امام خمینی (س) و کشتار 17 شهریور و برگزاری مراسم چهلم های مختلف شهدا در تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و ...، و اعتصاب کارگران شرکت ملی نفت و چاپ مقاله توهین آمیز احمد رشیدی مطلق علیه امام، کنترل امنیت کشور از دست نیروهای رژیم و حتی حکومت نظامی خارج شد و پایه های اقتدار رژیم 2500 ساله شاهنشاهی سست شده و منجر به فرار شاه گردید. امام فرار شاه را اولین مرحله پیروزی خواندند و این واقعه را در حرکت تکاملی ملت مهم دانستند. امام از فرار شاه با عنوان طلیعه پیروزی یادکردند و فرمودند:«رفتن شاه، پیروزی نیست بلکه طلیعه‌ی پیروزی است. و البته این طلیعه را من به ملت ایران تبریک عرض می‏کنم و باید توجه داشته باشند که همان طوری که طلیعه پیروزی است، طلیعه خلع سلطه اجانب است‏.» (صحیفه امام، ج ‏5، ص 484) بعداز فرار شاه حضرت امام می‌فرماید: «شما ملت شجاع و ثابت قدم به ملت های مظلوم ثابت کردید که با فداکاری و استقامت می‏ توان بر مشکلات هر چه باشد غلبه کرد، و به مقصد- هر چه دشوار باشد-رسید.» (همان؛ ص: 486) @AFKAREHOWZAVI
🔖درس بزرگ ✍️ ریحانه حاجی زاده، عضو تحریریه مجتهده امین از کرونا آموختیم جواب امر به‌ معروف و نهی از منکر "به تو چه"، نیست! آلودگی یک نفر می‌تواند به همه سرایت کند. شهدا هم همین را از ما می‌خواستند تا حقی پایمال نشود. جان آدم‌ها به یکدیگر وابسته است. پس مواظب حمله‌ی همه‌ جانبه‌ی دشمن باشیم! @AFKAREHOWZAVI
✍️طیبه فرید گفتم: «فلانی از چشمم افتاده! » بالبخند نجیبی گفت: «خب برش دار فوتش کن بذارش سر جاش! خدا یه عمره با ما همین‌کارو می‌کنه…» @AFKAREHOWZAVI
🔖آخر داستان تو ✍️طیبه فرید تیر آخری که نشست در تنت، پژواک افتادن آخرین پوکه در حافظه‌ی حساس زمان پیچید! فرشته‌ها جلوی جوخه اعدام! نه !نه!جلوی معراج شهدا سجده کرده بودند. واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم الا ابلیس ابی واستکبر و کان من الکافرین. مگر ابلیس! تو‌ که بالا رفتی پیچ امین الدوله تو را در آغوش گرفته بود و پر از گل شده بود! گل‌هایش ریخت روی سر و صورت فرشته‌ها. بوی گلاب قمصر کاشان همه جا را پر کرده بود. بوی پیچ امین الدوله. مردم همگی در خواب بودند الا اندکی. بگویم تراژدی سحر بیست و هفت دی یا بگویم به خدای کعبه رستگار شدی؟ من می‌نویسم غم تو می‌خوانی فوز. هنوز گل‌واژه‌های آیات روی لبت خشک نشده! در عکس هم پیداست! از چشمهایت داشت الاسلام یعلوا ولایعلی علیه می‌بارید! کارشناس خارجی در هیبت ابلیسی که استکبار ورزیده بود پیش آمد! آمد که مطمئن شود تو کشته شدی، عکس را گرفت کنار صورتت! لبخندی وقیح صورتش را پر کرد... 🔗متن کامل در صفحه نویسنده @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿فرصت شکفتن ✍️مرضیه رمضان قاسم مادر بزرگ خدابیامرزم از بس مهربان بودند، بین ما نوه‌ها دعوا و مشاجره بود؛ چون همه‌ می‌خواستیم مادر بزرگ را برای همیشه منزل خودمان نگه داریم. وقتی مادر بزرگ می‌آمدند منزل ما خدا دنیا را به من می‌داد، می‌دویدم کفش و چادرش را قایم می‌کردم و می‌گفتم: «اومدن‌تون با خودتون بود اما دیگه رفتن‌تون با خودتون نیست.» مادر بزرگ خنده‌ی کش‌داری می‌‌کردند و می‌گفتند:«نه اومدنم با خودم بوده، نه رفتنم.» مادر بزرگ درست می‌گفتند، ما آدم‌ها بدون هیچ اختیاری به دنیا آمدیم، نه آمدن ما در این دنیا با خودمان بوده و نه رفتن‌مان دست خودمان است. اما اگر این مدت زمانی که در دنیا مهمان هستیم، را قدر بدانیم و با ابزار عقل، تفکر و قدرتی که داریم از اختیار تکوینی و تشریعی که به ما اعطا شده خوب خوب بهره ببریم، آن وقت است که قیمتی می‌شویم مثل مادربزرگ، آخر مادربزرگ تاسی کرده بودند به رسول گل‌ها "خاتم‌الانبیا"، گل سرسبد عالم خلقت‌‌. آری ما هم‌ می‌توانیم سوگلی بشویم، آن هم نه فقط سوگلی فامیل‌ها، بلکه بالاتر، سوگلی در دنیا و آخرت، آن وقت است که غنچه‌ی وجودی‌مان تبدیل شده به گُل، آن هم گُل همیشه بهار... @AFKAREHOWZAVI
👆 سلفی مرزبانان کشور در سرمای ۲۵ درجه زیر صفر ⛔بعضی کارها تعطیلی نداره حتی اگه خیلی سرد باشه خدا حافظ و نگهدارتون باشه سربازان وطن🌷 انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا @AFKAREHOWZAVI
