eitaa logo
البیان
11.7هزار دنبال‌کننده
750 عکس
175 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔹رعایت ضوابط اعتبار در فضای عقلاء 🔅استاد آیت الله فرحانی 🔸استاد در این صوت به یکی از شروط مهم در منطق اعتباریات پرداخته و توضیح میدهند که به چه دلیل، شارع نوعا در أمور معهود عندالعقلاء به جای تأسیس، امضا کرده و مطابق نظام عقلاء عمل میکند. @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 💠منطق اعتباریات | رعایت ضوابط حاکم بر اعتبارات عقلایی 👤استاد آیت الله فرحانی 🔹اگر کسی بخواهد در فضای اعتبار دیگران اعتبار خودش را مطرح کند ، موظف است به گونه‌ای اعتبار خودش را بیان کند که سازگار با آن محیط عقلایی باشد. به همین علت در بحث بیع بیان می کنیم که اگر شارع بخواهد قائل به حلیت بیع شود و بیع را امضاء کند، باید با رعایت ضوابط عقلائیه آن باشد. این بیع ،اجاره و سایر معاملات، یک اعتبار عقلائی است. باید در محیط عقلاء به گونه ای اعتبار خودم را بیان کنم که فضایی که دارم با آن کار می‌کنم به من راه بدهد . 🔸اگر با بیع به عنوان یک «ماهیت مخترَع جدید» بخواهیم کار کنیم به این معنا که بیع شرعی را با همه ضوابط خاص خودش به شکل یک ماهیت شرعی جدید، جعل کنیم ؛ نمی‌توانیم به آسانی اعتبار کرده و با آن کار کنیم و این نکته در فقه آثار زیادی دارد . لذا اگر قرار است به عرف القاء‌ ‌شود باید فضای اعتبار شارع با فضای اعتبار عرف و عقلاء ‌هماهنگ باشد. ▪️این مسأله فقط در معاملات نیست. وقتی وارد الفاظ عبادات می شویم هم یک بحثی در مورد حقیقت شرعیه داریم. گفتیم اگر «صلات به عنوان یک عمل خاص» محدود به شرع ما نیست و در شرایع ابراهیمی دیگر هم وجود داشته و در آن محیط، عمل مخصوصی غیر از دعا وجود داشته است، مشکلی نداریم. زیرا اختلاف آن صلات با صلات ما در بعضی از خصوصیات است کما اینکه مرحوم آخوند بیان کرد که صلات های خود ما نیز این مقدار اختلاف را با هم دارند، لذا در اینجا مشکلی نداریم. ▫️اما اگر در محیط عقلائی که داریم اعتبار «صلّ» ‌می‌کنیم این عمل مخصوص وجود نداشته است ، باید فضای اعتبار را لحاظ کنیم. چون می خواهیم در محیط اعتبار دیگران وارد می‌شویم، باید ضوابط آن اعتبار بیرونی را رعایت کنیم. این قانون عقلاء است . مثلا اگر خواستید آنچه در محیط و فضای کشور هند اعتبار کردید را ببرید در اروپا یا آسیای دور اعتبار کنید، باید فضای آنجا را در نظر بگیرید و ضوابط حاکم بر آنجا را لحاظ کنید. 🔹لذا مسأله این است که اگر کسی خواست اعتبار کند برای اینکه اعتبار او اثر کند باید ضوابط آن محیط را داشته باشد. به تعبیر امام و اکثر آقایان در «احل الله البیع» اگر شارع بخواهد بیع شرعی را امضا کند، این امضاء بی اثر است. عقلاء می گویند بیع شرعی را نمی فهمیم که چیست. شارع باید بیع عرفی را امضا کند و با امضاء بیع عرفی یک قانون به وجود می آید که شما آن اعتبار عقلائیه را امضاء‌ می‌کنید . بعد می آیید خصوصیات خاص خودتان را بامقیدات و مخصصات جدا می‌کنید . بر این اساس ، بیع شرعی در خروجی این مکانیزم عقلایی شکل میگیرد و این می شود یک اعتبار عقلایی. @albayann
