.
🔖الگوی مبارزات خستگیناپذیر شیعه
✍آمنه عسکری منفرد
به گواهی تاریخ، دوران امامت امام موسی کاظم (علیه السلام) دورانی سراسر اختناق و خفقان برای شیعه بود و به قول محمد بن سنان از یاران امام رضا (علیه السلام) «از شمشیرها خون میچکید» (الکافی، ج ۸، ص ۲۵۷)، با این وجود امام هفتم شیعیان در داخل زندان، همچون مشعلی فروزان، روشنگر راه هدایت بود و اجازه نمیداد حرکت فکر و جهاد اسلامی متوقف بماند. خطر وجود امام کاظم(علیه السلام) خطر یک رهبر بزرگ بود که دانشی وسیع و تقوا و عبودیتی بینظیر داشت و با وجود عظمت ظاهری سلطنت هارونی، با قدرت و شجاعتی بینظیر، شیعیان را هدایت میکرد.
امام رضا (علیه السلام) نیز همچون پدر بزرگوارشان، در دوران قدرت مقتدرترین خلفای عباسی به امامت رسید و در شرایط خفقان موجود بعد از شهادت امام هفتم، با مأمون خلیفهی وقت عباسی، در پوشش تقیه مبارزاتی خستگیناپذیر و دائمی شروع کرد. مبارزاتی که به واسطهی دو عامل نفوذ امامت در اندیشهی شیعه، یعنی مظلومیت و قداست، بر تمام تدابیر شیطانی و خصمانهی مأمون پیروز گشت.
مأمون که بعد از کشتن برادرش امین، خلافت عباسی را غصب کرده و به دنبال کسب قدرت و خلافت بود، قدرت و نفوذ امام هشتم را نیز تاب نیاورد. بنابراین قصد کرد با دعوت امام به خراسان، ایشان را از میدان مبارزهی انقلابی در خفا و استتار به میدان سیاست بکشاند تا هم شیعیان را غاصب خلافت نشان دهد و هم زهد و پارسایی و بیاعتنایی ائمه به دنیا را در چشم همگان نقض کند و در نهایت سلحشوران علوی را تحت سیطرهی خود درآورد. مآمون که میخواست از این راه، قدرت نفوذ علویان را در چشم همگان تضعیف کند، پس تلاش کرد بعد از دعوت مزورانهی امام به مرو، با تفویض ظاهری ولایتعهدی به ایشان، سرمایهگذاری عظیم تشیع بر ولایتمداری علویان و شیعیان را دچار ضعف و خدشه کند.
اما علیابن موسیالرضا (علیه السلام) با تدبیری الهی بر کیاست مأمون فائق آمد و او را در میدان نبرد سیاسیای که خود مآمون به وجود آورده بود، شکست داد. پس در ابتدای امر، از قبول پیشنهاد ولیعهدی بهشدت استنکاف کرد و وقتی مأمون صریحاً ایشان را تهدید به قتل کرد، امام آن را در هر فرصتی به گوش شیعیان میرساند، تا همگان بدانند قبول این امر از جانب امام، با کراهت و تنها در جواب تهدید به قتل صورتگرفته است. همچنین شرطی که امام با قبول ولایتعهدی، مبنیبر عدم دخالت خود در جنگ و صلح، عزل و نصب و تدبیر امور گذاشت، ضربهی مهلکی بر ظاهر اعمال ریاکارانهی مأمون زد تا چهرهی نفاق او را برملا کند.علاوه بر این حضور قوی و مستحکم امام رضا (علیه السلام) در جلسات مناظرات با علمای به نام دوران، همراه با استدلالات قوی و محکم ایشان در پاسخ به سوالات و شبهات در امور علمی و فقهی و مسائل مربوط به اثبات حق خلافت و امامت شیعیان، که در حضور مأمون و مردم انجام میشد، مهر تاییدی بر حقانیت عصمت، علم و عدالت الهی امام و حق غصب شدهی امامت او توسط مأمون بود.
بدینسان تمامی نقشههای مأمون درجهت تضعیف قدرت شیعیان و نفوذ امامت بر جانها، نقش بر آب گشت و زندگی این امام همام را الگویی برای مبارزهی همیشگی شیعیان بصیر با دشمنان همیشه بیدار ساخت، چرا که به فرمودهی رهبر انقلاب دشمن همیشه بیدار است و در شکلهای مختلف و در لباسها و نقابهای گوناگون و با آرایشهای رنگارنگ ظاهر میشود و مسلمانان باید چشم تیزی داشته باشند و دشمن را بشناسند و راه مبارزهی با دشمن را یاد بگیرند. پیام زندگی پرماجرای علیابنموسیالرضا (علیه السلام) مبارزهی دائمی خستگیناپذیر است.» ( برگرفته از بیانات رهبر انقلاب، ۳ آذر۶۳).
#امام_رضا
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
سرباز کوچک
✍سیده فاطمه موسوی باردئی
ماجرا از آنجایی شروع شد که برای انجام امور طلاب نیاز به نیروی خدماتی داشتند.مادر دست سه فرزندش را گرفت تا بتواند گره ای از کار طلاب باز کند و فرزندانش را بیمه ی امام زمانش (عج) کند.
هر کدام به یک کاری مشغول شدند.
مادر که مشغول تمیز کردن کتابهای کتابخانه بود با صدای جیغ فرزندش کتابها را روی زمین رها کرد و سراسیمه به سمت صدا دوید.
تنها چیزی که می شنید صدای پسرک پنج ساله اش بود که با گریه و فریاد می گفت:((مامان برق منو گرفت،مامان برق منو گرفت))
پله ها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت،چشمش که به پسرش افتاد دیگر توان ایستادن نداشت،به سنگ های سرد دیوار حوزه تکیه داد و نقش زمین شد.نفسش بند آمده بود.پیشانی اش خیس عرق بود.
پسرک به سمت مادر دوید و محکم بغلش کرد.
با اینکه ترسیده بود و دست و پاهای کوچکش می لرزیدند به مادرش دلداری می داد و می گفت:((مامان جون آروم باش، امام زمان کمکم کرد،نگران نباش چیزی نیست.حواسم نبود ،شیطون گولم زد میخ آهنی را توی پریز برق زدم.ولی مگه خودت نمی گفتی حوزه خونه امام زمانه و آقا بچه ها را خیلی دوست داره،منم امام زمان نجات داد))
مادر بهت زده فقط پسرش را نگاه می کرد،قطرات اشک بر گونه های استخوانی مادر جاری شدند.با همان چشمان خیس سرش را روی زمین گذاشت و از صمیم قلب گفت:یا امام زمان بچه هایم را به تو میسپارم.
