📌شهادت امام حسن(ع)، ۷ صفر یا ۲۸صفر؟
📌۲۸ صفر
چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم #عراق، ۷صفر را در #ایران روز شهادت امام #حسن_مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در #۲۸صفر است.
بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است:
✅بررسی اقوال:
◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ #صفر را ماه شهادت امام معرفی کرده اند.
◀️برای اولین بار #محمدبن مکی عاملی( معروف به شهید اول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است.
در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛
◀️گزارش دیگری که مستند آنان است، از کتابی با عنوان #موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، #منتسب به یکی از علمای #زیدی_مذهب(۴ امامی) به نام #قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است.
◀️در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست و ایشان قول خود را بدون سند آورده است.
◀️لازم به ذکر است که #قاسم رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام #عسکری علیه السلام را در سال 260 بیان کرده است. اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا #شهادت امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام #عسکری(ع) را نوشته است؟
◀️لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است.
◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه همانند شیخ #صدوق، #مفید، #طوسی و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر۲۸ صفر اتفاق دارند.
◀️گزارش #قاسم نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و #مرسل است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست.
◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) ۲۸ صفر، مورد توجه بوده است چنانکه #ابن_خزاز و #شیخ_عباس قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند.
◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون #کفعمی اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند.
📌اما جالب آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند:
طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز #میلاد امام #کاظم علیه السلام نقل کرده اند.
البته این روایت نیز بدون #سند و #ضعیف است.
📌حال چگونه برخی روایت۷صفر درباره شهادت را از #شهیداول می پذیرند ولی روایت ولادت در۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند #ناصرالدین شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است.
📚ر.ک. بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام #حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، #يدالله_مقدسی.
💠 #جمع_بندی:
به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن نبوده و همان ۲۸ صفر صحیح بوده و میلاد امام کاظم(ع) نیز در ماه ذی الحجه است.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌محل اقامت اسرا در شام
◀️طبق نقل مشهور #اسرا را از باب #توما یا ساعت، وارد شهر کردند و در ورودی #مسجدجامع، بر سکویی که محل نگهداری اسرا بود، جای دادند که در معرض دید عموم مردم باشند.
◀️در روایتی دیگر، اسرا را در آغاز ورود به #دمشق در محلی #ویران و بی سقف جای داده و چند #سرباز_رومی را به نگهبانی آنان گماردند.
◀️به گزارش امام #صادق(ع)، خانه ای به آنان دادند که بر سرشان فروریزد و آنان را بکشد.
◀️خطبه کوبنده امام #سجاد(ع) در مسجد جامع باعث گردید که اسرا را به خانه ای کنار منزل یزید ببرند.
◀️طبق گزارش شیخ مفید، اتاق #زنان و مردان جدا بود.
📚صفار، بصائر الدرجات، ص۳۳۷.
📚مفید، الارشاد، ج۲، ص۲۶.
📚سیدبن طاوس، الملهوف، ص۲۱۹.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #جهل مردم عصر سیدالشهدا
عن ابن أبی نعم قال کنت شاهدا لابن عمر وسأله رجل عن دم البعوض.
فقال ممن أنت؟ فقال من أهل العراق.
قال انظروا إلى هذا یسألنی عن دم البعوض وقد قتلوا ابن النبی صلى الله علیه وسلم وسمعت النبی صلى الله علیه وسلم یقول هما ریحانتای من الدنیا.
📌ابن ابی نعم گفت:
من شاهد بودم که فردی نزد #عبدالله پسر عمر آمد و از او درباره #خون_پشه سوال کرد. ابن عمر پرسید: اهل کجا هستی؟
مردگفت: اهل عراق هستم.
ابن عمر گفت: این فرد را ببینید که از من درباره خون #پشه میپرسد در حالی
که پسر پیامبر(ص) را کشتند و من از #پیامبر(ص) شنیدم که فرمود:
این دو #حسنین علیهما السالم ریحانه من در این دنیا هستند.
📚 مسلم نیسابوری، الصحیح، ج۷، ص۷۴.
