eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
213 دنبال‌کننده
590 عکس
29 ویدیو
70 فایل
☑️ حرف‌های رایگان یک آدم 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
عموماً: خدای ، خدای بسیار جدی، اصولی، قانونی، دارای چارچوب محکم، منضبط، رفتارهای خط‌کشی‌شده، ضابطه‌مند، قاعده‌گرا، پرتکاپو، دارای تیم، حواس جمع، زیرچشم‌دار همگان، فریادزن، مراقب، طراح و مهندس خودکار پشت‌گوش، دونده، مظلوم، زحمت‌کش، به جزئیات اهمیت‌دهنده و کف میدان است. خدای ، خدایی آرام، نرم، بغل‌بغلی، لبخند بر لب، آغوش باز، نوازشگر، مهربون با همه، مداراگر، غصه‌خور و گوگولی‌طور است. @aliebrahimpour_ir
🔥 دوست عزیزی، پیام دغدغه‌مندانه‌ای برایم فرستاد که دلسوزی یادداشتک من درباره خدای قرآن و خدای صحیفه‌سجادیه را بسیار نگران‌کننده می‌داند. (البته عامل نگرانی را مشخص نکرده بودند.) ✴️ من برای ۳نفر از دوستان استاد و استادان دوستم، این پیام را فرستادم: "به نظرتون حرف بد و نادرست و ناروا و نگران‌کننده‌ای توش بوده؟" ✅ پاسخ‌های ایشان برایم آموزنده بود و در صحت پیامم مستحکم‌تر شدم. با حفظ امانت، نظرات ایشان را به ترتیب از کوتاه تا بلند ارائه می‌دهم، شاید برای شما هم مفید باشد. (هشتک‌سازی‌ها و تاکیدات، از من است. لحاظ فضای تخاطب و رفاقت، لازم است.) 👤 نفر اول: 🔶 - از نظر محتوایی سوادش رو ندارم نظر بدم، ولی از نظر انتخاب واژگان، خودم شخصا مطلب نگران کننده ای نیافتم منتهی طبق شخصی در مباحث دینی از و سنگین خوشم میاد. 🔹پاسخ من: الحمدلله. خیلی زیبا گفتی که سلیقه✌ خدا عزتت بده. 🔶 - سلیقه ایه، ربطی به واقعیت و حقیقت مطلب نداره 👤 نفر دوم: 🔶 - باعرض سلام وتبریک ایام از این دو و توصیفات هرکدام برمیاد که نویسنده می‌خواد دومی رو بر اولی ترجیح بده؛ نه صرفا تفاوت دونگاه رو در دو کتاب بیان کنه. البته سعی کردم شخصیت شما و انس شما با صحیفه رو در فهم از متن دخالت ندم. 🔹پاسخ من: مرا مورد لطف فراوان قرار دادید 💘🍀🌹 نیازم را پاسخ گفتید. اگر متن نشان داده، نادرست بوده. 👤 نفر سوم: 🔶 - سلام و احترام این مسئله ممکن است چالش‌ های کلام جدیدی با خود به همراه بیاورد از آن جمله می توان به 1. تطور و تکامل معرفت دینی نام برد که با رویکرد "سيري در سیره ائمه اطهار" و " انسان 250 ساله" و "کلکم نور واحد در تضاد باشد 2. ممکن است برخی به دلیل نگاه کل گرایانه و سيستماتيک در" موافقت معنایی روایات با قرآن " رو دچار چالش کنند ولی به نظر خودم شما مفصل‌بندی" " از زبان دین و الهیات کردید و این لازمه لحاظ "اقتضائات زمانی و مکانی" است 🔹 پاسخ من: سلام. خداخیرت بده جواب نظریه‌ای دادی! ممنونم جمله آخر دقیق بود: ولی چرا به تفکیک اشاره نکردید؟ یک شخصیت در مقام‌های مختلف، محمل صفات و مفاهیم مختلف است: مثلا حاج‌قاسم اشدا در سوریه و حاج‌قاسم پدر در منزل فرزند شهید. قبل از اینکه در بُعد زمانی تفکیک کنیم، خود این شخص همزمان در مقام‌های مختلف، اوصاف متعددی بروز می‌دهد! 