eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
507 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📝| نگاهی مختصر به مبحث علم اجمالی ◽️یکی از مباحث بسیار مهم و مشکل علم اصول که در فقه ثمرات غیر قابل انکاری دارد مساله علم اجمالی است. ◽️علم اجمالی یعنی علم به ثبوت تکلیف باشد اما جهل و شک در ناحیه مکلف به باشد؛ علم اجمالی، علمی است که همراه یک شک و جهل است، علم به ثبوت تکلیف و شک به مکلف به. ◽️در مساله علم اجمالی، دو بحث وجود دارد: 1⃣ اولا ثبوت تکلیف به وسیله علم اجمالی و اصل منجزیت و حجیت آن 2⃣ثانیا بحث از کیفیت سقوط تکلیف ◽️شیخ بحث اول را در دو مرتبه مطرح می کنند: 1⃣اصل حجیت علم اجمالی به نحو قضیه مهمله. 2⃣مقدار حجیت آن تا چه قدر است. آیا فرقی بین حجیت علم تفصیلی و علم اجمالی وجود دارد؟ ◽️اگرچه به شیخ اشکال شده که چرا در باب حجیت علم اجمالی، نام مرتبه اول را حرمت مخالفت قطعیه و مرتبه دوم را وجوب موافقت قطعیه گذاشته اند زیرا این دو تعابیر مختص به مقام امتثال اند نه مقام جعل، اما این اشکال به شیخ وارد نیست زیرا راهی که می توان مقدار حجیت علم اجمالی را فهمید همان مقام امتثال است یعنی مقام امتثال پل ای است برای وصول به مقام جعل. از این رو شیخ بهترین تعبیر را به کار برده و ملتفت به تفکیک مقام جعل از امتثال بوده است. ◽️حق این است که علم اجمالی چون قطع دارد و قطع هم حجیتش ذاتی است منجزیت دارد. در واقع اجمال یا تفصیل علم تاثیری در قطع بودن و حجیت داشتن آن ندارد. ◽️به عبارت دیگر حکم فعلی به صورت یک قضیه شرطیه است و همین که علم به تحقق مقدم آن پیدا شد تبدیل به یک قضیه حملیه شده و حکم منجز میشود که البته علم به تحقق مقدم آن می تواند با علم اجمالی هم صورت بگیرد. . ◽️اما شیخ نسبت به حرمت مخالفت قطعیه دو مقدمه ذکر می کنند: 1⃣محل بحث ما در مورد منجزیت و حجیت علم اجمالی ،علم اجمالی طریقی است و نه علم اجمالی موضوعی. قطع موضوعی اعم از اینکه تفصیلی باشد یا اجمالی باشد حجیت و عدم حجیت آن تماما تابع اعتبار شارع است. 2⃣اگر از اطراف علم اجمالی قطع تفصیلی به دست بیاید فرق بین این قطع تفصیلی و دیگر قطع های تفصیلی در حجیت ذاتی آن نیست و باید از آن تبعیت شود. ◽️شیخ می فرمایند به طور کلی، مخالفت با علم اجمالی دو نوع دارد: - مخالفت التزامیه - مخالفت امتثالیه و عملیه ◽️مراد از مخالفت التزامیه مخالفت عقد القلبی و جوانحی با حکم است. اما مخالفت امتثالیه یعنی در مقام عمل به خلاف آنچه که علم اجمالی اقتضاء دارد عمل شود. ◽️مرحوم شیخ با تفکیک این دو حیث به بررسی پرداخته و نهایتا می فرمایند: ◽️مخالفت التزامی چه در تعبدیات باشد چه در توصلیات، اصلا مخالفت نیست و هیچ حرمتی هم ندارد زیرا: 1⃣اولا تمام احکام شرعیه برای عمل مکلف آمده اند و هیچ حکم شرعی بر جانحه و عقد القلب مکلف بار نشده است. لذا مبنای شیخ این است که حتی حسد و یا عجب مادامی که بروز داده نشوند هیچ حرمتی نداشته و امر و نهی ناظر به عقد القلب نیست. 2⃣ثانیا حاکم در وادی امتثال عقل است و عقل هم یک حکم دارد و آن وجوب اطاعت و حرمت مخالفت است. اما عقل اطاعت و عصیان را جانحه ای نمی بیند بلکه در مقام عمل آن را تصویر می کند لذا عدم التزام به حکم الله، ضرری به امتثال نمی زند. 3⃣ثالثا از هر دلیل