📍منتشر شد📍
📚 کتاب سیاه
✍️نویسنده: سعید زیباکلام
اهداف چندی در این رساله تعقیب شدهاند:
▪️نخست، تبیین چیستی و چگونگی اِعمال نگرش یا قاعده یا رویکرد “بروندینی”.
▪️ دوم، نشاندادن تبعات و آثار دگردیسیآفرین این اَبَرقاعدهٔ روششناختیِ مدرنیستی.
▪️سوم، تبیین مبانی نگرش بروندینی.
از جمله پیشفرضهای بنیانی این رساله، یکی اینست که انسان بدون تعلّق و تعهد یا خواستهها و آمال وجود ندارد، درست همانطور که انسان نظراً خالی یا معرفتاً بکر و بایر وجود ندارد. و دیگر اینکه، “ما یا جامعهٔ ما”، “تاریخ و مواریث ما”، “فرهنگ ما”، و “فرهنگ و جامعهٔ جهانی”، نگاه و نگرش و احساس و عاطفه و استدلال و عقلانیت و تعقّل ما را تقویم میکنند و روح و جان و جهت میبخشند.
پیدیاف بخشی از کتاب👇
https://t.me/tahabooks/1639
عقل یشمی خالخال پشمی
📍منتشر شد📍 📚 کتاب سیاه ✍️نویسنده: سعید زیباکلام اهداف چندی در این رساله تعقیب شدهاند: ▪️نخست، تبیی
#اقول:
سیاهههای جدید سعید #زیباکلام که تحت عنوان "کتاب #سیاه" چندروزی است توسط نشر طه منتشر شده.
عنوانی که بحق برای این واژهچینیها [جفنگیات] انتخاب شده: سیاه! یک تفسیر قرآن سیاه!
کلیگوییهای مغالطهآمیز، دوگانههای مغالطهآمیز، استفاده سطحی از اصطلاحات علمی (که از یک استاد فلسفه علم واقعا بعید است) و به لجنکشیدن ظاهر معانی قرآن، بخشی از مشکلات این چندصفحهای از سیاهههاست که من دیدم.
#کتاب: کتاب سیاه؛ سعید زیباکلام؛ نشر کتاب طه.
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۰.۰۶.۲۵
🌀 دو الگوی قلمی حوزویان
📝 بررسی قلم شهید استاد مطهری و مرحوم استاد حکیمی
🖋 ابوالفضل طریقهدار
🔸 دو استاد گرانمایه، مطهری و حکیمی از جنبههای مختلفی برای عالمان دینی، اسوه و الگویند، که بیتردید یکی از آنها «رواننویسی» در عرصه نگارش فارسی است. حوزویان، معمولا پیچیده مینوشتند و خواننده، هنگام مطالعه دو کار دشوار داشت: یکی فهم مطالب علمی و دیگری باز کردن کلاف پیچیدهی جملهها و عبارتها.
🔹 استاد مطهری و حکیمی یاد دادند که چگونه روان و ساده بنویسیم.
اما این دو استاد، در عین رواننویسی، یک تفاوت اساسی هم داشتند و آن، سبک نگارش بود؛ بدین توضیح که:
🔺 استاد #مطهری در نثر علمی تواناتر بود؛ یعنی در نگارش ایشان، واژهها مستقیما بر معانی خود، دلالت دارند. نمونه بارز این نوع نثر را میتوان در شرح «اصول فلسفه و روش رئالیسم» دید. قبل از ایشان کسی نتوانسته به زبان فارسی روان، مفاهیم دشوار و اندیشهسوزی چون: حرکت جوهری، وحدت وجود، علت و معلول، جبر و اختیار و دیگر مقولههای فلسفی را به قلم فارسی روان بنویسد. از میان همه آثار استاد، بنده نظرم به همان کتاب است، که بسیار سرراست، روان و بدون پیچیدگی، قلم بر کاغذ آورده است.
🔹 هیچکدام از اساتید برجستهی معاصر همانند: جوادی آملی، حسنزاده آملی، محمدتقی جعفری، که فارسی نویسند، نتوانستند به این سادگی و روانی بنویسند.
