eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
812 عکس
182 ویدیو
71 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
فرق ولایت تکوینی و تشریعی در چیست؟ .mp3
472.8K
🔊 💠فرق ولایت تکوینی و تشریعی در چیست؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
⁉️رابطه ی ولایت تکوینی و تشریعی چگونه است؟ آیا وجود ولیّ خدا در زمین مقطعی است یا همیشگی؟ دین در لسان قرآن به چه معناست؟ نسبت حج ابراهیمی با حج محمدی چگونه است؟ ✅تشیع به اهل تسنن در مساله ولایت ظاهری و جعلی اینطور پاسخ می دهد؛ تا زمانی که امام معصومِ دارای ولایت تکوینی در جامعه حضور داشته باشد ولایت ظاهری و جعلی بغیر از امام معصوم، به کس دیگری نمی تواند برسد. 🔆شیعه معتقد است که ولی خدا همیشه وجود دارد چون مقدرات عالم در عالم تکوین بدست ولی خداست در نتیجه در زمان حضور ائمه معصومین باید مقام جعلی و قراردادی نیز بدست ولی خدا باشد البته در زمان عصر غیبت باید ببینیم نظر دین در این رابطه چیست. 🔹دین یعنی انسان، چون خداوند در قرآن می فرمایند:فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا چون خلقت انسان با حقیقت دین می باشد فلذا خداوند دین را انسان می آورد و دین با انسان تمام می شود. 🔸حضرت امام می فرمایند: حج ابراهیمی بخشی از حج محمدی است چون ولایت تکوینی پیامبر اکرم بالاتر از ولایت تکوینی حضرت ابراهیم است در نتیجه حج و نماز و روزه و سایر دستورات پیامبر اکرم اتمّ از دستورات حضرت ابراهیم است. فلذا کسی نمی تواند غیر از سلوک نبی اکرم مسیر دیگری را طی کند. @albayann
💠سلسله جلسات آشنایی با مبانی حکمت متعالیه 🗂 بخش دوم 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻
مبانی حکمت متعالیه۲.mp3
4.16M
🔊 💠آشنایی با مبانی حکمت متعالیه 🗂 بخش دوم 🔰 استاد آیت الله فرحانی 📌 ارکان فلسفه ملاصدرا 📌 وجه تسمیه حکمت متعالیه 📌 نظر علامه طباطبایی در مورد تقسیمات حکمت 📌 توضیحی پیرامون نحله ها و مکاتب فلسفه اسلامی @albayann
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 💠 آشنایی با مبانی حکمت متعالیه 🗂بخش دوم 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 1️⃣ ما یکبار دنبال هستیم به معنای فلسفه ملاصدرا (ره) و مَن تبع او نظیر ملاهادی (ره) و... و یکبار با ترقی‌ که علامه طباطبایی (ره) در علم فلسفه داشته اند به دنبال مبانی حکمت متعالیه هستیم. 🔸در مقالات فلسفی مرحوم شهید مطهری (ره) ارکان فلسفه صدرا را در هشت رکن مطرح کرده اند که عبارت‌اند از: اصالت الوجود، وحدت وجود، وجود ذهنی، امکان فقری، مناطق احتیاج به علت، نحوه ارتباط معلول به علت،حرکت جوهری، ربط ثابت به متغیر 👈🏻ایشان می فرماید در حکمت صدرالمتالهین اساسی‌ترین رکن اصالت وجود است. 2️⃣در وجه تسمیه حکمت متعالیه اختلاف نظر وجود دارد. آیا حکمت متعالیه یعنی فلسفه‌‌ی علیا در مقابل وسطی و سفلی است؟ 