فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢در آستانه صدور نامه تاریخی منشور روحانیت در 3 اسفندماه 67💢
❇️فرازهایی از سخنرانی حضرت امام خمینی در جمع روحانيون اروميه
زمان: 10 دى 1358
🔹تكليف #اهل_علم در اين زمان از همه زمانهايى كه بر اهل علم گذشته بيشتر است... اسلام الآن مطرح است. يعنى مقابله بين اسلام است و كفر. و در اين مقابله ما بين اسلام و كفر همه ملت مسئولند، همه مسئولند. لكن روحانيت #بيشتر مسئول است
🔹آخوندها آن وقت مظلوم بودند. چهره مظلوم چهره محبوب است. شما در آن رژيم هر چه مظلومتر مىشديد محبوبتر مىشديد. هر كه مظلومتر بود محبوبتر بود. #چهره_امروز، چهره مظلوميت نيست تا محبوب بشويد. چهره اين است كه وقتى كار دست اينها آمد، هم اينها هم همآنند... كارى بكنيد كه آن اسلام عزيز، كه امروز دست شماست، با يك صورت خوبى تحويل بدهيد به اعقابتان. يك صورت مشوه درست نكنيد كه بگويند همين بود.
🔹ادعا مىكنيم كه ما روحانيون مسْلم هستيم. ما اول بايد از خودمان مايه بگذاريم. بيخود [دائماً] نگوييم ما خوب و ديگران بد... مايى كه اين مسائل را داريم مىگوييم و خودمان هم به صورت يك نفر آدمى كه به اسلام به همه معنا ايمان آورده است و قبول دارد همه چيزش را و يك آدم متقى صالح كذاست، اگر، خداى نخواسته در باطن بر خلاف اين باشيم، #منافق_نيستيم؟ همان ابو سفيان منافق است؟ من و شما هم منافقيم. آن ايمانش را عرضه مىكرد و نداشت. شما هم كمال ايمانتان را عرضه مىداريد.
🔹خيلى مواظب باشيد. اين #مسند خطرناك است. اين #عمامه خطرناك است. اين #محاسن خطرناك است. خودتان را از اين خطرها نجات بدهيد. حفظ كنيد خودتان را ...
#منشور_روحانیت
#تمدن_نوین_اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹کلیپی جالب از حضور یاسر عرفات در ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 58.
🔹همواره یاسر عرفات برای من یک معما و البته یک درس عبرت جدی بوده است.
🔹کسی که با شجاعت و جانفشانی، نماینده عزت و آرمانهای ملت مظلوم فلسطین شد و سپس در کوران حوادث و مرور زمان، مستهلک شد و به تدریج، به نقطه خیانت به آن آرمانها رسید.
🔹درباره یاسر عرفات، #مستند_ِیاسر_عرفات، مستندی خوبی است که سیر زندگی و مبارزه این چریک فلسطینی را به تصویر می کشد. این مستند توسط سایت خوبِ #شعوبا، زیرنویس شده است.
🔸دیدن این مستند 16 دقیقهای را به دوستان پیشنهاد می کنم:👇
https://b2n.ir/817621
یاسر عرفات بخش مهمی از تاریخ مسئله فلسطین است. امکان ندارد که تجربه فلسطینیان در مواجهه با اسرائیل مورد بررسی قرار بگیرد و توجهی به عرفات و فرازونشیبهای سیاسی و نظامی او نشود. مردی که فعالیت خود را از مبارزه نظامی برای آزادسازی سرزمینهای فلسطین شروع کرد و با مصالحه سیاسی با اسرائیل به پایان رساند.
در این مستند سعی شده نگاهی خلاصه بر زندگی و عملکرد سیاسی یاسر عرفات و تشکیلات او انداخته شود.
#جبهه_مقاومت
#انقلابی_بودن
#انقلابی_ماندن
#تمدن_نوین_اسلامی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/313
هدایت شده از مجتبی m.k
🔸مرزبان دین در سیاست🔸
تاملی پیرامون شخصیت علمی و رفتار عملی مرحوم آیت الله مصباح یزدی (ره)
در روزگاری که تمام شئون زندگی بشر با سیاست آمیخته و سیاست نیز فارغ از هر بنیاد و تفکری همه شئون زندگی را در هاضمه قدرت و منازعات سیاسی خود مصرف میکند؛ تأمل دوباره در نسبت دین و سیاست در افق انقلاب اسلامی حائز اهمیت است.
آیت الله مصباح در زمره شخصیت هاییست که در عین آنکه خود را بیرون از دایره سیاست این دوران ندیده اند؛ با استقامت بر بنیان های اصیل دینی، مانعی بر هضم شدن دین در سیاست جدید و التقاط شدند.
تأمل در این شخصیت به ما کمک می کند راه طی شده در این چهل ساله را دوباره بازخوانی کرده و به امکان ها در نسبت آینده، از منظری دیگر توجّه کنیم.
✅ارائه دهندگان:
حجت الاسلام علی محمدی
حجت الاسلام دکتر ابوذر مظاهری
حجت الاسلام امیر نجاتبخش
📆 زمان: شنبه ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
🕙 ساعت ۱۰:۰۰
💻 لینک ورود به جلسه:
https://b2n.ir/653613
هدایت شده از عصرانه علمی
عصرانه ۴۰.mp3
35.93M
🎙صوت جلسه
📋عصرانه علمی 40
🔹#مناظره با حضور :
حجت الاسلام سید فرید حاجی سید جوادی( زید عزه)
حجت الاسلام علی محمدی (زید عزه)
🔹موضوع:
ظرفیت شناسی دانش فقه در تولید علوم انسانی اسلامی
🔸مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام
💢صوتهای ارائهی کتاب تنبیه الامه💢
✳️ «برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربهها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت.» (بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)
🔹تاریخ مشروطه، تاریخ سرگذشتی است که امروزِ ما، مرهون و در گِرو اوست.
