eitaa logo
البیان
11.4هزار دنبال‌کننده
820 عکس
186 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊ضمن تبریک عید سعید فطر 📌کسانی که قصد پرداخت زکات فطره و یا کفاره روزه های خود را دارند می توانند با هماهنگی با ادمین کانال؛ احتساب و پرداخت پیگیری نمایند آیدی ادمین کانال: 🆔@admin_albayan
🖊معرفی کتاب «هندسه حکمت» | اثر استاد آیت الله فرحانی 🔹از دیرباز، در ابتدای هر علمی، مقدماتی ذکر می شد که مشتمل بر مبادی تصوری و تصدیقی آن علم می بود. حکمت به عنوان أم العلوم نیز از این قاعده مستثنی نبود. در سنت رائج، تقسیم حکمت به نظری و عملی و معرفی موضوع حکمت و احکام آن و سپس پرداختن به ویژگی های محمول فلسفی، من جمله مبادی تصوری و تصدیقی فلسفه ی اولی شمرده می شدند که آگاهی از آن ها چهارچوب لازم برای ورود به مباحث فلسفی را در ذهن دانش پژوه فراهم می کرد. 📌 اما آن چه حائز اهمیت است، تلاش حکمای مسلمان در تبیین، تدقیق و ترقیق این مبادی است. تقسیم حکمت به نظری و عملی، بر پایه ی دوگانگی میان مدرَکات نظری و مدرَکات عملی است که ثمره ی علمی آن در حصر علوم در شش شاخه، خود را نشان می دهد. 🔶در حالی که هم حصر علوم در شش شاخه از حیث جامعیت و مانعیت و هم تفکیک میان مدرَکات نظری و عملی از حیث معیار، با سوالات جدی مواجه است به گونه ای که حتی حکمای متقدم ما نیز به این چالش ها ورود کرده و عده ای از ایشان از این تقسیم بندی و آن حصر، دست کشیده اند. 💢موضوع حکمت نیز که محور تمام مسائل فلسفی است، از دیرباز موجود بما هو موجود معرفی شده و تصورا و تصدیقا بدیهی دانسته شده است. اما حدود و ثغور این مفهوم به لحاظ تصوری و نیز معیار بداهت تصدیقی آن، تحقیق شایسته ای به خود ندیده است. 🖇 این که معیار بداهت تصدیقی موجود بما هو موجود، اصل واقعیت است یا اصل امتناع تناقض، هر کدام در میان فیلسوفان معاصر ما، طرفداران جدی خود را دارد. 🔰از طرف دیگر محمولات فلسفی نیز با ابهامات و در نتیجه با آراء مختلفی رو به رو شده است. حکمای مسلمان تقسیم بندی اعراض به ذاتی و غریب را از ابن سینا پذیرفته، ولی در حدود آن ها دچار اختلافات جدی شده اند. 🔺عده ای همچون آیت الله جوادی آملی میان عارض أخص و عارض لأمر أخص تفکیک کرده و با تمسک به عروض فصل بر جنس، در صدد دفاع از بزرگانی مانند ملاصدرا برآمده اند. در حالی بزرگانی دیگر مانند علامه طباطبایی، در این مساله با ملاصدرا اختلاف نظر داشته و از قضا همان عروض فصل بر جنس را شاهد خود قرار داده اند. گذشته از اختلاف در نفس تعریف عرض ذاتی، در نسبت عرض ذاتی با موضوع علم نیز شاهد آراء مختلفی هستیم. عموم حکماء تساوی عرض ذاتی با موضوع علم را شرط دانسته و چاره ی کار در اعراض تقسیمی را این دانسته اند که تمام اطراف تقسیم، به نحو مرددة المحمول، محمول واحدی برای موضوع علم هستند. 📎در این میان، علامه طباطبایی به دلیل مبنایی که در چیستی موضوع فلسفه اتخاذ کرده اند، میان فلسفه و سایر علوم برهانی تفکیک نموده و اعراض ذاتی فلسفه را دارای ویژگی خاصی می دانند. از نظر ایشان عرض ذاتی موضوع فلسفه، نه تنها مساوی، بلکه مساوق موضوع فلسفه است. همچنین صدرالمتألهین در بعضی از عبارات خود، موضوع فلسفه را، نه موجود، بلکه وجود دانسته است و مرحوم امام خمینی بر این اساس به ایشان اشکال گرفته و لازمه ی این دیدگاه را خروج تمام مسائلی دانسته اند که بر محور ماهیت می گردد. ✏️بنابراین جویای حکمت، در بدو ورود به شاه راه فلسفه، با چند سوال جدی مواجه است. تفکیک حکمت نظری از عملی بر چه اساسی است؟ نسبت فلسفه ی اولی با ریاضیات و طبیعیات چیست؟ جایگاه منطق و اخلاق در دایره ی علوم بشری چیست؟ چرا موضوع فلسفه، موجود بما هو موجود است؟ محمولات فلسفی چیست و با چه معیاری یک مفهوم را محمول فلسفی قرار می دهیم؟ 📘کتاب حاضر، که تحقیقی ژرف و بی سابقه در مسائل فوق الذکر و بیش از آن هاست، حاصل دوره ی خارج حکمت متعالیه آیت الله فرحانی است که اکنون به زیور طبع آراسته و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. ✍مخاطبین محترم برای تهیه این اثر به سایت انتشارات البیان مراجه کنید 🆔https://albayan-nashr.ir/product/هندسه-حکمت/ @albayann
