eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
718 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
187 ویدیو
15 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸🔸 بی‌اخلاقی‌های رسانه‌ای! 🔻 دکتر انسیه خزعلی در توئیتی نوشت: 🔻 یکی از مسائلی که متاسفانه رسانه‌ها در آن دمیدند بزرگ کردن نقد اینجانب از یک کارگروه و ندیده گرفتن بسیاری از مشارکت‌های زنان درشوراهای اصلی تصمیم‌گیری با مصوبه و ابلاغ دولت شهید رییسی در همه دستگاه‌ها از جمله وزارت کشور است. ‏🔻 این سبک رسانه‌ای؛ راه گفتمان، نقد و ارزیابی صحیح را مسدود می‌سازد ومسئول هر دستگاه اگر یک نقطه ضعف را هم برای اصلاح متذکر شود، آن نقطه ضعف خبر اصلی می‌شوند و 95 درصد نقاط قوت نه تنها به حاشیه می‌رود، بلکه در سایه آن نقطه ضعف محو می‌گردد. ‏🔻 مطلب ذکر شده در مصاحبه موضوع جدیدی نبوده و بارها در پاسخ به خبرنگاران ذکر نموده‌ام که معاونت نمی‌تواند در مسائل اجرایی حجاب و عفاف مداخله کند و عدم دعوت از معاونت در کارگروه حجاب و عفاف نیز به دلیل همین نقش ستادی معاونت و عدم ورود آن در اجرا بوده است. ‏🔻 اگرچه انتظار ما بهره‌گیری بیشتر از زنان بخش اجرا در موضوعات مرتبط با آنان بوده و هست. قطعا تعبیرات نادرست مانند راه ندادن زنان، تحریف خبر و برگرفته از شیطنت‌ رسانه‌ای است؛ چراکه اعضای کارگروه‌ها چه در اجرا و چه در ستاد مشخص هستند و کسی نمی‌تواند مانع حضور آن‌ها شود. ‏🔻 این نقد ساختاری نباید موجب خدشه به زحمات در حیطه زنان شود؛ چراکه مشاور بانوان آن وزارت طبق مصوبه ابلاغی در شوراهای کلان تصمیم‌گیری این وزارتخانه مشارکت دارد؛ همچنین با حمایت وزیر کشور، دفتر امور زنان و خانواده این وزارتخانه به مرکز امور زنان و خانواده ارتقاء یافته است. رسانه نخبگانی بانوان @AFKAREHOWZAVI
🔻از پشت "دوربین دید در شب" دربارهٔ ترور اسماعیل هنیه و وظیفهٔ ما در این صبح کدر 🔴چندی پیش شهید هنیه، رحمت خدا بر او، در قطر اقامت داشت، قطری که رژیم صهیونیستی اشراف کامل و بی‌نقص اطلاعاتی بر آن دارد. زدن هنیه در قطر هیچ کاری نداشت، اما لزومی هم نداشت؛ چون او رئیس شاخهٔ سیاسی حماس بود و مرافعهٔ رژیم با شاخهٔ نظامی است. ترور هنیه در تهران، تقلای رژیم برای بی‌اعتبارکردن سازمان‌های امنیتی ایران و کشاندن پای ایران به جنگ است. حالا ببینید چه کسانی در داخل، با خودتحقیری و ناله و یا خرده‌فرمایش بی‌تخصص به قوای نظامی، دارند درست در زمین خواسته‌های رژیم بازی می‌کنند! 🔴درحالی‌که عده‌ای از هم‌وطنان، با متلک به امنیتی‌ها به خیال خودشان دارند اکت سیاسی می‌کنند، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های صهیون‌ها، مرتب از مردمشان می‌خواهند چراغ‌قوه و کنسرو بردارند و خودشان را به پناهگاه‌ها برسانند! تفاوت چهرهٔ ایران در داخل و خارج از مرزهایش را می‌بینید؟ رژیم، آسمان موشک‌بارانش را یادش نرفته. رژیم بهتر از من و شما یادش هست در شرایطی که هیچ‌یک از قدرت‌های دنیا جرئت تو گفتن به او را نداشتند، موشک‌های ساخت ایران چندصد کیلومتر را در دل شب طی کردند و گنبد آهنین اسرائیل را با وعدهٔ صادق به استهزا گرفتند. 🔴کسی که باید بداند قوی است و توان مقابله و پاسخ دارد، ما هستیم مایی که همیشه در بزنگاه‌ها یادمان می‌افتد خودتحقیری کنیم! با زخم زبان و متلک‌هایی که همه ازسرِ بی‌سوادی و نابلدی و بی‌خبری است، قوای نظامی کشور را تضعیف کنیم. ما، همین ما که هر شب آسوده می‌خوابیم و حتی خبردار نمی‌شویم جوانان گمناممان چند عملیات تروریستی را در سکوت خنثی کردند؛ ما که وقتی فخری‌زاده و سیدرضی‌مان را می‌زنند باید به مدد سخنرانی دشمن و ویکی‌پدیا بفهمیم چه سرمایه‌های نظامی امنیتی علمی گران‌مایه‌ای داریم که بی‌آنکه معطل تشکر و تحسین ما بمانند، کارشان را کرده‌اند و می‌کنند… 🔴در فتنه‌ها و غبارها، چشممان باید به دهان کسی باشد که چشمش، دوربین دید در شب است. تاریکی را می‌شکافد و عرصه را روشن می‌بیند بزرگ قبیله‌مان به رژیم منحوس گفته مهمان عزیز ما را به شهادت رساندید، در حریم ایران حادثهٔ تلخ و سختی را رقم زدید، و ما وظیفه‌مان می‌دانیم خون‌خواه مهمانمان باشیم. نه یک قدم جلوتر، نه یک قدم عقب‌تر از ولی. شانه‌به‌شانه‌اش، به هرچه گفت، عمل می‌کنیم. ما که تخصص نظامی نداریم، خرده‌فرمایش نمی‌کنیم؛ زمان مشخص نمی‌کنیم؛ فشار نمی‌آوریم؛ نابلدی‌مان را اهرم فشار روی شانهٔ بلدها و کارکشته‌هایمان نمی‌کنیم. به‌جای همهٔ این‌ها دعایشان می‌کنیم و سلامتی و موفقیتشان را از خدا می‌خواهیم. 📌دشمن را گم نکنیم. جبههٔ خودی و غیرخودی را اشتباه نگیریم. شرّ مطلق این عالم، اسرائیل است که باید از صحنهٔ روزگار محو‌ شود. ✍️ 🗒️@HamQalam @AFKAREHOWZAVI