خودت گفته ای هر کجا گرفتاری پیش آمد مرا به جیره خوارانم قسم بدهید ،پس قسم به همان جیره خوارانت فرزندانم، سربازان سپاهت باشند.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«کربلا در کربلا میماند، اگر زینب نبود»
✍سیده ناهید موسوی
زینب کبری (س)یک بانوی برجسته در تاریخ بشریت است. نه فقط در تاریخ اسلام، واقعا اینگونه است آنشخصیت مستحکم و قوی، آن انسان بزرگ که چنان عمل میکند و کمتر انسانی، چه مرد چه زن، میتواند با این قدرت با این استحکام وارد میدانهای دشوار بشود.
آگاهی کامل حضرت زینب (س)، از جوشش خون برادرشان امام حسین (ع)، و وقتی بدن پاره پاره برادر را در آن قبله گاه عشق و محبت و فداکاری و مجاهدت، بر روی زمین افتاده دیدند، دستها را زیر بدن برد و سَر را به طرف آسمان بلند کرد و فریاد زد: «بار الها ! این قربانی را از ما قبول کن.» ایشان میدانستند خاطرهی آن خون جوشیده، سیلاب شهادت و فداکاری را در طول تاریخ، در سرزمین دل انسانهای مسلمان به راه خواهند افکند و افکند. از روز دهم محرم و همچنان در طول تاریخ ادامه دارد.
عظمت زینب کبری (س) فقط صبر او نیست؛ عظمت زینب (س) در جمع شدن تمام خصوصیات برجستهی یک انسان بزرگ و شخصیت های عظیم تاریخ در این زن است که در این چند روز از روزهای آخر دهه محرم تا برگشتن به مدینه که بار را تحویل داد. و مسولیت او تمام شد، در این یکی دو ماه عظیم ترین حوادث را با بهترین و حکیمانه ترین وجهی اداره کرده است؛ او یک انسان ممتاز است و البته یک نمونه کامل از زن مسلمان است، یعنی الگویی که اسلام برای تربیت زنان، آن را در مقابل چشم مردم دنیا قرار داده است.
روزهای دههی آخر صفر است روزهای بعد از اربعین است. اگر نگاهی کنیم به تاریخ صدر اسلام، این روزها روزهای زینب کبری (س) است. در طول تاریخ نمیشود نظیری برای این پیدا کرد. بعد هم در حوادث پی در پی، در دوران اسارت زینب (س) در کوفه، در شام، تا این روزها که پایان آن حوادث است و شروع یک سرآغاز دیگری است برای حرکت اسلامی و پیشرفت تفکر اسلامی و پیش بردن جامعه اسلامی. برای خاطر همین مجاهدت بزرگ، زینب کبری (س) در نزد خداوند متعال یک مقامی یافته است که برای ما قابل توصیف نیست.بی شک عظمت حرکت زینبی و خطبه فراموش نشدنی وی در بازار کوفه یک حرف زدن معمولی نیست. اظهار نظر معمولی یک شخصیت بزرگ نیست یک تحلیل عظیم از وضع جامعه اسلامی در آن دوره است که با زیباترین کلمات و با عمیقترین و غنی ترین مفاهیم در آن شرایط بیان شده است. و میفرماید: «مثل آن کسی شدید که پشم را میریسد، تبدیل به نخ میکند، بعد نخها را دوباره باز میکند، تبدیل میکند به همان پشم یا پنبه نریسیده.» با بی بصیرتی، با نشناختن فضا با تشخیص ندادن حق و باطل، کردههای خودتان را، گذشته خودتان را باطل کردید. ظاهر، ظاهر ایمان، دهان پُر از ادعای انقلابیگری، اما باطن، باطن پوک، باطن بی مقاومت در مقابل بادهای مخالف. این آسیب شناسی است. حضرت زینب (س) با این عدهی ناهمگون و غیرقابل اعتماد مواجه است اما این جور محکم حرف میزند. او زن تاریخ است این زن دیگر ضعیفه نیست نمیشود زن را ضعیفه دانست. این جوهر زنانه مومن اینجور خودش را در شرایط دشوار نشان میدهد. حماسهی ایشان مکمل حماسه عاشورا است.
متن کامل در صفحه نویسنده
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
✍فاطمه شکیب رخ
روزهای آخر عزای امام حسین علیه السلام با پیراهن عزای شاه خراسان از تن برون میشود.
بهیاد کلام علامه طباطبایی(ره) که در وصف لطف امام رئوف علیهالسلام معتقد بود؛ همه امامان علیهم السلام لطف دارند، اما لطف امام رضا علیه السلام محسوس است.
همه امامان معصوم علیهم السلام رئوف هستند، اما رأفت حضرت امام رضا علیه السلام ظاهر است.
شاید به عبارتی بتوان گفت که این لطف، ارتباطی مانوس با احساس محبان حضرت مهربانی دارد!
«و أَمَّن لَجَأَ إِلَيكُم... »
هركس به شيوهى دل خود، به شما پناه مى آورد...
الا ای شاه لطف و کرم، که شب شهادت تان هم با الطاف مهربانی تان پیوند خورده، بگیر دست فقرایی را که سالهاست به آستان شما ملتمس شده اند.
شهادت شمش الشموش، امام هشتم، صاحب طوس بر محبان و شیعیان تسلیت!
#امام_رضا
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
خادم ...
✍فاطمه دماوندی
موکب زده بودند به عشق امام رئوف.موکبی دنج! همه خادمانش نوجوان بودند.مثل همان شهیدی که حسینیه به نامش بود.
جمعیت حسینه به خاطر سرمای هوا کمتر شده بود.استکان هایی که چای هایش خورده شده بود و شسته شده بود و آماده پذیرایی از مهمانان بود.
نزدیک تر رفتم.نگاه شان به دوربینم افتاد.با لبخندش فهماند که خجالت کشیده است از این که این جا هم دست از سر گوشی برنداشته است!
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
امتداد خط سرخ آل طه
✍ایرانپور
داغی که سرد نمیشود و رو به خاموشی نمیرود. ایام عزای اباعبدالله علیه السلام جایش را به شادی ایام ربیع میدهد. اما مگر میشود که نام حسین علیهالسلام فراموش شود. لباس سیاه محرم و صفر با پیراهن سپید ماه میلاد رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم عوض میشود اما آنچه باقی میماند حزن و اندوهی است که از شنیدن نام محزون حسین علیهالسلام میهمان قلبهایمان است. اندوهی که نه ملالآور که پیشبرنده است. نام حسین علیهالسلام است که قدمها را به سمت و سوی هستی میکشاند. این خون حسین است که از پس چهارده قرن کار شکنی طواغیت و فراعنه زمان هنوز بر تارک بلندترین قله های عزت میدرخشد. محب حسین علیهالسلام همیشه در مسیر است نه با قدم که با سر. روضه حسین علیهالسلام نه اشک و آه و ناله که درس است و سر مشق، که همیشه زمان، عاشوراست و همیشه زمین کربلا. حسینی ماندن هنر مردمان آخرالزمان است. افتخار مکتب نوکری اباعبدالله شهدایی است که با ایستادن در رکاب حسین علیهالسلام، نامشان در امتداد خط سرخ محمد و آل محمد ثبت شده است.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
ربیع آمد...