🔹جنگ ایران و روس، در دو دوره بر سر تصرف منطقه قفقاز به وقوع پیوست. دوره اول بین سالهای 1218ـ 1228 ه.ق (1803ـ 1813 میلادی) و دوره دوم بین سالهای 1241ـ 1243ه.ق (1826ـ 1828 میلادی) شکل گرفت که به شکست ایران و انعقاد عهدنامههای گلستان و ترکمانچای انجامید.
🔹جنگهای ایران و روس، هر چه بود به تحولات اجتماعی ایران شتاب داد و مقوله #پیشرفت را به مابهالنزاع جریانهای مختلف؛ اعم از «درباریان» و «روشنفکران» و «علمای شیعه» بدل ساخت و با عمومی سازی #انگاره_عقبافتادگی، «در آستانهی تحول بودن» را امری اجتماعی و فراگیر نمود.
🔹هر یک از جریانهای سه گانه فوق، طرحی در انداختند و به استقبال و مواجههی تحولات رفتند و تلاش کردند که نبض تحولات این دوران را به دست گیرد...
🔹در این میان علمای شیعه نیز با درک اهمیتِ زمانه و فوقالعادگی موقعیت ملت ایران، برای آگاهی بخشی و هدایت مردم، پا به عرصهای این حادثه گذاشتند؛ نهضت تنباکو و فتوای تاریخی میرزا بزرگ شیرازی در سال 1308 ه.ق اعتماد به نفس بسیاری به علما داده بود و از اینرو، علمای تبریز و شمال و جنوب و اصفهان و تهران و نجف، همه واکنش نشان دادند و رسالهها نوشتند که این رسالهها خوشبختانه حاملِ میراث بسیار گرانقدری از تلاشهای نظری و عملی علمای شیعه در این برههی بسیار حساس تاریخ معاصر ایران است.
🔹کتاب ارزشمند #تنبیهالأمهوتنزیهالمله، نوشتهی محمدحسین غروی نایینی (۱۲۷۶-۱۳۵۵ق/۱۲۴۰-۱۳۱۵ش)،معروف به میرزای نایینی، یکی از مهمترین مکتوبات این دوران است که اندیشههای بخش قابل توجهی از علمای نجف به ریاست مرحوم آخوند محمدکاظم خراسانی (۱۲۵۵-۱۳۲۹ق) را نمایندگی میکند.
🔹این کتاب، در توضیح ارکان مشروطه و در رد دیدگاههای مرحوم شیخ فضلالله نوری نگاشته شده است. اختلافات میرزای نایینی و شیخ فضل الله نوری رحمت الله علیهما ـ که عمدتاً بر سر مسئله #موضوعشناسیِمشروطه، خود را نشان داده ـ، هرچند یکی از فصول غمبار و عبرتآموزِ تاریخ معاصر ایران است،ولی کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله را میتوان یکی از اولین تلاشهای فقاهت شیعه قلمداد کرد که در تلاش برای ورود به عرصهی#نظامسازی_اجتماعی است و به تعبیر خود مرحوم میرزای نایینی، می خواهد به قانون اساسی (دستور اساسی) ـ که در حکم رساله عملیه ابواب سياسيّه و نظامات نوعيّه است ـ بپردازد.
🔹این کتاب که توسط یکی از متبحرترین و پرآوازهترین فقهای معاصر شیعه نگاشته شده، میتواند تا حد زیادی نمایانگر ظرفیت فقاهت شیعه در ورود به مقوله #نظامسازی باشد و نموداری راقیه برای #فقه_حکومتی و #ققه_نظام به حساب آید.
🔹حقیر امسال (سال 99) در طی 23 جلسه (45 دقیقهای) این کتاب را برای طلاب مدرسه مبارکه امیرالمؤمنین علیه السلام ارائه کردم که صوت این جلسات، به تدریج در همین گروه تقدیم میشود. طبیعی است که نقادی اساتید و عزیزان، مزید امتنان خواهد بود ...🌹
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#انقلاب_مشروطه
#فقهحکومتی
#فقه_نظام
#تنبیهالأمه
❇️تاریخ نگارش:1399/12/7
مصادف به میلاد با سعادت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام
و همچنین سالروز شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری در 13 رجبِ سال 1327 ه.ق/1288 ه.ش
https://eitaa.com/alimohammadi1389/317
🔹متن خوبی چند روز پیش، از حجت الاسلام و المسلمین قنبریان، در نقد دادِستان ده نمکی منتشر شد:👇
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1900
🔹به نظر حقیر نیز یکی از مهمترین آسیبهای مسئله عدالتطلبی، #سیاسی و به خصوص #صرفاً_امنیتی دیدن آن است.
🔹عدالت طلبی در انقلاب اسلامی، کاری از جنس خود انقلاب اسلامی است.
اگر انقلاب در کلام حضرت امام ره، ماهیتاً با کودتا و شورش متفاوت است (صحيفه امام ،ج19 ،444) و #مردمیبودن از مقومات آن است (صحيفه امام، ج12، 446)، امنیتی کردن مقوله عدالتطلبی، بیتردید منسلخ کردن آن، از هویت انقلابی است و در تقابل با سیاست قرانی «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» (حدید/25).
🔹فکر نمی کنم کسی باشد که مقوله عدالت طلبی را بیارتباط با جنبه های امنیتی و اطلاعاتی بداند، ولی فروکاهیدن مقوله عدالتطلبی، به مقولهای تخصصی و امنیتی که ورود به آن نیازمند اطلاعات خاصِ خارج از دسترس عموم مردم است، عملاً خارج کردن مردم از فرآیند عدالت طلبی و تبدیل آن به فرآیندهای شورش یا کودتا است.
