eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
543 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 تقریر بحث حقیقت شرعیه در کتاب کفایه الاصول آخوند خراسانی 🔹 قسمت اول 🔰 از دروس استاد علی فرحانی ➕(جمع بندی جلسه 43 تا 49) 🔹 بقلم سید مجتبی امین جواهری در سال 1395 🔹برای مطالعه بر لینک زیر کلیک کنید: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/06/kefaye-taghrir-haghighatsarie1/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ♦️ملاحظات و محاکمات 💠 @sm_javaheri
✅ چند نکته درباب علوم انسانی 🔹 پاسخی به پرسش رابطه ما و علوم انسانی با نگاه به نظریه از علامه طباطبایی(ره) 🔹 این نظریه را می توان شبیه ترین دیدگاه به از حضرت امام خمینی(ره) دانست. 🔹علامه طباطبایی معتقدند نیازهای متغیر انسان با تشخیص والی و حق تصرف او و جعل دستورات جزئی ذیل بایدهای ثابت شرعی تأمین می شود. اگرچه این دستورت متن شریعت الهی محسوب نمی شود ولی لازم الاتباع است. ☘️ برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/08/ekhtiyarat-e-vali/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم ▫️ حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم را محکوم کردند. 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: بسمه‌تعالی گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّه‌ی فرانسوی در اهانت به چهر‌ه‌ی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینه‌ی شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانه‌ی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوام‌فریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیست‌ها و دولتهای استکباری عامل این‌گونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز می‌یابد. این حرکت در این برهه‌ی زمانی میتواند، نیز به انگیزه‌ی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقه‌ی حسّاس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند. والله غالب علی امره سیّدعلی خامنه‌ای ۹۹/۶/۱۸
📢 فوری مرکز مدیریت حوزه های علمیه اجتماع طلاب و اساتید حوزه علمیه و مردم متدین و انقلابی قم در محکومیت اهانت وقیحانه به کلام الله مجید و ساحت قدسی پیامبر اعظم (ص) همزمان با دیگر استانها و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ساعت 10 صبح پنجشنبه 20 شهریور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار میگردد. @HawzahNews @almorsalaat
♨️ ساختار شناسی علم اصول 🔰حجت الاسلام مقدسی 🔺حجت الاسلام مقدسی در چند سال قبل در دوره های کوتاه مدت دانشگاه مجازی المصطفی یک دوره فشرده ساختار شناسی علم اصول را تدریس کرده اند. ⬇️می توانید از طریق این لینک جلسات رو مشاهده کنید: 👇👇👇👇👇 🆔 b2n.ir/sakhtare_osul @almorsalaat
و ✅همینطور که سابقا عرض کردم، چند روز پیش، برخی از خیرین کانال، مبلغی را برای اهداء متن پیاده شده یا به کسانی که توان مالی کافی ندارند، در اختیار ما قرار دادند. 📌اولا از ایشان و همچنین بزرگوارانی که روز گذشته مبلغی را واریز کردند، نهایت تشکر و قدردانی را داریم. 📌ثانیا عرض می کنم که تاکنون به تقریبا ۳۰نفر از بزرگوارانی که متقاضی دریافت این متون بودند، یکی از جزوات الموجز یا اصول فقه به انتخاب خودشان، تقدیم شده است. 📌ثالثا هنوز ظرفیت برای اهداء تعداد محدودی دیگر وجود دارد. لذا کسانی که به دلیل مشکل مالی تقاضای دریافت این جزوات را دارند، به @Admin_soda پیام دهند. (قابل توجه است که هزینه خرید هر کدام از جزوات ۱۵هزار تومان است). 📌رابعا کسانی که مایل به مشارکت مالی در زمینه و همچنین هستند به @ebrahimi845 پیام دهند. 📌همینطور که سابقا هم عرض شد، هزینه ها دریافتی صرفا جهت پیاده سازی سایر دروس خرج می شود و هیچ کس منفعت شخصی کسب نمی کند. 🌐هدف ما، خوب درس خواندن شماست. @almorsalaat
naghde-elm-naghde-aalem-nist.mp3
7.75M
🔉🔉 ❌نقد علم، نقد عالم نیست. 🔰استاد علی فرحانی 🔹استاد در این صوت که بخشی از جلسه ۹۹/۴/۲ تدریس تعادل و تراجیح حضرت امام است، بعد از نقد و بررسی دیدگاه محقق نائینی، این نکته را متذکر می شوند که در درس خواندن ها باید مراقب باشیم و بدانیم که نقد مسئله علمی، به منزله نقد عالم نیست. 🔹ایشان در این زمینه نکات بسیار مهمی را از سیره امام و سایر علما و نورانیت کتب علمی علما (هر چند نظرات آنها اشتباه باشد) بیان می کنند. 🔹به نظرم رسید که این صوت در آغازین روزهای شروع سال تحصیلی که در واقع شروع دوباره نقد و بررسی نظرات علمی علماست، بسیار لازم است. @almorsalaat
🌀در مورد یادداشت آقای افروزی، در شاگردان استاد چند مورد اظهار نظر بود که در ادامه میخوانید: 1⃣ سلام باعرض معذرت از استاد گرامی فکر میکنم ساده تر از این هم میتونستن بیان کنند. احساس میکنم نویسنده ی این متن دارن با الفاظ بازی میکنند. 2⃣ (در جواب کامنت ۱)سلام علیکم و رحمت الله. شاید سیاق نوشته و الفاظ به کار رفته خیلی روان و آسان نباشند اما مطلب به طرز زیبا و مناسبی بیان شده است. به نظر می‌رسد که ما این مساله را بارها تجربه کردیم اما شاید در قالب تقریر نویسی به آن نگاه نکرده بودیم. حتما در مباحثات رخ داده است که وقتی می‌خواهیم مطلبی را توضیح دهیم ممکن است متوجه شویم که فقط الفاظ یک مطلب را فهمیدیم و نمی‌توانیم اصل مطلب را توضیح بدهیم. این مسئله یعنی معنای واژه ها را به خوبی در نیافتیم و همچنین حد وسط‌های قیاس ها را به خوبی نفهمیده ایم. تقریر نویسی بر اساس این مطلب دو خاصیت بسیار مهم دارد: ۱- می‌فهمیم که نفهمیده‌ایم که همان جهل بسیط است. ۲- ذهنمان عادت می‌کند در هنگام استماع دروس طوری گوش بدهیم که جهل مرکب و حتی بسیط برایمان به وجود نیاید یا تعداد و مقدار آن کمتر شود. اگر این کار صورت بگیرد حتی می‌توانیم به بیان بسیاری از اساتید اشکال بگیریم و قدر اساتید خوش بیان را بهتر خواهیم دانست. از نگارنده این مطلب سپاسگزارم. 3⃣بنده هم از مقایسه ای که بین ذهن و کامپیوتر صورت گرفت و نکاتی که درباره تقریر نویسی بیان شد خیلی استفاده کردم. ممنون از حاج آقای افروزی🙏🌹 📌شما هم در عضو شوید و نظرتان را در مورد مطالب کانال به اشتراک بگذارید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @almorsalaat
🌐عظمت آخوند ملاحسینقلی همدانی 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۱/۴/۲۶ 🔅مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی از لحاظ عرفانی و معنوی و سلوکی حقیقتاً در عرش است، یعنی عظمت مقام مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی قابل توصیف نیست؛ 🔅ایشان از لحاظ ملائی و علمی، جزو شاگردان درجه‌ یک شیخ در علم فقه و اصول بودند؛ ولی معنای سلوکی و عرفانی و توحیدی بر زندگی ایشان غلبه کرد، چون در این طریق مشی میکرد. @almorsalaat
و ❄️نحوه حکایت گری مفاهیم از وجودات ربطی سوالات زیر در مطرح شد و حجت الاسلام هاشمی @smhashemi128 به آنها پاسخ دادند. ⁉️: سلام علیکم و رحمة الله. سوال داشتم خدمت استاد و عزیزان ادمین. چرا وقتی اثبات کردیم که وجود تمام معالیل در خلقت وجود ربطی است باعث می شود که مفاهیم منتزع از آنها عنوان باشند. چه خصوصیتی در عنوان بودن و چه خصویتی در ربط بودن وجود دارد؟ آیا به جهت عدم شناخت محکی و موجودات خارجی است؟ ✅ : سلام علیکم. دلیل این است که پس از اثبات رابط بودن وجودات دیگر رابطه عناوین ذهنی با خارج نمی‌تواند کلی و فرد باشد چون لازمه کلی و فرد انطباق بالذات است. حال آنکه مفهوم همواره مستقل است و در فرض ما وجود خارجی استقلال ندارد این نسبت مستقل و غیرمستقل رابطه عنوان و معنون است که همه مفاهیم فلسفی با تقریر اصالت وجودی با وجود خارجی دارند. عنوان بر خلاف کلی به دلیل خاصیت معقول ثانی فلسفی، مطابَق غیر مستقل میپذیرد و ذهن تنها با استفاده از او میتواند از دنیای وجودی خبر دهد. ⁉️ : لکن حینئذ آیا ضرری به مطابقت وارد نمی شود. با توجه به آنچه فرمودید که انطباق بالذات وجود ندارد ؟ ✅ : نه در دو رتبه انطباق درست است. اولا مفاهیم ماهوی حتی بعد از اصالت وجود در فلسفه علامه بر اساس معنایی که ایشان در مساله تخصص نوع ثالث و وجود ذهنی توضیح میدهد منطبق بر واقعند. ثانیا مفاهیم فلسفی نیز بر همین اساس عنوان و معنونی منطبق بر واقعند و حقیقتا حکایت هر مفهومی با دیگری متفاوت است. @almorsalaat
و یکی از اعضای محترم کانال، در مورد فوق👆 از حجت الاسلام قیلاوی زاده @ghilavi، سوالی را مطرح کرده اند، که سوال و جواب آن را در ادامه می خوانید. ⁉️: در مورد متن منتشر شده حضرتعالی سوالی دارم، بفرمایید نسبت مطلق شخص مسلمان با ملکه اجتهاد چیست؟ هر فرد مسلمان چه وظیفه ای نسبت به ملکه اجتهاد دارد؟ اساسا آیا کسب ملکه اجتهاد شرط در تکامل مطلق انسان است یا یک تکلیف کفایی اجتماعی است؟ ✅ : در مورد ارتباط افراد مسلمان با مسئله ملکه اجتهاد و جهتی که فرمودید، دو بحث وجود دارد: 1️⃣ بحث اول در مورد اجتهاد و حیثیت تکالیف اجتماعی متفرع بر آن است. اجتهاد ابزار اسلامی شناسی و کشف مسائل جدید از دل منابع اسلامی است. در این مورد خود استاد شهید مطالب بسیاری دارند که نمونه بارز آن در مقاله «اصل اجتهاد در اسلام» و «الهامی از شیخ الطائفه»، مباحث اسلام و مقتضیات زمان موجود است. 🔷 البته خود استاد شهید در تبیین و تشریح نقش اجتهاد در اسلام و جایگاه آن در ایدئولوژی اسلامی به مقاله ارجاع می دهند. شهید مطهری در این مقاله در مورد اجتهاد چنین می نویسند: ➖ اهمّ وظايف و ، «اجتهاد» است. اجتهاد يعنى كوشش عالمانه با متد صحيح براى درك مقرّرات اسلام با استفاده از منابع: كتاب، سنّت، اجماع، عقل. ➖كلمه «اجتهاد» اوّلين بار در احاديث نبوى به كار رفته و سپس در ميان مسلمين رايج گرديده است. اين كلمه در قرآن نيامده است. كلمه‏اى كه از لحاظ روح معنى مرادف اين كلمه است و در قرآن آمده است «تفقّه» است. قرآن صريحاً به تفقّه و فهم عميق دين دعوت كرده‏است. ➖ اجتهاد يا تفقّه، در دوره خاتميّت وظيفه بسيار حسّاس و اساسى بر عهده دارد و از شرايط امكان جاويد ماندن اسلام است. اجتهاد را به حق نيروى محرّكه اسلام خوانده‏اند. فيلسوف بزرگ اسلامى با روشن بينى خاصّى اين مسأله را طرح مى‏ كند، مى ‏گويد: ➖ «كلّيّات اسلامى، ثابت و لا يتغيّر و محدود است و امّا حوادث و مسائل، نامحدود و متغيّر است و هر زمانى مقتضيات مخصوص خود و مسائل مخصوص خود دارد. به همين جهت ضرورت دارد كه در هر عصر و زمانى گروهى متخصّص و عالم به كلّيّات‏ اسلامى و عارف به مسائل و پيشامدهاى زمان، عهده‏دار اجتهاد و استنباط حكم مسائل جديد از كلّيّات اسلامى بوده باشند.» ** 🔶 بنابرمطلبی که استاد شهید فرموده اند و تقریبا تمام علمای اعلام بر آن تصریح دارند، اجتهاد وظیفه ای اجتماعی و یک واجب کفایی است که باید علمای امت عهده دار آن باشند تا بتوانند مسائل و نیازهای هر عصر و مصر را بر اساس این شاخصِ اسلامی بسنجند و احکام اسلامی را از دل منابع اسلام، استخراج کنند. طبیعتا با حصول نتیجه این تکلیف از دوش بقیه ساقط است. نکته جالب توجه این است که در شرایط فعلی فقدان مجتهدین به شدت حس می شود و این مهمترین تکلیف بر زمین ماندۀ حوزه علمیه است، که متوجه تمامی طلاب است. 2️⃣ جهت دوم ، اجتهاد و کمال فردی انسان ها: بیان حق مسئله در مورد این بخش کار دشواری است که باید اهل آن در موردش نظر بدهند. اما از باب تجمیع و اشاره به مسئله به چند نکته اشاره می کنیم. 🔹 نکته اول: راه رسیدن به کمال نهایی انسان ها انجام تکالیف شرعیه است. در این مسیر هرکس بهتر به تکالیف خود عمل کند، به مقام قرب نزدیک تر شده است. 🔹 نکته دوم: اگر کلمات امامین انقلاب را محور و مبنا بدانیم و تشخیص آنها را در سیر و سلوک صائب بدانیم، می بینیم که در کلماتشان در مورد شهدای جنگ تحمیلی تعابیر دارند که نشان می دهد حداقل، برخی از شهدای جنگ تحمیلی به کمال نهایی خویش رسیده اند. 🔹نکته سوم: تعابیری است که از حضرت امام در مورد کیفیت سلوک (خصوصا برای اهل علم) بیان شده است که ایشان ابتدا دستور به کسب مقدمات علمی دارند. ✅ جمع بندی :با توجه به اینکه انسان های مختلف در شرایط مختلف تکالیف مختلفی دارند، و با توجه به اینکه ملاک اسلامی در رشد و کمال انسان ها، عمل به تکالیف شرعیه است، باید گفت که مسیر عادی و عمومی که وجود دارد این است که از طریق کسب علم (که در برخی جاها نیازمند اجتهاد هم می شود) باید به کمال رسید البته این طریق منحصر نیست همانطور که مسئله شهدا این مسئله مصداق پیدا کرده است. 🎁 تمام مطالبی که در قسمت دوم بیان شد، در کلمات استاد فرحانی با تبعیت از اندیشۀ موجود است. لینک برخی از ارجاعات مطلب را اضافه می کنم تا به اصل مطلب هم مراجعه بفرمایید. eitaa.com/almorsalaat/1300 eitaa.com/almorsalaat/811 eitaa.com/almorsalaat/544 eitaa.com/almorsalaat/1128 eitaa.com/almorsalaat/813 eitaa.com/almorsalaat/862 *انسان و ایمان ص 62 **مجموعه ‏آثار شهيد مطهرى ج‏3ص198 @almorsalaat
💢تو خود حجاب خودی 🔰گفتاری از استاد علی فرحانی درباره رسیدن به کمال انسانی از طریق معرفت نفس @almorsalaat 👇👇👇👇
💢تو خود حجاب خودی 🔰گفتاری از استاد علی فرحانی درباره رسیدن به کمال انسانی از طریق معرفت نفس ✨✨✨✨✨✨✨✨ 🔹از دیدگاه علامه طباطبایی، نزدیکترین راه رسیدن انسان به کمال، طریق معرفت نفس است. شاید به جرات بتوان گفت که ایشان در تمام آثار خود، تنها به دنبال تبیین همین مطلب و آثار و لوازم آن بوده اند. 🔹استاد علی فرحانی در تدریس کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه، به مناسبت های مختلفی به این دیدگاه علامه اشاره کرده اند و تا حدودی آن را تبیین کرده اند. 🔹ایشان در بحث انواع فاعل به مناسبت عبارت علامه در فاعل بالتجلی، توضیحاتی را در مورد طریق معرفت نفس با استفاده از برخی عبارات علامه بیان میکنند. 🔹در پست بعد صوت استاد را قرار داده ایم و در ادامه این پست، عباراتی از علامه که استاد آنها را توضیح میدهند، ذکر کرده ایم. برای استفاده بیشتر از این صوت، حتما در هنگام استماع صوت، عبارات زیر را نیز ملاحظه کنید. ✅عبارتی از کتاب بدایه الحکمه 🔺السابع الفاعل بالتجلي و هو الذي يفعل الفعل- و له علم سابق‏ تفصيلي به هو عين علمه الإجمالي بذاته- كالنفس الإنسانية المجردة- فإنها لما كانت الصورة الأخيرة لنوعها- كانت على بساطتها هي المبدأ- لجميع كمالاتها و آثارها الواجدة لها في ذاتها- و علمها الحضوري بذاتها علم بتفاصيل كمالاتها- و إن لم يتميز بعضها من بعض- و كالواجب تعالى بناء على ما سيجي‏ء- من أن له تعالى علما إجماليا- في عين الكشف التفصيلي-. بدایه الحکمه ✅عباراتی از رساله الولایه 🔺فقد تحصّل أنّ شيئا من هذه الطرق، غير طريق معرفة النفس، لا يوجب معرفة بالحقيقة. و أمّا طريق معرفة النفس فهو المنتج لذلك، و هو أن يوجّه الإنسان وجهه للحقّ سبحانه، و ينقطع عن كلّ صارف شاغل عن نفسه إلى نفسه، حتّى يشاهد نفسه كما هي، و هي محتاجة بذاتها إلى الحقّ سبحانه. و ما هذا شأنه لا ينفكّ مشاهدته عن مشاهدة مقوّمه، كما عرفت. فإذا شاهد الحقّ سبحانه عرفه معرفة ضروريّة، ثمّ عرف نفسه به حقيقة؛ لكونها قائمة الذات به سبحانه، ثمّ يعرف كلّ شي‏ء به تعالى. 🔺و المحصّل أنّ طريق معرفة النفس هي الموصلة إلى هذه الغاية، و هي أقرب الطرق فحسب؛ و ذلك بالانقطاع عن غير اللّه، و التوجّه إلى اللّه سبحانه بالاشتغال بمعرفة النفس كما يحصل من خبر موسى عليه السّلام المتقدّم: «ليس بينه و بين خلقه حجاب إلّا خلقه، احتجب بغير حجاب محجوب، و استتر بغير ستر مستور» الحديث. 🔺و هذا الحديث الشريف أجمل بيان لأحسن طريق، فيبتدى بالأسباب الواردة شرعا للانقطاع من التوبة و الإنابة و المحاسبة و المراقبة و الصمت و الجوع و الخلوة و السهر و يجاهد بالأعمال و العبادات، و يؤيّد ذلك بالفكر و الاعتبار، حتّى يورث ذلك انقطاعا منها إلى النفس، و توجّها إلى الحقّ سبحانه، و يطلع من الغيب طالع، و يتعقّبه شي‏ء من النفحات الإلهيّة و الجذبات الربّانيّة، و يوجب حبّا و إشرافا، و ذلك هو الذّكر. ثمّ لا يزال بارق يلمع، و جذبة تطلع، و شوق يدفع، حتّى يتمكّن سلطان الحبّ في القلب، و يستولي الذّكر على النفس، فيجمع اللّه الشمل، و يختم الأمر و إنّ إلى ربّك المنتهى. 🔺و اعلم أنّ مثل هذا السائر الظاعن مثل من يسلك طريقا قاصدا إلى غاية، فإنّما الواجب عليه أن لا ينسى المقصد، و أن يعرف من الطريق مقدار ما يعبر منه، و أن يحمل من الزاد قدر ما يحتاج إليه. فلو نسي مقصده آنا ما هام على وجهه حيران، و ضلّ ضلالا بعيدا. و لو ألهاه الطريق و مشاهدته و ما فيه بطل السير، و حصل الوقوف. و لو زاد حمل الزاد تعوّق السعي وفات المقصد، و اللّه المستعان سبحانه. ✅عبارتی از رساله الانسان بعد از دنیا 🔺الفصل الخامس عشر في النار أعاذنا اللّه سبحانه منها، و الآيات الواردة في تفاصيل العذاب و الأخبار بها أكثر عددا من آيات الجنّة، فهي تقرب من أربعمائة آية، و ما خلت عن ذكرها تصريحا أو تلويحا إلّا اثنتا عشرة سورة من السور القصار، و كيف كان فجملة حالهم أنّهم محرومون من الحياة الحقيقيّة الأخرويّة، قال سبحانه: قَدْ يَئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ كَما يَئِسَ الْكُفَّارُ مِنْ أَصْحابِ الْقُبُورِ. و قال: إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكافِرُونَ. و قال: وَ مَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ. و قد قال سبحانه في وصف الآخرة: وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ، و هي الرحمة الإلهيّة التي هي منبع كلّ كمال و جمال، كما قال: وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ. 🔺و هي تفيد أنّهم في عين حرمانهم منها مشمولون لها، و قد قال: وَ بَيْنَهُما حِجابٌ. و قال: فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ. و يتحصّل منه أنّهم في عين مشموليّتهم للرحمة محرومون عنها لكونها في باطن حجاب هم لا يجاوزون ظاهره، و قد مرّ بيانه في فصل الأعراف، فالحجاب هو الذي يمنع هم من النعيم، و ظاهره هو الذي يعذّبون به، و قد بيّن سبحانه أنّهم إنّما يعذّبون بأعمالهم السيّئة بأقسامها، فأعمالهم هي أنواع عذابهم، و الأصل الذي تنشعب منه هذه الأنواع هو أصل الحجاب لهم، و هو الغفلة، قال تعالى: وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ. و قال سبحانه: كَلَّا بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ* كَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ، فهم متوقّفون في حجاب أعمالهم، و قد قال سبحانه: وَ قَدِمْنا إِلى‏ ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً. @almorsalaat 🔉🔉صوت استاد را در توضیح عبارات فوق 👇👇👇
037-marefatenafs-ghaflat-v-moraghebeh.mp3
3.2M
🔉🔉 💢تو خود حجاب خودی 🔰گفتاری از استاد علی فرحانی درباره رسیدن به کمال انسانی از طریق معرفت نفس ‼️در هنگام استماع صوت، حتما عباراتی را که در پست قبل👆 ذکر شده است، ملاحظه فرمایید. @almorsalaat
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی ⏰جلسه : فردا یکشنبه ۲۳شهریور، ساعت ۱۰صبح 🏠بلوار مصلی، کوچه۱۰، پلاک۲۳ ، طبقه دوم ✅برگزارکننده: پژوهشکده شهید صدر، اندیشکده تعلیم و تربیت 📌حضور برای همه طلاب و دانشجویان با رعایت موارد بلامانع است. ⬇️لینک دانلود جلسات گذشته 👇👇👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr @almorsalat
🔺ششمین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی و علامه طباطبایی 🔊صوت جلسه به زودی در همین کانال @almorsalaat
♨️ 👈مکاسب بخش۳/ پایه۸ 🔰حجت الاسلام محمدمهدی ستوده 🌀مکان: مصلی، طبقه اول، حجره۱۶ 📌جهت هماهنگی شروع کلاس و حضوری یا مجازی بودن آن به گروه زیر بپیوندید. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2071396416C4fcca873e2 ⚡️کانال شخصی حجت الاسلام ستوده 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/356646948Cd100975274 @almorsalaat
🅾مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی کسی بوده است که جریان سلوکىِ عرفان متشرعىِ خالصِ ناب از آن بزرگوار جوشیده. 🔰 رهبر معظم انقلاب ۸۳/۴/۱۵ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🔅مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی کسی بوده است که جریان سلوکىِ عرفان متشرعىِ خالصِ ناب از آن بزرگوار جوشیده. 🔅مرحوم آقا سیدعلی شوشترىِ معروف که استادِ میرزا و استاد خیلی از بزرگان بود و خودش فقیه بزرگواری بود، توانست یک نفر را تربیت کند و او آخوند ملاحسینقلی همدانی است که این را به راه انداخته است. 🔅مرحوم آقاشیخ محمد بهاری، مرحوم آقا سیداحمد کربلایی، مرحوم آقا میرزا جواد آقای تبریزی، پدر مرحوم آقا میرزا علی آقای قاضی و بزرگان دیگر، هر کدام در این عرصه، تلاش فراوانی کردند. 🔅مرحوم آخوند ملاحسینقلی که علاوه‌ی بر مقام عرفانی و سلوکی و معنوی، فقیه بزرگواری هم بوده است؛ شاگرد شیخ و شاگرد میرزای شیرازی بوده است. @almorsalaat
♨️اصول لفظیه تعبدی نیستند/ اصالت الظهور مادر اصول لفظیه است ✅یکی از مسائلی که در مقدمه علم اصول بیان می شود، «اصول لفظیه» است. یکی از نکات مهم، فهم صحیح معنای بازگشت این اصول به اصالت الظهور است. مرحوم مظفر در تبیین نسبت اصول لفظیه با اصالت الظهور چنین می فرماید: 🔸و في الحقيقة أنّ جميع الأصول المتقدّمة راجعة إلى هذا الأصل؛ لأنّ اللفظ مع احتمال المجاز- مثلا- ظاهر في الحقيقة، و مع احتمال التخصيص ظاهر في العموم، و مع احتمال التقييد ظاهر في الإطلاق، و مع احتمال التقدير ظاهر في عدمه. فمؤدّى أصالة الحقيقة نفس مؤدّى أصالة الظهور في مورد احتمال المجاز، و مؤدّى أصالة العموم هو نفس مؤدّى أصالة الظهور في مورد احتمال التخصيص ... و هكذا في باقي الأصول المذكورة. 🔸فلو عبّرنا بدلا عن كلّ من هذه الأصول بأصالة الظهور كان التعبير صحيحا مؤدّيا للغرض، بل كلّها يرجع اعتبارها إلى اعتبار أصالة الظهور، فليس عندنا في الحقيقة إلّا أصل واحد هو «أصالة الظهور»، و لذا لو كان الكلام ظاهرا في المجاز و احتمل إرادة الحقيقة انعكس الأمر، و كان الأصل من اللفظ المجاز، بمعنى أنّ الأصل الظهور، و مقتضاه الحمل على المعنى المجازيّ، و لا تجري أصالة الحقيقة حينئذ. و هكذا لو كان الكلام ظاهرا في التخصيص أو التقييد. 🔉🔉 استاد در صوتی که در پست بعد👇 خواهد آمد، این مطلب را تبیین می کنند و می فرمایند که اصول لفظیه تعبدی نیستند، بلکه باید موافق با استظهار از کلام باشند. همچنین ایشان معتقدند که بر اساس عبارات شیخ در کتاب رسائل، شیخ انصاری هم همین مطلب را قبول دارد. @almorsalaat👇👇
osule-lafziye-taabodi-nistand.mp3
1.22M
🔉🔉 ♨️اصول لفظیه تعبدی نیستند/ اصالت الظهور مادر اصول لفظیه است/ شیخ معتقد به اصالت ظهور است. 🔰استاد علی فرحانی 📌گزیده ای از تدریس کتاب رسائل ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/533657 @almorsalaat
✅ چرا و چگونه بنویسیم؟ 🔰حجت الاسلام هاشمی @smhashemi128 🔅یکی از ارکان تحصیلی برای یک طلبه از نگاه استاد فرحانی، التزام به تقریر نویسی از دروس است. تقریر نویسی شیوه ای رائج است که از دیرباز در حوزه های علمیه مورد توجه اساتید و طلاب بوده است. اما تقریرنویسی چیست؟ در این نوشته به اختصار به فلسفه تقریر نویسی می پردازیم. 🔅هر طلبه یا دانش پژوه در جلسه درس یا به هنگام استماع صوت استاد، به واسطه ی الفاظِ استاد، به ذهن او که مخزن اصلی علم مورد نظر است دست می یابد. استاد به واسطه ی الفاظ، بنا دارد آنچه به عنوان دارایی علمی دارد به متعلم منتقل کند. مسئله ی نوشتن تقریر پس از فرآیند انتقال معارف در کلاس آغاز می شود. یک طلبه به دو شیوه می تواند مطالبی که از استاد به دست آورده است را ثبت و ضبط کند: 1️⃣شیوه اول: حفظ الفاظ و ثبت عین مطالب استاد یا خلاصه آن: در این شیوه - که در مواردی ضروری نیز هست - دانش پژوه عین لفظ استاد را می نویسد و مطالب را ثبت می کند. این مرحله از ثبت مطالب، بدون نیاز به تجزیه و تحلیل عمیق مباحث و با استفاده از حافظه ی کوتاه مدت یا به صورت ثبت در کلاس قابل انجام است. 🔅طبیعتا آنچه از این شیوه به دست می آید ماندگاری چندانی در ذهن ندارد و نمی تواند در بلند مدت به عنوان «دارایی علمی» این دانش پژوه به حساب آید. و تقریبا همه ما به این آفت آگاهیم. و چه بسیار مطالب ارزشمندی که روزی بر آن تسلط داشتیم و امروز خاکستری هم از آن برای ما باقی نمانده است. 2️⃣شیوه دوم: تقریر نویسی: اما در روش تقریر نویسی، متعلم در حقیقت دارایی علمی خود را منعکس می کند. 🔅در این روش پس از این سه مرحله نوبت به نگارش تقریر می رسد: الف) القای مطالب توسط استاد ب) بررسی ارجاعات استاد و مطالب مرتبط ج) مباحثه کامل مطالب کلاس در این شیوه به جای مکتوب کردنِ بدونِ تاملِ الفاظ استاد، طلبه با انتقال وجود لفظی مطالب استاد به ذهن و تبدیل آن به دارایی علمی، تقریر را که نماینده دارایی علمی خود اوست مکتوب می کند. 🔅این نوشته بدون رجوع دوباره به کتاب و تنها با اعتماد به آن چه که این فرد از آن مطلب علمی دریافته است نگارش می شود. دقیقا مانند اینکه بخواهید مقاله ای در موضوعی خاص بنویسید. در این صورت، این تقریر حاوی الفاظ اختصاصیِ متعلم و دقیقا دارایی علمی اوست و از این پس می توان او را حائز و حامل این میزان از علم دانست. 🔅برای مثال تصور کنید که از شما سوالی پیرامون تفاوت بدیهی و نظری در منطق بپرسند، یا به عنوان یک طلبه از شما بخواهند نبوت را اثبات کنید یا از شما بخواهند شهر خود را توصیف کنید، و در همه ی این حالات بنا باشد بدون مراجعه به منابع و تنها با استفاده از آنچه در ذهن دارید مطالبی بیان کنید، در این موقعیت آنچه بیان می کنید یا آنچه می نویسید دقیقا میزان دارایی علمی شما در آن زمینه ی خاص است. 💢چرا تقریر چنین اثری دارد؟ تقریر نویسی با شیوه ای که بیان شد آینه ی تفصیلی ذهن متعلم است. آینه است؛ چون آنچه در ذهن متعلم است در تقریر می آید. تفصیلی است؛ چون علم را از حالت اجمال بیرون آورده و تفصیلی می کند چون در مقام نگارش مجبوریم تمام ذهنیت خود را بیان کنیم. در اینجاست که تمام حدوسط ها برای رسیدن به نتیجه باید منقح و به هم پیوسته باشد. کم کم در حین نگارش، فرد در می یابد که علیرغم آنچه تصور می کرده حدوسط ها و استدلال های برخی مطالب چندان برایش روشن نیست و با نگاه به این آینه ی تفصیلی به فکر چاره می افتد. پیمودن این مسیر در ابتدا قدری دشوار است اما ممارست بر آن نتایج بسیار شیرین علمی به بار می آورد. 💢تجربه شخصی: آنچه بنده در مدت تحصیل، در نگارش تقریر تجربه کرده ام تماما موید مطالب بالاست. برای مثال در ایام اشتغال به تحصیل و مباحثه ی درس بدایه الحکمه استاد فرحانی، که از دقیق ترین و سنگین ترین و در عین حال نافع ترین و ضروری ترین جلسات تدریسی است، استفاده از تقریر نویسی به شدت به فهم کمک می کرد و مطالبِ بسیار غامض را تعدیل می نمود. برای مثال در بحث تخصص نوع ثالث، نفس الامر، معنای معقول ثانی فلسفی در مواد ثلاث، برهان صدرا بر حرکت جوهری، قاعده امکان اشرف و ... تقریر نویسی و تلاش برای تبدیل الفاظ استاد به دارایی علمی، بسیار به اینجانب کمک کرد. 💠پیشنهاد: پیشنهاد می کنم همه ی شما بزرگواران علاوه بر تقریر دروس و مطالب اصلی در دوره ی تحصیلی خود، به هر مطلب مهمی که بر می خورید، پس از فهم کامل آن، شروع به تقریر کنید. این کار از سخت ترین مطالب اصولی و فلسفی مانندِ مراتب حکم و حرکت جوهری و وجود ذهنی گرفته تا مسائل ساده تر مانند شبهات روز (مسائل پیرامون حجاب، یا برخی شبهات اعتقادی ساده و ...) قابل اجراست. با این کار کم کم مطالبی که در طول سالها با آن مواجه می شوید و پاسخ آن را می یابید به دارایی علمی شما بدل می شود. @almorsalaat
💢درجات مراقبه 🔰علامه طباطبایی 💠 روش آخوند ملاحسینقلی همدانی (ره) عبارت بوده است از التزام در امر مراقبه؛ يعنى اهتمام‏ ورزيدن در مراتب آن. 1⃣اوّل درجه مراقبه اينست كه سالك از محرّمات اجتناب كرده و تمامى واجبات را اتيان كند، و در اين دو امر به هيچ وجه من الوجوه مسامحه نورزد. 2⃣دوّم درجه، آنست كه مراقبه را شديد نموده و سعى كند هر چه مى ‏كند براى رضاى خدا باشد و از امورى كه لهو و لعب ناميده مى ‏شود اجتناب نمايد. و چون در اين مرتبه اهتمام نمود براى او تمكّن پيدا مى ‏شود كه ديگر خود را نباخته و اين خوددارى در او به سر حدّ ملكه برسد. 3⃣سوّم درجه، آنست كه پروردگار جهان را پيوسته ناظر خود ببيند، و كم‏ كم اذعان و اعتراف مى ‏نمايد كه خداى متعال در همه جا حاضر و ناظر و نگران همه مخلوقات است. و اين مراقبه در تمام حالات و در همه اوقات بايد رعايت شود. 4⃣چهارم درجه، مرتبه‏ اى است از اين عالى ‏تر و كامل‏تر و آن اينست كه خودش خداى را حاضر و ناظر ببيند و به طور اجمال مشاهده جمال الهى نمايد. 🔹و اشاره به اين دو مرتبه اخير از مراقبه است‏ وصيّت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله به ابى ذرّ غفارى رضوان الله عليه: "اعبد الله كأنّك تراه، فان لم تكن تراه فانّه يراك" «خداى را چنان عبادت كن مثل آنكه گوئى تو او را مى ‏بينى و اگر نمى ‏توانى او را ببينى او را طورى عبادت كن كه بدانى او ترا مى‏ بيند». بنابراين عبادت در مرحله‏ اى كه خدا او را مى ‏بيند پائين‏تر است از مرتبه ‏اى كه او خدا را مى ‏بيند. 📚 رساله لب اللباب ص: ۱۱۶ @almorsalaat
🔶 در آغاز مباحث منطق مرحوم مظفر در ابتدای سال تحصیلی تلاش کردیم در پنج جلسه به صورت فرامتنی پیرامون چیستی، ضرورت و تقسیم مباحث علم منطق و دلیل احتیاج به آن توضیحاتی ارایه کنیم که در لینک زیر قابل دسترسی است: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/462 @ofoqemobin