. از مُخَیِّم الشاطی تا زعفرانیه ✍طیبه فرید توی دانشگاه ادبیات خوانده بود.شعرهای نزار قبانی را از بر بود.یک آدم معمولی که سال ها ادبیات خوانده توی خوش‌بینانه‌ترین حالت، نویسنده معروفی می شود.البته اگر تا پیش از آن عاشق دختری نشده باشد. عشق آدم را استثمار می کند و دست و پایش را می بندد و بی آنکه زورش برسد قاعده حب الوطن من الایمانش را دور می زند و زیر آبی می رود.مثل عشق روزنامه نگار فلسطینی به ریتا دختر یهودیه.که عاقبت جاسوس صهیونیست ها از آب درآمد. توی دانشگاه،ادبیات خوانده بود و شعرهای محمود درویش را از بر بود اما دانشجویی که مادرش او را توی مخیم الشاطی به دنیا آورده، با دانشجویی که از جنگ مهاجرت کرده و یک گوشه آرام لم داده ،فنجان چایش را جلو لبش گرفته و هی فوت کرده و هی هورت کشیده و دست اخر هویت مادرزادی اش را با هر پُک سیگار توی غزل‌هایش دود داده خیلی فرق دارد. توی دانشگاه‌،ادبیات خوانده بود و شعرهای معین بسیسو را از بر .اما مخیم الشاطی تا خِرتناق توی جنگ فرو رفته بود.توی جنگ حلوا قسمت نمی کنند.زاویه دید متولدین اردوگاه با پنجره ای که بقیه آدم‌ها از پشتش دنیا را می دیدند فرق داشت.درس خواندنشان،مشغله های دانشجوئی شان،آرمان هایشان.همه چیز برای متولدین اردوگاه در دل مبارزه معنا پیدا می کرد حتی عشق. توی دانشگاه ادبیات خوانده بود اما سید قطب را دوست داشت.بیشتر از شعرهای محمود درویش و قبانی و بسیسو. سید گفته بود «به جای نوشتن این همه کتاب، به جای این به جای این همه سخنرانی،به‌جای اداره‏ ی این همه مسجد،حرکتی برای ترویج آرمانتان بزنید .بروید در گوشه‏ ای از دنیا ولو در یک جزیره ‏ای دور افتاده‏ حکومت اسلامی تشکیل بدهید که اثرش از هزاران کتاب، هزاران سخنرانی در ترویج آرمان ها، بیشتر است. توی دانشگاه ادبیات خوانده بود اما با شعر که نمی شد فلسطین را از چنگ اسرائیل بیرون کشید.میدان مبارزه او‌جایی بزرگتر از اردوگاه مخیم و دانشگاه ادبیات بود.باید دوشادوش مبارزانی می ایستاد که آن ها هم شرافتشان را در مبارزه پیدا کرده بودند.مبارزانی مثل شیخ احمد یاسین ،مثل رنتیسی ،مثل قاسم... توی دانشگاه ادبیات خوانده بود.نویسنده معروفی نبود‌.اما همه دنیا او را به آرمانش می شناختند.سید گفته بود شاعرها زیادند بروید خودتان شعر باشید ،بجای نوشتن از مقاومت ،تفنگ بردارید،بجنگید.... متولد مخیم الشاطی بود.پسرهایش شهید شدند.نوه هایش ،خواهرش.خانه اش با خاک یکسان شد.شده بود قلبی که بیرون از سینه صاحبش می تپد. قصیده بلندش داشت شکل می گرفت.مانده بود بیت آخر. توی بیت آخر داشت قرآن‌می خواند که سفیر موشک،دیوار اتاق ساختمان زعفرانیه را شکافت حیف! چیزی تاقله نمانده بود... هوای کوهستان توچال بوی خاک و خون می داد.بوی اردوگاه مخیم.توی دانشگاه ادبیات خوانده بود ولی برای یک مبارز زندگی در شهادت معنا پیدا می کرد. @AFKAREHOWZAVI
درد مشترکی در میان چادرها قسمت اول... ✍زینب نجيب "پدر بهتر می‌داند". سریالی که محبوب نسل دهه‌ی ۶۰ آمریکایی بود و جوِ حاکم در این دوره را به خوبی روایت می‌کرد. فضایی که به جوانان توجه چندانی نمی‌شد و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران، همگی از نسل سالخورده بودند. شاید آن زمان، هرگز تصور نمی‌شد که روزی، فیلم محاکمه‌ی ۷ شیکاگویی ساخته شود و قدرت جوانان برای ایجاد یک تحول، روی پرده‌ی سینما رفته و مورد تحسین مخاطبان فراوانی قرار گیرد. فیلمی که فضای پرالتهاب آمریکا در سال ۱۹۶۸ را به تصویر می‌کشد وجنبش‌های عدالت‌خواهی و اعتراضات دانشجویی در آمریکا را روایت می‌کند. هنگامه‌ای که جنگ ویتنام در جریان است و رئیس جمهور آمریکا، لیندون جانسون، هر روز تعداد سربازان حاضر در جنگ را افزایش می‌دهد و بدون توجه به اعتراضات عمومی در پی سرکوب راهپیمایی‌های مردمی است. گروه‌های مختلفی در میان دانشجویان، سیاه پوستان، هیپی‌ها و… در حال شکل‌گیری است و اعتراض به جنگ و تداوم آن به بهانه‌ای برای ابراز وجود آنها تبدیل شده است. هرچند در این فیلم، داستان به سمت جستجوی عوامل ایجاد آشوب در راهپیمایی‌های صلح‌آمیز پیش می‌رود، اما از ارزش این فیلم برای به تصویر کشیدن نقش دانشجویان در تغییر سیاست‌های دولت آمریکا کم نمی‌کند. اگر روزی آیزنهاور ۷۰ ساله، رئیس جمهور آمریکا و رقیب تمام عیارش نیکیتا خروچف ۶۶ ساله رهبر اتحاد شوروی، بزرگترین تصمیم‌گیران دنیا بودند، اما روزی رسید که جو فریمن، یکی از فعالان جوان دانشجویی دهه ۶۰، در کتابش با عنوان "دهه ۶۰ در برکلی" بااقتدار نوشت: «ما متوجه شدیم کارهای زیادی پیش رو داریم و با تمام وجود می‌خواستیم همه آنها را انجام دهیم.» شاید بتوان فریمن را پدر معنوی دانشجویان معترض امروزِ آمریکا دانست که در مصاحبه‌ای با نشریه پولیتیکو می‌گویند: «دانشگاه معاصر، جایی نیست که الهام‌بخش تغییر یا ساختن فردایی بهتر از طریق آموزش عالی باشد. باید به سراغ سیاست و اقتصاد رفت.» این نشریه در ادامه نوشت؛ آنها درصدند تا خود در این زمینه اقدام کنند، همانطور که پدرانشان. البته آنها اقدام کردند. ۱۸ آوریل ( ۲۹ فروردین۱۴۰۳ ) بود که دانشجویان دانشگاه کلمبیا برای همدردی با آوارگان غزه در محوطه دانشگاه‌ها چادر برپا کردند. چادرهایی که هم محل اقامتشان بود و هم نماد همبستگی‌شان. اما خانم نعمت مینوشه شفیق، استاد مصری‌الاصل و رئیس دانشگاه کلمبیا، به جای اینکه به دخالت پلیس دانشگاه اکتفا کند، و از آن‌ها بخواهد با سازوکاری که مناسب فضای نخبگانی است، قائله را جمع کند، از پلیس نیویورک خواست با اردوگاه چادر دانشجویان، که محلی برای یک تجمع صلح‌آمیز بود، برخورد کنند. که همین منجر به دستگیری 100دانشجوی کلمبیا و کالج بارنارد، از جمله دختر ایلهان عمر، نماینده کنگره آمریکا شد. این، مشت آهنین آمریکا علیه دانشجویان و نخبگان، جرقه‌ای شد، تا دیگر دانشگاه‌ها یکی‌ پس از دیگری صحنه‌‌‌ی برپایی چادرهای همبستگی با مردم غزه شوند و هر روز بر تعداد آن‌ها افزون گردد. بسیاری از کارشناسان، تصمیم رئیس دانشگاه کلمبیا را نه‌تنها غیرحرفه‌ای بلکه احمقانه خواندند. چراکه رفتار پلیس شهری یا به‌عبارتی پلیس