🖊پیام تسلیت استاد آیت الله فرحانی در پی ارتحال جناب حجةالاسلام و المسلمین کرمانشاهی بسم الله الرحمن الرحیم وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا خبرناگوارو ناگهانی درگذشت مجاهد پارسا جناب حجة الإسلام و المسلمین حاج شیخ صادق کرمانشاهی موجب تأثر و تأسف فراوان گردید. ایشان که جزء شخصیت های مخلص، مصلح و انقلابی بود، درعرصه تبلیغ بسیار پرتلاش و پربرکت؛ در عرصه تهذیب و اخلاق ، متقی و تأثیرگذار و در میدان تربیتی و انقلابی، با درایت و خدمتگزار بودند. ضایعه فقدان ایشان قطعا ضربه ی جبران ناپذیری برای جامعه روحانیت و فضلای استان خوزستان خواهد بود. این روحانی مهذب که براستی در سیره و عمل خود، یاد و خاطره همرزمان شهیدش را زنده نگه داشته بود، با هجرت الی الله، پس از سال ها تلاش و خدمت مخلصانه به دین اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) ، به دوستان و مجاهدان دیرین خود ملحق شد. اینجانب این ضایعه‌ مولمه را به محضر حضرت ولی عصر(عج) عجل الله تعالی فرجه الشریف ، رهبرمعظم انقلاب، علمای اعلام، طلاب و جامعه روحانیت استان خوزستان تسلیت می گویم . همچنین به خانواده‌ی مکرّم ایشان عرض تسلیت کرده، و از خداوند سبحان برای آن فقید سعید علو درجات و برای متعلقین تسلّا و صبر جمیل را مسألت می نمایم. عبدالکریم فرحانی 23 فروردین 1403 @albayann
✏️ رهبر انقلاب: وقتی به کنسولگری ما حمله میکنند، مثل اینکه به خاک ما حمله کرده‌اند؛ این عرف دنیا است. رژیم خبیث اشتباه کرد در این قضیّه؛ باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد. @albayann
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا خدای را شاکریم که "وعده صادق" غیور مردان سپاه اسلام محقق گردید ونتیجه ماه پر برکت رمضان و التجاء و تضرع مستمر به محضر ذات اقدس اله جهت نابودی هیمنه کفر و ظلم و نفاق نمایان گشت و رژیم غاصب صهیونیستی یک گام دیگر به پایان دوران منحوس خود نزدیک شد. همانا تاکید قرآن و سنت بر این است که ظلم را أحدی غیر ازملت ضعیف و ذلیل قبول نمی کند و بحمدالله دلیران و مجاهدان این مرز و بوم به رهبری حکیمانه آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی)، با تکیه بر همین اصل، به دفاع از حیثیت و شخصیت اسلام و امت آن پرداخته و فتحی دیگر را در کارنامه سراسر غرور و ایثار خود رقم زدند. در این لحظه پرغرور رحمت واسعه الهی را برای تمام شهیدان و مدافعان حریم اسلام به ویژه مجاهدان طریق قدس و محور مقاومت مسئلت می‌نماییم. رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان جنایتکارش بدانند که در صورت تداوم شرارت ها، عواقب بدتری در انتظار آنان است و امتداد این وعده صادق ، به سرآمدن ظلم و جور و جنایت این قوم شرور خواهد شد که این وعده الهی است که روزی زمین از لوث وجود ظالم پاک و به دست صالحان خواهد رسید. «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» عبدالکریم فرحانی 26 فروردین 1403 @albayann
🏴هشتم شوال سالروز تخریب حرم ائمه بقیع بر تمامی شیعیان و دلدادگان حریم ولایت تسلیت باد. @albayann
🖊 انسان شناسی فلسفی جلد چهارم از مجموعه 💠تثبیت قانونِ مداری برای استکمال انسان، موضعی است که قرآن کریم و سایر منابع دینیِ ما بر آن تأکید می‌کنند و این قانون را «قانون عدالت و توحید» می‌دانند. 📌 طبق این دیدگاه، مسیر استکمال انسان، مسیری ثابت و پایدار است که از مرحلۀ ضعف به مرحلۀ کمال می‌رسد. در این مسیر ما نه با دوگانگی و بیگانگیِ روح و بدن مواجهیم، نه با بی‌هویتی انسان و نه با تزلزل و ناپایداری؛ پایان حرکت انسان، وصول به «توحید» است که کمال نهایی او محسوب می‌شود و هرچه انسان از این کمال دورتر بماند، ناخودتر است و به هر اندازه به کمال نهایی خود نزدیک شود، به خودِ حقیقی‌اش (فطرت) نزدیک‌‌تر شده است. 🌐جهت تهیه این اثر به لینک ذیل مراجعه نمایید: https://albayan-nashr.ir/product/ensanshenasifalsafi/ @albayann