بسم الله الرحمن الرحیم در جوار حرمش هرکه دعاگوست، بگو جای ما در وسط صحن فقط گریه کند به مناسب فرا رسیدن ایام اربعین حسینی مراسم عزای سید الشهدا علیه السلام برقرار است. ⚫ مکان: خیابان شهیدین (عباس آباد) مدرسه فقهی امیر المومنین ع ⚫ زمان: یکشنبه ۴.مهرماه.۱۴۰۰ همزمان با نماز مغرب ⚫ میهمان سفره کریمانه اهل بیت هستیم. ⚫ شرایط برای حضور خانواده طلاب فراهم است. علیه السلام @albayann
▪️در جوار حرمش هرکه دعاگوست، بگو ▪️جای ما در وسط صحن فقط گریه کند 🏴 اربعین حسینی تسلیت باد. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 | استاد آیت الله فرحانی 💠اختلاف نظر آخوند خراسانی وعلامه طباطبایی در مقولات سبعه نسبیه @albayann
🔹نگاه خاص حضرت امام نسبت به حکومت و اسلام سیاسی در بیان رهبر معظم انقلاب 👈🏻(انشاءالله از اواسط ماه ربیع الأول نیز درس خارج فقه سیاسی استاد آیت الله فرحانی آغاز خواهد شد) @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🏷حکومت‎ اسلامی و اسلام سیاسی 🔰رهبر معظم انقلاب: 🔹آن تحلیلی را که حالا باید جلوی انسان بیاورند، تماشا کند، بخواند، دقّت کند، تا به یک نتیجه‌ی عمقی برسد، این را امام همین‌طور نگاه که می کرد می فهمید؛ مرد پخته، مرد آگاه. شما نگاه کنید ببینید روی چه چیزهایی این مردِ حکیمِ پخته‌ی آگاه تکیه کرده، آنها اساسِ مسئله است، مسائل اساسی آنها است. اینها را نبایستی بتوانند تغییر بدهند؛ یک شکل مخالفت با نظام و مخالفت با انقلاب مخالفت با این چیزها است. 🔸اگر چنانچه در کارهای ما، در حرفهای ما، در جهت‌گیری‌ها و رویکردهای تبلیغی ما مخالفت با آن مبانی وجود داشته باشد ضدّیّت با انقلاب و ضدّیّت با نظام اسلامی و ضدّیّت با اسلام سیاسی‌ای است که تحقّق پیدا کرده. بعد از دوران صدر اسلام، اوّلین باری است که اسلامِ صحیحِ نابِ متّکی به قرآن و حدیث در عالم واقع، دارد تحقّق پیدا میکند؛ حتّی در دورانهایی که مثلًا علما، محترم هم بودند، این‌جور نبوده. ▪️فرض کنیم در دوران صفویّه؛ خب علما، محترم بودند؛ محقّق‌کَرکی از شام پا میشود می‌آید در اصفهان یا در قزوین یا در کجا و شیخ‌الاسلام کلّ کشور هم میشود؛ پدر شیخ بهایی، خود شیخ بهایی، اینها همه کسانی هستند که جزو علمای بزرگ بودند، خیلی هم محترم بودند، امّا اینها حدّاکثر کاری که میکردند این بود که مثلاً فرض کنید که دستگاه قضاوت را برعهده بگیرند، آن‌هم تا جایی که منافات با برخی از تندروی‌های دستگاه حکومت و سلطنت نداشته باشد؛ وَالّا شاه‌عباس و شاه‌طهماسب و بقیّه‌ی سلاطین، کار خودشان را میکردند، حکومت اسلامی نبود، حکومت دینی نبود. ▫️اینکه منشأ و مبدأ احکام حکومتی کتاب و سنّت باشد، روایات ائمّه باشد، از صدر اسلام -یعنی حالا آن مقداری که صدر اسلام بوده، بعد از آن- تا امروز دیگر سابقه نداشته است. امروز در ایران اوّلین بار است که یک چنین حکومتی به‌وجود می‌آید. 👈🏻معنای اسلام سیاسی این است؛ اسلام سیاسی یعنی اسلامی که سیاست اداره‌ی جامعه را و مدیریّت جامعه را برعهده میگیرد؛ یعنی اسلام میشود مدیر جامعه. این بار اوّلی است که در اینجا اتّفاق افتاده است؛ این را میخواهند از بین ببرند، این را میخواهند نابود کنند؛ نابودکردنش هم به همین شکلی است که عرض کردم. ۱۳۹۴/۱۲/۲۵ @albayann
