📌 هرم مبانی معرفتشناسانه #پارادایم علم اسلامی
📑 #خلاصه و جمع بندی #مقاله : «طراحی #هرم مبانی معرفتشناسانه پارادایم #علم اسلامی بر اساس چارچوب #حکمت_اسلامی با تاکید بر مبانی استاد #شهید_مطهری (در راستای بنیانسازی برای دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی)»
🌐 @aliebrahimpour_ir [1398.03.10]
دعای بعدازنماز جعفرطیار.pdf
1.43M
📌 #دانلود دعای بعداز #نماز #جعفر_طیار
⚡️توصیه شده آیتالله بهجت
💠 از حاجآقای غلامی (از اصحاب حلقه استفتاء آقای بهجت) پرسیدم " #دعا یا ذکری هست که برای #حوائج_مهم ردخور نداشته باشد و استجابتش #قطعی باشد؟"
✅ گفتند در اماکن متبرکه زیر #قبه نماز جعفر طیار را بخوان، با #اعتقاد کامل؛ بعدش هم این دعای مورد توصیه آیتالله بهجت. چند بار تکرار کنید تا اگر یک بار با اعتقاد کم اجرا کردید، در مراتب بعد جبران شود.
🙌 التماس دعا 🌺
🌐 @aliebrahimpour_ir #نماز_جعفر_طیار
#تاسف و #هفت
✔فراستی که مسئول میز باشد، توقع بیشتری نمیره. سطحیترین و نازلترین نقدها با ادبیاتی که نه تنها تخصصی نیست، که ژورنالیستی هم نیست! نه تحلیل فنی و نه تحلیل ادبیاتی!
✔پیرمردی که پنجدقیقه حرف میزند و با ایما و اشاره تازه بهش میفهمانند این فیلم را با فلان فیلم اشتباه گرفتی!
✔تا آن جوانک که با خندههای تمسخرآمیزش میخواهد ادای فراستی را در بیاورد!
✔و چقدر وقیح و غیرفرهنگی که ریزریز میخندند که یه ما گفتهاند واژه لاتین به کار نبریم! تف به این همه بیفرهنگی...
🔶️هرچقدر #لطیفی هنرمندانه و زیبا میزهای گفتوگو را اداره میکند، #فراستی میز نقد را به لجن کشیده.
⛔تطبیق چهارتا اصطلاح جامعهشناسانه که نشد #نقد_فیلم !
پ.ن: نقدهای برنامه #نقد_سینما قویتر و تخصصیتر است. شبکه پنج.
پ.ن۲: از میزهای گفتوگوی لطیفی در #برنامه_هفت لذت بردیم.
پ.ن۳: فقط تک جمله های فراستی گاهی ارزش شنیدن دارد و فقط همین.
🌐 @aliebrahimpour_ir [1398.3.11]
#شب_قدر 🌛و #ملخ
وقتی میخوانی لا املک لنفسی نفعا و لا ضرا، با تمام وجود #اعتراف میکنی و به #عینالیقین درکش میکنی!
وقتی که دور تا دورت، لشکری از ملخها میچرخند و آنبهآن رویت فرود میآیند و مراقب نباشی یا میروند توی گوش و #حلقت یا شلوارت را نپایی، یا از پاچهات میرود بالا آرامآرام؛ یا ممکنه موازی ستون فقراتت، چاک کمربندت را فتح کند و بخیزد توی #شُرتت!
اگر هم نیاید روی تو، چیریکچیریک صدای لهشدنشان را زیر پای ملت میشنوی و کل وجودت مورمور میشود.
اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَکَ عَبْدا دَاخِرا لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعا وَ لا ضَرّا وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءا أَشْهَدُ بِذَلِکَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِیلَتِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
🌐 @aliebrahimpour_ir [قدر۲۳ رمضان۹۸]
#بین_خودمان_باشد؛ 🏻♂️
📖 همینطور که دارم دعای افتتاح را میخوانم، به فراز «اللَّهُمَّ انَّا نَرْغَبُ الَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ» که میرسم، ناخودآگاه یاد بعضی چیزها میافتم: 👇
https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/532
#بین_خودمان_باشد؛ 🏻♂️
📖 همینطور که دارم دعای افتتاح را میخوانم، به فراز «اللَّهُمَّ انَّا نَرْغَبُ الَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ» که میرسم، ناخودآگاه یاد بعضی چیزها میافتم:
🌀 «تُعِزُّ بِها الإِسْلامَ وَ اهْلَهُ» را میخوانم، یاد آبروی میافتم که قرار بود به #پاسپورت مان برگردد؛ یاد تعرض به هموطنان در #فرودگاه های کشورهای دیگر میافتم! یاد برجامی که پاره شد! یاد پیشنهاد #نفت در برابر غذا.