🔶 - بله ولی احتمالا دوستان انتظار داشتند "دال مرکزی امام سجاد" را به "دال‌های شناور قرآنی" متصل کنید. دال مرکزی در قرآن مکی "اقتدار و نفی دیگری" در قرآن مدنی "قانون و نظم" و دال‌هایی مثل رحمانیت، رحیمیت شناور خواهند بود این دال‌های شناور در زمان امام سجاد، دال مرکزی شده است و احتمالا دال‌های مرکزی از "اقتدار" تبدیل به "خشیت" شده است 🔹 - این‌ها را با چه متدی بیان کردی؟ خیلی زیبا و جذاب بود 🤩 🔶 - گفتمان لاکلا و موفه 🔹 - از تمام این‌پاسخ‌اخیر شما به وجد امدم و لذت بردم. فقط با آن قسمت که نوشتید "در زمان امام سجاد" باز موافق نیستم. یعنی تحلیل بر اساس زمان، است. یک شخصیت/حقیقت در مقام‌های مختلف، گونه‌گون ظهور و بروز دارد. 🔶 - منظورم از زمان کلیه حیث های التفاتی لست که شامل مولف هم می شود: زمان، زمینه، احساسات، انگیزه، اراده، مخاطبین، قدرت سیاسی موجود، اقتصاد و.. 🔹 - آها؛ در این صورت: چه محذوری وجود دارد که بگوییم شخص در زمان۱ (زمان به معنایی که شما گفتید) دال مرکزی‌اش الف است و در زمان۲، ب؟ یعنی انتظار اتصال دال شناور قران به دال مرکزی امام سجاد، از چه قاعده‌ای مایه می‌گیرد؟ ایا انتظار مسموعی است؟ 🔶 - نکته شما درست؛ ولی خب قاعده "موافقت" و "عدم مخالفت"، سنت اجتهادی ماست: که دال مرکزی را قرآن می‌دانستند و سنت را در صورت انطباق با قرآن . انگاره اصولی ما "حجت" است. این ریشه در اصل "میدان‌های معنایی" دارد که روش‌شان نیست بلکه است. برا این اساس گفتمان اصلی ریشه در قرآن دارد. 🔹 - ممنونم😘 خیلی ممنونم 😘 //پایان// @aliebrahimpour_ir
📌 دانش مدیریت و آق‌دایی 🔹احساس می‌کنم یکی از چالش‌های ما "دانش‌مدیریت زدگی" است. مدیریت‌خوانده‌های ما، چون را یک دانش‌اصیل می‌دانند، وقتی جایی/جمعی ورود می‌کنند، اصالیت دانش تخصصی‌شان ایجاب می‌کند از منظر آموخته‌هایشان بدان بنگرند. نتیجه این می‌شود که در مواجهه با هر مجموعه‌ای، ابتدا می‌کوشند آن را "سازمان" کنند و بعد از اینکه تصویر پراعوجاج خودشان از سازمان را محقَق کردند، سپس آن را ابژه کنند و دوباره نقدهای نظری برآمده از دانش‌شان را بر سازمان بار کنند! 🔹آدم را یاد جوادرضویان در اخراجی‌های۲ می‌اندازد. وقتی هواپیماربا اعلام‌کرد صدام‌حسین شما را به زیارت عتبات می‌برد، بهش گفت: "شما برو به آق‌داییت [=صدام] سلام برسون، بگو ما که داشتیم می‌رفتیم زیارت [=امام رضا]، چرا ما رو ببری زیارت؟" 🔹حالا ماجرای مدیریت‌خوانده‌ها هم همین است! مجموعه را می‌رُبایند که ببرند زیارت!!! در حالی که اگر کاری نمی‌کردند، او بهتر داشت می‌رفت زیارت! 🔹شاید به همین دلیل، ما کمتر مدیریت‌خوانده‌ای داریم که مدیر خوبی شده باشد و کمتر مدیر خوبی داریم که بعد مدیریت‌خواندن مدیر شده باشد! مدیریت‌خوانده‌ها به درد مشاورت می‌خورند، که گاهی هم باید حرفشان را شنید و برعکسش عمل کرد... ؟ @aliebrahimpour_ir