✍نجمه صالحی
ربیع آمد...
ربیعی که با فداکاری اولین امام، اولین گلش به ثمر نشست.
ربیعی که با ولادت بهار آفرینش، سرسبز شد.
ربیعی که روزنههای امید حیات را به کالبد زندگی تاباند.
ربیع آمد ای ربیع الانام!
خزان ایام با آمدن تو بهاری میشود!
بیا و خزان را بهاری کن ای ربیع دلها!!
✨حلول ماه ربیع الاول تهنیت✨
#ربیع_الاول
#لیله_المبیت
#حضرت_محمد
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
ماه ربیع
✍زهرا نجاتی
«حسین(ع) دارد نگاه میکند»
مرد خوشحال زل زد به نگاه گرم پیامبر: اینطور که میفرمایید، پس قصرها و درختان بسیاری، در بهشت برای ما آمادهاند.
لبخند روی لبهای زیبای پیامبر نشست. ردیف مرواریدها آشکار شد؛ نه چنین نیست، شما کارهای خوبی میکنید و به موجب آن، پاداشتان فراهم میشود اما بعد گناه میکنید و درختها میسوزند و کاخها خراب میشوند...
محرم و صفر تمام شد. اشکها و گریهها. مشکی پوشیدنها و سیاهی و موکب، اما حالا که تمام وجودمان پر از عطر حسین شده، حالا که خیلی قولها دادهایم و چندروزی است روی پلههای اول نردبام، قدم گذاشتهایم،
حالا که بعضی موسیقیها و فیلمها و شمارهها حذف شده، خدا کند کسی پیدا شود و به این حال خوشمان،
به این پر از عطرحسین فاطمه بودنمان، به ای انگیزهمان برای طغیان نکردن پیش چشم حسین فاطمه، تافت بزند.
اسیدسیتریک بپاشد توی حال روحمان.
دست ما را بگیرد و هرروز توی گوشمان زمزمه کند؛ قول داده بودی، حسین دارد نگاهت میکند.. هنوز هم.
مهم نیست چند روز از محرم و صفر بگذرد. اگر ادب ماه حسین را نگهداشتهای، پس بیشتر هم میتوانی. چرا فقط دو ماه؟ دوازده ماهت را نذر او کن و بالا بیا. آن وقت میبینی «ان الحسین مصباح الهدی»، یعنی چه؟
«کشتی نجات بودن حسین علیه السلام» را.
آن وقت نور «رحمت الله الواسعه»، روحت را نورانی و درخشان و صیقلی میکند.
آن وقت میفهمی «چرا محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته»
به ماه ربیع خوش آمدی. الهی که برایت «ربیع قلب» باشد و «پاییز بیرحم گناه».
#صفر
#ربیع_الاول
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
بهناماو
موجسواری حجاب استایلها از معلوم آباد به سوی ناکجاآباد! | خبرگزاری فارس
#مصاحبه
این حرف بدون اغراق است که اشتباه یک بلاگر حجاب، به تعداد فالورهایش ضریب میخورد. برخی از این افراد به تعداد فالورهایشان افراد را در بحث حجاب دچار شک و تردید میکنند. برخی نادانسته اغواگری میکنند و برخی با قصد و نیت. خیلی از دخترهای جوان، حجابشان گره خورده به این افراد است. در ذهن و روحشان با این بلاگرها انس پیدا میکنند. بعد در فرایند تغییر سبک همین بلاگرها، آنان نیز دچار تزلزل میشوند و بنمایه فکری آنان دچار تردید میشود.
🖊فاطمه میریطایفهفرد
متن مصاحبه در خبرگزاری فارس 👇
http://fna.ir/3erdeb
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
شب اول ربیع الاول مایهی مباهات شیعیان
✍ سمانه اسفندیاری دولابی
امشب شب اول ماه ربیع الاول و شب لیله المبیت است. شبی که خداوند به وجود یکی از شریف ترین مخلوقاتش حضرت علی ابن ابیطالب علیه السلام برملائکه مقرّبش فخر و مباهات میکند.
در چنین شبی ، پیامبر(ص) برای آنکه مشرکان که قصد جان او را کرده بودند ، از هجرت او آگاه نشوند، به علی(ع) فرمود که در بسترش بخوابد.
امام علی(ع) گفتند: «در این صورت شما سالم میمانید؟»
پیامبر(ص) فرمود: «آری»
حضرت علی(ع) تبسمی کرد و سجدۀ شکر به جای آورد، وقتی که سر از سجده برداشت، رفت و در بستر پیامبر خوابید . وقتی كه علی عليه السلام در بستر پیامبر (ص) خوابیده بودند جبرئیل در بالای سر او و میکائیل پایین پای او آمدند و جبرئیل فرمود:
«بخ بخ لك يا بن ابى طالب، من مثلك يباهى الله بك ملائكة سبع سماوات»
«خوشا به حال کسانی چون تو ای فرزند ابوطالب! که خدا در برابر فرشتگان به تو مباهات میکند.»
و این آیه در شأن علی(ع) در ماجرای لیلة المبیت نازل شد:
«وَ مِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ»
«و از میان مردم كسی است كه جان خود را برای طلب خشنودی خدا میفروشد، و خدا نسبت به [این] بندگان مهربان است».
(سوره بقره، آیه٢٠٧)
از اعماق وجودمان خدا را شاکریم که مولایمان علی علیه السلام است
.
اَلْحَمْدُ للهِ الّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ وَالاَئِمَّةِ المَعصومین
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
جامعه متکثر و جامعه واحد(نگاهی به مسئله حجاب)
✍️فاطمه میری طایفه فرد
یکی از این موارد که مورد غفلت واقع شده است، مرزبندی نامرئی درباره زندگی اجتماعی متدینین و مردم عادی و مردمان با رفتار اجتماعی غیردینی است. به بیان راحتتر، این که همه ساحات اجتماعی نیازمند حضور همه طیفهای جامعه است. یعنی در هر صحنه از جامعه، حضور همه جنس از مردمان را باید دید. این حرف مصداق نزدیک این ضرب المثل است که مشت نمونه خروار است. آن چه اکنون جامعه ما به عنوان مشکل بدحجابی با آن مواجه است از همین طیف بندی اشتباه است. اشتباهی که مشخص نیست از کی شروع شده است. مشکلی از جنس برچسب زدن به افراد جامعه و تفکیک آنان از هم بدون در نظر گرفتن آنان عنوان یک ید واحد است. ید واحدی که قرار است کارهای بزرگی بکند، اما از درون گاهی دچار دگردیسی میشود.