🌀 «تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اهْلَهُ» را میخوانم، یاد #شعارها و سخنرانیهای حسن روحانی در ایام انتخابات میافتم. یاد مستند تبلیغاتی اش در انتخابات 96. یاد گریه #محمود_صادقی وسط صحبتش درباره امام! یاد لباس پاسداری پوشیدن علی لاریجانی. یاد #حسام_الدین_آشنا؛ یاد آتشبیار معرکه شدن دستیار رئیس جمهور (یونسی) در به آشوبکشیدن و تحریک بختیاریها.
🌀 «تَجْعَلُنا فِيها مِنَ الدُّعاةِ إِلى طاعَتِكَ وَ الْقادَةِ الى سَبِيلِكَ» را میخوانم، یاد موجسازی رسانهای دولت روحانی دربارهی #کنسرت و #استادیوم میافتم؛ یاد سند #2030! یاد #رقص در مدارس! یاد تعطیلی شورای #انقلاب_فرهنگی!
🌀 «تَرْزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ»، یاد #سبدکالا هایی که در حین مذاکرات به مردم داده میشد و عکسهایی که از صفهای طولانی آن در رسانههای خارجی منعکس شد. یاد وزیری که بلندگوی خبرنگار را کشید و پرت کرد. یاد معاون اولی که با #کفش رفت داخل چادر زلزلهزدگان؛ یاد وزیری که میگفت #خودت_بمال!
ذهن است دیگر؛ گاهی میپرد! #بین_خودمان_باشد! 🏻♂️😓
📷 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/531
🌐 @aliebrahimpour_ir [1398.3.13]
📌یکی از چند سخنرانی مهم سال
⭐️از میان سخنرانیهای آقا، چندتایی حسابی #راهبردی است. یکی از مهمترین آنها، سخنرانیهای نیمه خرداد #رحلت_امام است.
⭐️این سخنرانی به قدری برای آقا سنگین است که حتی فشار جسمی به ایشان میآورد.
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #سیل در سازمان سینمایی
(#نقد سازمان سینمایی کشور و وضعیت نظارت وزارت ارشاد)
📽 اکران نوروزی، نابترین فرصت اکران برای سینماست که نصیب هر فیلمی نمیشود. فیلمها بر سر اکران نوروزی دعوا دارند و هر سال نالهی فیلمهای جامانده و توفیق نیافته از این موقعیت عالی، بلند میشود. اکران نوروزی، گل سرسبد فیلمهای سال است و با تقریب خوبی، میتواند گیشه را تامین کند. نوروز امسال، یکی از هفتفیلم خوش شانس، «رحمان 1400» بود. بهکارگردانی منوچهر هادی که اتفاقا قواعد ساخت فیلم بفروش را خوب یاد گرفته و تهیهکنندگی سلطان پرده و پخش فیلم، #علی_سرتیپی!
📽 تقریبا هر ایرانیای که نوروز را قدری پای تلویزیون نشسته باشد، تبلیغات وسیع رحمان1400 را در سیما دیده. فیلمی که از بازی بسیار کوتاه #مهران_مدیری با ریش سفید و پیشانیِ ازجایمهر پینهبسته و محمدرضا گلزار بهعنوان جوان یقهبستهی آقازاده، بهخوبی برای تبلیغات خود در آنونس و تیزر و پوستر استفاده کرده. فیلمی که محدودیت سنی «+12» قرمز را بیشازهمه با اندازهای بزرگ در وسط تبلیغات تلویزیونی، برای جلب مخاطب استفاده میکند تا اعلامی برای مراقبت خانوادهها.
📽 اکران فیلم از شنبه، 25اسفندماه آغاز میشود و در مدت کمتر از یکماه تا 24فروردین، با عبور از 20میلیاد فروش، به رتبهی دوم پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران -پس از هزارپا- میرسد. در روز14فروردین، با فروش بیش از 1میلیاد و 350میلیون، رکورد فروش روزانه سینمای ایران را که تا پیش از این در اختیار هزارپا بود را میشکند و پربینندهترین و پرفروشترین فیلم اکران نوروز98 میشود. اما 24فروردین حامل خبری برای رحمان1400 بود.
📽 خبر کوتاه است و تاملبرانگیز: «پرفروشترین فیلم #اکران_نوروزی به دلیل تخلف در اکران نسخهی بیمجوز، توقیف شد». منوچهر هادی، کارگردان فیلم، از توقف نمایش این فیلم در سینماهای سراسر کشور خبرداد و ساعاتی بعد، فروش اینترنتی بلیط فیلم در سینماتیکت بسته شد. بعد از یکماه مشخص شد فیلمی که اکران شده، نسخهای نیست که مجوز گرفته است.
