eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
529 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📝| لزوم تغییر حوزه و دانشگاه در راستای تحقق وحدت 📌یکی از مطالبی که روز جمعه در گروه توسط بزرگوار (amirhosein shabani) بیان شد را در ادامه میخوانید👇 🌀سلام علیکم. بنده خیلی اتفاقی وارد گروه هم اندیشی شدم و واقعیتش حتی شما بزرگواران رو هم نمیشناسم اما موضوعی که الان در حال بحث است در گروه برای بنده جالب بنظر رسید. 🌀اساسا وحدت بین حوزه و دانشگاه یک امر بسیار گسترده و پیچیده است که اولا دانشگاه و حوزه باید به تنهایی مورد بحث قرار بگیرند بعد به وحدتشان پرداخته بشه. 🌀این تعریفی هم که یکی از عزیزان در گروه فرمودند که چون حوزوی ها دانشگاه میروند و دانشگاهی ها حوزه میروند پس وحدت حاصل شده؛ این خیلی نگاه سطحی و اساسا نادرستی به وحدت هست. 🌀وحدت معنایش این است که حوزه و دانشگاه با هم و در واقع از نظر روحی با یکی شدن به سمت یک هدف مشخص حرکت کنند و جامعه رو پیش ببرند. 🌀اینکه بعضا مصداق های موفق یا حتی ناموفق حوزوی و دانشگاهی تغییر میدان دادند و به حوزه یا دانشگاه رفتند که اصلا معیار وحدت نیست. 🌀اجمالا بنده عرض میکنم این حوزه کنونی و دانشگاهی اساسا قابلیت وحدت پذیری ندارند. به دلایل مختلف که توضیح دادنش طولانی خواهد بود اما اجمالا میتوان گفت مبنای علمی دانشگاه ماتریالیستی و پوزیتویستی است و در قرن۲۱ هم که تبدیل شده به آلت دست لیبرالیسم. مبنای هستی شناسی و انسان شناسی دانشگاه یک مبنای کاملا خیلی خدا و آخرت گرایانه نیست. لذا تا این مبنا تغییر نکند عملا وحدت صورت نمیگیرد. 🌀مساله بعدی که به حوزه بر میگردد، مساله سکولار بودن و ضعف نگاه حوزه بر تمدنی سازی است. حوزه های ما برای آیت الله سازی و علامه سازی عالی است ولی برای تمدن سازی خیر. 🌀لذا اگر هدف از وحدت حوزه و دانشگاه، ساخت تمدن نوین اسلامی است، هر دوی این فضاها باید تغییر مبنایی کنند. دانشگاه باید هستی شناسی و انسان شناسی خود را تغییر دهد و حوزه باید فرد گرایی سکولار بودن خود را اصلاح کند. ⭕️لینک عضویت در گروه 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @almorsalaat
🌀الحمدلله به لطف دعای دوستان و شاگردان، خدای متعال عنایت کردند و حال استاد مساعدتر شده و از هفته گذشته برخی دروس ایشان برقرار شده است. امیدواریم که به لطف خدا حالشان بهتر شود و انشالله دروس و هم دوباره تشکیل شود. این دو درس، در واقع تنها دروس حوزه است که متن کتاب‌های حضرت امام (ره) در آن تدریس می شود و متاسفانه به دلیل کسالت استاد مدتی است که تعطیل شده. @almorsalaat
📌| فانوس (رهیافتی در زیست معلمانه) 💡 کانالی متفاوت در زمینه تعلیم و تربیت 💎 شناخت بهتر جامعه معلمی و بایدها و نبایدهای آموزش و پرورش 🔺به کانال فانوس بپیوندید👇👇 eitaa.com/fanoosemellatha eitaa.com/fanoosemellatha
📚| ده گفتار (شامل مقاله اصل اجتهاد در اسلام) ✍️شهید مطهری ⬇️لینک دانلود کتاب👇 eitaa.com/palmorsalaat/53 🔉@almorsalaat👇👇
aslae-ejtehad-dar-hame-aasar-boode-v-talashe-ahlebeit-dar-hefazat-az-manabee-din.mp3
876.1K
