eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
218 دنبال‌کننده
646 عکس
33 ویدیو
71 فایل
☑️ حرف‌های رایگان یک آدم 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
پایان‌نامه‌ها با موضوع جریان‌شناسی.pdf
615.5K
📌 و 🔸طبق آمار استخراج شده از سامانه (ایران‌داک)، از سال 1378 تا آذر 1398، «106» رساله و پایان‌نامه با موضوع جریان‌شناسی در عرصه‌های ادبی، تفسیری، کلامی، تاریخی، فرهنگی، سیاسی، فلسفی و فکری نگارش یافته است. از این تعداد، «1» پایان‌نامه در دهه هفتاد (در سال 1378)، «19» پایان‌نامه در دهه هشتاد و مابقی یعنی «77» پایان‌نامه در دهه نود نوشته شده‌اند که این شیب معنادار نشان از اقبال رو به رشد جامعه آکادمیک به ادبیات جریان‌شناسی دارد. 🔸از میان 106 پایان‌نامه فوق‌الذکر، 71 عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد و 35 عنوان، مربوط به رساله دکتری است. همچنین از این میان، دانشگاه فردوسی مشهد با 9 عنوان و بعد از آن دانشگاه الزهرا با 6 عنوان و بعد از آن دانشگاه‌های تربیت مدرس، باقرالعلوم، معارف اسلامی قم و آزاد اسلامی واحد تهران مرکز با 5عنوان دارای بیشترین تولیدات پایان‌نامه و رساله با این موضوع هستند. دانشگاه تربیت مدرس نیز از نظر تاریخی در روی‌آوری به این موضوع از بقیه مراکز علمی سبقت دارد و رتبه‌ی بعد از او به دانشگاه باقرالعلوم اختصاص دارد. 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌧 💧همسرم داشت تکرار وارش را می‌دید؛ من به جز چند قسمت، کامل ندیدم سریال را؛ اما در حال لباس پوشیدن بودم و دیدم پسر ماهیگیر وارش دارد از دختر مانتوقرمز پوشی خواستگاری می‌کند؛ بعد هم دخترک عین خل‌ها شروع کرد قاه‌قاه‌قاه خندیدن. 💘از خانمم پرسیدم با این دختره کجا شده؟ گفت سر نقاشی کناره ساحل؛ بعدم پسره رفت نمایشگاه دختره، آتیش می‌گیره، نجاتش میده و عاشقش میشه. گفتم این دختره هم اینو می‌خواد؟ گفت آره. گفتم دیگه چه کسی این دختره است؟ گفت یعنی چی؟ 🔺گفتم مادرش وارش که داشت و دو تا مرد می‌خواستنش. اون پسر حزب‌اللهی‌اش هم عاشق دختر ترابه که یک پسر دکتر هم می‌خوادش؛ پس اونم است! حالا اگر سریال هوشمند باشه، قاعدتا باید روند رو رعایت کنه و برای این یکی پسر وارش هم یک عشق مثلثی بسازه. 👀 در حین همین صحبت بودم که فیلم رسید به سکانسی در خانه دختر. دور میز ناهار بودند؛ مادرش که مثل اینکه با این ازدواج مخالف بود، پیشنهاد داد بروند مسافرت تهران خانه‌ی خاله‌شان که دیداری با تازه کنند! دختر هم مخالفت کرد. 🤦‍♂گفتم بیا، دیدی! خانمم خندید. 🙏خب الحمدلله که تلویزیون، از نویسندگان چیره‌دستی استفاده می‌کند که به خوبی بلدند یک رو در یک نامه به دقت رعایت و درونی کنند! همچنین از ناظران محترم نیز متشکر و از صمیم قلب به آنها ایم. ✔️پی‌نوشت: در سکانس بعدی هم دختر با مادرش دعوا کرد که زندگی خودم است و خودم تصمیم می‌گیرم. مادرش گفت این پسره هیچی نداره، نمی‌تونی باهاش زندگی کنی، چند روز بگذره باد از سرت می‌پره. دختره هم خیلی راحت گفت: خب می‌گیرم؛ طلاق رو گذاشتن برای همین چیزا. (به همین سادگی؛ به همین خوشمزگی) 🌐 @aliebrahimpour_ir