📽 محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفهای سازمان سینمایی پس از انبوهی از انتقادات نسبت به محتوا و شوخیهای غیراخلاقی #رحمان1400 -که بنا به نظر برخی منتقدین و تحلیلگران، در 40سال اخیر، بیسابقه است- اعلام کرد که سازمان سینمایی بعد از ارائه مجوز به هر فیلم، بازرسانی را برای تطابق نسخه مجوزدار و آنچه به اکران در میآید به سینما میفرستد و -بعد از یکماه که بیشتر رکوردها را شکسته (!)- بازرسانی برای رحمان1400 فرستادهاند و فهمیدهاند نسخه دارای مجوز این فیلم با نسخه در حال اکران متفاوت است و حالا میخواهند برای این مشکل (بخوانید افتضاح) تصمیمگیری لازم را اتخاذ کنند!
📽 خلاصه خبر اینکه، یکماه -آنهم بهترین ماه اکران سینمایی ایران- فیلمی با اختلاف با بالاترین تعداد سالنها در سراسر کشور با تبلیغات وسیع اینترنتی و صداوسیمایی در کشور «بدون مجوز» اکران میشود و رکوردها را میشکند و آب هم از آب تکان نمیخورد!!
📽 خب اساسا نقش سازمان سینمایی و بازرسان آن در کشور چیست!؟ چطور فیلمی میتواند با قدرت تهیهکنندهاش که مدیر یکی از بزرگترین پردیسهای سرگروه فیلم است و در شورای تهیهکنندگان اسم و رسمی دارد، نسخهی اکران را عوض کند و حتی بعد از اعلام سازمان سینمایی، انکار کند!؟ شورای پروانه نمایش، چگونه به فیلمی که حداقل سهعضو آن (خجسته، حسیننژاد و کرمی) به مبتذلبودن آن اذعان دارند و صراحتا میگویند که خودشان حاضر نیستند بههمراه خانوادهشان چنین فیلمی را تماشا کنند، #پروانه_نمایش میدهد (به نقل از روزنامه فرهیختگان)!؟
📽 آیا سیل، سازمان سینمایی، بازرسانش و شورای پروانه نمایش را نیز فرا گرفته؟! اساسا آیا وظیفهی وزارت فرهنگ، پاسداری از حداقلهای فرهنگی نیست؟ قطعا مسئولین مربوطه بایستی نسبت به این کمکاری آشکار پاسخگو باشند.
🖌 علی ابراهیم پور
🗓[نگارش: 24فروردین98 - انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸]
🔗 http://rasanews.ir/002Wqx [کد خبر در #رسا: 602947]
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 « #گزارش #یادداشت / #نقد » 🌷
[ #گزارش_یادداشت #گزارش_نقد_فیلم ]
✅موضوع: #نقد سازمان سینمایی کشور و وضعیت نظارت وزارت ارشاد
🏷 عنوان: «سیل در سازمان سینمایی»
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 572
🗓تاریخ نگارش: 24فروردین98
🗒تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
📎توضیح: منتشر شده در #خبرگزاری #رسا :
📸http://rasanews.ir/fa/news/602947/
مطالعه در ایتا:
https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/534
🌐 @aliebrahimpour_ir
یادداشت «سیل در سازمان سینمایی» 👇
https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/534
📌"من مرجع هستم"
🌱 #مرجع_تقلید، با بقال عادلی که سر کوچه است، در اینکه فردا روز اول ماه رمضان یا روز #عید_فطر باشد بر اساس روئت ماه، هیچ فرقی ندارد!
🌱متاسفانه اعلام نظر دفاتر، باعث شده عموم مردم فکر کنند اگر مرجعشان عید اعلام نکند، عید نیست! اگر مرجع حکم داد که توسط همه اطلاعت میشود، اما غیر از حکم، #مرجع و #بقّال و #چقّال فرقی ندارند؛ همانطور که میشود به بقال عادل سرکوچه اعتماد کرد، به مرجع هم اعتماد میکنیم.
🌱متاسفانه این اعلام #قیمت_فطریه هم دارد باب میشود که به مراتب از روز عید غلطتر است و هییییچ بنیان #فقهی ندارد! قیمت سهکیلو گندم یا یک مدّطعام، کاملا به #مکان بستگی دارد. هیچ وقت قیمت گندم و برنج در وسط کلانشهر با فلان روستای شمال، یکسان نیست. این اعلام قیمت دقیقا زمینهساز رفتار عمل غلط مکلفین میشود.
🌿نهایتا برای تسهیل کار مردم، امامان جمعه هر شهر، قیمتی را برای همان #منطقه، آنهم متناسب با قوت غالب همان منطقه، اعلام کنند.