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 👤استاد آیت الله فرحانی 💠اجتهاد مبتنی بر مبانی فقه اکبر است که می تواند تولید علم کند و با انحرافات و شبهات مقابله کند. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ⁉️چرا نمی توانیم توبه کنیم؟ 👈روایتی درباره جهنم که انسان از خوف این روایت دنبال گناه نمی رود. 🔹ام سلمه نقل میکند که پیغمبر اکرم(ص) با شنیدن این روایت مثل کهنه ای روی زمین افتاده ، گریه میکند. پیامبری که عمل 70پیامبر را دارد! @albayann
💠پرنده ی خیال 🔸انسان مجاهد که در صدد اصلاح خود برآمده و می خواهد باطن را صفایی دهد و از جنود ابلیس آن را خالی کند ، باید زمام خیال را در دست گیرد و نگذارد هر جا می خواهد پرواز کند ، و مانع شود از اینکه خیالهای فاسد باطل برای او پیش آید ، از قبیل خیال معاصی و شیطنت ، همیشه خیال خود را متوجه امور شریفه کند . 🔹و این اگر چه در اول امر قدری مشکل به نظر می رسد و شیطان و جنودش آن را به نظر بزرگ جلوه می دهند ، ولی با قدری مراقبت و مواظبت امر سهل می شود . ممکن است ، برای تجربه ، تو نیز چندی در صدد جمع خیال باشی و مواظبت کامل از آن کنی : هر وقت می خواهد متوجه امر پستی و خسیسی شود ، آن را منصرف کنی و متوجه کنی به امور دیگر ، از قبیل مباحات یا امور راجحه شریفه . 📌 اگر دیدی نتیجه گرفتی ، شکر خدای تعالی کن بر این توفیق ، و این مطلب را تعقیب کن شاید خدای تو به رحمت خود راهی برای تو باز کند از ملکوت که هدایت شوی به صراط مستقیم انسانیت و کار سلوک إلى الله تعالی برای تو آسان شود . 📚اربعین حدیث ، امام خمینی @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤استاد آیت الله فرحانی 💠کسی در عصر غیبت میتواند سرباز امام زمان باشد که در دو میدان علم و عمل، آگاهی و اخلاق، شناخت و تقوا محکم باشد. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ⁉️نظر علامه طباطبایی در مورد آیه شریفه « ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَ أَرْسَلْناكَ لِلنَّاسِ رَسُولاً وَ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهِيداً» (79سوره نساء) چیست؟ ❔ماهیت جامعه در اندیشه رهبری و علامه چگونه می باشد؟ ❓نتیجه این تفسیر از جامعه چه تأثیری در فقه حکومتی و فقه سیاسی ما خواهد داشت؟ ✅استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین این سوالات میپردازند. @albayann
🔰آیت الله جوادی آملی می‌فرمود: 🔹استاد ما مرحوم علامه طباطبایی ادعا میکرد که من از کوچکترین سوره قرآن قادرم تمام قرآن را با شواهد و استدلال تفسیر کنم. 📌این ادعای علامه نتیجه همان فرمایش پیامبر(ص) است که فرمود: اخلاص چشمه های حکمت را از قلب بر زبان جاری میکند. @albayann
🎧 یکی از مبانی مهم استاد آیت الله فرحانی و مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) گفتمان «امتداد حکمت» است که انشاءالله در آینده نزدیک مبانی و مسائل این گفتمان تدوین شده در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت. 🏷از همین رو مطالب برگزیده ای که در سال ۱۴۰۰ با عنوان «امتداد حکمت» در کانال البیان ارائه گردید؛ به صورت تجمیع شده تقدیم میگردد. @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