شرعی، چیزی بیش از لزوم "عمل" به مفاد آن بر نمی آید و علاوه بر آن چیزی هم به نام « وجوب التزام بحکم الله» در ادله وجود ندارد.. ◽️ نسبت به مخالفت عملی با علم اجمالی سه حالت مفروض داریم: 1⃣موافقت قطعیه 2⃣مخالفت قطعیه 3⃣موافقت و مخالفت احتمالی ◽️مخالفت قطعیه که واضح البطلان است اما موافقت احتمالیه هم سودی ندارد زیرا حاکم در وادی امتثال عقل است و طبق حکم آن یعنی قاعده الاشتغال الیقینی یستدعی الفراغ الیقینی، باید به یقین رسید و صرف احتمال کافی نیست. ◽مرحوم ️شیخ نسبت به احتیاط در مقام امتثال و امتثال اجمالی قائل اند که امتثال اجمالی کفایت میکند حتی اگر موجب تکرار « عبادت» باشد زیرا اگر موجب تکرار عبادت شود باز هم قصد امتثال امر داریم اگرچه به صورت تردیدی باشد (1) و عقل در وادی امتثال، این امتثال را صحیح میداند(2) لذا اشکال ابن ادریس در این مورد هم مندفع است.(تفصیل این مطلب محتاج متن جدایی است) ♨️در آخر باید پرسید چرا اصولیین و از جمله مرحوم شیخ دوبار بحث از علم اجمالی کردند یکی در تنبیهات قطع و دیگری در اصول عملیه -اصاله الاحتیاط- ؟ ◽️کثیری گمان می کنند از این جهت که علم اجمالی دو بخش دارد یکی قطع و دیگری شک، از بخش اول آن در باب قطع و از بخش دوم آن و مساله کیفیت امتثالش در باب اصول عملیه بحث می شود اما این پاسخ اشتباه است. زیرا بدیهی است که اصولیین از جمله شیخ و نیز آیت الله سبحانی، هر دو بخش علم اجمالی را به صراحت بیان کرده اند و مع ذلک باز هم بحث از آن را در اصول عملیه مطرح کرده اند! ✅جواب به این سوال هم باز از ابتکارات است: ◽️دو نوع علم اجمالی در علم اصول داریم. آنچه تحت عنوان « علم اجمالی» در باب حجج مطرح میشود مراد از آن « قطع اجمالی» است اما علم اجمالی که در اصول عملیه بحث میشود «ظن اجمالی» است به این صورت که ظن به اصل تکلیف پیدا شود اما شک در مکلف به داشته باشیم. لذا است که ماهیت این دو علم اجمالی با هم تفاوت دارد. ◽️از این رو شیخ هم علم اجمالی ای که به معنای قطع اجمالی است در تنبیهات قطع یعنی مصادیق قطع بیان کرده است و آقای سبحانی هم در الموجز تصریح کردند که مراد از این علم اجمالی چنین است که « عُلِم وجدانا بوجوب احد الفعلین» یعنی علم وجدانی و قطع حاصل شده باشد. ◽️پس علم اجمالی که در اصول عملیه بحث میشود از جنس ظن است و اصل حجیت آن و وجوب موافقت قطعیه و یا کفایت موافقت احتمالیه و یا جواز مخالفت قطعیه آن ممکن بوده و تماما به دست شارع است یعنی هم اصل حجیت و هم سعه و ضیق حجیت آن تابع بیان شارع است. ✍احسان چینی پرداز ۱۴۰۰/۱۰/۶ @almorsalaat
💬 🔹سلام اگر ممکنه کانال المرسلات کتاب مرکز متون رو یکی از اساتید کنند. این کتاب رو در پایه چهار داریم میخونیم و هیچ نمونه تدریسی وجود نداره. 🔹یک کتاب استاد شیروانی هم هست حوزه خواهران میشه خصوصا ویرایش جدیدش هیچ صوتی نداره. 📌پ.ن: انشالله پیگیری میکنیم که امسال و یا سال آتی، این کتاب و سایر کتب پیشنهادی شما توسط اساتید مدرسه مجازی تدریس بشن. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️| سلام علیکم. بنده میخواهم در کنار خواندن اصول فقه به کتاب حلقات شهید صدر مراجعه کنم. اما چون ساختار این کتاب با کتب مشهور متفاوت است، مراجعه به آن مشکل است. لطفا در صورت امکان توضیحاتی در این مورد بفرمایید. باتشکر ✅ حجت الاسلام ستوده را بشنوید @almorsalaat