. ✉️برای آنی ✍️زهرا سبحانی ،عضو تحریریه مجتهده امین این روزها من هم باید مثل مردم سرزمینم از زن می‌گفتم، از بانویی که نمی‌شناسی، می‌گفتم، از حس مادری که تجربه نکردی و از مادرم که دیگر... دوست ندارم بگویم"نیست" چون با تو در این مورد هم عقیده‌ام که مادرها ابدی هستند و حتی اگر جسم‌شان نیست خاطره‌هایشان آن‌قدری زنده‌اند که تنهایی‌مان را پر کنند. با این حال ترجیح دادم برای تو بنویسم، برای تویی که "مادر‌" نقطه‌ی عطف نوشتن‌ت بود... در این یک هفته‌ای که تو را شناختم، بارها برایت دست به قلم شدم، آن‌قدر نوشتم و دور ریختم و با اگرهایم کلنجار رفتم که خروجی‌اش، فقط روانه شدن کاغذپاره‌ها به سطل بازیافت بود. آخرسر هم به خودم گفتم:«حالا یک نفر حرفی زده چرا باید برایم مهم باشد که چه می‌گوید؟!» ولی راست‌ش را بخواهی دلم نیامد که ندانسته بروی، بروی به جایی که من آنرا آغاز حیات می‌دانم و تو آخر حیات؛به‌ویژه اینکه معتقد باشی نویسنده کارش "حقیقت گفتن" باشد. شباهت من و تو کم نیست؛ هردو در سن 34سالگی اولین داستان‌هایمان دیده شد، هر دو طعم تلخ بی‌مادری را، بعد از تحمل درد و رنج یک دوره‌ی طولانی در بیمارستان‌ها، چشیده‌ایم؛ هر دو دغدغه‌ی زن‌ها را حداقل بارها در بیان تکرار کرده‌ایم و هر دو هم از اسرائیل بدمان می‌آید، اگرچه تو آن را استعمارگر می‌دانی و من آن را غاصب. با همه‌ی این‌ها، اصلا مثل هم فکر نمی‌کنیم چرا که من پایبند اصول‌ام و تو اصلا از اصول نمی‌دانی؛ همان اصولی که من آن‌ها را "حصار امن" دوران زندگی‌ام می‌دانم و تو ندانسته آن را "محدودیت مطلق" می‌خوانی؛ همانی که چهارده سالگی‌ام را در اوج حساسِ احساسات، امنیت بخشید و تو بدون آن، به فکر سقط جنینی بودی که خواسته و ناخواسته، سر راهت سبز شده بود! خاصیت حصار امن‌ام فقط این نیست؛ مثلا در زمانی که خسته از مدرسه به خانه باز می‌گشتی، پدرت را دیدی که داشت مادرت را می‌کشت! حال آنکه بازگشت من از مدرسه مواجه بود با مادری که عشق‌ش را در پختن غذای محبوب بابا، به نمایش می‌گذاشت. شاید بگویی قیاس من و تو از اساس درست نیست! به هر حال پنج دهه اختلاف سنی چیز کمی نیست، قبول! اما با همه‌ی این‌ها، اگر بخواهم تو را حتی با بی‌بی‌جانم که دقیق همسن و سال توست مقایسه کنم بازهم به تجربه‌های تلخ تو نمی‌رسد. آن زمان اگر چه ایران دستخوش بی منطقی و غرب‌زدگی پهلوی‌ها بود؛ اما با این حال مادربزرگم عروس چهارده ساله‌ی خانه‌ی مردی شده بود که برایش جان‌ فدا می‌کرد. بی‌بی جان تا خود مرگ از خوبی‌های مردش می‌گفت، مردی که در آستانه‌ی چلچلی‌اش او را به خاک، سپرده بود. نمی‌خواهم به دروغ ادعا کنم که اصلا لحظه‌ی تلخی بینشان نبوده، نه! ولی برای کسی مثل تو که معتقد است باید عاقلانه نوشت نه احساسی، منطقی‌ست که انبوه شیرینی را به پای کم تلخی، قربانی کنیم؟ این نمونه‌ها را گفتم که یادآوری کنم این همه حس خوب، اتفاقی نیست بلکه مدیون همان "محدودیت مطلق" بیان توست، یعنی همان حجاب و عفافِ اصول من! بیا صادق باشیم اگر حریم‌ها در دنیایت حفظ می‌شد، نوجوانی‌ات حرام می‌شد؟ ذهنت بستر تلخی‌های وحشتناک گذشته می شد؟ با این همه، هنوز نتوانستم بفهمم چرا هنگام دریافت جایزه‌ی نوبل ادبی 2022، از من، یعنی زن مسلمان ایرانی گفتی؟! انتظار داشتم به‌جای من از تلخی دختران هم‌وطنت بگویی که حسرت شناخت پدر و مادر در چشم‌هایشان موج می‌زند، به‌جای من، از کور شدن چشمان آن زن در شنبه‌های فرانسوی، بگویی! از خون‌های فرانسه‌ای که دامن دختران و زنان ما را با ویروسی به نام ایدز آلوده کرد، خودت را مبرا کنی! از منش حکومتت که با شعار آزادی، خانواده را پوچ کرد؛ گِله کنی! ولی فقط از من گفتی و به بهانه‌ی حمایت از من، دنیای‌ام را زیر سوال بردی! دنیایی که براساس فطرت زن، زن را ریحانه‌ی زندگی می‌داند نه خدمتکار! اگرچه باورش برایت سخت باشد ولی از حقیقت احترامی که به اندازه‌ی انسان به من می‌گذارد، کم نمی‌کند. مرا تمدن‌ساز می‌نامد و از دنیای غربی، که زن را در انحصار میله‌های جنسیت به بردگی کشانده است، شکایت دارد. این‌ها را برایت نوشتم تا بدانی آزادی دنیایت را مردابی بیش نمی‌دانم که حقیقت انسان را می‌بلعد و فقط تباهی را پس می‌دهد. فقط بیا و قبل از رفتن، با بانویی آشنا شو که با گذشت چهارده قرن، هنوز مادری می‌کند، حتی برای تو، فقط بیا... 🌱پی‌نوشت: آنی ارنو برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبی2022 که در هنگام دریافت جایزه، حجاب زنان ایران را محدودیت مطلق خواند! https://eitaa.com/javal60/1317 @AFKAREHOWZAVI
