ملکیت تقدیری و آنا ما.mp3
14.27M
🔊#فقه| توضیح فقهی «به ارث رسیدن دیه میت»/ ظاهر ادله موافق با این است که با مرگ میت، ذمه او تا زمانی مشخص زنده است و مالک میشود(بدون نیاز به ملکیت تقدیری)/ نظریه ذمه از قدیم در فقه شیعه و فتاوی اهل سنت بوده است/ اروپا در قرن ۱۷_۱۸ متوجه به نظریه ذمه شد.
🎙استاد علی فرحانی
📚مکاسب. جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 94.
#فقه #مکاسب
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#معارف
#اخلاق_و_عرفان
📌و لذلك قال النبي: ما منكم إلا و له شيطان
🔰ملاصدرا رحمه الله
🌀و لما كان الخلق لا يخلو من شهوة و غضب و حرص و طمع و طول أمل و غير ذلك من الصفات البشرية المنبعثة عن الهوى المتبع للقوة الوهمية التي شأنها إدراك الأمور على غير وجهها فلا جرم لم يخل الباطن من جولان الشيطان فيه بالوسوسة، إلا من عصمه الله تعالى.
🌀و لذلك قال النبي: "ما منكم إلا و له شيطان. "قالوا: و أنت يا رسول الله "قال: "و أنا، إلا و أن الله تعالى أعانني عليه فأسلم على يدي. "
🌀فمهما غلب على النفس ذكر الدنيا و مقتضيات الهوى و الشهوات وجد الشيطان للتدرع بها مجالا فوسوس لها. و مهما انصرفت النفوس إلى ذكر الله تعالى ارتحل الشيطان و ضاق مجاله فأقبل الملك و ألهم.
🌀...و لذلك قال، ص: "الشيطان ليجري من ابن آدم مجرى الدم."
🌀فالحاصل أن وجود الوسواس معلوم في الإنسان بالمشاهدة و الوجدان، و كل خاطر فله سبب يفتقر إلى اسم، فاسم سببه "الشيطان"، و لا يتصور أن ينفك آدمي عنه، لعدم انفكاكه عن الخواطر الوهمية و الوسواسية و إنما يختلفون بعصيانه و متابعته. و لذلك قال، ص ما من أحد إلا و له شيطان
📚کتاب المبدأ و المعاد. ص201
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
عین ثابت در علم و فیض منبسط در عین.mp3
1.22M
🔊#عرفان_نظری| تفسیر فلسفی «عین ثابت» عرفاء، نزد فلاسفه همان «ماهیت» است/ «فیض منبسط» با عین ثابت و ماهیت قابل تفسیر نیست/ حضرت امام در مصباح الهدایه میفرمایند عین ثابت متعلق به عالم علم است و آنچه در عین است فیض منبسط است/ این وجه جمع قول عرفاء و فلاسفه است
🎙استاد علی فرحانی
📚تدریس نهایه الحکمه. سال 96. گزیده جلسه 28
#عرفان_نظری
#فلسفه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
♨️#فهرست تدریس ها و بیانات استاد علی فرحانی در تبیین آثار و اندیشه #امام_خمینی (ره)
🌀مجموعه صوتی نگاهی به دریا شامل بیش از 50 قطعه صوتی منتخب از بیانات استاد علی فرحانی پیرامون سیره علمی و عملی و اندیشه #فقهی و #اصولی و #فلسفی و #عرفانی امام خمینی (ره)
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/emamkhomeini/
🌀امتیازات و شاخصه های دستگاه اجتهادی امام خمینی (ره)
eitaa.com/almorsalaat/3856
🌀اصول فقه فرهنگ با تکیه بر منظومه اجتهادی امام خمینی (ره)
https://eitaa.com/almorsalaat/6161
🌀مجموعه جلسات تبیین هماهنگی نظام فلسفی و انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی
eitaa.com/almorsalaat/3498
🌀تدریس کتاب الموجز (به عنوان گام اول در یادگیری اندیشه اجتهادی امام خمینی (ره)