شماره : ۵۰۷ در نمازم بینِ سـجده لحظه ای ‌عطرت رسید آنقدر در سجده ماندم تا قضا شد آن نماز @khalvat_kadeh_mastan
📌بوق شیطان/ خشک مغزی و تحجر در استفاده از وسایل مشروع 🔸عده‏ اى هستند كه اينها را حتى به استفاده از وسايل مشروع هم با هزار زحمت مى ‏شود راضى كرد كه آقا ديگر استفاده نكردن از اين وسايل چرا؟ همين بلندگو اولين بارى كه پيدا شد، شما ببينيد چقدر با آن مخالفت شد! بلندگو براى صدا مثل عينك است براى چشم انسان و مثل سمعك است براى گوش انسان. حالا اگر انسان گوشش سنگين است، يك سمعك مى‏ گذارد و معنايش اين است كه قبلًا نمى ‏شنيد و حالا مى‏ شنود. قرآن را قبلًا نمى ‏شنيد، حالا قرآن را بهتر مى ‏شنود. فحش را هم قبلًا نمى‏ شنيد، حالا فحش را هم بهتر مى‏ شنود. اين كه به سمعك مربوط نيست. ميكروفن هم همين‏طور است؛ ميكروفن كه ابزار مخصوص فعل حرام نيست. 🔸استفاده از آن ابزارى حرام است كه از آن جز فعل حرام كار ديگرى ساخته نباشد، مثل صليب كه جز اينكه سمبل يك شرك است چيز ديگرى نيست، و مثل بت. ولى بهره ‏گيرى از ابزارى كه هم در كار حرام مصرف مى‏ شود و هم در كار حلال، چرا حرام باشد؟. 🔸يكى از آقايان وعّاظ خيلى معروف مى‏گفت: سالهاى اولى بود كه بلندگو پيدا شده بود، ما هم تازه پشت بلندگو صحبت مى‏ كرديم و به قول او تازه داشتيم راحت مى ‏نشستيم. ولى هنوز بلندگو شايع نشده بود. قرار بود من در يك مجلس معظم صحبت كنم، بلندگو هم گذاشته بودند. قبل از من آقايى رفت منبر؛ همين‏كه رفت منبر، گفت: اين بوق شيطان را از اينجا ببريد. بوق شيطان را برداشتند بردند. ما ديديم اگر بخواهيم تحمل كنيم و حرف نزنيم، اين بوق شيطان را بردند و بعد از اين هم نمى ‏شود از آن استفاده كرد. تا رفتم و نشستم روى منبر، گفتم: آن زين شيطان را بياور. 🔸غرض اين است كه اين‏چنين جمودْفكرى‏ ها و خشك‏ مغزى ‏ها بى‏ مورد است. بلندگو تقصيرى ندارد، راديو و تلويزيون و فيلم فى حد ذاته تقصيرى ندارند، تا محتوا چه باشد؟ آنچه در راديو گفته مى ‏شود چه باشد، آنچه در تلويزيون نشان داده مى ‏شود چه باشد، آنچه در فيلم ارائه مى‏شود چه باشد؟ اينجا ديگر انسان نبايد خشكى به خرج بدهد و چيزى را كه فى حد ذاته حرام نيست و مشروع است، به صورت يك چيز نامشروع جلوه بدهد. 📚مجموعه آثار شهيد مطهري ج‏17، ص: 336 🌐رسانه المرسلات👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 متن پیاده شده و صوت اصول فقه مظفر (ره) 🔰استاد علی فرحانی 💠محدوده: از اجتماع امر و نهی تا پایان کتاب 🔴 این جزوه پیاده شده صوت های اصول مظفر استاد علی فرحانی است که در سال 88-89 در مدرسه علمیه حقانی تدریس شده است. 📝لینک دانلود 👇 soda96.ir/matn-osul2/ 🔊لینک دانلود 👇 soda96.ir/اصول-مظفر2-استاد-فرحانی/ @almorsalaat
📣|سلسله درس گفتارهای نظام‌های اسلامی؛ 1️⃣ فقه نظام روابط اجتماعی 2️⃣ نظام اصولی امام خمینی (ره) (ادامه تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی ره) 🎙استاد علی فرحانی 📆 زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 14 🔰محل برگزاری: قم، میدان معلم، بلوار سمیه، پلاک472 📌این جلسات توسط موسسه مفتاح برگزار می شود. @almorsalaat