هدایت شده از فقه الخمینی
هدایت شده از فقه الخمینی
InShot_۲۰۲۴۰۴۱۸_۰۹۳۳۲۳۴۲۶.jpg
3.38M
📚 شماره پانزدهم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. 📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره پانزدهم خود، مطالبی با سه سر فصل فقه المقاومه، ماهیت تبادر و تقسیمات هشتگانه برائت ارائه شده است. 📖مطالب لوح شماره پانزدهم به شرح ذیل می باشد: 1⃣تقسیمات هشتگانه شیخ انصاری ره در ذیل برائت و دلایل این تقسیم برگرفته از درس خارج 📌 به قلم حجةالاسلام حجت پورعبداللهی ؛ دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 2⃣فقه المقاومه و نکاتی چند 📌به قلم حجه الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 3️⃣جستاری در ماهیت تبادر و جایگاه آن در کشف معانی 📌به قلم حجه الاسلام مهدی سلامتیان؛دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. __________________ 🔰گفتمان فقه الخمینی 🔰مدرسه‌فقهی‌امیرالمؤمنین(ع) 🌐 روبیکا | سروش | تلگرام 🌐 آپارات | يوتیوب | اینستاگرام 🌐 ویراستی | ایکس(تویيتر) 🆔 https://eitaa.com/joinchat/177668129C49b6aa1de4
هدایت شده از فقه الخمینی
🔹 با استعانت از خداوند متعال و در ظلّ عنایت حضرت ولی عصر(عج)، مـدرسـه فـقـهی امـیـرالمـؤمـنـیـن(ع) در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ از بین طلاب سطوح عالی و مقطع خارج پذیرش می‌نماید. 🔸 مدرسهٔ فقهی امیرالمؤمنین(ع) در راسـتـای تـربـیـت و پـرورش فقیهانهٔ طـلاب بر اساس مبانی حضرت امـام خـمـیـنی(ره) و تحت اشراف حضرت آیت‌الله فرحـانـی(دام‌ظلّه) فعالیت می‌کند. 📆 تـاريـخ ثـبـت‌نـام: تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🌐 جهت کسب اطلاعات بیشتر به كانال https://eitaa.com/mafa1403 در پیام‌رسان "ایتا" مراجعه نمایید. ______________________ 🔰گفتمان فقه الخمینی 🔰مدرسه‌فقهی‌امیرالمؤمنین(ع) 🌐 روبیکا | سروش | تلگرام 🌐 آپارات | يوتیوب | اینستاگرام 🌐 ویراستی | ایکس(تویيتر) 🆔 https://eitaa.com/joinchat/177668129C49b6aa1de4
انکار تضاد بین احکام .mp3
1.28M
🔊 💠انکار تضاد بین احکام خمسه از منظر محقق خویی 📌تضاد که مربوط به حقائق عالم است جایگاهی در امور اعتباری ندارد؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی 📚 درس خارج اصول سال ۱۴۰۰ @albayann
✏️کار امروز به فردا نیافتد... @albayann
🏴شهادت حضرت و وفات حضرت تسلیت باد. @albayann
البیان
🏴شهادت حضرت #حمزه_سیدالشهدا و وفات حضرت #عبدالعظیم_حسنی تسلیت باد. @albayann
🔰: 🖊درباره‌ی جناب حمزه (علیه السّلام). واقعاً ایشان یکی از اصحاب غریب رسول‌الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است، آن هم با آن نقشی که ایشان داشته است. 🔹در هنگام ایمان آوردنش، آن کیفیّت ایمان آوردن این بزرگوار است که علناً فریاد میزند من مسلمان شدم و اعلامِ اسلام میکند، بعد از آنکه به گفته‌ی ابن‌اثیر یک کتک مفصّلی به ابوجهل میزند ــ در اُسدالغابة، ابن‌اثیر این جوری میگوید ــ 🔹بعد، مسئله‌ی هجرت، ورود در مدینه و تأثیراتی که شخصیّت ایشان داشته در بنای این عمارت باشکوه اسلامی که پیغمبر میخواهد در آن محیط کوچک انجام بدهد؛ بعد، بنا بر یک روایت، اوّلین سریّه‌ای که پیغمبر میفرستند سریّه‌ی جناب حمزه است که برای او پرچم میبندند و او را میفرستند به جنگ؛ بعد هم در جنگ بدر و آن حرکت عظیمی که ایشان و آن دو بزرگوارِ دیگر انجام دادند و بعد هم در جنگ اُحد. 🔹وقتی که جناب حمزه میجنگید، یک علامتی با خودش داشت؛ در لباسش و هیئتش یک علامتی داشت ــ ظاهراً در جنگ بدر است ــ یکی از آن اسرا میگوید صاحب آن علامت چه کسی بود؟ گفتند حمزةبن‌عبدالمطّلب بود؛ گفت هر چه به سر ما آمد به وسیله‌ی او آمد؛ او بود که در بدر پدر لشکر کفّار را درآورد! یعنی یک چنین شخصیّتی بود؛ با این وضعیّت، این بزرگوار ناشناخته است، اسمش مطرح نیست، شرح حالش مطرح نیست، خصوصیّاتش مطرح نیست، ایشان واقعاً غریب است. 🔹خود پیغمبر اکرم به نظر میرسد که از همان لحظه‌ی اوّل که ایشان شهید شد، خواستند از او الگو درست کنند؛ اینکه پیغمبر به او لقب «سیّدالشّهدا» دادند؛ و بعد [وقتی] وارد مدینه شدند و دیدند زنهای انصار گریه میکردند، ناله میکردند، زاری میکردند ــ چون در جنگ اُحد ۷۰ نفر شهید شدند که ۴ نفر از مهاجرین بودند و ۶۶ نفر از انصار به شهادت رسیده بودند ــ 🔹پیغمبر یک قدری گوش کرد، بعد فرمود که حمزه گریه‌کننده ندارد. این خبر به گوش زنهای مدینه رسید و همه گفتند که قبل از اینکه برای شهید خودمان گریه کنیم بر حمزه گریه خواهیم کرد. پیغمبر وادارشان کرد دیگر؛ یعنی وادار کرد همه‌ی مدینه را [بر او گریه کنند]؛ پیغمبر غوغا درست کرد همه‌ی مدینه را برای جناب حمزه. معنای این چیست؟ این [یعنی] پیغمبر میخواهد حمزه را برجسته کند. او سیّدالشّهدا است، و کسی است که همه باید بر او گریه کنند. این الگوسازی است و برای آن روز هم فقط نیست؛ برای همیشه‌ی تاریخ است و برای همه‌ی مسلمین است؛ 📚بیانات در دیدار اعضای همایش بین‌المللی حضرت حمزه سیّد‌الشّهدا (علیه ‌السّلام)1400.11.05 🏴شهادت حضرت وفات حضرت تسلیت باد. @albayann
📌دل ها رامتوجه خداکنید| مقام معظم رهبری: 🔰مرحوم حاج احمدآقا میگفت نیمه‌ی شبها که امام پا میشود گریه میکند -حالا امامِ پیرمردی که آن وقتی که ایشان میگفت، مثلاً هشتاد و چند سال یا قریب نود سال سنّش بود- دستمالهای معمولی کفایت نمیکند که اشکهایش را پاک کند، حوله‌ی دست و رو خشک کنی راامام دمِ دستش میگذارد که اشکهایش را با آن پاک کند؛ خدا هم به او توفیق داد، کمک کرد، به خاطر همین معنویّت،‌ به خاطر همین استغاثه‌ی به خدای متعال و توکّل به خدا و درخواست از خدا. 📢شماها جوانید، دلهایتان پاک است، پاکیزه است، گرفتاری‌تان کمتر است و خیلی خوب میتوانید این دلها را متوجّه خدا کنید، نمازها را خوب بخوانید، با دعا و توسّلات اُنس داشته باشید، با ذکر ائمّه (علیهم ‌السّلام) اُنس داشته باشید. و بخصوص من توصیه میکنم نماز شب را تا آنجایی که میتوانید، ولو یک وقتی هم نتوانستید، مثلاً قضایش را [بخوانید]، ترک نشود؛ یعنی دنبال کنید اینها را، اینها خیلی اثر میگذارد، نورانیّت میدهد به شما و آن وقت این نورانیّت، به شما کمک میکند در پیدا کردن راه. 📚بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی ۹۷/۱۲/۱۳ @albayann
علوم غربی .mp3
2.61M
🎙 🖊علوم غربی|استاد 1️⃣ آیا دستاورد های علوم غربی برای ما مفید است ؟ 2️⃣ منظومه حضرت آقا در رابطه اسلام با غرب چیست؟ 3️⃣ تاثیر جهان بینی در علوم مختلف چگونه است؟ 4️⃣ جهان اسلام در طول تاریخ اسلام چند مرتبه با غرب مواجهه داشته است؟ 5️⃣ نقش امامان بزرگوار در مواجهه باغرب چگونه است ؟ 6️⃣ تاثیر رفتار ائمه (ع)در برخورد با مخالفان در تمدن اسلامی چیست؟ 💠نگاه اسلام به انسان،به علم،به بشر و به عالم طبیعت نگاهی است که معرفت نوینی را در اختیار انسان می گذارد،این نگاه زیر بنا و مبنای تحقیقات در غرب نبوده است ،تحقیقات علمی در غرب در ستیز با آنچه آن را دین می پنداشته اند شروع شد. 📌در جهان بینی اسلام ،علم از دل دین میجوشد و بهترین مشوق علم دین است،دینی که ما از قرآن،تصویری که ما از آفرینش و انسان و ماوراءالطبیعه و مشیت وتقدیر و قضا و قدر داریم باعلم سازگار است لذا تولید کننده و تصدیق کننده علم ،دین است ... 📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی استاد آیت الله فرحانی @albayann
حیطه تحقق توحید.mp3
7.03M
🎙 ⁉️آیا حیطه تحقق توحید فقط در فرد است یا شامل عرصه جامعه هم می شود؟ 💢نگاه قرآن به جامعه و فرد چگونه است؟ 💢چند دیدگاه در این زمینه وجود دارد؟ 💢تحلیل هر دیدگاه نسبت به فرد و جامعه چیست؟ 🔰استاد توضیح می دهند. 📚درس خارج مبانی فقه حکومتی @albayann