حق الناس می‌دونی چیه!؟ ٢٠-٣٠-۴٠ میلیون تومن  پول گوشی بدی ماهی ٢٠٠-٣٠٠ پول اینترنت اما فقط باید چندتا اپلیکیشن داخلی که حتی توانایی نوتیفیکیش هم ندارند استفاده کنی! نه بتونی یوتیوب ببینی، نه توییتر، نه اینستاگرام. ثانیه ثانیه این زمان‌ها و ذره ذره اعصاب‌ما میشه حق الناس! 🖌علی بازگشا @aliebrahimpour_ir
📌 اگر بخواهی، می‌کنی! عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذَا كَانَ شَهْرُ رَمَضَانَ لَمْ يَتَكَلَّمْ إِلاَّ بِالدُّعَاءِ وَ اَلتَّسْبِيحِ وَ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ اَلتَّكْبِيرِ. امام صادق فرمود: سیره اینطور بود که وقتی حرفی جز دعا و تسبیح و استغفار و تکبیر نمی‌زد. فَإِذَا أَفْطَرَ قَالَ: "اَللَّهُمَّ إِنْ شِئْتَ أَنْ تَفْعَلَ فَعَلْتَ"؛ موقع افطار می‌فرمود: "خدایا، اگر بخواهی بکنی، می‌کنی!" منبع : الکافي، ج۴، ص۸۸ (كِتَابُ اَلصِّيَامِ، بَابُ أَدَبِ اَلصَّائِمِ) @aliebrahimpour_ir
تجربه ماه رمضان خدا می‌گوید نور است. من تا امروز نتوانسته‌ام با این ماه کنار بیایم. تقریبا هیچ کاری نمی‌شود در این ماه انجام داد و این خیلی روی مخ من است! دیگرانی هم دیده‌ام که همین را تصدیق کردند. از سال گذشته به ذهنم رسید شاید این سنت الهی است که ماه قرآن باید برای باشد. چون تنها تجربه مفید من از دو ماه رمضانی که یک کار مفید در آن انجام شده، سال‌هایی بود که یک بحث قرآنی داشتم. امسال می‌خواهم باذن‌الله این را تجربه کنم و ببینم آیا همینطور است یا خیر. خدایا، می‌کنم من لیاقت ندارم ولی تو در قلّه و بزرگواری هستی. پس برایم بخواه. @aliebrahimpour_ir
من کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" را اولین بار در ماه رمضان خواندم. و همینطور برای دومین بار. کتاب پرمغز و زنده و دارای روحی است. مطمئن هستم خیلی از بزرگان هنوز توفیق خواندن آن را پیدا نکرده‌اند؛ چون ممکن نیست کسی این را بخواند و نوع تفکر و حرف‌زدنش تغییر نکند. با توجه به قرآنی‌بودن کتاب و انشاء آن در ماه رمضان، ماه رمضان فرصت مناسبی برای خواندن آن است؛ خصوصا خواندن گروهی. من این کتاب را تقریبا ۵بار خوانده‌ام. جزو معدود کتاب‌هایی است که در نگاه من تغییر ایجاد کرده. از اینکه این کتاب هنوز در مطالعات تخصصی علمی جای خودش را باز نکرده، افسوس می‌خورم. کتاب پر است از ایده و روش و محتواهای ناب. بخوانید. این کتاب را واقعا بخوانید. 👌🏻 پ.ن: صوت کامل جلسات هم چندسال پیش منتشر شد. همراه با پخش صوت می‌توانید متن را ببینید و خط ببرید. @aliebrahimpour_ir
نکته یک دوست در یک گروه ✅قاعده تفهیم و تفاهم @aliebrahimpour_ir
📌 عمومی‌سازی تدبّر در دعا: 👈 بازگردانی؛ نه تفاسیر مفصل 💠 این یکی از نقیصه‌های ماست که ها را بدون توجه می‌خوانیم و معنایش را نمی‌فهمیم؛ [حتی در] بعضی [بندها] که قادریم معنایش را بفهمیم، تأمل و تدبر نمی‌کنیم؛ دعا می‌خوانیم، ولی حواسمان هم جای دیگری است! 💠 در حالی که این دعاها همه دفترهای ارزشمند معرفت و نسخه‌های عشق و محبت است و خیلی چیزها در این دعاهاست که اگر ما به آنها توجه کنیم، می‌توانیم آنها را . ✴️بعضیها دعا را می‌کنند که البته خوب است، لکن وقتی بنده یک کلمه دعا را با بیست کلمه تفسیر میکنم، ؛ ✅ اگر بشود کلام امام را در یک کلمه زیبا، شکیل و خلاصه، ، آن وقت یک مقداری از لطف را به ما خواهد داد. 💠 آن تفسیرهای مفصل برای این‌که انسان معارف را یاد بگیرد، خوب است؛ اما برای این‌که امام را که خیلی هم زیباست، درک کند، نه؛ آنها خوب نیست. 💠 بعضی‌ها که بدون دعا می‌خوانند، نمی‌فهمند که این دعای کمیل که راحت آن را می‌خوانند و از آن عبور میکنند، چه سوز و گدازی دارد؛ چه قطعه زیبایی از لحاظ هنری و ادبی است و چه ی در آن وجود دارد. 👤 بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در روز ۲۹ ماه مبارک رمضان، ۷خرداد۱۳۶۶ https://khl.ink/f/1210 @aliebrahimpour_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 فلسفه vs واقعیت فیلسوف قرار بود بکوشد عالم‌ذهنی همگون عالم عینی بسازد: عالَماً عقلیاً مضاهیاً للعالَمِ العینی اما ✴️ فیلسوف‌هایی که سعی می‌کنند عالم ذهنی‌شان را به عالم عینی زورچپان کنند، از واقعیت سیلی می‌خورند. ✅ متاسفانه با هایی طرف هستیم که قول تکه سوم مرغ را به خودشان و دیگران می‌دهند، حالا هی از واقع می‌خورند، ولی از رو نمی‌روند. (خدا دورمان بدارد) @aliebrahimpour_ir
📌 چرا مردم‌جماعت، نمی‌توانند تکیه‌گاه قلبی ما باشند؟ (توصیف مردم - ۱) ✅ بیانی از در در بحارالانوار (به نقل از الكتاب العتيق الغرويّ‏): 🔶اللَّهُمَّ سَأَلْتَ عِبَادَكَ قَرْضاً مِمَّا تَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَيْهِمْ وَ ضَمِنْتَ لَهُمْ مِنْهُ خَلَفاً وَ وَعَدْتَهُمْ عَلَيْهِ وَعْداً حَسَناً فَبَخِلُوا عَنْكَ 🔹خداوندا! تو از بندگانت خواسته‌ای از آنچه به ایشان تفضل کرده‌ای به تو وام دهند و آن را برای ایشان ضمانت کرده و به آنان وعده نیکو داده‌ای؛ اما بااین‌حال آن‌ها از این کار بخل می‌ورزند. 🔶فَكَيْفَ بِمَنْ هُوَ دُونَكَ إِذَا سَأَلَهُمْ؟ 🔹حال اگر کسی که از تو فروتر است از آنان چیزی بطلبت با او چگونه خواهند بود؟! 🔶فَالْوَيْلُ لِمَنْ كَانَتْ حَاجَتُهُ إِلَيْهِمْ 🔹 که به ایشان محتاج گردد! 🔶فَأَعُوذُ بِكَ يَا سَيِّدِي أَنْ تَكِلَنِي إِلَى أَحَدٍ مِنْهُمْ فَإِنَّهُمْ لَوْ يَمْلِكُونَ خَزَائِنَ رَحْمَتِكَ لَأَمْسَكُوا خَشْيَةَ الْإِنْفاقِ‏ بِمَا وَصَفْتَهُمْ‏: "وَ كانَ الْإِنْسانُ قَتُوراً"... 🔹پناه می‌آورم به تو مولای من، که مرا به یکی از این بندگان واگذاری و نیازمند کنی. چون حتی اگر خزانه‌های رحمتت را در اختیار بگیرند، از ترس تمام‌شدن می‌کنند که خود در وصف‌شان فرموده‌ای: "آدمی خسیس و تنگ‌چشم است."... 📗 منبع : بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏92 ؛ ص298-300 @aliebrahimpour_ir
📌 چرا مردم‌جماعت (حتی خودم)، نمی‌توانند تکیه‌گاه قلبی ما باشند؟ (توصیف مردم - ۲) ✅ ؛ ۲۲، بند۳: وَ اُنْظُرْ إِلَيَّ وَ اُنْظُرْ لِي فِي جَمِيعِ أُمُورِي، فَإِنَّكَ‌ إِنْ وَكَلْتَنِي إِلَى نَفْسِي عَجَزْتُ عَنْهَا وَ لَمْ أُقِمْ مَا فِيهِ مَصْلَحَتُهَا، وَ إِنْ وَكَلْتَنِي إِلَى خَلْقِكَ‌ تَجَهَّمُونِي ، وَ إِنْ أَلْجَأْتَنِي إِلَى قَرَابَتِي حَرَمُونِي، وَ إِنْ أَعْطَوْا أَعْطَوْا قَلِيلاً نَكِداً ، وَ مَنُّوا عَلَيَّ طَوِيلاً، وَ ذَمُّوا كَثِيراً.(۳) به من با نظر رحمت بنگر و در تمام امورم مصلحتم را در نظر گیر؛ زیرا اگر مرا به واگذاری، وا می‌مانم و به کاری که مصلحت من در آن است، برنخیزم؛ و اگر مرا به ات واگذاری، به من ترش‌رویی می‌کنند؛ و اگر به پناه فرستی، محرومم سازند؛ و اگر عطا کنند، عطایی اندک و پر دردسر دهند؛ و تا مدت‌ها بر من منّت می‌گذارند و بیش از اندازه نکوهش کنند. @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 در نیار 🔮 حین بی‌رمقی و خستگی، یک "یااکرم‌الاکرمین" که می‌تونی بگی! 🎙استاد اعلی‌الله‌مقامه‌الشریف @aliebrahimpour_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 فرار کن! 🔮 خدا از عرب جاهلی کریم‌‌تر نیست؟! 🎙استاد اعلی‌الله‌مقامه‌الشریف @aliebrahimpour_ir
📌 برای اولین بار توفیق پیدا کردم این دعای زیبای را بخوانم. خداروشکر. بهترین چیزی که در این لحظه به ذهنم میاد، جمله‌ای است که مترجم در مقدمه از قول شیخ‌بهایی نقل کرده: "هرکس نیایش معروف ابوحمزه را بخواند، تا یک‌هفته مستِ محبت خدای سبحان خواهد بود." @aliebrahimpour_ir
أَشْهَدُ أَنَّكِ مَضَيْتِ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكِ... - فرازی از زیارت سلام‌الله‌علیها @aliebrahimpour_ir
📌 خمس و زکات را در جامعه‌اسلامی قانونی و الزامی کنید در این پویش شرکت کنید👇 https://www.farsnews.ir/my/c/190479 لازم است خمس و زکات که یکی از مهمترین احکام الهی است را در جامعه‌اسلامی اقامه و احیاء کنیم. ✌ حاج‌آقای قرائتی خدمت و تلاش زیادی برای احیای زکات کردند ولی به گفته خودشان آنچنان موفقیت‌آمیز نبود؛ اما دولت‌الکترونیک می‌تواند به خدمت اجرای همه‌جانبه احکام بیاید. البته اجرای آن طبیعتا ضربتی نباید باشد چون شاید باعث دل‌زدگی شود و تدریج حتما از اصول کار خواهد بود. در گام اول از فاز اول، مراجع تقلید مورد تایید جامعه‌مدرسین شفاف معرفی می‌شوند. طبیعتا مرجع دیگر قابل‌قبول نخواهد بود. سپس در گام دوم، سامانه جامع بین دفاتر مراجع راه‌اندازی می‌شود و در گام سوم، این سامانه به سیستم جامع دولت متصل می‌شود که در آن تمام اطلاعات هر کد ملی از قبیل مسکن و... در آن مشخص است. هدف از فاز اول این است که مشخص شود چه کسی حساب فعال سالانه در دفتر مرجعش دارد. با تدوین یک قانون جامع و برقراری زوجیت‌های مناسب بین حسابِ فعالِ سالانه‌یِ خمس و سایر امور اجتماعی، الزام‌های اجرایی فراهم آورده می‌شود. مثلا برای هر شغل که التزام عملی به اسلام وجود دارد، این زوجیت، تیک سبز این مورد را فراهم می‌آورد. در فاز دوم با یکپارچگی حساب‌های‌ بانکی و مشخص‌شدن حقوق افراد، ارتباط با حساب دفاتر مراجع به صورت مستقیم لازم نیست. سیستم به صورت هوشمند، حقوق هر فرد را محاسبه می‌کند و در پایان سال خمسی که برابر با اولین ماه استخدام است، ۱/۵ اضافه را به صورت اتوماتیک خارج کند. برای زکات نیز سامانه بسیار راحت طراحی می‌شود. با کمک از وزارت جهاد و دارایی، میزان گاو و گوسفند هر دامدار در سامانه مشخص می‌شود. زمین‌های کشاورزی هم با جلورفتن طرح آمایش سرزمینی، نوع و میزان کشت‌شان دقیق روشن می‌شود. و سپس طبق قانون اسلام عمل می‌گردد. چالش‌های جزئی نیز ممکن است به ذهن بیاید که همگی قابل رفع اند: نظیر بحث خمس‌نداشتن هدیه، اختلاف‌نظر مراجع در جزئیات خمس و... که همگی با مراجعه به کارشناسان دلسوز قابل رفع و حل هستند. پی‌نوشت: با تشکر از آقای امیرخانی که اولین بار امکان‌پذیری این ایده را از ایشان الهام گرفتم. 🙏 @aliebrahimpour_ir
https://t.me/ermiadotir/865 با تشکر از توجه و عنایت و محبت و حقیرنوازی آقای امیرخانی عزیز @aliebrahimpour_ir
- ۱ این پیام را با این متن در گروه‌هایی منتشر کردم. بازخوردهایی داشت که برخی را تقدیم می‌کنم. از تک‌تک اعضا خواهشمندم در این پویش شرکت کنند و لینک آن را در سایر گروه‌ها نیز به اشتراک بگذارند که ان‌شاءالله تلاشی کنیم برای اقامه احکام‌الله در جامعه اسلامی. 🙏🌹 ان‌شاءالله حکومت اسلامی را به نقطه‌ای برسانیم که حتی یک کافر هم وارد آن شود، با اجرای احکام اسلامی، چه بخواهد و چه نخواهد، مومن از آن خارج شود. 🤲 📝 به لحاظ فقهی دچار چالش است. زکات را می‌توان به زور گرفت ولی خمس چه؟ خمس را خود طرف با قصد قربت باید بدهد. اگر هم نداد خودش گناه کرده نمی‌توانی به زور بگیری. مگر اینکه برویم اثبات کنیم حق امام و سادات است و این حق را خود امام یا نائب او می‌تواند حتی بدون اذن بردارد. اما در مورد اینکه حساب بانکی و تراکنش و... با توجه به قضیه معونه سال و اختلاف فتاوی و... اساسا ناکافی است. ثالثا کم کاری حوزه در تدین افزایی مردم را با جرم انگاری اعمال مردم و قانون گذاری برای هرچیز و ناچیزی جبران نکنید 👈پاسخ‌من: در پاراگراف آخر ذکر کردم: چالش‌های جزئی نیز ممکن است به ذهن بیاید که همگی با مراجعه به کارشناسان دلسوز قابل رفع و حل هستند. 