ایالتی با دانشجویان، برخورد یک پلیس با یک جنایتکار است. یکی از دانشجویان حاضر در پردیس بارنارد می‌گوید: «دستگیری وحشیانه بیش از 100 دانشجوی طرفدار فلسطین در کلمبیا بدترین اقدام خشونت‌آمیز در محوطه دانشگاه ما، در چند دهه اخیر است. او ادامه داد؛ وقتی در هنگام نوشتن شعارهایمان هستیم؛ دانشجویان اسرائیلی که از آنجا عبور می‌کنند ما را به عبری «حیوان» خطاب می‌کنند، زیرا فکر می‌کنند هیچ یک از ما نمی‌فهمیم. این ناسزای آن‌ها یادآور اظهارات "یوآو گالانت"، وزیر دفاع اسرائیل است که فلسطینیان در غزه را «حیوانات انسانی» می‌نامد. آنها نمی‌دانند با همین نسبتِ مشترک، پیوند ما را با فلسطینیان در همه جای دنیا بازسازی و تقویت خواهند کرد.» یکی از اساتید دانشگاه تگزاس نیز در یک مصاحبه می‌گفت، شعار دانشجویان به هیچ عنوان یهود ستیز نبود و دخالت پلیس سبب ایجاد تشنج شد. در آن مصاحبه افراد دیگری که نه تنها یهودی بودند بلکه اسرائیل‌ستیز نیز نبودند، اذعان داشتند که شعارهای دانشجویان ابداً آزاردهنده نبود. در همان ساعات اولیه تحصن و اعتراض، دانشجویان یک درخواست اصلی داشتند که بدون خشونت مطرح کردند. این درخواست، قطع ارتباط دانشگاه با شرکت‌هایی بود که با سیستم ارتش اسرائیل و سیستم امنیت آن در تماس است. از آن‌جا که اسرائیل، جنگی به راه انداخته، که نه تنها خلاف قوانین بین‌المللی است، بلکه پیامدی جز نسل‌کشی عظیم نداشته است؛ آن‌ها را برآشفته بود. این شرکت‌های آمریکایی به تأمین قطعات تکنولوژی شرکت‌های اسرائیلی مبادرت ورزیده و در تأمین تسلیحات به آنها کمک می‌کنند. @ghalamenajib @AFKAREHOWZAVI
. 📌انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در نظر دارد به معرفی حسینیه‌های تاریخی ایران بپردازد. 🔰معرفی تکیه‌های تاریخی شهر دوستان در هر شهر و یا استانی هستید می‌توانید در این پویش شرکت کنید و علاوه بر معرفی تکیه و حسینیه تاریخی خود از جوایز این پویش بهره‌مند شوید. 📌تهران، تبریز، قزوین، کرمان، کرمانشاه، مشهد، قم و همه ایران... 📌معرفی این اماکن در راستای حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی راهگشاست. 📌مطالب دوستان با نام خودشان به مرور در کانال گذرگاه بارگذاری می‌شود. 📌در پایان ماه صفر به قید قرعه به سه نفر از بهترین معرفی ها، هدیه نقدی تقدیم می‌شود. 📌 یادداشت‌های علمی به صورت خاص داوری می‌شود. 📌مطالب خود را همراه با عکس به آیدی زیر ارسال فرمایید.👇 @tarikh_jz ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🆔کانال معاونت پژوهش https://eitaa.com/jz2602
. 🔶🔹 سلسله نشست‌های «در آستانه‌ی قله» 1️⃣ جلسه‌ی یکم: ریشه‌های ما 🔰 ارائه‌دهنده: استاد محمدعلی‌شکوهیان‌راد 🗓 زمان: شنبه‌، ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳، ⏰ ساعت ۱۷ تا ۱۹ 📍مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه‌ی ۶، سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 ثبت‌نام: @Ketabsal003 @AFKAREHOWZAVI
🔰بانوانی که روزهای ملتهب جنگ تحمیلی را پوشش خبری دادند 🔹خبرنگاران زن جنگی به وسیله ارتباط پیوسته با همه رویدادها، تنش‌ها و درگیری‌ها بار اجتماعی گسترده و وسیع شکل دادن به تصویر ذهنی مخاطبانی که فرسنگ ها دورتر از میدان جنگ هستند را به دوش کشیدند تا فریاد مظلومیت ملت ایران را با گزارش‌هایی جریان ساز به گوش جهانیان برسانند. 🖇 به بهانه روز خبرنگار مروری داشتیم به فعالیت سه تن از بانوان خبرنگار جنگ تحمیلی؛ مریم کاظم زاده، سیده فاطمه میرلوحی، مینو بدیعی. 📢جدیدترین اخبار زنان ایران و جهان در پایگاه خبری تحلیلی جهـــــ🌐ـــــــان بانـــو | @jahanbanou_ir |
«خبر و خبرنگاری» تقویم را باز کردم؛ هفده مردادماه سالروز شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار ثبت شده است. در این لحظه محال است ذهنم یادی از خبرنگاران شجاع و وطن دوست غزه نکند. شاید کارشان خیلی ساده بنظر برسد، جلیقه به تن کردن و میکروفن به‌دست روبروی لنز دوربین ایستادن. اما باید در غزه باشید تا بار مسؤلیت و سختی را درک کنید. بیاید برای لحظاتی چشمان خود را بسته و تصور کنید، زیر بمباران و موشک‌های دشمن با صداهای نهیب و آسمانی سراسر غبار گرفته که راه تنفس را بر خلایق بسته است و مرگی که هرلحظه به تو نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود، باید دوام بیاورید نه برای ادامه حیات خویش و رسیدن به آرزوها بلکه برای مخابره عمق فاجعه و صحنه‌ها و لحظات دردناک پس از بمباران، باید با دیدگان خود ببینید و دقیق با جزئیات و موشکافی تعداد شهدا و مجروحین را به مردم دنیا منتقل کنید. به راستی دقیقا کدام مردم دنیا؟ همان‌هایی که در همسایگی غزه هستند و صدای کودک کُشی‌ها را که بلندتر از صدای موشک‌هاست بایکوت می‌کنند! یا آنانی که انسان نمایانی هستند‌ با فطرتی پست و خبیث! یا رجال دینی هم‌چون سران و پادشاهان عرب که گزینه سکوت را برگزیده‌اند، و رجال سیاسی که از سیاست فقط کُت و شلوار اتو کشیده به تن کردن را آموخته‌اند و سراپا برای سرکرده «باند قاتل و جنایتکار» خود دست می‌زنند! آن‌ها نمی‌دانند که پس از هرقطره خونی که از یک فلسطینی می‌چکد، بذر امیدی جوانه می‌زند. و نمی‌توانند این استواری و مقاومت را درک کنند که هر مسلمانی که در غزه نفس می‌کشد تا آخرین نفس خویش می‌گوید جانم فدای فلسطین، جانم فدای مقاومت! فلسطین درمیان امت‌های مسلمان از سوی خداوند برگزیده شد تا «کانون وحدت مسلمین» باشد. گرچه بهای طوفان الاقصی سنگین است و کودکان و زنان زیادی قربانی این جنگ شدند. اما اکنون که دو رهبر بزرگ شیعی مذهب، خونخواه رهبر سنی مذهب شدند به این معناست که اخوت و یکپارچگی مقابل دشمنان اسلام و مسلمین ما را به قله می‌رساند و دشمن را از کرده خود پشیمان می‌سازد. الحمدلله که خداوند دشمنان ما را از جاهلان و احمقان زمانه قرار داد، آنان حتی نمی‌دانستند کجا و چگونه یک رهبر قدرتمند و نامدار را ترور کنند و بشدت دچار خطای محاسباتی شدند. درواقع نمی‌دانستند تاوان «درخانه» مهمان را شهید کردن چیست؟! خبر شهادت بازتابی قوی داشت اما خبرنگاران و مجاهدان مقاومت در غزه با صلابت به کار خود ادامه می‌دهند، و همان‌طور که مهمان عزیز ما فرمودند: «إذا غَاب سیدٌ قامَ سید». نصرٌ من الله و فتح ٌ قریب ✍🏻سیده ناهید موسوی @AFKAREHOWZAVI
بسم‌الله و لله الحمد آن‌گاه که شش‌باره عمه شدم.. ✍زهرا نجاتی خانواده، حس خوبی است که بیش از تمام کشورها به لطف انقلاب و اسلام عزیز، در کشور ما لمس می‌شود، نعمتی که در خیلی کشورها به اسم آزادی، در کشورهایی به نام فمنیسم، روی آن خط کشیدند اما به لطف اسلام و انقلاب، در کشور ما، مقدس است. دشمن تمام تلاشش را میکند که با تخریب جایگاه زن و مرد در خانواده و نشر اکاذیب فمنیستی و تخریب جایگاه مادر و زدودن مفاهیم اسلامی مثل احترام به همسر و حق او،این داشته عظیم را ازما بدزدد. امشب خداوند به خانواده ۲۴ نفره ما، فرزند جدیدی عنایت کرد، ششمین فرزند تک برادرم که خداوند تک بودن او را به‌ واسطه پسرانش، جبران کرده. مادری و پدری که فرزندان بزرگشان را در حدود و استانه ۲۰ سالگی عروس و داماد کرده‌اند و با خط کشیدن روی باورها و رسوم غلط جامعه، فرزندششم را در آستانه پدربزرگی و مادربزرگی بیاورند. حقیقت این است که جامعه با خانواده‌های خوب آباد می‌شود و هرقدر آیندگان ما بیشتر با نیت خالص و به نیت کادرسازی برای ظهور به دنیا بیایند، شش هیچ جلو خواهند افتاد. راستی اگر زنان فلسطینی، به اندازه زنان ایرانی، برای فرزندآوری تعلل می ورزیدند، در کشاکش ۷۵ سال، نسل کشی، چیزی از نسل مسلمان در آن منطقه باقی می ماند؟ و باز راستی، اگر بنا به فداکاری باشد، چه فداکاری و سربازی‌ای برای مام میهن و برای مولایمان، شیرین‌تر و دلکش‌تر و جذاب‌تر و زیباتر از فرزندآوری؟! وان یکاد و چهارقل را بی زحمت فراموش نکنید! @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از کیمیا تا مبینا امروز بار دیگر دختر جوان ایرانی، برای دومین بار در تاریخ ایران، مدال برنز المپیک فرانسه را در رشته تکواندو کسب کرد. و بعد با گفتن:« عهدی با امام زمان عجل الله بستم که با دریافت مدال، این مدال را به مردم شریف ایران و به آقا امام زمان عجل الله تعالی تقدیم کنم.» دل مان را شادتر و رنگ مدال را در ذهنمان رنگی تر کرد. در میان شادی و سروری که داشتم. یادم به کسب اولین مدال برنز توسط کیمیا علیزاده در المپیک ریو 2016 افتادم. بانویی 18ساله که بعد از کسب این مدال به شدت مورد توجه قرار گرفت و هدیه های بسیاری دریافت کرد. اما، بعد از مدتی خبر مهاجرت کیمیا، با بهانه ای واهی تیتر اول خبرگزاری ها شد. از بعد از آن توفیقی بزرگ چون المپیک برای او حاصل نشد. مثل سایر ورزشکارانی که مهاجرت کردند و امتیازی کسب نکردند. امشب ضمن تبریک به مبینا نعمت زاده می گویم: تا زیر پرچم ایران هستید، غیرت ایرانی در رگتان است و دعای مردم ایران پشت راهتان، پیروز میدانید. امیدوارم پای عهدتان با امام زمان عجل الله همچنان بمایند. به امید کسب مدال های خوش رنگ تر در المپیک های بعدی🍃 ✍🏻مریم زارعی @AFKAREHOWZAVI
. دختران ایران (قسمت اول) سخنی به مناسبت افتخار آفرینی بانوان این سرزمین: ✍🏻مریم زارعی ۱.در فرایند مهاجرت نخبگان و ورزشکاران، تفکیک دو نکته مهم است: اول توانایی ایران در پرورش نخبگان و ورزشکاران. چیزی که در سال های قبل از جمهوری اسلامی، کمتر دیده می‌شد یا اصلا وجود نداشت. دوم توانایی یا عدم توانایی در نگهداری نخبگان و ورزشکاران. اینکه جمهوری اسلامی ایران توانایی پرورش استعدادهای علمی، ورزشی را دارد، بی شک غیر قابل انکار است. جوانانی که در این مرز و بوم رشد می‌کنند و توانایی کسب امتیاز بالا در آوردگاه‌های مهم جهانی را دارند. به دلیل اینکه آسیب شناسی یک مشکل باید از درون خودمان شکل بگیرد، بایسته است به دنبال این مهم بود که چرا جوانان ما، بعد از کسب مهارت و علم از ایران خارج می‌شوند؟ حتی در مواردی با لگد پراکنی نسبت به جمهوری اسلامی، خاک وطن را ترک می‌کنند؟ در کدام مورد نقطه ضعف داریم که موجب این مسئله می‌شود؟ در رسیدگی مالی به نخبگان و ورزشکاران؟ در پرورش روح معنوی و اعتقادی آنان؟ در عدم جذب حداکثری و خط کشی های واهی؟ و یا در اثر آموزش‌های ناکارآمد در آموزش و پرورش که عرق ملی را در جان فرزندان‌مان نمی‌نشاند؟ و یا پیروزی دشمن در ایجاد جنگ روانی و خودتحقیری نسبت به ایران و ایرانی در رسانه ها؟ ۲.کیمیا علیزاده بعد از کسب اولین مدال المپیک، مورد توجه و استقبال بسیارِ مسئولان قرار گرفت؛ اما او به دلیلی که هنوز مشخص نشده است، از ایران خارج شد. تقریبا همه ،حتی خود کیمیا می‌دانند که دلیلی که در بیانیه آورد، دروغی بیش نبود چرا که اگر راست بود و ایران، زنان خود را سرکوب می‌کرد، امثال کیمیا و مبینا و ناهیدها نباید به آوردگاه مهم المپیک، دست پیدا می‌کردند. ۳.