سلام و نور خیر مقدم به همراهان جدید کانال☘☘ مجله افکار بانوان حوزوی با کمک بانوان‌نویسنده از سراسر ایران، نه تنها به موضوعات خانومانه بلکه به دغدغه‌ی انسان امروز می‌اندیشد. محتوای کانال، حاصل نگارش تحریریه تولید محتوای بانو مجتهده امین است که بیش از پنجاه بانوی نویسنده دارد. با ما همراه باشید تا از دنیای زنانگی به دنیا و جهان پیرامونی بنگریم. ✍️نجمه صالحی، مدیر تحریریه مجتهده امین @salehi6
پسر نارنج و ترنج ✍️طیبه فرید نمی‌دانم از زمانی که گلوله‌های سربی داغ، باغِ تنت را پر از گل‌های سرخ شمعدانی کرد تا زمانی که نیره سادات خودش را انداخته بود روی خاکت در قبرستان مسگرها چقدر طول کشید اما دیدمت که در مویرگ‌های تن دنیا حرکت داشتی! حرکت جوهری قرمز پررنگ. آن روز صبح، ستون یخ‌زده‌ای که در جوخه‌ی اعدام تو را به آن بسته بودند ، از خجالت آب شد و طنابی که تو را احاطه کرده بود، از غم جان سپرد. از جای قطره‌های خونت داشت پیچ امین می‌رویید، بعدها عطرش هر غروب، عالمگیر می‌شد. عین دختر نارنج و ترنج! که از قطرات خونش درخت ترنج سبز شده بود! دختر نارنج و ترنج افسانه بود اما تو، واقعیت داشتی! وقتی اولین جرقه‌های تبدیل و تبدّل را در دل مسیح ما روشن کردی. تو هنوز هم در مویرگ‌های دنیا جریان داری. عطر تو، بوی تو و چشم‌هایت در عالم حرکت دارد، حرکت جوهری پررنگ! تو نامیرایی! یادت هست گفتی: «به خدا من چنان می‌میرم که داستان آمنّا برب الغلام» زنده شود» و از هر قطره‌ی خونم یک پیچ امین بروید. این غروب‌ها را می‌دیدی که عطر گل‌های پیچ امینت عالمگیر شده و من با هفت دهه فاصله، از تو می نویسم! @AFKAREHOWZAVI
مجاهدت خودباوری! ✍️زهرا سعادت، عضو تحریریه مجتهده امین با ظهور انقلاب اسلامی، تغییر نگاه به جامعه زنان در قالبِ بنیادی نوساخته، پایه گذاری شد و بر این اساس، زنان توانستند توفیقات بارزی در عرصه‌های علمی و تبلیغی داشته باشند. زنانی که نیمی از جامعه را برگرفته و بار مشکلات اجتماعی را بیش از کمیت خود به دوش گرفته‌اند در سایه خودباوری که با شناسایی اصولی از توانمندی.ها و استعدادهای درونی و دانستن نارسایی‌های خود کسب نموده اند،‌ حضوری متناسب با خلقت خود را به نمایش می‌گذارند! با اینکه در طول تاریخ اجحاف‌هایی در حق زنان صورت گرفته و هنوز هم شخصیت والای زن بر حسب شایسته‌مداری در جامعه تحقق نیافته و با وجود تلاش‌های سیاست‌مداران غرب‌زده در مظلوم نگهداشتن و قربانی نمودن اندیشه.های کارآمد، جامعه زنان ما در پرتو خودباوری از رشد علمی چشمگیری برخوردارند که علاوه بر ساختن شخصیت آنان، امنیت بیشتری را برایشان به ارمغان آورده است! بر خلاف تصور دنیای استکبار، فرهنگ‌قرآنی ما زن را معیار و شاخص قدرت در کانون خانواده دانسته و با چنین رویکردی، زنان باید متولّی مسائل حقوق خود در خانواده و اجتماع بوده و برای تصحیح نگاه غلطی که نسبت به زنان و مسائل مرتبط با جنسیت او وجود دارد، به دور از خودباوری کاذب در جهت مرد ستیزی و ناهنجارگرایی که باآموزهای دینی منافات دارند، کار فرهنگی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده و نیازمندی‌های خود را در عرصه‌های مختلف تامین نماید! توجه ویژه به ارتقای جهاد علمی زنان از نگاه بصیر مقام معظم رهبری هم دور نمانده و محروم نمودن زنان از تحصیل و تعلیم و تربیت را به مثابه ظلم و اهانتی که عده‌ای به نام اسلام و سنت در حق زن روا داشته معرفی نموده‌اند! آنچه مسلّم است، گفتمان غالب دنیای امروز، گفتمان زنان است و دنیای متوهّم، در زمینه مسائل حقوقی برپایه قواعد فقهی به