eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
507 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀گروه هم اندیشی طلبگی المرسلات ♦️شما نیز میتوانید در این گروه عضو شوید و در مباحث طلبگی شرکت کنید. ⬇️لینک عضویت گروه https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @almorsalaat
02- جایگاه و ارزش انواع جهان بینی.pdf
521.2K
📝| جایگاه و ارزش انواع جهان بینی 🎙استاد علی فرحانی 🌀متن تنظیم شده برخی جلسات درسی استاد @almorsalaat
| اصولِ 🎙استاد علی فرحانی 🔸14 جلسه 📌این جلسات در تابستان 1400 در مرکز جامع ولی امر در قم با موضوع اصول برگزار شد. از آنجایی که تبیین این مباحث با تکیه بر نظریات امام خمینی (ره) بوده است، این مجموعه جلسات در کنار مجموعه جلسات امتیازات نظام اجتهادی امام خمینی (ره) eitaa.com/almorsalaat/3856 جهت آشنایی با نظام اصولی ایشان توصیه می شود. ⬇️لینک دانلود جلسات👇👇 https://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/osul-fegh-farhang-1400-markaze-jamee-vali-amr-ayatollah-araki/ @almorsalaat
♨️حوزه‌هاى علميه در گذشته از زمان خودشان عقب نبودند. اما امروز، حوزه‌ى علميه از زمان خودش است. 🔹شما نگاه كنيد در آن روز علماى ما چقدر محصول علمى و فقهى و كلامى براى مردمِ زمان خودشان دارند. همان عدّه‌ى كمى كه در گذشته بودند، كارهاى بزرگى انجام دادند. 🔹اگر در نيشابور يا بلخ يا هرات يا طوس كه اقصى نقاط دنياى اسلام نسبت به بغدادِ آن روز بود، چند نفر شيعه زندگى مى‌كردند و سؤال فقهى يا كلامى داشتند، «شيخ مفيد» آنان را از بغداد هدايت و راهنمايى مى‌كرد. يعنى «شيخ مفيد» از زمان خودش عقب نبود. يا در زمان «شيخ طوسى»، اگر دشمنِ مكتبِ اهل بيت مى‌گفت: «أن لا مصنّفَ لكم»؛ شما كتاب و تصنيف نداريد، «شيخ طوسى» خودش به تنهايى وارد ميدان مى‌شد و بزرگترين كتاب رجالى را تلخيص مى‌كرد و اختصاصاً يك كتاب و فهرست رجالى ديگر مى‌نوشت. يعنى بدون معطّلى، رجال «كشّى» را تلخيص كرد، رجال خود را نوشت و فهرست «شيخ» را هم نگاشت! 🔹هنوز پاسخ در خانه‌ى اشكال‌كننده بود كه مى‌گفت فقه نداريد؛ ناگهان يك كتاب عظيم پرفرع پرتحقيق - به حسب سطح تحقيق آن روز - مبسوط از آب در مى‌آمد. اگر «محمد بن زكرياى رازى»، چهار كلمه‌ى الحادى بر زبانش جارى مى‌شد، فوراً «سيد مرتضاى رازى» در ردّ او كتاب مى‌نوشت و نمى‌گذاشت حرف او بى‌جواب بماند. اگر فلان نويسنده‌ى معاند اهل بيت، كتابى مى‌نوشت و حقايق و اعمال شيعه را مسخره مى‌كرد، بلافاصله «عبد الجليل رازى قزوينى» حقّش را كف دستش مى‌گذاشت و كتاب «النقض» را مى‌نوشت. 🔹بنابراين، هركسى كه در زمينه‌هاى فقهى و كلامى - بخصوص - چيزى به شيعه مى‌گفت، شيعه با قدرت و قوت، به زبان علمى به او جواب مى‌داد و سخن تلخِ رقيب و حريف و معاند را به خانه نمى‌برد. 🔹تا اواخر هم وضعيت اين‌گونه بوده است. در هند يك نفر پيدا شد و كتاب «تحفه‌ى اثناعشريه» را كه بر ضدّ و ذمّ شيعه و در قدح اهل بيت است، نوشت. «سيد حامد حسين»، كتاب «عبقاتِ‌» به آن عظمت را در جوابش نگاشت و آن‌طور كه به نظرم مى‌رسد، شايد حدود ده ردّ بر كتاب «تحفه‌ى اثناعشريه» نوشته شده است. 🔹من فهرستى را نگاه مى‌كردم كه متعلّق به كتب علماى هندىِ شيعه بود كه البته بزرگان و اعلام درجه‌ى يك هم در ميان آنان بودند. به نظرم ده ردّ و شايد هم بيشتر عليه اين كتاب نوشتند. 🔹بنابراين، حوزه‌هاى علميه از زمان خودشان عقب نبودند. يك نفر پيدا مى‌شد حرفى را در يك كتاب خطّى مى‌زد و يك نسخه مى‌نوشت و ديگرى پخش مى‌كرد و ديگرى مى‌خواند و چهار نفر در طول زمان از آن مطّلع مى‌شدند؛ عالم شيعه هم برمى‌داشت همين كار را عيناً جواب مى‌داد و گاهى تندتر و سريع‌تر و بهتر از او اقدام مى‌كرد و عقب نمى‌ماند. 🔹تا زمان «شهيد اوّل» كتب فقهى ما غالباً متضمّن آراى فقهاى اهل سنّت - مثل كتب «علّامه» و «فخر المحقّقين» - هم بوده است؛ ولى بعد از آن زمان، كتب شيعه غالباً ديگر آراى اهل سنّت را ذكر نمى‌كنند. وقتى شما نگاه مى‌كنيد، مى‌بينيد كه در آن كتابها، رأى فقهاى اهل سنّت، با ادلّه‌ى متعدّد جواب گفته شده است. فقط كتاب «خلاف» را نگاه نكنيد كه «شيخ طوسى» در آنجا فقط به اجماع تمسّك كرده است. غالباً استدلالهاى محكمِ كتب «علّامه» و ديگران و نيز كتاب خودِ «شيخ»، مبسوط است. 🔹اما امروز، اين‌گونه نيست. امروز، حوزه‌ى علميه از زمان خودش خيلى عقب است. حساب يك‌ذرّه و دو ذرّه نيست. مثل اين است كه دو نفر سوار بر اسب، در وادى اى همراه يكديگر بروند و يكى اسبش از ديگرى تندروتر باشد و آنكه اسبش كندروتر است، بعداً به اتومبيل دست پيدا كند. طبيعى است آنكه اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمى‌رسد. الآن وضعيت اين‌گونه است. در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و كلام و حقوق، دنيا را فراگرفته است. ما وقتى به خودمان برگرديم، خيلى فاصله داريم. 📚رهبر معظم انقلاب @almorsalaat
🌀گروه بدائه النحو ▫️جهت بارگذاری صوت جلسات تدریس این کتاب و همچنین پاسخ به سوالات ▫️دوستانی که قصد دارند صوت جلسات رو گوش کنند، لطفا در این گروه عضو شوند 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3282305162C131e7321a9 @almorsalaat
🔹مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ 🔹لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ سوره الحدید آیه ۲۲ و ۲۳ @almorsalaat
03- علوم انسانی بدون پیش فرض.pdf
581K
📝| علوم انسانی بدون پیش فرض 🎙استاد علی فرحانی 🌀متن تنظیم شده برخی جلسات درسی استاد @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀| معنویت شیخ انصاری و اساتید معنوی ایشان در نجف و قبل از هجرت به نجف / نکاتی در تراجم برخی عرفا 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس 99/11/28 دثفی شده در این صوت را در کانال قرار خواهیم داد. #پای_درس_استاد #تراجم #عرفان @almorsalaat
📚| آشنای حق اندیشه و رفتارهای سلوکی آقا محمد بیدآبادی (1198ق) ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/117 @almorsalaat
تدریس رسائل بخش3 پایه 8 از دیروز آغاز شده و صوت جلسات علاوه بر کانال دروس مجازی در گروه زیر بارگذاری می شود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3540058175C39d23a8152 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️: سلام علیکم. من درس خارج هستم. ولی شدیداً در بحث منطق احساس کمبود میکنم. با توجه به اینکه صوت استاد فرحانی کیفیت نداره و برای سال ۸۲ هست ، اگه صوت المنطق استاد هاشمی را دنبال کنم و کار کنم، کفایت می‌کنه و بی‌نیاز میشم؟؟ تشکر. ✅: محسن ابراهیمی @almorsalaat
إِلَهِی إِنْ کَانَ النَّدَمُ عَلَى الذَّنْبِ تَوْبَةً فَإِنِّی وَ عِزَّتِکَ مِنَ النَّادِمِینَ وَ إِنْ کَانَ الاسْتِغْفَارُ مِنَ الْخَطِیئَةِ حِطَّةً فَإِنِّی لَکَ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ لَکَ الْعُتْبَى حَتَّى تَرْضَى 🔹مناجات تائبین @almorsalaat
04- استخلاف و دین.pdf
701.2K
📝| علوم انسانی بدون پیش فرض 🎙استاد علی فرحانی 🌀متن تنظیم شده برخی جلسات اندیشه های تمدن ساز امام و علامه (ره) @almorsalaat
🌀| جنگ با برکت ✅هر روز ما در جنگ بركتى داشته‏ايم كه در همه صحنه‏ها از آن بهره جسته‏ايم: 🔹ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‏ايم، 🔹ما مظلوميت خويش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‏ايم، 🔹ما در جنگ، پرده از چهره تزوير جهانخواران كنار زديم، 🔹ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‏ايم، 🔹ما در جنگ به اين نتيجه رسيده‏ايم كه بايد روى پاى خودمان بايستيم، 🔹ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شكستيم، 🔹ما در جنگ ريشه‏هاى انقلاب پر بار اسلامى‏مان را محكم كرديم، 🔹ما در جنگ حس برادرى و وطن دوستى را در نهاد يكايك مردمان بارور كرديم، 🔹ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان داديم كه عليه تمامى قدرتها و ابرقدرتها ساليان سال مى‏توان مبارزه كرد، 🔹جنگ ما كمك به افغانستان را به دنبال داشت، 🔹جنگ ما فتح فلسطين را به دنبال خواهد داشت، 🔹جنگ ما موجب شد كه تمامى سردمداران نظامهاى فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت كنند، 🔹جنگ ما بيدارى پاكستان و هندوستان را به دنبال داشت، 🔹تنها در جنگ بود كه صنايع نظامى ما از رشد آن چنانى برخوردار شد 🔹و از همه اينها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابى در پرتو جنگ تحقق يافت. 📚منشور روحانیت، صحيفه امام ج‏21 ص283 @almorsalaat
📚| حسن دل در سیر و سلوک الی الله ✍عارف کامل آقا محمد بیدآبادی ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/119 @almorsalaat
♨️| عدالت اجتماعی از مفاهیمی است که قبل از رنسانس در اسلام مطرح بوده و به آن عمل شده است ♦️یک عدّه‌ای بخطا تصوّر میکنند که این مفاهیم رایج مثل و آزادی و مانند اینها از غرب به عالَم اسلام آمده است، یا متفکّرین اسلامی اینها را از غربی‌ها یاد گرفته‌اند؛ این کاملاً اشتباه است. غرب سه چهار قرن بیشتر نیست که با این مفاهیم آشنا شده؛ از بعد از رنسانس با این مفاهیم آشنا شده است؛ در حالی که اسلام ۱۴۰۰ سال قبل از این، این مفاهیم را به طور روشن در قرآن بیان کرده است؛ با این تفاوت که غربی‌ها که اینها را مطرح کرده‌اند، هیچ وقت صادقانه به آن عمل نکرده‌اند -نه به آزادی عمل کردند، نه به عدالت اجتماعی عمل کردند- [آنها] گفتند و عمل نکردند؛ [این مفاهیم] در اسلام بود و در زمان پیغمبر عمل شد. ♦️این عبارت «اُمِرتُ لِاَعدِلَ بَینَکُم»، مال قرآن است دیگر؛ دستور پیغمبر این است که اجرای عدالت بکند؛ این همان عدالت اجتماعی و عدالت همه‌جانبه است؛ یا [میفرماید]: لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّنٰتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکـِتٰبَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط؛ یعنی اصل بعثت همه‌ی انبیا و ارسال رسل و کتب برای این بوده است که قسط -یعنی همین عدل اجتماعی، عدل اقتصادی- در بین مردم برقرار باشد؛ بنابراین اینها مفاهیم قدیمیِ اسلامی است. 📚رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۹/۰۱/۰۳ @almorsalaat