🔉| اصل اجتهاد در همه دوران اسلام حتی زمان معصومین وجود داشته و اهل بیت برای محافظت از جریان فقاهت و حفظ منابع دین بسیار تلاش کرده اند. 🎙استاد علی فرحانی 📌پیشنهاد میکنم حتما مقاله اصل اجتهاد در اسلام، اثر شهید مطهری را بخوانید. @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🔉| کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی (از ابتدای کتاب العقود ج۲) 🔰استاد حجت الاسلام ستوده 🔊تدریس این کتاب به صورت در مدرسه امام جواد (علیه السلام) برگزار می شود و صوت جلسات در کانال زیر با هشتگ بارگذاری می شود. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| سخنان شهید فخری‌زاده پس از شهادت حاج قاسم 🔹بیایید تا خون حاج قاسم گرم است میثاق ببندیم که این راه را ادامه بدهیم؛ همین جا باید مدافع حریم ولایت و مدافع حرم باشیم... @almorsalaat
📖| انسان نباید از نافرمانی و غفلت و خلاف مراقبه عمل کردن، نومید از سير الى الله گردد؛ 🔰 آیت الله شیخ علی پهلوانی 🔅تصدقت شوم! برادر جان! انسان نباید از نافرمانی و غفلت و خلاف مراقبه عمل کردن، نومید از سير الى الله گردد؛ زیرا اگر روی از آن سو برگیریم، به کجا می توان روی کرد؟! 🔅علاوه بر این که خودش می داند که ما ضعیفیم و سراپا جهل، به طبق ضعف و جهل مان با ما معامله می کند. این همه که در قرآن شریفش، داد از غفاریت خود می زند، برای چیست؟ مگر جز برای آن است که آگاه به حال ما بوده که از روی نادانی، مخالفت او خواهیم کرد. 🔅همین بس که خودش نام ما را به انسان تسمیه فرموده. در مواقعی که نافرمانی و جهل ما را متذکر می شود، اگر خیال ناامیدی برای انسان دست دهد، باید بداند که از شیطان است والّا با کریمان، کارها دشوار نیست؛ 📚 رسائل عرفانی، نامه۱۱، ص۲۲۶ @almorsalaat
💠عرفان نظری از نگاه محیی الدین و امام خمینی و تفاوت آن با سایرین 🔉@almorsalaat👇👇
هدایت شده از المرسلات
erfane-nazari-az-negahe-mohyeddin-v-emam.mp3
15.85M
🔉| عرفان نظری از نگاه محیی الدین و امام خمینی و تفاوت آن با سایرین 🔰استاد علی فرحانی 🔺استاد بیان می کنند که دو نگاه کلی به عرفان نظری وجود دارد. 1⃣یک نگاه که نگاه مشهور است این است که عرفان یک جهان بینی و یک منظومه هستی شناسی از نگاه یک عارف است. 2⃣نگاه دوم، این است که عرفان نظری، فقط انسان شناسی است و همه مطالب را از حیث انسان شناسی تفسیر می کند. 🔺از نگاه محیی الدین و بر اساس آثار ایشان، عرفان نظری، انسان شناسی است و بزرگانی همچون آیت الله جوادیقائل به نگاه اول هستند و لذا معتقدند که پایان فلسفه، اثبات موضوع عرفان است. 🔺حضرت امام (ره) همان نگاه انسان شناسی محیی الدین را قائل هستند. استاد در این صوت، عباراتی از کتاب مصباح الهدایه را توضیح می دهند. @almorsalaat
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
نحوه آشنایی شهید مطهری با نهج البلاغه.mp3
10.38M
🔈 🔶 خاطره ورود شهید مطهری به قم و تحصیل در شهر قم و کفایه خوانی 🔷 صوت شهید مطهری درباره نحوه آشنایی اش با نهج البلاغه و مرحوم حاج میرزا علی شیرازی... 👌 بسیار شنیدنی است... @mahdavi_arfae @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
👆این کلیپ بینظیره. حتما بشنوید. واقعا یک کامله. شهید، آشنایی خودش رو با میرزا علی آقای شیرازی و حالات معنوی او رو توضیح میدن. خدا بر درجاتشان بیفزاید.
باسلام ▫️همینطور که میدانید، یکی از بخش‌های مهم اندیشه امام خمینی (ره) که ایشان را از خیلی از اسلام‌شناسان متمایز می کند، مسئله است. ▫️در واقع، بدون دانستن عرفان نظری، آن هم با قرائت اصیل امام خمینی(ره) نمی توان همه جوانب اسلام را فراگرفت. ▫️علاوه بر اینکه بخش قابل توجهی از آثار امام را بدون داشتن منظومه فکری عرفانی نمیتوان خواند؛ مثل شرح دعای سحر، آداب نماز، سرالصلوه، حواشی بر شرح فصوص و مصباح الانس، برخی احادیث چهل حدیث، فوائدالرضویه، برخی مباحث تقریرات فلسفه، تفسیر سوره حمد، خیلی از مباحث معرفتی که در صحیفه وجود دارد و ... ▫️کتاب محوری عرفانی حضرت امام (ره) که ایشان در آن کتاب، نظام عرفانی و انسان شناسی و مباحث مربوط به ولایت را مطرح می کنند، کتاب است. که ظاهرا برای شروع در سیر آثار امام باید از آن کتاب شروع کرد. خود حضرت امام در جاهای مختلفی از آثارشان به این کتاب ارجاع میدهند. ▫️همچنین استاد در بیانات مختلفی فرموده اند که نظام عرفان نظری امام خمینی که امتداد نظرات محیی الدین است با نگاه مشهور به عرفان که آن را هستی شناسی میدانند، متفاوت است. eitaa.com/almorsalaat/2924 ▫️بنده به شخصه بارها خدمت استاد عرض کرده ام که اگر بشود این کتاب را تدریس کنند تا بتوانیم با این بخش از منظومه فکری امام نیز آشنا شویم و نظرات حضرت امام احیاء شود. انشالله که شرایط تدریس این کتاب مهیا شود، بتوانیم این اثر ارزشمند را هم در محضر استاد فرحانی، بخوانیم. @almorsalaat
♨️ مجازی طلبگی (۴) ⏰جمعه ۹۹/۱۰/۵ ساعت ۱۹ تا ۲۲ ✅موضوع این هفته: عوامل و در حوزه علمیه چیست؟ 📌آثار منفی کاهش بصیرت در حوزه چیست؟ 📌چه عواملی سبب کاهش بصیرت طلاب می شود؟ 📌با طلاب و علمای بی بصیرت چگونه باید برخورد کرد؟ 📌راه های افزایش بصیرت در بین طلاب چیست؟ 📌الگوهای بصیرت در حوزه چه کسانی هستند؟ 📌و ... 🌐امشب پیرامون این موضوعات در گروه هم اندیشی گفتگو می کنیم. 🌀لینک عضویت در گروه👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
📚خلاصه الاقوال علامه حلی ⬇️eitaa.com/palmorsalaat/56 📚جامع الرواه محقق اردبیلی ⬇️ج۱: eitaa.com/palmorsalaat/54 ⬇️ج۲: eitaa.com/palmorsalaat/55 🔊@almorsalaat👇👇
kholasatol-aghval.mp3
712.1K
🔉| توضیحی مختصر پیرامون برخی کتب رجالی همچون خلاصه الاقوال علامه حلّی و جامع الرواه محقق اردبیلی 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
⏰ قابل توجه ثبت نام کنندگان در طرح تکمیلی برنامه های گروه های مختلف مشاوره تقریرنویسی به شرح ذیل است: 👇🏻👇🏻 ✅ برنامه گروه مشاوره منطق: 🔅جلسه اول: یک شنبه 14 دی ماه ساعت 19 🔅روزهای هفته: یک شنبه ها و چهارشنبه ها 🔅ساعت 19 🕖 🔅 تعداد اعضا: 4 نفر 🔅 لینک دانلود 5 جلسه اول جمع بندی منطق مظفر استاد علی فرحانی ▪️ بمدت 5 جلسه 🔺🔺🔺🔺🔺 🔻🔻🔻🔻🔻 ✅ برنامه مشاوره اصول (الموجز): 🔅جلسه اول: دوشنبه 6 بهمن ماه ساعت18 🔅روزهای هفته: دوشنبه و پنج شنبه 🔅ساعت 18 🕧 🔅 تعداد اعضا: 11 نفر 🔅 لینک دانلود 5 جلسه آغازین الموجز فی اصول الفقه از استاد علی فرحانی ▪️ بمدت 5 جلسه 🔺🔺🔺🔺🔺 🔻🔻🔻🔻🔻 ✅ برنامه مشاوره فلسفه (عرض ذاتی): 🔅جلسه اول: سه شنبه 7 بهمن ساعت 14 🔅روزهای هفته: سه شنبه و پنج شنبه 🔅ساعت 14 🕑 🔅 تعداد اعضا: 5 نفر 🔅 لینک دانلود 5 جلسه آغازین بدایه الحکمه اثر استاد علی فرحانی ▪️بمدت 5 جلسه 🔺🔺🔺🔺🔺 🔻🔻🔻🔻🔻 ✅ برنامه مشاوره خواهران: 🔅جلسه اول: دوشنبه 6 بهمن ساعت 20 🔅روزهای هفته: دوشنبه ها و پنج شنبه ها 🔅ساعت 20 🕗 🔅 تعداد اعضا: 5 نفر 💢 خواهران می توانند هر یک از سه موضوع پیشنهادی را انتخاب و برای جلسه مشاوره خواهران تقریرهای خود را آماده کنند. ▪️بمدت 5 جلسه ⌛️⏳⌛️⏳ 💎 کار مشترک همه گروه ها برای آمادگی در جلسه اول: 🕹 گوش کردن صوت های دوره تقریرنویسی (آن ها که در دوره حضور نداشتند) 🕹 سیاهه نویسی 2 تا 3 جلسه آغازین صوت های مخصوص هر گروه 💎اطلاعات بیشتر و لینک شرکت در کلاس در هر یک از گروه های چهارگانه در ایتا منتشر می شود. 📲 همه چیز درباره کارگاه تقریرنویسی @taghrir_online
tahalile-birooni-az-oloome-hozavi-v-asibhaye-aan.mp3
2.32M
🔉| رواج یافتن تحلیل های بیرونی و پیرامونی از علوم حوزوی و آسیب های آن 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
| خلوت در کثرت 🌀سالك الى اللَّه در عين حال كه با هر دسته از مردم معاشرت به معروف كند و حقوق خلقيّه را ردّ نمايد و با هر يك از مردم به طور مناسب حال او مراوده و معامله كند، از حقوق الهيّه نگذرد و معناى خود را كه عبارت از عبوديّت و توجّه به حقّ است از دست ندهد؛ و در عين حال كه در كثرت واقع است در خلوت باشد، و قلب او كه منزلگاه محبوب است خالى از اغيار و فارغ از هر نقش‏ و نگار باشد. 📚امام خمینی (ره)، آداب نماز ص۶۵ @almorsalaat
📌جریان توحید افعالی در اجتماع و تعلیم و تربیت انسان از نگاه علامه طباطبایی 🔉@almorsalaat👇👇
tohide-afaali-dar-ejtemaa-v-talimo-tarbiate-ensan.mp3
1.23M
🔊| جریان توحید افعالی در اجتماع و تعلیم و تربیت انسان از نگاه علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ چرا حضرت زهرا(س) با چنان مقام قدسی برای بازپس‌گیری فدک اقدام کردند؟ ◾️سالروز شهادت پاره تن رسول‌الله(ص) حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها تسلیت باد! ⭕️ «کانال رسمی بنیاد شهید مطهری»👇 Eitaa.com/motahari_ir
📝| توضیح و نقدی بر مبنای تبعیت دلالت از اراده ✍احسان چینی پرداز ◽️مرحوم مظفر در کتاب اصول فقه بعد از اثبات وضعی بودن دلالت لفظی، و رد هر دو احتمال عقلی یا طبعی بودن دلالت، وارد در بحث اقسام دلالات شده و « دلالت لفظی» را به عنوان مقسم، تقسیم می کنند به دلالت تصوری و تصدیقی. ◽️ایشان بعد از بیان تقسیم به بررسی آن‌پرداخته و بنابر مبنای تبعیت دلالت از اراده، دلالت را منحصر در دلالت تصدیقی مراد جدی دانسته و این چنین استدلال می کنند: ◽️بنابر مکانیزم فاعلیت بالقصد، فعل اختیاری انسان تابع غرض و غایتی است و الا لغو است.جعل و اعتبار هم یکی از افعال اختیاری انسان است لذا تابع غرض و مصلحتی صورت میگیرد ◽️حال باید گفت غرض از جعل علامات توسط انسان، تفهیم معانی است. یعنی غرض از جعل الفاظ و غیر الفاظ – مانند تابلو ها – تفهیم مراد جدی است. ◽️با توجه به این نکته معلوم میشود واضع دوال را در حالی که صادر از متکلم جاد باشد برای معانی وضع کرده است و غرض او از وضع و اعتبار دلالت لفظ بر معنا، صورت گرفتن تفهیم و تفهم بوده است. ◽️پس در صورتی که این غرض نباشد یعنی دال صادر از متکلم جاد نبوده و غایتی به نام تفهیم نباشد، دلالتی هم نخواهد بود بلکه در این مرحله اصلا دلالتی وضع نشده است فضلا از اینکه محقق شود. ◽️البته نبود دلالت منافات با انتقال ذهن به معنای آن لفظ ندارد اما این انتقال چیزی جز تداعی معانی نبوده و عقلائی نیست لذا است که اثری عقلائی و عملی هم بر آن مترتب نمیشود و هیچ حجیتی هم ندارد. ◽️با این توضیح مشخص میشود که دوال در دلالت تصوری و تصدیقی مراد استعمالی، غرض وضع را ندارند پس هیچ عاقلی – از جمله واضع – وضعی برای الفاظ در این مرحله نکرده است لذا وضعی نشده و دلالتی هم نیست. ◽️به عبارت دیگر مرحوم مظفر می فرمایند در صورتی که دو قسم اول را هم دلالت بدانیم کأن دلالت لفظیه را دلالت ذاتی و عقلی دانسته ایم. زیرا در این صورت می گویم که « دال به هر صورتی که باشد دلالت بر معنای خود دارد» این جمله یعنی دلالت حقیقتا در ظرف واقع وجود دارد – مانند دلالت دخان بر وجود نار – حال فرق ندارد که این دال چگونه حاصل شود – متکلم جاد باشد یا نباشد- بلکه به صرف وجود آن دلالت رخ می دهد. این یعنی دلالت لفظیه را تحت دلالت عقلیه و ذاتیه دیدن. که البته مفروض، وضعی بودن دلالت لفظی است. ◽️در نتیجه چنین بیانی است که برخی قائل به طبعی بودن دلالت لفظی می شوند. زیرا وضعی بودن دلالت الفاظ ملازم با تبعیت دلالت از اراده است و البته این مبنا ثمراتی دارد و آنها نمی توانند ملتزم به آن ثمرات باشند. لذا قائل به طبعی بودن دلالت شده تا کلا خود را از این مشکل رهایی دهند! ♨️نقدی مختصر بر این مبنا ◽️همانطور که خود مرحوم مظفر در المنطق تصریح کرده اند تا زمانی که دلالت لفظ بر معنای موضوع له صورت نگیرد نه دلالتی به معنای تضمنی و نه دلالتی به معنای التزامی و نه _به طور کلی_ دلالتی به معنای مجازی رخ خواهد داد. ◽️زیرا دلالت لفظ بر جزء معنا و نیز بر غیر معنا خود متفرع بر دلالت لفظ بر معنای موضوع له است. ◽️مثلا در دلالت تضمنی تا زمانی که دلالت لفظ کتاب بر موضوع له آن اتفاق نیفتد دلالتی به جزء معنا یعنی جلد کتاب صورت نمیگیرد با اینکه مراد متکلم جزء موضوع له است. همین طور در استعمال مجازی، تا زمانی که لفظ دلالتی بر معنای حقیقی نداشته باشد به مجاز پی برده نمیشود زیرا از طریقه علقه بین مجازی و حقیقی است که معنای مجازی در ذهن نقش می بندد. با این توضیح معنا نمی دهد که دلالت لفظ بر موضوع له دلالت نباشد و صرفا تداعی معانی باشد. ◽️در واقع اگر قرار باشد دلالت تابع اراده شود دیگر طولیتی بین معنای حقیقی و معنای مجازی وجود ندارد بلکه باید گفت اصلا استعمال مجازی معنا ندارد و هر مستعمل فیه ای معنای حقیقی می باشد زیرا مجازیت معنای مجاز به متاخر بودن از معنای حقیقی است. ♨️جالب اینکه با مبنای تبعیت دلالت از اراده، تبادر هم بی معنا میشود: ◽️موطن تبادر دلالت تصوری است. چه اینکه تبادر به معنای انسباق معنا به ذهن است در حالی که هیچ قرینه ای وجود نداشته باشد سواء صادر از متکلم جاد باشد یا نباشد. به عبارت دیگر تبادر کاشف از ارتباط و مسانخت بین لفظ و معنا است و تنها شرط این کاشفیت، علم به لغت است. با اینکه علم به لغت شرط دلالت تصوری است پس موطن تبادر، دلالت تصوری است. ◽️با این حال اگر دلالت تصوری را دلالت ندانیم پس تبادر هم دلالت نیست و دیگر تبادری نداشته و نهایتا از حجیت ساقط می باشد. جالب اینکه اگر ما بقی علامات حقیقت و مجاز هم بازگشت به تبادر بکند، با این توضیح تمام علامات حقیقت و مجاز مخدوش میشود! ♨️البته لوازم این مبنا بیش از آنی است که بیان شد اما به همین مقدار بسنده می کنم. 📌برگرفته از دروس استاد علی فرحانی @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| فاطمه زهرا (س)، مادر و پناه رزمندگان جبهه‌ها 🎙شهید قاسم سلیمانی @almorsalaat