✋احکام_خانواده
✍️یکی از مهمترین و مقدس ترین کانون ها خانواده است که زن و شوهر باید برای استحکام محیط آن تلاش کنند و با بهانه واهی زمینه جدایی و طلاق را فراهم نکنند، طلاقی که برای زن و مرد و فرزند آسیبهای مختلفی را به همراه دارد، به همین مناسبت به چند نکته اشاره می شود:
۱.مناسب است زن و شوهر در مشکلات زندگی اعم از مشکل اقتصادی و بیماری در کنار هم باشند لذا از نیش ها و کنایه ها و دیگر گفتار که سبب اذیت یکدیگر می شوند، شرعا باید پرهیز کنند و همچنین این مشکلات سبب نمی شود که زن یا شوهر از حقوق زن و شوهری امتناع ورزند.
۲.مناسب است زن و شوهر در امور زندگی به یکدیگر کمک و خدمت کنند و این گونه رفتارها سبب وابستگی زن و شوهر و علاقه به یکدیکر می شود لذا مستحب است زن در منزل به شوهرش خدمت کند و مرد هم مستحب است برای همسرش رفاه بیشتر از حد واجب از طریق حلال و بدور از اسراف آماده کند.
۳.زن و شوهر فقط در گناه نباید از یکدیگر اطاعت کنند مثلا زنی که از شوهرش درخواست پوشیدن انگشتر طلا دارد، مرد نباید اطاعت کند یا مردی که از شوهرش درخواست کشف حجاب یا زینت و آرایش در برابر نامحرم را دارد نباید اطاعت شود البته بدیهی است خانم برای مخالفت با درخواست حرام شوهر باید با شیوه مناسب و تاثیر گذار برخورد کند.
👌نشر در گرو های خانوادگی
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
ـ🌺🌿🌼🌿🌺🌿🌼
ـ🌼🌿🌺🌿🌼﷽
ـ🌺🌿🌼
ـ🌼 #گذاشتن_دست_روی_زانو
❓آیا موقع ركوع، حتماً بايد دستها روى زانو باشه يا اگه بالاتر از زانو هم باشه، اشكال نداره؟
📚 همه مراجع (بهجز مکارم و سیستانی): موقع رکوع، واجبه بهاندازهای خم بشیم که سر همه انگشتها (حتی شست) به زانوها برسه و رسیدن کف دست به زانوها مستحبه.
📚 آیتالله سیستانی: موقع رکوع، بر آقایون واجبه بهاندازهای خم بشن که سر همه انگشتها (حتی شست) به زانوها برسه. خمشدن به این مقدار برای خانمها، بنابر احتیاط، واجبه و برای هر دو گروه رسیدن کف دست به زانوها مستحبه.
📚 آيتالله مكارم: موقع رکوع، واجبه بهاندازهای خم بشیم که کف دست به زانوها برسه.
⭕️ نکته: وقتی بهاندازه لازم خم شدیم، گذاشتن دستها بر زانوها:
📚آیتالله سیستانی، وحید، زنجانی و نوری: لازم نيست.
📚آیتالله مکارم: بنابر احتیاط واجب، لازمه.
📚 مقام معظم رهبری: برای آقایون بنابر احتیاط واجب، لازمه؛ اما در خانمها مستحبه دستها رو بالای زانو و روی ران بذارن.
⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی اینکه توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
🔺 امام، بهجت، تبريزى، فاضل، صافى، نورى، مکارم و سیستانی، توضیحالمسائل مراجع، م۱۰۲۲و ۱۰۲۳ و ۱۰۲۴؛ وحيد، رساله، م۱۰۳۱ و ۱۰۳۲؛ اسلام کوئست.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
🌺🌿🌼🌿🌺🌿🌼🌿🌼🌿🌺🌿
ـ🌸🎊🌸🎊🌸
ـ🎊🌸🎊🌸
ـ🌸🎊🌸﷽
ـ🎊🌸
ـ🌸 #بهترین_زمان_قضای_روزه
✍️ دوستان همونطور که میدونین، از وسطای پاییز تا نیمههای زمستون، کوتاهترین روزهای سال رو داریم و این بهترین فرصت برای قضای روزههاییه که به هر علت نتونستیم در ماه رمضان بگیریم.😕
📌مخصوصاً برای بیمارانی که مشکلشون، بلندی روزها و یا گرمی هوا بوده.