هرجامعهای متشکل از افرادی است با سلایق، توانایی و استعدادهای متفاوت که هر کدام از این افراد میتوانند در مسائل اجتماعی و دینی به روش خاصی عمل کنند. در واقع یک استعداد واحد میتواند بینهایت فرد و سلیقه را با خود همراه کند. یک پزشک میتواند غیر از پزشکی بسیاری از دیگر شئون جامعه را بپذیرد. میتواند به عنوان یک پزشک با رویکرد دینی شناخته شده باشد و یا یک پزشک با رفتار غیردینی. این سخن را میتوان در همه ابعاد جامعه و همه مشاغل تعمیم داد. بحث اصلی ما از اینجا شروع میشود که در جامعه ایران با تنوع قومیتهای مختلف و سلایق فراوان چگونه مردم را میتوان از هم جدا کرد؟ چرا در ایران، این تنوع در مشاغل و دوست داشتهها و تنوع تفریحات دیده نمیشود؟ به عنوان مثال چرا وقتی حرف از ایران باستان به میان میآید، توقع دیدن یک فرد متدین را نداریم؟ چرا در هیاتها ومساجد توقع دیدن همه اقشار جامعه را نداریم؟ چرا یک مرز نامرئی بین مردم ما ایجاد شده که ناخواسته آنان را از هم جدا میکند؟ چرا وقتی این جدایی رخ میدهد دیگر شاهد حضوردو طیف جامعه در مواضع یکدیگر نیستیم؟ این مبحث را میتوان به عنوان یک نظریه مطرح کرد. حضور همه اقشار جامعه کنار هم میتواند از برچسب خوردن افراد جلوگیری به عمل بیاورد.
شکی نیست که این به اصطلاح برچسب و دوگانگی در برخی مباحث و حیطهها از ترفندهای دشمنان این مرزوبوم بوده است. زیرا ما معتقدیم یدالله مع الجماعه و وقتی این جماعت از درون به تکثر برسد، دستیافتنیتر و شکست پذیرتر میشود. در موضوع حجاب این قضیه پررنگتر است، زیرا پوشش افراد در حضور اجتماعی بیانگر منش دینی آنان است و پوشش امری تخطی ناپذیر است وقتی پوشش خاصی در محلی مطرح میشود قطعا حضور دیگر پوششها با توجه به مطالب بالا سخت مینماید. این سختی از حیث تنهایی و به نوعی وصله ناجور بودن است. پس طبیعی است در بسیاری از مکانها حضور بانوان با پوشش کامل را نداشته باشیم و به طریق اولی موارد دینی دیگر نیز در این اماکن کمرنگتر میشود، مثل بسیاری از حدود شرعی و احکام اسلامی. هرچهقدر محیط از افراد دیندار تهی شود، به همان میزان امکان وقوع اتفاقات خارج شرع بیشتر میشود. به همین دلیل است که در حکومت اسلامی در برخی از مکانها امکان اجرای قانون حجاب وجود ندارد و یا به سختی همراه است.
آنچه بیان شد نیازمند زیرساختهای بسیار فرهنگی است. حضور همه جانبه در همه عرصهها منجربه کوتاه کردن دست نااهلان از بسیاری از اماکن است. نااهلان در اینجا تعبیر از افرادی است که به راحتی از آب گلآلود ماهی طمع خود را میگیرند و امنیت را ازهمه افراد جامعه سلب میکنند، منهای اینکه افراد جامعه از طیفی باشند. عدم حضور بانوان محجبه در فضاهای اجتماعی مانند رستورانها مراکز خرید پارکها و مراکز تفریحی و سیاحتی باعث شده که هم از یک سو این اجماع در فضای جامعه ایران شکل نگیرد و این فضاها صرفا در تسخیر یک طیف خاص از جامعه درآید و در نتیجه حضور افراد محجبه سختتر میشود. از سوی دیگر توهم اکثریت پنداری در این طیف شکل میگیرد.
نکته آخر اینکه، هرجا صحنه از افراد دیندار و مقید به قیود دین خالی شود به همان میزان انجام و اعمال احکام دینی سختتر میشود. باید به تمام سلایق و علاقهها احترام گذاشت و هر هنر و یا حرفهی خاصی را برای یک طیف مشخص شخصی سازی نکنیم. برای ایران آباد اسلامی بیشتر از هرزمان در تاریخ، نیاز به افراد متعهد و توانمند داریم. ایرانی که تمام سلایق و توانمندیها در زیر یک پرچم و به عشق ایران تلاش کنند.
متن در خبرگزاری دانشجو👇
snn.ir/004b8s
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
💠نامهای به شیرین ابوعاقله
✍فاطمه ابنعلی
🔹سلام شیرین جان؛ میدانم در بهشت حالت خوب است؛ اگر از حال ما بپرسی باید بگویم خستهایم اما با تمام قدرت پای #حقیقت ایستادهایم.
شهریور پارسال بود که دختری با سابقه بیماری مغزی در پلیس اجتماعی تهران حالش به هم خورد و در بیمارستان فوت شد. همین بهانه شد تا اینجا انقلاب فمنیستی راه بیندازند. هر چند عناصر جنبش، بیشتر اسلکتویستهایی بودند که روی امواج ماهواره و اینترنت هیاهو میکردند اما اصل موضوع انقلاب، یعنی «زن»، مرا یاد تو انداخت.
حرف زیاد است؛ خلاصه بگویم؛ اینها هویت زن را در حد یک شئ پایین میآورند و معتقدند زیبایی زن مانند گلی که شهرداری میکارد باید خیابان را زیبا کند! ما خیلی تلاش کردیم حقیقت زن و هویت انسانی او را بشناسانیم ولی صدایمان در میان بوقهای رسانهای گم شد. درست مثل تو که بیحقوق بشر بودن، بی دموکراسی بودن و غاصب بودن اسرائیل را در #قدس فریاد میزدی و کسی صدایت را نمیشنید. ولی من دیدم تو با خونت آن حقیقت را نشانه گذاری کردی تا آدمهای آگاه و بیدار آن را گم نکنند.
جالب است که برای جریان پر مدعای #فمنیست انگار خون تو رنگ نداشت! انگار تو زن نبودی تا فمنیستهای دنیا برایت مرثیه سرایی و به خونخواهیت سوشال نتورکها را پر از فریاد کنند.
آری!
سالهاست که جریان فمنیست پا روی خون تو، رزان النجار، مروه شروینی و... میگذارند و بی تفاوت از کنار همه زنهای مسلمانِ محروم از تحصیل و کار در فرانسه رد میشوند.