#مادربزرگ #دامغان 🌐 @aliebrahimpour_ir
/ سال97 📌 عنوان: بررسی تحلیلی نظریه‌های مطرح در مفهوم‌شناسی « » و « » 📰 جریان‌شناسی فرهنگی در عرصه بین‌الملل (امتیاز 75 از 100) لینک نمایه در : 📎 http://mcl.isc.gov.ir/article.aspx?aid=432504 🌐 @aliebrahimpour_ir
/ سال97 📌 عنوان: تحلیل عناصر و ابعاد حقیقتِ چندبعدی اجتماعی-معرفتی « » به مثابه موضوع دانش «» 📰 جریان‌شناسی فرهنگی در عرصه بین‌الملل (امتیاز 75 از 100) لینک نمایه در : 📎 http://mcl.isc.gov.ir/article.aspx?aid=435330 🌐 @aliebrahimpour_ir
/ سال97 📌 عنوان: بررسی تحلیلی ضرورت، فوائد و مزایای نظری و عملی دانش « » 📰 مقاله برگزیده جریان‌شناسی فرهنگی در عرصه بین‌الملل (امتیاز 75 از 100) لینک نمایه در : 📎 http://mcl.isc.gov.ir/article.aspx?aid=432505 🌐 @aliebrahimpour_ir
/ سال97 📌 عنوان: بررسی تحلیلی نقدها و آسیب‌شناسی « » و ریشه‌شناسی انتقادات وارده بر آن 📰 جریان‌شناسی فرهنگی در عرصه بین‌الملل (امتیاز 70 از 100) لینک نمایه در : 📎 http://mcl.isc.gov.ir/article.aspx?aid=432506 🌐 @aliebrahimpour_ir
همایش جریان‌شناسی فرهنگی در عرصه بین‌الملل جامعه‌المصطفی - قم - زمستان96 و بهار97 🌐 @aliebrahimpour_ir
عناوین چکیده مقالات ارائه شده در همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل.pdf
637.7K
#دانلود #PDF عناوین #چکیده مقالات ارائه شده در همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل 🌐 @aliebrahimpour_ir
مقالات برتر همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل.pdf
465.9K
#دانلود #PDF مقالات #برتر همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل 🌐 @aliebrahimpour_ir
امتیازات نهایی مقالات همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل.pdf
565K
#دانلود #PDF امتیازات نهایی مقالات همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل 🌐 @aliebrahimpour_ir
/ 🔸دلایل عدم امکان مقابله پدافند با هواپیما، قوی بود و است؛ هواپیماها پشت سر هم در حال پرواز بودند و معنا ندارد پدافند -بدون عمل انسانی- اولا هواپیما بودنش را تشخیص ندهد و ثانیا یکی را برای زدن انتخاب کند. اگر رسما اعلام نمی‌شد، هیچکس باور نمی‌کرد و قابل باور هم نبود. 🔸اما سوال مهم من این است که: رئیس جمهور انگلیس و کانادا و آمریکا از کجا اینقدر دقیق مطمئن شدند که این هواپیما رو پدافند ساقط کرده که اینقدر محکم آمدند پشت تریبون و رسما این مسئله رو اعلام کردند؟ این علم و یقین آنها از کجا آمده است؟ از این پرسش به آسانی نمی‌تونم بگذرم. 🌐 @aliebrahimpour_ir [98.10.21]
/ عکس آقا را در نیمه سمت چپ تصویر و رو به بیرون کار کرده‌اند. معنای خوبی نمی‌دهد؛ تنهایی و خروج از کادر، خصوصا با توجه به تیتر فشرده‌ای که انگار در صفحه جا کم‌آورده و در حال فشار است! شاید عکس از رو‌به‌رو از آخرین نمازجمعه مربوط به چندسال پیش بهتر می‌بود یا حداقل در همین عکس، مردم را کراپ نمی‌کردند. در هر صورت، این سوتی بود که از دست در رفته! 🌐 @aliebrahimpour_ir
#تهدید برای #انصراف چرا وزیر محترم ارشاد و رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره، پیگیری نمی‌کنند زیر پوست این موج‌آفرینی‌های -به قول شهاب حسینی- احساسی و دور از #عقلانیت، چه دست‌هایی پنهان است؟ اُف بر این همه #انفعال... 🌐 @aliebrahimpour_ir
🏴 إذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» 🏴 📌 در سوگ وفات (مادر پدر) مرحومم، مجلس یادبود و ختمی برای دوستان و آشنایان (آقایان و بانوان) در برگزار می‌شود. 🕒زمان: جمعه، 27 دی‌ماه 1398، ساعت 3 الی 5 عصر 🕌 مکان: قم، انتهای خیابان (پل) جمهوری، بعد از میدان مالک اشتر، خ 12متری ولی عصر، مسجد حضرت اباالفضل. 🌍 مختصات جغرافیایی مسجد برای گوگل‌مپ: 34.640833,50.853093 🗺 لینک گوگل‌مپ: 📎 https://maps.app.goo.gl/rS9mF5XMotD7Hbpp7 🌹 حضور دوستان، مایه تسلی صاحبان عزا و شادی روح آن مادر سیده مرحومه خواهد شد، ان‌شاءالله 🌐 @aliebrahimpour_ir
تامل من این مهناز افشار را دوبار بخوانید. عامدا قصد دارد نمک به زخم بپاشد. هیچ شکی نیست به هواپیما عمدا شلیک نشد؛ وجدان همه تایید می‌کند که هیچ معنا و امکانی ندارد کسی این همه هموطن را عمدا بکشد! نه شخصیت سیاسی بوده، نه منافقی و نه هیچ کس دیگری که بشود بر اساس آن سناریوی شلیک عمدی را بافت! اما چطور می‌شود افشار، می‌آید اولا مثل لگدی که به آدم خواب بزنند، داغ واقعه را تازه می‌کند و ثانیا آن را عمدی جلوه می‌دهد! مسئله آنقدر واضح‌البطلان است که به این نکته فکر می‌کنم آیا: ۱و۲. او خودش از روی و با التفات اینطور به روح مردم و نظام لگد می‌زند؟ (یعنی یا اینقدر است یا اینقدر است) ۳. یا اینکه ساختاری که در آن قرار گرفته، او را به این حماقت انداخته؟ (بهت و ترس از تاثیر عمیق ساختارها بر رفتار آدمی) ۴.یا اساسا این‌ها را کسی به او می‌کند؟ (اینقدر پست‌فطرت است که هویتش را به پول فروخته) این مورد خوبی برای تامل است! هرکسی ممکن است دچار این ۴حالت شود... 🌐 @aliebrahimpour_ir
اولش گفت من تخصص ندارم، فقط فیلم‌بین‌ام. اما هم از نظر اخلاق گفت‌وگو و هم از نظر محتوا، قوچانی قویتر و قدرتمندتر حرف می‌زند. 🌐 @aliebrahimpour_ir 1398.11.03
📣 📌 مسابقه کتابخوانی با جوایز ارزنده میلیونی 📕 گزیده‌ای ۵۰صفحه‌ای از کتاب "آینده انقلاب اسلامی" 📥دانلود نرم افزار از لینک: www.motahari.ir/app یا ارسال عدد ۱ به ۱۰۰۰۴۰۴۴۰۴ 🌺 اگر دوست داشتید، با وارد کردن کد معرف زیر در هنگام ثبت نام ۵ امتیاز هدیه بگیرید: pqJefnkN 🌐 @aliebrahimpour_ir
به همت آقا محمد اسدی، ان‌شاءالله دوستان شهیدقدوسی بار دیگر زیر پرچم اهل‌بیت جمع می‌شوند. 🍀🥀
📌 جان‌ویک1،2،3 (John Wick) - ساخته 2014، 2017، 2019 مجموعه معروف. ژانر اکشن، #مهیج و دلهره‌آور (Thriller). داستانی افسانه‌ای از یک آدم‌کش بسیار حرفه‌ای و نظام جهانی آدم‌کشی. بازی کیانو ریوز در نقش جان‌ویک تحسین‌برانگیز است. #فیلم داستان ندارد. اما فیلم پر است از بزن‌بزن و تیراندازی و تفنگ‌های مختلف و کشتن‌های فانتزی و حرفه‌ای. جذابیت، فقط در ضدوخورد‌هاست. گاهی روایت ابهامات منطقی بسیار بزرگی دارد. اما ضدوخورد‌ها و جنگ‌ها آنقدر جذاب است که مخاطب را جذب کند. جان‌ویک بیشتر به یک فیلمِ بازی شبیه است تا فیلم سینمایی. انگار یک بازی کامپیوتری تفنگی را مرحله‌به‌مرحله بازی کنی و همزمان فیلم بازی‌کردنت را بگیری. دیدن جان‌ویک، مثل تماشای یک بازی در گیم‌نت است؛ کاری که خیلی اوقات از خود بازی‌کردن، جذاب‌تر است. نهایتا جان‌ویک، نقش واکسن علاقه به دعوا و تفنگ‌بازی را ایفا می‌کند؛ نوعی ارضای روحی برای اهلش. ✅ جمع‌بندی: 🌟🌟🌟 (برای عاشقان دعوا و برای بقیه شاید یک ستاره) #دیدمی_ها - #نقد #فیلم_سینمایی 🌐 @aliebrahimpour_ir [۱۳۹۸.۰۸.۲۴]
📌 سیکاریو (Sicario) - ساخته 2015 ژانر و دلهره‌آور (Thriller). دعوای درونی نظام آمریکا بر سر اینکه هنوز قانون حاکم است یا باید فراقانونی عمل کرد. داستان مبارزه یا عدم مبارزه با مواد مخدر در زد و خورد آمریکایی مکزیکی. داستان ضعیف و به شدت ضعیف. بدون تعلیق. بدون روایت چشم‌گیر. برخلاف شروع طلایی (جاسازی جنازه‌ها در دیوار خانه). این فیلم برای دنیا ساخته نشده؛ برای خانواده آمریکایی‌هاست. برای همین اصلا برای ما جذاب نیست. برخلاف بعضی از فیلم‌های انتقادی آمریکایی که برای دنیاست، این فیلم یک دعوای خانوادگی است. مثل سهیل بیرقی که روایتگر یک دعوای درون خانوادگی ایرانی است ولی عامدا برای بیرون ساخته شده، برخلاف حاتمی‌کیا که باز هم یک دعوای درون خانوادگی است که فقط برای خودمان ساخته شده. ✅ جمع‌بندی: نیم‌ستاره - 🌐 @aliebrahimpour_ir [1398.11.09]
📌 میک‌مک و مصائب نصب آن ✅ (Micmac) نرم‌افزاری لازم برای تحقیقات و محاسبه (در تحلیل ساختاری موضوع) است. نرم‌افزار قدیمی و کوچک و البته پرکاربرد. تحلیل تأثیر متقابل به هنگام تحلیل کیفی مسائل پیچیده بسیار لازم و راهگشاست. ❇️ کار با نرم‌افزار راحت است. ابتدا متغیرهای موثر روی موضوع (سیستم) را با مصاحبه با نخبگان کشف می‌کنید. بعد آن‌ها را در سطر و ستون قرار می‌دهید و یک ماتریس درست می‌شود. سطر‌ها، تاثیرگذاری متغیر و ستون‌ها، تاثیرپذیری متغیر را مشخص می‌کنند. برای هر خانه جدول، عددی از 0 تا 3 اختصاص می‌دهیم. به این صورت که می‌گوییم: «عامل ردیف (سمت چپ) چقدر روی عامل ستون (بالا) اثر می‌گذارد؟» بدیهی است که جمع هر سطر، تاثیرگذاری آن متغیر و جمع هر ستون، وابستگی آن را نشان می‌دهد. در نهایت نرم‌افزار با محاسباتی که انجام می‌دهد، تاثیرات غیرمستقیم آن‌ها را محاسبه کرده و تحلیلی از متغیرها در قالب یک جدول و نمودار ارائه می‌دهد. با استفاده از این نمودار، می‌توان پایداری یا ناپایداری سیستم را کشف کرد و متغیرهای یا ، ، و را مشخص نمود. بر اساس این خروجی و با تمرکز بر متغیرهای استراتژیک، می‌توان های را ترسیم کرد. 📥 از اینجا: 📎 http://s8.picofile.com/file/8299601050/%D9%86%D8%B1%D9%85_%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D8%B1_%D9%85%DB%8C%DA%A9_%D9%85%DA%A9_1_.rar.html 🤦‍♂️ مشکل اینجاست که میک‌مک نیازمند ورژن بسیاربسیار قدیمی 1.1.4322 NET Framework است. این را هم می‌توانید از اینجا دانلود کنید: 📎 https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=26 🎬 فرادرس هم مختصر و مفید یک‌ساعت و پنج‌دقیقه‌ای از این با قیمت 10هزارتومان می‌فروشد. من دیدم. مفید است: ( ) 📎 https://faradars.org/courses/fvcvl9610-structural-analysis-in-future-studies-using-micmac 📝 این هم یک یادداشت خوب درباره نرم‌افزار و این روش تحلیل: 📎 https://iranianfuturist.com/%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%85%db%8c%da%a9-%d9%85%da%a9mic-ma/ 🌐 @aliebrahimpour_ir
اهمیت شناخت دقیق و بدون کم و زیاد انقلاب اسلامی : بهترین منبع، بیانات خود رهبران انقلاب یعنی و است؛ البته ارتباط بی واسطه و تفصیلی، نه این بریده‌نوشته‌هایِ گزینش‌شدهِ اینستاگرامی خواندن کتاب ایران، در این چهل چلی انقلاب که دارد برای برداشتن گام دومش با های دشمن و سر و کله می زند و می خواهد با قدرتی که از خون حاج قاسم گرفته، دمل ها چرکین را بیرون بریزد، بیشتر از هر زمان دیگری، هم معنادار است و هم ضروری و هم لذیذ. 🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از 
آغاز انحراف آقای منتظری (تفسیرهای جدید از مبانی انقلاب و تغییر منطق حجیت) ⚜تبیین 🔹برخی از افراد فکر می کنند انحراف آقای منتظری پس از افشای قضایای مهدی هاشمی معدوم بود؛ اما باید دقت کنیم ریشه این انحراف را باید در نگاه های تند انقلابی او در پیش از انقلاب و حمایت از مجاهدین خلق دانست. مواضع تند و تیز آقای منتظری در سالهای اولیه انقلاب در عین همکاری با پدران مجاهدین خلق یعنی نهضت آزادی زمینه زاویه گرفتن تدریجی و غیر آشکار فکری و عملی وی را فراهم کرد. 🔹این تغییر تدریجی در مباحث وی در باب ولایت فقیه و کتاب مشهور الدراسات فی ولایه الفقیه به صورت یک مبنای فکری و اجتهادی خود نمایی کرد البته وی درصد حمایت و تبیین نظری انقلاب و حاکمیت اسلامی و ارائه مبنایی جدید و مقبول از ولایت فقیه بود و به همین جهت این تفاوت مبنا، در دهه شصت چندان جدی تلقی نشد، در عین حال خیلی هم مورد اقبال انقلابیون قرار گرفت و به همین جهت این کتاب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی شناخته شد و همگان به تعریف و تمجید آن پرداختند. 🔹 آقای منتظری در مباحث ولایت فقیه، برخلاف همه فقهای پیشین ، با هدف کارآمدی بیشتر دز مناسبات و معادلات اجتماعی و سیاسی، مبنای جدیدی را اتخاذ کرد که مبتنی بر ادبیات علوم سیاسی مدرن و مبتنی بر مفهوم است. 🔹 نظریه وکالت اگر چه ادبیات جدید و نوینی برای دفاع از انقلاب و ولایت فقیه تلقی شد و همه ها و از آن استقبال کردند و آقای منتظری را نظریه پرداز محوری معرفی کردند اما به تدریج مشخص شد که مبنای جدید، چندان هم که فکر می کردند به نفع انقلاب و تبیین ولایت فقیه ختم نشد و خود آقای منتظری براساس همین مبنا و دروس، به تقابل با ولی فقیه زمان و استاد خود یعنی حضرت امام خمینی رسید و مهمترین جریان مخالفت با انقلاب اسلامی، مکتب امام خمینی و ولایت فقیه در امتداد جریانهای مجاهدین خلق و نهضت آزادی را راهبری کرد. و بسیاری از مغرضان و مخالفان پشت نظریه و تلاشی مخفی شدند که در آغاز برای دفاع از انقلاب و ولایت فقیه طراحی شده بود. ⚜ عبرت 🔹 از این جریان می توان درس گرفت که هر تلاشی برای دفاع و تبیین انقلاب اسلامی و ولایت فقیه باید مبتنی بر دستگاه فکری عالمان و حکیمان و فقیهان تراز حوزه های علمیه باشد و ریشه در حکمت اسلامی و فقه جواهری حقیقی داشته باشد و هرگونه از این ادبیات علمی و روش فقاهتی هر چند با هدف تبیین و دفاع انقلاب و ولایت فقیه و برای توسعه اجتماعی و راهبری مناسبات و معادلات اجتماعی باشد می تواند در جهت خودش مدیریت شود و به خطر بزرگی برای انقلاب و حاکمیت دینی تبدیل شود. 🔹 امروز نیز برخی از جریانهای انقلابی و فعال در حوزه و دانشگاه در تلاشند با تغییر منطق حجیت و روش استنباط در فقه و حکمت اسلامی را از اساس تغییر دهند و منطق و روش دیگری را جانشین کنند هدف این افراد نیز طراحی دستگاه فکری جدید برای تفاهم اجتماعی و کارآمدی دین در مناسبات و معادلات اجتماعی است. که به نظر می رسد این جریانها نیز است که انقلابیون دهه شصت با آن مواجه شدند. ⚜نکته 🔹این به معنای مخالفت با تکامل روش فقاهت و حکمت و جلوگیری از هر گونه نواندیشی و اجتهاد روشمند نیست. بلکه نوآوری و اجتهاد همواره امر مطلوب و ضروری است به شرط آنکه در منطق حجیت و روش استدلال و استنباطی باشد که دو طول هزار و چهارصد سال گذشته توسط فقها و حکما تحت پرتو معارف قرآن و اهل بیت(ع) تدوین و تکامل یافته است. 🔹نوآوری های امام خمینی، علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت الله خامنه ای نمونه عالی و کاملی از نوآوری های عمیق و بزرگی است که موجب تکامل و تفاهم اجتماعی شد و دین را وارد مدیریت اجتماعی و دخیل در مناسبات و معادلات اجتماعی کرد بدون آنکه گرفتار تغییر مبنا و تعویض منطق حجیت و روش استنباط و عدول از حکمت اسلامی و فقه جواهری شود. سید مهدی موسوی @hodanandboshra
هدایت شده از مباحثات
⚡ مواجهه روحانیت با خود در قاب سینما و ضرورت سواد سینمایی طلاب 🔹 «مارمولک» باید تایید می‌شد، نه مخالفت ✏ علی ابراهیم پور 🔹 بلافاصله بعد از اکران، دوشادوش افزایش چشم‌گیر استقبال مردمی، موج مخالفت‌ها نیز به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرد؛ غیر از روزنامه‌ها، روحانیون و خطبا سخنرانی‌ها و تحلیل‌های متعددی در نقد و ردّ فیلم ارائه کردند. طلبه‌ها و دغدغه‌مندانی که عموما پای خود را در سینماها نگذاشته و نمی‌گذاشتند، به پیروان این جریان تبدیل شدند. فضا آنچنان بحرانی شد که حتی برخی در قم به دنبال گرفتن فتوا علیه کارگردان و نویسنده‌ی فیلم بودند و عملا مارمولک داشت به بحرانی امنیتی و غیرقابل کنترل تبدیل می‌شد. 🔹 شورای سیاست‌گذاری جشنواره «روحانیت در قاب سینما» که دبیری آن را روحانی خوش‌نام و نام‌آشنا، حجت‌الاسلام سرلک برعهده داشت، سال۹۳ به دیدار مراجع تقلید رفت و همزمان خدمت مقام‌ معظم‌ رهبری هم رسید و رهبری نیز با تایید جشنواره، بر ادامه آن تاکید کردند. شاهد دیگر اصالت حوزوی این جشنواره، حضور افرادی از شورای عالی حوزه در جلسات افتتاحیه و اختتامیه آن است. بنابراین، گزافه نیست اگر نتیجه‌ی این جشنواره که از ارشادات مراجع بهره برد و مورد تایید رهبری بود و شخصیت‌های شورای عالی در آن حاضر شدند را به‌ عنوان فهم امروزِ روحانیت از سینما عنوان کنیم. تمام حرف اینجاست که چگونه «اهانت‌آمیز‌ خواندن» یک فیلم توسط یک جامعه تا «تقدیر از او» توسط همان جامعه، تغییر می‌کند؟ چطور فیلمی که مصداق توهین تلقی می‌شد، زمانی دیگر به‌لحاظ بازی، فرم و «حرفی که می‌زند» درست و توانمند ارزیابی می‌شود؟ 🔹 مواجهه‌ی روحانیت با سینما از چه نظام تفسیری و رفتاری تبعیت می‌کند؟ به عبارتی، طلبه‌ها چقدر تلاش می‌کنند، فیلم را «بفهمند» و چقدر واکنش اجتماعی خود نسبت به فیلم را منوط به «فهمیدن» فیلم می‌کنند؟ بهترین مورد برای مطالعه نحوه مواجهه طلاب با فیلم، هنگامی است که سوژه‌ی فیلم، در محدوده‌ی امور صنفی طلبه‌ها باشند و شاخص‌ترین این امور هم، سوژه‌ شدن شخصیت خود روحانی است. مهم‌ترین راهبردی که از موردپژوهی مارمولک، برای امروز روحانیت می‌توان استخراج کرد، لزوم اهتمام در افزایش سواد سینمایی و متوقف ساختن هر موضع‌گیری اجتماعی بر خوانشِ روشمندِ بی‌واسطه فیلم است. 🔹 اساسا واکنش طلاب نسبت به هر چیزی (اعم از فیلم و غیر آن)، باید تابع شناخت و فهم باشد، نه احساسات و شنیده‌ها. فهم هر چیزی نیز متوقف بر آشنایی با روش شناخت آن است. بنابراین، فهم و ارتباط عمیق با فیلم سینمایی نیز بر سواد سینمایی توقف دارد؛ سواد سینمایی‌ای که هم نیازمند آموزش علمی و هم انس عملی است. اساسا فهمیدن فیلم یعنی چه؟ آیا طلاب همان‌طور که برای فهمیدن متن سیوطی و شیخ اعظم انرژی مصرف می‌کنند و روش آن را می‌جویند و برای آموختنش تمرین عملی می‌کنند، برای خوانش «متن تصویری» نیز انرژی حداقلی می‌گذارند و روش آن را جست‌وجو می‌کنند!؟ 🔸 متن کامل یادداشت: http://mobahesat.ir/22573 🔻🔻🔻 @mobahesat