🌀| ما در جنگ براى يك لحظه هم نادم و پشيمان از عملكرد خود نيستيم 📌ما در جنگ براى يك لحظه هم نادم و پشيمان از عملكرد خود نيستيم. راستى مگر فراموش كرده‏‌ايم كه ما براى اداى جنگيده‌‏ايم و نتيجه فرع آن بوده است. ملت ما تا آن روز كه احساس كرد كه توان و تكليف جنگ دارد به وظيفه خود عمل نمود. و خوشا به حال آنان كه تا لحظه آخر هم ترديد ننمودند، آن ساعتى هم كه مصلحت بقاى انقلاب را در قبول قطعنامه ديد و گردن نهاد، باز به خود عمل كرده است، آيا از اينكه به وظيفه خود عمل كرده است نگران باشد؟ 📚صحیفه امام (ره)، ج21 ص284 @almorsalaat
📚| تاریخ عرفا و حکمای متاخر (تحریر ثانی) ✍منوچهر صدوقی سُها ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/120 @almorsalaat
🌀| مسائل ، کبرای قیاس فقهی نیست. 🔹بعضي خيال کرده‌‌اند که مسائل علم اصول مسائلي است که در علم فقه به آن شکل مورد استفاده واقع مي‌‌شود که مبادي يعني مقدمتين قياسات يک علم در آن علم مورد استفاده قرار مي‌‌گيرد. از اين رو گفته‌‌اند که مسائل و نتايج در علم اصول «کبرَيات» علم فقه است. 🔹ولي اين نظر صحيح نيست. همچنان که مسائل منطق «کبريات» فلسفه قرار نمي‌‌گيرند مسائل اصول نيز نسبت به همینطورند. 📚شهید مطهری، اصول فقه @almorsalaat
🌐گام دوم انقلاب و وظایف ما 👈نگاهی متفاوت به بیانیه گام دوم انقلاب 🔰استاد علی فرحانی ⚡️این سخنرانی در تاریخ ۹۹/۳/۱۶ در جمع تعدادی از دانشجویان و طلاب در شهر مقدس قم ایراد شده است. 📌لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/motafarreghe/game-dovvom-v-vazayefe-ma-99.03.16.mp3 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️| میزان حجیت اجماع منقول و شهرت در استنباطات فقهی شیخ انصاری بر اساس کتاب مکاسب 🎙استاد علی فرحانی 📌گفتاری از استاد در باب روش اجتهادی شیخ انصاری، نگاه ایشان به حجیت حجج و میزان حجیت اجماع منقول و شهرت. گزیده تدریس کتاب مکاسب، شروط متعاقدین، شرط عدم صباوت، 400/06/27 @almorsalaat
توضیحات استاد در این صوت بسیار عالیست. در این توضیحات، بخش معظم و زیربنایی از چارچوب روش استنباطی شیخ تبیین می شود و با این نگاه، استفاده از کتاب مکاسب بیشتر خواهد شد و مشکلات بسیاری از عبارات شیخ اعظم و پراکندگی های ظاهری مطالب حل می شود.
: أَنَّ رِضَايَ فِي رِضَاكَ بِقَضَائِي 🔹وَ رُوِيَ أَنَّ مُوسَى ع قَالَ يَا رَبِّ دُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ إِذَا أَنَا عَمِلْتُهُ نِلْتُ بِهِ رِضَاكَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ يَا ابْنَ عِمْرَانَ إِنَّ رِضَايَ فِي كُرْهِكَ وَ لَنْ تُطِيقَ ذَلِكَ قَالَ فَخَرَّ مُوسَى ع سَاجِداً بَاكِياً فَقَالَ يَا رَبِّ خَصَصْتَنِي بِالْكَلَامِ وَ لَمْ تُكَلِّمْ بَشَراً قَبْلِي وَ لَمْ تَدُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ أَنَالُ بِهِ رِضَاكَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّ رِضَايَ فِي رِضَاكَ بِقَضَائِي. الدعوات، قطب الدین راوندی ص164 @almorsalaat