eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.4هزار دنبال‌کننده
306 عکس
330 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸لزوم پاک‌سازی جایگاه‌های علمی از سارقان! ✍️ احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹شایعه شیوع «انتحال» و «سرقت علمی»، حتی متهم شدن برخی از اساتید به انتحال، از سوی برخی دیگر از همکاران خودشان، موجب تنزل جایگاه دانشگاه‌ها و برخی دیگر از مراکز علمی در انظار عمومی شده است. 🔹مع الاسف، عده‌ای از استادنمایان نیز غفلت یا تغافل مدیران و استادان و پژوهشگران وارسته را بهانه‌ای برای سرقت بیشتر و هنرمندانه‌تر! کرده‌اند. 🔹یکی از راه‌های نجات از این وضعیت و پاک کردن محیط‌های علمی کشور از سارقان یقه‌سفید و ... این است که کمیته‌های اخلاق پژوهش در دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی کشور به طور جدی فعال شوند و ضمن دفاع از حیثیت علمی اساتید فرهیخته و پژوهشگر، سارقان علمی را که ناجوانمردانه با انتحال کارهای دیگران خود را بالا کشیده یا می‌کشند، در هر سطح و جایگاهی که باشند، به زیر کشیده و از محیط‌های علمی طرد کنند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢پیش به سوی «لانه‌های تابوتی هنگ‌کنگی» به جای «مسکن اسلامی ایرانی»! طرحی صددرصد ضد فرهنگی در حوزه مسکن و شهرسازی! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جناب مهندس باقرپور، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران، از اجرای طرح اقتصادی «مسکن ما» به شکل آزمایشی در دو استان تهران و البرز خبر داده و گفته‌ است: «طرح ایده خوبی برای زوج‌های جوان است و زوج‌هایی که معمولاً طی روز سرکار هستند و بعد از ساعات کار به یک سرپناه نیاز دارند، می‌توانند از طریق این طرح صاحب خانه شوند. ...در این طرح از الگوی آسیای شرقی بهره‌ بردیم و واحدهای کوچک متراژ ۲۵ تا ۳۵ متری با تکنولوژی‌های نوین ساخته می‌شوند.» 🔶در این رابطه چند نکته را بیان می‌کنم: یک. واقعاً بنده متوجه نمی‌شوم که چرا فهم این حقیقت بدیهی برای عده‌ای از تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران حوزه مسکن و شهرسازی سخت است که معماری و شهرسازی نقشی بی‌بدیل در شکل‌دهی به فرهنگ و سبک زندگی و ارزش‌های فردی و اجتماعی دارد؟ چرا نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند که خانه‌های هنگ‌کنگی و لانه‌های شبانه، مبتنی بر یک فلسفه زیست دنیاگرایانه و اومانیستی است که در تقابل کامل با فلسفه زیست اسلامی ایرانی و نگاه توحیدی ما قرار دارد؟ دو. برای عامه مردم ما معلوم شده است که با ترویج و اجرای و غربی و لیبرالی، بسیاری از ارزش‌های اسلامی و ایرانی ما در سبک زندگی مردم به عقب رانده شده است و ارزش‌های لیبرالی و اومانیستی جایگزین آنها شده است! مع الاسف هنوز در حال شمارش آسیب‌های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی معماری‌های لیبرالی هستیم که ناگهان سخن از معماری‌های ‌آسیای شرقی و هنگ‌کنگی به میان می‌آید: «خانه‌های تابوتی» و «مسکن‌های کپسولی»! یا همان «لانه‌های خوابگاهی»! سه. طرح فوق‌الذکر، به صورتی عوام‌فریبانه به عنوان «مسکن ما» نامگذاری شده است! زیرا: اولاً، لانه‌های ۲۵ متری را که «مسکن» نمی‌گویند؛ ثانیاً، اگر هم مسکن باشد، مسکن «ما» نیست! هیچ نسبتی با «ما» ندارد! نه با «مای ایرانی» و نه با «مای