🔹فلسفه علیا یعنی امور عامه ♻️امور عامه قابل تقریر است به: حکمت متعالیه سینوی حکمت متعالیه اشراق که البته اصطلاح نکرده حکمت متعالیه صدرایی و حکمت متعالیه با مبنای علامه طباطبایی (ره) 3️⃣ نظر علامه طباطبایی در مورد اقسام حکمت نظری سه قسم طبیعیات و ریاضیات و الهیات است که الهیات خود به دو بخش امور عامه و الهیات به معنای اخص تقسیم می شود که مقسم الهیات به معنای اعم است؛ این یک اصطلاح هست. 4️⃣ اصطلاح دیگر در مورد اطلاق آن به فلسفه صدرا است در مقابل مشاء و اشراق و علم کلام و در این اصطلاح حکمت متعالیه یعنی با فلسفه صدرا سر و کار داریم. همه این احتمالات در بیانات بوعلی موجود است و مشهور به فلسفه به تقریر ملاصدرا حکمت متعالیه می گویند @albayann
💠اهمیت توجه و التزام به مبانی و آرمان های انقلاب اسلامی و الگوی اهل بیت (علیهم السلام) 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
💠اهمیت توجه و التزام به مبانی و آرمان های انقلاب اسلامی و الگوی اهل بیت (علیهم السلام) 🔰استاد آیت ا
💠 اهمیت توجه و التزام به مبانی و آرمان های انقلاب اسلامی و الگوی اهل بیت(علیهم السلام) 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹من بی پرده بگویم ، یکی از آسیب های عجیبی که مقام معظم رهبری بیان کردند این بود که : برخی ها به مدل غربی بیشتر از مدل اسلامی اعتماد دارند . تعبیر ، تعبیر خود آقاست . 🔸 خروجی محقق است و بعد از چهل سال این خروجی لاینکر است . کسی نمیتواند انکار کند که عدالت و آزادی و علم در سایه انقلاب اسلامی رشد کرده تحقق پیدا کرده و از مرز ایران اسلامی خارج شده است ؛ الان کشور های مختلفی بر سر این سفره ارتزاق میکنند و دارند حرکت میکنند ، این مسلم است. 👈🏻 اما مسئله این است که ما در مبانی اندیشه اسلامی مان این را بشناسیم و بشناسانیم و یک همدلی و همزبانی بر اساس این آموزه ها و مبانی در بین نخب بوجود بیاوریم ،عمده این است. 📌تعبیر اقا این است : بدانید نسخه های غربی برای ما قابل اعتماد نیست. من نمیگویم رد کنیم نه بسنجیم ؛ تسلیم بی برو برگرد نسخه های خارجی نمیتوان شد ؛ نه در زمینه اقتصاد و نه زمینه های دیگر. بعضی از مسئولین ما در گوشه و کنار به نسخه بیگانگان اعتماد بیشتری دارند تا به نسخه اسلام؛ آنچنان که باید و شاید به نسخه اسلامی عمل نمیکنند. ♻️ببینید عزیزان من! ما یک تجربه ای به نام تحقق تمدن اسلامی داریم . 🔰در این تجربه اسلام آمد جریانی را بوجود آورد با محوریت فرهنگ اهل بیت ، با محوریت امام باقر و امام صادق (علیها السلام)، با محوریت سیره آقا امیرالمومنین (علیه السلام) ، در بحث علم و عدالت و آزادی؛ این محقق شد . 🔺انقلاب اسلامی هم در این چهل سال توانست این تجربه را تکرار کند اما یک آسیب داریم! و آن این است آیا این مبانی را خوب میشناسیم و میشناسانیم؟ و نشان میدهیم که اینها ظرفیت های مهم اندیشه اسلامی و قرآنی ما هستند ؟ یانه ؟ @albayann
فلسفه غرب.mp3
1.61M