🔹از اینرو به نظر حقیر، #مهمترین_پیشرانِ مقوله عدالتطلبی در کشور، برخورداری از #فناوری_اجتماعیِ متناسب با ایجاد یک #نهضت_مردمی در عدالت طلبی است.
🔹این فناوری اجتماعی باید بتواند مقوله عدالت طلبی را با دو رکن دیگر #معنویتخواهی و #عقلانیتورزی گره بزند. عدالتخواهی بدون این دور رکن، حرکتی ابتر و از جنس حرکتهای سیاسی متداول و تصنعی خواهد شد. (حتما ببینید بیانات حضرت آقا در تاریخ ۱۳۸۴/۰۶/۰۸)
#عدالتطلبی
#عقلانیت_انقلابی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/319
💢اگر در این جلسه بودم، چه می پرسیدم؟💢
1️⃣ در اندیشه فرهنگستان، چرا ما باید به #غرب بپردازیم؟ آیا این میزان اهمیت به رقیب تمدنی، خود عاملی بر غربزدگی و انفعال انقلاب اسلامی نمی شود؟
2️⃣ نوع غربشناسی فرهنگستان، بیشتر رنگ و بوی #نفی_کلی غرب و دستاوردهای آن می دهد، این موضع در تاریخ دینداری و عقلانیتورزی تشیع، رویهی مرسومی نبوده و بزرگان تشیع در مقابل جریانهای مانند بیت الحکمه، اهل تسنن و حتی مغول، در موقف استفاده حداکثری از ظرفیتها و البته پیرایش و تهذیب ایستادهاند. آیا فکر نمی کنید که غربشناسی فرهنگستان نگاهی رادیکال به غرب را ترویج می کند؟
3️⃣ اصحاب فرهنگستان از طرفی حکم به فساد و بطلان همه دستاوردهای غرب، به علت برآمدنِ از ارادههای باطل مغربیان میکند، و از طرفی سلوک عملی فرهنگستانیها، ظاهرا استفاده حداکثری و یا لااقل متداول از تکنولوژی و دستاوردهای غرب است. این تناقض بین نظر و عمل را چگونه توضیح میدهید؟
4️⃣ حرکت حضرت امام ره در مقابل غرب، با تمرکز بر ولایت الله و ولایت طاغوت، به امتداد اجتماعی درگیری با تمدن غرب، تمرکز کرده است. در حالی که فرهنگستان، تقابل نظری حتی از لایه های فلسفی را در دستور کار خود قرار داده و در عوض، کمتر به امتدادات اجتماعی و جری عملیِ تقابل خود با غرب پرداخته است. علت تفاوت سیره حضرت امام ره و مجموعه فرهنگستان را در چه میدانید؟
5️⃣ اگر موضع غربشناسانه فرهنگستان علوم اسلامی قم، امروز در کشور فراگیر شده بود، به نظر حضرتعالی، وضعیت حاکمیت و راهبردهای حکمرانی و همچنین وضعیت مردم و سبک زندگیشان، چه شکل و شمایلی داشت؟
💢عدم نظام در اصطلاح #فقه_نظام ! 💢
🔹فقه نظام، از اصطلاحات پرکاربردی است که امروزه برای دلالت بر صورتی از تفقه استعمال می شود که تلاش دارد #انسجام و #نظم بیشتری از شریعت الهی را منکشف کند. (توجه شود که علم فقه، علم کشفّ شریعت الهی است.)
🔹اما در این میان، اختلاف بر سر اینکه فقه نظام، دقیقاً #چه_چیزی را منسجمتر و نظاممندتر ملاحظه میکند، معانیِ متعددی از فقه نظام را رقم زده است که متأسفانه کمتوجهی به اشتراک و اختلاف این موارد، بر اغلاق و ابهام این اصطلاح افزوده است که همین مسئله، ضرورت #فعالیت_دبیرخانهای را بیشتر نشان میدهد.
🔹فقه نظام، در میان صاحبنظران این عرصه لااقل به #چهار_معنا به کار می رود که هر یک از این معانی، لوازم خاص خود را دارد و حتی تحولی خاص را در #علم_اصولفقه استدعا میکند، گو اینکه مانعة الخلو بودن این معانی نیز موجب گردیده که انحای متعددتری از فقه نظام متصور گردد:👇
1️⃣اصطلاح اول: فقه نظام به معنای «فقه استنباط احکام شریعت به نحو نظاممند» (در برابر استنباط احکام به نحو اتمیک و تجزیهای)
2️⃣اصطلاح دوم: فقه نظام به معنای «فقه استنباط احکامِ مکلف کلان» (در برابر استنباط احکام مکلف فردی یا مکلف خُرد)
3️⃣اصطلاح سوم: فقه نظام به معنای «فقه استنباط احکام عناوین منصوصه که به صورت یک شبکه معنایی لحاظ شده باشند.» (در برابر استنباط احکام عناوین منصوصهی منفرده و مستقله)
4️⃣اصطلاح چهارم: فقه نظام به معنای «فقه استنباط احکام ساختارسازی و نهادسازی اجتماعی» (در برابر استنباط احکام فردسازی)
🔹این چهار اصطلاح را بگذارید کنار اینکه برخی از فقه نظام، اراده #فقه_منظم میکنند و منظورشان این است که علم فقه، بی در و پیکر نیست و علم قاعدهمند و منضبطی است!