⛔️ الآن اگه همت نکنیم، فرصت از دست میره و خداییناکرده گرفتار کار حرام میشیم😱❌
🔵 نکته: به فتوای مشهور مراجع (بعضی بنابر احتیاط واجب)، اگه بیماری و مشکلی وجود نداره، روزه هر رمضان تا📍قبل از رمضان بعدی📍 باید قضا بشه. همچنین طبق نظر همه مراجع، اگه قضاش رو تا رمضان بعدی نگرفتیم، باید برای هر روز یک مد طعام (همه مراجع: ۷۵۰ گرم، زنجانی:۹۰۰ گرم) کفاره تأخیر پرداخت کنیم.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
🌸🎊🌸🎊🌸🎊🌸🎊🌸🎊🌸🎊
ـ🌺🌿🌼🌿🌺🌿🌼
ـ🌼🌿🌺🌿🌼﷽
ـ🌺🌿🌼
ـ🌼 #پاکی_محل_سجده
❗️ بعضی از مردم فکر میکنن محلی که در اون نماز میخونن، باید همهجاش پاک باشه.
📛 درحالیکه این درست نیست.
✍️ طبق نظر همه مراجع، برای نمازخوندن فقط محل سجده (روی مهری که سجده میکنیم) باید پاک باشه و نجاست بقیه جاها اشکالی نداره.
👈 البته بهشرطی که اون بقیه جاها مرطوب نباشن؛ چون در این صورت لباس و بدن نجس میشه و نماز با لباس یا بدن نجس هم باطله.
🔺اجوبةالإستفتائات، خامنهای، س112؛ سیستانی، رساله جامع، ج1 م1129؛ مکارم، رساله، م175؛ نوری، رساله، م886؛ شبیری، رساله.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
🌺🌿🌼🌿🌺🌿🌺🌿🌼🌿🌺🌿
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽
🍃🍂🌺🍃
🌺
#صف_اولی_ها
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
❗️بعضی از مردم، توی نماز جماعت، همین که امام قامت میبنده، «الله اکبر» رو میگن و نماز رو شروع میکنن!😊
👈 درحالیکه صفهای جلوییشون هنوز مشغول حرفزدن یا کار دیگهای هستن و اصلاً حواسشون به نماز نیست.🙄
📛 اینا هر دو دارن اشتباه میکنن.
⚖️ نه اون حرفزدنها و مشغولبودن اونا، نه این اقتداکردن؛ هیچکدوم درست نیست.😕
✍️ اونا کلی ثواب از دست میدن که دیر به جماعت میپیوندن؛ اینا هم نمازشون یا باطله یا فرادا، چون تا وقتی که صف جلوییها آماده اقتداکردن نباشن، کسانی که بهوسیله اونها به امام وصل میشن، نمیتونن اقتدا کنن.
🔺اجوبةالإستفتائات، خامنهای، س578؛ مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910 ·—————··𑁍··—————·
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
#اینو_میدونستی
❌ بعضیا فکر میکنن اگه سگ رو هفت بار بشورن ( یا واکسن بزنن) دیگه نجس نیست!
✅ در حالی که اینطوری نیست و سگ جزو حیووناییه که عین نجاسته و پاک نمیشه. حتی اگه تو هفت دریا هم بشورنش باز نجسه.
#احکام
📚 @fatemi222
#اینو_میدونستی
❌ بعضیا به هر بهانه ای مثل بیماری، سفر، جو نامناسب، آرایش کردن تو شب عروسی و ... نماز رو نمیخونن و برای خودشون عذر و بهانه میارن!
✅ در حالی که اینطوری نیست و نماز در هیچ شرایطی از آدم ساقط نمیشه.
#احکام
📚 @fatemi222
#اینو_میدونستی
❌ بعضیا فکر میکنن چون خیلی کارای خیری انجام میدن مجازن که نماز نخونن!
✅ در حالی که اینطوری نیست و هیچ عمل خیری، هرچقدرم که زیاد باشه، مجوزی برای ترک نماز نیست.
#احکام
📚 @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_جذاب
🔵 احکام پوشاندن پا
🏷 قال رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم: النِّسَاءُ عَیٌ وَ عَوْرَةٌ, فَاسْتُرُوا الْعَوْرَاتِ بِالْبُیُوتِ, وَ اسْتُرُوا الْعِیَّ بِالسُّکُوتِ.