🔊 👤استاد آیت الله فرحانی: ⁉️ریشه مسلک اخباری گری در شیعه و اشعری گری در اهل سنت چیست؟ 🔹چه کسانی با آنها مقابله کردند؟ 🔸نظر آیت الله بروجردی(ره) در مورد اثر موج سوم فلسفه غرب در جهان اسلام چیست؟ 📌یکی از خصوصیات اساسی سیستم اجتهادی آقای بروجردی(ره) چه می باشد؟ 📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی @albayann
💠پیام علامه طباطبایی(ره) به آیت الله بروجردی(ره) پیرامون تدریس اسفار و جایگاه فلسفه در حوزه علمیه @albayann
البیان
💠پیام علامه طباطبایی(ره) به آیت الله بروجردی(ره) پیرامون تدریس اسفار و جایگاه فلسفه در حوزه علمیه #
💠علامه طباطبایی(ره): من‌ وقتی‌ از تبریز به‌ قم‌ آمدم‌ و درس‌ «أسفار» را شروع‌ کردم‌، و طلاّب‌ بر درس‌ گرد آمدند و قریب‌ به‌ یکصد نفر در مجلس‌ درس‌ حضور پیدا می‌کردند؛ حضرت‌ آیت‌الله‌ بروجردی‌ (رحمت‌الله‌ علیه‌) 🔺اولا: دستور دادند که‌ شهریّۀ طلاّبی‌ را که‌ به‌ درس‌ «أسفار» می‌آیند قطع‌ کنند. و بر همین‌ اساس‌ چون‌ خبر آن‌ بمن‌ رسید، من‌ متحیّر شدم‌ که‌ خدایا چه‌ کنم‌؟ اگر شهریّۀ طلاّب‌ قطع‌ شود، این‌ افراد بدون‌ بضاعت‌ که‌ از شهرهای‌ دور آمده‌اند و فقط‌ ممرّ معاش‌ آنها شهریّه‌ است‌ چه‌ کنند؟ و اگر من‌ بخاطر شهریّۀ طلاّب‌، تدریس‌ «أسفار» را ترک‌ کنم‌ لطمه‌ به سطح‌ علمی‌ و عقیدتی‌ طلاّب‌ وارد می‌آید!؟ 📌من‌ همینطور در تحیّر به سر می‌بردم‌، تا بالاخره‌ یک روز که‌ بحال‌ تحیّر بودم‌ و در اطاق‌ منزل‌ از دور کرسی‌ می‌خواستم‌ برگردم‌ چشمم‌ بدیوان‌ حافظ‌ افتاد که‌ روی‌ کرسی‌ اطاق‌ بود؛ آن‌ را برداشتم‌ و تفأّل‌ زدم‌ که‌ چه‌ کنم‌؟ آیا تدریس‌ «أسفار» را ترک‌ کنم‌، یا نه‌؟ این‌ غزل‌ آمد: 🌱من‌ نه‌ آن‌ رِندم‌ که‌ ترک‌ شاهد و ساغر کنم محتسب‌ داند که‌ من‌ این‌ کارها کمتر کنم‌ 🌱من‌ که‌ عیب‌ توبه‌ کاران‌ کرده‌ باشم‌ بارها توبه‌ از مِی‌ وقت‌ گل‌ دیوانه‌ باشم‌ گر کنم‌ 🌱گر چه‌ گردآلودِ فقرم‌، شرم‌ باد از همّتم‌ گر به‌ آب‌ چشمۀ خورشید دامن‌تر کنم‌ 🌱عاشقان‌ را گر در آتش‌ می‌پسندد لطف‌ دوست‌ تنگ‌ چشمم‌ گر نظر در چشمۀ کوثر کنم‌ 🌱دوش‌ لعلش‌ عشوه‌ای‌ میداد حافظ‌ را ولی من‌ نه‌ آنم‌ کز وی‌ این‌ افسانها باور کنم 🔸باری‌، دیدم‌ عجیب‌ غزلی‌ است‌؛ این‌ غزل‌ می‌فهماند که‌ تدریس‌ «أسفار» لازم‌، و ترک‌ آن‌ در حکم‌ کفر سلوکی‌ است‌. 🔺و ثانیاً یا همان‌ روز یا روز بعد، [آیت الله بروجردی] خادم‌ خود را به‌ منزل‌ ما فرستادند، و بدینگونه‌ پیغام‌ کرده‌ بودند: ما در زمان‌ جوانی‌ در حوزۀ علمیّۀ اصفهان‌ نزد مرحوم‌ جهانگیر خان‌ «أسفار» می‌خواندیم‌ ولی‌ مخفیانه‌؛ چند نفر بودیم‌، و خُفیةً بدرس‌ ایشان‌ می‌رفتیم‌، و امّا درس‌ «أسفار» علنی‌ در حوزۀ رسمی‌ به هیچ وجه‌ صلاح‌ نیست‌ و باید ترک‌ شود! ✅من‌ در جواب‌ گفتم‌: به‌ آقای‌ بروجردی‌ از طرف‌ من‌ پیغام‌ ببرید که‌ این‌ درس‌های‌ متعارف‌ و رسمی‌ را مانند فقه‌ و اصول‌، ما هم‌ خوانده‌ایم‌؛ و از عهدۀ تدریس‌ و تشکیل‌ حوزه‌های‌ درسی‌ آن‌ برخواهیم‌ آمد و از دیگران‌ کمبودی‌ نداریم‌. 