درسگفتار راهبردی #مسئله_یابی_قیاسی
💠 ارائه از: استاد علی فرحانی از اساتید سطوح عالی
🔰🔰🔰🔰🔰
📌این صوت یکی از صوتهای خوب از مجموعه صوتی #طلبه_موفق است که با عنوان «منطق تولید و یادگیری گزاره های متسلسل و قوانین سیر محتوایی» سابقا در کانال #فاطر منتشر کردیم و به تازگی کانال خوب راهبرد اون رو بازنشر کرده. حتما گوش کنید. 👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/040-manteghetolid-v-yadgiri-gozarehaye-elm@almorsalat.mp3
@fater290
#پیام_شما 👆👆
🌀در مورد میزان و روش و کاربردی خواندن ادبیات، توصیه اکید بنده استماع جلسات فاضل ارجمند استاد مقدسی است.
🌀این جلسات رو گوش کنید و طبقش عمل کنید. ۴جلسه هستند و معرفی جلسات رو قبلا تو کانال گذاشتیم.
⬇️لینک دانلود👇👇
http://ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/adabiate-karbordi-moghaddasi/
✅کانال معارج @maarejj هم کانال شخصی ایشونه که قراره یه دور به مسئله آسیب شناسی تدریس ادبیات در حوزه بپردازن.
@fater290
المرسلات
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)»
🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی
✅4مین جلسه از این جلسات در روز یکشنبه 99/5/5 برگزار شد. موضوع این جلسه ادامه بحث اصالت وجود و وحدت شخصیه بود که استاد مشارب مختلف فلسفی خصوصا دیدگاه آیت الله جوادی آملی و مصباح یزدی را تبیین می کردند. همچنین پس از بحث اصالت وجود وارد در بحث «وجود رابط» شدند و این بحث را از دیدگاه امام و علامه تبیین کردند.
❄️نکته قابل توجه اینکه دیدگاه حضرت امام در مورد وجود رابط را از کتاب مناهج بیان کردند. کتاب مناهج حضرت امام، علاوه بر مباحث اصولی، مشحون از دیدگاه های فلسفی ایشان است. امام به مناسبت تبیین برخی مباحث عقلی علم اصول و نقد نظرات برخی از اصولیین مثل آقاضیاء، به مباحثی همچون وجود رابط، اصالت وجود و تشکیک، قاعده الواحد و ... پرداخته اند.
⬇️صوت این جلسه را از لینک زیر دانلود کنید👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/04-hamahangi-99.5.5.mp3
#پای_درس_استاد #عرفان #فلسفه
#در_مدرسه_امام_خمینی #در_محضر_علامه
@fater290
هدایت شده از معارج
📝 #یادداشت
💠 #آسیب_شناسی_آموزش_ادبیات
🔻 #بخش_دوم
✅ برای یادگیری یک زبان، باید به دو جنبه اساسی توجه نمود:
1️⃣ قواعد #دستوری آن زبان
2️⃣ استعمال های #کاربردی آن زبان
🔆 بر اساس این دو جنبه اساسی، شیوه های آموزش زبان به دو شیوۀ #دستور_زبان_محور و #مکالمه_محور تقسیم می شود.
🔻 در شیوۀ دستور زبان محور ابتدا قواعد دستوری آن زبان آموزش داده می شود. در مرحله بعد زبان آموز با لغات آن زبان آشنا می شود و در نهایت توانایی فهم آن زبان را پیدا می کند.
🔻 در شیوۀ مکالمه محور در ابتدا قواعد دستوری به مقدار #ضروری و اولیه در حدّ آموزش الفبای آن زبان و قوانین ابتدایی به زبان آموز آموزش داده می شود و در ادامه با استفاده از صوت و تصویر و ... جملات و #عبارات پرکاربرد آموزش داده می شود. در ضمن آموزشِ مکالمه، معانی #لغات نیز بیان می گردد و دایره لغات ذهن زبان آموز توسعه می یابد. همچنین کم کم قواعد اصلی و اساسی (نه مباحث فرعی و اختلافی) تعلیم داده می شود.
🔆 در آموزش زبان بستگی به #غرضی که از این آموزش قصد می شود یکی از این دو روش انتخاب می گردد؛ ولی وجه مشترک این دو روش این است که در هر دو روش برای بالابردن کیفیت آموزش، مباحث تئوری و کاربردی به صورت #متناسب باید آموزش داده شود.
♨️ نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که با تفکیک بین جنبه تئوری و کاربردی در اولین قدم باید مشخص گردد که زبان آموزش در هر یک از این دو جنبه باید تا چه سطحی آموزش ببیند و مهارت پیدا کند.
