البیان
💠اهمیت توجه و التزام به مبانی و آرمان های انقلاب اسلامی و الگوی اهل بیت (علیهم السلام) 🔰استاد آیت ا
💠 اهمیت توجه و التزام به مبانی و آرمان های انقلاب اسلامی و الگوی اهل بیت(علیهم السلام)
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹من بی پرده بگویم ، یکی از آسیب های عجیبی که مقام معظم رهبری بیان کردند این بود که :
برخی ها به مدل غربی بیشتر از مدل اسلامی اعتماد دارند . تعبیر ، تعبیر خود آقاست .
🔸 خروجی محقق است و بعد از چهل سال این خروجی لاینکر است . کسی نمیتواند انکار کند که عدالت و آزادی و علم در سایه انقلاب اسلامی رشد کرده تحقق پیدا کرده و از مرز ایران اسلامی خارج شده است ؛ الان کشور های مختلفی بر سر این سفره ارتزاق میکنند و دارند حرکت میکنند ، این مسلم است.
👈🏻 اما مسئله این است که ما در مبانی اندیشه اسلامی مان این را بشناسیم و بشناسانیم و یک همدلی و همزبانی بر اساس این آموزه ها و مبانی در بین نخب بوجود بیاوریم ،عمده این است.
📌تعبیر اقا این است : بدانید نسخه های غربی برای ما قابل اعتماد نیست. من نمیگویم رد کنیم نه بسنجیم ؛ تسلیم بی برو برگرد نسخه های خارجی نمیتوان شد ؛ نه در زمینه اقتصاد و نه زمینه های دیگر.
بعضی از مسئولین ما در گوشه و کنار به نسخه بیگانگان اعتماد بیشتری دارند تا به نسخه اسلام؛ آنچنان که باید و شاید به نسخه اسلامی عمل نمیکنند.
♻️ببینید عزیزان من!
ما یک تجربه ای به نام تحقق تمدن اسلامی داریم .
🔰در این تجربه اسلام آمد جریانی را بوجود آورد با محوریت فرهنگ اهل بیت ، با محوریت امام باقر و امام صادق (علیها السلام)، با محوریت سیره آقا امیرالمومنین (علیه السلام) ، در بحث علم و عدالت و آزادی؛ این محقق شد .
🔺انقلاب اسلامی هم در این چهل سال توانست این تجربه را تکرار کند اما یک آسیب داریم! و آن این است آیا این مبانی را خوب میشناسیم و میشناسانیم؟ و نشان میدهیم که اینها ظرفیت های مهم اندیشه اسلامی و قرآنی ما هستند ؟ یانه ؟
#تمدن_اسلامی
#تمدن_نوین_اسلامی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
فلسفه غرب.mp3
1.61M
🔊 #بشنوید
👤استاد آیت الله فرحانی:
⁉️ریشه مسلک اخباری گری در شیعه و اشعری گری در اهل سنت چیست؟
🔹چه کسانی با آنها مقابله کردند؟
🔸نظر آیت الله بروجردی(ره) در مورد اثر موج سوم فلسفه غرب در جهان اسلام چیست؟
📌یکی از خصوصیات اساسی سیستم اجتهادی آقای بروجردی(ره) چه می باشد؟
📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی
#مبانی_فقه_حکومتی
#اجتهاد
#فلسفه
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
💠پیام علامه طباطبایی(ره) به آیت الله بروجردی(ره) پیرامون تدریس اسفار و جایگاه فلسفه در حوزه علمیه
#علامه_طباطبائی
#فلسفه
@albayann
البیان
💠پیام علامه طباطبایی(ره) به آیت الله بروجردی(ره) پیرامون تدریس اسفار و جایگاه فلسفه در حوزه علمیه #
💠علامه طباطبایی(ره):
من وقتی از تبریز به قم آمدم و درس «أسفار» را شروع کردم، و طلاّب بر درس گرد آمدند و قریب به یکصد نفر در مجلس درس حضور پیدا میکردند؛
حضرت آیتالله بروجردی (رحمتالله علیه)
🔺اولا: دستور دادند که شهریّۀ طلاّبی را که به درس «أسفار» میآیند قطع کنند. و بر همین اساس چون خبر آن بمن رسید، من متحیّر شدم که خدایا چه کنم؟ اگر شهریّۀ طلاّب قطع شود، این افراد بدون بضاعت که از شهرهای دور آمدهاند و فقط ممرّ معاش آنها شهریّه است چه کنند؟ و اگر من بخاطر شهریّۀ طلاّب، تدریس «أسفار» را ترک کنم لطمه به سطح علمی و عقیدتی طلاّب وارد میآید!؟
📌من همینطور در تحیّر به سر میبردم، تا بالاخره یک روز که بحال تحیّر بودم و در اطاق منزل از دور کرسی میخواستم برگردم چشمم بدیوان حافظ افتاد که روی کرسی اطاق بود؛ آن را برداشتم و تفأّل زدم که چه کنم؟ آیا تدریس «أسفار» را ترک کنم، یا نه؟ این غزل آمد:
🌱من نه آن رِندم که ترک شاهد و ساغر کنم محتسب داند که من این کارها کمتر کنم
🌱من که عیب توبه کاران کرده باشم بارها توبه از مِی وقت گل دیوانه باشم گر کنم
🌱گر چه گردآلودِ فقرم، شرم باد از همّتم گر به آب چشمۀ خورشید دامنتر کنم
🌱عاشقان را گر در آتش میپسندد لطف دوست تنگ چشمم گر نظر در چشمۀ کوثر کنم
🌱دوش لعلش عشوهای میداد حافظ را ولی من نه آنم کز وی این افسانها باور کنم
🔸باری، دیدم عجیب غزلی است؛ این غزل میفهماند که تدریس «أسفار» لازم، و ترک آن در حکم کفر سلوکی است.
🔺و ثانیاً یا همان روز یا روز بعد، [آیت الله بروجردی] خادم خود را به منزل ما فرستادند، و بدینگونه پیغام کرده بودند:
ما در زمان جوانی در حوزۀ علمیّۀ اصفهان نزد مرحوم جهانگیر خان «أسفار» میخواندیم ولی مخفیانه؛ چند نفر بودیم، و خُفیةً بدرس ایشان میرفتیم، و امّا درس «أسفار» علنی در حوزۀ رسمی به هیچ وجه صلاح نیست و باید ترک شود!
✅من در جواب گفتم: به آقای بروجردی از طرف من پیغام ببرید که این درسهای متعارف و رسمی را مانند فقه و اصول، ما هم خواندهایم؛ و از عهدۀ تدریس و تشکیل حوزههای درسی آن برخواهیم آمد و از دیگران کمبودی نداریم.
📌من که از تبریز به قم آمدهام فقط و فقط برای تصحیح عقائد طلاّب بر اساس حقّ، و مبارزۀ با عقائد باطلۀ مادّیّین و غیرهم میباشد. در آن زمان که حضرت آیتالله با چند نفر خُفیةً به درس مرحوم جهانگیرخان میرفتند، طلاّب و قاطبۀ مردم بحمدالله مؤمن و دارای عقیدۀ پاک بودند؛ و نیازی به تشکیل حوزههای علنی «أسفار» نبود؛
ولی امروزه هر طلبهای که وارد دروازۀ قم میشود با چند چمدان (جامهدان) پر از شبهات و اشکالات وارد میشود! و امروزه باید بدرد طلاّب رسید؛ و آنها را برای مبارزۀ با ماتریالیستها و مادّیّین بر اساس صحیح آماده کرد، و فلسفۀ حقّۀ اسلامیّه را بدانها آموخت؛ و ما تدریس «أسفار» را ترک نمیکنیم.
👈🏻ولی در عین حال من آیتالله را حاکم شرع میدانم؛ اگر حکم کنند بر ترک «أسفار» مسأله صورت دیگری به خود خواهد گرفت.
🔆علاّمه فرمودند: پس از این پیام؛ آیتالله بروجردی دیگر به هیچ وجه متعرّض ما نشدند، و ما سالهای سال بتدریس فلسفه از «شفاء» و «أسفار» و غیرهما مشغول بودیم.
و هر وقت آیت الله برخوردی با ما برخورد داشتند بسیار احترام میگذاردند، و یک روز یک جلد قرآن کریم که از بهترین و صحیحترین طبعها بود بعنوان هدیّه برای ما فرستادند.
📚مهرتابان ، یادنامه و مصاحبات تلمیذ و علامه ، ص ۱۰۳ - ۱۰۶
👈🏻پ.ن: البته بعد از این ماجرا مجددا نکاتی پیش آمد و علامه طباطبایی مجبور به تعطیلی درس خود شدند!
#علامه_طباطبائی
#فلسفه
@albayann
دعا وسیله ی گدایی ما از خداوند است.mp3
796.4K
🔊 #بشنوید
💠بیانی در باب مطلوبیت ذاتی دعا و تأثیر آن در توجه قلبی به خدا
🔰 استاد آیت الله فرحانی
#دعا
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🖇 #مجموعه_صوتی_بیانات_اخلاقی
🔰 #استاد_آیت_الله_فرحانی
🎙رحمت رحمانی و رحمت رحیمی
🌐https://eitaa.com/albayann/22
🎙شب های جمعه ونعمت زیارت حضرت معصومه
🌐https://eitaa.com/albayann/71
🎙اخلاق و نتیجه گرفتن از عمر
🌐https://eitaa.com/albayann/120
🎙رازهای استفاده از نماز
🌐https://eitaa.com/albayann/129
🎙تاثیر قبولی نماز بر قبولی سایر اعمال
🌐https://eitaa.com/albayann/156
🎙چرا در نماز حضور قلب نداریم؟
🌐https://eitaa.com/albayann/184
🎙جوانی فرصت کسب فضایل اخلاقی وکارهای فکری
🌐https://eitaa.com/albayann/209
🎙معیار کار برای رضای خدا چیست؟
🌐https://eitaa.com/albayann/234
🎙نقش جوانان مومن در انقلاب
🌐https://eitaa.com/albayann/258
🎙امیدوار کننده ترین آیه از منظر امیرالمومنین
🌐https://eitaa.com/albayann/304
🎙رعایت آداب الصلوة راه توحید است
🌐https://eitaa.com/albayann/320
🎙اولین و مهمترین اولویت در عمل صالح!
🌐https://eitaa.com/albayann/338
🎙درس اول از ادعیه
🌐https://eitaa.com/albayann/368
🎙فضیلت ماه رجب و رشد معنوی
🌐https://eitaa.com/albayann/388
🎙روزه ماه های حرام
🌐https://eitaa.com/albayann/366
🎙تفسیر یامن ارجوه لکل خیر
🌐https://eitaa.com/albayann/346
🎙اتصال به اهل بیت
🌐https://eitaa.com/albayann/322
🎙ارتباط با صدیقه کبری،معدن طهارت است.
🌐https://eitaa.com/albayann/319
🎙بیانی در باب مطلوبیت ذاتی دعا
🌐https://eitaa.com/albayann/484
🎙چرا ما در عبادت خداوند تنبلی میکنیم؟
🌐https://eitaa.com/albayann/463
🎙ماه شعبان ماه نبی اکرم
🌐https://eitaa.com/albayann/454
🎙تاثیر کثرت عمل صالح در درجات بهشت
🌐https://eitaa.com/albayann/443
🎙سیره معنوی امام کاظم نیاز امروز ما
🌐https://eitaa.com/albayann/431
🎙در ادعیه کمیت مهم است یا کیفیت?
🌐https://eitaa.com/albayann/413
#اخلاق
@albayann
تاثیر علامه و امام در برخورد با تمدن غربی.mp3
1.66M
🔊 #بشنوید
💠تاثیر علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره) در برخورد با تمدن غربی
👤استاد آیت الله فرحانی:
⁉️1.علامه طباطبایی چطور توانست ریشه فلسفه مادی را در ایران از بین ببرد؟
🔹2.نقش آثار شاگردان علامه (ره) در ایجاد گفتمان تمدن سازی چیست؟
🔸3.تاثیر بسط مباحث حکمی در فقه چگونه است؟
🔺4.چه کسی مباحث فقه مضاف را در حوزه علمیه ایجاد کرد؟
#مبانی_فقه_حکومتی
#امام_خمینی
#علامه_طباطبایی
@albayann
18.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
💠فطرت و سرنوشت انسان
🔰استاد آیت الله فرحانی
🔹تفاوت نگاه فلسفه غرب و فلسفه اسلامی در وجود و ماهیت #انسان
#آزادی و فرهنگ فعلی تمدن غرب بر اساس تحلیل اگزیستانسیالیست از انسان
⁉️آیا از منظر اسلام ، فعل انسان ماهیتش را شکل می دهد؟
🔸نقدی بر نظر دکتر شریعتی در مسئله فرهنگ
🔆نقش فطرت در سرشت انسان بر اساس تفسیر از آیه شریفه « وَأَشْهَدَهُمْ عَلَیٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُوا بَلَیٰ شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ»
#انسان_شناسی
#امتداد_حکمت
@albayann