🔹 اما در نثر ادبی، استاد حکیمی، زیبا، شورانگیز و شاعرانه مینوشت و از عناصر خیال چون: تشبیه، استعاره و کنایه، فراوان بهره میگرفت و زبان نثر را به زبان شعر نزدیک میکرد.
🔻 ولی نکته اینجاست که موضوعات علمی را نباید با قلم ادبی نگاشت، چون خواننده دچار ابهام میشود و باید وقت زیادی صرف کند تا مراد نویسنده را دریابد و گاه معنایی خلاف مقصود او را برداشت میکند؛ برای مثال کتاب «مکتب تفکیک» یا «دانش مسلمین» دو موضوع علمیاند و نوشتن در این فضا باید به نثر علمی باشد؛ حال آنکه استاد حکیمی این دو را هم به سبک ادبی، نگاشته است.
🔹 برخی اساتید خوشقریحه در مجله وزین «حوزه» و نیز سرمقالههای مجلهی ارزشمند «آینه پژوهش»، که از شاگردان و علاقهمندان استاد حکیمی بودند، متأثر از قلم ایشان هستند؛ یعنی گرایش آنها به نثر ادبی است.
📌 بنده در یادداشتی با عنوان «سبک نگارش علامه حکیمی» این موضوع را مفصلتر و با ذکر نمونههایی شرح دادهام.
✅ به هر جهت در موضوعات علمی، نثر #استاد_مطهری (آنجا که خودشان قلم زدهاند، نه کتابهایی که از سخنرانیها جمعآوری شده) الگوست و در نثرهای ادبی، آثار استاد حکیمی.
#الگوی_قلمی
#شهید_مطهری
#حکیمی #نویسندگی #یادداشت_نویسی
@Manahejj
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom #رونوشت
@aliebrahimpour_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 راه رهایی و جبران و کنترل فتورات (سستی، کمبود، کوتاهی)
☘پاسخ مرحوم آیتالله #مصباح یزدی:
"چیزی بهتر از این بلد نیستم"
🌟 توجه قلبی به #امام_زمان 🌟
@aliebrahimpour_ir #کلیپ
📌عدالت و عقلانیت
🖋 نوشته استاد سیدمهدی موسوی
🔹 #عدالت هنگامی بستر ظهور می یابد که #عقلانیت حاکم باشد و بر این اساس در جامعه ای که عقلانیت و حکمت حاکم باشد عدالت محقق خواهد شد.
🔸در جامعه احساسی که عقلانیت به خفا رفته و جای خود را به احساسات داده است نباید انتظار عدالت و نباید داعیه حقطلبی داشت. عدالت خواهی در این جامعه نیز یک امر احساسی و خارج از دایره منطق، عقلانیت و حکمت است.
🔹 #جامعه احساسی بستر ظهور نفاق و ظاهرسازی فریبکارانه است. در چنین جامعه ای، شعار انسان دوستی و مهمان نوازی هست اما در بحران اقتصادی به هم رحم نمی کنند. شعار عدالت هست اما ناعادلانه در کف خیابان و شبکه های اجتماعی حکم صادر می کنند و آبروی افراد را می برند.
ظواهر فریبنده و تعارفات دروغین همچون نقل و نبات در مناسبات انسانی جاری است و به آن می بالند و آن را نماد انسان دوستی و مهمان نوازی و هنر بی بدلیل می شمارند و سایر جوامع را غیر انسانی و بی هنر می نامند.
🔸در چنین جامعه ای اگر از عدالت راستین سخن بگویی و یا حق خود را مطالبه کنی و یا به کم و کسری ها اعتراض کنی، محکوم هستی و چاره ای جز زندان اوهام و خیالات نداری.
🔹برخی از رفتارهای جامعه احساسی از این قرار است:
✔️ مغازه دار اجازه نمی دهد رمز عابربانک را خودت بزنی، اگر هم مطالبه کنی توهین می کند.
✔️ وقت در این جامعه بی ارزش است برای ویزیت پزشک گاه باید ۵ ساعت پشت در اتاق پزشک باشی.
