eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
518 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️در انجام اعمال، هر چند مستحب باشد، باید تعداد دعا و ذکر یا عدد ایام آنها رعایت شود و در آن سهل انگاری نشود. 🔰علامه حسن زاده آملی 🔅در بعضى از ادعيه و اذكار بيان عدد دعا و ذكر و يا عدد ايّام آنها از معصوم صادر شده است. در حفظ عدد سهل انگارى نشود با اينكه اعمال مستحبّه اند. و بايد به دستور اهتمام داشت چه در حفظ و مراعات صورت آن و چه در عدد آن، يعنى هرچه دستور العمل است به هر صورت و عدد بايد به همان منوال عمل شود و هيچ نحوه تخطّى و مداخله در آن روا نبود چه عمل به دستور عددى خود يك نحو تأديب و تعويد نفس است. 🔅علاوه اينكه عالم جليل محمود بن محمّد دهدار متخلّص به عيانى و صاحب «مفاتيح المغاليق» در اول رساله «خلاصة جواهر الاسرار» گويد: «حضرت امام به حق ناطق جعفر بن محمّد الصّادق عليه السّلام فرموده است كه: بدانيد اسماء اللّه به منزله دفائن اند و عدد به منزله ذراع آن مساحت، اگر ذراع كمتر فرا نهى به دفين نرسى و اگر زياده بگيرى نيز نرسى بلكه در گذرى». 🔅فاضل شوشترى فتح اللّه بن محمّد رضا حسينى مرعشى در اوائل كتاب شريف «وفق المراد في علم الاوفاق و الاعداد» گويد: «اكابر اهل تحقيق گفته اند كه عدد به منزله حوض آبى است كه در آن غسل ارتماسى كنند اگر عمق آب زياده از حدّ باشد موجب غرق مى شود و اگر كم، غوطه خوردن ميسّر نيست. و گفته اند كه عدد حكم دندانه كليد دارد كه به زياد يا كم نمودن آن در وا نمى شود كما قيل: «الاعداد أرواح و الحروف أشباح، و العدد كأسنان المفتاح اذا نقصت أو زادت لا يفتح الباب. و الزيادة على العدد المطلوب اسراف، و النّقص منه اخلال». يكى از مشايخ روايت مى كرد كه در سوره مباركه يس اسمى هست كه بر طرف مى شود به بركت آن كورى مادر زاد و پيسى. او را گفتند كه آيا اگر كسى تمام سوره را بخواند نفعى از اين مقوله كه مى گويى به او خواهد رسيد؟ جواب داد: هرگاه حكيم يك دوا را براى مرضى مقرّر كرده باشد و آن دوا در دكّان عطّارى باشد و مريض برود و تمام ادويه دكّان او را بخورد آيا نفعى به او خواهد رسيد؟ همچنين است اين اعمال». اين بود آنچه را شوشترى نقل كرده است. 🔅و ما به ذكر دو حديث شريف در اين موضوع تبرّك مى جوييم و بدان اكتفا مى كنيم: 💠حديث اول: ثقة الاسلام كلينى در كتاب دعاء «اصول کافى» (حديث 17 باب القول عند الاصباح و الامساء ج 2 ص 383 معرب)، روايت فرموده است به اسنادش عن العلاء بن كامل قال: سمعت أبا عبد اللّه عليه السّلام يقول: «و اذْكر ربّك في نفسك تضرّعا و خيفة و دون الجهر من القول» عند المساء: لا اله الاّ اللّه وحده لا شريك له، له الملك و له الحمد يحيى و يميت و يميت و يحيى و هو على كلّ شيء قدير. قال: قلت: بيده الخير. قال: انَّ بيده الخير و لكن قل كما اقول لك عشر مرّات، و اعوذ باللّه السّميع العليم حين تطلع الشّمس و حين تغرب عشر مرّات. 🔸در اين حديث ملاحظه مى فرماييد كه علاء خواست بيده الخير را زياده گراند و يا از روى استفهام گفت بيده الخير اضافه شود، امام فرمود كه البتّه خير در دست اوست، و لكن همانطور كه من به تو گفته ام بگو. 💠حديث دوم: دعاى غريق است كه شيخ اجل صدوق در «اكمال الدين» به اسنادش روايت فرمود: عن عبد اللّه بن سنان قال: قال أبو عبد اللّه عليه السّلام ستصيبكم شبهة فتبقون بلا علم يرى و لا امام هدى، لا ينجو منها إلاّ من دعا بدعاء الغريق. قلت: و كيف دعاء الغريق؟ قال: تقول: يا اللّه يا رحمن يا رحيم يا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دينك. فقلت: يا مقلّب القلوب و الابصار ثبّت قلبى على دينك. فقال: انَّ اللّه عزّ و جلّ مقلّب القلوب و الأبصار و لكن قل كما أقول: يا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دينك (بحار ط 1 جزء دوم ج 19 ص 276). 🔸«عبد اللّه سنان گفت: امام صادق عليه السّلام فرمود: بزودى شبهه اى به شما مى رسد پس بدون علمى يعنى پرچم و نشانهاى راهنمايى كند و بدون پيشوايى هدايت نمايد مى مانيد، از آن شبهه رهايى نمى يابد مگر كسى كه دعاى غريق بخواند. گفتم: دعاى غريق چگونه است؟ فرمود: مى گويى: يا اللّه يا رحمن يا رحيم يا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دينك. من گفتم: يا مقلّب القلوب و الابصار. امام فرمود: البتّه خداى عزّ و جلّ مقلّب القلوب و الابصار است و لكن چنانكه مى گويم بگو: يا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دينك». در اين حديث مى بينيد كه عبد اللّه سنان خواست و الابصار را اضافه نمايد امام اجازه نفرمود، فتبصّر. 📚 رساله نور على نور در ذكر و ذاكر و مذكور، ص: 54 @almorsalaat
♨️ فلسفه اسلامی 🔰استاد علی فرحانی 🔸بدایه الحکمه/ علامه طباطبایی eitaa.com/almorsalaat/1007 🔸نهایه الحکمه/ علامه طباطبایی eitaa.com/almorsalaat/1182 🔸مبانی حکمت متعالیه eitaa.com/almorsalaat/4000 🔸الشواهد الربوبیه/ ملاصدرا eitaa.com/almorsalaat/1346 🔸اشارات/ بوعلی سینا eitaa.com/almorsalaat/1347 @almorsalaat
♨️♨️تحقق اسلام و استقرار توحید در جامعه، وظیفه حوزه های علمیه است/ چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است. 🔰 رهبر معظم انقلاب 💢💢💢💢💢💢 💠 اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما اسلام را -که میخواهیم در حوزه یاد بگیریم- فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست -[که] واقعیّت هم همین است؛ [یعنی] اصول دین، فروع دین، ارزشهای اخلاقی، سبک زندگی، آئین حکمرانی، اینها همه جزو اسلام و جزو معارف اسلامی است- خب اینها را باید برویم در حوزه‌ی علمیّه یاد بگیریم.‌ 💠 لکن این [برداشت] درست نیست؛ این بخشی از کار حوزه‌های علمیّه است؛ چرا؟ چون این بخشی از اسلام است؛ بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر. اسلام فقط توحید به معنای علم توحید با همان عمق و معرفتِ عرفانی و فلسفی و [مانند] اینها نیست، بلکه اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه؛ یعنی جامعه موحّد بشود؛ این هم جزو اسلام است. 💠 بخشی از اسلام عبارت است از معارف اسلامی که این معارف شامل عقلیّات و نقلیّات و ارزشهای اخلاقی و بیان سبک زندگی و شیوه‌ی حکومت است؛ و همه‌‌ی اینها جزو معارف اسلامی است که دانستن اینها لازم است. این بخشی از اسلام است؛ بخشی از اسلام هم عبارت است از تحقّق اینها در خارج؛ یعنی توحید محقّق بشود در خارج، نبوّت به معنای در رأس جامعه بودن تحقّق پیدا کند. خب «اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء» را باید شما محقّق کنید. نمیگویم حتماً باید شما در رأس جامعه باشید -خب شکل حکومت ممکن است انواع و اقسامی داشته باشد- امّا شما به عنوان عالم دین و متخصّص دین موظّفید که اسلام را در خارج، در محیط زندگی محقّق کنید؛ این وظیفه‌ی ما است. این کاری است که امام بزرگوار کرد. 💠 امروز هم که بحمدالله نظام اسلامی به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که دولت اسلامیِ به معنای واقعی و سپس جامعه‌ی اسلامیِ به معنای واقعی و سپس تمدّن اسلامیِ به معنای حقیقی به وجود بیاید، حوزه‌ی علمیّه مسئولیّتهای متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است. 📚 بیانات در دیدار طلاب 98/02/18 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اعتبار مقدس در بیان علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. فیضیه. سال 91 @almorsalaat