با مختصر مطالعه‌ی تاریخ معاصر ایران، متوجه خواهیم شد که جمهوری اسلامی ایران، تنها حکومت ایرانی است که بیشترین اهتمام و توجه را به زن داشته و دارد. هم شرایط تحصیلی و ورزشی و هنری زنان را فراهم کرده است و هم به زن به عنوان فردی موثر در مسائل سیاسی، اجازه ی حق رأی داده است. چیزی که حتی در انقلاب مشروطه درباره‌ی زنان اتفاق نیفتاد.* با وجود آن‌که بانوان در شکل‌گیری این انقلاب نقش پررنگی داشتند! ۴.فرق مبینا و ناهید، با کیمیا در این است که مبینا و ناهید برای پرچم کشورشان تلاش کردند وگرنه چه کسی تمایل دارد دختر و ناموسش در دست دیگران بیفتد و از این بابت خوشحال باشد؟! حالم چو دلیری ست که از بخت بد خویش در لشکر دشمن پسری داشته باشد سخت است پیمبر شده باشی و ببینی فرزند تو دین دگری داشته باشد. ... ➖➖➖➖ *در انقلاب مشروطه زنان حق رأی نداشتند فقط طبق فرمان مظفرالدین شاه قاجار، مجلس شورای ملی می بایست از منتخبین شاهزادگان، علما، قاجاریه، اعیان، اشراف، ملاکین، تجار و اصناف تشکیل گردد.(صفایی، ابراهیم(1381) تاریخ مشروطیت به روایت اسناد، تهران، ایران یاران، صص 247-248) @AFKAREHOWZAVI
💢 جزیــــــــــره وحشت این مدل حرف زدن را برای چندمین بار بود که ناخواسته واقعاً ناخواسته می‌شنیدم. خیابان عریض روبه‌رویم و آفتاب داغی که مغزم را به جوش آورده و حسابی فیتیله حوصله‌ام را بالا کشیده و سرریز کرده بود، بی آنکه بخواهم پایم را در سرزمینی باز کرد که زنی تنها وسط خیلی از چه کنم ها گیر کرده بود. خلوتی و نبودن رفت و آمد بعدازظهر یکی از گرم‌ترین روزهای تابستان، جایی برای گوش تیز کردن نگذاشته و خیلی راحت حرف‌های حتی آن طرف خط تلفن زن کنار دستم را روانه گوش و سپس قلبم می‌کرد. عنوان شیرین برای کاری زشت. زشت به معنای واقعی کلمه نه از زشت‌هایی که برای ترساندن به بچه‌ها می‌گوییم، نه‌. بغض در گلویش ریشه کهنه‌ای داشت با لرزش ریزی که وسط کلماتش می‌پرید به آن طرف خط جواب داد: ـــــ نمی‌دونم گفتم که اصلاً قرار نبود این جوری باشه، من فقط دنبال امضا گرفتن برا اون پرونده کوفتی وام بودم. ادامه مطلب⬇️⬇️⬇️ 🌐https://btid.org/fa/news/317152 @AFKAREHOWZAVI
. «موشک ها درست به هدف خورده اند» ✍🏻 فاطمه‌ شکیب‌رخ تلویزیون در حال پخش صحنه هایی از پاسخ به حمله اسرائیل بود، یکی از حاضران دورهمی پوزخندی زد، دیگری زیر لب گفت؛ بیابان زدن که افتخار ندارد! همان اولی لبخندش را قطع کرد و گفت تمام ‌توانشان، زدن عین الاسد بود، سردارشان را زدند؛ این ها هم به چراغ سبز آمریکا، چند تا موشک پرتا‌پ کردند و انتقام سخت گرفته شد! بار اول نبود که چنین سخنانی را می‌شنیدم، در فضای مجازی پر است از همین جنس، سخنان بی‌اساس که حتی بحث بر نمی‌تابد! اما این‌بار در یک جمع خودمانی که اتفاقا همه خود را دلبسته‌ی انقلاب هم می‌دانند، این سخنان تکرار شد! تمام وجودم فرو ریخت، بیشتر از آنکه انگیزه پاسخ داشته باشم؛ به این می‌اندیشیدم که چه شد این‌گونه رسانه را به میدان دشمن باختیم که اکنون در یک جمع باورمند انقلابی هم، چنین دیدگاه نادرستی، نسبت به مهم‌ترین اتفاقات تاریخ انقلاب، رسوخ کرده است! خودم را جمع کردم، با صدایی رسا گفتم؛ اگر چنین است که می‌گویید و تمام موشک‌های ایران، چنان یک پرتاب آزمایشی بوده است؛ پس چرا اسرائیل و آمریکا در سرزمین ما رژه نمی روند؟! این وضعی که شما برای کشور قائلید؛ بیشتر شبیه یک جزیزه ی متروکه مستعمره هست! این‌بار پاسخ جالب‌ و عجیب‌تری شنیدم؛ گفتند مصلحت می‌بینند که ایران ‌باشد و اگر اراده می‌کردند، ایران از زمین، محو شده بود!! رگ غیرتم به جوش آمد؛ خواستم داد بزنم، دیدم بی‌فایده است؛ مسیر بحثم را عوض کردم، گفتم حرف بی‌سند باد هواست؛ بفرمایید مدرک و دلیل‌هایتان برای ادعای این مصلحت چیست؟! پاسخی نشنیدم. سوالم را دوباره تکرار کردم و باز پاسخی شنیده نشد! اصلا پاسخی نداشتند که بگویند؛ زیرا منابع خبری این روزهای بسیاری از جوانان ما، خبرسازان فعال در تلگرام و اینستگرام هستند! برایشان توضیح دادم که ضربات نظامی ایران بر پیکره ی اسرائیل و آمریکا چه بوده، گفتم کمترین نتیجه‌اش، درهم‌ شکستن قدرت شکست ناپذیری اسرائیل و آمریکا در جهان بود و همین که تاکنون مقاومت در منطقه باقی است و در برابر ظلم توان ایستادگی دارد؛ یعنی موشک ها درست به هدف خورده اند! اشاره کردم به حمله اتمی آمریکا به ژاپن که با وجود آن کشتار تاریخی، جهان‌ اقدام خاصی علیه آمریکا انجام نداد؛ ولی در حال حاضر توان چنین اقدامی نه از باب مصلحت، هرگز علیه ایران وجود ندارد؛ زیرا که از قدرت نظامی و ‌مقابله به مثلِ ایران هراس دارند! گاهی به این می اندیشم که گفتگوی کمرنگ ما با نسل جدید، عواقب خوبی ندارد؛ با آنکه می‌دانیم، چرا این موضوع برای ما مهم‌ نمی‌شود! نکند ما هم در بخشی از زمین بازی دشمن ناخواسته وارد شده‌ایم و از آن غفلت می ورزیم! @AFKAREHOWZAVI