شبهه‌افکنی پرداخته و چنین به نظر می‌رسد که خودباوری زنان بر اساس سه محور ایمان و تقوا و اعتقاد راسخ، افکار عمومی جامعه‌ای که وارث چندین هزارسال انحراف دیدگاه تاریخی در مورد زنان است تصحیح و باز اندیشی نموده و الگویی که تدیّن همراه با تمدّن نوین اسلامی باشد ترسیم می‌نماید! انقلاب اسلامی در جهت مهندسی جامعه نوین اسلامی باید زنان را با شیوه‌های علمی به خودباوری رسانده و امکانات لازم برای ترسیم الگویی در خور نظم نوین جهانی در اختیار آنان قرار دهد تا به دور از التقاط گرایی، قدرت نظر و دیدگاه زنان را ارتقا بخشیده و به تخصص کافی برای گشودن گره‌های قانونی و مغفول مانده خود، نائل گردیده و گام بلندی در افتخار آفرینی جهانی زنان مسلمان بردارند. @HOWZAVIAN
در طلب باران ✍️مرضیه رمضان قاسم آسمان را می‌نگرم آلودگی زمین را می‌نگرم لودگی‌ خودم را می‌نگرم شرمندگی کجایی ای امام آزادگی؟! بیا آگاه‌‌ و آزادمان کن! بیا و اسارت نفس را از ما بگیر و اطاعت‌پذیری از خودت را ارزانی‌مان کن! زیرا برخی از ما غرق شدن در باتلاق منیّت و اسارت نفس را آزادی پنداشتیم. ما در اسارت نفسیم بیا و امارت عقل را ارزانی‌مان کن! پژمرده‌ایم بیا و ببار بر کویرمان بالاخره بی‌خبر در می‌زنی و از راه می‌رسی! @AFKAREHOWZAVI
نخ تسبیحی که نیست! ✍️زهرا نجاتی، عضو تحریریه مجتهده امین گاهی فکر می‌کنیم چرا کارهای خوب ما جواب نمی‌دهد! چرا سیرهای تربیتی، کلاس‌های بسیج و غیر بسیج، جواب نمی‌دهد!چرا هرکس سال‌ها روی کسانی کار می‌کند اما جواب مطلوب تربیتی نمی‌گیرد‍؟ سعدی اعتقاد دارد در این مواقع، گِل متربی خراب است. بزرگان عرفان، اعتقاد دارند نفس مربی گرم نیست! اما بزرگان و دانشمندان امروزه هم این دو را قبول دارند، هم یک نکته‌ی مهم را گوشزد می‌کنند: ما نخ تسبیح و سوراخ دعا را گم کرده‌ایم. در واقع اگر کسی اهل مطالعه‌ی کتاب و‌ موضوعات اخلاقی هم باشد، چنان در کتاب‌های بحث‌های گسسته‌ای مواجه می‌شود که نمی‌تواند در پایان زنجیر ادراکاتش، ذره‌ای جا برای ارتباط این موضوعات باهم پیدا کند! می‌دانید چرا؟ چون نخ تسبیح توحید بوده که حذف شده است! جنگ میان خدا و شیطان نه در توحید ذاتی و صفاتی! بلکه توحید ربوبی! دعوای ابتدای خلقت تا به حال میان خدا و شیطان! جنگی که باعث می‌‌شود فرعون، در هلوت به خداوند سجده کند اما مردم را به ربوبیت خودش دعوت کند! و مردم را به استخفاف بگیرد‌‌. جنگ میان نه فقط بدی و خوبی! جنگ میان اینکه خدا ارباب است یا شیطان! گیریم گاهی اسم شیطان انسان شده باشد. مثلا درفرهنگ غرب، مفهوم شیطان، به اسم انسان نشسته باشد وسط تمام مفاهیم. و همه‌ی مفاهیم از جمله عدالت، آزادی، حق، حق برابری، حول آن تعریف شود. و نظام بشود نظام لبیرالی‌. نظام انسان محور و آن وقت با گفتگوی تمدنها، با بازنمایی مفاهیم براساس تمدن غربی که پایه گرفته از انسان محوری است و نه خدا محوری، میان اعمال و افکار و اعتقادات حتی خانواده‌های مذهبی ما هم، تضاد، اختلاف و تعارض پیش بیاید... و این می‌شود مفهوم جنگ نظام لبیرالی‌ با نظام توحیدی. این می‌شود دلیل جواب ندادن های هزاران کلاس اعتقادی و اخلاقی. این می‌شود دلیل تعارض‌های رفتاری متدینین! و بخشی از دلیل نارضایتی‌های اخیر جامعه... @AFKAREHOWZAVI
تصور نادرست ✍زینب نجیب امروز با دخترم درس دهم هدیه‌های کلاس چهارم را مطالعه می‌کردیم. برایم بسیار عجیب بود که چطور بعد از گذشت نزدیک به نیم‌قرن از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان آموزش ما از بعثت و رسالت پیامبر اکرم (ص) آن‌قدر سطحی است؟ آیا برای کودک ما این ابهام ایجاد نمی‌شود که اگر پیامبر اکرم (ص) برای مبارزه با بت‌پرستی، مبعوث شده، پس دیگر در دنیای امروز نیازی به ایشان نیست؟ استاد پناهیان در دوره تاریخ تحلیلی اسلام گفتند: "متأسفانه فرزندان و جوانان در کشور ما فکر می‌کنند پیغمبر آمده بود که از اولِ خداشناسی شروع بکند و آموزش بدهد! درحالی‌که این‌طور نبود. متأسفانه تاریخ پیامبر اکرم(ص) را طوری به جوانان یاد دادند که اکثر افراد چنین برداشتی پیدا کرده‌اند. لااقل حدود نیمی از مردم کشور ما به واسطۀ آموزش‌هایی که در مدرسه، تلویزیون، فیلم‌ها و... دیده‌اید، تصور می‌کنند پیغمبر آمد که از اول اثبات وجود خدا و خداشناسی شروع کند. این آموزش غلط است. چون اولین حرفی که در آموزش دین به شما می‌زنند اثبات وجود خداست. شما هم فکر می‌کنی که پیغمبر از همین‌جا شروع کرده است درحالی‌که اصلاً پیغمبر بحثی در این‌باره نداشت چون پیغمبر بین خداپرست‌ها مبعوث شد. ما هیئتی‌ها هم بیشتر به تاریخ ائمه معصومین(ع) می‌پردازیم نه تاریخ پیغمبر(ص)؛ چون می‌گوییم پیغمبر با مشرکین مشکل داشت و ما الان در این شرایط نیستیم. درحالی‌که پیامبر(ص) هم با مذهبی‌ها و خداپرست‌ها مشکل داشت." بله در حقیقت روایت ما از رسالت پیامبر(ص) حداقلی است و این مسیر دشمنان آخرین رسول خدا(ص) حتی قبل از به‌دنیا آمدن‌شان است. @AFKAREHOWZAVI
نشاط اجتماعی زنان لازمه‌ی پویایی خانواده‌ها ✍ سیده ناهید موسوی، عضو تحریریه مجتهده امین زن به دلیل محور خانواده‌ بودن، ویژگی خاصی دارد که توجه سایر اعضای خانواده به آن بسیار مهم است؛ وضعیت مناسب روحی و عاطفی زن، تمام فضای خانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یکی از مهم‌ترین عوامل شادکامی‌خانواده‌ها و نشاط اجتماعی است. این موضوع علاوه بر پیشبرد امور در خانواده‌ها موجب موفقیت فرزندان به عنوان آینده‌سازان مملکت نیز می‌شود، پس باید توجه خاصی به محورخانواده شود؛ اگر هدف ایجاد فضای خوبی در خانواده است، باید از ناراحتی زن خودداری شود، زن به منزله چشم اسفندیار* خانواده است و هر گونه گزندی به او خانواده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین لازم است دغدغه‌های زن را شناخت و برای رفع سریع آن‌ها تلاش کرد. ازجمله موارد شادبودن انسان، داشتن روابط قوی اجتماعی و خانوادگی است هرچه فرد، روابط اجتماعی بیشتری داشته باشد، از سلامت روحی و روانی خوبی برخوردار خواهد شد، زیرا انسان به‌طور ذاتی موجودی اجتماعی خلق شده و برای ادامه حیات نیاز به ارتباط با افراد اجتماع را دارد. به‌طورمثال یکی از بهترین تضمین‌کننده‌های سلامتی افراد، داشتن تحرک و ورزش است که به تمام زنان توصیه می‌شود چه خانه‌دار وچه شاغل، از نظر سلامتی نیاز دارند یک برنامه ورزشی منظم درکنار کارهای روزانه خود داشته باشند. در مقابل، ورزش نکردن و کم‌تحرکی یکی از معضلات مهم بانوان است، ورزش منظم میزان اضطراب و افسردگی را در افراد کاهش داده و بر افزایش اعتماد به نفس، تامین تعادل و ثبات هیجانی، سازگاری بامحیط، احساس ارزشمندی و بهبود تعاملات اجتماعی به شدت تاثیرگذار است. خلاقیت، ابتکار و اشتغال، از دیگر موارد افزایش نشاط روحی زنان و باعث تقویت احساس رضایت نسبت به خویشتن ،کارآمدی بالا است. بانوانی که در بیرون از منزل به فعالیت‌های رسمی اشتغال دارند یا در محیط خانه به خوداشتغالی و تولید محصولات متنوع یا خلق آثار هنری می پردازند، بااحساس رضایتمندی ونشاط بیشتری مواجه می‌شوند. زنان بانشاط، معمولا درک درستی از خود دارند و توانمندند، نقاط ضعف خود را می‌دانند و در صدد رفع آن هستند. این افراد، سازگاری خوبی با محیط دارند و از انگیزه‌ها و احساسات خودآگاهند. آنان فقط دریافت کننده محبت نیستند بلکه به دیگران مهر می‌ورزند. بانوان با نشاط، سخت و غیرقابل انعطاف نیستند و در مواقع لازم از گذشت و بخشندگی لازم برخوردارند‌. آن‌ها قادرند استرس‌های پیرامون خویش را مدیریت کنند. در همه امور جوانب احتیاط را رعایت و تلاش می کنند رفتارخویش را در امور فردی و اجتماعی کنترل کنند. این افراد برای زندگی و آینده خویش برنامه‌ریزی دارند و با برنامه به سمت اهداف خویش گام برمی‌دارند؛ خلاق و صاحب ایده‌های نوآورانه هستند. نکته مهم آن است که نباید از عوامل موثر برسلامت روان زنان غافل بود، از شایع‌ترین این عوامل استرس، اضطراب، خشونت، استفاده نادرست از اینترنت، رایانه، تلویزیون و گوشی همراه است. متاسفانه این روزها استفاده زیاد از تلفن همراه و فضای مجازی بیشتر شده است و تهدید بزرگی برای روان زنان، به‌ویژه بانوانی که به دلایل مختلف برای ساعت‌های فراغت خود برنامه مشخصی ندارند. روابط