🍀بهنظر میرسد #دفاتر_مراجع، با تعدی وظایف مرجعیت به مسائلی که مراجع در آن #نقشی_ندارند، میخواهند عنوان "مرجعیت" را برای خود #بازتولید کنند.
🌐 @aliebrahimpour_ir [1398.03.15]
📌 #بیا_اینم_پشت_بلندگو
#انسان_خردمند #کتاب استاد یهودی دانشگاه #اسرائیل که تفسیری داروینی از تاریخ انسان است، میشود اولین کتاب سیر مطالعاتی #مملکته!
کتابی بسیارجذاب و بسیار پرپرسش. به قول برخی اساتید، جدیترین #شبهات_روز را بیان کرده. واقعا؟ بله! شاهدش همین که میبینید شده سیر مطالعاتی مملکته.
قیمت کتاب گران است؛ بااینحال آمار تیراژ بالای کتاب آن هم در زمان محدود، خبر از مخاطب وسیع آن میدهد.
پ.ن: بعد از نمایشگاه کتاب، اعلام کردند ممنوعالچاپ شده. چند روز بعد تکذیب شد.
🌐 @aliebrahimpour_ir [1398.3.20]
📌 سینمای #استثمار در هند و ایران
🎞 جمعه شب، شبکه نمایش #فیلم هندی «قیام» را پخش کرد و شب قبلش، فیلم #سینمایی هندی «باج» و دو هفته قبل از آن در ایام نوروز، فیلم سینمایی «قاتلان هندوستان». وجه مشترک تمام این فیلمها، همکاری فعال یکی از سه «خان» معروف سینمای بالیوود، یعنی #عامرخان است که نقش اولی آنها را برعهده دارد و یا در کنار آن، تهیهکننده نیز هست. اما علاوه بر این، وجه اشتراک دیگری نیز وجود دارد.
🎞 فیلم «باج» محصول سال2001، جزو پرفروشترین فیلمهای آن سال و علاوه بر نامزدی اسکار، برنده تعداد قابل توجهی از جوایز داخلی و خارجی شد، داستان زندگی مردم یک روستا در دوران حکومت بریتانیا بر هند را روایت میکند که به خراج سنگین انگلیسیها اعتراض میکنند و با شرطبندی زندگی خود در مسابقه کریکت در مقابل آزادی از خراج، آرامآرام به خودباوری میرسند و با تلاش از جان و دل، رقیب را شکست میدهند. فیلم «قیام» محصول 2005 نیز، روایتگر زندگی مانگال پاندی یک سرباز هندی است که به روشنکننده جرقه جنشهای استقلال طلبی سال ۱۸۵۷ میلادی در هند علیه بریتانیا شناخته میشود.
🎞 فیلم « #قاتلان_هندوستان» اما داغ داغ است. محصول 2018؛ با نقش اولی دو ستاره بیرقیب بالیوود یعنی آمیتاب باجان و عامرخان. روایت گروهی مبارز خودجوش هندی علیه استعمارگران بریتانیایی. تهيه كنندگان فيلم از آن به عنوان گرانترين و پرخرج ترين محصول تاريخ سينمای هند تا اين لحظه اسم بردند.
🎞 اینها مشتی از نمونه خروار محصولات بالیوود است و نشان میدهد، ساخت فیلمهای با موضوع مبارزان استقلالطلبی هند هنوز هم به عنوان یکی از مهمترین سوژهها در سینمای هند زنده است و مخاطب دارد. فیلمهایی که میکوشند در کنار روایت ظلم استعمار، روح #خودباوری و #مبارزه را در مخاطب احیا کنند و آفات و نابهسامانیهای استعمار و استثمار را در ذهنیت تاریخی مردم #زنده_نگه_دارند.