📝 خمس را باید با نیت بدهی نه نرم افزار از تو برداشت کند! 😐 👈 پاسخ‌من: با نیت همگی ذیل ولایت حق قرار گرفته‌اند و با نیت استدامی اجازه برداشت می‌دهند. اصلا همینکه کسی به سمت ولایت‌حق، هجرت می‌کند، نیت قهری استدامی برای تمامی احکام‌الله دارد. مثل اینکه شب اول ماه رمضان نیت روزه کل ماه را می‌کنید. 👌🏻 📝خیلی خوب بود ... 😂 👈پاسخ‌من: چرا می‌خندید آقا؟ همگی برای احکام معطَّل الهی تلاش کنیم. این تلاش، را به نیت زمینه‌سازی ظهور انجام دهیم که یکی از صفات حضرت، مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ است. 📝خواسته یا خواسته کافر مومن شود؟! 1. شدنی است؟ 2. بهتر نیست فعلا کاری کنیم که مومنان و مسلمانان کافر نشوند؟! 👈 حضرت آقا در کتاب طرح‌کلی، جمله‌ای در توصیف جامعه‌اسلامی دارند که من این جمله‌ام را از آن الهام گرفتم. 👌🏻 🌹 📝چی شد که طلبه ها، همه مزیتهای نرم اجتماعی دین که مزیت دین است را فراموش کردند و تکنولوژی توسعه اجتماعی دین را فقط در الزام و قانونی که ضامنش مجازات و تحریم و تهدید است یافتند؟!!!! 👈 با مزیت‌های نرم اجتماعی انقلاب کردیم. در مابعد انقلاب دیگر با ساختار جلو می‌رویم. 👌🏻 اینکه حکومت دست شما باشد و بعد بخواهید با تفکر سنتی عمل کنید، تعرب بعد الهجره است. 🌹 📝خب ایتدا این ایده را با مالیات هم جمع کنید که متدینین یکبار ملزم به پرداخت مالیات نباشند و یکبار ملزم به پرداخت خمس و زکات 👈ان‌شاءالله در فاز سوم می‌شود به سوی این طرح جامع حرکت کرد 👌🏻✌ 📝این ایده و پیشنهاد تعارض جدی با نامه ۲۵ نهج‌البلاغه(آداب دریافت زکات از مردم) دارد. 👈 من منافاتی بین آداب نمی‌بینم. آداب متناسب با شرایط به‌روزرسانی می‌شود. در اصل اینکه حاکم، کسی را برای اخذ زکات می‌فرستاده و زکات ستانده می‌شده، شکی نیست. طرح هم به دنیال اصل حکم است. 📝 گیر و گور های فقهیش به اون محدودی که فرمودید نیست. مشکلات زیادی دارد. 👈به خاطر چالش‌های ریز، اصل ایده را نباید زیر سوال برد... ✌ 📝علی آقا ریز نیست. اولا مسئله ی زکات خیلی دست خوش تغییراته زمانه شده و اکثریت قاطع مواردش موضوع پیدا نمی کنه جدا از درهم و دینا دام ها هم الآن علوفه می گیرن و به صحرا نمی رن. حداقل بخشی از سال زکات گرفتن از موارد موجود ممکنه نظام اقتصادی کشور رو متغیر کنه و مردم دیگه سمت تولید اجناسی که زکات دارن نرن. لذاست که بعضی می گن موارد زکات از امور ولایی هست و به ید حاکمه. خب مراجع شما چنین چیزی رو قبول دارن؟ در بحث خمس هم باب دور زدن ها و... رو باز خواهد کرد و ... که دیگه مفصله. اول مشکلات علمی کار رو حل کنید بعد فکر اجرا باشید. 👈بالاخره یک حکمی حکم ولی‌فقیه/مشهور هست! هرچه هست، اجرا بشه!! وقتی اجرا بشه، زمینه برای تولید علم و پژوهش‌های جدید در این حوزه فراهم میشه و سرصحنه‌تر میشه کار فقیهانه کرد. @aliebrahimpour_ir