💠مطالبه رهبر انقلاب امتداد حکمت اسلامی است. 🆔https://eitaa.com/albayann/496 💠فلسفه مضاف و امتداد حکمت 🆔https://eitaa.com/albayann/877 💠 ماهیت جامعه 🆔https://eitaa.com/albayann/909 💠نقص فلسفه اسلامی در چیست؟ 🆔https://eitaa.com/albayann/844 💠 ایدئولوژی زدایی 🆔https://eitaa.com/albayann/808 💠فقه نظامات 🆔https://eitaa.com/albayann/778 💠 اسلام و دموکراسی 🆔https://eitaa.com/albayann/733 💠لازمه نگاه امتدادی چیست؟ 🆔https://eitaa.com/albayann/709 💠نقش تولید علم و فکر 🆔https://eitaa.com/albayann/695 💠 تحول در نگاه حضرت امام 🆔https://eitaa.com/albayann/609 💠فطرت و سرنوشت انسان 🆔https://eitaa.com/albayann/494
دوماهنامه .pdf
11.71M
♻️اولین شماره دوماهنامه الکترونیکی البیان منتشر شد. ♻️این نشریه که به همت جمعی از فضلا و اساتید مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) تهیه و تنظیم شده است، به مطالب برگزیده دو ماه أخیر کانال البیان پرداخته است. @albayann
🏷 مطالب برگزیده کانال البیان در بهار و‌ تابستان ۱۴۰۰ 1⃣فقه الخمینی 🌐https://eitaa.com/albayann/813 2⃣امتداد حکمت 🌐https://eitaa.com/albayann/912 3⃣صراط بندگی 🌐https://eitaa.com/albayann/489 4⃣طلبه عصر انقلاب 🌐https://eitaa.com/albayann/414 🌱با کانال البیان همراه باشید.🌱 🆔https://eitaa.com/joinchat/3220963397Cb6584805dd
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ⁉️رؤیت خداوند به چه صورت است؟ 🔹بررسی تعابیر مختلف علم نسبت به انسان ذیل تفسیر آیه شریفه قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ ۚ قَالَ لَنْ تَرَانِي ( ۱۴۳ سوره اعراف) 👤استاد آیت الله فرحانی @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤 استاد آیت الله فرحانی 🏴ارتباط با امام رضا علیه السلام منشاء ارتباط با ذات اقدس اله است. تفسیر فراز اللَّهُمَّ إِلَيْكَ صَمَدْتُ مِنْ أَرْضِي وَقَطَعْتُ الْبِلَادَ رَجَاءَ رَحْمَتِكَ در زیارت امام رضا(ع) @albayann
🔹حجت الاسلام معزی نقل می کند که یک بار در ایام طلبگی به مشهد رفته بودم و در صحن های حرم رضوی علیه السلام قدم می زدم و به بارگاه امام می نگریستم اما داخل رواق ها و روضه ها نمی رفتم. 📌ناگهان دست مهربانی بر روی شانه هایم قرار گرفت و با لحنی آرام فرمود: (حاج شیخ حسن!چرا وارد نمیشوی!؟) عرض کردم:خجالت می کشم با این آشفتگی روحی بر امام رضا علیه السلام وارد شوم. من آلوده کجا و حرم پاک ایشان کجا! 👈آنگاه مرحوم علامه طباطبابی فرمود: (طبیب برای چه مطلب مطب باز میکند؟برای این که بیماران به وی مراجعه کنند و با نسخه او تندرستی خود را بیابند.این جا هم دارشفای آل محمد _علیهم السلام _است. داخل شو که امام رضا علیه السلام طبیب الاطباء است.) 🏴شهادت علیه السلام تسلیت باد. @albayann
🏷استاد آیت الله فرحانی با حضور در مزار علامه حسن زاده آملی(ره) در شهرستان آمل، ضمن قرائت نماز و قرآن، یاد این عالم حکیم را گرامی داشتند. 🖋 این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله (بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب در پی ارتحال علامه حسنزاده) @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠 موت مطلق 🌱وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى ال 🔸یک احتمال این است که این هجرت،هجرت از خود به خدا باشد (بیت)نفس خود انسان باشد. 