💢 امروز اسلام به روحانیت سپرده شده و مهذب نبودن روحانیت سبب شکست اسلام می شود. 🔰 امام خمینی(ره) 💠 اگر امروز جامعه روحانیت در سرتاسر کشور ما، چه روحانیینی که اشتغال به یک عملی داشته باشند از اعمالی که در جمهوری اسلامی لازم است و چه آنهایی که اشتغال ندارند، چه ائمه جمعه و چه ائمه جماعات و چه علمایی که در غیر این دو شغل هستند و در بین مردم برای ارشاد هستند، و چه وعاظ محترم، اینها الآن اسلام سپرده به اینهاست. 💠 امروز که اسلام به دست آنها سپرده شده است و تمام عذرها منقطع شده است، نمی‌توانند بگویند نمی‌توانستیم، نمی‌توانند بگویند نمی‌دانستیم، نمی‌توانند بگویند که رژیم شاهنشاهی ما را نمی‌گذاشت کاری انجام بدهیم. همه اینها مرتفع شده است، و اسلام به دست شما افتاده است، به دست روحانیون در سرتاسر کشور و تحت مراقبت شدید هستید؛ مراقبت خدای تبارک و تعالی و مراقبت فرشتگانی که مامور این کار هستند وَ الله مِنْ وَرائِهِمْ مُحیط. 💠 ماه «رمضان‌ها» می‌آید و می‌رود، و ماهها یکی پس از دیگری می‌روند و عمرها هم می‌رود، آنچه که باقی می‌ماند آن صفحات اعمال شماست که در قلب شما ثبت است، و شاید نامه عمل هم همان باشد. قلب شما نسبت به دنیا چه بوده است؟ دنیا با قلب شما چه کرده است و شما توجه‌تان به دنیا چه اندازه بوده است؟ آن روزی که دستتان نمی‌رسید زاهد و عابد بودید، آن روزی که دست رسید خدای نخواسته عکس او بود؟ مراقبت در کار است. 💠 امروز مسئولیت روحانیت و کسانی که در این لباس مقدس هستند، مسئولیتی‌ است که در طول تاریخ بر عهده روحانیت نبوده است. در طول تاریخ از صدر اسلام تا کنون جمعیتهای روحانیت این طور حجتی که بر آنها امروز تمام است، حجت بر آنها تمام نبوده است. در طول تاریخ یک همچو فرصتی برای هیچ کشوری پیدا نشده است؛ و اسلام به دست شما سپرده شده است و از شما می‌خواهند حفظش را، به دست این ملت سپرده شده است و از این ملت می‌خواهند حفظش را. 💠 شما در ارشادات، در توجه نداشتن به زرق و برق دنیا مهم توجه قلبی است. داشتن مال، داشتن خانه، داشتن چیز، اینش مهم نیست. مهم این است که قلب انسان را، قلب انسان را اینها تسخیر کنند. اینکه مال‌اندوزی و ثروت‌اندوزی مذموم است برای این است که این مال‌اندوزی و ثروت‌اندوزی و امثال اینها و زرق و برق دنیا دل انسان را می‌کشاند به طرف غیر خدا و از آن ضیافتهای خدا محروم می‌کند. 💠 علاوه بر اینکه، ما مسئولیت خودمان را، مسئولیت شخصی داریم، مسئولیت نوعی هم به عهده ماست، مسئولیت ملت هم به عهده ماست. همان طوری که سوره «هود» به پیغمبر فرموده است که فَاسْتَقِمْ کَما امْرِتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ، به شما هم می‌گوید که استقامت کنید و از استقامت خودتان مردم را مستقیم کنید. اگر مردم از ما خطا ببینند، و اگر چنانچه انصراف پیدا کنند از روحانیت برای خطاهای بعض از ما، مسئولیت، مسئولیت شخصی نیست، مسئولیت اسلامی است، مسئولیت عمومی است. 💠 اگر ما خدای نخواسته، با اعمالمان طوری بکنیم که این ملت از ما جدا بشود و این‌ ملت ما را زیر سوال قرار بدهد که شما امروز که دستتان باز است یک نحو دیگر دارید عمل می‌کنید و جدا بشود از شما، این مسئولیت اسلام به عهده ماست. اسلام به انزوا کشیده می‌شود و آنهایی که با اسلام مخالف‌اند روی کار می‌آیند خدای نخواسته، و این مسئولیت به عهده ماست. 