مسلمان». اینها «لانه‌های شبانه‌ای» است که می‌تواند مرکز شکل‌گیری ده‌ها فساد و آسیب‌ اجتماعی و فرهنگی کنترل‌ناپذیر باشد. چهار. فراموش نکنیم که مسکن، «سبک‌ساز» و «فرهنگ‌ساز» و «ارزش‌ساز» است. چنین لانه‌هایی بیشتر به «خانه‌های فساد» و محله‌هایی مثل «شهر نو در رژیم طاغوت» شباهت دارد تا «مسکن ما»: فتنه‌ها این فتنه‌پرداز آورد لات و عزا به حرم باز آورد پنج. امیدوارم داغ ننگ ساخت چنین خوابگاه‌ها و لانه‌های شبانه‌ای بر پیشانی دولت انقلابی و مجلس انقلابی حک نشود. امیدوارم که مردم و رسانه‌ها اجازه ساخت حتی یک لانه از چنین لانه‌هایی را ندهند! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید مصطفی ، در سال ۱۳۳۷ در اصفهان به دنیا آمد، در ایام نوجوانی وارد حوزه علمیه شد. در سلک شاگردان خاص درآمد. از بنیان‌گذاران لشگر ۱۴ امام حسین بود و عاقبت در ۱۵ مرداد ۱۳۶۲ در عملیات والفجر۲ به شهادت رسید و جاویدالاثر شد. یادشان جاودانه و راهشان پر رهرو باد 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢سوت‌زنان راستین و دروغین 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ همانطور که سوت‌زنان واقعی را باید تشویق کرد؛ سوت‌زنان دروغین را باید جریمه کرد. قانونی برای تشویق «سوت‌زنان واقعی» وضع کرده‌اند؛ اما «سوت‌زنان دروغین» (بعضاً در کسوت روحانیت) بدون هیچ نگرانی و ترسی از جریمه یا پاسخگویی، با کلیدواژه «فساد» (بدون آنکه مفسدی را معرفی کنند!)، همسو و همسخن با دشمنان انقلاب، مشغول یأس‌پراکنی و ناامیدسازی جامعه‌اند. ✓سوت‌زنی: آگاه‌سازی افکار عمومی یا مقامات صلاحیت‌دار از وجود فساد در بخش دولتی، عمومی، یا خصوصی. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«لانه‌های انسانی هنگ‌کنگی»، راه حل برخی از اتحادیه‌های ساخت و ساز برای «شهر و شهروند ایرانی اسلامی»! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
خدای اقتصاد، خدای جبهه‌ها و مردمی‌سازی: 🔹سلام خدا بر مرحوم آیت‌الله مصباح که می‌فرمود خدای اقتصاد همان خدای جبهه‌هاست و اعتقاد داشتند که همانطور که با مدد الهی، از جنگ نظامی سرافراز بیرون آمدیم از جنگ اقتصادی هم می‌توانیم سربلند خارج شویم. اما پس چرا وضعیت اقتصادی ما چنین است؟ خدا که همان خداست پس مشکل کجاست؟ 🔹اخیرا که تعداد شهدای دفاع مقدس را بررسی می‌کردم با آمار جالبی مواجه شدم؛ از حدود ۳۹۰۰ شهیدی که جامعه روحانیت تقدیم انقلاب اسلامی کرده است بیش از ۳۳۰۰ نفر از آنها بسیجی بوده‌اند و سهم سایر بخشها (اعم از سپاه و ارتش و نیروی انتظامی و ...) روی هم حدود ۶۰۰ نفر بوده است؛ یعنی سهم بسیج به تنهایی بیش از ۸۵٪ از مجموع شهدای روحانیت بوده است! در سایر صنفها نظیر جامعه مهندسی، پزشکی و ... نیز سهم شهدای بسیجی بسیار چشمگیر است. معنای این آمار بالای شهدای بسیجی این است که بار عمده دفاع مقدس بر دوش مردم بوده است و نه نهادهای حاکمیتی و ارگانهای دولتی و ... و رمز سربلندی در دفاع مقدس نیز همین محوریت مردم بود. 🔹نکته‌ای که با استناد به آمار فوق جای تاکید دارد این است که اکنون نیز لازمه حل مسائل اقتصادی کشور و به طور خاص مسئله مسکن که به مهمترین مسئله اقتصادی کشور تبدیل شده است همین محوریت مردم و مردمی‌سازی است. به این فرمایش رهبر انقلاب که بخشی از سخنرانی نوروزی همین امسال ایشان است توجه بفرمایید: "من به تمام علاقه‌مندان به سرنوشت کشور توصیه می‌کنم برای ورود مردم به عرصه اقتصاد چاره‌اندیشی کنند، هر جا مردم وارد صحنه شدند ما پیروز شدیم. باید نقشه ورود مردم در حوزه اقتصادی را به آنها نشان داد". 