مهم ترین پیام دوره اندیشه دینی.mp3
2.6M
🔊🔊🔊 🔰استاد : 💠مهمترین پیام اندیشه دینی ضرورت در دو جبهه است: 1️⃣یکی جبهه علمی و رشد تفکر و اندیشه در جوانان و دانشجویان و طلاب است. اسلام در خطر است و نیاز به کار علمیِ ما دارد. 👈🏻نمی شود اسلام در خطر باشد و جوانان و سربازان و فداکاران دین از لحاظ علمی عقب بمانند؛ باید شبانه روزی کار کرد؛ ما باید باور کنیم که اسلام الان به کار علمی ما احتیاج دارد. 📌نباید روزی بگذرد که 50 صفحه کتاب نخوانیم؛ باید کار مطالعاتی قوی انجام دهیم. باید به روز و باسواد باشیم و جریانات فکری و سیاسی را بشناسیم. 2️⃣جبهه ی دوم کار اخلاقی و معنوی است که این هم باید در اوج باشد. درکنار کارهای عمیق فکری ، اخلاق و کار معنوی است. 📌ما باید دو لذتِ علمی و معنوی را بچشیم وبه دیگران بچشانیم. 🔅آیت الله جوادی میفرمایند بوعلی وشیخ اشراق و ملاصدرا اعتقاددارند که دعا گاهی اوقات کار فکر را میکند،یعنی گاهی فکر میکنیم به نتیجه نمیرسیم باید نماز بخوانیم و دعا کنیم تا خدا آن را برای ما حل کند. 🔹هرکس در حوزه و دانشگاه از کار معنوی عقب افتاد به خودش، به اسلام، و به انقلاب ضربه زده است. 💢خاطره ی شیرین (ره) از توجه به خدا ودعا برای حل یک مشکل بزرگ علمی که هیچ کس از بزرگان نتوانسته بودند آن را حل کنند و ملاصدرا آن را از طریق معنویت حل کرد. @albayann
چگونگی شخصیت شهید مطهری .mp3
2.59M
🔊 ✏️به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مطهری (ره) و 📌چگونگی شکل گیری شخصیت شهیدمطهری(ره) 1️⃣نقش استاد در رشد انسان 2️⃣حضرت امام(ره) چقدر در زندگی شهید مطهری(ره) تاثیرگذار بوده است ؟ 3️⃣تاثیر حکمت متعالیه در زندگی شهیدمطهری(ره) 🎙استاد توضیح میدهند. @albayann
البیان
🔊 #بشنوید ✏️به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مطهری (ره) و #روز_معلم 📌چگونگی شکل گیری شخصیت شهیدمط
✏️چگونگی شکل گیری شخصیت شهید مطهری(ره) 🔰استاد : 🔹اگر کسی می خواهد شخصیتی مانند شهید مطهری شود ، اگر کسی میخواهد شخصیتی مانند رهبر فرزانه ی انقلاب شود تمام این موارد نیاز به یک نگاه دارد و این نگاه باید توسط استاد او تأمین شود . لذا به دوستان خود عرض کردم که اگر با استادی نمی توانید این رابطه را برقرار کنید حواستان باشد که وقتتان خیلی تلف نشود . این ادعای ما بر اساس مطلبی است که خود مرحوم شهید مطهری (ره) در تحولات روحی خود ذکر کرده است. 🔸این مطلبی که عرض میکنم به عنوان یک شاخص است. یعنی اگر بنده این شاخص را در خودم احساس کردم مشکلی از این جهت وجود ندارد ولی اگر این شاخص را در خودم احساس نکردم جدا باید تجدید نظر کنم . ببینید؛ چیزی را که میخواهم شما از مرحوم شهید مطهری بدانید مطلبی است که بدون آن، به هیچ وجه نمی توانید به شخصیت شهید مطهری پی ببرید. 🔺 ایشان در مقدمه ی « کتاب علل گرایش به مادی گری » چنین بیان می کنند : « من تا آنجا که از تحولات روحی خود به یاد دارم ، از سن سیزده سالگی دغدغه و حساسیت عجیبی نسبت به مساله ی خدا پیدا کردم . یکی پس از دیگری بر اندیشه ام هجوم می آورد . در سال های اول مهاجرت به قم که هنوز از مقدمات عربی فارغ نشده بودم ، چنان در این اندیشه ها غرق بودم که شدیداً میل به تنهایی در من پدید آمد . وجود هم حجره را تحمل نمی کردم ؛ حجره ی فوقانی عالی را به نیم حجره ای دَخمِه مانند تبدیل کرده بودم که با اندیشه های خودم به سر ببرم . نمی خواستم در ساعات فراغت از درس و مباحثه به موضوع دیگری بیاندیشم و در واقع اندیشه در هر موضوع دیگری را پیش از اینکه مشکلاتم در این زمینه حل گردد ، بیهوده و اتلاف وقت می شمردم . 