میدانی؟
دنیای متناقض و بدون روتوش فمنیستها منظره نفرت انگیز و فاجعهباری دارد!
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
تهدید نسل، نتیجهی تحدید نسل
✍مرضیه عاصی
#بخش_اول
[1].تلاش برای تکثیر نسل، جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از مهمترین وظایف مسئولان و آحاد مردم است که افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگساز، در این مورد وظیفهی سنگینتری را بر عهده دارند و میتوانند آن را با پرهیز از آسیبهای احتمالی پیش ببرند و آیندهی کشور را از آن بهرهمند بسازند."به دستاندرکاران این حسنهی ماندگار توصیه میکنم که در کنار تدابیر قانونی و امثال آن، به فرهنگسازی در فضای عمومی و نیز در نظام بهداشتی اهمیت دهند."(بیانات در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی،۲۸بهمن۱۴۰۰) چون سهلانگاری در مورد تکثیر نسل باعث از بین رفتن نیروی جوان در سالهای آینده میشود و نسل را تهدید میکند.
[2].امروزه سیاستی وجود دارد که میخواهد "جوانان" را از ملت ایران سلب کند؛ اگر از حالا به فکر تکثیر نسل نباشیم و برای مسئلهی فرزندآوری فکری نکنیم، پانزده یا بیست سال دیگر دیر خواهد بود و کشورمان عنصر لازم برای حرکت پیشرفت، یعنی "جوان" را، به قدر کافی در اختیار نخواهد داشت. مسئلهی فرزندآوری و تکثیرِ نسل بسیار مهم است و به قانون و پیگیری جدّی دستگاههای اجرایی نیاز دارد، باید از پیری جمعیّت ترسید،چون یکی از مهمترین ذخایر یک کشور، جمعیّت جوان است که ما از اوایل انقلاب تا امروز از آن بهرهمند بودهایم و اگر بعداً برخوردار نباشیم، باعث عقبماندگی ما خواهد شد. کشورهایی که جمعیّت زیادی دارند، به برکت آن به خیلی از امکانات دست یافتهاند؛ مانند هند و چین، با اینکه مشکلاتی هم دارند امّا در عین حال، خودِ این جمعیّت زیاد به عنوان یک ارزش اجتماعی، سیاسی و بینالمللی برای آنها توانسته موفّقیّتهایی را به وجود بیاورد. بنا بر این، نسل باید افزایش پیدا کند.
[3].نسخههای غربی برای ما قابل اعتماد نیستند. نه در زمینهی اقتصاد، نه در مسئلهی جمعیت. به کسانی که با افزایش جمعیت مخالفاند؛ باید گفت؛ هشتاد میلیون جمعیّت در یک کشور، آبروی آن کشور است؛ سیاست "تحدید نسلِ" غربیها امروز گریبان خودِ آنها را گرفته است و میخواهند کشورهای اسلامی نیز از جمعیّت زیاد و جوانهای فعّال و انسانهای کارآمد برخوردار نباشند. جوان و نیروی انسانی یک کالا نیست که بتوان از خارج وارد کرد؛ بلکه باید خودِ کشور آن را تأمین بکند ولی غربیها با مسئلهی تکثیر نسل در جامعهی ایرانی مخالف هستند؛ با افزایش عدهی مسلمانها و ملّتی که جوانهایش میتوانند در عرصه ظاهر بشوند و کشور را به اوج برسانند، مخالفاند، پس ما نباید طوری عمل کنیم که مقصود آنها عملی بشود، بلکه باید مقاصد اسلامی را تأمین کنیم.
[4]. باید ببینیم چه چیزهایی موجب میشود جامعهی ما دچار میل به كمفرزندی بشود. این میل به كم بودن فرزند، یك عارضه است والّا انسان بهطور ذاتی فرزند را دوست میدارد. چرا بعضیها ترجیح میدهند كه فقط یك یا دو فرزند داشته باشند و یا اصلاً فرزندی نداشته باشند؟ اینها را باید تحلیل كرد تا پی به عواملش بُرد و برای حل این مشکل، متخصّصین و صاحبان اندیشه باید پیگیر شوند؛ مثلاً بالا رفتن سنّ ازدواج؛ یكی از عوامل محدود کنندهی باروری است. تقلید از سبک زندگی غربی ما را به این وضع کشانده است؛ "درحالیكه امروز در بعضی ازهمین كشورهای غربی از كاهش باروری زیان میبینند و پشیمانند و در بعضی از كشورهای غربی مطلقاً كاهش باروری وجود ندارد؛ یعنی خانوادههای پرجمعیّت، مثلاً خانوادهی آمریكایی با ده دوازده بچّه، چطور خانوادهی ایرانی كه میخواهد از او تقلید كند باید حتماً یك بچّه داشته باشد یا دو بچّه؟! كه این الان وجود دارد."( بیانات در دیدار مسئولان نظام، ۳۰ تیر۱۳۹۲)
🍃ادامه دارد
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
تهدید نسل، نتیجهی تحدید نسل
✍مرضیه عاصی
#بخش_دوم
[5].آیندهی پر امید، یكی دیگر از واقعیتهای كشور است. این نسلِ جوان خیلی با ارزش است. مسئلهی "تحدید نسل" برای كشور یك خطر بزرگی است که ما خود را خیلی به این خطر نزدیک کردهایم، باید در پی دوری از آن باشیم. "آنچه متخصصین و كارشناسان، با نگاهها و دقت علمی بررسی كردهاند، ما را به این نتیجه میرساند كه با این روند كنونی، كشور در آینده دچار مشكل فراوان خواهد شد؛ كشور دچار پیری عمومی خواهد شد. این تحدید نسل، چیز بدی است." (بیانات در دیدار جمعی ازمداحان،۱۱اردیبهشت۱۳۹۲). یكی از مهمترین وظائف زن، خانهداری است و فرزندآوری برای او یك مجاهدت بزرگ میباشد و با عدم دقت ما، زمانی در كشور متأسفانه این مسئله مورد غفلت قرار گرفت که امروز متوجه خطراتش میشویم. پیر شدن كشورو كم شدن نسل جوان در آینده، از همان چیزهایی است كه اثرش بعداً ظاهر خواهد شد؛ وقتی هم اثرش ظاهر شد، آن روز دیگر قابل علاج نیست؛ اما امروز قابل علاج است.