#حجاب
#احکام_پوشاندن_پا
🌹🇮🇷🌹
📚 @fatemi222
🌺صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🌺
🔰 سه نكته در رابطه با رسيدن به نماز جماعت
🔸1.اگر نمازگزار مشغول نماز مستحبى است و نماز جماعت برپا شود در صورتى كه نماز را ادامه دهد به اول جماعت نمىرسد، مستحب است نماز را رها كند. و مشغول نماز جماعت شود. (1)
🔸2. اگر نمازگزار در حالى كه نماز واجب مىخواند نماز جماعت برپا شود، مىتواند نيت نماز خود را به مستحبى برگرداند و نماز را تمام كند تا به جماعت برسد. (2)
🔸3. مأموم در صورتى كه وظيفه اش خواندن حمد و سوره است و با خواندن سوره به ركوع امام نمىرسد، نبايد سوره را بخواند. ولى اگر سوره را خواند نمازش صحيح است. (3)
#نماز_جماعت
📚1.توضيح المسائل مراجع ، م 1449.
📚2.همان، م 1450.
📚3.توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 786، م 1443 و 1445
کانال احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
↩️فهرست احکام تقسیم بندی شده و #عددی
🔺1-هشت نکته در غصب
https://eitaa.com/ahkam31/15
🔺2- چهار نکته در حقوق معنوی
https://eitaa.com/ahkam31/19
🔺3-چهار نکته در قطع رحم
https://eitaa.com/ahkam31/20
🔺4-ده نکته در رابطه با عرف
https://eitaa.com/ahkam31/21
🔺5-پنج نکته درباره نیابت
https://eitaa.com/ahkam31/23
🔺6-چهار نکته درباره توبه
https://eitaa.com/ahkam31/28
🔺7-سه نکته در حق الناس
https://eitaa.com/ahkam31/452
🔻8-سه تفاوت نفقه_همسر و _پدر و مادر
https://eitaa.com/fatemi222/6574
🔺9- 5تا از محرمات مسجد
https://eitaa.com/ahkam31/32
🔺10-سه 3تفاوت فرزند نسبى و رضاعى
https://eitaa.com/ahkam31/33
🔺11-چهار نكته در رابطه با تنبيه كودك
https://eitaa.com/ahkam31/35
🔺12-هفت نکته درباره ادای بدهی
https://eitaa.com/ahkam31/37
🔺13-یازده مساله درباره آرایش زنان
https://eitaa.com/ahkam31/1122
🌹🌹🌹🌹
🔻پنج نکته درباره مسافرت
https://eitaa.com/fatemi222/5330
شش فرق نماز و روزه
https://eitaa.com/ahkam31/64
3نکته در باره احکام زکات
https://eitaa.com/ahkam31/70
چهار نكته درباره حيوانات حرام_گوشت
https://eitaa.com/ahkam31/71
4 نکته درباره سن تکلیف و بلو غ
https://eitaa.com/ahkam31/74
پنج نکته درباره #نماز_قضا
https://eitaa.com/ahkam31/128
احکام عددی چهارگانه
https://eitaa.com/ahkam31/250
احکام عددی سه گانه 1
https://eitaa.com/ahkam31/251
احكام عددى سه2
https://eitaa.com/ahkam31/252
احكام عددى سه 3
https://eitaa.com/ahkam31/252
مجموعه بیان احکام ترتیبی
https://eitaa.com/ahkam31/318
چهار_نكته درباره حياء
https://eitaa.com/ahkam31/353
🔰 خودنمايى حرام
🖌 خودنمايى به منظور به گناه انداختن ديگرى حرام است.
👈 مثلًا خانمى به گونهاى خودنمايى كند كه نگاه مرد نامحرم به او جلب شود.
راه رفتن به گونهاى خاص
حرف زدن
انجام حركات خاص
لبخند زدن به نامحرم
يا شوخى كردن
يا نگاه كردن به قصد خودنمايى نمونههايى از خودنمايىهاى حرام هستند.
📌 خودنمايى #مردان نيز براى به حرام انداختن نامحرم، حرام است.
مواردى مثل
پوشيدن لباس خاص
و يا باز گذاشتن بازو و سينه به منظور جلب نظر نامحرم،
انداختن گردن بند،
حرف زدن، نگاه كردن و راه رفتن و انجام رفتارهاى شهوانى 👈 به منظور جلب نظر نامحرم و ... از اين قبيل خودنمايىها هستند. (1)
#خودنمايى_حرام
📚 پینوشت:
1. احكام روابط زن و مرد، ص 180
https://eitaa.com/ahkam31/1599
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽
🍃🍂🌺🍃
🌺
#وضوی_بعد_از_جنابت
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
❗️بعضی از مردم بعد از غسل جنابت برای نماز وضو هم میگیرن.
📛 درحالیکه این کار درست نیست.
✍️ بنابر نظر همه مراجع، وضوگرفتن بعد از غسل جنابت، بدعت و حرامه؛ یعنی ثواب که نمیکنیم هیچ، گناه هم کردیم.😱
🛑 البته بهشرطی که بعد از غسل کارهایی که باعث باطلشدن وضو میشه، انجام نداده باشیم.
⭕️ دو نکته مهم:
1️⃣ اگه بعد از غسل جنابت عمداً وضو گرفتین، نمازتون درسته، اما گناه کردین.
2️⃣ اگه بعد از غسل جنابت غیرعمدی یا از روی فراموشی و یا عادت وضو گرفتین، نمازتون درسته، گناهی هم نکردین.
🔺توضیحالمسائل مراجع، م391.
𑁍··—————·
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡مراقب لباست باش
احکام به زبان ساده
↩️احکام موردی
🔻بیدار کردن اعضای خانواده
https://eitaa.com/fatemi222/5559
🔺وقف
https://eitaa.com/ahkam31/342
🔺تقلید
https://eitaa.com/ahkam31/318
🔺سن تکلیف
https://eitaa.com/fatemi222/2671
🔺سجده قرآن
https://eitaa.com/ahkam31/440
🔺تصرفات حلال
https://eitaa.com/ahkam31/11
🔺وام
https://eitaa.com/ahkam31/445
🔺مسافر
https://eitaa.com/fatemi222/2661
🔺تمرینی
https://eitaa.com/fatemi222/2655
🔺اعلام نجاست
https://eitaa.com/ahkam31/12
🔻سقط جنین
https://eitaa.com/ahkam31/1264
🔻احکام ارث
https://eitaa.com/fatemi222/4217
🔻فطریه
https://eitaa.com/fatemi222/3147
🔻قنوت نماز را فراموش
https://eitaa.com/fatemi222/4618
🔻اقسام خواب
https://eitaa.com/fatemi222/4702
🔻احکام وکالت
https://eitaa.com/fatemi222/4735
🔻احکام فوری
https://eitaa.com/fatemi222/4811
🔻تقلید از یک مرجع ت
https://eitaa.com/fatemi222/4874
🔻نامحرم
https://eitaa.com/fatemi222/5209
🔻احکام روزه
https://eitaa.com/fatemi222/5273
🔻احکام مسافر
https://eitaa.com/fatemi222/5330
🔻نذرهای_باطل
https://eitaa.com/fatemi222/5362
🔻احکام حق الماره
https://eitaa.com/fatemi222/5542
🔺غنی
https://eitaa.com/fatemi222/7237
🔺کاشت ناخن
https://eitaa.com/fatemi222/7400
🔸غیبت
https://eitaa.com/ahkam31/1324
🔹مجالس گناه
https://eitaa.com/ahkam31/338
🔸ذبح
https://eitaa.com/ahkam31/336
سلام
↩️👈بسته های احکام موضوعی
✅1-ازدواج(7مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1173
✅2-احکام نماز(17مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/863
✅3-غسل جنابت و استمنا(18مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/946
✅4-امربمعروف ونهی ازمنکر (8مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/974
✅5-خمس (19مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/987
✅ 6-نذر(8مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1329
✅7-احکام روزه(8مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/874
✅8-والدین(9مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1258
✅9-احکام نماز جمعه(5مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1268
✅10-سقط جنین(7مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1264
✅11-معامله(8مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1263
✅12-احکام پوشش(9مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1281
✅13-موسیقی (7مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1305
✅14-نامحرم
https://eitaa.com/ahkam31/1433
✅15-نماز آیات
https://eitaa.com/ahkam31/1474
✅16-کودک
https://eitaa.com/ahkam31/1483
✅17-رقص
https://eitaa.com/ahkam31/1499
🔸فهرست کلی احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
🔸فهرست احکام عددی
https://eitaa.com/ahkam31/1599
🔸فهرست احکام موردی
https://eitaa.com/ahkam31/1605
🔸بسته احکام موضوعی
https://eitaa.com/ahkam31/1607
به درستى #اعمال براساس نيت هاست، و نيت #مؤمن بهتر از عمل اوست، و نيت كافر بدتر از عمل اوست، و بواسطه نيت هاست كه اهل #بهشت در بهشت و اهل دوزخ در دوزخ جاودانند.
و قالَ رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم:
اِنَّمَا الْاَعْمالُ بِالنِّيَّاتِ، وَ نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ، وَ نِيَّةُ الْكافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ، وَ كُلُّ عامِلٍ يَعْمَلُ عَلى نِيَّتِهِ(191) وَ اَنَّ بِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ اَهْلُ الْجَنَّةِ فِىالْجَنَّةِ، وَ اَهْلُ النَّارِ فِى النَّارِ.
منبع:احادیث الطلاب ص 209
موضوعات مرتبط: نیت، عمل، کافر، بهشت، جاودانگی
✋
[ انسان باید نماز را به نیت قربت انجام دهد]
مسأله ۹۴۳ انسان باید نماز را به نیت قربت، یعنی برای انجام فرمان خداوند عالم (۱) به جا آورد، و لازم نیست نیت را از قلب خود بگذراند یا مثلًا به زبان بگوید که چهار رکعت نماز ظهر می خوانم قربهً إلی اللّه (۲).
(۱) (سیستانی:) برای تذلل و کرنش در پیشگاه خداوند عالم..
(زنجانی:) برای خداوند عالم..
(۲) (گلپایگانی، صافی:) بلکه در نماز احتیاط، احتیاط لازم، نگفتن به زبان است.
(مکارم:) همین اندازه که اگر سؤال کنند چه می کنی، بتواند جواب دهد که برای خدا نماز می خوانم کافی است.
(بهجت:) بلکه همین قدر که انگیزه انسان از این کار نماز خواندن برای خدا باشد در
(مکارم:) مسأله ۹۴۳ در احکام رکوع فرقی بین نماز واجب و مستحب ّ نیست حتّی زیادی رکوع بنا بر احتیاط واجب. تحقّق نیّت کافی است. ولی بهتر و أفضل این است که نیّت نماز را از قلب خود بگذراند مگر این که نزدیک به حدّ وسوسه برسد.
https://eitaa.com/ahkam31/1608
🌸🍃﷽🍃🌸
✋
[ اگر در نماز ظهر یا در نماز عصر نیت کند]
مسأله ۹۴۴ اگر در نماز ظهر یا در نماز عصر نیت کند که چهار رکعت نماز می خوانم و معین نکند، ظهر است یا عصر
(۱)، نماز او باطل است (۲). و نیز کسی که مثلًا قضای نماز ظهر بر او واجب است، اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا یا نماز ظهر را بخواند، باید نمازی را که می خواند، در نیت معیّن کند (۳).
(۱) (بهجت:) و تصمیم هیچ کدام از این دو را نداشته باشد..
(۲) (سیستانی:) ولی کافی است نماز ظهر را به عنوان نماز اوّل و نماز عصر را به عنوان نماز دوّم تعیین کند..
(۳) (بهجت:) بنا بر أحوط.
(مکارم:) مسأله در موقع نیّت باید قصد کند که نماز ظهر را می خواند یا عصر، یا نمازهای دیگر و اگر فقط نیّت کند چهار رکعت نماز می خوانم کافی نیست، بلکه نمازی را که می خواند باید در نیّت خود معیّن کند و احتیاط واجب آن است که قضاء و اداء بودن آن را نیز معیّن نماید.
(زنجانی:) مسأله در نیت نماز باید ظهر یا عصر بودن نماز را معین کند و لو به نحو اجمال، مثل آن که نیت کند: ” آن چه بر من اول واجب شده به جا می آورم “؛ پس اگر در نماز ظهر یا در نماز عصر نیت کند که چهار رکعت نماز می خوانم و به نحو اجمال هم معین نکند ظهر است یا عصر، نماز او باطل است. و نیز کسی که مثلًا قضای نماز ظهر بر او واجب است اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا یا نماز ظهر را بخواند، باید نمازی را که می خواند در نیت معین کند.
https://eitaa.com/ahkam31/1608
🌸🍃﷽🍃🌸
[ انسان باید از اول تا آخر نماز به نیت خود باقی باشد]
مسأله ۹۴۵ انسان باید از اول تا آخر نماز به نیت خود باقی باشد، پس اگر در بین نماز به طوری غافل شود که اگر بپرسند چه می کنی، نداند چه بگوید، نمازش باطل است.
[انسان باید فقط برای انجام امر خداوند عالم نماز بخواند]
مسأله ۹۴۶ انسان باید فقط برای انجام امر خداوند عالم (۱) نماز بخواند، پس کسی که ریا کند یعنی برای نشان دادن به مردم نماز بخواند، نمازش باطل است (۲) خواه فقط برای مردم باشد، یا خدا و مردم هر دو را در نظر بگیرد.
(۱) (سیستانی:) برای تذلل در پیشگاه خداوند عالم.. (زنجانی:) برای خداوند عالم.
(۲) (بهجت:) بنا بر احوط..
(مکارم:) مسأله هر کس برای ریا یعنی نشان دادن به مردم نماز یا عبادت دیگری را انجام دهد، علاوه بر این که عبادتش باطل است، گناه کبیره نیز انجام داده است و اگر خدا و مردم را هر دو در نظر بگیرد، باز عملش باطل و گناه کبیره است.
https://eitaa.com/ahkam31/1608