🎞 این جدیت بالیوود نسبت به تاریخ و دوران #استعمار خود، ما ایرانیها را ناخودآگاه به فکر وامیدارد. ما چند فیلم دربارهی استعمار و مبارزان استقلالطلبی تاریخ خود ساختهایم؟ در انتهای این سبد غیر از «#یتیم_خانه_ایران» ساخته ابوالقاسم طالبی، چه فیلم قابلتوجه و حتی غیرقابلتوجهی باقی میماند؟! آیا یکی از دلایلی که برخی مسئولین، در مسیر چشمامیدبستن به غرب و بیگانگان، مردم را همفکر و همراه خود میبینند و مردم نیز احیانا تعامل با بیگانه را راهحل مسائل کشور بپندارند، مخدوش شدن حافظهی تاریخی ملت نیست؟
🎞بهنظر میرسد #سینما در بازتولید روایتهای جذاب و حفظ #حافظه_تاریخی ملت از تجربیات دردناک استعمار و استثمار ذلتبار خود، وظیفهی سنگینی به دوش دارد. چنانکه مقام معظم رهبری نیز در دیدار با سینماگران فرمودند: «ما بایستی تصویر درستی از رژیم طاغوت، رژیم گذشته را به جوان امروز نشان بدهیم؛ این کار نشده، به خوبی انجام نگرفته. راجع به انقلاب باید صحبت بکنیم، راجع به دفاع مقدس باید کار کنیم، راجع به مسئلهی خانواده باید کار کنیم؛ خانوادهی ایرانی، هویت ایرانی، فرهنگ ایرانی، گذشتهی ایرانی، #تاریخ_ایرانی» (24/8/1397)
🖌علی ابراهیم پور
🗓 (نگارش:25 فروردین98 - انتشار: 28فروردین98)
🔗 http://rasanews.ir/fa/news/602988/ [کد خبر در #رسا: 602988]
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 « #گزارش #یادداشت / #نقد » 🌷
[ #گزارش_یادداشت #گزارش_نقد_فیلم ]
✅موضوع: اهتمام بالیوود به تاریخ مبارزات استعمار هند و نقد وضعیت سینمای ایران
🏷 عنوان: «سینمای #استثمار در هند و ایران»
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 479
🗓تاریخ نگارش: 25فروردین98
🗒تاریخ انتشار: 28 فروردين ۱۳۹۸
📎توضیح: منتشر شده در #خبرگزاری #رسا (2) :
📸http://rasanews.ir/fa/news/602988/
مطالعه در تلگرام:
https://t.me/aliebrahimpour_ir/818
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 « #گزارش #یادداشت » 🌷
🏷 عنوان: « #حجاب_اجباری یا #حجاب_قانونی ؟»
✅موضوع: #نقد استفاده از واژهسازیهای بیگانه
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 750
🗓تاریخ نگارش: 16 اردیبهشت98
🗒تاریخ انتشار: 19اردیبهشت98
📤 انتشار در خبرگزاری #رسا (3):
🔗 http://rasanews.ir/fa/news/605821
🔗 http://rasanews.ir/002XbJ
📌 توضیح: پیشتر این متن را در نقدی بر یادداشت یکی از دوستان در عقل سرخ منتشر کرده بودم. همان متن را در قالب یک یادداشت، بازطراحی کردم و با اندکی اضافات در رسا منتشر شد.
https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/542 [دانلود متن]
🌐 @aliebrahimpour_ir
حجاب اجباری یا حجاب قانونی - رسا.pdf
106.2K
#دانلود متن پیدیاف
یادداشت «حجاب اجباری یا #حجاب قانونی»
انتشار در خبرگزاری رسا:
🔗 http://rasanews.ir/002XbJ
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #حجاب_اجباری، از منظر فرآیند سیاستگذاری فرهنگی
🌺 در #سیاست_گذاری عمومی همیشه میتوان یک #دستور_کار را با نوع صورتبندی و اسمگذاری تحت تاثیر قرار داد. در واقع از آنجاکه تعیین دستورکار، مرحله اول فرآیند سیاستگذاری است، اینکه مسئله چطور وارد این مرحله شود، آیندهی آن را پیشاپیش معین میکند. بهعبارتی، نوع صورتبندی دستورکار، هویت پایگاه حل مسئله را نیز معین میکند و ازاینرو، مرحله مطالعه و سپس تدوین سیاست، متاثر از آن خواهد بود.
🌺 گروههای فشار، همواره سعی میکنند مسئله را بهگونهای مسئله کنند و در افکار عمومی مطرح نمایند تا نوع تصمیمگیری و سیاستگذاری حاکمیت، در راستای اغنای افکار عمومی، تحت تاثیر قرار بگیرد. بنابراین روشنبینان جامعه و صاحبان اندیشه و قلم، بایستی نسبت به نوع ادبیات و مسئلهسازی رسانهای دشمنان ظاهر و آشکار، دقت نظر وافر داشته باشند.
🌺 «حجاب اجباری» از جمله مصادیق این مسئلهسازی در حوزه حجاب در سالهای اخیر است که لازم است درباره خطر تاثیر شیوع ادبیات عنوانگذاری آن در افکار عمومی و سیاستگذاری فرهنگی، تامل کرد؛ اسم رمزی که توسط افرادی تبلیغ میشود که هیچ ابایی از همآغوشی با دشمنان رسمی ملت ایران ندارند و در مغرض بودنشان هیچ شکی نیست. طبیعی است که با طرح این واژه در حوزه عمومی، به دنبال مطالبه فکری افراد جامعه، نویسندگان و اندیشمندان نیز وارد گود مباحثه شده و درباره این مسئله اظهار نظر میکنند.