🔆 متاسفانه در فرآیند آموزش زبان عربی در حوزه این دو جنبه برای طلاب به خوبی تبیین نمی شود و غالبا طلبه ای که در سه سال اول طلبگی زبان عربی را می آموزد نمی داند که این دو جنبه را باید از یکدیگر تفکیک کند و در هر یک از این دو جنبه، نقطه مطلوب چیست و با چه روشی باید به نقطه مطلوب دست یافت.
🔆 برای تشخیص #شیوۀ_صحیح آموزش ادبیات عرب و یافتن راه کاری جهت افزایش کیفیت و بازده آن، لازم است سؤالات ذیل به ترتیب پاسخ داده شوند:
🔺 به طور واضح و شفاف مشخص گردد که #هدف از آموزش ادبیات عرب در حوزه چیست؟
🔺 با توجه به این هدف کدام یک از شیوه های آموزش زبان باید به کار گرفته شود؟
🔺 بر اساس اهداف آموزشی، در مباحث تئوری و دستور زبان، طلبه باید به چه میزان و در چه سطحی تسلط داشته باشد؟
🔺 بنابر هدفِ تحصیلِ ادبیات در حوزه، روش صحیح کابردی سازی مباحث چیست؟
⚠️ #نکته: پاسخ سوالات فوق باید در دو مرحله بیان گردد:
1️⃣ روش صحیح در فضای آموزشی موجود و با استفاده از کتبی که در حال حاضر در حوزه تدریس می شود.
2️⃣ برنامه و روش پیشنهادی در فضای ایده آل.
📌 ان شاء الله در یادداشت های بعدی به مرور این سؤالات را بررسی خواهیم کرد.
#یادداشت
#روش_تحصیل
#ادبیات_کاربردی
@maarejj
#مقاله_صوتی
🔉🔉 مراتب عالم از نگاه عرفا
🔰استاد علی فرحانی
🔹استاد در این صوت، تصویری اجمالی و اولیه را از مراتب عالم از نگاه عرفا ترسیم می کنند. #حتما #بشنوید.
⬇️ لینک دانلود👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/falsafe-erfan/maratebe-aalam-az-negahe-aref.mp3
#پای_درس_استاد #فلسفه #عرفان
@fater290
#پیام_شما 👆👆
الحمدلله همه دوستان در این زمینه مسلط هستند و آثار استاد شهید رو تدریس کرده اند. همین چند روز پیش در یکی از موسسات قم، یه دوره برگزار شد و اساتید زیر در این دوره آثار شهیدمطهری رو تدریس کردند👇
حجت الاسلام هاشمی
@smhashemi128
حجت الاسلام جواهری
@smojtabaamin
حجت الاسلام قیلاوی زاده
@ghilavi
حجت الاسلام مقدسی
@m_mahdi1384
همچنین این دوستان از اساتید موسسه بینش مطهر قم هستند.
@fater290
#دعای_عرفه
🔹ادعیهای که از ائمه اطهار وارد شده است این هم یک سفرهای است، پهن شده است برای اینکه همه از آن استفاده کنند، هرکس به مقدار فهمش. و اکثراً چیزهایی است که عامه مردم از آن استفاده میکنند و فقراتی در ادعیه هست که فلاسفه از آن استفاده میکنند. فقراتی هست که عرفا از آن استفاده میکنند. فقراتی هست که خاصه اولیا باید از آن استفاده کنند.
🔹همین در دعای عرفهای که حضرت سید الشهدا- سلام الله علیه- در روز عید خوانده، در روز عرفه خواندهاند، این دعا اکثراً چیزهایی است که اکثر بینندگان از آن استفاده میکنند، لکن در بین آن یک چیزهای دیگری هست که استفاده از او مشکل است، حتی برای عرفای بزرگ اَ یَکُونُ لِغَیْرِکَ الظُّهُورْ حتی اینکه ما لَیسَ لَکَ این تعبیر غیر از این است که هُوَ الْمُظْهِرُ، اَ یَکُونُ لِغَیْرِکَ الظُّهور ما لَیْسَ لَکَ یعنی ظهور همه از توست، ظهور توست مَتی غِبْتَ حَتّی تَحْتاجُ الی دَلیل چه وقت غائب بودی؟ هیچ وقت غائب نبودی، از تو باید استدلال به دیگران بشود، نه از دیگران استدلال به تو، و هکذا.
🔹این از نعمتهای بزرگی است که برای بندگان خدا آمده است، و هر کس به اندازه خودش از او استفاده میکند. و بسیاری هم هستند که گمان میکنند استفاده کردند، لکن واقع مطلب بسیار مشکل است. یعنی بعضی امور است که تصدیقش آسان است لکن تصورش مشکل. بعضی از مسائل هست که تصور، انسان نمیتواند بکند، لکن تصدیقش میکند، و مسائل که مال اهل معرفت است از این جور مسائل هستند، تصدیق میشود کرد به اینکه هو الظاهر، لکن تصور هو الظاهر یک تصوری است که بسیار مشکل است، مگر برای آنهایی که خاصه اولیا هستند.
امام خمینی (ره)؛ 27 شهریور 1362
#در_مدرسه_امام_خمینی
#ادعیه #مناجات
@fater290
🔺ايکونُ لِغَيرِک مِنَ الظُّهورِ ما لَيسَ لَک؟
🔰شهید مطهری
🔸مسئله بالاتر اينکه آيا انسان کامل اسلام انسان سالک است؟ انساني است که مرحله به مرحله و قدم به قدم پيش رفته؟ انساني است که سير و سلوک کرده و منزل به منزل جلو رفته؟ بله. علي عليه السلام ميگويد: وَ تَدافَعَتْهُ الْابْوابُ الي بابِ السَّلامَةِاز اين در به آن در ميرود و در ديگري به روي او باز ميشود و منزل ديگري [را پشت سر ميگذارد] تا به دري ميرسد که به آن «باب السلامه» ميگويند. به آنجا که برسد، به نهايت راه رسيده است.
🔸آيا «قرب به حق» درست است؟ بدون شک. مسلّم است که انسان اگر به آنجا برسد، بين او و خدا حجابي نيست و خدا را با ديده دل ميبيند. او ديگر مثل ما نيست [که لازم باشد برايش اينطور استدلال کنند:] به آسمان نگاه کنيد تا خدا را کشف کنيد، به زمين نگاه کنيد تا خدا را کشف کنيد، به برگ درخت نگاه کنيد تا خدا را کشف کنيد. خدا براي او از اين برگ درخت و اين زمين و آسمان روشنتر است. مگر امام حسين عليه السلام همين مطلب را نفرموده است: ايکونُ لِغَيرِک مِنَ الظُّهورِ ما لَيسَ لَک؟ شخصي از علي عليه السلام پرسيد: آيا خدا را ديدهاي؟ فرمود: من اصلًا خدايي راکه نديده باشم عبادت نکردهام! بعد براي اينکه او خيال نکند منظور، ديدن خدا با چشم است که خدا در يک [جايي] قرار گرفته باشد، فرمود: لا تَراهُ الْعُيونُ بِمُشاهَدَةِ الْعِيانِ وَ لکنْ تُدْرِکهُ الْقُلوبُ بِحَقائِقِ الْايمانِ. با چشم سر، او را نديدهام ولي با چشم دل ديدهام، شهودش کردهام.
📚انسان کامل ص۱۵۹
#اندیشه_مطهر #معارف #لقاءالله #عرفه #دعای_عرفه
@fater290
هدایت شده از حیدریون
استفاده از ساعات عرفه..
از ظهر تا غروب...
#عرفه
🔰🔰
https://eitaa.com/Heidarieun
.
⁉️آیا به صورت جمعی دعا بخوانیم یا به تنهایی؟
🌐جواب این سوال را از متن کتاب اقبال اثر سید بن طاووس بخوانید👇👇
✅أقول: و امّا هل الاجتماع يوم عرفة أفضل أو الانفراد :فاعلم انّ الأحاديث وردت انّ اجتماع أربعين في الدّعوات و قضاء الحاجات، يقتضي تعجيل الإجابات و تفريج الكربات، و وردت أحاديث انّ الدعاء في السّر أفضل الدعاء و أبلغ في الظفر بالإجابة. و إذا كانت الاخبار على هذه السبيل فينبغي ان يكون على نفسه بصيرة في كلّ كثير و قليل، فان عرف من نفسه انّ اجتماعه بالنّاس لا يشغله عن مولاه و انّه يكون أقرب له إلى رضاه، فالاجتماع لمثل هذه القويّ من العبّاد أفضل من الانفراد، و ان كان يعلم من نفسه انّ الاجتماع بالعباد يشغله عن سلطان المعاد، فهذا ينبغي له ان يعمل على الانفراد. و جملة الأمور انّ المراد من العبد المبالغة في إخلاص الأعمال، فكيف قدر على الظفر بهذه الحال، فليبادر إليها و يعتمد عليها.
📚اقبال ج۲ ص۶۸
#اخلاق_و_عرفان #ادعیه #عرفه
@fater290