🔹اما نقشه ورود مردم به حل مسئله مسکن و مردمی سازی مسکن چیست؟ هرکسی که با الفبای صنعت ساختمان آشنا باشد به خوبی می‌داند که کلید اصلی این مهم، عرضه گسترده زمین به خود مردم با الگوی توسعه افقی است. تاکنون توسعه عمودی به دلیل تعدّد مشارکت‌کنندگان و گروه‌های ذی‌نفع مختلف، سبب کمرنگ شدن راهبرد مردمی‌سازی بوده است و تنها راه برای میدان دادن جدی به مردم این است که به آنها اجازه دهیم تا خودشان الگوهای تک طبقه یا دوطبقه را مطابق با سلیقه خودشان بسازند و به جای تشکلهایی نظیر انبوه‌سازان و ...، خود مردم میدان‌دار عرصه ساخت و ساز شوند. در صورت تحقق چنین رویکردی و ورود مردم به عرصه مسکن‌سازی، دوباره همچون جبهه‌ها "یدالله مع‌الجماعه" خواهد بود و باور خواهیم کرد که خدای اقتصاد، همان خدای جبهه‌هاست. 🔹اگر شاهد تحقّق مردمی‌سازی در عرصه مسکن شویم اولا به دلیل کاهش گروه‌های ذی‌نفع و ذی نفوذ، پروژه‌‌ها به مراتب سریعتر به بهره‌برداری می‌رسد؛ ثانیا به دلیل حذف هزینه‌های زائد عمودی‌سازی نظیر هزینه آسانسور و مشاعات و غیره، خیلی ارزانتر برای مردم تمام می‌شود؛ ثالثا با سبک زندگی بومی ما تطبیق بیشتری دارد و رابعا مردم به دلیل مشاهده محوریت خودشان در شکل‌گیری این نوع خانه‌ها، به آنها حس تعلق خاطر مضاعفی دارند که بیان برکات ایجاد چنین حسی در یک یادداشت محدود نمی‌گنجد. @baladetayyeb
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻رئیس دانشگاه قم بررسی کرد : ❇️ رابطه علم اقتصاد و جهان بینی نظریه پردازان اقتصاد ◻️ حجت الاسلام و المسلمین شریفی با بیان اینکه خود علوم انسانی پایه نیز متأثر و مبتنی بر بنیان‌های معرفت‌شناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و ارزش‌شناسی هستند، گفت: یعنی با تفاوت نگاه‌ها به این بنیان‌ها، نظریه‌ها و داوری‌های ما در این نوع علوم انسانی و به طریق اولی در علوم انسانی پیرو متفاوت و متغیر خواهد شد. https://hawzahnews.com/xcpsm @HawzahNews
✍ احمدحسین شریفی انسان مجموعه‌ای از «من»های متفاوت و بلکه متضاد است:من شهوی، من غضبی، من عقلانی، من ملکوتی، من مضطرب، من آرام، و ... منی پیروز می‌شود و خود را بر دیگر من‌ها چیره می‌کند و هویت و شخصیت انسان را شکل می‌دهد، که بیشترین توجه و تغذیه را از ما ببیند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢کشف حجاب و مبارزه‌ای علیه هویت ایرانی 🖊احمدحسین شریفی کشف حجاب افزون بر آنکه یک «حرام شرعی» بیِّن و آشکار و حتی به فرموده رهبر معظم انقلاب یک «حرام سیاسی» نیز هست؛ یک «حرام ملی» و هویتی نیز هست. بنابراین، بی‌حجابی فقط یک گناه و معصیت «عفت‌سوز» و «آخرت‌سوز» نیست؛ بلکه اولاً، گناهی سیاسی و مخالفتی علنی با ارزش‌های جامعه‌ سیاسی اسلامی هم هست؛ ثانیاً، یک آتش «خانواده‌سوز»، «جامعه‌ستیز» و «تمدن‌سوز» هم هست؛ و ثالثاً، هجوم علیه فرهنگ چندهزار ساله ملی ایرانیان هم هست. افراد بی‌حجاب، «هویت ملی» و «افتخار فرهنگی» ایرانیان را نیز به تمسخر می‌گیرند. هیچ ملتی جسارت به هویت خود را تحمل نمی‌کند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢انتحالِ «نام»، از عجیب‌ترین انواع «انتحال