💠 قضیه، قضیه شخصی نیست که یک شخص بگوید خوب من یک همچو کاری می‌کنم به دیگران چه، این نیست مساله. سابق هم وقتی که یک طلبه کاری می‌کرد می‌گفتند طلبه‌ها این طورند، اگر خدای نخواسته، یک روحانی یک کاری می‌کردند می‌گفتند روحانیون این طورند. 💠 حالا دیگر مساله این طور است که اگر اسلام شکست بخورد به وسیله ماها شکست خورده است. اگر شما درست بشوید اسلام شکست نمی‌خورد، با درست شدن شما مردم درست می‌شوند، با شدن شما مردم می‌شوند. اگر خدای نخواسته در منبر شما چیزی بگویید که خودتان عاملش نیستید و در مسجد چیزی بگویید که خودتان بر خلاف او عمل می‌کنید، مردم دلهاشان از شما منصرف می‌شود و این کم کم موجب شکست اسلام می‌شود و این به عهده همه ماست. 📚 بیانات62.03.21 @almorsalaat
✅ بشارت منجی در روز غدیر 🔻 ألا إِنَّ خاتَمَ الأَئِمَّهِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِیَّ 🔹 آگاه باشید! که آخرین امامان، مهدی قائم از ماست. 🔻 ألا إِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَی الدّینِ 🔸 آگاه باشید! اوست غالب بر ادیان 🔻 ألا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظَّالِمینَ 🔹 آگاه باشید! اوست انتقام گیرنده از ظالمین 🔻 ألا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها 🔸 آگاه باشید! اوست فاتح قلعه‌ها و منهدم کننده‌ی آنها 🔻ألا إِنَّهُ غالِبُ کُلِّ قَبیلَهٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ وَهادیها 🔹 آگاه باشید! اوست غالب بر هر قبیله‌ای از اهل شرک و هدایت کننده‌ی آنان. 🔻 ألا إِنَّهُ الْمُدْرِکُ بِکُلِّ ثارٍ لِأَوْلِیاءِ اللَّهِ 🔸 آگاه باشید! بدانید که اوست گیرنده‌ی انتقام هر خونی از اولیاء خدا. 🔻 ألا إِنَّهُ النَّاصِرُ لِدینِ اللَّهِ 🔹 آگاه باشید! اوست یاری دهنده‌ی دین خدا. 🔻 ألا إِنَّهُ الْغَرَّافُ مِنْ بَحْرٍ عَمیقٍ 🔸 آگاه باشید! که اوست استفاده کننده از دریایی عمیق. 🔻 ألا إِنَّهُ یَسِمُ کُلَّ ذی فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَکُلَّ ذی جَهْلٍ بِجَهْلِهِ 🔹 آگاه باشید! اوست که هر صاحب فضیلتی را بقدر فضلش و هر صاحب جهالتی را بقدر جهلش نشانه می‌دهد 🔻 ألا إِنَّهُ خِیَرَهُ اللَّهِ وَمُخْتارُهُ 🔸 آگاه باشید! اوست انتخاب شده و اختیار شده‌ی خداوند. 🔻 ألا إِنَّهُ وارِثُ کُلِّ عِلْمٍ وَالْمُحیطُ بِکُلِّ فَهْمٍ 🔹 آگاه باشید! اوست وارث هر علمی و احاطه دارنده به هر فهمی. 🔻ألا إِنَّهُ الْمُخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَالْمُشَیِّدُ لِأَمْرِ آیاتِهِ 🔸 آگاه باشید! اوست خبر دهنده‌ی از پروردگارش، و بالا برنده‌ی آیات الهی. 🔻 ألا إِنَّهُ الرَّشیدُ السَّدیدُ 🔹 آگاه باشید! اوست هدایت یافته‌ی محکم بنیان. 🔻 ألا إِنَّهُ الْمُفَوَّضُ إِلَیْهِ 🔸 آگاه باشید! اوست که کارها به او سپرده شده است. 🔻 ألا إِنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرُونِ بَیْنَ یَدَیْهِ 🔹 آگاه باشید! اوست که پیشینیان به او بشارت داده‌اند. 🔻 ألا إِنَّهُ الْباقی حُجَّهً وَلا حُجَّهَ بَعْدَهُ وَلا حَقَّ إِلاَّ مَعَهُ وَلا نُورَ إِلاَّ عِنْدَهُ 🔸 آگاه باشید! اوست که به عنوان حجت باقی می‌ماند و بعد از او حجتی نیست. هیچ حقی نیست مگر همراه او، و هیچ نوری نیست مگر نزد او. 🔻 ألا إِنَّهُ لا غالِبَ لَهُ وَلا مَنْصُورَ عَلَیْهِ 🔹 آگاه باشید! کسی بر او چیره نخواهد شد و هیچکس علیه او یاری نمی شود. 