استثنائا کلاس این هفته، روز پنجشنبه ساعت 7:30صبح برگزار می شود @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️یادِ خدا/ فادکرونی اذکرکم 🎙علامۀ طباطبائی (ره) (صوتی نویافته از علامه طباطبایی) ⏯ ... یاد خدا، «فاذکرونی أذکرکم»، ما به غیر از یاد خدا لطیفه‌ای نداریم که همه معارف اسلام را در بر داشته باشد و در دین هر کمالی را واجد بوده باشد؛ همون یاد خداست. یاد خدا از انسان مستلزم یاد خداوند تبارک و تعالی از ناحیۀ حق تبارک و تعالی است. و اونوقت یادکردن خدا از بنده مثل یادکردن بنده از خدا نیست، این با رحمت است، توأم با رحمت، توأم با همۀ اسماء حُسنای حق تبارک و تعالی است، که انسان را یک انسان کامل واجد جمیع کمالات قرار می‌دهد و مقرَّب می‌کند پیش خودش، تقرّبی که به وصف گوینده نمی‌آید. اینی که بنده می‌دونم این است. ✔️ این صوت، بخشی از نوار ضبط شده‌ مربوط به سفر مرحوم علامۀ طباطبائی به اصفهان در نیمه دوم دهۀ ۵۰ شمسی است. ✅کانال طریقه مقربین 🌐رسانه المرسلات👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀السلام علیک یا علی بن موسی الرضا 🎥فیلم زیارت آقا علی بن موسی الرضا توسط یکی مخاطبین ارجمند کانال به نیابت از دست اندرکاران رسانه المرسلات @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 | طرح کلی نظریه اعتبار از دیدگاه علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی 📌در این جلسه که در تاریخ 1400/9/23 برای جمعی از طلاب قم برگزار شده است، پیرامون مباحثی همچون: معنای اعتبار، کیستی معتبر، محدوده و دایره اعتبار و آغاز بحث اعتبار (بررسی نظریه لزوم تقسیم موجود به حقیقی و اعتباری) نکاتی را از دیدگاه علامه بیان داشتند. @almorsalaat
💬 سلام علیکم و رحمه الله اگر امکانش بود همان کاری که در رابطه با کتاب بدایه الحکمه انجام شده هست در رابطه با رسائل و مکاسب هم انجام شود.. صوت تدریس ها کتاب شود. متشکرم 📌پ.ن: ما قصد داریم که به کمک شما مخاطبین ارجمند و سایر دوستان، همه تدریس های استاد را به شکل مکتوب عرضه کنیم. لکن این مسئله هم زمان و هم هزینه کافی لازم دارد. لذا مقداری طول خواهد کشید. @almorsalaat
🔴| برهان شفا 🔰استاد علی فرحانی 🌀محدوده: از ابتدای کتاب تا فصل دوم از مقاله دوم 💠تعداد جلسات: ۲۸ 📌برگزار شده در موسسه اسراء سال تحصیلی ۹۹ 🔊دانلود صوت جلسات👇 soda96.ir/borhan-shefa/ 📜دانلود متن پیاده شده👇 soda96.ir/matn-borhan-shefa/ @almorsalaat
🔔 تجمع یوم‌الله ۹دی در مدرسه فیضیه برگزار می‌شود ◻️ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم در آستانه فرارسیدن یوم الله از اقشار امت ولایتمدار قم با انتشار پیامی جهت شرکت در راهپیمایی این روز بزرگ در روز پنجشنبه ۹ دی، ساعت ۱۰ صبح در مدرسه علمیه فیضیه قم دعوت کرد که متن آن به این شرح است.🔻 hawzahnews.com/xbw7V @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جایگاه قرآن و سنت در هستی شناسی علامه طباطبایی (ره) 🎙استاد سیدمحمد هاشمی 📌بخشی از جلسه اول دوره «چگونه المیزان بخوانیم؟» که در مدرسه مجازی المرسلات در حال برگزاری است @almorsalaat