♨️ امروز سالگرد وفات شاعر فلسطینی است. او شاعر شناخته‌شده فلسطینی است که این روزها باعث می‌شود بیشتر یاد او و شعرهایش بیفتیم. درویش در گفت‌وگویی که با روزنامه فرانسوی لیبراسیون داشته گفته بود: «شعر با سلاح جنگی به مصاف جنگ نمی‌رود، بلکه با موشک‌های بلاغی هواپیماهای جنگی را ساقط می‌کند.» 👈🏻 موضوع اصلی در شعر‌های درویش مفهوم است. برای همین در میان حامیان فلسطین در سراسر جهان چیزی شبیه به یک قهرمان شناخته شده و هر جا اشعارش خوانده شده هم با احترام زیاد و ستایش از آن استقبال می‌شود. ویژگی‌های شعر محمود درویش: ▪️ تلفیق عشق به وطن و مبارزه: شعرهای درویش، عشق عمیق او به فلسطین و مبارزه بی‌امان برای آزادی آن را به تصویر می‌کشد. ▪️زبان ساده و تاثیرگذار: او از زبانی ساده و روان استفاده می‌کرد که به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کرد. ▪️ تصویرسازی قوی: تصاویر شاعرانه و قوی، خواننده را به عمق شعر می‌کشاند و او را درگیر احساسات شاعر می‌کند. ▪️ موضوعات سیاسی و اجتماعی: شعرهای درویش علاوه بر جنبه‌های عاشقانه و عاطفی، به مسائل سیاسی و اجتماعی نیز می‌پرداخت و به نوعی آینه تمام‌نمای مبارزات فلسطینیان بود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
✳️به پای قدم های "زائر" ✍زینب سید میرزایی 🔹کوله پشتی، چمدان ، ساک، به همراه یک دنیا اشتیاق و عطش و کشش، همراهان زائران اربعینند. 🔹 و زائر همان عاشقی است که پا ،در جاده طلب می گذارد وبه سمت مطلوب و محبوب، می دود بال می گشاید. 🔸چشمان زائر ازاشتیاق دیدار برق می زند. او آن گنبدهای طلایی را سالهاست که در چشمانش قاب کرده است . 🔹زائر عاشق که باشی درک می کنی چه می گویم. 🔸 جاده اربعین طریق القدس است راه استجابت دعا برای ظهور. 🔹حواست باشد شاید عزیزی در کنارت قدم بردارد که به نیت ظهورش، گام بر می داری. 🔹 شاید با محبوبی چشم درچشم شوی که چشمانت برای غیبتش اشکبار است. 🔸 شاید با دلربایی هم کلام شوی که: " دلت را کوچه گردواژه ها در صبح های جمعه کرده ای و خوانده ای که" این الخیره بعد الخیره" 🔹 پس ادب حضور را به جا آور وبه سلامت گام بردار . 🔸 زاِئر عاشق ! 🔺 چه زیبا همراه حضرت جبل الصبر زینب کبری گام برداشته ای برای رسیدن به حسین علیه السلام. 🔹چه نیکو، راه را برگزیده ای . خستگی پاهایت، رنج عاشقانه سفرت چقدر خریدنی است. 🔸 یادت باشدقدمهایت را که نذر ظهور کرده ای به نیابت ازمسلم امام زمان(عج) برداری که زیارتت ستاره باران برکات خواهد شد. 🔹 زندگیت به عشق اباعبدالله آباد. ای زائر عاشق! اللهم ارزقنا فی الدنیا زیاره الحسین و شفاعته فی الآخره @AFKAREHOWZAVI
. دختران ایران (قسمت دوم) ✍🏻مریم زارعی ۵. رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در شکل‌دهی به افکار عمومی و ایجاد تصویر ذهنی از کشورها دارند. در بسیاری از موارد، رسانه‌های خارجی تلاش می‌کنند تا تصویری منفی از ایران و ایرانیان ارائه دهند. این جنگ روانی می‌تواند تأثیر زیادی بر روی جوانان داشته باشد و باعث شود که آن‌ها احساس خودتحقیری کنند و به دنبال ترک کشور باشند. ۶. آموزش و پرورش نقش کلیدی در شکل‌دهی به هویت ملی و عرق ملی دارد. اگر سیستم آموزشی نتواند این احساس را در دانش‌آموزان تقویت کند، احتمالاً آن‌ها در آینده به دنبال ترک کشور خواهند بود. ۷. یکی از دلایل اصلی مهاجرت نخبگان و ورزشکاران، عدم حمایت مالی و معنوی کافی است. باید به دنبال راهکارهایی باشیم که این حمایت‌ها را افزایش دهیم و شرایط بهتری برای نخبگان و ورزشکاران فراهم کنیم تا آن‌ها احساس کنند که در کشور خودشان ارزشمند هستند و می‌توانند به اهداف خود برسند. ۸.متزلزل بودن بنیان های اعتقادی یکی دیگر از عوامل مهاجرت نخبگان و ورزشکاران است. ۳۲نهاد فرهنگی در کشور وجود دارد که غالبا منفعل عمل میکنند. این نهاد ها می توانند در شکل‌دهی به هویت ملی و عرق ملی جوانان اثر گذار باشند.تا آن‌ها احساس کنند که در کشور خودشان ارزشمند هستند و می‌توانند به اهداف خود برسند. در آخر از همه ی دغدغه‌مندان عرصه های مختلف، خصوصا دغدغه مندان عرصه‌ی فرهنگی، تقاضا می کنم که بیشتر به این مسائل اهمیت دهند. تک تک جوانان با هم هستند که ایران را می سازند.🇮🇷 @AFKAREHOWZAVI
. کان زهوقا ✍زینب رضوی اگر این است تاثیر شنیدن، شنیدن کی بود مانند دیدن؟ دوباره و دوباره اشک، صدای روضه خوان در ذهنمان می‌پیچد، گوشواره،کتک،ضجر،گریه های بی‌امان، جاماندن و کنیزی، سر حسین. سال هاست با این روضه ها زندگی کردیم و قد کشیدیم. اما گاهی اوقات در ذهنمان، زنگ بزرگی به صدا در می آمد و سوال بزرگی خودنمایی می‌کرد، سوالی که از اعماق قلب سوخته‌مان برمیخواست. مگر میشود؟ هرچه نباشد، آدم هست، قلب دارد، دختر سه‌ساله و اینهمه ضجر؟ زجر و اینهمه شقاوت؟ خوب... شاید تاریخ یکجا خطا رفته و گیر اغراق افتاده. دوباره صدای روضه خوان در کوچه های ذهنمان می‌پیچد و دوباره و دوباره حیرت از اینهمه حیوان‌صفتی. سال ها می‌شنیدیم اما نمیفهمیدیم. میشنیدیم اما سختی های رقیه فرای درک ما بود و ما مجبور می شدیم به شنیده ها بسنده کنیم و اشک بریزیم. اما بالاخره دیدیم. دیدیم چشمه ای از سختی های کربلا و شام را. اینبار از گوشه کناره های فلسطین. دیدیم. دیدیم و فهمیدیم بغض صدای روضه‌خوان را. دیدیم و فهمیدیم اشک‌ها و یارب های طفل فلسطینی را. دیدیم و اشک ریختیم با اشک های دخترکی که آرزو می‌کرد، کاش من هم با پدر و مادرم، با برادران و خواهرانم رفته بودم و این روزهارا نمی‌دیدم. دوباره پلک می‌زنم و باز صدای روضه‌خوان، دوباره گریه‌ها و اصرار‌های رقیه به بابا و بازهم روضه تنهایی و جاماندن. روضه‌خوان می‌گفت: هرکس صدای گریه‌هایش را می‌شنید، می‌پرسید چه شده که دختر کوچکی این‌چنین گریه می‌کند؛ روضه خوان می‌گفت از زن غساله و حیرتش: مگر این دختر چه بیماری داشته که اینچنین کبود و سیاه است؟ می‌گفتند چه شده که دختر کوچکی دور از دیارش مدفون است؟ آری رقیه تنهایی و فراق پدر کشید و چشم فروبست اما از همان زمان شد سفیری دیگر برای کربلا. رقیه با گریه‌های جان‌سوزش جان عالمیان را سوزاند و پیام حسین را در جهان فریاد زد. فریاد زد که حسین مظلوم بود و دشمنانش ظالم‌ترین مردمان روزگار. رقیه در دیار غربت چشم از جهان فروبست تا چشمان مارا باز کند و اینک رقیه های غزه شده‌اند ادامه دهنده راه رقیه‌بنت‌الحسین. اگرچه یا بر اثر حملات صهیونیست‌ها شهید می‌شوند یا با دیدن تکه‌تکه شدن والدین خود جان می‌سپارند. آنها می‌میرند و آرام می‌گیرند اما صدایشان در سراسر عالم طنین‌انداز می‌شود. می‌میرند و عالمی را زنده می‌کنند. آنها می‌روند اما مردمانی در قلب آمریکا و گوشه‌گوشه‌های اروپا به حمایت از آنها به پا می‌خیزند. همان مردمانی که سیاست‌نامردانشان، با اسرائیل سر در یک آخور دارند. آری آنها می‌میرند و پیام حسین را به تمام دنیا مخابره میکنند. و به عالم می‌رسانند:«ان الباطل کان زهوقا» @AFKAREHOWZAVI
. ✳️ در آغوش سر : ✍زینب سادات سید میرزایی 🔺دختر شهیدمدافع حرم شهید صدر زاده:" بهش میگم زود بیا بعد دیر میاد شبا نمی تونم بخوابم" 🔹سکوت شب و اندوه بی پدری و غم دلتنگی حس مشترک همه رقیه هاست. 🔹شب‌های بیقراری شکوه های تنهایی. ...... خوب گوش کنید از اعماق زمان صدای رقیه به گوش می رسد و درست مثل فعل ماضی نقلی اثر آن تا امروز باقیست. 🔸 خوب بشنوید صدای رقیه را!! " بابایی مهربونم از وقتی رفتی . آدم بدا تند تند مارو کتک زدن . عمه که بغلم می کرد عمه رو هم کتک می زدن . 🌹 بابایی مهربونم! دلم برات تنگ شده بود تا می اومدم سرتو نگاه کنم بازم آدم بدا منو می زدن. 💐 چه خوبه که اومدی پیشم . چون دخترای اینجا فکر می کردن بابا ندارم. 🔹دستتو بده! دستتو بده بابایی !بیا بریم پیش دخترا تا ببینن. بابای قشنگ منو .ببینن بابای مهربون منو. " 🔸این‌حال خوش لحظاتی،بیش،نبودو رقیه ازخواب پرید و سرزمین دلش،طوفانی شد و آسمان چشمانش بارانی . صدا که به گوش اهریمن رسید صدای بیدار گر رقیه را تاب نیاورد و اینک سر پدر بردامان سه ساله بود .... 🔸برعکس روزهایی که رقیه سربردامان ابا عبدالله الحسین علیه السلام می گذاشت و اندکی بعد رقیه در آغوش سر، آرام گرفت. ✳️ امروز رقیه ها به تعداد پدران شهیدشان تکثیر شده اند و در همین شهر های پر ازازدحام زرق وبرقها، دلتنگ پدرند. ✳️رقیه های شهدا را درخرابه های فراموشی و روزمرگی هایمان رها نکنیم. ✳️ امروزرقیه های فلسطینی گاهی در آغوش پدر وهمزمان با او پر می کشند . فلسطین را تنها نگذاریم. ‌ 🔸رقیه دستان کوچک و کودکانه دارد. اما می تواند دست دختران‌مان را بگیرد و اوج سعادت بالا ببرد. 🌼 دین و دنیای دختران‌مان را به ضریح نگاه رقیه س پیوند بزنیم. @AFKAREHOWZAVI
«أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ» غزه ی امروز، یک معیار سنجش برای فهم انسانیت است؛ همان فهم ترسناکی که ما را از هم زیستی در کنار موجوداتی انسان نما، آگاه می کند! از انسانیت می گویم، یکی از ویژگی‌های آدم چهارپا که با حساب‌های مادی، جور در نمی‌آید! برای تفکیک انسانیت از عنوان انسان، توصیف ها گفته اند؛ مانند آنکه، انسان چیزی است و انسانیت چیز دیگری! همانطور که حیوان یک عنوان حیوان دارد و صفات و ویژگی هایی مانند درندگی یا اسب بودن را! قصه به بیراهه نرود، راستی دنیا آنقدر که گفته بودند؛ دوست داشتنی نبود! یاد فرشتگان افتادم، به خداوند اعتراض کردند که خدایا، چرا انسان هایی را می آفرینی که خون هم را می ریزنند! و خداوند حکیم به آنها پاسخ داد، بر چیزی که به آن علم ندارید سخن نگویید! عرض می دارم، ای دادرس مظلومان، ما نیز مانند فرشتگانت، علم به چرایی ابقای ظلم مطلق، در ملک پادشاهی تو نداریم! اینکه چرا آه مظلوم، هنوز نفس ظالم‌ را نبریده است را نمی دانم! و باز نمی دانم که چرا در بین چهارپایانی که خلق کردی، انسان‌نما بسیار است و انسانیت کم! و بازهم نخواهم فهمید که چگونه در این دنیای پر از ظلم و جنایت، هنوز زنده مانده ام! تنها چیزی که می دانم، علم بر راستگویی وعده نجات توست؛ پس خویشتن را با همین منطق الهی، آرام می کنم؛ تا روزی که عدالت تو را در حق مظلومان این عالم به تماشا بنشینم! ✍🏻 فاطمه‌ شکیب‌رخ @AFKAREHOWZAVI
براعت استهلال حسنی ✍️نجمه صالحی براعت استهلال در فارسی خوش آغازی و حسن ابتدا نام دارد یعنی سخنران، مقدمه‌‌ی سخن را چنان شیوا و جذاب بگوید که شنونده را برای شنیدن باقی آن تشویق کند و در جریان اطلاعات مرتبط با موضوع قرار دهد. استفاده از این شیوه از عصر جاهلی تا عصر اموی معمول بوده و امام حسن مجتبی علیه‌السلام نیز به عنوان یک راهبر و خطیب ماهر، از این شیوه بهره می‌بردند. آن حضرت بعد از اميرالمؤمنين علیه‌السلام دومین شخصیتی است که در کتب تاریخی بیشترین خطابه از ایشان ثبت شده و با اندک تأملی در محتوا و صورت ادبی خطابه‌ها، شرایط سخت و حساس دوران سبط اکبر علیه‌السلام قابل تشخیص است؛ البته طول خطبه‌های ایشان، متناسب با حال مخاطب و شرایط زمانی مختلف، متغیر است. به عنوان نمونه، معاویه در مجلسی پس از تحمیل صلح بر حضرت، برای اینکه بخواهد شأن امام حسن علیه‌السلام را در بین مردم بکاهد، ایشان را دعوت به خطابه کرد و چون "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد" امام علیه‌السلام چنان خطبه‌ای ایراد نمودند که در صفحات تاریخ به یادگار مانده است. هر چند آشکار است که خطبه با هدف سیاسی و تبیین وضعیت نابسامان اجتماعی مسلمانان ایراد شده ولی سرشار از مباحث توحیدی صفات خداوند و رضا به قضای الهی بوده و از طرفی جایگاه امامت و جایگاه اهل بیت علیهم‌السلام محور توحید معرفی شده است. در این خطابه، امام علیه‌السلام اشاره می‌کنند نه تنها توحید و امامت دو روی یک سکه‌اند بلکه خلافت و حکومت نیز حق انحصاری اهل بیت علیهم‌السلام است. خطابه‌ی حضرت، علاوه بر آراسته بودن به زیور براعت استهلال، مزین به حسن ختام نیز بوده و این همان انسجام بافت عبارات منطبق با عالی‌ترین مهارت‌های سخنوری در زبان عرب است که کریم آل طه علیه‌السلام از آن برخوردار بود. پ.