🔹طایفه ای هستند که خارج شدند،هجرت کردند از (بیت) شان، از این بیت ظلمانی،از این نفسانیت:مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ؛ تا رسیدند به آنجایی که(ادْرِكْهُ الْمَوْتُ) : به مرتبه ای رسیدند که دیگر از خود چیزی نیستند، (موت مطلق)، و اجرشان هم علی الله است. 📚تفسیر سوره حمد @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ⁉️چگونه مبانی فقه حکومتی را به دست بیاوریم؟ ❔آیا امتداد حکمت با فلسفه مضاف متفاوت است؟ ❓در تبیین گفتمان امتداد حکمت، اتفاقی صورت گرفته است؟ 👤استاد آیت الله فرحانی: 🔸یکی از مسائلی را که رهبر معظم انقلاب به صورت مستمر بیان نموده و پیگری کرده اند مسئله امتداد حکمت است. مطالبه ایشان از نخبگان و حوزه این است که مبانی فقه حکومتی و مبانی تحول فقهی را با امتداد حکمت به دست آورند. 📌ایشان یک تفکیکی را بین فلسفه های مضاف و امتداد حکمت انجام می دهند و قائل هستند گرچه مباحث فلسفه مطلق و فلسفه های مضاف و بحث های انتزاعی لازم است اما کافی نمی باشد و باید برای ایجاد تحول وارد حیث امتدادی فلسفه شد. 🔹در فضای امتداد حکمت، دیگر مباحث انتزاعی و ذهنی نخواهند بود و این مدل باعث می شود مسائل، عینی و ملموس گردند و بر این اساس مبانی حکومت اسلامی را می توان استخراج نمود. 👈🏻در این زمینه شهید مطهری(ره) و حضرت آقا تلاشهای ارزشمند و خوبی را انجام داده اند. شهید مطهری(ره) در مورد مباحث حقوقی این امتداد را انجام داده است ایشان با امتداد اصل علیت توانسته اند چند فرع برای فلسفه حقوق تولید کنند. رهبر انقلاب نیز چند دهه قبل، به مسئله امتداد حکمت پرداخته است و اولین کسی می باشد که بُعد امتدادی توحید را این گونه مدنظر قرار داده است و همین مطلب، مبنای حکومت اسلامی نیز قرار گرفته است و امروز از حوزه همان مطلب را نیز مطالبه می کنند. @albayann
🔰رهبر معظم انقلاب: ❗️بله! فلسفه‌های مضاف - مثل فلسفه‌ی علوم انسانی، فلسفه‌ی روان‌شناسی - خوب و لازم است؛ منتها تکیه‌ی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعه‌ی اسلامی؛ مثل حکومت. ما وقتی به فلسفه‌های غرب نگاه میکنیم، می‌بینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل میشود. اینها مسائل بنیادی شاخه‌های اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند. 🔹باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفه‌ی ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئله‌ی حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمیشود بگوئیم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمده‌ای از جاذبه‌ی فلسفه‌ی غرب، مربوط به این است. همچنین مسئله‌ی اقتصاد. 👈🏻 بنابراین به طور کلی جهان‌بینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهان‌بینی اسلام را مشخص کنید - مسئله‌ی انسان، مسئله‌ی خدا، مسئله‌ی ارتباط انسان و خدا، مسئله‌ی تکلیف - در فلسفه‌ی اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفه‌ی ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود. بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی 📆۲۳ بهمن ۹۱ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠انکار تضاد بین احکام خمسه از منظر محقق خویی 📌تضاد که مربوط به حقائق عالم است جایگاهی در امور اعتباری ندارد؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی 📚 درس خارج اصول سال ۱۴۰۰ @albayann