💢مقدمات عربی یا فقهی و اصولی و منطقی را از آن جهت می آموختم که تدریجاً آماده ی بررسی اندیشه ی فیلسوفان بزرگ در این مسأله شوم . به یاد دارم که از همان آغاز طلبگی در مشهد مقدس که مقدمات عربی را می خواندم ، فیلسوفان و عارافان و متکلمان را هر چند با اندیشه هایشان آشنا نبودم از سایر علما و دانشمندان مخترعان و مکتشفان در نظرم عظیم تر و فخیم تر جلوه می نمودند . تنها به این دلیل که آنها را قهرمانان این صحنه می دانستم . دقیقاً به یاد دارم در آن سنین که میان سیزده تا پانزده سالگی بود ، درمیان آن علماء کسی که خیلی علاقه مند بودم تا در مجلس ایشان تلّمُس کنم ، « مرحوم میرزا مهدی شهیدی رضوی » مدرس فلسفه ی الهی بود پس از مهاجرت دوم گمشده ی خود را در شخصیت دیگری یافتم که همواره مرحوم میرزا مهدی شهیدی را بعلاوه برخی مزایای دیگر در این شخصیت می دیدم . فکر می کردم که روح تشنه ام از سرچشمه ی زلال این شخصیت سیراب خواهد شد . 🌱اگرچه در آغاز مهاجرت به قم هنوز از مقدمات فارغ نشده بودم و شایستگی ورود در معقولات را نداشتم ، اما درس اخلاقی که به وسیله ی شخصیت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته می شد در حقیقت درس معارف و سیر و سلوک بود ، نه اخلاق به مفهوم خشک علمی . بدون هیچ اغراق و مبالغه ای این درس مرا آنچنان به وَجد می آ‌ورد که تا دوشنبه و سه شنبه ی هفته ی بعد خودم را شدیداً تحت تاثیر آن می دیدم . 🔆بخش مهمی از شخصیت فکری و روحی من در آن درس و سپس در درس های دیگر که طی دوازده سال از آن استاد الهی فرا گرفتم انعقاد یافت . همواره خود را مدیون او دانسته و می دانم و به راستی که او روح قدسی الهی بود» 💠این ها شهید مطهری را شهید مطهری کرد . نمی شود انسان فضیلت و عبادت شب را درک نکند و شخصیتی مانند شهید مطهری شود . امکان ندارد کسی از روزه ی ماه شعبان ، از سحر ماه رمضان استفاده نکند و شهید مطهری شود . 👈🏻شهید مطهری که در محضر حضرت امام فقط درس نخواند بلکه سیر و سلوکش را هم نزد ایشان جلو برد. البته سیر و سلوک ایشان هم مانند آقایانی که ادعای این ها را دارند نبود،این نکات را باید به عنوان شاخص قرار داد . 🔆این نکات را هم شاگردان امام از خود حضرت امام (ره) آموخته اند. بنده چون خیلی به مقام معظم رهبری ( دام ظله ) ارادت داشتم ، فرمایشات ایشان را از زمان ریاست جمهوری ایشان، آرشیو می کردیم . آن زمان آرشیوی از سخنان مقام معظم رهبری درست کرده بودم . ایشان چند فرمایش راجع به شهید مطهری دارند که این فرمایشات خیلی برای بنده عجیب بود. @albayann
✏️شرح حدیثی از امام صادق(ع)، درباره زیارت امام حسین(ع) : 📌عَن مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ قالَ سَمِعتُ اَبا جَعفَرٍ وَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ (عَلَیهِمَا السَّلامُ) یَقولانِ اِنَّ‌ اللَّهَ‌ تَعالیٰ‌ عَوَّضَ الحُسَینَ (عَلَیهِ السَّلامُ) مِن قَتلِهِ اَن جَعَلَ الاِمامَةَ فی ذُرّیَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فی تُربَتِهِ وَ اِجابَةَ الدُّعاءِ عِندَ قَبرِهِ وَ لا تُعَدُّ اَیّامُ زائِریهِ جائِیاً وَ راجِعاً مِن عُمُرِه. قالَ مُحَمَّدُ بنُ مُسلِمٍ فَقُلتُ لِاَبی عَبدِ اللَّهِ (عَلَیهِ السَّلامُ) هَذَا الجَلالُ یُنالُ بِالحُسَینِ (عَلَیهِ السَّلامُ) فَما لَهُ فی نَفسِهِ فَقالَ اِنَّ اللَّهَ تَعالیٰ اَلحَقَهُ بِالنَّبِیِّ (صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) فَکانَ مَعَهُ فی دَرَجَتِهِ وَ مَنزِلَتِهِ ثُمَّ تَلا اَبو عَبدِ اللَّهِ (عَلَیهِ السَّلامُ) وَ الَّذینَ آمَنوا وَ اتَّبَعَتهُم ذُرّیَّتُهُم بِایمانٍ اَلحَقنا بِهِم ذُرّیَّتَهُم.   عَن مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ قالَ سَمِعتُ اَبا جَعفَرٍ وَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ (عَلَیهِمَا السَّلام) هم از این بزرگوار این را شنیده، هم از آن بزرگوار. یَقولانِ اِنَّ‌ اللَّهَ‌ تَعالیٰ‌ عَوَّضَ الحُسَینَ (عَلَیهِ السَّلامُ) مِن قَتلِهِ اَن جَعَلَ الاِمامَةَ فی ذُرّیَّتِه @albayann
البیان