🌺 به نظر میرسد، خطای اساسی هر گفتوگویی که با این مفهوم آغاز شود، خود این عنوان است. مفهوم حجاب اجباری، اساسا انگارهای نادرست و استفاده از آن، بازی در زمین #رقیب است. مفهوم درست مسئله «حجاب قانونی» است نه «حجاب اجباری». این دو مفهوم را بایستی به کمک اصل همنشینی -یکی از اصول اولیه زبانشناسی- معنا کرد.
🌺 حجاب اجباری در مقابل «حجاب اختیاری» است. اما حجاب قانونی در مقابل «حجاب غیرقانونی». به حکم فطرت، آدمی میل به اختیار دارد و از هرگونه اجبار بیزار است؛ بنابراین با استفاده از اصطلاح حجاب اجباری، پیشاپیش مخالف فطرت و وجدان بودن مسئله را پذیرفتهایم!
🌺 در حالی که اصلاح «حجاب قانونی» چنین بار معنایی نادرستی ندارد. پوشش، یکی از عناصر فرهنگی هر جامعه است و هر جامعه دارای فرهنگ، به حکم آنکه فرهنگ دارد، چارچوبهایی برای پوشش افراد معین میکند که بهصورت نانوشته در جامعه جریان پیدا مییابد. همچنین هرجامعهای برای پاسداری و حراست از فرهنگ خویش، اصول مهم فرهنگی خود را به صورت قانون در میآورد تا بتواند از بینظمیهای احتمالی و اختلال در نظام اجتماعی جلوگیری کند.
🌺 بنابراین اصل «پوشش و #حجاب_قانونی» اصلی وجدانی است؛ هرچند هر فرهنگ پویا، دربارهی حدود آن بستر گفتوگو را فراهم میکند و معیارهای متفاوتی را مشخص میکند؛ اما اصل معیارداشتن پوشش و سپس جعل قانون بر اساس آن، امری وجدانی است. چنانکه بسیاری از کشورها حد و مرزهای مشخصی برای پوشش شهروندان معین کرده و میکنند؛ مثلا قانون میکنند که کسی نباید حجاب داشته باشد و گشتهای ارشادشان (!) با حضور زنان با پوشش اسلامی مقابله میکنند!
🌺 به نظر میرسد اهالی اندیشه بایستی با دقت نسبت واژگان مطروحه در مسئله و بار معنایی آنها، وارد گود هر مباحثهای بشوند. ورود بدون تامل در اصطلاح، در نهایت به نوعی وادادگی فرهنگی میانجامد. بدینصورت که دشمن برای تحمیل فرهنگ خود، با استفاده از ابزارهای رسانهای دست روی هر مسئله فرهنگی گذاشت و از الفاظ خاص استفاده کرد، تحت قالب زیبا و فریبندهی گفتوگو، از ابتدا #برچسب_منفی را بپذیریم و در نهایت از موضع خود عقب نشینی کنیم و در فرآیند سیاستگذاری فرهنگی، بر اساس همان ادبیات ازپیشتعیینشده سیاست را تدوین کنیم.
🌺 متاسفانه در چندسال اخیر، جریانهای ضد انقلاب، برخی از اصلاحطلبان، برخی باصطلاح روشنفکران و دگراندیشان بر مسئله #حجاب و مسائل مرتبط با آن همچون غیرت، خانواده، ازدواج و زنا تمرکز کرده اند و سعی دارند با تقدسزدایی از مفاهیم مثبت شرعی و قبحزدایی از مفاهیم منفی همچون زنا و لواط، بیحیایی، بیعفتی و بیحجابی را حق جلوه دهند؛ و برای این هدف، اولین قدم خود را وضع الفاظ جدید میدانند؛ «حجاب اجباری» یکی از آن عناوین در کنار عناوینی همچون « #دگرباشی» و «#هم_باشی» است و قطعا آخرین آن نخواهد بود. آنچه مهم است، عدم رسمیتدادن به این ادبیات منکرزا است. //پایان//
📅 تاریخ نگارش: 98.2.25 - انتشار: 98.2.29
📇 انتشار در روزنامه #صبح_نو ، (شماره707، ص6) (6):
http://sobhe-no.ir/assets/press/1521/153-494-212-850/sobhe-no_707_6_28224.jpg [عکس]
http://sobhe-no.ir/newspaper/707/6/28224 [متن]
http://sobhe-no.ir/newspaper/707/6 [صفحه]
🌐 @aliebrahimpour_ir
98.02.29 (6) - حجاب اجباری، از منظر فرآیند سیاستگذاری فرهنگی - صبح نو - شماره 707 - ص6.jpg
206.3K
#دانلود #تصویر
#یادداشت حجاب اجباری، از منظر فرآیند سیاستگذاری فرهنگی
روزنامه #صبح_نو - شماره 707 - 29اردیبهشت98- ص6
🌐 @aliebrahimpour_ir
#تکمله
یکی از دوستان، مطلبی درباره بحث حجاب اجباری نوشت، متنی در نقد ایشان نوشتم. (https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/477)
چندی بعد، برای اینکه قابل استفاده برای عموم باشد، قدری ویرایشش کردم و در قالب یک یادداشت، در خبرگزاری رسا منتشر شد. (https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/541)