🔰 دومین دوره ⭕️ دوره مهارت های متن خوانی و ترجمه (عمومی) 🔅 با عنایات خداوند متعال دوره عمومی مهارت های متن خوانی و ترجمه توسط استاد محمدمهدی مقدسی برگزار گردید. 🔻 این دوره که با استقبال مخاطبین گرامی مواجه شد، در قالب 4 جلسه تعریف شده بود که با توجه به درخواست شرکت کنندگان 3 جلسه به آن اضافه شد و در 7 جلسه برگزار شد. 🔻 هدف از برگزاری این دوره تقویت مهارت متن خوانی و ترجمه بود؛ لذا محور اصلی مطالب مطرح شده، آموزش نکاتی کاربردی در مورد شیوۀ صحیح متن خوانی و ترجمه بود. 🔻 در جلسه اول مقدماتی ضروری برای ورود به کارگاه عملی متن خوانی بیان گردید. 🔻 در ادامه نکاتی مهارتی جهت تقویت توان متن خوانی و ترجمه بیان گردید و هر یک از این نکات به صورت کارگاهی بر روی متنی که در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفته بود تطبیق شد. 🔻 در ضمن بیان نکات مهارتی متن خوانی و ترجمه و تطبیق آن بر متن، نکات صرفی و نحوی و لغوی به اندازه گنجایش زمان جلسات بیان گردید. 🔻 همچنین با توجه به ضرورت تسلط بر تجزیه و ترکیب در متن خوانی، نکاتی مهم در تجزیه و ترکیب به صورت عملیاتی تبیین و اجرا گردید. 🔵 پس از دوره عمومی، کارگاه هایی تخصصی برای تقویت توان صرفی و نحوی و لغوی و همچنین متن خوانی متون تخصصی برگزار خواهد شد. 🔴 با توجه به درخواست‌های متعدد عزیزان، قبل از برگزاری کارگاه‌های تخصصی، دوره عمومی برگزار می گردد و پس از آن، جهت برگزاری کارگاه های تخصصی اطلاع رسانی خواهد شد. 💬نظرات و پیشنهادات خود را به آیدی زیر ارسال فرمایید👇👇 eitaa.com/admin_doreh 🌐در مدرسه مجازی المرسلات عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️: من پایه هفتم هستم حس می کنم هیچی بلد نیستم و هیچی از علوم بارم نیست. چه کنم؟ راهنمایی بفرمایید. ✅ حجت الاسلام امیری را بشنوید. @almorsalaat
جلسات امروز از تدریس فقه نظام روابط اجتماعی و تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی، در کانال مدرسه مجازی المرسلات بارگزاری شد 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
پاسداشت یک مسئله اساسی مسئله‌ی ، پاسداشت آزمونهای بزرگ یک ملّت، یک مسئله‌ی اساسی است. آزمونهایی سر راهِ کشورها و ملّتها قرار میگیرد که در آن آزمونها گاهی خوب میدرخشند؛ مخصوص ملّت ما هم نیست، منتها برای ملّتِ ما در دوران انقلاب و بعد از پیروزی تا امروز از این آزمونها زیاد بوده است و از این درخشش‌ها هم زیاد بوده است و ملّت درخشیده که یکی‌اش روز نهم دی سال ۸۸ بود. یعنی حضور ملّت در عرصه‌ی فضای عمومی و در کف خیابانها توانست یک توطئه‌ی ریشه‌دار و مهم را از بین ببرد. پریروز مردم در سرتاسر کشور، آن روز را، آن حرکت را، آن را گرامی داشتند؛ پاسداشت آن حرکت بزرگ و آزمون بزرگ بود که بسیار چیز لازمی است. ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ @qom_khamenei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅فقه نظام، مقدمه پاسخ به مسائل فقهی است. ✅فقه نظام، ریشه در کتب فقهی قدما دارد. ✅فقه نظام، منابع نقلی را توسعه می دهد و از مراجعه زود هنگام به اصل عملی جلوگیری می کند. 🎙استاد علی فرحانی 📌فقه نظام روابط اجتماعی 1400/10/09، موسسه مفتاح @almorsalaat