✏️شرح حدیثی از امام صادق(ع)، درباره زیارت امام حسین(ع) #امام_خامنه_ای: 📌عَن مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ
1398/07/01 🖊شرح حدیثی از امام صادق(ع)، درباره زیارت امام حسین(ع)| امام خامنه ای 📌[امام باقر و امام صادق (علیهما السّلام) میفرمودند همانا خداوندِ متعال به حسین (علیه السّلام) در برابر کشته شدنش پاداش داد که امامت در فرزندانش و شفا در خاکش و اجابت دعا در نزد قبرش باشد و اینکه روزهایی که زائرینش [برای زیارت] می‌آیند و میروند از عمرشان محسوب نمیگردد.] 🔹اینها البتّه بخشی از پاداشها است؛ وَالّا پاداشی که خدای متعال به شهید معمولی میدهد -فرض کنید در میدان جنگ یک تیری میخورَد یا آن روز یک شمشیری میخورد و می‌افتاد، شهید بود- این را خدای متعال میگوید «اَحیاّْءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ  فَرِحینَ بِماِّ ءاتٰهُمُ اللهُ مِن فَضلِه! وَ یَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم»؛ 🔸[وقتی] خدای متعال درباره‌ی یک شهید معمولی این جور حرف میزند، خب اَجر شهیدی مثل حسین‌بن‌علی (علیه السّلام) که شهادت او قابل مقایسه‌ی با هیچ شهادتی نیست، یعنی ما در تاریخ سراغ نداریم، بنده سراغ ندارم که این‌ جور مصیبت‌ها و این جور سختی‌ها را [کسی] تحمّل کند برای آن هدف عالی، هدف بلند، اصلاً قابل مقایسه نیست با اجر یک شهید معمولی. از جمله‌ی این اجرها و پاداشها این [چیزهایی] است که در این روایت آمده است. نه اینکه خیال کنیم اجر حسین‌بن‌علی (علیه السّلام) فقط همینها است؛ از جمله‌ اینها است که خیلی هم مهم است. 🔺یکی اینکه حضرت فرمود خداوند متعال «عَوَّضَ الحُسَینَ (عَلَیهِ السَّلامُ) مِن قَتلِهِ اَن جَعَلَ الاِمامَةَ فی ذُرّیَّتِه»؛ امامت، این پرچم برافراشته، این خورشید درخشان در طول همه‌ی تاریخ، در نسل این بزرگوار قرار داده شد، از اولاد او قرار داده شد. ✏️وَ الشِّفَاءَ فی تُربَتِه خاک قبر او را کسی مصرف کند، شفا است، دوا است، درمان است؛ خاک، خاک است امّا این خاک به برکتِ مجاورتِ آن پیکرِ مطهّر، یک چنین خاصیّتی دارد که شفا است. ✏️وَ اِجابَةَ الدُّعاءِ عِندَ قَبرِه این هم یکی؛ در کنار قبر حسین‌بن‌علی (علیه السّلام) شما دعا کنید، دعایتان مستجاب است. [واقعاً] دعا کنید؛ لقلقه‌ی لسان نباشد؛ بخوانید و بخواهید خدا را، خدای متعال وعده کرده است که اجابت خواهد کرد. اینهایی که میروند این راه را پیاده طی میکنند و میرسانند خودشان را به آنجا در این پیاده‌روی اربعین -این حادثه‌ی عجیبی که این سالها پدید آمده است- واقعاً یک موهبت بزرگ الهی را خدای متعال در اختیار اینها گذاشته. ✏️وَ لا تُعَدُّ اَیّامُ زائِریهِ جائِیاً وَ راجِعاً مِن عُمُرِه این هم یکی؛ اگر خدای متعال مثلاً فرض کنید که ده هزار روز به شما عمر داده باشد، این چند روزی که در حال رفت و آمد به سمت قبر این بزرگوار هستید، جزو اینها حساب نمیشود؛ این اضافه‌ی بر آن تعداد روزهایی است که خدای متعال مقدّر کرده که عمر شما باشد؛ این جزو آنها نیست، از عمرتان حساب نمیشود؛ این اضافه است، سرریز عمر است. 📗قالَ مُحَمَّدُ بنُ مُسلِمٍ فَقُلتُ لِاَبی عَبدِ اللَّهِ (عَلَیهِ السَّلامُ) هَذَا الجَلالُ یُنالُ بِالحُسَینِ (عَلَیهِ السَّلام) فَما لَهُ فی نَفسِه محمّدبن‌مسلم میگوید وقتی حضرت این را فرمودند، گفتم این جلالت، این عظمت، این مقام عالی، به برکت امام حسین داده میشود به این و آن. اینکه «شما اگر تربتش را مصرف کنید، بخورید، شفای شما است»، به شما یک لطفی شده است. به برکت امام حسین، این جلال و این کرامت و این عظمت داده شده است به اینها. ⁉️وقتی خدای متعال به خاطر او به دیگران این جلال و عظمت را، این کرامت را لطف میکند، پس به خود او چه میدهد؟ فَقالَ اِنَّ اللَّهَ تَعالیٰ اَلحَقَهُ بِالنَّبِیِّ (صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِه) اجر خود او این است که او ملحق به پیغمبر است. خلاصه‌ی همه‌ی کرامتهای الهی در عالم وجود، وجود پیغمبر اکرم است؛ خدا او را در قیامت، در بهشت، به پیغمبر ملحق میکند. 🖇فَکانَ مَعَهُ فی دَرَجَتِهِ وَ مَنزِلَتِه در روز قیامت، امام حسین در درجه‌ی پیغمبر و در منزلت پیغمبر قرار میگیرد. ثُمَّ تَلا اَبو عَبدِ اللَّهِ (عَلَیهِ السَّلامُ) «وَ الَّذینَ آمَنوا وَ اتَّبَعَتهُم ذُرّیَّتُهُم بِایمانٍ اَلحَقنا بِهِم ذُرّیَّتَهُم» یکی از مصادیق این آیه این مورد است.   @albayann
🏴سالروز علیه السلام تسلیت باد. 🖊استاد آیت الله فرحانی: 🔹گمان نکنید که امام صادق فقط یک حوزه علميه ای داشته اند و صرفا مشغول شاگرد پروری بوده اند و حکم فقهي بيان می کردند. 🔹 ایشان همزمان در سه جبهه مختلف مبارزه می کردند.شرایط دوره امام صادق بسیار سخت بوده است. با ملحدان و مشرکان از یک سو ، با گستردگی مشکلات اعتقادي و اخلاقي نیز از یک سو و با امويان و عباسيان از سوي ديگر به مبارزه برخواستند. 🔹این استقامت و پایداری امام صادق (علیه السلام) بود که اصل اسلام را حفظ کرد. @albayann
🖊 و 📌ریشه یابی یکی از اضلاع هندسه فقه الخمینی(ره) در عبارات آخوند خراسانی(ره) 📚تقریری از درس خارج استاد آیت الله فرحانی- سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ @albayann
البیان
🖊#خطاب_وحیانی و #مراتب_حکم 📌ریشه یابی یکی از اضلاع هندسه فقه الخمینی(ره) در عبارات آخوند خراسانی(ره
بسم الله الرحمن الرحیم ✏️مقدمه: بر اهل نظر پوشیده نیست که ساختار شناسی حکم نقش وسیعی در استنباط احکام شرعی ایفا می کند. ⁉️ مخاطب حکم شخصیت حقیقی است یا حقوقی؟ جنس خطاب شخصی است یا عمومی است یا قانونی؟ و اینکه متعلق حکم طبیعت است یا فرد؟ و اینکه اساسا جنس احکام شرعی قضیه حقیقه است یا خارجیه؟ همه و همه نفیا و اثباتا مورد توجه اقطاب علم اصول فقه بوده است. 🔹آنچه در این مجال جالب توجه است افق جدیدی است که امام خمینی فراروی این مبحث گشوده است و آن، عبور از خطاب قانونی و وصول به خطاب وحیانی است. آنچه شایان توجه است این است که زمانیکه خطاب قانونی هنوز از آب و گل درنیامده و در نظر اهل علم تازه می نمود، امام راحل پرده از گامی فراتر در این عرصه بنام خطاب وحیانی برداشته اند. 📌البته نو آوری دأب حوزه های همیشه زنده و پویای شیعه است. لکن برخی نوآوری ها بهتر به جان اهل علم ریشه می دواند. در مقابل برخی نوآوری ها یا طرد میشوند و یا لااقل مهجور می مانند. ❓اما سر این حقیقت چیست؟ چه می شود که شیخ اعظم انصاری در فقه نظریاتی نو مطرح می کند که احیانا خلاف مشهور فقها و قدما است؛ لکن در عین حال مقبول می افتد. اما از طرف دیگر برخی نو آوری ها همچنان مهجور می مانند؟ ✅پاسخ این سؤال را می توان در سیره شیخ جست و جو کرد. شیوه ای که هر مؤسس مکتبی که آن را سلوک کرده ، موجب ماندگاری مکتبش شده است. شیخ اعظم گرچه در ابوابی مثل بیع اعیان نجسه ابداع نظریه ای جدید کرده و این نظریه دقیقا در نقطه مقابل فتوای قدماست، لکن ایشان تار و پود نظریه اش را از عبارات قدما استخراج کرده و این امر را در مکاسب محرمه به رخ اهل علم کشیده است. آن چنان که فتوای نوی شیخ در دیده اهل فن مقبول افتاده است. 🔸اما امام راحل هم نو آوری های گوناگونی در ابواب علوم داشته اند تا آنجا که مرحوم آیت الله فاضل رضوان الله تعالی علیه در مقدمه کتاب مناهج الوصول ابراز می دارند که استاد ما آن چنان نو اندیش بود که گاهی تصور ما را از یک بحث به طور کلی عوض می کرد. 🖇جای خدمت به آثار امام راحل از این حیث همچنان باقی است. بتوانیم تار و پود اندیشه نو و تحولی ایشان را در آثار بزرگان علم اصول چون شیخ و آخوند بازیابی کنیم. 👈🏻این مهم در درس خارج استاد به وقوع پیوسته و سلسله پیش رو نمونه ای از این امر است. 🔰 نظریه خطاب وحیانی امام با همه ابعاد نوینش در کفایه آخوند خراسانی قابل ریشه یابی است. لذا مطلبی تحت عنوان پیوند خطاب وحیانی با نظریات آخوند خراسانی برگرفته از درس خارج استاد آیت الله فرحانی تقدیم خواهد شد. @albayann