✔️ اگر کالایی در بازار کم شد، مردم به بازار هجوم می آورند.
✔️ بازار قاچاق داغ است.
✔️ واژه "وظیفه" منفورترین واژه است.
✔️"مسئولیت" یعنی ریاست و اربابی، هر طور که دلش بخواهد با مردم برخورد می کنند.
✔️اگر چراغ راهنما بزنی، ماشین ها نه تنها سرعتشان را کم نمی کنند بلکه بیشتر می کنند که مبادا از تقاطع یا دور برگردن رد شوی.
✔️ ده بیست سال رفاقت و دوستی را به یکباره برای یک دقیقه مشاجره قطع می کنند.
✔️نظارت و کنترل امر تزئینی و تشریفاتی است.
✔️ نق زدن جایگزین نقد است.
✔️انتقاد را تخریب معنا می کنند.
و
....
🔸 در چنین جامعه ای نباید انتظار عدالت و قرار گرفتن امور در جای خود داشت بلکه احساسات جایگزین عدالت است. گاه آنقدر آتش محبت افراطی می شود که با ساده لوحی همه چیز گل و بلبل نشان داده می شود و گاه آنچنان بر طبل بی اعتمادی و نفرت می کوبند که به حذف و تخریب یک دیگر می انجامد.
🔹 اگر به دنبال عدالت هستیم، چاره نداریم جز اینکه حکمت و عقلانیت را در جامعه گسترش دهیم و قدر و اندازه هر چیز را بدانیم و هر چیز را سر جای خودش قرار دهیم.
"گفتمان حکمت و عقلانیت ضرورت جامعه ایرانی ماست."
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
eitaa.com/hekmat121
@aliebrahimpour_ir #رونوشت
انگلیسیها ضرب المثلی دارند با این مضمون:کسی که فقط لندن را دیده باشد؛ لندن را هم نمیشناسد
منظورشان این است که شما باید رم و پاریس و برلین را هم ببینی تا بتوانی بگویی لندن شهر خوبی هست یا نه.
«تک منبعی بودن» انسان رامتعصب وخشک بار میآورد و عمق فهم او را به طرز عجیبی کاهش میدهد
*T00fan*
@OfficialPersianTwitter #رونوشت
📌 #مصاحبه با #خبرگزاری شبستان
درباره کتاب #روش_شناسی #جریان_شناسی
مهرماه ۱۴۰۰
مطالعه متن کامل👇
🌐 shabestan.ir/mobile/detail/news/1099839 [با موبایل]
🌐 shabestan.ir/detail/news/1099839 [با کامپیوتر]
@aliebrahimpour_ir
هدایت شده از روششناسی جریانشناسی
☄️ قابل توجه فعالان فکری، فرهنگی و سیاسی و طلاب و دانشجویان علوم انسانی:
💥 منتشر شد: 💥
📖 کتاب «روششناسی جریانشناسی»
👤 نوشتهی علی ابراهیمپور
✨ با مقدمه حجتالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه و دکتر محمدصادق کوشکی
📇 نشر کتاب طه
🌟 اثر برگزیده جامعه نخبگانی حوزههای علمیه
💠 نوآوری اثر:
☘️1. هویتبخشی به جریانشناسی برای افزایش #بصیرت و عقلانیت علمی و اجتماعی
☘️2. ارائه الگویی بومی برای تولید #علوم_انسانی_اسلامی
☘️3. امتداد و نظریهپردازی اندیشه اندیشمند انقلاب اسلامی؛ #استاد_مطهری
☘️4. امتداد #حکمت و معرفتشناسی اسلامی
☘️5. محصول پژوهش پنجساله مولف
📦 خرید سریع و آسان:
🔗 bookroom.ir/fb/15757
📖 ورقزدن فهرست و اطلاعات بیشتر:
🌐 eitaa.com/Currents_studies/12
📨 کانال اختصاصی کتاب:
📎 eitaa.com/joinchat/4044554351C37a22cecb9
هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
#خاطره دکتر #علی_شیروانی از علامه #حسن_زاده آمی
💢به یاد استادم علامه حسن زاده آملی
🔰روزی در کتابفروشی اشراق که به انتشار و فروش کتابهای فلسفی و عرفانی اختصاص داشت و بعدها نیز مجموعه دروس شرح اشارات استاد علامه حسن زاده آملی را در یازده جلد منتشر کرد علامه حسن زاده را دیدار کردم. برای معرفی و خودنمایی یک جلد از کتابهایم را که در قفسه کتابفروشی بود( شرح بدایه الحکمه) برداشتم و تقدیم ایشان کردم.