[6].ما باید در سیاستِ "تحدید نسل"، تجدیدنظر كنیم. امروز قاعدهی جمعیتی ما جوان است و بتدریج دچار پیری خواهد شد؛ چون پیری جمعیت با كاهش زاد و ولد همراه است. "در این سیاست تحدید نسل حتماً باید تجدیدنظر شود و این مسئلهی افزایش نسل از مباحث مهمی است كه واقعاً همهی مسئولین كشور باید دربارهی آن فرهنگسازی كنند و كشور را از تکفرزندی یا دو فرزندی خارج كنند."، ( بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران، ۱۶مرداد۱۳۹۰). برای جلوگیری از "تحدید نسل" باید سیاستهای کلی جمعیت را مد نظر قرار داد، یعنی ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیّت با افزایش نرخ باروری- رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند و کاهش سن ازدواج- اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و همچنین ایجاد امکانات و تسهیلات لازم برای مادران شاغل (تا شغل آنها وظیفهی مادری و فرزندآوری را تحتالشعاع خود قرار ندهد)- تحکیم بنیان خانواده با اصلاح و تکمیل آموزشهای عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری- ترویج و نهادینهسازی سبک زندگی اسلامی، ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی.
🍃پایان
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
🔖سخنی با متوهمان براندازی
✍آمنه عسکری منفرد
روی سخنم با شماست! با شما که چهلواندی سال است، روزها و شبها در خیال خام خود، به دنبال براندازی نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران هستید! شما که یک سال است دلتان را به ترقهبازیهای شهریور سال گذشته خوش کردید! همان روزها که به بهانهی مرگ مهسا امینی که به اعتراف خودتان برنامهریزی شده و از پیش تعیینشده بود، چند ماهی با شعار «زن، زندگی، آزادی» به دنبال ایجاد فتنه در ایران بودید، اما به فضل الهی و هوشیاری ملت، «هیچ» نصیبتان شد. همان روزها که به شیوهی گروهک منافقین و با خوی وحشیانهی داعش، تعدادی از جوانان مدافع امنیت ایران عزیز را به خاک و خون کشیدید و خواب براندازی را در سر داشتید. خوب گوش کنید با شما هستم.
این بار هم تلاش مذبوحانهی شما بینتیجه ماند و رسوا شدید. میدانید چرا؟
چون شما برای هزارمین بار در مورد ایران و ایرانی دچار خطای محاسباتی شدید. چراکه اولاً محیط مطمئنی را برای جمعآوری اطلاعات و نیروی فعال و کارآمد برای ایجاد اغتشاش و شورش انتخاب نکرده بودید. آیا به راستی گمان کردید باردیگر سکوهای فضای مجازی، در صحنهی عمل کارایی دارد؟ یا گمان کردید میتوانید اینبار هم عدهای از جوانان و نوجوانان ما را که به دلیل غفلت ما فریبخورده بودند را در صفحات مجازی بیگانه با خود همراه کرده، به خیابانها بکشانید؟
دوم اینکه شما فضای فکری تاریخی ملت ما را نشناختید و فراموش کردید تاریخ پرافتخار ایران را مردانی چون رییسعلی دلواری حفظ کردند. پس گمان کردید مانند سال گذشته، عدهای از مردم غافل، به تبعیت از اخبار دروغ و شایعههای فریبکارانهی شما به خیابانها میآیند و طعمهی گرگها میشوند.
شما افراد موثقی را برای سرمایهگذاری انتخاب نکردید، پس محکوم به فنایید. آنها که به هویت و وطن خود پشت کردند و با توهم دستیابی به آرزوهای پوچ و دستنیافتنی، خود را بازیچهی دست شما قرار دادند و چون عروسکان خیمهشب بازی چندگاهی با نخهای پوسیدهی شما، در صحنهی نمایش خودنمایی میکنند، خوب میدانند که پایان کارشان جز حسرت و بیهویتی و حقارت نیست. درست شبیه مسیح علینژاد که سالیانی در غفلت و خودفریبی برای خود برج و باروی کاغذی ساخت، ولی فراموش کرد که خانه در مسیر باد ساخته، همو که امروز مانند دستمالکاغذیِ مصرفشده، دور انداخته شده و باید در زبالهدانِ تاریخ محو شود.
آری! شما نسل سوم و چهارم انقلاب ایران را بهدرستی نشناختید که گمان کردید راه خطای سال گذشته را تکرار میکنند. فراموش کردید اینان از نسل فهمیدهها هستند که در حماسهی اربعین با شهید آرمان عزیز و شهید عجمیان پیمان بستند که برای دفاع از کیان کشور و حفظ آزادی و استقلال و اقتدار پرچم ایران اسلامی تا رسیدن به قلهها استوار بایستند.
آری! ما یقین داریم تا قله راهی نمانده و به فرمودهی رهبر فرزانه انقلاب، تنها راه رسیدن به آن، استقامت است.
آری! شما فراموش کردید که ما «حسین» داریم، ما هم مانند مدافعان حرم، فدائیان زینب هستیم و چون شهید سلیمانی عزیزمان تا پای جان، پای نظام و ولایت میایستیم، حتی اگر لازم باشد با خونمان درخت تنومند انقلاب را آبیاری خواهیم کرد.
شما رمز پیروزی ملت بصیر ایران را نشناختید، همانها که در صحنههای جنگ تحمیلی هم با ندای «لبیک یا حسین»، «لبیک یا زهرا»، «لبیک یا زینب» قلهها را فتح کرده بودند، امروز گوش به فرمان ولیّ در صحنهاند. ما ایمان داریم که ایران اسلامی با محرم و صفر زنده و پایدار مانده، برای همین در حماسه عظیم راهپیمایی اربعین با «حسین» تجدید پیمان کردیم و در روز شهادت امام رضا (علیه السلام) با صاحب این کشور عهد بستیم که نقشههای شوم شیاطین را با استعانت از ایمان به خدا و تبعیت از مقام ولایت، با امید به آیندهی درخشان کشور بپیماییم، تا به قلهها برسیم.
#ایران_قوی
#لبیک_یا_حسین
#لبیک_یا_زینب
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
🌐 شبکهی نویسندگان حوزوی از #پویش_نوشتن تا #جهاد_روایت
🔸صفحه مرکزی «نویسندگان حوزوی»
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔸صفحه «افکار بانوان حوزوی»
https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645
🔸صفحه «شاعران حوزوی»
https://eitaa.com/joinchat/3921805394C8402216852
🔸صفحه «همنویسان»
https://eitaa.com/joinchat/2477260908C5a78446aac
🔸 صفحه نویسندگان خراسان رضوی
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
✔️ از حضور فضلا و نخبگان نویسنده در جمع نویسندگان حوزوی و کانون مدادالفضلاء استقبال میکنیم؛ تا #هم_نویسی را تجربه کنیم.
#قرارگاه
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍️✍️✍️و این پویش ادامه دارد ....
.