دیدم موضوع جالبی است که میشود به عنوان تحقیق کلاسی داد. با افزودن چند پاراگراف به اول و آخر، یادداشت کوتاهی استخراج کردم و برای صبحنو فرستادم تا مجموع این دو یادداشت را به عنوان تحقیق کلاسی تنظیم کنم. (https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/543)
چند روز گذشته به فراخور تحقیقی دربارهی یک اصطلاح، در سایت #پژوهه ، دیدم مقالهای کار شده که دقیقا همین موضوع را بحث کرده و به صورت علمی، دلایل را بسط داده و نمونه آورده. ارائه عناوین جایگزین و تحلیل آنها، قسمت بسیار مفید این مقاله است. مقالهی مفیدی است. دوستان علاقهمند میتوانند از طریق این لینک بخوانند: (متاسفانه لینکدهی سایت پژوهه افتضاح است! آقای قمی یک فکری بکنند! 😃)
http://pajoohe.ir/%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%AD-%C2%AB%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%AC%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C%C2%BB-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86%D8%9B-%C2%AB%D9%85%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%B4-%D9%86%D8%A7%D9%87%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%B1%C2%BB-%DB%8C%D8%A7-%C2%AB%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B6%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%B4%C2%BB-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86__a-46448-65659.aspx
🌐 @aliebrahimpour_ir
#نمودار محتوای #دعای_دولت_کریمه / #دعای_افتتاح
🌟 ساختار دعای افتتاح، از دو بخش عمده تشکیل شده است که حجمی نسبتا مساوی دارند؛ در بخش اول، #حمد_الهی محور است و بر رابطه انسان با خدا متمرکز است. محور بخش دوم، #جامعه_اسلامی در پرتو حضرت حجت و درخواست برای تشکیل حکومت و دولت کریمه ایشان است و بر روابط جامعه و ولی تمرکز دارد.
🔖 مطالعه متن کامل #یادداشت «دعای «دولت کریمه» یا افتتاح، دعایی برای تمام فصول جامعه ایمانی» :
♻️ http://rasanews.ir/fa/news/608591
📥دانلود متن دعای افتتاح به صورت بخشبندیشده:
https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/547
🌐 @aliebrahimpour_ir
متن دعای افتتاح به صورت نموداری.pdf
244.4K
📌 #دانلود #نمودار #دعای_افتتاح
📥 #دعا ی افتتاح ( #دعای_دولت_کریمه ) به صورت #نموداری و بخشبندیشده
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 دعای « #دولت_کریمه» یا افتتاح، دعایی برای تمام فصول جامعه ایمانی
🔖 [از دعای "دولت کریمه" تا شکلگیری جامعه ایمانی]
#بخش_اول
🌟 اگر بخواهیم به حضرات معصومین، متوسل شویم، اولین دعایی که به ذهنمان میآید، دعای « #توسل» است؛ درحالی که ادعیه زیادی برای توسل به اهلبیت وجود دارد، چرا در میان این همه، دعای «توسل» گزینهی اول ماست؟ اولین دلیل را در همین #نامگذاری مییابیم. این نام خاص و ویژه، سبب ایجاد #تبادر شده و باعث شده این دعا از بقیه ادعیه در ذهن سبقت بگیرد. بنابراین نوع نامگذاری در ایجاد تصویرذهنی اولیه نقش مهمی دارد و این تصویر ذهنی، ایجاد اراده و طلب درونی را میتواند تقویت با تضعیف کند.
🌟 حال اگر بخواهیم دعایی معنوی-سیاسی بیابیم که در آن از بستر #ظهور حضرت حجت و برپایی حکومتش، #اقتدار_جامعه مومنان را طلب کنیم، چه دعایی به ذهنمان میآید؟ احتمالا دعای #فرج که آن هم بر اساس عنوان است؛ اما دعای فرج به تناسب اختصار خود تنها اصل فرج را طلب میکند و دعایی نیست که دال مرکزی آن جامعه و سیاست باشد و فرج را از دیدگاه اجتماعی و به صورت تفصیلی بیان کند. به نظر میرسد #دعای_افتتاح، دعای مطلوب این پرسش است. برای تقریر این مطلب، این دعا را از نظر محتوا بهصورت گذرا مرور میکنیم:
🌟 ساختار دعای افتتاح، از دو بخش عمده تشکیل شده است که حجمی نسبتا مساوی دارند؛ در بخش اول، #حمد_الهی محور است و بر رابطه انسان با خدا متمرکز است. محور بخش دوم، #جامعه_اسلامی در پرتو حضرت حجت و درخواست برای تشکیل حکومت و دولت کریمه ایشان است و بر روابط جامعه و ولی تمرکز دارد.
🌟 بخش اول، خود دو فراز دارد. هر فراز از لحاظ ساختاری، از دو اللهم و چند حمد تشکیل شده. در فراز اول از خداوند تشکر میکنیم که به ما اجازه و توفیق دعا داده است و در ادامه با بیان پنج حمد، ضمن بیان صفات عزت، بخشندگی، قدرت و کبریایی الهی، خداشناسیمان مرور میشود: «اللَّهُمَّ اذِنْتَ لِي فِي دُعائِكَ وَ مَسْأَلَتِكَ، فَاسْمَعْ يا سَمِيعُ مِدْحَتِي، وَ اجِبْ يا رَحِيمُ دَعْوَتِي، وَ اقِلْ يا غَفُورُ عَثْرَتِي...؛ خدايا در خواندن و درخواستِ از خودت به من اجازه دادهاى، پس اى شنوا ستايشم را بشنو و اى مهربان دعايم را اجابت كن و اى آمرزنده از لغزشم در گذر...»
🌟 در فراز دوم بر حمد ربوبیت الهی متمرکز است و به رابطه مهربانانه خدا با ما تاکید میشود. در این بند، برای درخواستهای مهممان زمینهچینی میکنیم و در عینحال به کمکاریها و غفلتهایمان اعتراف میکنیم؛ اعترافی که بیانی شفاف از حال درونی ماست: خدایا، بخشش و گذشت و پردهپوشی و صبوری تو، من را به طمع انداخت که از تو چیزی را بخواهم که خودم میدانم لایقش نیستم! «انَّ عَفْوَكَ عَنْ ذَنْبِي وَ تَجاوُزَكَ عَنْ خَطِيئَتِي وَ صَفْحَكَ عَنْ ظُلْمِي وَ سِتْرَكَ عَلى قَبِيحِ عَمَلِيوَ حِلْمَكَ عَنْ كَثِيرِجُرْمِي عِنْدَ ما كانَ مِنْ خَطايِ وَ عَمْدِي، اطْمَعَنِي فِي انْ أَسْأَلَكَ ما لا اسْتَوْجِبُهُ مِنْكَ...» و در ادامه اعتراف میکنیم که مهربانتر و صبورتر و دلسوزتر از خدا، کسی را سراغ نداریم؛ چرا که او ما را صدا میزند ولی ما کلاس میگذاریم و روی بر میگردانیم! انگار که ما بر او منّتی داریم و با این حال، این بیمعرفتی ما باعث نشده و نمیشود که او دست از بخشش و بزرگواری بردارد! «فَلَمْ أَرَ مَوْلىًكَرِيماً اصْبَرَ عَلى عَبْدٍ لَئِيمٍ مِنْكَ عَلَيَّ يا رَبِّ، انَّكَ تَدْعُونِي فَأُوَلِّى عَنْكَ وَ تَتَحَبَّبُ الَيَّ فَأَتَبَغَّضُ الَيْكَ وَ تَتَوَدَّدُ الَيَّ فَلا أَقْبَلُ مِنْكَ، كَأَنَّ لِيَ التَّطَوُّلَ عَلَيْكَ، فَلَمْ يَمْنَعْكَ ذلِكَ مِنَ الرَّحْمَةِ لِي وَ الإِحْسانِ الَيَّ وَ التَّفَضُّلِ عَلَيَّ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكَ» سپس در یازده حمد بر صفات الهی تاکید شده و این اعترافات با خداشناسی متناظر، تقویت میشود. با این مجموعه حمد و ثنا و توبه، زمینه برای بیان درخواستهای مهم و اساسی (حاجَةٍ بِي إِلَيْهِ عَظِيمَةٌ) فراهم میشود.
🌟 بخش #سیاسی #اجتماعی دعا، با صلوات مبسوطی به پیامبر و سپس اهلبیت آغاز میشود تا صلوات را به حضرت حجت میرساند. از اینجا به بعد، با 3تمرکز بر حضرت حجت، با دعا برای ایشان، مسائل مهم و اساسی جامعه ایمانی در پرتو ظهور ایشان درخواست و بیان میشوند:
(ادامه در پست بعدی👇)
📊 https://t.me/aliebrahimpour_ir/827
♻️ http://rasanews.ir/fa/news/608591 [لینک مطلب در #رسا]
https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/547 [دانلود دعای افتتاح به صورت نموداری و بخشبندی شده]
🌐 @aliebrahimpour_ir #دعای_دولت_کریمه