🔰 برای مشاهده اختلاف دیدگاه استاد اراکی و استاد علیدوست در توضیح فقه نظام، به کلیپهای زیر توجه کنید:👇
💠کلیپ اول: مفهوم فقه کلان؛ آیت الله اراکی در جلسه هم اندیشی فقه نظام (بخش اول):
https://eitaa.com/meftaah_com/6222
💠کلیپ دوم: موضوع فقه کلان؛ آیت الله اراکی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش دوم):
https://eitaa.com/meftaah_com/6239
💠کلیپ سوم: معنای فقه نظام؛ آیت الله علیدوست در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش اول):
https://eitaa.com/meftaah_com/6289
🔹 در این کلیپها به وضوح روشن است که استاد علیدوست، فقه نظام را در معنای اصطلاح اول، اراده می کند و لذا فقه نظام را در برابر فقه اتمیک قرار می دهد، ولی استاد اراکی، فقه نظام را در اصطلاح دوم مراد می کند و فقه نظام (فقه کلان) را در برابر فقه خرد قلمداد می کند.
🔹قابل توجه است که جناب آقای اراکی در انتهای کلیپ دوم، می فرماید که معنایی که ایشان از فقه کلان می گوید، بر اساس توجه به #مکلف_کلان_اجتماعی است که از قرار گیری اراده آحاد جامعه در ذیل یک اراده حاکمیتی واحد پدیده آمده است، ولی اگر به همین فقه، از جنبه #حکم نگاه کنیم، می شود فقه استنباط نظام مند احکام (معنای اول از فقه نظام).
🔹البته این ملاحظه بر فرمایش اخیر ایشان ضروری است که ممکن است کسی مدعی شود که در دیدگاه مرحوم شهید صدر هرچند اصطلاح فقه نظام وجود ندارد، ولی هم معنای اول از فقه نظام قابل قبول است و هم معنای دوم فقه نظام، ولی باید توجه داشت که معنای اول و دوم فقه نظام، تلازمی با یکدیگر ندارند و ممکن است که صاحب نظری، معنای اول از فقه نظام را قبول داشته باشد، ولی معنای دوم را نپذیرد؛ همانطور که به نظر میرسد که جناب استاد علیدوست چنین دیدگاهی داشته باشد...
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_نظام
#دبیرخانه_هماندیشی
❇️تاریخ نگارش: 1399/12/11
https://eitaa.com/alimohammadi1389/321
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مفهوم فقه کلان
📹 آیت الله اراکی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش اول):
🔷 «آنچه مجموعه انسانها را تبدیل به یک جامعه میکند حاکمیت یک اراده واحد بر مجموع اراده ها است».
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#فقه_کلان
#سلسله_جلسات
#دبیرخانه_مفتاح
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 موضوع فقه کلان
📹 آیت الله اراکی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش دوم):
🔷 «قوام جامعه به یک اراده حاکمیتی است که آن را دارای شخصیت واحد کرده و به همه افراد جامعه سرایت می دهد. از این جامعه به انسان کلان تعبیر می شود که موضوع فقه کلان است».
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#فقه_کلان
#سلسله_جلسات
#دبیرخانه_مفتاح
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تبیین محل نزاع موافقین و مخالفین فقه نظام
📹 آیت الله علیدوست در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش اول):
🔷 «آیا فارغ از مجموعه احکام و مقاصد شریعت حلقه واسطی به نام نظام (نظامات) می توان متصور شد؟»
🔷 « آیا در استنباطات احکام خرد (استنباطات اتمیک) باید به نظامات توجه داشت؟»
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#سلسله_جلسات
#دبیرخانه_مفتاح
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢پروژه فکری سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی💢
🔹انتشار صوت به مناسبت 20 امین سالگرد رحلت ایشان در تاریخ 12 اسفندماه
💠 گزارشی از نظام اندیشه و پروژه فکری
بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔹23 و 24 بهمن سال 98، دو روزی را مهمان دوستان اصفهانی خود بودم.
🔹در این دو روز، در طی 5 جلسه به ارائه پروژه فکری سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی پرداختم.
🔹از شیرینیهای به یاد ماندنی این جلسات، حضور بزرگوارانه جناب #استاد_طاهرزاده بود.
با حوصله شنیدن، با آرامش تأمل کردن و با تأنی موضع گرفتن، از خصوصیتهای کمنظیر ایشان است که الحمدلله در بخش قابل توجهی از شاگردان و مرتبطین ایشان نیز تسری پیدا کرده است.
📣صوت این پنج جلسه در ادامه تقدیم میشود:
عقلنوشتههای انقلابی
j1 98.11.23 esfehan.mp3
36.01M
💢صوت جلسه اول
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰تاریخچه ای از سیر تعمیق و تطور فکری مرحوم حسینی الهاشمی در نسبت با انقلاب اسلامی
🔰چگونگی پیدایش تأملات فلسفی ایشان در پیگیری ایدهی #اسلام_در_عمل
🔰تأملات ایشان در موضوع فلسفه،پایگاه فلسفه و ادراکات اولیه و همچنین پیدایش مسئلههای فلسفی
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
عقلنوشتههای انقلابی
لینک فایل در تلگرام
j2 98.11.23 esfehan.mp3
27.13M
💢صوت جلسه دوم
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰مراحل اجتنابناپذیر دستیابی به حد اولیه فلسفی از دیدگاه مرحوم حسینی الهاشمی
🔰چگونگی عبور فکر فلسفی مرحوم حسینی از اصالت ذات، اصالت شرایط، اصالت ربط، اصالت تعلق و اصالت فاعلیت و استقرار گیری آن درحد اولیهی #اصالت_نظام_فاعلیت
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/328
لینک فایل در تلگرام
j3 98.11.23 esfehan.mp3
22.75M
💢صوت جلسه سوم
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰معنای «نظام فاعلیت» بر اساس سه مفهوم «ولایت، تولی و تصرف» و لوازم آن
🔰دستهبندی مخلوقات بر اساس سطوح فاعلیت آنها در نظام فاعلیت
🔰پیدایش سه عنوان «ولایت تکوینی، ولایت تاریخی و ولایت اجتماعی» و توضیح انقلاب اسلامی بر اساس آنها
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
عقلنوشتههای انقلابی
لینک فایل در تلگرام
j4 98.11.23 esfehan.mp3
31.55M
💢صوت جلسه چهارم
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰چیستی جامعه از منظر فلسفه نظام فاعلیت
🔰جریان یافتن فلسفه نظام فاعلیت، در منطق عام دلالت
🔰سامان یافتن عقلانیت جامعه دینی در سه عرصه مکتب (تفقه)، علم (معادله) و اجرا (برنامه)، بر اساس منطقهای برآمده از منطق عام
🔰توجه به ماهیت اجتماعی علم و ایستادن فرهنگستان در نقطه بانک توسعه اطلاعات و مدیریت شبکهای تحقیقات
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
عقلنوشتههای انقلابی
لینک فایل در تلگرام
j5 98.11.24 esfehan.mp3
19.33M
💢صوت جلسه پنجم
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰تفاوت منطق بسط عقلانیت کاربردی با منطق بسط عقلانیت نظری
🔰گزارشی از پژوهشهای عینی مرحوم حسینی
🔰گزارشی از تنوع فعالیتهای شاگردان مرحوم حسینی در سالهای بعد از وقات ایشان
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
عقلنوشتههای انقلابی
لینک فایل در تلگرام
رساله حرمت مشروطه-شیخ فضل الله.pdf
8.01M
🔰برای مطالعه بیشتر
متن پی دی اف رساله حرمت مشروطه نوشته شیخ فضل الله نوری رحمت الله علیه
کتاب تنبیه الامه ـ میرزای نایینی.pdf
2.14M
🔰برای مطالعه بیشتر
متن پی دی اف کتاب تنبیه الامه نوشته میرزای نایینی رحمت الله علیه
💢مناظره
🔹مناظره آقایان علوی بروجردی و خسروپناه را به دقت دیدم.