واکنش ایشان چنان بود که با آنکه حدود بیست پنج سال از آن میگذرد همواره در ذهنم زنده است و برایم درس آموز و دلگرم کننده.
من پیشترها در سال ۶۳ به درس پر جمعیت اشارات علامه حسن زاده در مسجد معصومیه رفته بودم ولی کمترین و جوان و شاید جوانترین شاگردانش بودم( بیست سال داشتم) و به خود اجازه نزدیک شدن به آن کوه دانش و دریای معرفت را نمیدادم و او من را نمیشناخت.
کتاب را گرفت به آن نگاه کرد و پرسید: از خودت هست؟
گفتم: بله.
فرمود : این شیروانی شیر دل تویی؟! من کتابت را دیده بودم. دنبالت میگشتم . کجا بودی؟
آنگاه دستان مبارکش را بر سینه ام نهاد و دعای شرح صدر برایم خواند و مرا به منزلش دعوت کرد.
به خانه اش رفتم. با گرمی پذیرایم شد. با من در همان اتاق معروف که صدا و سیما بارها نشان داده سخنها گفت از اساتیدش از مکاشفاتش.
گفت: شبی برای یاد نامه علامه طباطبایی مقاله ای می نوشتم و می نوشتم تا انکه سحر شد. همینجا علامه طباطبایی برایم متمثل شد.
اشاره کرد: همانجا از زمین بالاتر پایش روی زمین نبود. به من گفت: ( با همان لحن و لهجه استادش) تو حسن صورت و حسن سیرت و حسن سریرتی
سپس مرا به اتاقی دیگر برد که در آن آثار منتشر شده خودش بود.
گفت هر کدام را که نداری بردار.
من چندین کتاب را برای خودم برداشتم.
کتاب ها زیاد شد .
گفت اینطور که نمیتوانی ببری.
برخاست کتاب ها را با نخی پلاستیکی و ضخیم بست تا بتوانم انها را راحت با خود حمل کنم.
در پایان و هنگام خدا حافظی گفت هر وقت کاری داشتی بیا اینجا.
و من بارها نزدش رفتم و او با محبت و کرامت و بزرگواری پذیرایم بود.
آری او نه برای من که برای هر طالب علمی پدری مهربان و مربیی دلسوز بود.
خدایش بر درجاتش بیفزاید و با اولیائش محشور فرماید.
علی شیروانی
۱۴۰۰/۷/۱۰
🌐در سایت پژوهشگاه:
https://rihu.ac.ir/fa/news/37548
---------------
🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا:
https://eitaa.com/rihu_ac_ir
📌#دعا یوسف ع برای حل مشکل
📖 #برش #ازکتاب : عرفان اسلامی (شرح #صحیفه_سجادیه)، آیت الله #مکارم، ج۳، ص۲۳
@aliebrahimpour_ir #حدیث #روایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دانلود
📌 انگیزههای درونی یا بیرونی؟
✅ جایزهدادن، باعث کاهش بهرهوری میشود!
🎥سخنرانی #تد ( #ted )
👤 دانیل پینک
🗓سال 2009
@aliebrahimpour_ir
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌#معرفی_کتاب
🔸کتاب #روش_شناسی_جریان_شناسی نمونه موفقی از امتداد علمی و اجتماعی فلسفه اسلامی در زمانه ماست.