تضعیف یا تقویت مناسک دینی؟
✍زينب نجیب
[۱]. برخی افراد نه از سر دلسوزی و نگرانی برای عمل به دین بلکه به دلایلی مانند ژست روشنفکری، هر روز به بهانهای به مناسک دینی میتازند و با تحلیلیهایی به قول خودشان جامعهشناسانه آن را فاقد اعتبار مینامند. ژست روشنفکرانه کوچکترین علت مقابلهی آنهاست. در میان برخی از آنها میتوان به وضوح اصل نگرانی در باب گسترش و بسط دین و دینداری را شاهد بود. چرا نگران نباشند؟ آنان که شبانهروز از دشمنی با نظام و انقلاب دست بر نمیدارند اما در اغلب موارد نتایج عکس میگیرند؛ نگران که هیچ باید عصبانی نیز باشند. اما نگارنده فارغ از جدل با این جماعت به دنبال تبیینی در راستای یکی از کارکردهای مناسک دینی است.
[۲]. مناسک دینی و شعائر الهی مفاهیمی دینی هستند که دارای ویژگیهایی از جمله نمادین بودن، جلوهخواه بودن، پویایی و جمعی بودن. به عبارتی مناسک دینی هم نماد و ظهور حقایق متعالی در جامعه است و هم حیاتش به بروز و ظهور در صحنه علنی جامعه بستگی دارد. یعنی؛ در کنج خلوت قابل اجرا نیست. از طرفی پویاست یعنی محدود به عناوین نیست و گاهی در گذر زمان تولید میشود مانند برگزاری مراسم سالگرد امام خمینی که توسط آیت الله خامنهای جزء شعائر اسلام نام گرفت. از سوی دیگر امری جمعی است که هدفش در جمع تأمین میشود مانند نماز جمعه.
[۳]. با این ویژگیهایی که در بالا اشاره شد به این نکته رهنمون میشویم که مناسک دینی دارای خصوصیاتیست که میتواند ابزاری برای ایجاد انسجام و حرکتها و جریانهای اجتماعی باشد. این پدیده در واقع از ملزومات رهبری اجتماع است و ظرفیتهای متنوعی دارد. نقشآفرینی در فرهنگسازی، هویتسازی، تولید سبک زندگی و قالبی ممتاز برای وحدت آفرینی و انسجامبخشی در جامعه، از جمله کارکردهای مناسک دینیست.
[۴]. جامعه اسلامی جامعهای است که بیش از تکیه به اعمال و احکام فردی نیازمند اطاعت از خدا به صورت جمعی میباشد. آیت الله خامنهای در این باره میفرمایند:"اطاعت از خدای متعال، چند مرتبه دارد...یک اطاعت،...در مواردی خدای متعال میفرماید که این عمل را انجام دهید – ولو این مسئله، مسئلهی شخصی است – مثلاً نماز بخوانید، یا فرض کنید که صوم و زکات و بقیهی امور. این یک جور اطاعت است که انسان امر الهی را اطاعت میکند، نهی الهی را اطاعت میکند. از این مهمتر، اطاعت خطی است. یعنی روش و راه و نقشهای که خدای متعال برای زندگی معین میکند؛ این را یک مجموعهای از مردم اطاعت کنند تا این نقشه تحقق پیدا کند. این نقشه با اَعمال فردی حاصل نمیشود؛ این یک حالت دیگری است، یک مسئلهی دیگری است، مسئلهی بالاتری است؛ یک کار جمعی نیاز دارد تا اینکه نقشهی الهی، هندسهی الهی در وضع جامعهی اسلامی تحقق پیدا کند".(۶ اسفند ۱۳۸۸،بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری)
[۵]. با توجه به ویژگی وحدتآفرینی و انسجامبخشیِ مناسک که در بالا اشاره شد و با توجه به غایت اصلی دین و دینداری در نگاه رهبر معظم انقلاب میتوان چنین نتیجه گرفت که مناسک دینی میتواند رفتار آحاد جامعه را در قالبهای مورد نظر که برخاسته از ارزشهاست شکل دهد ارزشی که از نقشآفرینی جمعی مردم در جامعه سخن میراند. ارزشی که خود ارزشآفرین است و تمام صفات عالیهی انسانی مانند ایثار، گذشت، خیرخواهی، عدالتطلبی، مسئولیتپذیری، صداقت و...را ظاهر میکند. بنابراین در حداقلترین نگاه تأمین همین یک کارکرد میتواند توفق بزرگی در جامعه اسلامی ایجاد کند و تمرینی باشد تا حقایق متعالی در دورن جامعه نهادینه شود.
[۶]. دین اسلام بیش از آنکه امری فردی باشد اهدافی جمعی دارد بنابراین ملزومات آن اهداف نیز جمعی میباشد و هرچه که این بازوی دین را تقویت کند موجب موفقیت دین خواهد شد. مهمترین و زیباترین تصویر دینداری در تمدن اسلامی، خود را نشان میدهد. این تمدن جز با مجموعهی انسانها در جامعه اسلامی که از آن به مردمسالاری دینی یاد میکنند تحقق نمییابد. مردمسالاری دینی یعنی مردم خود برپایهی مبانی دین، انقلابکننده، نظامساز، دولتساز، جامعهساز و در نهایت تمدنساز باشند. مردمسالاری در قالب مشارکت مردمی شکل میگیرد یعنی چیزی شبیه آنچه در مناسکی همچون اربعین و راهپیمایی غدیر شاهد آن هستیم.
[۷]. حال چگونه میتوان وزنهی مناسک دینی را در دینداری مردم سبک شمرد؛ وقتی درمییابیم که در انجام آن حکمتی به بلندای تمدنسازی نهفته است؟
هرچند نگارنده معتقد است مناسک تمدنساز ظرفی است که محتوایی تمدنساز میطلبد و هرگز نباید به ظاهر تمسک کرد اما نباید به دنبال حذف و یا تضعیف آن بود بلکه باید با تولید محتوای غنی در مسیر تقویت این بازوی دین حرکت کرد و البته به بالا بودن آمار چنین مناسکی افتخار نمود.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
#خبر_خوب
حمایت کانون مدادالفضلاء از 2200 دانش آموخته حوزه علمیه در شبکه پیامرسان #ویراستی
🌱 کم گوی و گزیده گوی چون دُر
🌱 تا ز اندک تو جهان شود پُر
💠 ما در ویراستی 👇👇
https://virasty.com/HOWZAVIAN
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
تاریخ و انتخاب
✍نجمه صالحی
سراسر زندگی بشر و حتی تاریخ با انتخاب عجین شده است. انتخابهای خرد و کلان نظیر انتخاب دوست، انتخاب رشته، انتخاب همسر، انتخاب کاری جای کار دیگر یا شخصی جای شخص دیگر و...