🌀انسان باید در این مسیر انسانیت و کسب معارف اهل باشد و تا به مراقبه نرسد، فایده ای ندارد. 📚آیت الله بهجت، گوهرهای حکیمانه ص۳۵ @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| خودسازی و تهذیب نفس، مقدمه واجب برای وظایف طلبگی است 🎙استاد علی فرحانی ❇️استاد در این صوت ضمن نقل عبارت مهمی از شهید ثانی؛ می فرمایند اگرچه وظیفه انسانی طلبه تهذیب نفس است اما وظیفه طلبگیِ طلبه، دفاع از دین می باشد و‌ نسبت به این مطلب وظیفه جدی دارد. هر چند که خودسازی، مقدمه انجام وظایف طلبگی است. حتما . 📚تدریس رسائل. اصاله الاحتیاط. مدرسه امام کاظم علیه السلام. اردیبهشت ۱۴۰۰ @almorsalaat
📝یادداشت کوتاه یکی از اعضای پیرامون یکی از بحث های گروه در مورد ▫️ضمن عرض سلام و خداقوت به شما بزرگواران. برخی الفاظ در بیانات بعضی سروران بود که به نظر درست نمیاد ▫️فکر نمی کنم کسی منکر ایرادات روشی در حوزه ها باشه اما باید طوری نقد بشه که از دایره انصاف خارج نشیم ▫️بزرگواری فرمودند که ما نمیخوایم مجتهد بشیم به زور میخوان مجتهدمون کنند که اصلا اینطور نیست، اینکه اصول به درد نمیخوره، این هم درست به نظر نمیاد، حداقل فایده اصول این هست که قدرت استدلال شخص رو بالا میبره و این برای هر طلبه به نظرم لازم هست... ▫️"دلال علم"، عبارت درستی نیست چون ما در هر برهه ای باید یکسری مجتهد داشته باشیم و اجتهاد هم تقلیدی نیست که کسی بخواد از اجتهاد گذشتگان سرمشق گیری کنه.. ▫️هر لفظی دارای شأنی هست باید خیلی مراقب باشیم در انتخاب الفاظ در گفتارمون... ▫️بزرگواری فرموده بودند که اگر هم کسی مجتهد بشه با حوزه مجتهد نشده، آیا واقعا تا الان کسی بوده که بدون ورود به مکتب امام صادق علیه السلام مجتهد شده باشه؟؟؟ ▫️حقیر منکر برخی ایرادات به حوزه نیستم چه از لحاظ روش اجرایی و چه کیفیت محتوای آموزشی، اما آیا واقعا با وجود برخی ایرادات باید کل رسالت حوزه ها زیرسؤال بره؟؟؟ ▫️ما اگر دغدغه دین رو داریم باید تلاش کنیم این ایرادات برطرف بشه نه اینکه صرفا بشینیم و غصه بخوریم ، به هرحال ما تا وضعیت مطلوب فاصله داریم و گذر از وضعیت موجود تا رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به تلاش همه طلاب دغدغه مند و بزرگواری چون شماها دارد ▫️ان شاالله که خداوند کمک کند در مسیر یاری امام ثابت قدم باشیم. ✍سَرَم نَذرِ سَرِ سَردارِ بی سَر... 🌐شما هم در گروه هم‌اندیشی عضو شوید و در بحث مشارکت کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @almorsalaat
🔵| بخوانید اما بخوانید (چند تجربه که شاید برای دانشجویانی که طلبه شده اند، مفید باشد) ▫️روز 16آذر برای هر کسی که دانشجو بوده روز متفاوتی است. در دانشگاه این روز با روزهای دیگه متفاوت بود. معمولا هر کدام از تشکل ها، مراسمی داشتن و می خواستن به نحوی این روز رو برجسته کنن. اما این حس و حال توی حوزه وجود نداره. بلکه بیشتر یادآور خاطرات روزهای زمان دانشجوییست. ▫️دانشجویانی که وارد حوزه می شوند، با فرصت ها و تهدیدهای مختلفی مواجه هستند که به تجربه برخی از آنها را مرور می کنم. ✅از میان فرصت به سه مورد اشاره می کنم. اول اینکه شاید بتوان گفت با دید بازتر و شناخت بهتری وارد حوزه شده اند و برای خود هدف گذاری کرده اند. دوم اینکه دانشگاه را که یکی از مراکز مهم علمی کشور است، می شناسند و بهتر می توانند در تعامل حوزه و دانشگاه، نقش ایفا کنند و سوم اینکه ذهن آماده تری برای یادگیری دروس حوزوی دارند. و همین جا عرض کنم که اساسا نظام آموزشی