🔻 ألا وَإِنَّهُ وَلِیُّ اللَّهِ فی أَرْضِهِ، وَحَکَمُهُ فی خَلْقِهِ، وَأَمینُهُ فی سِرِّهِ وَعَلانِیَتِهِ 🔸 آگاه باشید! اوست ولی خدا در زمین و حکم کننده‌ی او بین خلقش و امین او بر نهان و آشکارش. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| الّا البَکّائون 🔸درباره گریه های حضرت یحیی(ع) 🔸فلسفه و عرفان باید به عمل منجر شود 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده درس نهایه الحکمه، 1396، مدرسه فیضیه، مدرس حضرت معصومه (س) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠 هنر اسلامی و وظیفه هنرمند انقلابی 🔰پیام امام خمینی (ره) به هنرمندان 67.06.30 🔅خون پاك صدها هنرمند فرزانه در جبهه هاى عشق و شهادت و شرف و عزتْ، سرمايه زوال ناپذير آن گونه هنرى است كه بايد، به تناسب عظمت و زيبايى انقلاب اسلامى، هميشه مشام جان زيبا پسندِ طالبانِ جمال حق را معطر كند. 🔅تنها هنرى مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- اسلام ائمه هدى- عليهم السلام- اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگانِ تاريخِ تلخ و شرم آور محروميتها باشد. 🔅هنرى زيبا و پاك است كه كوبنده سرمايه دارى مدرن و كمونيسم خون آشام و نابودكننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگى، اسلام مرفهين بى درد، و در يك كلمه «اسلام آمريكايى» باشد. 🔅هنر در مدرسه عشق، نشان دهنده نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سياسى، نظامى است. 🔅هنر در عرفان اسلامى ترسيمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسيم تلخكامى گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است. 🔅هنر در جايگاه واقعى خود تصوير زالوصفتانى است كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامى، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مى برند. 🔅تنها به هنرى بايد پرداخت كه راه ستيز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان آمريكا و شوروى، را بياموزد. 🔅هنرمندان ما تنها زمانى مى توانند بى دغدغه كوله بار مسئوليت و امانتشان را زمين بگذارند كه مطمئن باشند مردمشان بدون اتكا به غير، تنها و تنها در چهارچوب مكتبشان، به حيات جاويدان رسيده اند. 🔅و هنرمندان ما در جبهه هاى دفاع مقدسمان اين گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند. و براى خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگيدند؛ و در راه پيروزى اسلام عزيز تمام مدعيان هنر بى درد را رسوا نمودند. خدايشان در جوار رحمت خويش محشورشان گرداند. 📚 صحيفه امام، ج21، ص: 146 @almorsalaat
📝| تعادل و تراجیح ادامه باب حجج است یا خاتمه علم اصول؟ ◽️ثم المحكي عن جماعة بل قيل إنه مما لا خلاف فيه أن التعادل إن وقع للمجتهد في عمل نفسه كان مخيرا في عمل نفسه و إن وقع للمفتي لأجل الإفتاء فحكمه أن يخير المستفتي فيتخير في العمل كالمفتي. ◽️و وجه الأول واضح و أما وجه الثاني فلأن نصب الشارع للأمارات و طريقيتها يشمل المجتهد و المقلد إلا أن المقلد عاجز عن القيام بشروط العمل بالأدلة من حيث تشخيص مقتضاها و دفع موانعها فإذا أثبت ذلك المجتهد جواز العمل بكل من الخبرين المتكافئين المشترك بين المقلد و المجتهد تخير المقلد كالمجتهد و لأن إيجاب مضمون أحد الخبرين على المقلد لم يقم عليه دليل فهو تشريع و يحتمل أن يكون التخيير للمفتي فيفتي بما اختار لأنه حكم للمتحير و هو المجتهد. ◽️و لا يقاس هذا بالشك الحاصل للمجتهد في بقاء الحكم الشرعي مع أن حكمه و هو البناء على الحالة السابقة مشترك بينه و