🔹جریان شناسی اگر به درستی شناخته شود و بر بنیان صحیح #معرفت_شناسی استوار شود می تواند به عنوان یکی از #نظریه_روش های موفق در تحلیل و تفسیر اجتماعی معرفی شود.
🔸کتاب فوق الذکر که توسط طلبه فاضل و دوست همراه، آقای علی ابراهیم پور با بهره گیری از آثار فلسفي و #معرفت_شناسی فیلسوف انقلاب اسلامی، استاد علامه #شهید_مطهری تأليف شده است که بحمدالله از وزانت علمی و نوآوری پژوهشی برخوردار است و آغازی بر راهی بلند و مبارک در جهت تولید علوم انسانی اسلامی و هدایت اجتماعی و راهبری تمدنی است.
🔸این اثر به خوبی نشان می دهد که اگر حکمت متعالیه و فلسفه اسلامی را همدلانه و درست از منابع اصیل ان بشناسیم و براساس صدق و عدل با آثار و اندیشه های حکیمان و فیلسوفان مسلمان همچون #امام_خمینی، #علامه_طباطبایی و #شهید_مطهری روبرو شویم، ظرفیت های گسترده آن برای ایده پردازی، نوآوری و تولید علم آشکار می گردد و زمینه برای تفسیر و تحليل اجتماعی و همچنین هدایت و راهبری تمدنی فراهم می شود. همچنان که در این اثر، تجلی آثار و ظرفیت امتدادی حکمت در قلم یک طلبه جوان قابل مشاهده است.
🔹مشکل بسیاری از #امتناعی_اندیشان در رویکرد و بنیان فکری آنها است که با گسست از میراث علمی و تمدنی اسلام، بدبینانه به حکمت و فلسفه الهی می نگرند که طبیعتا جز سوءفهم عاید آنها نمی شود و در نهایت بست فکری و امتناع فکری خود را به حکمت و فلسفه الهی سرایت می دهند.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بسمالله
✨دعوتنامه💫
🎓جلسه #دفاع #پایان_نامه #سطح_سه
📌عنوان #رساله: "استخراج مبانی چارچوبنظری #علوم_انسانی اسلامی از #حکمت_اسلامی"
👤استاد راهنما: حجتالاسلام دکتر حسن معلمی
👤استاد داور: حجتالاسلام دکتر محمدعلی محیطی
🖌محقق: علی ابراهیم پور
🗓تاریخ: چهارشنبه، ۱۹ آبان ۱۴۰۰
🕰 زمان: ساعت ۴:۳۰ عصر
🌍مکان: قم، مدرسه دارالشفا، اتاق جلسات دفاع
💥حضور دوستان طلبهام، مایه قوتقلبام خواهد شد.🙏 تشریف بیاورید. 🌹
@aliebrahimpour_ir
📌مستند!
اواخر بازی ایران-سوریه، زیرنویس زردرنگ پرتکراری، پخش یک مستند را بلافاصله بعد از بازی تبلیغ میکرد؛ مستندی درباره وقایع آبان۹۸.
من فعلا درباره ابعاد بسیار ضعیف پرداخت محتوایی و فرمی این مستند نمیخواهم صحبت کنم؛ از طرفی نقطهای که در آن خودم را جایگذاری میکنم، قطعا در حریم انقلاباسلامی است.
اما، دلیل نمیشود در برابر این مستند #وقیحانه سکوت کرد! اوج این وقاحت آنجا بود که با جسارت تمام، گفت: عقبنشینی در برابر اعتراض مردم، یعنی کوتاه آمدن و باز شدن باب آن! حالا که تا اینجا پیش رفتیم، به هر قیمتی تا آخرش باید پیش برویم!
به گمان من، این نگرش درستی به مردم و جایگاه آنها در حکومت اسلامی نیست؛ اگر هم هست، قطعا مطرحکردنش به صلاح نیست! ای کاش مستندساز، اجازه میداد که حداقل در ذهنمان حملبرصحتکردنهایمان را ادامه دهیم. افسوس.
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۰.۸.۲۹
#توییت
همسر آقای رئیسی (دکتر جملیه علمالهدی) نفر یک فلسفه تعلیم و تربیت و کاملا مرتبط با آ.پ. بااینحال آقای رئیسی با این گزینههایی ضعیفی که معرفی میکند انگار اصرار عجیبی دارد که آ.پ را بیاولویت نشان دهد! عجیب است!
دور از جان، انگار دعوای زنوشوهریای وسط است! 😅
@aliebrahimpour_ir
هدایت شده از روششناسی جریانشناسی
گزارش خبرنگار #خبرگزاری #شبستان
🔸نگاهی به کتاب «روششناسی جریانشناسی»:
🔶«روش شناسی جریان شناسی»؛ رویکردی مبتنی بر حکمت اسلامی و ایرانی
🌐 shabestan.ir/detail/news/1123085
🌐 shabestan.ir/mobile/detail/news/1123085
سرویس : فرهنگ و ادب - ادبیات و نشر
زمان : ۱۴۰۰/۹/۱۴ - ۰۹:۳۵
شناسه خبر :۱۱۲۳۰۸۵
@aliebrahimpour_ir
4_5771746188176919115.pdf
612K
#رونوشت #دانلود
🔴 تولید و مصرف فرهنگی؛ زیست فرهنگی استادان دانشگاه بهمثابه زیست از دست رفته
Ricac.ac.ir
@cultureresearch
@aliebrahimpour_ir
#رونوشت #خبر
🔴 وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور در دسترس قرار گرفت
https://ircud.ir/
🔸رصد در حوزههای گوناگون شامل: «فضاهای فرهنگی»، «تولید فرهنگی»، «مصرف فرهنگی»، «بازنمایی فرهنگی»، «ارزشها و نگرشها» و «سیاستها و سازمانهای فرهنگی».
اطلاعات بیشتر:
https://www.ricac.ac.ir/news/3733
Ricac.ac.ir
@cultureresearch
@aliebrahimpour_ir
📌سعادت بزرگ
🎈 چه سعادتی بالاتر از اینکه برخلاف خارج از خانه، #پژوهشگر بودن در خانهی خودم، یک افتخار محسوب میشود؛ چشموچراغ منزلم، برای تبریک روز #پژوهش و #دانشجو ، از روزهای قبل برنامهریزی کرده تا من را شگفتزده کند.
🎈راستش، این اهمیتدادنی که باعث این برنامهریزی پرهزینه شده، ارزشش برایم خیلی بیشتر از خود آن هدیههاست.
خدا را شاکرم و از خدا این سعادت را برای همه دوستداران علم و قلم، طلب میکنم. ولله الحمد؛ ولله الحمد.😇
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۰.۰۹.۱۶
هدایت شده از معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم-ع
معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم به مناسب هفته پژوهش برگزار می کند:
👥 نشست وبیناری معرفی آثار دانش آموختگان دانشگاه باقرالعلوم(ع)
📋 معرفی کتاب «روش شناسی جریان شناسی»
👤 ارائه دهنده: جناب آقای علی ابراهیم پور(نویسنده کتاب)
📆 زمان: دوشنبه 22 آذرماه 1400 ساعت 18 عصر
📲 لینک مجازی شرکت در جلسه:
https://bbb01.dte.ir/b/kqk-yoo-twe-ipc
اداره پژوهش
@bouresearch
ارائه #مقاله
📌عنوان: « ترمینولوژی "«تولید» علم"» (امکانسنجی کاربرد استعاره صنعت درباره «علم» از منظر بینارشتهای)
ششمین #کنگره بین المللی #علوم_انسانی_اسلامی
کمیسیون فلسفه و #روش_شناسی علوم انسانی اسلامی
1 دی 1400
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
@aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
ارائه #مقاله 📌عنوان: « ترمینولوژی "«تولید» علم"» (امکانسنجی کاربرد استعاره صنعت درباره «علم» از من
📌علم تولیدشدنی است یا کشفکردنی؟
🍀 بعضیها اصرار دارند بگویند علم کشفکردنی است و تعبیر تولید علم، یک مسامحه است و از کمآگاهی فرد مایه میگیرد. از همان زمانی که «تولید علم» به عنوان یک شعار و هدف توسط رهبری مطرح شد، این چالش هم کمابیش مطرح شد و میشود.