علمی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــ 🔻بخوانید این نوشته محمدابراهیم باستانی پاریزی را درباره انتحال عجیب ذبیح‌الله منصوری!: «پروفسور ، چند ماه از سال را به ويژه در زمستان، به تهران می‌آمد و در انجمن حکمت و فلسفه چند سخنرانی و کلاس درس داشت. و گاهی نيز برای ديدار با علامة طباطبائی به قم مسافرت می‌کرد. يک سال درباره ملاصدرا يک سخنرانی ايراد کرد که توسط دکتر سيدحسين نصر به فارسی ترجمه شد و در مجله دانشکدة ادبيات دانشگاه تهران، به چاپ رسيد. چند وقت بعد ذبيح‌الله منصوری، در مجلة خواندنی‌ها به ترجمة سلسله‌ مقالاتی از هانری کربن در باب احوالات و انديشه‌های ملاصدرا پرداخت. وقتي هانری کربن به ايران آمد «بعض دوستان به او گفته بودند که کتاب تازه شما را در باب ملاصدرا خوانده‌ايم. او تعجب کرده بود که چنين کتابی ندارد. و وقتی فصولی و جمله‌هايی از آن را برايش خوانده بودند بسيار متعجب شده بود. يک روز، مرحوم دکتر عيسی سپهبدی که اغلب مترجم سخنرانی‌های کربن بود، در زير زمين دانشکدة ادبيات به اطاق مجله پيش من آمد و گفت: آقای کربن ميل دارند با اين آقای ذبيح الله منصوری ملاقاتی داشته باشند، چون من خبر دارم که شما با ايشان آشنايی داريد آيا ممکن است وسيلة اين ملاقات را فراهم کنيد. من شستم خبر دار شد و گفتم: چشم با او صحبت خواهم کرد. روز بعد رفتم به خواندنيها پيش آقای منصوری، و گفتم: آقای کربن در ايران هستند و دلشان می‌خواهد با شما ملاقات کنند. منصوری با کمال تعجب و اندک نگرانی که از چهره‌اش خواندم، رو به من کرد و گفت: عجب، مگر آقای کربن حيات دارند؟ گفتم: بلی، مگر شما نمی‌دانستيد؟ گفت: حالا که ايشان زنده‌اند، کاش می‌شد به آقای کربن مي‌گفتيد که ذبيح الله منصوری مرده است! ... البته ملاقات هم صورت نگرفت و بعدها فهميدم که منبع اصلی کار منصوری، همان مقالة مجلة خودمان و سخنرانی کربن بوده است، بقيه همه شاخ و برگهای مترجم و آنقدر مفصل که خود کربن آن را نمی‌توانست تشخيص دهد.» ( هزارستان، محمدابراهيم باستاني پاريزي، تهران: به‌نگار، 1370، صص333-335. (پاورقي) گفتني است که آقاي باستاني در آن ايام مدير داخلي مجلة دانشکدة ادبيات دانشگاه تهران بوده است.) 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢چون غرض آمد هنر پوشیده شد 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مهم‌ترین ارزش‌های اخلاقی در عرصه نقد و نقادی، کنار گذاردن یا کنترل کردن حب‌ّ‌ها و بغض‌ها و علایق و سلایق و خوشایندها و بدآیندهای شخصی است. حب و بغض و عشق و نفرت می‌تواند هنر را عیب و عیب را هنر جلوه دهد. چون غرض آمد هنر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوی دیده شد مشکل است کسی بتواند با نگاه عاشقانه يا با ديدة مغرضانه و مبغضانه، يک فکر يا رفتار را به درستي درک کند؛ چه رسد به آنکه نقد کند؛ یعنی سره و ناسره آن را تشخیص دهد و خوبی‌ها و بدی‌های آن را تفکیک نماید. سعدی علیه الرحمه چه زیبا می‌گوید: كسي به ديدة انكار اگر نگاه كند نشان صورت يوسف دهد به ناخوبي وگر به چشم ارادت نگه كني در ديو فرشته‌ايت نمايد به چشم كروبي البته نقد شونده نيز اخلاقاً مجاز نيست ناقد را به سوء غرض متهم کند. او باید دلایل را ببنید و نقدها را پاسخ دهد و با منشأ و سرچشمه نقدها و نیروی محرکه نقد کاری نداشته باشد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