در تاریخ، این انتخاب همیشه بهدست مردم و بدنه جامعه نبوده است، از قضا بیشتر تحولات تاریخ در دست انتخاب سلاطین، حکما و سردمداران حکومتی بوده و عوام، به ناچار تابع این انتخاب اجباری یا تحمیل شرایط میشدند!
به عنوان نمونه، پس از رحلت نبی خاتم صلی الله علیه و آله، اقلیتی معلوم الحال دست به انتخابی دیگر زدند و مردم عامی را با خود همراه کردند و بدنهی عظیم مردم، ساکت و مقهور این انتخاب ماند؛ زیرا عوام، هنوز اهمیت انتخاب بد را درک نکرده بود و نمیدانست این سنگ کج تا کجا دیوار را کج، بالا میبرد! نمیدانست این انتخاب نادرست، گردبادی میسازد که سرنوشت اسلام را طور دیگری رقم میزند و میشود آنچه نباید شود.
به تدریج ملتها دریافتند اگر جامعه از انتصاب الهی خالی شود ناچار بهدست حکمای جور میافتد و دین و دنیای مردم به تاراج میرود و دستخوش طوفانهای عظیم میشود. قرنها گذشت تا مردم متوجه شوند، نباید اجازه داد سرنوشتشان بهدست جنایتکاران بیفتد، پس حداقل کاری که میتوانستند انجام دهند اعتراض در مقابل اعمال سلاطین بود!
چه بسیار جانها که بر سر این واکنشها از دست رفت تا اینکه آن میراث، به انقلاب اسلامی ایران رسید؛ انقلابی که انتخابِ سرانجامی نیکو و خروج ازظلمت با هدف پرواز به سمت نور و رهایی از ظلم بود.
شواهد تاریخی نشان میدهد در ایران، نحوهی اداره امور شهرها از ابتدای پیدایش حیات اجتماعی غیر از عصر سلوکیان تا اواخر دولت سلطنت پهلوی دوم با اراده سلاطین و حاکمان اداره میشد. با انقلاب مشروطه، پادشاهی مطلق به پادشاهی مشروط تبدیل شد و نخستین تجربه مشارکت ایرانیان شکل گرفت. مجلس شورای ملی قوانین انجمن بلدیه و انجمن ایالتی و ولایتی و نظایر آن را به تصویب رساند، لکن عدم آمادگی ساختاری ایران، برای پذیرش این سبک قوانین و شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه موجب اجرا نشدن و شکست قانونهای مصوب شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 شرایط مناسبی فراهم گردید تا مردم در تعیین سرنوشت خود و جامعه خویش سهیم باشند و چه بسا تمرینی داشته باشند برای تشکیل دولت کریمهی مهدوی و زمینهسازی ظهور بعون الله.
#ربیع_الاول
#امام_زمان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
«ترس و درس»
✍زهرا نجاتی
پسرجوان بیتجربه لابد به عشق دیده شدن و شاید هم سرگرمی، شاید از سر بیکاری، شاید هم به خاطر مقدار کمی پول که توی جیبش گذاشتهاند، راهی میشود. چند نفر پشت سرش صف میکشند پشت پرچمی که دست اوست و آنچه میخواهند به خورد جامعه میدهند. مردمی که از رو به رو میبینند نه نِیَّت پسر را میفهمند نه تفاوت او با بقیه را.
و این داستان تلخ خیلی هاست.
داستان تلخ بعضی سلبریتیها که در ایام ززا، هرچه خواستند، گفتند و کردند و بعدها چوبش را خوردند.
داستان تلخ نیتها(nitt) همان گروهی که نه آموزش میبینند نه ارزش و ضد ارزش می آموزند در نتیجه ارزان هستند و دست یافتنی. با کمترین وعدهای اسباب سوءاستفاده بقیه را فراهم میکنند. داستان تلخ تمام زنانی که فریب بازی کثیف فمنیسم را خوردند و میخورند.
داستان تلخ همه کسانی که حجاب را اشتباه و بد فهمیدهاند. داستان تلخ درصد بالایی از پانزده هزارنفر که در اغتشاشات، نقش داشتند.
این فیلم باهمه طنز بودنش، پر از درس است و ترس، برای همه کسانی که ممکن است ندانند، اما فقط بازیچه و اسباب سواستفاده بقیهاند.
#حجاب
#امام_زمان
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
تقابل فرهنگ سنتی و مدرن در ژاپن
✍فاطمه شکیب رخ
فرهنگ سنتی مردم ژاپن که بر احترام و ادب متقابل استوار بود با ورود به عصر صنعتی و تمدن غرب متحول گردید! در این راستا جایگاه متفاوت زنان امروز، با شنیده های پیشین ما تفاوت دارد!
در ژاپن بيشترين بار زندگی خانوادگی و اجتماعي بر دوش زنان است و حضور اجتماعي زنان در جامعه، با پا به پای بودنِ مردان، ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ آنها در زندگی روزمره، بايد رضايت همسر و فرزندان و هم كارفرما را تأمين كنند! زنان ژاپنی، نسبت به جمعیت زنان شاغل ایالات متحده در ابعاد بالاتری کار میکنند. سطح درآمد بین زن و مرد در ژاپن مساوی نیست. زن ژاپنی بهطور میانگین ۴۰ درصد کمتر از یک مرد درآمد کسب میکند و یک دهم مقامهای مدیریتی در اختیار زنان قرار گرفتهاست. زنان اغلب در مشاغل پاره وقت یا موقت یافت میشوند!
در سال ۲۰۲۱، به دلیل تنهایی بیش از حد مخصوصا در زنان و دختران این کشور و میزان بالای خودکشی آنها، #وزارت_تنهایی و پیشگیری از خودکشی در ژاپن تأسیس شد!
در این راستا برای حل معزل تنهایی، چاره های دیگر نیز پنداشتند! مانند ساخت پرده هایی برای تنهایی زنان در ژاپن!
این اقدام توسط یک شرکت ژاپنی انجام گردید! ممکن است که در نگاهی سطحی این مطلب مضحک به نظر رسد، اما با کمی تأمل بیشتر درک خواهد شد، که ساخت چنین محصول هایی ناشی از بیکاری و پیشرفت نیست! بلکه یک تراژدیِ گریهآور است که فرزند ناخلف تقابل فرهنگ ژاپنی ها و آمیختگی آن با تمدن پلاستیکی غرب در طی این سال ها می باشد!
در واقع زن ژاپنی، در عین حفظ برخی میراث های سنتی فرهنگی خویش، عمل کننده بر باورهای تمدن غرب نیز شده است و این تناقص فرهنگی بر دوش او سنگینی کمر شکنی را به بار نشانده است، اینکه زنان در عین جنس دوم بودن، مجاب به کارهای مردانه هستند، برآمده از همین تقابل می باشد!
#تمدن_غرب
#فرهنگ_ملی
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI