eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
246 دنبال‌کننده
694 عکس
33 ویدیو
74 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 چرا با برای من سخت است؟ ۱.سیر زمانی یکی از چیزهایی که همیشه برام تو خوندن نهج‌البلاغه سخت بوده و هست، اینه که بین مطالب هیچ پیوستگی مشخصی وجود نداره. حتی همین تقسیم به خطبه و نامه و حکمت، تقسیم‌بندی بر اساس قالب ارائه کلام و متن است، نه محتوا. وقتی خطبه‌ها را می‌خونید، مثلاً ممکنه تو یه خطبه حضرت علی (ع) درباره خلافت صحبت کنه، اما بعدش یهو برگرده به دوران قبل از خلافتو بعدیش می‌پره اواخر حکومتش. این پرش‌های زمانی باعث می‌شه موقع خوندن، رشته‌ی موضوع از دستت در بره و نفهمی دقیقاً چی به چیه! بنابراین یکی از الزامات مورد نیاز قطعی فهم نهج‌البلاغه، تلاش برای بازسازی جملات حضرت به است. (نهج البلاغه ! 😃) ☘ ۲.اسباب صدور یه تجربه تو یکی از جلسات کلاس نهج‌البلاغه استاد سبط طباطبایی (جلسه ۲۵) داشتم. اونجا استاد در مقام سندیابی، یکی از خطبه‌ها رو از در متون تاریخی پی‌جویی کرد و در اون منبع، درباره شرایطی که جملات بیان شده‌اند، توضیحاتی آمده بود که فضای صدور رو خیلی خوب روشن می‌کرد و متن معنای تازه و جدیدی می‌یافت. بنابراین چیزی شبیه شان‌نزول آیات قرآن، درباره جملات حضرت هم، شرایط و فضای صدور وجود داره. هرچند سید رضی در موارد بسیار اندکی به این موارد اشاره کرده، ولی وجود این توضیحات مطلب رو خیلی روشن می‌کنه. به نظرم بازسازی به ترتیب زمانی، به همین بحث شرایط و برمی‌گرده. یعنی با قراردادن جملات در خط زمانی‌ای که در آن صادر شده‌اند، نفس این تقدم و تاخر جملات، به بازیابی فضا و شرایط صدور یکدیگر کمک می‌کنند. در واقع خود نهج البلاغه فضای صدور نهج البلاغه را روشن می‌کند.👌 بعد از این، با افزودن توضیحات تاریخی از منابع دیگر، این فضا روشن‌تر خواهد شد. ☘ ۳.تقطیعات یه نکته دیگه هم این است که بعضی کلام‌های حضرت، به‌صورت تقطیع‌شده آورده شدن. مثلاً وقتی خطبه چهارم رو می‌خوندم، گفته بود این از فصیح‌ترین خطبه‌هاست. ولی وقتی به دید خریداری نگاه کردم، دیدم این خطبه فقط شامل چند جمله کوتاهه که هرکدوم به‌تنهایی جالب هستن، اما کنار هم انگار یه خطبه کامل رو تشکیل نمی‌دن. برام سوال بود که چطور ممکنه این جملات کوتاه، یه خطبه محسوب بشه! یعنی حضرت رفته بالای منبر و این ده‌تا جمله رو گفته و اومده پایین. بلکه برام حالت شعرهای سپید رو داشت! 😵‍💫 بعدها که یک‌بار اتفاقی کتاب رو تورق کردم، دیدم انگار این جملات بخشی از یه خطبه دوسه‌صفحه‌ای هستن! در همان جلسه ۲۵، استاد طباطبایی بیان محقق شوشتری در مقدمه بهج الصباغه را می‌خوانند که برخی تقطیعات سیدرضی را در حکم جداکردن و‌انتم‌سکری از لاتقربوا الصلاه قلمداد می‌کند. بنابراین این قسمت‌ها هم باید اصلاح بشوند. می‌شود همه جملات را آورد و جملاتی که سید رضی برگزیده است را برجسته کرد و جملات تقطیع شده را کم‌رنگ؛ تا اصل کار سیدرضی هم باقی بماند. () 🔷 بعدانوشت: استاد طباطبایی در جلسه ۲۷م (۵آذر۱۴۰۳) دقیقا به بحث اسباب صدور اشاره کردند. @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۹.۰۴
قانونی که همه می‌دانیم صوری است، منطقی نیست و قرار نیست اجرا شود، است. هم وهن قانون و است، هم می‌سازد و برای قانون‌شکنی‌های بعدی و مهم، کار را آسان‌تر می‌کند، هم تعرض به حق مردم است. چرا باید روی اعصاب مردم راه برویم؟ و مخل زندگی‌شان شویم؟ با این‌کار همیشه راه فشار بر مردم باز است! روزگاری شاید صاحب یکی از این موتورها به علت عدم التزام عملی به قانون اساسی، توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شود!! @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۹.۰۶
📌 آینده از آنِ است یکی از های ایران و دنیا، و است. اگر دوست داشتید، توضیحات را بخوانید. بخشی از تلاش‌های استاد صدیق حجت‌الاسلام حاج احمد کوهی اصفهانی است. اگر طبق هم بخواهید عقلی کنید و درست انتخاب کنید: آینده با صحیفه است؛ 😇 دست برتر با صحیفه است؛ 🤩 مشتری بیشتر با صحیفه است! 😍 @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
✨ منابع فقه شیعه (ترجمه آیت‌الله بروجردی ره) ☘ جلد ۱۹ - روایات مربوط به قرآن و ها و ها ✅ مشتمل بر ۱۶۷۶ روایت نورانی @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
📌 و دیدار با رفقا ✨ حَدَّثَنِي أَبُو اَلْقَاسِمِ عَبْدُ اَلْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحَسَنِيُّ رَحِمَهُ اَللَّهُ: قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: مُلاَقَاةُ اَلْإِخْوَانِ نُشْرَةٌ وَ تَلْقِيحٌ لِلْعَقْلِ وَ إِنْ كَانَ نَزْراً قَلِيلاً. [امالی مفید، ج۱: ۳۲۸] ✨ عبدالعظیم حسنی از ع نقل می‌کند: دیدار با دوستان، مایه‌ی شادابی و بارورشدن است، حتی اگر اندک و کوتاه باشد. کدورت از دلِ بِبُرد صحبت دوست صفای همت پاکان و پاک‌دینان بین @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
- هر که بی روزی ست، روزش دیر شد @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
- هر که بی روزی ست، روزش دیر شد #مولوی #مثنوی_معنوی @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
خدا که روزی دارم. شکر خدا که روزی دارم. شکر خدا که روزی دارم. شکر خدا که روزی دارم. شکر خدا که روزی دارم. خدا را شکر که روزی دارم. خدا را شکر که روزی دارم. خدا را شکر که روزی دارم. خدا را شکر که روزی دارم. خدا را شکر که روزی دارم. خدا رو شکر که دارم. خدا رو شکر که صحیفه دارم. خدا رو شکر که رزق صحیفه دارم. خدا رو شکر که رزق صحیفه دارم. خدا رو شکر که رزق صحیفه دارم. وقتی من روزی الهی دارم، پس بازنده نیستم. وقتی من روزی از خدا دارم، بازنده نیستم. وقتی من روزی الهی دارم، پس بازنده نیستم. وقتی من روزی از خدا دارم، بازنده نیستم. وقتی من روزی الهی دارم، پس نیستم. چون: ✨ هر که بی روزی ست، روزش دیر شد ✨ @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
معرفی، ظرفیت و کم‌کاری صحیفه سجادیه - استاد علیدوست.mp3
5.11M
📌 ظرفیت‌ها و کم‌کاری‌ها نسبت به کتاب 🎙 استاد 🗓 محرم ۱۴۴۴ - ۲۲ و ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ 💥 بسیار حسرت می‌خورم که فرصت کافی برای کار روی این کتاب ندارم‌... یک دنیا معارف عمیق را در حجم کوچکی جای داده است و هنوز بسیاری از معارف صحیفه دست‌نخورده باقی مانده. ✨ این کتاب برای همه، از جمله فقها، مجتهدین، عرفا، متکلمین، حقوقدانان و مصلحان اجتماعی مفید است. ✨ این کتاب فرادینی و فرامذهبی، ابزار قدرتمندی برای ارتباط فرهنگی با دنیا و انتشار پیام انقلاب اسلامی و فرهنگ شیعه در جهان است. ✨ سرمایه‌گذاری روی این کتاب تاثیر جهانی دارد. 📠 متن کامل بیانات: 📑 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/1608 @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۹.۱۱ @my_sajjadieh
📌 ظرفیت‌های بکر کتاب 💥 بسیار حسرت می‌خورم که فرصت کافی برای کار روی این کتاب ندارم‌... ☑️ استاد در سخنرانی محرم ۱۴۴۴ مورخ ۲۲ و ۲۳ مرداد ۱۴۰۲: 🔹 یکی از کتاب‌های مهم و ارزشمند است. عقیده ما این است که این کتاب، با اینکه حجم زیادی ندارد و مطالب آن فشرده است، می‌تواند برای گروه‌های مختلف از جمله فقها، مجتهدین، مراجع، حقوقدانان، اهل دعا، عرفا، متکلمین، مصلحان اجتماعی و حتی کسانی که به خدا و پیغمبر معتقد نیستند، هادی و معلم باشد و به کارشان بیاید. 🔹 من بارها در مصاحبه‌ها اشاره کرده‌ام و حالا در محضر شما هم می‌گویم: جمهوری اسلامی، به‌خصوص در خارج از کشور، روی این کتاب سرمایه‌گذاری کند، آن را به زبان‌های مختلف ترجمه کرده و همراه با توضیح و شرح در اختیار همه افراد، فارغ از دین و مذهبشان، قرار دهد، این کتاب قابل استفاده برای هر کسی خواهد بود؛ نه فقط مسلمانان، نه فقط مسیحیان، بلکه هر کسی با هر دینی یا حتی بدون دین، از هندوئیست و ماتریالیست گرفته تا مسیحی و یهودی. 🔹 من این پیشنهاد را بارها به سازمان ارتباطات اسلامی داده‌ام که سفارتخانه‌ها یا رایزن‌های فرهنگی ما در خارج از کشور این کار را انجام دهند. البته نمی‌گویم هیچ اقدامی نکرده‌اند، اما آن‌طور که می‌توانسته‌اند و باید انجام می‌دادند، نکرده‌اند. 🔹 مسلم است که ما برای دفاع از کشور نیاز به سلاح و نیروی نظامی داریم، اما با سلاح و نیروی نظامی نمی‌توانیم ارتباط فرهنگی با دنیا برقرار کنیم. سلاح و نیروی نظامی برای دفاع و جلوگیری از زورگویی ضروری است، اما آیا می‌توانیم با این ابزارها فرهنگ را منتشر کنیم؟ آیا می‌توانیم گفتمان انقلاب را صادر کنیم؟ خیر. تنها چیزی که می‌تواند ایران، انقلاب ایران، نظام جمهوری اسلامی، شیعه و فرهنگ ایران را به وجدان‌های بیدار در جهان مرتبط کند، این کتاب است. 🔹 صحیفه کامله سجادیه مذهب ندارد. مانند دعای کمیل، هر کسی می‌تواند آن را بخواند. مسلمان، یهودی، مسیحی، حتی پیرو ادیان غیرتوحیدی یا افرادی با باورهای متفاوت مثل بودایی‌ها، زرتشتی‌ها یا حتی گاوپرستان، هر کسی که به معبودی ایمان داشته باشد، می‌تواند از این دعاها بهره‌مند شود. حتی اگر کسی فقط به اصول انسانی و اخلاقی معتقد باشد، می‌تواند از این کتاب بهره ببرد. 🔹 متأسفانه از این سرمایه‌ها کمتر استفاده کرده‌ایم. بسیاری از روحانیون، خطیبان نماز جمعه، اساتید دانشگاه، بازاریان، خانم‌ها، آقایان و حتی خود نظام جمهوری اسلامی آن‌گونه که باید از این ظرفیت بهره‌برداری نکرده‌اند. البته تلاش‌هایی صورت گرفته و نمی‌توان گفت هیچ اقدامی انجام نشده است، اما حق این کتاب هنوز ادا نشده است. 🔹 این کتاب با وجود حجم کوچک خود، است. اگر عالمی بخواهد شرحی بر این کتاب بنویسد، به یقین می‌تواند صدها جلد کتاب هزار صفحه‌ای بنویسد. من خودم که فرصت کافی برای کار روی این کتاب ندارم. 🔹 بارها گفته‌ام که جمهوری اسلامی نمی‌تواند فرهنگ خود را با سلاح به دنیا صادر کند، اما اگر بخواهد بدون هزینه و با آرامش دنیا را جذب کند، راه آن استفاده از صحیفه سجادیه، قرآن و نهج‌البلاغه است. اگر این معارف به دنیا عرضه شود، مردم شیفته اهل‌بیت خواهند شد. 🔹 این را من نمی‌گویم، امام رضا (ع) به ما روحانیون، ائمه جمعه و صاحبان تریبون فرموده‌اند: "معارف ما را به مردم بگویید. اگر مردم معارف ما را بشناسند، خودشان دنبال ما خواهند آمد." 🔹 امیدواریم خداوند ما را قدردان نعمت‌هایش از جمله نعمت قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، دعای کمیل، نبوت، ولایت و توحید قرار دهد. 🎧 بیانات: 🎙 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/1607 @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۹.۰۱۱ @my_sajjadieh
📌 دزدی، حتی با چاپ روایات اهل‌بیت!!! هفته پیش این کتاب را در کتاب‌فروشی دیدم: عیون اخبار الرضا با ترجمه مرحوم استاد علی‌اکبر غفاری و حمیدرضا مستفید. جلد قشنگ با فونت زیبا. فکر کردم جدیدی از چاپ قدیمی نشر اسلامیه است. البته بدون هیچ مقدمه و موخره! دیروز آمدم بخرم. گفتم بزار ببینم پاورقی‌ها را هم آورده؟ یک صفحه را چک کردم؛ دیدم نیاورده. خود متن را تطبیق دادم، دیدم کُلا یک ترجمه دیگر است!! هیچ ربطی به ترجمه غفاری ندارد! این جور دزدی با روایات دیگر نوبر است! الحمدلله که دیدم و نخریدم؛ مگرنه بعدش بدجور می‌سوختم!! 🤦🏻 @my_sajjadieh ۱۴۰۳.۰۹.۱۱ @aliebrahimpour_ir
📌 طرح بحث (۱) : ✅ مشهورترین گره‌گاه چالشی معارفی ، تعبیر "لَكَ‌ - يَا إِلَهِي - وَحْدَانِيَّةُ اَلْعَدَدِ" در بند۱۰ است. 🤯 مترجمان و شارحین همگی در بیان این عبارت به صرافت افتادند. 🧐 مشکل اینجاست که مطابق مباحث قطعی و ، ما معتقدیم ؛ و این وحدت، نیست! یعنی دو و سه و چهار بَردار نیست. بلکه به بیان فنی، است! 🤨 این معنا در روایات هم بیان شده که معروف‌ترین شاهد آن، عبارت "واحِدٌ لا بِعَدَدٍ" امیرالمومنین ع در است. 😥 چالش اینجاست که چطور ظاهر این دو عبارت را با هم جمع کنیم؟ بالاخره وحدت عددی است یا غیر عددی؟ (ببینید) به تعبیر علامه شعرانی، باید کاری کنیم که: تا کلام حجج الهی: ۱.متناقص یکدیگر و ۲.مخالف عقل نشود. در ادامه تقریر علما و شروح مختلف تقدیم می‌شود... @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#گره_گاه_های_صحیفه‌_ای 📌 طرح بحث #وحدانیه_العدد (۱) : ✅ مشهورترین گره‌گاه چالشی معارفی #صحیفه_سج
(۲) 📌 نظر درباره مراد از جملۀ لك يا الهى وحدانيّة العدد وحدة عدديّه «يكى در برابر دو» نيست، چون خداوند متعال واحد حقيقى و منزّه از واحد عددى است، بلكه مراد آن است كه: وحدتى كه اعداد به آن نسبت داده و از آن تركيب مى‌شود و آن تحت عددى نمى‌باشد «چون گفته‌اند: بناى عدد از واحد است و واحد از عدد نيست، زيرا عدد بر واحد واقع نمى‌شود بلكه بر اثنين و دو واقع مى‌گردد» به غير تو گفته نمى‌شود. @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#گره_گاه_های_صحیفه‌_ای 📌 طرح بحث #وحدانیه_العدد (۱) : ✅ مشهورترین گره‌گاه چالشی معارفی #صحیفه_سج
(۳) 📌 نظر درباره ✅ به نظر می‌رسد نظر میرداماد درباره عبارت امام سجاد «لَكَ يَا إِلَهِي وَحْدَانِيَّةُ العَدَدِ» این است که: 🔹این بیان به اشاره می‌کند، اما این وحدت در ذات الهی معنایی دارد. 🔹 او تأکید می‌کند که این وحدت عددی نباید با یگانگی حقیقی و مطلق ذات الهی خلط شود. 🔹 به عقیده او، اساسا وحدت عددی صرفا مفهومی نسبی و محدود در عالم امکان است، در حالی که یگانگی الهی، مطلق و بسیط و فراتر از شمارش عددی یا مقایسه با مخلوقات است. 🔹 با توجه به ظاهر معنای این عبارت، میرداماد این عبارت را مخالف احادیث مواتر و براهین عقلی قلمداد می‌کنند. 🔹 در مجموع [احتمالا] او این عبارت را در چارچوب تنزیه ذات الهی از مفاهیم عددی تفسیر می‌کند. 📝 متن کامل شرح میرداماد در این بحث را اینجا بخوانید @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#گره_گاه_های_صحیفه_ای #وحدانیه_عدد (۳) 📌 نظر #میرداماد درباره #گره_گاه #وحدانیه_العدد ✅ به نظر می‌
(۳) 📌 نظر درباره 📌 قوله عليه‌السلام: لَكَ يَا إِلَهِي وَحْدَانِيَّةُ العَدَدِ ✅ أَمَّا مَعْنَاهُ: إِثْبَاتُ الوَحْدَةِ العَدَدِيَّةِ لِذَاتِ القَيُّومِيَّةِ الوَاحِدَةِ الحَقَّةِ فِي الحَقِيقَةِ الوُجُوبِيَّةِ وَبِحَسَبِهَا، أَيْ لَا قَيُّومَ وَاجِبَ الذَّاتِ إِلَّا أَنْتَ، لَا بِالقِيَاسِ إِلَى أَعْدَادِ الوُجُودِ وَأَحَادِ المَوْجُودَاتِ، حَتَّى يَلْزَمَ اسْتِصْحَاحُ أَنْ يُطْلَقَ عَلَى وَحْدَتِهِ الحَقَّةِ وَأَحَدِيَّتِهِ المَحْضَةِ جَلَّ سُلْطَانُهُ الوَحْدَةُ العَدَدِيَّةُ، فَيُقَالُ: إِنَّهُ سُبْحَانَهُ وَاحِدٌ، أَمَّا مِنْ أَحَادِ نِظَامِ الوُجُودِ اثْنَانِ، وَإِنَّهُ وَاثْنَانِ مِنْ اثْنَيْنِ المَوْجُودَاتِ ثَلَاثَةٌ، وَإِنَّهُ وَثَلَاثَةٌ مَا أَرْبَعَةٌ إِلَى غَيْرِ ذَلِكَ. اما معنای آن، اثبات وحدت عددی برای ذات قیومی یکتای حقیقی در حقیقت وجوب و بر اساس آن است. یعنی هیچ قیوم واجب‌الوجودی جز تو نیست، نه به قیاس با تعداد موجودات و افراد هستی، که به استلزام آن اطلاق وحدت عددی بر یگانگی حقیقی و احدیت محض او، جل سلطانه، روا باشد. به گونه‌ای که گفته شود: او سبحانَه واحد است، ولی از افراد نظام هستی، دومین است، و او و دو نفر دیگر از افراد موجودات، سومین است، و او و سه نفر دیگر، چهارمین است، و این قیاس ادامه یابد. ✅ وَأَمَّا مَغْزَاهُ: إِفَادَةُ أَنَّ الوَحْدَةَ العَدَدِيَّةَ، ظِلٌّ لِوَحْدَتِهِ الحَقَّةِ الصَّرْفَةِ القَيُّومِيَّةِ وَمَجْعُولَةٌ لِجَاعِلِيَّتِهِ المُطْلَقَةِ وَفَعَّالِيَّتِهِ الإِبْدَاعِيَّةِ، فَسَبِيلُ اللَّامِ فِي قَوْلِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ «لَكَ» سَبِيلُهَا فِي قَوْلِهِ عَزَّ كِبْرِيَاؤُهُ «لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ». اما مقصود آن چیست؟ افاده این معنا که وحدت عددی سایه‌ای است از یگانگی حقیقی صرف قیومی او و این وحدت عددی به سبب خالقیت مطلقه و فعلیت ابداعیه او جعل شده است. جایگاه لام در «لَکَ» (برای تو) در این فرمایش ایشان، همان جایگاهی است که در آیه کریمه «لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَما فِی الأَرْضِ» (آنچه در آسمان‌ها و زمین است، از آنِ اوست) دارد. ✅ وَبِالجُمْلَةِ قَوْلُهُ عَلَيْهِ السَّلَامُ «لَكَ يَا إِلَهِي وَحْدَانِيَّةُ العَدَدِ» لَيْسَ عَلَى مُوَافَقَةِ مَا قَدْ تَوَاتَرَ وَتَكَرَّرَ فِي أَحَادِيثِهِمْ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْهِمْ، وَاسْتَبَانَ بِالبُرْهَانِ صَفْحَةً فِي عِلْمِ مَا فَوْقَ الطَّبِيعَةِ مِنْ تَنْزِيهِ أَحَدِيَّتِهِ الحَقَّةِ الوُجُوبِيَّةِ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُهُ عَنِ الوَحْدَةِ العَدَدِيَّةِ الَّتِي تُكَرِّرُهَا حَقِيقَةُ العَدَدِ وَمَعْرُوضُهَا هُوِيَّاتُ أَحَادِ عَالَمِ الإِمْكَانِ. در مجموع، فرمایش ایشان مطابق با آنچه به صورت متواتر در احادیث ایشان، صلوات‌الله‌علیهم، آمده و نیز با برهانی که در علم مابعدالطبیعه در تبیین یگانگی حقیقی وجوبی او اقامه شده است، نیست. زیرا این یگانگی حقیقی منزّه از وحدت عددی است که حقیقت عدد و موضوع آن، یعنی هویت‌های افراد عالم امکان، آن را تکرار می‌کند. ✅ وَقَدْ اقْتَرَّ فِي مُقَارِهِ: أَنْ شَيْئًا مِمَّا فِي عَوَالِمِ الإِمْكَانِ لَا يَصِحُّ أَنْ يُوصَفَ بِالوَحْدَةِ الحَقِيقِيَّةِ، بَلْ إِنَّمَا المُمْكِنُ بِالذَّاتِ قِصَارَاهُ الوَحْدَةُ العَدَدِيَّةُ الَّتِي هِيَ ظِلٌّ لِوَحْدَةِ الحَقِيقَةِ، وَمَرْجِعُهَا فِي الحَقِيقَةِ إِلَى اتِّحَادٍ مَا وَتَأَحُّدٍ مَا. در مقایسه، روشن شده است که: هیچ‌یک از موجودات عالم امکان نمی‌تواند به وحدت حقیقی متصف شود. بلکه نهایت آنچه برای ممکن‌الوجود ذاتاً میسّر است، وحدت عددی است که سایه‌ای از یگانگی حقیقی است. مرجع این وحدت عددی نیز در حقیقت به نوعی اتحاد و نوعی یگانگی بازمی‌گردد. ✅ وَمَنْ تَشَوَّقَ إِلَى بَسْطِ الكَلَامِ هُنَالِكَ فَلْيُرَاجِعْ «تَقْوِيمَ الإِيمَانِ» وَ«الرَّوَاشِحَ السَّمَاوِيَّةَ». و کسی که مشتاق گسترش این بحث است، می‌تواند به منابعی همچون «تقویم الإیمان» و «الرواشح السماویة» رجوع کند. @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
با من همراه باشید این بحث به جای جذاب و قشنگی می‌رسه 😍👌