بين المقلد لأن الشك هناك في نفس الحكم الفرعي المشترك و له حكم مشترك و التحير هنا في الطريق إلى الحكم فعلاجه بالتخيير مختص بمن يتصدى لتعيين الطريق كما أن العلاج بالترجيح مختص به فلو فرضنا أن راوي أحد الخبرين عند المقلد أعدل و أوثق من الآخر لأنه أخبر و أعرف به مع تساويهما عند المجتهد أو انعكاس الأمر عنده ◽️فلا عبرة بنظر المقلد و كذا لو فرضنا تكافؤ قول اللغويين في معنى لفظ الرواية فالعبرة بتحير المجتهد لا تحير المقلد بين حكم يتفرع على أحد القولين و آخر يتفرع على آخر و المسألة محتاجة إلى التأمل و إن كان وجه المشهور أقوى هذا حكم المفتي. @almorsalaat 🎙توضیحات استاد را بشنوید👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| تعادل و تراجیح ادامه باب حجج است یا خاتمه علم اصول؟ 🎙استاد علی فرحانی ◽️یکی از مسائلی که استاد بسیار بر روی آن تاکید داشته و تذکر میدهند این است که باید معلوم کنیم باب تعادل و تراجیح ادامه باب حجج است یا خاتمه علم اصول. استاد در این صوت به مناسبت عبارت شیخ این مساله را تفصیلا توضیح داده و ثمراتش را بیان میکنند. حتما . 📚تعادل و تراجیح رسائل. جلسه 42 و 43 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| معنای روایت «ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین» در بیان حضرت امام 🎙استاد علی فرحانی 📌عید سعید غدیر را به تمام محبین و شیعیان مولا امیرالمومنین علیه السلام تبریک عرض میکنیم. @almorsalaat
🕯️بیایید شمعی روشن کنیم! 🕯️ ۵ خدمت مهم سامانهٔ «شمع» به مبلغان کشور ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▫️معرفی بسترهای تبلیغی در سراسرِ کشور ▫️معرفی مبلغان به هیئات و مسـاجد کشور ▫️نمایش نقشهٔ فعالیت‌های مبلغان در کشور ▫️امکان ثبت و دریافت گـواهی آنلاین تبلیغ ▫️ارائه‌ی محتوای جذاب منبر در مناسبت‌ها ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ همهٔ این خدمات در سامانهٔ شمع در دسترس شماست. برایِ ثبت‌نام اینجا کلیک کنید. منتظرتان هستیم. ــــــــــــــــــــــــ شمع شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های تبلیغی ShabakeTabligh.ir eitaa.com/ShabakeTabligh
14.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| نظام معرفتی شیعه / معنای روایت «ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین» 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این کلیپ توضیح میدهند که بنابر قاعده «تاثیر ما هو خارج عن افق النفس فی النفس محال» تنها خود انسان و آنچه در سلسله علل او قرار دارد در انسان موثر است. با این نگاه است که روایاتی همچون «ضربه علی یوم الخندق أفضل من عبادة الثقلین» و «لی مع الله حالات لا یسعها ملک مقرب و لا نبی مرسل» معنا میشود. در آخر هم میفرمایند اصول و فقه حضرت امام بر همین نظام معرفتی، بنا نهاده شده است. 📚تدریس الموجز. سال 86 @almorsalaat
🌀یکی از مسائل بسیار مهم در باب تعادل و تراجیح این است که جایگاه این باب در علم اصول کجا است و بالتبع تفاوت بین تخییر باب اصول عملیه و تخییر باب تعادل و تراجیح چیست؟ 🌀مرحوم آخوند در اجتهاد و تقلید کفایه، دو وجهی که در بحث مطرح است را به این صورت معنا میکند که نزاع روی خصوص تخییر نیست بلکه بحث بر روی کل اصول عملیه است که یکی از آنها تخییر است لذا دوران را به این شکل می بیند که یا کل اصول عملیه موضوع شان تحیر است و تحیر مختص به مجتهد است لذا کل اصول عملیه مختص به مجتهد اند که از جمله آنها تخییر است یا کل اصول عملیه اعم از مجتهد و مقلد اند که از جمله آنها تخییر است. 