🔹واقعا تشکر ویژه دارم از این دو بزرگوار که این گفتگو را پذیرفتند و عافیتطلبی علمی نداشتند.🌹
🔹این گفتگو در حقیقت، مواجههی دو رویکرد #فقهمحور و #فلسفهعلممحور بود.
🔹هر یک از این دو رویکرد مزایایی دارد و باید در جایگاه خود نیز مورد اهتمام باشند، ولی به نظر حقیر، هرچند رویکرد فلسفهعلم محور، از لحاظ توصیفی بر نگاه صرفاً فقهمحور ترجیح دارد، ولی هیچ یک از این دو رویکرد نمیتواند مهمترین چالش این گفتگو یعنی #ماهیت_سیره_عقلاء و #چگونگی_تحولات_آن را به صورت شفاف توضیح دهد.
🔹سیره و بنائات عقلاء، در حیطه رفتارها و کنشهای اجتماعی است و تا برخوردارِ از دستگاهی نظری و البته ناظر بر تحلیلِ فرآیند صدور ارادههای فردی و جمعی، در ذیل سنن تاریخی ـ ربانی نباشیم، نمیتوانیم مقوله سیره عقلاء را در فرآیندِ تکامل و تنازل جوامع ایمانی و الحادی توضیح دهیم.
🔹فقدان چنین دستگاه نظری، متأسفانه در کتاب بسیار خوب #الفائقفیالاصول نیز تدارک نشده است و این کتاب علیرغم اهتمام ویژه به مقوله سیره عقلاء، مهمترین پرسش این عرصه که همانا #قواعد_حاکم بر پیدایش و تحولات سیره عقلاء است را بیپاسخ رها کرده و یک راست بر #تقسیمات سیره عقلاء و #اقوالِ در حجیت و عدم حجیت آن رفته است.
📄 متن گفتوگوی علمی آیت الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه 👇
hawzahnews.com/news/946803
📹 فیلم کامل این گفتوگو:👇
hawzahnews.com/xb4n9
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#اقتصاد_اسلامی
#مناظره
https://eitaa.com/alimohammadi1389/335
💢درباره مناظرههای عصرانه💢
🔹در اسفندماه امسال به همت مدیریت محترم مدرسه علمیه مبارکه امام کاظم علیه السلام، دو گفتگوی خوب با برادر عزیزم آقای سیدجوادی داشتم.
🔹در گفتگوی اول درباره #حقیقت_دین و #دامنهی_آن به گفت و شنود پرداختیم.
🔹ایشان گستره دین را همه ابعاد هدایت انسان معرفی کرد و بنده به بیانی دیگر، گستره دین را دامنه اختیار انسانی دانستم.
علاوه بر این، گفتگویی شد در خصوص #علم_دینی و معنا و گستره آن.
🔹در گفتگوی دوم، تا حدودی بحث چالشیتر شد.
🔹بحث بر سر نسبت #فقه و #واقعنمایی بود.
🔹عرض بنده این بود که مسئله فقه و واقع نمایی باید در #دو_مقام مورد بررسی قرار گیرد:
➖ یکی در مقام کشف مرادات شارع از خطابات شرعی و دیگری درباره کمکی که فقاهت می تواند به فرآیند توصیف متخصصین علوم انسانی از وضعیت موجود ما کند.
➖در مقام اول، نسبت حجت بودن طرق مورد استفاده فقیه در استنباط و واقع نمایی آنها در کشف مرادات شارع باید گفتگو شود و درمقام دوم، از کمکی که فقاهت میتواند از طریق تعیین شاخصها و خصوصتهای وضعیت مطلوب و همچنین ارائه سنتهای تاریخی، به مطالعات تاریخی و فرهنگی متخصصین علوم انسانی ارائه دهد، صحبت شود. در مقام دوم، حضور فقه قاعدتاً واقع نمایی خود گزارههای استنباط شده نسبت به مرادات شارع نیست، بلکه درباره نقش غیرمستقیم و بیبدیلی است که فقاهت میتواند در توصیفگری و اصابتِ به واقعِ علوم انسانی ایفاء کند.
🔹در جایی از گفتگو، تلقی بنده از فرمایش آقای سیدجوادی این شد که ایشان تفقه را منحصر در فقهِ حکم تکلیفی میداند و آن را نیز برای اداره کشور ناکافی می پندارد و علاوه بر این، هرگونه تلاشی برای تکامل تفقه را نیز انفعال و تحت تأثیر مدرنیته قلمداد مینماید. در اینجا بود که بنده این رویکرد را #متحجرانه خواندم و آن را همنتیجه با انفعال از مدرنیته دانستم. در اینجا عرض کردم که نسبت ما با غرب، نه میتواند منفعلانه باشد و نه میتواند کنارهگیری و انزوا باشد، بلکه ما به نحو تاریخی، به غرب مدرن، #مبتلاء هستیم و از منظر الهیات تاریخ، اگر بتوانیم در این ابتلاء و فشار، مراکز اضطرار خود را بیشتر وقوف پیدا کنیم و برای رفع اضطرار خود، رجوعی مؤمنانه به کسبِ هدایت و اقتباسِ نور از معارف وحیانی داشته باشیم، اتفاقاً این ابتلاء میتواند، زمینه رشد و تکامل اخلاق، فهم و عملکرد دینی ما باشد.
🔹خوشبختانه ایشان بعد از این بیان حقیر، اعلام کردند که آنچه تاکنون فرموده اند، بخشی از فرمایشاتشان بوده است و ایشان قائل هستند که علاوه بر فقاهت موجود که از منظر مکلف فردی استنباط شده است، میتوان به سمت فقهی رفت که فقیه در آن به جای مکلف فردی، خود را به جای #حاکم مینشاند و به تفقه احکام شرعی از این منظر میپردازد.
🔹فارغ از اینکه این فرمایش ایشان، چه مزایا و محدودیتهایی دارد، راهی را معرفی میکند که بتوانیم از تحجر و انفعال بیرون بیاییم. چه خوب است که ایشان لطف کنند و این ایده خود را به صورت تفصیلیتر بیان فرمایند.🌹
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#مناظره
#ققه_حکومتی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/339
💢شهید صدر نابغه بود،
انقلاب اسلامی را فهمید
ما کسانی را داریم که تا همین امروز که قریب چهل سال از انقلاب میگذرد، هنوز درست نفهمیدهاند این انقلاب چه بود و چه شد و چه اتّفاقی افتاد!💢
🔰فراز پرمعنایی از فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص شهیدمحمدباقر صدر ره:👇
🔹مرحوم شهید صدر قطعاً یک نابغه بود؛ این یک خصوصیّتی است. خب، ما آدمهای بااستعداد در حوزههای علمیّه کم نداشتیم؛ آدمهایی که فهم داشتند، سلیقه داشتند، پشتکار داشتند و کارهای بزرگی انجام دادند. علمای بزرگ ما مثل همین مراجع بزرگی که در این صدسال اخیر در ایران و عراق وجود داشتند همه مردمان بزرگی بودند. استعداد داشتند منتها نابغه یک خصوصیّاتی دارد که در اغلب این افراد، انسان این نبوغ را احساس نمیکند. مرحوم آقای صدر (رضواناللهعلیه) به نظر بنده قطعاً نابغه بود؛ یعنی کاری که از عهدهی او برمیآمد، از عهدهی خیلی از فقها و علما و متفکّرین حوزههای ما برنمیآید: فضای دید بسیار وسیع، فهم نیازهای دنیای اسلام، پاسخگویی سریع و آماده به خواستهها -ایشان همین «البنکُ اللّاربوی» را در جواب درخواست دولت پاکستان نوشت؛ آنطور که شنیدم آنها میخواستند یک کار اینجوری درست کنند، ایشان بلافاصله این [کتاب] را فراهم کرد و برای آنها فرستاد- ... ایشان واقعاً یک نابغهای بود، مسائل را میفهمید، مسائل را حدس میزد.
🔹ایشان در نجف ارتباط تامّ و تمامی با امام نداشتند؛ بهطور معمول، یک ارتباط خیلی ضعیفی با بیت امام و با تشکیلات امام [داشتند]، ارتباطشان خیلی زیاد نبود؛ ولیکن بمجرّد اینکه انقلاب شد و امام آمدند ایران، ایشان آن حرف معروف را زد که به شاگردان خودش گفت ذوب بشوید در امام خمینی همچنان که او در اسلام ذوب شده؛ این حرف ایشان معروف است. این خیلی شناخت لازم دارد، خیلی فهمِ اوضاع لازم دارد که بفهمد مسئلهی انقلاب چیست. ما کسانی را داریم که تا همین امروز که قریب چهل سال از انقلاب میگذرد، هنوز درست نفهمیدهاند این انقلاب چه بود و چه شد و چه اتّفاقی افتاد... این آدم، آنروز درک کرد انقلاب را و مسائل و مفاهیم انقلاب را. اینها نبوغ است؛ یعنی شناخت درست محیط را، پیرامون را، علم را، بیان را، کیفیّت تبیین را، اثرگذاری را.
💠19 فروردین، سالروز شهادت شهید محمدباقر صدر و خواهر بزرگوارش بنت الهدی
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#شهید_صدر
#فقه_حکومتی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/351
💢با تفکر سنتی نمیتوان ماهیت دنیای جدید را شناخت!💢
این یادداشت شفاهی، گفتاری است از شهید سیدمرتضی آوینی که حدود سال 1371 در جمعی از علاقمندان بیان شده است. او ضمن طرح سوالاتی درباره نسبت مذهب و هنر مدرن، به آسیب شناسی خوانش های مسلط از دین میپردازد و دوران انقلاب اسلامی را با ظهور حضرت امام ره، دوران تسخیر دنیای جدید معرفی میکند.
سال گذشته، هشت فیش از مهمترین مدعیات این نوشته را در همین کانال ارائه دادم که عناوینش را دوباره تقدیم میکنم: 👇
#فیش_اول👇
💢 راه مواجهه با تمدن غرب، برخوردار شدن از حکمت تأویلی💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/88
#فیش_دوم👇
💢 خلط مبحث، در تطبیق عناوین روایات بر علم و هنر جدید💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/89
#فیش_سوم👇
💢 جهت و قبله داشتنِ همه محصولات دنیای جدید💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/90
#فیش_چهارم👇
💢 لزوم توجه به ماهیت هر یک از هنرهای جدید،
برای فهم امکان تسخیر آنها💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/91
#فیش_پنجم👇
💢 فهم نسبت هر چیز با حقیقت، راه تسخیر آن در خدمت دین💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/92
#فیش_ششم👇
💢 وصول به حکمت و تسلط به تکنیک،
دو مقدمه خلق هنر اسلامی💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/93
#فیش_هفتم👇
💢 تسخیر دنیای جدید توسط حضرت امام،
به علت عاشق کردن قلب و باطن انسانها💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/94
#فیش_آخر_و_هشتم👇
💢پرورش هنرمند اسلامی، تنها راه خلق هنر اسلامی💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/95
💠 بیستم فروردین، سالروز شهادت شهید سیدمرتضی آوینی
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#سیدمرتضی_آوینی
#
💢چهار نکته درباره طرح سید شهیدان اهل قلم؛ آقا سیدمرتضی آوینی💢
🔹امروز در یکی از گروههای کلاب هاوس درباره شهید سیدمرتضی آوینی چهار نکته عرض کردم:
1️⃣ شهید آوینی، مهمترین خصوصیتش این است که دغدغه و مسئلهاش، مسئلهای در مقیاس خود انقلاب اسلامی است. لذاست ایشان به #عالم_مدرن و تقابل آن با عالَم اسلامی می اندیشید، با #جهان_تکنیک درگیر بود و معتقد بود که با اخذ تکنیک از غرب، نمی توان به جنگ جهان تکنیک برویم؛ به #ایده_ترقی حساس بود و از اینرو، فلسفه تاریخ تکامل معنوی و باطنی انسان را جستجو میکرد؛ به اهمیت #برنامههای_توسعه واقف بود و می فهمید که اگر جمهوری اسلامی برای تنظیم مناسبات و ساختارهای خود به طرح جدیدی نیاندیشد، در هاضمه تمدن مدرن مستحیل خواهد شد.
2️⃣ شهید آوینی در مقابل دو جریان ایستاده بود:
اول جریانی که غرب را عالمی دینی یا حداقل، عالمی خنثی تلقی می کرد که با جوهره انقلاب اسلامی سازگار است و از اینرو جمهوری اسلامی می تواند به سادگی و به غربالی سطحی، خوب و بد آن را تفکیک کند و طرح خود را پیش ببرد
و دوم جریانی که در صدد تغییر در عالم مدرن با صورتی صرفا تشریعی بودند و گمان می کردند تنها با باید و نبایدهای شرعی می توان، در مقابل طرح مدرنیته تاب آورد. ایشان این تلقی از دین را دین عجوزهها می نامید و تطبیق ناشیانه عناوین روایات را بر مصادیق عالم مدرن از نتایج آن می دانست.
3️⃣طرح خود شهید آوینی، تسخیر تمدن مدرن به نفع عالَم معنوی و باطنی انقلاب اسلامی بود. ایشان راه تسخیر هر پدیده ای را در گرو فهم نسبت آن با حقیقت می دانست و معتقد بود که اگر مؤمن #نسبت ابلیس و مارکس و ... را با #حقیقت فهم و کشف کند، می تواند آنها را مسخَّر خود گرداند.
ایشان لازمه این تسخیر را دو مطلب می دانست یکی کشف و فهم عمیق بنیان عالم مدرن و نحوهی انعکاس این بنیان، در وجوه متکثرِ تکنیکها و ابزارهای آن و دوم، وصول و اتصال وجودی با حقیقت و باطن عالم . از نگاه شهید آوینی، حاصل این #کشف و #وصول، برخورداری مؤمن از بصیرتی تحت عنوان #حکمت_تأویلی است که با تکیه بر آن می توان، عالم مدرن را به تسخیر انقلاب اسلامی در آورد.
4️⃣طرح تسخیر شهید آوینی، علی رغم توفیقاتی که در #ساحت_هنر_ اسلامی می تواند داشته باشد، ولی به نظر می رسد برای اداره و سازماندهی ساختارهای جمهوری اسلامی و طراحی چارچوبهای سبک زندگی اسلامی ایرانی #ناتمام است. تکیه بر دریافتهای اشراقی و اتکاء بر وحه وصولی بودن حکمت و نه حصولی بودن آن، هرچند حاوی تذکر و تنبهی جدی در پرهیز از تمثلگرایی و مفهومزدگی در مواجهه با عمق نزاع انقلاب اسلامی و تمدن غرب در لایه های باطنی و معنوی تکوین و تاریخ است، ولی اکتفاء به آن و عدم تلاش برای جریان این عمق و وصول، به #ساحت_عقلانیت_اجتماعی و غفلت از خط امتداد مفهومی حکمت اسلامی در عینیت و همچنین ارتقای فقاهت سنتی به فقه حکومتی و اجتماعی، نتیجه ای جز واسپاری عرصه تدبیر و سیاست به تفکر سکولار مدرن، در سودای تربیت نیروهای انسانی طراز انقلاب اسلامی نخواهد داشت!
💠 ان شاء الله در این شب جمعه؛ شب زیارتی اباعبدالله علیه السلام، آقا سیدمرتضی یادی کنند از ما در محضر ارباب🤲
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#سیدمرتضی_آوینی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/353
💢چرا باید از انتشار صوت مصاحبه دکتر ظریف استقبال کرد؟💢
🔹فایل صوتی ظریف، آنقدر محتوا دارد که بتوان ماهها درباره آن صحبت کرد.
🔹ما چقدر نیازمند وجود این محتواها در فضای فکری و اندیشه ای هستیم.
🔹اگر میخواهیم جامعه را از کشمکشهای سیاسی و قبیلهگرایی نجات دهید، ناگزیر از استقبال از این دست محتواهاییم.
🔹بیتردید منتشرکنندگان این فایل صوتی، به دنبال جهتدهی افکار عمومی در آستانه انتخاب و موج سواری بر سر اصطلاحات و دوگانه های مطرح در مصاحبه دکتر ظریف هستند، ولی بدترین اتفاقی که برای جریان انقلابی می تواند بیفتد این است که بخواهد در این دوگانه ها بدمد و با موضع گیری ژورنالیستی و بعضا غیراخلاقی دوگانه ظریف ـ سردار سلیمانی یا دوگانه میدان ـ دیپلماسی را به #موضوعِ_نزاعِ_احساسی و هیجانی جامعه تبدیل کند.
🔹دکتر ظریف، نماینده معقول و موجهی برای #جریان_توسعهگرا ست؛ نمایندهای که تبیین و نقادی استدلالها و ذهنیتهای آن میتواند به رشد عقلانی جامعه و عبور آگاهانه مردم از جریان توسعهگرا بینجامد.
🔹#اساس_اندیشه دکتر ظریف یک جمله بیشتر نیست. مدعای اصلی ایشان این است که علیرغم ظرفیت قانون اساسی در چند وجهی دیدن قدرت سیاسی که در ترکیب شورای عالی امنیت ملی (اصل 176) متبلور است، ولی واقعیت سیاست جمهوری اسلامی، بر اساس ذهنیتی #جنگ_سردی اداره می شود که نشانهی آن، #تقدم ِاولویتهای میدان جنگ بر اولویتهای دیپلماسی است. ایشان این دوگانگی را در #تقابلِ تصمیمات شخصیت سردار قاسم سلیمانی و خودش توضیح می دهد و حرف نهاییاش این است که آنچه امروز بر سر ما آمده، نه نتیجه برجام و نافرجامی آن که نتیجه تصمیمات یکسویه و ذهنیت جنگ سردی سردار قاسم سلیمانی به عنوان نمایندهی این یک جریان فکری و مدیریتی در کشور است.
🔰و اما چند نکته جالب این مصاحبه برای من:
1️⃣ایشان مکرر از رابطه حسنه و محبتآمیزش با مقام معظم رهبری صحبت می کند و جالب این است که هیچ ردی از اختلاف دیدگاه راهبردی مقام معظم رهبری با مشی ایشان در این مصاحبه دیده نمیشود و تنها به چند تذکر رهبری به ایشان اشاره میشود که در ادامه نیز مشخص می شود که این تذکرات هم ناشی از اطلاعات غلطی بوده که به مقام معظم رهبری رساندهاندو خود معظم له نیز با توضیحات ایشان قانع شده اند! همراهی آقای سعید لیلاز (مصاحبه کننده) نیز در درخشان نشان دادن رابطهی دکتر ظریف و رهبری شنیدنی است.
2️⃣ ایشان بیش از ده بار، تأکید میکند که ما دیپلماسی را هزینه میدان کردیم و میدان هیچ هزینه ما نکرد؛ دیپلماسی قدای میدان شد و از میدان هیچ نگرفت!
از عجایب فرمایشات دکتر ظریف نادیدن تأثیر پیروزیهای منطقهای ایران در سوریه و عراق در تغییر موازنه قدرت در مذاکرات و تعیینکنندگی توان موشکی و پهبادی ایران در منحصر کردن مواجهه غرب با ایران، در گزینه دیپلماسی و مذاکره و نرفتن ماجرا به سمت تهدیدات نظامی است. امری که به نظرم، با توجه ذکاوت و نکتهسنجی دکتر ظریف، #غیرطبیعیتر از آن است که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.
3️⃣ سومین نکته قابل توجه مصاحبه، تأکید ایشان بر افزایش محبوبیت سردار سلیمانی به بیش از 90درصد و کاهش محبوبیت ایشان به زیر 60درصد در نظرسنجیهای مردمی است.
به نظرم این بخش از مصاحبه، #سیاسیترین بخش آن است. جایی که ایشان میخواهد بگوید نه تنها نگاههای تک ساحتی و جنگ سردی سردار سلیمانی و سردار سلیمانیها، علت وضع موجود است، بلکه ریشه اصلی وضعیت نابسامان کنونی، #انتخاب_خود_مردم است! ایشان اصرار می کند که بگوید، خود مردم، #قهرمانانِ_میدان را بر #قهرمانان_دیپلماسی ترجیح میدهند و تا چنین ترجیحی وجود دارد مردم نباید کسی دیگر را بابت وضعیت بد کنونی سرزنش کنند. مدلول تلویحی این فراز از مصاحبه، #انتخاباتیترین پیام این مصاحبه است که مردم اگر میخواهند از وضعیت فاجعه بار کنونی بیرون بیایند، میبایست کسی را قهرمان خود بدانند که جنگ سردی نگاه نمیکند و قدرت سیاسی را علاوه بر قدرت میدان، برآمده از وجوه اقتصادی، همبستگی اجتماعی و دیپلماسی نیز میداند.
🔹به نظرم جریان انقلابی اگر میخواهد فرهنگ سیاسی را ارتقاء ببخشد و پیروز بلامنازعه کارزار انتخابات باشد، لازم است سخنرانی دکتر ظریف را به نحو حداکثری منتشر کند و به نقد و بررسی عالمانه و انقلابی آن بپردازد.🌺
#عقلانیت_انقلابی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#ارتقای_فرهنگ_سیاسی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/354