📌من‌ که‌ از تبریز به قم‌ آمده‌ام‌ فقط‌ و فقط‌ برای‌ تصحیح‌ عقائد طلاّب‌ بر اساس‌ حقّ، و مبارزۀ با عقائد باطلۀ مادّیّین‌ و غیرهم‌ می‌باشد. در آن‌ زمان‌ که‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ با چند نفر خُفیةً به‌ درس‌ مرحوم‌ جهانگیرخان‌ می‌رفتند، طلاّب‌ و قاطبۀ مردم‌ بحمدالله‌ مؤمن‌ و دارای‌ عقیدۀ پاک‌ بودند؛ و نیازی‌ به‌ تشکیل‌ حوزه‌های‌ علنی‌ «أسفار» نبود؛ ولی‌ امروزه‌ هر طلبه‌ای‌ که‌ وارد دروازۀ قم‌ می‌شود با چند چمدان‌ (جامه‌دان‌) پر از شبهات‌ و اشکالات‌ وارد می‌شود! و امروزه‌ باید بدرد طلاّب‌ رسید؛ و آنها را برای‌ مبارزۀ با ماتریالیست‌ها و مادّیّین‌ بر اساس‌ صحیح‌ آماده‌ کرد، و فلسفۀ حقّۀ اسلامیّه‌ را بدانها آموخت‌؛ و ما تدریس‌ «أسفار» را ترک‌ نمی‌کنیم‌. 👈🏻ولی‌ در عین‌ حال‌ من‌ آیت‌الله‌ را حاکم‌ شرع‌ می‌دانم‌؛ اگر حکم‌ کنند بر ترک‌ «أسفار» مسأله‌ صورت‌ دیگری‌ به خود خواهد گرفت‌. 🔆علاّمه‌ فرمودند: پس‌ از این‌ پیام‌؛ آیت‌الله‌ بروجردی‌ دیگر به هیچ وجه‌ متعرّض‌ ما نشدند، و ما سالهای‌ سال‌ بتدریس‌ فلسفه‌ از «شفاء» و «أسفار» و غیرهما مشغول‌ بودیم‌. و هر وقت‌ آیت‌ الله‌ برخوردی‌ با ما برخورد داشتند بسیار احترام‌ می‌گذاردند، و یک‌ روز یک‌ جلد قرآن‌ کریم‌ که‌ از بهترین‌ و صحیح‌ترین‌ طبع‌ها بود بعنوان‌ هدیّه‌ برای‌ ما فرستادند. 📚مهرتابان ، یادنامه و مصاحبات تلمیذ و علامه ، ص ۱۰۳ - ۱۰۶ 👈🏻پ.ن: البته بعد از این ماجرا مجددا نکاتی پیش آمد و علامه طباطبایی مجبور به تعطیلی درس خود شدند! @albayann
دعا وسیله ی گدایی ما از خداوند است.mp3
796.4K
🔊 💠بیانی در باب مطلوبیت ذاتی دعا و تأثیر آن در توجه قلبی به خدا 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖇صراط بندگی 🎙مجموعه صوتی بیانات اخلاقی 💠استاد آیت الله فرحانی @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🖇 🔰 🎙رحمت رحمانی و رحمت رحیمی 🌐https://eitaa.com/albayann/22 🎙شب های جمعه ونعمت زیارت حضرت معصومه 🌐https://eitaa.com/albayann/71 🎙اخلاق و نتیجه گرفتن از عمر 🌐https://eitaa.com/albayann/120 🎙رازهای استفاده از نماز 🌐https://eitaa.com/albayann/129 🎙تاثیر قبولی نماز بر قبولی سایر اعمال 🌐https://eitaa.com/albayann/156 🎙چرا در نماز حضور قلب نداریم؟ 🌐https://eitaa.com/albayann/184 🎙جوانی فرصت کسب فضایل اخلاقی وکارهای فکری 🌐https://eitaa.com/albayann/209 🎙معیار کار برای رضای خدا چیست؟ 🌐https://eitaa.com/albayann/234 🎙نقش جوانان مومن در انقلاب 🌐https://eitaa.com/albayann/258 🎙امیدوار کننده ترین آیه از منظر امیرالمومنین 🌐https://eitaa.com/albayann/304 🎙رعایت آداب الصلوة راه توحید است 🌐https://eitaa.com/albayann/320 🎙اولین و مهمترین اولویت در عمل صالح! 🌐https://eitaa.com/albayann/338 🎙درس اول از ادعیه 🌐https://eitaa.com/albayann/368 🎙فضیلت ماه رجب و رشد معنوی 🌐https://eitaa.com/albayann/388 🎙روزه ماه های حرام 🌐https://eitaa.com/albayann/366 🎙تفسیر یامن ارجوه لکل خیر 🌐https://eitaa.com/albayann/346 🎙اتصال به اهل بیت 🌐https://eitaa.com/albayann/322 🎙ارتباط با صدیقه کبری،معدن طهارت است. 🌐https://eitaa.com/albayann/319 🎙بیانی در باب مطلوبیت ذاتی دعا 🌐https://eitaa.com/albayann/484 🎙چرا ما در عبادت خداوند تنبلی میکنیم؟ 🌐https://eitaa.com/albayann/463 🎙ماه شعبان ماه نبی اکرم 🌐https://eitaa.com/albayann/454 🎙تاثیر کثرت عمل صالح در درجات بهشت 🌐https://eitaa.com/albayann/443 🎙سیره معنوی امام کاظم نیاز امروز ما 🌐https://eitaa.com/albayann/431 🎙در ادعیه کمیت مهم است یا کیفیت? 🌐https://eitaa.com/albayann/413 @albayann
تاثیر علامه و امام در برخورد با تمدن غربی.mp3
1.66M
🔊 💠تاثیر علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره) در برخورد با تمدن غربی 👤استاد آیت الله فرحانی: ⁉️1.علامه طباطبایی چطور توانست ریشه فلسفه مادی را در ایران از بین ببرد؟ 🔹2.نقش آثار شاگردان علامه (ره) در ایجاد گفتمان تمدن سازی چیست؟ 🔸3.تاثیر بسط مباحث حکمی در فقه چگونه است؟ 🔺4.چه کسی مباحث فقه مضاف را در حوزه علمیه ایجاد کرد؟ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠فطرت و سرنوشت انسان 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔹تفاوت نگاه فلسفه غرب و فلسفه اسلامی در وجود و ماهیت و فرهنگ فعلی تمدن غرب بر اساس تحلیل اگزیستانسیالیست از انسان ⁉️آیا از منظر اسلام ، فعل انسان ماهیتش را شکل می دهد؟ 🔸نقدی بر نظر دکتر شریعتی در مسئله فرهنگ 🔆نقش فطرت در سرشت انسان بر اساس تفسیر از آیه شریفه « وَأَشْهَدَهُمْ عَلَیٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُوا بَلَیٰ شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ» @albayann
امتداد حکمت اسلامی.mp3
448.2K
🔊 💠مطالبه حضرت آقا، امتداد حکمت اسلامی است. 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
💠مجموعه مباحث جایگاه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (ره) 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻
مسؤولیت حکومت ظاهری و اداره جامعه در زمان حضور ائمه معصومین ع بعهده ی چه کسی است؟ .mp3
1.81M
🔊 💠حکومت ظاهری و قراردادی در زمان حضور امام معصوم (علیه السلام) در درجه ی اول به چه کسی می رسد؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
💠اهمیت تحفظ و تبیین اندیشه امام خمینی(ره) 🔰در بیان رهبر معظم انقلاب @albayann 🔻🔻🔻🔻
⚠️ نظر امام تحریف نشود⚠️ رهبر معظم انقلاب: 🔹توجّه کنید حکومت اسلامی که امام گفته‌اند و شما میخواهید آن را تثبیت و تسجیل و تبیین و توجیه کنید، من حیث لانرید به حکومت غیراسلامی تبدیل نشود. چیزی که امروز در چالشهای فکری بین ما و مخالفان ما در سطح دنیا مطرح است، همین نکته است... 🔸من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان(امام) صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوه‌ای که بتواند آرمانهای اسلامی - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است. 🔺ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوه‌ای بنا نهاده و چارچوبی برای اقتصاد اسلامی درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است. 👈🏻من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند. 🔆آن‌جایی هم که بحث سرِ احکام ثانوی بود، ایشان به عنوان یک حکم اسلامی و فقهی بر آن تأکید میکردند. ایشان تا آخر هم همین‌طور بودند. در خصوص غنا -موسیقی- ایشان حرف جدیدی مطرح کردند. مبنای فقهی ایشان این‌طور بود. برای این قضیه، ایشان استناد فقهی داشتند. البته چیزی که در کتاب مکاسب گفتند، در جهاتی با این تفاوت دارد؛ اما براساس مبنای فقهی میگفتند؛ بر اساس ضرورت و مصلحت و پسند دنیا نبود. 🔺البته ممکن است کسی با کلیّات و جزئیّاتِ این نظر موافقت نداشته باشد؛ خیلی خوب، نظر خودش است؛ «لیکن نظر امام تحریف نشود.» 💠شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونه‌ای درآید که در کلمات و کتابها و حرفها و منش ایشان معلوم است. این نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست. 📚۴ بهمن ۱۳۷۸ @albayann
💠نامه حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه به عروسش فاطمه طباطبایی  ،  در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان 📝01 اردیبهشت 1366 @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
💠نامه حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه به عروسش فاطمه طباطبایی  ،  در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم‌ 🔹فاطی دختر عزیزم، «۱» از من می‌خواهی برای تو چیزی بنویسم؛ چه بنویسد کسی که خود مبتلای به نفس اماره بالسوء است و هرگز نتوانسته بلکه نخواسته این بت بزرگ را بشکند. اکنون در آستانه شهر الله و مقام ضیافت الله هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم. 🔸شهر شعبان المعظم که شهر امامان است در شرف گذشتن و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم برای شهر الله. دعاها را گاهی با لقلقه لسان خواندم و از آنها چیزی حاصل نشد در این آخر شهر عرض می‌کنم، اللهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیِما مَضی‌ مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِیما بَقِیَ مِنهُ «۲» از رحمت حق تعالی مایوس نیستم و مباش، در دنیا [مباد] روزی که گناهان به آنجا رسد که از رحمت حق مایوس شویم. 🔰دخترم این چند روز خواهد گذشت چه با عیش و نوش و چه با رنج و تعب؛ چه با غفلت از فطرت و چه با توجه به آن. عزیزم، خداوند- جل وعلا- نور هدایت را در همه مخلوقات خصوصاً انسان نهفته است. 🔆فطرت الله، ما را خواهی نخواهی به او متوجه کرده و همه مخلوقات در هر حدی که هستند و به هر مذهبی که گراییده‌اند جز به حق تعالی و کمال مطلق به هیچ چیز توجه ندارند به حسب فطرت؛ گرچه خود ندانند و معتقد به غیر آن باشند انسان کمال مطلق را می‌جوید و می‌خواهد چه آنان که به توهّم بت را می‌پرستند و چه آنهایی که حق- جل وعلا- را منکرند و به دنبال ریاست. 📌 ملحدها گمان می‌کنند متوجه به دنیا و خواستار ریاست و زعامت هستند، لکن به حسب واقع متوجه و خواهان قدرت مطلقه هستند و در جستجوی کمال مطلق و خود گمان خلاف می‌کنند و شاید عذاب و عقاب برای همین جهل و توهّمات باشد. تو که مثلًا دنبال لباس خوب هستی و زینت بهتر، دنبال حق می‌گردی و کاخ‌نشینان نیز دنبال قدرت مطلق هستند وَ إِنْ مِنْ شَیْ‌ءٍ إلّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ «۳» وَ قَضی‌ رَبُّکَ الّا تَعْبُدوا إِلّا إِیَّاهُ «۴» بنا بر وجهی این کلام دامنه دارد. بهتر آنکه درز بگیرم و تو را و خود و همگان را به خدای تعالی بسپارم. و السلام علیک و علی عباد الله الصالحین. روح الله الموسوی الخمینی‌ (۱) - خانم فاطمه طباطبایی، همسر آقای سید احمد خمینی‏ (۲) -« پروردگارا اگر ما را در ایامی که از« شعبان» گذشته است نیامرزیده‏ای پس ببخشای ما را در باقیمانده آن». دعای آخر ماه شعبان. (۳) - بخشی از آیه ۴۴ سوره اسراء:« و هیچ موجودی نیست جز آنکه او را تسبیح می‏کند ولی شما تسبیحشان را نمی‏فهمید» (۴) - بخشی از آیه ۲۳ سوره اسراء:« پروردگارت مقرر داشت که جز او را نپرستید» 📚 (ره)؛ 01 اردیبهشت 1366 @albayann
2(2).mp3
2.63M
🔊 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹ماه رمضان فرصت آمادگی برای درک شب قدر است . الَّذِی كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَدْأَبُ فِی صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ،ماهی که آماده میکند ما را با قیام و صیام 🔸قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شهرالله،نام مستجمع جمیع صفات کمال است، شهری که خدای متعال میزبانی میکند. 🔺دفاع و مواضع حقه علوم اهل بیت را در این شرایط امتحان الهی یعنی شرایط انتخابات جدی بگیرید. 💠ما نظامی داریم کارآمد و قوی و هر جا دچار مشکل میشویم مال وقتی است که با محور اصلی نظام یعنی ولایت زاویه پیدا می کنیم. 👈🏻حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی اهم واجبات است. 🔆 میزان موفقیت ما در این عرصه تابع حال معنوی ماست. در میدان بودن جمع بین تکلیف ظاهری و باطنی است 👈🏻من توصیه می کنم باتقویت معنویت و بصیرت این شرایط را برای انقلاب اسلامی دریابید،خصوصا کسانی که میتوانند در عرصه فضای مجازی خدمت کنند. @albayann
💠 اساس کار فلسفی اصالت واقعیت است. 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
اصل واقعیت.mp3
851K
🔊 🔰 استاد : 💠مرحوم علامه طباطبایی (ره) در نهایه یک کار خوبی را در مدخل نهایه انجام می دهند قبل از ورود به . 👈🏻اساس کار فلسفی ایشان اصالت واقعیت است. 🔹قرائت های مختلفی از برهان صدیقین وجود دارد: یکبار در بیان شیخ الرئیس در برهان امکان و وجوب مطرح می شود یکبار در قرائت ملاصدرا وجود دارد که مبتنی بر اصالت و تشکیک وجود است یکبار در نظر ملاهادی سبزواری است که فقط بر اصالت وجود استوار است 🔸اما برای مثال در کار فلسفی برهان صدیقین در بیان علامه طباطبایی طوری هست که می گوید اصلا به اصالت وجود هم نیازی نیست بلکه اساس کار به اصالت واقعیت بر می گردد. @albayann