📌اشعار پندآموز درباره نَعَى نَفْسِي إِلَى نَفْسِي اَلْمَشِيبُ / وَعِنْدَ اَلشَّيْبِ يَتَّعِظُ اَللَّبِيبُ پیری، خبر مرا به خودم اعلام کرد، و خردمند از نشانه‌های پیری پند می‌گیرد. فَقَدْ وَلَّى اَلشَّبَابُ إِلَى مَدَاهُ / فَلَسْتُ أَرَى مَوَاضِعَهُ يَئُوبُ به پایان مسیر خود رسید، و دیگر بازگشتنش را نمی‌بینم. سَأَبْكِيهِ وَأَنْدُبُهُ طَوِيلًا / وَأَدْعُوهُ إِلَيَّ عَسَى يُجِيبُ مدت‌ها بر او گریه و زاری خواهم کرد، و او را فراخواهم خواند، شاید پاسخ دهد. وَهَيْهَاتَ اَلَّذِي قَدْ فَاتَ عَنِّي / تُمَنِّينِي بِهِ اَلنَّفْسُ اَلْكَذُوبُ اما هرگز آنچه از دست رفته به من باز نمی‌گردد، هرچند نفس دروغین مرا به آن امید دهد. وَرَاعَ اَلْغَانِيَاتِ بَيَاضُ رَأْسِي / وَمَنْ مُدَّ اَلْبَقَاءُ لَهُ يَشِيبُ سپیدی موی من زیبارویان را به وحشت انداخت، و هر کس عمرش طولانی شود، موهایش سفید می‌شود. أَرَى اَلْبِيضَ اَلْحِسَانَ يَجِدْنَ [يَحِدْنَ] عَنِّي / وَفِي هِجْرَانِهِنَّ لَنَا نَصِيبٌ می‌بینم که زنان زیباروی سپید از من روی برمی‌گردانند، و جدایی از آنان نیز سهمی از زندگی ماست. فَإِنْ يَكُنِ اَلشَّبَابُ مَضَى حَبِيبًا / فَإِنَّ اَلشَّيْبَ أَيْضًا لِي حَبِيبٌ اگر جوانی دوست‌داشتنی‌ام از دست رفت، نیز برای من دوست‌داشتنی است. سَأَصْحَبُهُ بِتَقْوَى اَللَّهِ حَتَّى / يُفَرِّقَ بَيْنَنَا اَلْأَجَلُ اَلْقَرِيبُ با تقوای الهی با او همراه خواهم بود، تا زمانی که مرگ نزدیک ما را از یکدیگر جدا کند. 📕 مجموعه آثار ، ج۲: ۷۴۴ @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#گره_گاه_های_صحیفه‌_ای 📌 طرح بحث #وحدانیه_العدد (۱) : ✅ مشهورترین گره‌گاه چالشی معارفی #صحیفه_سج
(۴) 📌 نظر درباره ✅ ابن‌معصوم سیدعلی خان مدنی در تفسیر این عبارت تصریح می‌کند که: بنا بر دلایل عقلی و نقلی، تنزیه خدا از ، واجب است. بنابراین باید از ظاهر عبارت دست کشید و معنایی ارائه داد که از این منافات در امان باشد و بتوان آن را به خدا نسبت داد؛ بلکه به خدا اختصاص داد. ❇️ سپس معانی مطرح‌شده توسط علما را ارائه کرده و در نهایت یکی را انسب معرفی می‌کند: کثرتی در ذات خدا وجود ندارد؛ یعنی نه جزئی دارد و نه صفتی افزون بر ذات. ✳️ او برای تقویت این معنا، به عبارت بعدی متن صحیفه توجه می‌دهد و با تمسک به لف و نشر مشوش، مفسر عبارت وحدانیّةُ العدد را، عبارت مُختلِفُ الحالاتِ وَ مُتنقِّلٌ فِي الصِّفاتِ در ماسوى‌الله می‌داند. یعنی آن را باید مقابل این معنا کنیم. ❎ بنابراین، وحدانیّةُ العدد یعنی هیچ تعدد و تکثری در صفات خدا راه ندارد، بلکه وحدانیت عددی است که به وجود واحد بسيط از هر جهت، موجود است. و این همان سخن حکماست که می‌گویند: واجبُ الوُجودِ بِالذّاتِ واجبُ الوُجودِ مِن جَميعِ الجِهاتِ. 🔰 بنابراین سیدعلی خان را به فلسفی‌ترین معنای ممکن، حمل و معنا می‌کند. 📖 ، ج۴ : ۲۹۳-۲۹۷. مطالعه کامل متن 👇 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/1621 @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh