eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
544 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
13991028_01.mp3
23.75M
🔉| بیانات استاد علی فرحانی 📌دزفول، مسجد شهید توتونچی، یکشنبه ۹۹/۱۰/۲۸ @almorsalaat
⭕️ دغدغه های فرهنگی در تداوم انقلاب خمینی(ره) 🔻به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیداردز؛ در گفتگو با احسان حاجیوند مسول واحد جرعه های اندیشه مرکز فرهنگی وارثین؛ یازدهمین نشست از سلسله جلسات جرعه های اندیشه با حضوراستاد شیخ علی فرحانی، مدرس کتب فقهی و اصولی امام خمینی(ره) در سطوح عالی حوزه در محل کتابفروشی وارثین برگزار شد. 🌐متن کامل خبر +گزارش تصویری در لینک زیر:👇 http://bidardez.ir/?p=3517 ______________________ 📍 bidardez.ir | بیدار دز http://eitaa.com/joinchat/1640759297Cd60b86bf75
هدایت شده از جرعه های اندیشه
13991028 - 11 شیخ علی فرحانی - دغدغه های فرهنگی در تداوم انقلاب خمینی .mp3
19.88M
🔹با موضوع: دغدغه های فرهنگی در تداوم انقلاب خمینی ره 🔸 استاد شیخ علی فرحانی 🔹۲۸ دی ۱۳۹۹ کانال جرعه های اندیشه @jorehayeandishe
🌀| حرکت بر مسیر دستگاه آفرینش 🔰علامه طباطبایی 🔹انسان اول بايد ذات خود را شناخته و با نيروى تعقل و واقع‌‏بينى صلاح خود و جامعه خود را تشخيص داده، سپس دست به كار بزند، نه اين‏كه به هر جلوه فريبنده‌‏اى دل باخته، و خود را فراموش كرده، تسليم سيل عواطف بشود، و اختيار مقصد حقيقى را از دست بدهد، زيرا انسان جزو دستگاه عظيم آفرينش بوده، و هيچ‏گونه استقلالى ندارد، و در نتيجه راهى را بايد پيش گيرد كه سير دستگاه آفرينش برايش نشان دهد- اعتقاد حق و عمل حق- نه اين‏كه خود را مستقل توّهم كرده و پى دل‏خواه رفته و اسير عواطف گشته و پسند خود را به پسند دستگاه آفرينش ترجيح داده، در نتيجه از راه حقيقى منعطف، و از سرمنزل واقعى بازماند. 🔹فرق بسيار است ميان كسى كه طبق اشتهاى طبيعى، تا حدى كه اشتها دارد، غذايى بخورد و در نتيجه لذت ذائقه را نيز بيابد، و كسى كه به خاطر لذت ذائقه تا گلو غذا بخورد و بعد ناراحتى معده را با آشاميدن چندين بطرى آب‏هاى گازدار مضر رفع نمايد! و در غير وقت غذا اگر دستش آزاد است تخمه بشكند، وگرنه آدامس بجود! و در نتيجه كار را از دست طبيعت گرفته، و به دست صناعت سپرده و تدريجاً جهاز تغذيه را به دست فساد بدهد. 📚شیعه ص۱۰۵ @almorsalaat
darbare-hojyyati-ke-dar-kotobe-maaroofe-revayi-nist.mp3
8.75M
🔉| درباره حجیت روایاتی که در اصول اربعمائه و کتب اربعه وجود ندارد. 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
💠در هم تنیدگی عدالت، عقلانیت و معنویت 🔰رهبر معظم انقلاب 84/6/8 ▫️اگر بخواهیم به معنای حقیقىِ خودش در جامعه تحقق پیدا کند، با دو مفهوم دیگر بشدت در هم تنیده است؛ یکی مفهوم است؛ دیگر . ▫️اگر عدالت از عقلانیت و معنویت جدا شد، دیگر عدالتی که شما دنبالش هستید، نخواهد بود؛ اصلاً عدالت نخواهد بود. عقلانیت به‌خاطر این است که اگر عقل و خرد در تشخیص مصادیق عدالت به‌کار گرفته نشود، انسان به گمراهی و اشتباه دچار میشود؛ خیال میکند چیزهایی عدالت است، در حالیکه نیست؛ و چیزهایی را هم که عدالت است، گاهی نمیبیند. بنابراین عقلانیت و محاسبه، یکی از شرایط لازمِ رسیدن به عدالت است. ... اگر بخواهید عدالت را بدرستی اجرا کنید، احتیاج دارید به محاسبه‌ی عقلانی و به‌کار گرفتن خرد و علم در بخش‌های مختلف، تا بفهمید چه چیزی میتواند عدالت را برقرار کند و اعتدالی را که ما بنای زمین و زمان را بر اساس آن اعتدالِ خدادادی میدانیم و مظهرش در زندگی ما عدالت اجتماعی است، تأمین کند. ▫️اگر عدالت را از معنویت جدا کنیم - یعنی عدالتی که با معنویت همراه نباشد - این هم عدالت نخواهد بود. عدالتی که همراه با معنویت و توجه به آفاق معنوىِ عالم وجود و کائنات نباشد، به ریاکاری و دروغ و انحراف و ظاهرسازی و تصنع تبدیل خواهد شد؛ .... عدالت باید با معنویت همراه باشد؛ یعنی باید شما برای خدا و اجر الهی دنبال عدالت باشید؛ در این صورت میتوانید با دشمنان عدالت مواجهه و مقابله کنید. ▫️البته معنویت هم بدون گرایش به عدالت، یک بُعدی است. بعضیها اهل معنایند، اما هیچ نگاهی به عدالت ندارند؛ این نمیشود. اسلام، معنویتِ بدون نگاه به مسائل اجتماعی و سرنوشت انسانها ندارد؛ «من اصبح و لم یهتمّ بامور المسلمین فلیس بمسلم». آدم معنوییی که با ظلم میسازد، با طاغوت میسازد، با نظام ظالمانه و سلطه میسازد، این چطور معنویتی است؟ این‌گونه معنویت را ما نمیتوانیم بفهمیم. بنابراین معنویت و عدالت در هم تنیده است. @almorsalaat
🇮🇷 🌞حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله العالی ) سال‌ها است که دغدغه فرهنگی و غفلت از آسیب های را گوشزد می کنند، ایشان فرموده اند:اگرمن امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس کشور می‌شدم که این اهمیت فضای مجازی را نشان می‌دهد. ➖همان گونه که امروزه زندگی علمی در جهان بدون ، امکان پذیر نیست، نوجوانان و جوانان نیز به گوشی‌های هوشمند وابسته شده‌اند و کنار گذاشتن این دستگاه‌ها برای آنان بسیار دشوار است و باید در این زمینه کار و آموزشی از سوی نهادهای عمومی و نیز خانواده‌ها انجام شود اما در این میان طلاب و روحانیون از همه سنگین‌تر است. ➖باتوجه به منویات رهبرانقلاب، در نظر داریم با کمک طلاب و روحانیون سراسر کشور بزرگترین مجمع فعالان فضای مجازی را با تشکیل یک به وجود آوریم. 📎 شما هم دعوت هستید👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1634598981Cba3a017858
☑️تواضع و حیای امام خمینی (ره) 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۸/۳/۱۴ ⚡️شبی در یک جلسه خصوصی، با دو سه نفر از دوستان، منزل مرحوم حاج احمدآقا نشسته بودیم؛ ایشان هم نشسته بود. یکی از ما گفتیم: آقا شما  معنوی دارید، مقامات عرفانی دارید؛ چند جمله‌ای ما را نصیحت و هدایت کنید. آن مردِ با عظمتی که آن گونه اهل معنا و اهل سلوک بود، در مقابل این جمله ستایش‌گونه کوتاه یک شاگردش - که البته همه ما مثل شاگردان و مثل فرزندان امام بودیم؛ رفتار ما مثل فرزند در مقابل پدر بود - آن چنان در حال حیا و شرمندگی و تواضع فرو رفت که اثر آن در رفتار و جسم و کیفیّت نشستن او محسوس شد! در حقیقت ما شرمنده شدیم که این حرف را زدیم که موجب حیای امام شد. آن مرد شجاع و آن نیروی عظیم، در قضایای عاطفی و معنوی، این‌گونه و بود. @almorsalaat
▫️فقه روز 🔰تاملات، یادداشت‌ها و دروس حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2 👆👆 @almorsalaat
🌀خاطرات من از آیت الله مصباح ▫️تا آنجایی که به یاد دارم، اولین آشنایی بنده با ایشان، در دوران دانشجویی بود. سال ۸۴ که به دانشگاه وارد شدیم، هنوز بقایای جریان اصلاحات و مسائل و شبهات فکری توسط دنباله های دانشجویی آنان، ترویج می شد. ما که از همان ابتدا در سنگر بسیج دانشجویی قرار گرفتیم، با این مباحث مواجه شدیم و ملجا ما آثار شهید مطهری و آیت الله مصباح بود. خصوصا که جبهه اصلاحات به این دلیل که آیت الله مصباح پنبه افکار ایشان را زده بود، عنایت خاصی به ایشان داشتند. ▫️کتاب های نظریه سیاسی اسلام، کاوش‌ها و چالش‌ها، ولایت فقیه، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، جان‌ها فدای دین و برخی دیگر از کتب را در این ایام خواندم. ▫️در خاطرم هست که در سال ۸۵ در بسیج دانشجویی دانشکده مهندسی تحت راهنمایی های مرحوم حجت الاسلام کرامت، عکس نوشته‌هایی از مطالب کتاب جان‌ها فدای دین ایشان در سطح دانشکده نصب کردیم. ▫️در سال ۸۵ از طرف بسیج دانشجویی دانشگاه برای طرح ولایت کشوری (که حضور در آن برای هر بسیجی مایه افتخار بود) معرفی شدم ولی به دلایلی آن دوره را موفق به شرکت نشدم و به جای آن در طرح ولایت استانی خوزستان که الگوبرداری از طرح ولایت کشوری و در محضر استاد آیت الله فرحانی بود، شرکت کردم. ▫️در سال ۸۶ در اردوی تشکیلاتی بین دو ترم که با بسیج دانشجویی به قم آمدیم و اتفاقا بنده هم مسئول آن اردو بودم، در جلسه ای به محضر آیت الله مصباح رسیدیم و از بیاناتشان بهره‌مند شدیم. در همان اردو در جلسه ای در تهران خدمت آیت الله خوشوقت رسیدیم و در حاشیه جلسه در مورد آمدن به حوزه با ایشان مشورت کردم. ▫️محوریت و ساختار اصلی دوره‌ی معرفتی تشکیلاتی با برکت الصافات که توسط بسیج دانشجویی در سال ۸۷ ایجاد شد، اندیشه‌ها، آثار و شاگردان آیت الله مصباح بودند. ▫️از ایشان در سال ۸۸ در اوج فضای انتخاباتی آن سال، به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله مطهری برای حضور در دانشگاه دعوت به عمل آمد و دانشکده علوم مزیّن به قدوم ایشان شد. حضور ایشان در آن ایام، تطهیر کننده حضور انتخاباتی چند روز قبل میرحسین بود. جلسه پر از استرسی بود. چون احتمال داشت که جلسه را برخی سبزی‌ها به هم بریزند. ▫️با این حال و هوا، از انگیزه های اصلی بنده برای آمدن به حوزه، جذابیت هایی بود که موسسه امام برای ما داشت و در سال ۸۸ وارد حوزه شدیم. ▫️بعد از اینکه به حوزه آمدیم، شرکت در درس اخلاق ایشان، از بهترین لحظات ما بود. ▫️از سال ۹۰ آشنایی بیشتر با اندیشه‌های فلسفی ایشان در جلسات تدریس بدایه استاد علی فرحانی و مطالعه نقدهای ایشان به علامه در کتاب تعلیقه بر نهایه و کتاب آموزش فلسفه اتفاق افتاد. هرچند همه اشکالات ایشان توسط استاد پاسخ داده می شد ولی توجه به نقدهای ایشان، در فهم عمق فلسفه علامه بسیار یاری کننده بود. ▫️سپس در سال ۹۲ دروس برهان شفا، نهایه و جلد اول اسفار را با صوت های ایشان کار کردیم. ▫️یکبار در جلسه ای عمومی در موسسه به محضر ایشان رسیدیم. بعد از جلسه با یکی از دوستان با آسانسور به طبقه پایین موسسه رفتیم. هنگام خروج از آسانسور، ناگهان ایشان را دیدیم و چون زیارتشان غیرمنتظره بود، دست پاچه شدیم و نمی دانستیم چکار کنیم. خدا توفیق داد و دست مبارکشان را بوسیدیم. ▫️در سال ۹۳ خدا با ما یار بود و با هماهنگی های ابوالزوجه که خود از دانش آموختگان موسسه است، جهت قرائت خطبه عقدمان در روز نیمه شعبان به محضرشان رسیدیم. آیت الله مصباح وکیل همسرم و حجت الاسلام جلالی وکیل بنده شدند. ▫️ بعد از گذشت چند سال از حضور در حوزه ایشان را یک فیلسوف، مفسر و حامی ولایت می دانستیم. در جلسات استاد فرحانی، متوجه شدیم که ایشان فقیه توانمندی هم هستند. ▫️وقتی متوجه شدم که ایشان از اخص شاگردان سلوکی آقای بهجت بوده اند، قدر و منزلتشان در نگاهم چند برابر شد. دیدن ایشان بر بالای قبر آقای بهجت در حرم، از شیرین ترین تصاویر بود. ▫️اینطور می توانم جمع بندی کنم که شخصیت فعلی خودم را بسیار تحت تاثیر اندیشه‌ها و سیره این عالِم تکرار نشدنی می دانم. هر چند زیاد به صورت حضوری به محضرشان نرسیدم، اما ایشان برای بنده جایگاه پدری داشتند و با رفتنشان داغدار شدم. 📌شادی روح متعالی ایشان فاتحه ای بخوانیم. ۹۹/۱۱/۲ کانال شخصی محسن ابراهیمی https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
📝| جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی 🔰استاد علی فرحانی 🔰مقرر:احسان چینی پرداز ◽️آنچه از عقائد راسخه اسلام و قرآن می باشد و در علم کلام پیرامون آن بحث شده است مساله خاتمیت دین اسلام است. اما آیا تا به حال تصور صحیحی از خاتمیت داشته ایم؟ ◽️ با اثبات شدن توحید و نیز نبوت و امامت، مساله ای که به دنباله آن می اید باید های مقدس است. یعنی باید و نباید هایی که از جانب شارع مقدس برای حرکت دادن انسان به سوی مقصد نهایی او بیان میشود. ◽️آنچه که ضامن سعادت هر انسانی است همین باید ها می باشند به نحوی که اگر زمانی این باید ها نابود بشوند و جعل باید و نباید ها به دست عقلاء و انسان ها بیفتد، هم به اذعان تاریخ و هم به اقتضاء حکمت الهی دین جدید همراه با باید و نباید های مقدس و الهی طلوع می کند. ◽️لذا معنای ختم شدن دین و نبوت به وسیله نبی مکرم اسلام و دین مبین او، این است که هیچ سوالی و نیازی در هیچ زمانی حاصل نخواهد شد الا اینکه در و پاسخ آن داده شده است. و الا اگر قرار باشد باید های مقدس اسلام محدود به زمان و شرائط خاصی باشد و دست بشر از احکام الهی خالی شود قطعا می بایست دوباره دینی جدید و نبی جدید از جانب الهی مبعوث شود. پس هر آنچه که دخیل در استکمال و سعادت بشری است باید توسط نبی اکرم و ائمه معصومین بیان شده باشد. ◽️حال باید گفت مسائل جدیدی که امروز به وجود آمده است و تحت عنوان علوم انسانی به بشر امروزی خط مشی داده و او را هدایت می کند از مهمترین مسائلی است که می بایست نظر شارع مقدس نسبت به آنها معلوم شود. ◽️اما در مواجهه اول مشکل اساسی که در این رابطه وجود دارد نبود ادله و روایات کافی در پاسخ به این مسائل است. ◽️این در حالی است که با توجه به توضیحی که از خاتمیت دین داده شد، قطعا چنین مساله ای ممکن نمی باشد زیرا در این صورت یا باید بگوییم آنچه که دخیل در استکمال بشر است و مورد سوال جامعه واقع شده است، در ادله وجود ندارد پس دین خاتم معنا ندارد یا اینکه باید بگویم که وجود دارد اما نیاز به فحص عمیق و اجتهاد دقیق دارد. ◽️با توجه به این مساله باید گفت: علت اینکه برخی ادعا می کنند ادله کافی در این باب وجود ندارد مساله ای به نام روایات می باشد. زیرا غالب روایاتی که در اختیار ما قرار دارد در پاسخ به سوال سائل مطرح شده است از این جهت این چنین روایاتی محفوف به قرائن خاصه زمانی و مکانی و فردیه سائل می باشد. ◽️مشکل اساسی این است که هر جامعه ای در حال حرکت و تغییر است. یعنی در طول زمان نیاز ها عوض شده در نتیجه ابزارها و سوالات و سبک زندگی و ... همه دستخوش تغییر میشوند. تا به جایی می رسد که گاهی سوال مطرح شده توسط سائل از امام معصوم، اصلا در زمان ما مصداقی نداشته بلکه معنا نمی دهد. به این صورت است که کاربرد بخش قابل توجهی از روایات در زمان های آتی از بین می رود. ◽️در حقیقت با اینکه ظاهر مطلب همین طور می باشد اما با توجه به مبنای کلامی که در ابتدا بیان شد قطعا امام معصوم جواب سائل را به گونه ای داده است که علاوه بر پاسخ او پاسخ تمام بشر را در تمام زمان ها و مکان نیز داده باشد. ◽️البته سوالی که مطرح میشود این است که چطور می توان به چنین جوابی دست پیدا کرد؟! ◽️آنچه که می تواند یک فقیه را از مشخصات زمانی و مکانی و فردیه ادله جدا ساخته و نهایتا او را به سوی گوهر ادله رهنمون شود و پاسخ امام معصوم را به جمیع سوالات موجود منکشف کند، یک دستگاه استنباطی منظم و منتج است. که در نتیجه چنین دستگاهی فقیه به یک مستحکم از ادله می رسد و می تواند به خوبی مناط کلام معصوم را استخراج کند. ◽️در این فضا است که فقیه منتظر روایات تبویب شده در مورد مسائل مورد نیاز خود نمی ماند چه اینکه می داند تبویب کتب حدیثی به دست فقهاء و با اجتهاد و فهم آنها از احادیث صورت گرفته است. اما او این بار با چنین دستگاهی و تسلطی که بر ادله روایی دارد وارد این ادله شده و حال از نقطه نظر- مثلا- تعلیم و تربیت کودک و یا هنر به ادله نگاه می کند. در نتیجه این نگاه است که به تدریج باب جدیدی به نام تعلیم و تربیت کودک از نگاه شرع مقدس اسلام، تشکیل شده و روایات مربوط به ان تجمیع شده و مساله نبود ادله هم به خوبی جواب پیدا می کند. ◽️همانطور که معلوم گشت آنچه به عنوان نبود ادله کافی و یا نگاه حداقلی و اعتدالی نسبت به دین مطرح میشود تنها ناشی از عدم اتقان نظام استنباطی و عدم تسلط فقیه بر ادله روایی می باشد. ◽حال باید گفت دستگاه استنباطی که چنین توانی داشته و به راحتی گوهر روایات را استخراج کرده و پاسخگویی تام دین به مسائل جامعه را نشان می دهد، دستگاه استنباطی حضرت امام می باشد که تنها برخی از ویژگی های آن در نوشتار های قبلی تحت عنوان تبیین شده است. @almorsalaat
012-falsafe.ejtehad.az.didgahe.emam@almorsalat.mp3
22.18M
📝| جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی 🔊 استاد علی فرحانی ◽️استاد در این گفتار به تبیین ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی پرداخته و در این عرصه جایگاه دستگاه استنباطی امام را معلوم می کنند. ◽️ایشان در ضمن مباحث، چیستی و ضرورت اجتهاد را توضیح داده و برخی اشکالات گفته شده در باب تولید علم را پاسخ می دهند. ♨️ پیاده کامل بیانات استاد را از اینجا ببینید👇👇👇 https://s16.picofile.com/file/8421340984/12.pdf.html @almorsalaat
☑️نارسایی الفاظ در فهم مفاهیم فلسفی @almorsalaat 👇👇
📖| نارسایی الفاظ در فهم مفاهیم فلسفی 🔰علامه طباطبایی ▫️لغت را نيازمندى انسان اجتماعى به وجود آورده، انسان‏هاى اجتماعى وقتى كه با همنوعان خود دور هم گرد آمده و خواسته ‏اند حوايج حياتى خود را به طور دسته جمعى رفع كنند، ناگزير شده‏ اند كه علايمى براى كشف مقاصد خود با همديگر داشته باشند. ▫️و در نتيجه از راه وضع و قرارداد، الفاظ و اشارات را براى اين منظور برگزيده و به اين وسيله مقاصد خود را در باب عمل، كه مربوط به محسوس مى ‏باشد فهمانيده‏ اند. ▫️اين وسيله به حسب طبع و پيدايش ابتدايى، ارتباط كلى با محسوسات يا چيزهايى كه در حكم محسوس و در خور فهم انسان اولى است داشته، و ارتباط آنها با مفاهيم كليه تدريجاً پيدا شده، و در مرحله‏ هاى بعدى به وجود آمده است. و تازه اين مفاهيم، پس از پيدايش و جريان، پاى ‏بند ماده و زمان و مكان بوده، و از چهار ديوار طبيعت بيرون نيستند. و از اين‏جا روشن است، هنگامى كه پاى بحث‏هاى فلسفى و خاصه فلسفه ماوراء الطبيعه كه در كليات جهان هستى بى‏ قيد ماده و طبيعت و در واقعيت‏هاى بيرون از گردش زمان و مكان بحث مى ‏كند، به ميان آمده و در اين بخش از معلومات، به وسيله بيان لفظى، تفاهم برقرار گردد، چه قيامتى برپا خواهد شد. ▫️صدها و هزارها لفظ، از قبيل: بزرگى و كوچكى، دورى و نزديكى، بالا و پايين، قوت و ضعف، وحدت و كثرت، علت و معلول، تأثير و تأثر و نظاير اينها داريم كه در خلال بحث‏هاى فلسفى، چاره‏ اى جز استعمال آنها نيست، در حالى كه به حسب عرف و لغت، مفهومى جز ماده و خواص ماده ندارند. ▫️و از سوى ديگر، اين بحث‏هاى فلسفى، كمترين تماسى با ماده و خواص ماده ندارند و در عين حال حقايق اين معانى در ماوراءالطبيعه هست، ولى نه به نحوى كه در ماده و خواص ماده مشهودند. ✅در نتيجه همين نارسايى بيان لفظى است كه مسائل كلى فلسفى، براى غير اهل فن، به هيچ‏وجه، قابل هضم نبوده و نوعاً پيش متديّنين آنها، مطالبى كفرآميز، و پيش غير متديّنين، يك رشته سخنان واهى و خرافى و خنده‏ دار، تلقى مى‏ شود و براى متوسطين از اهل فن، كه كاملًا ورزيده نيستند، اسباب هزاران اشكال و اشتباه مى‏ باشد. 📚شیعه ص۱۱۱ @almorsalaat
barrasi-mavanee-amoozeshe-falsafe-dar-howze.mp3
10.71M
🌀| آسیب شناسی تأثیر روحیه ثمره گرایی و تسهیل گرایی در جوامع، بر تحصیل علوم پایه و مبنایی در حوزه علمیه 🔘بررسی موانع آموزش فلسفه در حوزه علمیه 🎙استاد علی فرحانی 📌99/5/14 در مصاحبه با یکی از موسسات حوزوی @almorsalaat
| علت انحطاط مسلمین 🔰علامه طباطبایی (ره) 🌐... و ربما استشعر من الآية عدم جواز التفرقة بين الأحكام الفقهية و الأصول الأخلاقية، و الاقتصار في العمل بمجرد الأحكام الفقهية و الجمود على الظواهر و التقشف فيها، فإن في ذلك إبطالا لمصالح التشريع و إماتة لغرض الدين و سعادة الحياة الإنسانية فإن الإسلام كما مر مرارا دين الفعل دون القول، و شريعة العمل دون الفرض، و لم يبلغ المسلمون إلى ما بلغوا من الانحطاط و السقوط إلا بالاقتصار على أجساد الأحكام و الإعراض عن روحها و باطن أمرها، و يدل على ذلك ما سيأتي من قوله تعالى: «وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ:» الآية البقرة- 231. 📚المیزان ج2 ص235 @almorsalaat
020-ahamiatedoranedefeemoghaddasdartahlileshahksiateemam@almorsalat.mp3
1.33M
🔉| ترسیم راه کمال و شهادت توسط حضرت امام 🎙استاد علی فرحانی ◽️یکی از خصوصیات منحصر به فرد حضرت امام تربیت جوانان انقلابی و ترسیم راه شهادت است. ◽️با اینکه شهادت در اعصار گذشته هم بوده است اما همان طور که تاریخ گواهی می دهد، ویژگی منحصره شهدای بعد از انقلاب نیل به مقامات یک عارف مجاهد آن هم قبل از شهادت می باشد. @almorsalaat
♨️انس با کلمات علماى بزرگ معرفت و اخلاق 🔰معرفی چندتن از علمای بزرگ اخلاق و عرفان از نگاه امام خمینی (ره) 🔺اى عزيز، شيطان تو را وسوسه نكند و به آنچه دارى قانع ننمايد، قدرى‏ حركت كن و از صورت بى ‏مغز و قشر بى‏ لبّ تجاوز نما، و ذمايم اخلاق خود را و حالات نفسانيه خويش را تحت مطالعه و مداقه قرار بده، و با كلمات ائمه هدى عليهم السلام و كلمات انس بگير كه در آن بركاتى است. 🔺فرضاً كه از عرفا كسى را به بزرگى نمى‏ شناسى، از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل جناب عارف باللَّه و مجاهد فى سبيل اللَّه، مولانا سيد بن طاوس- رضي اللَّه عنه؛ و مثل مولانا، عارف باللَّه و سالك إلى اللَّه، شيخ جليل بهائى- قدس سره؛ و شيخ ارباب معرفت، مولانا محمد تقى مجلسى- رضوان اللَّه عليه؛ و شيخ محدثين، فرزند بزرگوار او، مولانا مجلسى- رحمه اللَّه. كتاب شرح فقيه مولانا مجلسى اول، كه يكى از كتابهاى نفيس جليل القدر است و فارسى، مطالعه نما، و اگر نفهميدى، از اهلش سؤال كن كه در آن كنزهايى از معرفت است؛ و همين طور كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان؛ و از علماى معاصر، كتب شيخ جليل القدر، عارف باللَّه، حاج ميرزا جواد تبريزى - قدس سره- را مطالعه كن؛ 🔺شايد ان شاء اللَّه از اين تأبّى و تعسّف خارج شوى، و چون نويسنده خالى از همه مقامات معرفت و انسانيت، عمر را به بطالت نگذرانى؛ كه خداى نخواسته اگر با اين حال از اين عالم منتقل شوى، دنبال آنْ حسرتها و پشيمانيهايى است جبران ناپذير، و ظلمتها و كدورتهايى است بى ‏منتها. 🔺بار خدايا، ما را از اين خواب گران برانگيز، و از اين خودخواهى و خودبينى، كه منشأ همه مفاسد است، نجات ده و به صراط مستقيم انسانيت هدايت فرما. انَّكَ وَلىّ الْهدايَةِ وَ التَّوفيق. 📚سرالصلوه ص۴۰ @almorsalaat
035-moraghebat-dar-elm-v-amal@almorsalat.mp3
1.87M
📝| لزوم رعایت ادب و مراقبت در محضر استاد 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
🔅| خوب بهترین انسان است/ در اثر راه پیدا می‌کند. 🔰شهید آیت الله مطهری 🔸قرآن از گناهان تعبیر به «فجور» می‌کند. کأنـّه وقتی انسان گناه می‌کند یک حالت انفجار و پارگی و از هم‌دریدگی پیدا کرده است. 🔸من این تعبیر را خیلی سابق در حرفهای امروزیها دیده‌ام. در بعضی کتاب‌های روان‌شناسی خواندم که نوشته بود: بد معمولا برای انسان انفجار است. اگر انسان خودش را چنان تربیت کند که انرژی‌اش صرف کار خوب شود و فکرش و عملش متوجه کار خوب شود، خودِ این، گناه می‌شود، ولی اگر انسان راه نیکی را به روی خودش ببندد و فکرش و عملش را متوجه خیر نکند، کأنـّه انرژی‌اش ذخیره می‌شود و بعد به صورت گناه منفجر می‌شود. 🔸این است که می‌گویند کار خوب و مشروع انسان است و اگر کسی می‌خواهد فکر بد در مغزش پیدا نشود باید برای مغز و روح خودش خوراک فکری خوب تهیه کند. مغز باید کار کند، قوه باید دائما کار کند، وقتی مسیر خوب برایشان قرار ندهیم در راه کج می‌افتند و این همان انفجار است. دست انسان باید کار کند، پای انسان باید کار کند، بدن انسان باید کار کند، وقتی که اینها بیکار گذاشته شوند انرژیها جمع می‌شوند و بعد انفجار پیدا می‌شود. 🔸سالها پیش در یک سخنرانی همین مطلب را راجع به گناهان گفتم. در آنجا مطلب را به این شکل مطرح کردم که برای مبارزه با گناه باید راه عملی تخلّص از گناه را پیدا کرد. مثال زدم به این که معمولا می‌گویند جنس زن اهل غیبت است. حال آیا واقعا این طور است؟ یا نه، گاهی وضع زندگیها را به گونه‌ای درست می‌کنند [که زنها به این سو کشیده می‌شوند] خصوصا زنهایی که در خانه، خانم هم هستند، یعنی کلفت دارند و دیگران کارهایشان را انجام می‌دهند. معمولا این زنها اهل کتاب خواندن و عبادت کردن هم نیستند، در نتیجه غیر از این که با دو سه زن همسایه جمع شوند و غیبت کنند کأنـّه راهی برایشان باقی نمی‌ماند. 🔸چند سال پیش روزنامه‌ای نوشته بود: در یکی از شهرهای کوچک واقع در ایالت فیلادلفیای آمریکا متوجه شدند که زنها به قماربازی عادت عجیبی پیدا کرده‌اند، به طوری که قمار در تمام خانه‌ها راه پیدا کرده و زندگیها را مختل کرده. به فکر چاره‌جویی افتادند و اول از همین راههای معمولی نصیحت و پند و اندرز از طریق رادیو و تلویزیون و موعظه کشیشها در کلیساها شروع کردند، ولی هیچ اثری نکرد. بعد یک نفر آمد و برای این قضیه طرحی ریخت به این صورت که اعلام کردند مثلا شهرداری به یک سلسله کارهای دستی مثل بافندگی نیازمند است و هر کسی از این کارها تولید کند فلان مقدار به او پول می‌دهند و به بهترین کار هم جایزه می‌دهند. بعد از مدتی دیدند در تمام خانه‌ها این کارهای دستی شروع شده و قمار خود به خود از بین رفت. پس آن قمار نوعی انفجار بود، یعنی گناه در اثر بیکاری راه پیدا می‌کند. 📚آشنایی با قرآن، ج12، ص128 @almorsalaat
🔘افق مبین 🌀تاملات، نوشته ها و جلسات حجت الاسلام سید محمد هاشمی، استاد حوزه علمیه قم https://eitaa.com/joinchat/264306724Cb12f03d82d 👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 الگوی سه‌ضلعی اسلام برای و 🔹 الگوی اسلامی برای نظام‌سازی و جامعه‌سازی به طور خلاصه یک الگویی است مرکّب از ایمان و علم و عدل؛ این سه عنصر اصلی است. 🔸 ما البتّه در هر سه بخش عقبیم. تحرّک ما تحرّک مناسب و شایسته‌ای نبوده. [اما] انسان در شخصیّت‌سازی‌هایی که صورت گرفته، میتواند مشاهده بکند. 🔸 شما با عملکرد خودتان میتوانید این الگو را در چشم مردم جهان شیرین کنید و تبلیغ کنید آن را، برجسته کنید یا خدای نکرده بعکس، آن را از چشمها بیندازید. 🔹 چه مستکبرها بخواهند، چه نخواهند، این الگوی تازه سر برآورده در دنیا، و آنها هم از همین میترسند. کینه‌توزی‌ای که شما می‌بینید آمریکا و بعضی‌های دیگر با جمهوری اسلامی دارند، [بخاطر این است که] با اساس مخالفند. 🎙 ۱۳۹۹/۰۶/۰۲ بیانات در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت @qom_khamenei_ir