🌀اما مرحوم شیخ می فرمایند یا تخییری که در اینجا یعنی در باب تعادل و تراجیح مطرح میشود اعم از مجتهد و مقلد است یا مختص به مجتهد است! در واقع شیخ می فرمایند مسلم است که اصول عملیه اعم از مجتهد و مقلد اند اما نزاع بر روی خصوص تخییر است یعنی دوران به این شکل است که یا خصوص تخییر مختص به مجتهد است یا اعم از مجتهد و مقلد است. 🌀اگر تخییر در باب تعادل و تراجیح حجتی باشد که « بمعوتها یستنبط» است یعنی ابزار و آلتی برای استنباط فقیه باشد و موضوع اش فعل مکلف نیست یعنی حکم فعل مکلف را بیان نمی کند بلکه این فقیه است که با اعمال تخییر، به وظیفه و حجت شرعی دست پیدا میکند. در این صورت مختص به فقیه است و اعم از مجتهد و مقلد نیست. 🌀به عبارت دیگر اگر مانند مرحوم مظفر باب تعادل و تراجیح را ادامه باب حجج ببنیم پس تخییری که در باب تعادل و تراجیح مطرح میشود در واقع حجت ای است که به دست فقیه داده میشود تا به این وسیله استنباط کند لذا در نگاه مرحوم مظفر، تخییر باب اصول عملیه غیر از تخییر باب تعادل و تراجیح است(1) و تخییر باب تعادل و تراجیح مختص به فقیه است(2) پس مجتهد برای خود تخییر جاری کرده و ان طرفی از تخییر را که اختیار میکند می تواند برای مقلد نقل کند. 🌀مرحوم مظفر موید خود را طریقیت می داند یعنی مبتنی بر طریقیت و اینکه متعارضان متکاذبان اند، علم اجمالی به حجیت یکی و عدم حجیت دیگری داریم اما نمی دانیم که کدام یک معینا حجت است و کدام یک معینا لا حجت است. لذا تعادل و تراجیح باید ادامه باب حجیت باشد تا هر انچه بحث می کند اعم از تخییر و ترجیح، ممیز حجت از لاحجت باشد. 🌀اما شیخ در بعض عبارات خود در تعادل و تراجیح رسائل همانند مشهور با این نگاه مخالف اند یعنی تعادل و تراجیح را ادامه باب حجج نمی دانند بلکه هر یک از متعارضین را به صورت تام واجد حجیت می دانند. 🌀در این صورت، تخییر حجت و ابزاری نیست تا مجتهد به وسیله آن استنباط کند بلکه حکم فعل مکلف است. در نتیجه تخییر باب تعادل و تراجیح همان تخییر باب اصول عملیه بوده(1) و هر دو حکم فعل مکلف را بیان میکنند کما اینکه هر دو اعم از مجتهد و مقلد هستند و اختصاص به مجتهد ندارد(2) شاهدش هم این است که دلیل دال بر هر دو تخییر، یک دلیل (روایت حسن بن جهم) است(3) 🌀موید این نظر از مرحوم شیخ، این است که در تعارض عامین من وجه ( مانند اکرم العلماء/لا تکرم الفساق) جمیع اصولیین از جمله خود مرحوم مظفر قائل میشوند که در غیر موضع التقاء، دلیلین حجت اند و به هر یک از دلیلین باید عمل شود این یعنی عند التعارض هم هر دو دلیل حجت اند و از حجیت ساقط نمیشوند. و باب تعادل و تراجیح ادامه باب حجج قرار نمیگیرد. ✍احسان چینی پرداز @almorsalaat
🌀امروز (چهارشنبه) برگزار می شود: ✅فقه نظام روابط اجتماعی ✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) ⏰ساعت۱۴ 🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح 📡پخش زنده از اسکای روم👇 https://b2n.ir/t49719 ♦️حضور برای عموم طلاب بلامانع است. @almorsalaat
♨️ امیرالمؤمنین(علیه السلام) محور وحدت مذاهب و فرق اسلامی 🔰 رهبر معظم انقلاب 💢💢💢💢💢💢 💠 امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) شخصیتی است که همه‌ی فرق اسلامی درباره‌ی عظمت او، درباره‌ی خصوصیات او و درباره‌ی شأن و منزلت والای او در اسلام، با یکدیگر اتفاق نظر دارند. 💠 لذا به جرأت میتوان گفت که علی‌بن‌ابیطالب (علیه الصّلاة و السّلام)، میتواند نقطه‌ی اشتراک و تلائم و میان فِرق اسلامی قرار بگیرد. 💠 در همه‌ی زمانها و دوره‌ها، فرقه‌های اسلامی - به جز گروه ناچیز و اندک نواصب که خارج از فِرق اسلامی هستند - شأن امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) را همان شأن والا و برجسته و ممتازی میدانستند که شما در کتابهای - چه شیعه و چه سنی - ملاحظه میکنید. ⭕️ بنابراین (علیه الصّلاة و السّلام) ملتقی و محل اشتراک فرقه‌های اسلامی است و میتواند منبعی برای بین مسلمین به حساب بیاید. 📚 بیانات در سالروز میلاد امیرالمومنین علیه السلام 1387 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| مقام صلوح در قرآن از بیان علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. سال 91 @almorsalaat
📌نزول سوره توحید و شش آیه ابتدائی سوره حدید برای آخر الزمان 🔰علامه سید محمد حسین طهرانی ❇️روايت وارده بر آنكه در آخر الزّمان قومٌ‌ متعمقون فأنزل الله سورة التّوحيد و الحديد ◽️شيخ كُلَينى ، از محمّد بن يحيى ، از أحمد بن محمّد، از حسين بن سعيد، از نَضر بن سُوَيْد، از عاصم بن حميد روايت كرده است كه او گفت: ◽️سُئل عَلِىُّ‌ بن الحسين عليهما السّلام عن التَّوحيد. ◽️فقال: إنَّ‌ الله عَزّ وَ جلَّ‌ عَلِمَ‌ أنَّه يَكُونُ‌ فى آخرِ الزَّمانِ‌ أقوامٌ‌ مُتَعَمِّقُونَ‌؛ فَأنزَلَ‌ اللهُ‌ تَعَالَى «قل هو الله أحد» و الآياتِ‌ مِن سُورة الحديد، إلى قوله : «و هو عليم بذات الصدور» فَمَن رَامَ‌ وَرَاءَ ذَلِكَ‌ فَقَدْ هَلَكَ‌. ◽️آخر الزَّمان ، زمان رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم است ؛ و آن حضرت را پيامبر آخر الزمان گويند و سورۀ قُلْ‌ هُوَ اللّهُ‌ أَحَدٌ، اَللّهُ‌ الصَّمَدُ، لَمْ‌ يَلِدْ وَ لَمْ‌ يُولَدْ وَ لَمْ‌ يَكُنْ‌ لَهُ‌ كُفُواً أَحَدٌ ؛ با شش آيۀ اوّل از سورۀ حديد: ◽️سَبَّحَ‌ لِلّهِ‌ ما فِي السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‌ * لَهُ‌ مُلْكُ‌ السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ يُحْيِي وَ يُمِيتُ‌ وَ هُوَ عَلى‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ * هُوَ الْأَوَّلُ‌ وَ الْآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الْباطِنُ‌ وَ هُوَ بِكُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ‌ * هُوَ الَّذِي خَلَقَ‌ السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضَ‌ فِي سِتَّةِ‌ أَيّامٍ‌ ثُمَّ‌ اسْتَوى‌ عَلَى الْعَرْشِ‌ يَعْلَمُ‌ ما يَلِجُ‌ فِي الْأَرْضِ‌ وَ ما يَخْرُجُ‌ مِنْها وَ ما يَنْزِلُ‌ مِنَ‌ السَّماءِ وَ ما يَعْرُجُ‌ فِيها وَ هُوَ مَعَكُمْ‌ أَيْنَ‌ ما كُنْتُمْ‌ وَ اللّهُ‌ بِما تَعْمَلُونَ‌ بَصِيرٌ * لَهُ‌ مُلْكُ‌ السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ وَ إِلَى اللّهِ‌ تُرْجَعُ‌ الْأُمُورُ * يُولِجُ‌ اللَّيْلَ‌ فِي النَّهارِ وَ يُولِجُ‌ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ‌ وَ هُوَ عَلِيمٌ‌ بِذاتِ‌ الصُّدُورِ. ◽️آياتى است كه از صريح‌ترين آيات در وحدت أقدس حقّ‌ به وحدت حقّۀ حقيقيّه و صِرفۀ اوست . ◽️و حضرت سجّاد عليه السّلام در اين گفتار خود مى‌رساند كه : امّت‌هاى سالفه تاب و توانِ‌ ادراك اين نوع از توحيد را نداشته‌اند؛ و چون به بركت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم افرادى متعمّق در سلوك توحيد در آخر الزّمان به وجود مى‌آيند؛ خداوند اين باب را براى آنها مفتوح نمود؛ و اين آيات را فرو فرستاد. 🌀صدر المتألّهين مى‌گويد: وقتى من به اين حديث رسيدم گريه كردم 📚توحید علمی و عینی. ص 335-336 @almorsalaat