اعضای خانواده، بهداشت روان خانواده و ارتباط میان همسران، همگی در محیط خانه شکل گرفته و الگویی برای فرزندان می‌شود؛ اگر روابط به شکل مثبت و پایدار توأم با سلامتی و آرامش باشد قطعا فرزندان و نسلی سالم تحویل جامعه داده می‌شود اما اگر خانواده ناآرام و روابط والدین کم‌رنگ باشد نتیجه‌ای جز سستی بنیان خانواده نخواهدداشت! برنامه‌ریزی جهت کنترل زندگی می‌تواند اثربخش باشد؛ اما نیازمند حمایت خانوادگی و کمک‌های دولتی است. و کلام آخر! کسی که گهواره‌ات را تکان داد، می‌تواند با دعایش دنیایت را هم تکان بدهد، مراقب گرانبهاترین الماس زندگیت باش، که برای خوشبختی‌ات محتاج دعای خیرش هستی! *اصطلاح جایگزین پاشنه آشیل که رهبری در سخنرانی‌18فروردین91 اشاره کردند. @AFKAREHOWZAVI
✍️زهره قاسمی عشق میتونه به تنهایی تمام معادلات جهان رو به‌هم بریزه. وقتی که تمام عالم خاکی، رو به روت وایمیستن؛ رو کن به آسمون و بگو: [ فَقَد هَرَبتُ اِلَیکَ وَ وَقَفتُ بَینَ یَدَیکَ مستکِینا لَکَ مُتَضرِّعاً اِلَیک... حالا به سوی تو گریخته‌ام، و در میانِ دست‌های توام، خسته و درمانده و در آغوش تو زار زار گریه می‌کنم...] خدا عاشق‌ترینِ عاشق‌هاست... @AFKAREHOWZAVI
✍️سیده موسوی من از میان پرواز قاصدک‌ها، تا پرواز پرستوها و شادی کودکان در چمنزارها، خدا را دیدم. رهایی همان آرام گرفتن در آغوش خداست. دنیا را رها کن! @AFKAREHOWZAVI
زمین بازی یا فضای مجازی؟ ✍️فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین وقتی اراده‌ی دانستن در ما شکل می‌گیرد، وقتی مطالعه و کتاب‌خوانی بینش ما را بالا می‌برد و فهم ما را نسبت به امور جاری زندگی افزایش می‌دهد، چرا نخوانیم و چرا برای دانستن خود و دیگران تلاش نکنیم؟ شاید بهتر است بگوییم؛ به میزان رشد اندیشه و بینش ما است که تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های ما متفاوت می‌شود. به این مثال جالب، توجه کنید؛ در دهه ۱۹۵۰ میلادی، فردی به نام دکتر شریف جامعه‌شناس مصری در آمریکا، بر روی دانش‌آموزان، تحقیقی متفاوت انجام می‌داد، وی در حین برپایی اردوی دانش‌آموزی با لباس مبدل در نقش یک کارگر ساده حاضر شد و با طراحی مجموعه‌ای از محرک‌های موثر تلاش کرد که نشان دهد چگونه می‌توان افراد یک گروه را، بی‌آنکه خودِ اعضای گروه متوجه باشند، به هم نزدیک و یا از هم دور ساخت و یا به عبارتی دوستی‌ها و دشمنی‌های بین‌شان را در نتیجه یک برنامه‌ریزی دقیق ایجاد نمود. بدین ترتیب دکتر شریف با طراحی حوادثی مانند قطع عمدی آب اردوگاه، آب را به مسئله اساسی دانش‌آموزان تبدیل کرد و در نتیجه ایجاد اختلاف را بین اعضای گروه مشاهده نمود. وی در اقدامی دیگر، با برگزاری مسابقه فوتبال بین دانش‌آموزان، شاهد ایجاد همکاری و همراهی آنان با یکدیگر در رسیدن به هدف شد، در همین مسیر با چینش رقابت بین دو تیم و دسته‌بندی‌های جدید، شاهد بالا رفتن رقابت و حتی دشمنی میان دانش‌آموزان می‌گردد. به‌راستی که ما در جهان معاصر چقدر شاهدِ دشمنی‌ها، دوستی‌ها، رقابت‌ها، همدلی‌ها و اموری هستیم که در غالب موارد از پیدایش ریشه آن‌ها بی‌خبر بودیم و بی‌آنکه بدانیم بازیگر بازی از پیش طراحی شده‌ی طراحانی هستیم که دوستی‌شان با دنیای ما اثبات ناشدنی‌است. در حقیقت می‌توان گفت که انتخاب نقش ما در دوران حیات، بر اساس دانسته‌های ما از حقایق شکل می‌گیرد؛ اینکه ما در چه جایگاهی قرار خواهیم گرفت از روش و رویکرد انتخابی ما در زندگی بر می‌خیزد؛ ما می‌توانیم بازیکن و بازیگری را برگزینم و استقلال فکری و عملی خویش را به دست مربی و کارگردان صحنه بسپاریم، کتاب را بر زمین بگذاریم، روزها و لحظه‌هایمان را با حضور بی‌ثمر در فضای مجازی پر کنیم و یا به‌جای آن با صَرف عمر خویش در راه دانستن، در جهت رشد فکری خود و جامعه قدم برداریم. در همین قضای اخیر چقدر جوانان ما ناخواسته، در طراحی هوشمندانه‌ی معاندان وطن، قدم نهادند، با جان خویش بازی کردند و بی‌آنکه بدانند بازیگر نقش‌های نقش‌پردازان بیگانه شدند. بارها از خودم می پرسم که چگونه حجاب اسلامی در کشور ما به مسئله اساسی برخی جوانان تبدیل شد؟ چرا پوشیدگی زنان مورد خشم واقع شد؟ و چه کسانی طراحی و هدایت برهنه‌گردی ایرانیان را به عهده دارند؟ آن‌هم ملتی که پوشش عفیفانه در تاریخ‌شان، پیشینه‌ای سه هزار ساله دارد! و در آخر ای‌کاش باور کنیم که وقت آن رسیده که زمین بازی فضای مجازی را با جزمی عزم و به بیانی ساده، برای جوانانی که از هویت خود بی‌خبرند تبیین نماییم، این فضا محل واژگونی واژه‌هایی قرار گرفته که هویت و آینده جوانان ما را نشانه دارد؛ آن را به فرهنگ غنی ایرانی، بازسازی کنیم. @AFKAREHOWZAVI
در سردی و سکوت کتابخانه ✍️فاطمه میری مسئول کتابخانه بالا می‌آید کلی سرمان غر می‌زند که این چه وضعی‌ست، چرا پتو روی سرتان کشیدید؟ چرا زودتر نگفتید که گرمایش سالن مطالعه را روشن کنند؟ بچه‌ها به هم نگاه می‌کنند و ریز می‌خندند. مسئول کتابخانه سمت یکی از قدیمی‌ها می‌رود. -فاطمه! گرمایش روشن بشه؟ -من نمی‌دونم خانم از بقیه بپرسید. مسئول کتابخانه بالای سر تک تک بچه‌ها می‌رود و این سوال را تکرار می‌کند. همه جواب مشابهی می‌دهند. گویا هیچ‌کدام نمی‌خواهند مسئولیت این کار بر گردنشان باشد. می‌خواستند تا می‌شود در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند. دل‌شان شاید برای بچه‌های دره اورامانات می‌‌لرزد. مسئول کتابخانه با غر به سمت تلفن می‌رود. - از شما حرف در نمیاد، خودم میگم گرمایش را روشن کنن. گفتن صرفه‌جویی نه این‌که خودت رو بکشی آخه. آن روز قسمت بچه‌ها نشد از گرمایش استفاده کنند. انگار خدا از نیت‌شان خبر داشت. مسئول گرمایش هم یادش رفت و سالن گرم نشد. این حال و روز طلبه‌های پژوهشگاه بود که به قدر حتی یک گرمای معمولی دل‌شان نمی‌آمد از گاز استفاده کنند. شاید این کار باعث شود گاز به همه جای ایران برسد! کاش به گوش برخی مسئولین برسد که سفره انقلاب را ارث پدری می‌دانند. بیایند و از این جوانان و نوجوانان یاد بگیرند. این جوانان که لباس حب‌الوطن به قامت آنان برازنده بود. @AFKAREHOWZAVI
سلام و نور 🔖مجموعه اولین خاطره‌نگاری هیأت گفتگومحور بانوان‌ طلبه تاریخ‌پژوه منتشر شد. 1⃣یادداشت اولین متن دعوت هیأت یاوران زینبی، نجمه صالحی https://eitaa.com/javal60/1306 2⃣یادداشت هم‌نشینان بهشتی، رویا ایمانی https://eitaa.com/javal60/1322 3⃣یادداشت جشن متفاوت، نجمه صالحی https://eitaa.com/javal60/1276 4⃣یادداشت دوشنبه‌های امام حسینی، صدیقه قصاب ساروی https://eitaa.com/javal60/1321 5⃣یادداشت محفل بانوان تاریخ پژوه در هیئت بانوی تاریخ ساز، آمنه خالقی فرد https://eitaa.com/javal60/1319 6⃣یادداشت هیأت یاوران زینبی، زهرا کبیری پور https://eitaa.com/javal60/1305 7⃣یادداشت پر از شور عین شیرینی، فاطمه میری https://eitaa.com/javal60/1314 8⃣یادداشت دوشنبه‌های امام حسینی، وعده‌گاه تاریخ‌دوستان و تاریخ‌پژوهان، زهرا مهرجویی https://eitaa.com/javal60/1304 9⃣یادداشت میدان مسابقه، نجمه صالحی https://eitaa.com/javal60/1137 0⃣1⃣یادداشت قول دادن ممنوع، مریم زارعی https://eitaa.com/javal60/1289 1⃣1⃣یادداشت هیأت خانگی، آسیه آخوند قرقی https://eitaa.com/javal60/1308 2⃣1⃣یادداشت کلم‌پلوی تاریخی، محبوبه زمانی https://eitaa.com/javal60/1283 3⃣1⃣یادداشت آخرین‌ها، نرگس سلیمانی https://eitaa.com/javal60/1323 4⃣1⃣ یادداشت مخاطب خاص من حسین علیه‌السلام، خانم صدر https://eitaa.com/javal60/1326 @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌مسئله این است!  ✍️سیده زهرا عابدیان زمانی که دخترها ژست فیلسوف‌مآبانه به خود گرفته، جلسه‌ای رسمی در بررسی معضلات و مشکلات پیچیده زندگی‌شان ترتیب می‌دهند، به احتمال قوی، موضوع "پسر بودن یا دختر بودن؛ مسئله این است؟!"، سیمرغ بلورین پرطرف‌دارترین و جذاب‌ترین موضوع را از آن خود می‌کند. با تمرکز و توجه بر دلایل و نظراتی که در این جلسات مطرح می‌شود، می‌بینیم بیشتر کسانی که تمایل به پسر بودن دارند، چندان علاقه‌ای به اصل موضوع (پسر بودن) ندارند، بلکه این آثار مطلوب ناشی از پسر بودن است که آنها را مجذوب خود کرده است. آثاری همچون آزادی و استقلال بیشتر، بهره‌مندی بهتر و کامل‌تر از امکانات چه در خانواده و چه در اجتماع، توجه و حمایت افراطی از پسر در برخی خانواده‌ها، قدرتمند دانستن پسر و...، این آثار خواسته یا ناخواسته پیامدهایی بر روند رفتار طبیعی دختر دارد؛ تبعیض عاطفی، تبعیض مادی، تبعیض اجتماعی و موارد این‌چنینی. تمام این مسائل باعث می‌شود دختر با حسابی سرانگشتی به این نتیجه برسد که دختر بودن باعث شده تمام درهای خوشبختی به سوی او بسته شود. خانواده که رکن اساسی شکل‌دهی هویت او را برعهده دارد، در نگاه او مانعی بزرگ می‌شود و جامعه‌ای که دختر از اعضای اصلی آن به حساب می‌آید، او را به درستی به رسمیت نمی‌شناسد، درنتیجه ناامیدی شدید بر او تزریق می‌شود. راهِ حل این مشکلات چیست؟ دختر به خود می‌قبولاند، راه رهایی از این مصائب و رسیدن به آمال و آرزوهایش، منوط به پسر بودن اوست. بنابراین تمام تلاشش را می‌کند مسیری در پیش بگیرد متفاوت از آنچه در سیستم جسمی و روحی او ثبت شده است. انتخاب مسیر مخالف جهت هویت، بحران هویت او را تقویت کرده، اولویت‌های تعریف شده وجودش را تغییر می‌دهد، تمام هم و غم دختر می‌شود مردواره شدن. اصرار و ادامه این مسیر، باعث سقوط ارزشمندترین داشته او می‌شود؛ از دست دادن کرامت انسانی. اگر سکانس‌های زندگی این دختر طور دیگری طراحی می‌شد، حس خرسندی از هویتَش، جزء لاینفک زندگی او می‌شدند. به عنوان مثال، اگر از همان ابتدا در خانواده تربیتی سرشار از عشق، عزت و احترام به او عرضه می‌شد، با آغوش باز دخترانگی و زنانگی‌اش را درک می‌کرد، با تمام وجود آن را می‌پذیرفت و برای حفظ آن لحظه‌ای دریغ نمی‌کرد. معرفی الگوهای صحیح و مناسب ایرانی و اسلامی، چهارچوب دقیقی از وجود او، استعدادهایش و اهداف و وظایفش تعریف می‌کرد. فراهم کردن امکانات مناسب در خانواده، اجتماع و تشویق‌های مستمر، دستیابی به استعدادهایش را آسان‌تر کرده و انگیزه مضاعفی را در وجودش شعله‌ور می‌کرد. حداقلی‌ترین نتیجه این اتفاق، تقویت بعد روانی و شخصیتی او است یعنی افزایش اعتماد به‌نفس و عزت نفس. از این پس، او دیگر در تشخیص اولویت‌های زندگی‌اش دچار مشکل نمی‌شود. هنر مدیریت صحیح را آموخته، می‌تواند در عین به رسمیت شناختن ظرایف و عواطف زنانه خود؛ به ایفای نقش‌های اساسی زندگی خود (دخترانگی، مادری و همسری) بپردازد، نسبت به مسائل جامعه احساس مسئولیت کند و حضور مقتدرانه و سرشار از کرامت خود را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تجربه کند. در این حالت، زن و تاثیر به سزایش در جامعه از چشمان تیزبین احدی مخفی نخواهد ماند. حالا بیایید سؤالی از بانوی موفق و پرافتخارمان بپرسیم! آیا دوست داری  یک مرد(پسر) باشی؟ قطعا این سؤال مزاحی شیرین خواهد بود برایش؛  چرا که او دیگر به این باور قلبی رسیده است که تنها در جایگاه دخترانگی و زنانگی خود می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه‌اش را بالفعل کند و حرکتی تمدن‌ساز را در تاریخ به ثبت برساند. @AFKAREHOWZAVI
زن، کریمه‌ی الهی ✍️الهه دهقانی پوشیدگی زن نشان‌دهنده‌ی عفت او و بیانگر این مطلب است که مردان متوجه شوند، او مایل نیست خود را به آنان عرضه کند. طبعاً چنین زنی کمتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد و امنیت روانی و اجتماعی بیشتری خواهد داشت. این توقع که برخی از زنان خود را در معرض نمایش نامحرم قرار می‌دهند و سپس انتظار دارند به آن‌ها تعرض نشود یا اینکه پلیس، امنیت آن‌ها را تأمین کند، خواسته‌ی نابجایی است؛ زیرا هر کنشی واکنشی دربی دارد. طبیعتاً تحریک دیگران، آزار آن‌ها را در پی خواهد داشت. به نظر می‌رسد اکثر زنانی که در جامعه به جلوه‌گری و خودنمایی می‌پردازند از ارزش گوهر ناب وجودشان غافل هستند. آنان به هدف خداوند از آفرینش زن پی نبرده‌اند و به جایگاه و منزلتی که برای آن‌ها قائل است، واقف نیستند؛ به همین دلیل برخی از زن بودن خود محزون‌اند و به مردوارگی رو آورده‌اند و کارهای کاملاً مردانه انجام می‌دهند، عده‌ای هم از زنانگی خود به‌عنوان ابزاری برای کسب درآمد و یا جلب‌توجه بهره می‌برند. 🔗متن کامل در صفحه نویسنده @AFKAREHOWZAVI