این عده باید با سایر طلاب متفاوت باشد. ♨️اما تهدید هایی هم در مقابل دارند. یکی از موارد اصلی، نگاه ایده آلیستی و غیرواقعی به حوزه است. متاسفانه این مورد، مقداری شایع است و چون تصمیم آمدن به حوزه بر اساس آن نگاه صورت گرفته، گاهی پس از مواجه شدن با واقعیت حوزه، تصمیم این اعزه را تغییر می دهد و پس از مدتی فیلشان یاد هندوستان دانشگاه می کند. حوزه همینقدر که امام خمینی و علامه طباطبایی و شهید مطهری و رهبر انقلاب و آیت الله بهجت و آیت الله مصباح و سایر اعاظم را تقدیم اسلام کرده است، مشکلاتی چون طولانی بودن زمان تحصیل، به روز نبودن، مقداری ناکارآمدی، نظام آموزشی ناصحیح، مشکلات معیشتی و ... را هم دارد. لذا لازم است که با دید واقعی وارد حوزه شد و اگر الآن وارد حوزه شده ایم، سعی کنیم از بین همه مشکلات، آن راهی را انتخاب کنیم که نتیجه آن امام خمینی و علامه و ... غیره می شود. چون آنها هم از بین همین بی برنامگی ها و بی نظمی ها و با همین کتب درسی رشد کرده اند. پس اگر دیدتان هم غیرواقعی بوده، اما می توان با انتخاب مسیر درست، ادامه داد و به نتیجه رسید. ♨️تهدید دوم این است که دانشجویانی که وارد حوزه می شوند معمولا اینگونه اند که اگر وارد حوزه نمی شدند از جهت جایگاه اجتماعی، در جایگاه متناسبی قرار می داشتند. چند سال دانشگاه رفته اند و مدرکی را اخذ کرده و می توانند بر اساس آن مدرک وارد در بازار کار شوند و درآمدی را کسب کنند و تشکیل خانواده دهند. اما وقتی که وارد حوزه می شوند، از سن خود عقبتر می روند به این معنا که از جهت جایگاه اجتماعی، هم رتبه با طلبه ای که پایه اول و احیانا سیکل و یا دیپلم، قرار می گیرند. آنگاه از یک طرف به خاطر سن و شرایط خانوادگی و غیره، نیاز به ازدواج و کسب درآمد دارند و از طرفی با شهریه پایه اول و دوم، نمی توانند معیشت خود را تامین کنند و این آغاز مشکلاتی خواهد بود. 🤔راهکاری که ما برای این مسئله تجربه کردیم این است که به دلیل آمادگی ذهنی ای که دانشجویان دارند، باید دروس را سریعتر بخوانند. حوزه قوانینی برای این کار دارد. به این طریق آن سه چهار سال دانشگاه را می توان جبران کرد. ظاهرا می توان ده سال حوزه را در یک برنامه ریزی خوب، در به اتمام رساند البته به هیچ وجه نباید از کیفیت تحصیل کم کرد. ▫️این ها نکاتی بود که به تجربه به نظر می رسد که برای دانشجویانی که وارد حوزه شده اند، مفید است. البته همه اینها را در سایه مشورت ها و هدایت های استاد ارجمندمان شیخ علی فرحانی آموختیم و الّا در این دریای حوزه، غرق شده بودیم. می توانید نکات تفصیلی و راهکارهای اجرایی را از مشاوران کانال که برخی از آنها نیز دانشجو بوده اند، دریافت کنید. 🔰ناگفته نماند که در حوزه مسائل دیگری هم وجود دارد. حوزه علاوه بر اینکه از دانشگاه واردات دارد، اخیرا صادراتش هم به دانشگاه زیاد شده. همچنین برخی انتفاد دارند که خود حوزه دارد مثل دانشگاه می شود و برخی هم رسما دانشگاه های حوزوی تاسیس کرده اند. در این موضوع هم حرف بسیار است، که انشالله بماند برای فرصتی دیگر. فقط یک نکته بگویم: اگر هم میخواهید به دانشگاه بروید، مثل شهید مطهری بروید. ✍️محسن ابراهیمی 00/09/16 🌀فقه روز، کانال شخصی محسن ابراهیمی👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2