🍀 کلاس خطمشیگذاری فرهنگی دوره ارشد، همزمان بود با خواندن یادداشتی که دکتر #رسول_جعفریان در کانال تلگرامیاش درباره همین مسئله مطرح کرد: «علم تولید کردنی نیست، کشف کردنی است» (انتشار در تاریخ 10اسفند1397 - 1مارس 2019 در کانال تگرامی (t.me/jafarian1964/11870) و بازنشر در سایت مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در تاریخ 1397/12/11)
🍀 این همزمانی، سوژهای شد تا یادداشت کلاسیام را در همینرابطه بنویسم: آیا تعبیر « #تولیدعلم» مسامحه دارد؟ این تعبیر نادرست است؟ اگر ما در مرحله دستورکار سیاستگذاری، واقعا با واژگان نادرستی، خطمشی علمی را نامگذاری کنیم، با توجه به هویت فرهنگیای که عناوین دارند، طبیعتا نمیتوانیم توقع داشته باشیم خطمشی به درستی اجرا شوند. اما اگر این عنوان نادرست نیست، پس لازم است خود این چالش را موضوع مطالعه قرار بدهیم و نگذاریم با تبلیغ غلط دربارهی این عنوان، اصل سیاست را تحت شعاع قرار بدهند. البته چنین مطالعهای باید دقیقا از همان منظری باشد که ناقد مطرح میکند.
🍀 در آن یادداشت، سعی کردم نشان بدهم تعبیر تولید علم، از منظر علوم مختلف، اولا غلط نیست و استعارهای جاافتاده است، ثانیا از منظر برخی از آنها، کاملا معنای حقیقی دارد. آن یادداشت همان زمان منتشر شد. (eitaa.com/aliebrahimpour_ir/496)
🍀 اینک بعد از دو سال، با پیراستهسازی و تلاش برای افزایش اتقان، آن سیاههها را تبدیل به مقالهای علمی کردم. این مقاله میخواهد نشان بدهد: « #کشف_علم» هم مثل « #تولید_علم» یک استعاره است! #صنعت و #طبیعت دو استعاره در ساحت علم هستند و در حد استعارهبودنشان هیچکدام بر دیگری ترجیح ندارد!! چرا یک فرد باید به خودش اجازه بدهد یک استعاره را به نفع دیگری حذف کند؟! متفکر آگاه، هر دو (بلکه هر سه-چهار و...) استعاره را میشناسد و از هر کدام بهره میگیرد!
✅ مثالی هم آوردم: یک «🌳میوه» را تصور کنید. آیا این 🌳 سرمایه محسوب میشود یا خیر؟ قطعا بله و از این حیث میشود از منظر اقتصادی به آن نگاه کرد! در عین حال، یک پدیده و شیء زیباست و میشود از منظر زیباییشناسانه به آن نگاه کرد. این درخت شاید ارث پدر صاحب درخت باشد و ازاینحیث میشود از منظر فرهنگی و اجتماعی به آن نگاه کرد. در این حال، هوا را تمیز میکند و از منظر محیطزیستی میشود به آن نگاه کرد. هیچکدام از این حیثیتها مانع و تضادی با دیگری ندارد. بنابراین اینکه کسی بگوید علم تولید کردنی نیست، کشفکردنی است؛ همانقدر سطحی است که کسی بگوید «میوه مالیت دارد، نه لذت» یا «میوه تولید کردنی نیست، روییدنی و خلقکردنی است» و قسعلیهذا!
💠مقاله « #ترمینولوژی "«تولید» علم"» (امکانسنجی کاربرد استعاره صنعت درباره «علم» از منظر بینارشتهای)، برای کمیسیون فلسفه و #روش_شناسی علوم انسانی اسلامی ششمین #کنگره بین المللی #علوم_انسانی_اسلامی ارسال شده و باذنالله بعد از ارائه، منتشر خواهد شد.
@aliebrahimpour_ir