#تلنگر:
چه شد که مردم عراق از حکم خون پشه می پرسند، در حالیکه سر پسر رسول الله(ص) را بریدند؟
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 اعتراض #غارتگران به خودشان
چون زنی از طایفه #بنی_بکر در سپاه #عمربنسعد دید که لشکر #کوفه به #زنان و خمیه های امام #حسین(ع) حمله کرده و به غارت آنان مشغول اند، دست به #شمشیر برد و به طایفه خود حمله ور شد و گفت:
آیا دختران پیامبر(ص) را #غارت می کنید؟
حکمی جز حکم خدا نیست، ای خون خواهان رسولخدا(ص).
📚سیدبن طاوس، الهوف، ص180،
📚ابن نمای حلی، مثیرالحزان، ص77.
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از مُستَبین
الشام ـ الشام ـ الشام
📗 کتاب «عنوان الکلام» مجموعه سخنرانیهای فقیه ملا محمد باقر فشارکی اصفهانی (درگذشته 1275 شمسی) است. کتاب مشتمل بر شرح دعاهای ماه رمضان است که وی هر روز به یکی از آنها پرداخته و در پایان ذکر مصیبتی داشته است، اما منبع و سندی برای آنها بیان نمیکند.
❌ عنوان الکلام یکی از کتب تحریفی اما مورد علاقه و محل مراجعه شمرده شده است. رجوع کنید به متن شماره 8 مستبین: مقاله منابع تحریفگستر در حادثه عاشورا.
⚠️ نمونههای آن:
- از امام سجاد(ع) پرسیدند در کجا به شما بیشتر سخت گذشت؟ سه بار فرمود: شام.
- مادر علی اصغر در شب یازدهم احساس کرد شیر دارد و ناله سر داد که ای نور دیده کجایی؟
- قنداقه علی اصغر را از زیر خاک بیرون آوردند و سر او را بر نیزه کردند.
- دختری با لباس آتشگرفته سمت قتلگاه میدوید ملعونی به او گفت کجا؟ گفت میروم به عمویم عباس شکایت کنم.
✅ با وجود عظمت و جایگاه بلند فقیهان و عالمان شیعه، متأسفانه هر کدام بدون تخصص و شناخت منابع، به تدوین مقتل و نگارش تاریخ دست زدهاند کتب آنان مشحون از این تحریفات شده است. مانند تذکرة الشهدای فقیه ملاحبیب الله شریف کاشانی، اکسیر العبادات فقیه دربندی، محرق القلوب ملامهدی نراقی، معالی السبطین حائری مازندرانی، مقتل عبدالرزاق مقرم و منتخب فخرالدین طریحی؛ رحمةالله علیهم اجمعین.
#نقد_کژیها
#آثار_عاشورائی
#ذکر_مصائب
#مستبین
https://eitaa.com/Mostabin/154
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
20120325205608-1114-293.pdf
310.2K
📌منابع تحریف گستر در حادثه #عاشورا
نویسنده: سیدحسن #فاطمی.
در این مقاله نمونه های از تحریفات آمده است.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #کینه بنی امیه
در وصيت #معاويه به #يزيد آمده:
«به اهل شام توجه كن! اينان رازدار تو باشند. هرگاه #دشمنان تو سر برآوردند و تو را نگران ساختند، از اهل #شام يارى بخواه و اگر دشمن را شكست دادند، باز آنان را به محل خود برگردان! زيرا اگر در بلاد ديگر اقامت كنند، اخلاق آنان تغيير می كند.»
📚ابن طباطبا معروف به ابن طقطقى، الفخرى فى الآداب السلطانية و الدول الاسلامية، ص115.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #عاشورا احیاگر #غدیر
#عبیداللله_بن_زیاد علنه الله علیه، با #چوبی که در دستش بود، ساعتی بر -دهان- و دندان امام #حسین(ع) میزد.
#زیدبن_ارقم به وی اعتراض کرد و گفت:
به خدای یکتا سوگند، رسول خدا(ص) لب های حسین(ع) را می بوسید.
آنگاه زید گریه اش گرفت و بیرون رفت و با خودش می گفت:
ابن زیاد #برده #یزید است و او هم مردم را به بردگی گرفته است. شما ای مردم عرب، از این پس همگی برده اید. پسر #فاطمه(س) را کشتید و پسر #مرجانه را به #حکومت پذیرفتید.
📌او نیکان شما را می کشد و بدان شما را به #بردگی می گیرد. شما تن به #ذلت دادید.
📌 اگرچه زیدبن ارقم در غدیر با #امیرالمومنین علی(ع) #بیعت کرده بود و بعدها در دوران #امیرمومنان علی علیه السلام در شهر کوفه منکر #غدیر شد و در #کربلا به کمک امام حسین(ع) نیامد، اما این جلسه او را متحول کرد و حتی وی در سند حدیث #غدیر قرار گرفت.
📚طبری، تاریخ، ج5، ص456؛
📚خوارزمی، مقتل الحسین، ج2، ص45،
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج3، ص412.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌امام #حسین(ع) و #فقرا
ابوبکربن محمدبن حزم گوید:
امام #حسین(ع) از کنار مکانی می گذشتند، در آن حال دیدند که گروهی از #فقرا مشغول #خوردن غذایی هستند. آنان از امام خواستند تا همراهیشان کند.
امام فرمودند:
خداوند #متکبران را دوست ندارد. آنگاه پایین آمده و با آنان #غذا خوردند. پس از آن به آنان فرمودند:
شما من را خواندید و اجابت کردم. اکنون من شما را می خوانم و شما اجابت کنید.
آن وقت حضرت رو به #رباب کرد و فرمودند:
هرچه آماده کرده ای حاضر کن.
📚ابن سعد، الطبقات بخش ترجمه امام حسین علیه السلام، ص۱۴۹.
👇 👇
🌻 @ahlebait110
📌تاثیر #مودت اهل بیت(ع) در تربیت انسان
امام #حسن مجتبی(ع) در تأثیر مودت بر رشد تربیتی #شیعیان، خطاب به آنان فرمودند:
«دوستى ما- خاندان اهل بیت(ع)- آنچنان #گناهان را از بنى آدم فرو ميريزد كه باد، برگ درختان را فرو ميريزد.»
📚شیخ طوسی، اختيار معرفة الرجال، ج1، ص328.
👇 👇
🌻 @ahlebait110
📌آیا روایتی درباره #عدم_خروج از #منزل یا ورود به #شهر دیگری در هنگام بیماری واگیر، داریم؟
پاسخ:
عقل سالم حکم می کند تا در هنگام #بیماری واگیر در #خانه_بمانیم و از شهری به شهری دیگری نرویم مگر برای ضرورت.
در #روایات ما نیز بر خانه ماندن سفارش شده است؛ چنانکه از #رسول_خدا(ص) برای شیوع بیماری# طاعون نقل شده است که فرمود:
«إذا كان بالبلد الّذي أنتم فيه فلا تخرجوا منه و إذا كان ببلد فلا تدخلوه.»
هنگام #بیماری اگر در #شهر خود هستید از آن خارج نشوید و اگر در شهر دیگری هستید، به آن شهر #آلوده وارد نشوید.
به تعبیر دیگر از این شهر به آن شهر نروید.
📚سیدمرتضی، امالی، ج2، ص201.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌آیا روایتی درباره #پیاده_روی در #زیارت قبر امام حسین علیه السلام داریم؟
پاسخ:
بله.
#امام_صادق(ع) خطاب به علی صائغ می فرماید:
1⃣کسى که با پای پیاده به زیارت امام #حسین(ع) برود، #خداوند به هر قدمى که برمی دارد یک #حسنه برایش نوشته و یک #گناه از او محو مى فرماید و یک درجه مرتبه اش را بالا مى برد.
2⃣وقتى به #زیارت رفت، خداوند دو #فرشته را مامور او مىفرماید که آنچه #خیر از دهان او خارج میشود را نوشته و آنچه #شر و بد است را ننویسند.
3⃣وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مىگویند:
اى ولىّ خدا!
#گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب #اهلبیت رسولش هستی،
به خدا قسم!
هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.
📚ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص۱۳۴.
👇👇
🌻 @ahlebait110