ن۱: هفتم صفر به روایتی شهادت امام حسن علیه‌السلام، است که البته برخی اساتید محقق از نظر تاریخی آن را نادرست می‌دانند! به نظرم فرقی ندارد سال‌روز شهادت کدام روز باشد، هر دو را محترم بداریم! به احترام اولین عصاره و گل زندگی خانواده آسمانی، امیرالمومنین علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، به یاد سبط اکبر، امام حسن مجتبی علیه‌السلام! پ.ن۲: نمونه سخنان امام حسن (ع) از هنگام صلح تا کناره گیری از خلافت ویراستی نویسنده @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💢 از عروس کردن بحرین تا گذاشتن داغ بر دل صدام ✍نرگس ایران‌پور مرداد سال ۱۳۵۰ است. تقویم روزهای غم باری را نشان می‌دهد که گوشه‌ای از خاک کشور را عروس کرده و به حجله گاه غارت فرستاده‌اند. بحرین چهاردهمین استان از ایران بود که به دلیل ضعف و ناتوانی پهلوی و به دلیل ترس از جنگ و هجمه غربی‌ها با عقب‌نشینی آشکار تهران و بدون ذره‌ای مقاومت، از کشور جدا شده و جالب است، شخص اول مملکت اولین کسی بود که این استقلال را تبریک گفته و آن را به رسمیت شناخت. هویدا نخست وزیر وقت، در سخنی گفت: «بحرین دختر ایران است و وقت آن رسیده شوهر کند و اگر چنین نشود باید با بیگانگان در منطقه بجنگیم!» ادامه مطلب⬇️⬇️⬇️ 🌐https://btid.org/fa/news/279114 @AFKAREHOWZAVI
. عزادار حقیقی ✍ چمن‌خواه امام حسین(علیه‌السلام) فرمودند:«من کشته‌ی اشکم و هیچ مؤمنی مرا یاد نمی‌کند؛ مگر آنکه از برای مصیبت‌هایم، گریه می‌کند.» عزاداری برای ائمه اطهار(علیهم السلام)، به خصوص امام حسین (علیه‌السلام)، نه تنها شیعیان، بلکه برای آیین‌های دیگر هم از اهمیت خاصی برخودار است. قدرت سازندگی و آثار یک عزاداری صحیح و منطبق با هدف اصلی قیام سیدالشهدا(علیه‌السلام) به قدری زیاد است که اگر عزاداران از این وسیله استفاده کافی و صحیح را ببرند، مانع نفوذ آفات در آن می‌شوند. عزاداران مانند مؤمنان، دارای درجاتی هستند که میزان قرب آنان را به معصومین(علیهم‌السلام) نشان می‌دهد؛ گرچه تمامی درجات دارای اجر و ثواب می‌باشند. درجه‌ی اول: شخصی از مصیبت وارده به امام حسین غمگین و ناراحت می‌شود، بدون اینکه این ناراحتی را نشان دهد. این پایین‌ترین درجه است. در زیارت وارث چنین آمده است:«خداوند لعنت کند امتی را که تو را کشتند و به تو ظلم کردند و خدا لعنت کند امتی را که خبر چنین جنایتی را شنیدند و به آن راضی شدند. درجه دوم: در این مرحله عزادار غم و نارضایتی خود را به شکل‌های گوناگون از قبیل: گرفتگی چهره، گرفتن حالت بغض، گریه کردن، پوشیدن لباس عزا و به سینه زدن و...بروز می‌دهد. در این درجه هم پیروان دیگر آیین‌ها وجود دارند. درجه‌ی سوم: شیعیان در این درجه، بیشترین نفرات هستند. عزادار نفرت خود را نسبت به عاملین مصیبت و جنایت در حق سیدالشهدا(علیه ‌السلام) و یارانش و به طور کلی همه معصومین اظهار می‌کنند و بر آنها لعن و نفرین نثار می‌کنند. آنچه موجب پیشرفت عزادار از درجه دوم به درجه سوم شده است. شناخت وی نسبت به ائمه(علیهم السلام) می‌باشد. از آفت‌های عزاداری می‌توان به حذف شدن عنصر معرفت از عزاداری‌ها و محوریت، مسائل عاطفی و تکیه بر ظواهر است. اصلی‌ترین آفت این است که عزادار بدون شناخت کامل دقیق از مسئله عاشورا بخواد به آن عمل کند و عزاداری برای او همچون دیگر عبادات دینی، یک عادت شود. امام صادق (علیه‌السلام) در این مورد فرمودند:«خداوند هیچ عملی را جز با شناخت نمی‌پذیرد». درجه‌ی چهارم: در این درجه که از آن شیعیان است. فرد بیشتر دوست دارد در مورد معصومین بداند و به همین خاطر به سراغ منابع و کتاب‌هایی در این باب می‌رود تا آگاهی‌های خود را بالا ببرد و یا پای سخنرانی‌های پرمحتوا و ارزشمند می‌نشیند. مهم‌ترین منابع شناخت اهل بیت (علیهم السلام): قرآن کریم، زیارت عاشورا، جامعه کبیره، زیارت ناحیه مقدسه می‌باشد. درجه‌ی پنجم: این درجه از درجه قبلی کامل‌تر و پربارتر و از معرفت عمیق‌تری برخوردار است. در این درجه عزادار که دیگر یک عزادار حقیقی شده به مودت نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) و نیز به حس انتقام نسبت به دشمنان آنان دست یافته است و عزادار بیشتر به عمل کردن رو می‌آورد. عزادار واقعی کسی است که با شناخت کامل به ائمه و راه آنها تمام رفتار و سکنات خود را در مسیر مولا و امامش قرار می‌دهد. یک عزادار واقعی اگر به درجه پنجم برسد و معرفت کامل نسبت به امام و هدف امامش داشته باشد، به یک منتظر حقیقی تبدیل می‌شود و پیوند بین امام حسین(علیه‌السلام) و حضرت مهدی(علیه‌السلام) را پیدا می‌کند. حق را می‌شناسد و از باطل دوری می‌کند. و همیشه برای او «کلُ یومٍ عاشورا و کلُ ارضٍ کربلا» است. @AFKAREHOWZAVI