https://eitaa.com/almorsalaat/5776
🌀تدریس کتاب مناهج الوصول امام خمینی (ره)
http://eitaa.com/almorsalaat/1843
🌀تدریس رساله فقهی لاضرر اثر امام خمینی (ره)
http://eitaa.com/almorsalaat/3495
🌀تدریس رساله فقهی اجتهاد و تقلید اثر امام خمینی (ره)
http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/ejtehad-v-taghlid-emamakhomeini-1400/
🌀تدریس کتاب تعادل و تراجیح اثر امام خمینی (ره)
http://b2n.ir/ta-v-ta
🌀مجموعه جلسات اندیشه های تمدن ساز امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/tamadoneslami/
#پای_درس_استاد_فرحانی #در_مدرسه_امام_خمینی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
رابطه حکمت متعالیه و مشاء..mp3
565.2K
🔊#فلسفه| حکمت متعالیه و اصالت وجود، نظام فلسفی مشاء را در تبیین عالم، ابطال نمی کند بلکه آن را سالبه به انتفاء موضوع میکند
🎙استاد علی فرحانی
📚تدریس نهایه الحکمه. فیضیه. سال 96
#فلسفه
#نهایه_الحکمه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
May 11
May 11
✴️ خاطره ای از علامه طباطبایی (ره) که مسائل علمی را سخت متوجه می شده اند و بعد از انجام عملی، مشکل لاینحلی باقی نمی ماند.
🔰 به نقل از علامه طهرانی (ره)
🔅🔅🔅🔅🔅
✨در روز سوّم شهر جُمادى الاولى 1407 ه.ق كه صديق و سرور ارجمند جناب آية الله حاج شيخ صدر الدّين حائرى شيرازى به مشهد مقدّس مشرّف بودند، فرمودند: من از أخ الزّوجة خود جناب حجّة الإسلام حاج شيخ حسن آقا پهلوانى نمكى طهرانى شنيده بودم كه درباره علّامه مى گفتند كه: ايشان گفته اند: در زمان كودكى هيچ فكر ايشان خوب كار نمى كرد و مطالب استاد را نمى فهميدند؛ بالاخره در بيابان سجده اى بجا آوردم و با خدا گفتم: يا مرگ يا فهم!
✨من مترصّد بودم كه در موقع مناسبى اين مطلب را از ايشان بپرسم، تا يك سفر كه علّامه با دامادشان جناب مرحوم حجّة الإسلام قدّوسى به شيراز تشريف آوردند، در وقتى كه من نزد ايشان تنها بودم، كم كم شروع كردم بدينگونه مطلب را به ميان آوردن كه: شما حاضريد اگر من سؤالى داشته باشم جواب دهيد؟! ايشان فرمودند: چه ضرر دارد؛ اگر بدانم مى گويم! من عرض كردم: مطلب راجع به خود شماست؛ اگر حتماً مى دانيد كه بپرسم جواب مى دهيد، من بپرسم و گرنه از سؤال خود صرف نظر كنم! ايشان فرمودند: بفرمائيد! اگر بدانم مى گويم.
✨من عرض كردم: اينطور شنيده شده است كه: شما در سنّ طفوليّت درسها را ادراك نمى كرده ايد و بعداً سجده اى بجاى آورده ايد و خداوند به شما عنايتى فرموده است كه در مشكلترين مسائل علمى جوابش بدست مى آيد؛ اينطور است؟! تا من اين جملات را گفتم، ديدم حال علّامه متغيّر شد و رنگ چهره شان تند شد بطورى كه من از سؤال خود قدرى شرمنده شدم! در اينحال گفتند: حال كه بنا بر گفتن است، مى گويم:
✨من وقتى كه در تبريز «سيوطى» مى خواندم، استادمان ما را امتحان مى كرد، و من از عهده امتحان برنيامدم؛ استاد به من گفت: هم خودت را معطّل كرده اى هم ما را! من از اين كلام استاد بسيار برآشفته شدم؛ و گوئى اين سخن در جان و روح من نشست، بالاخره نتوانستم در شهر بمانم و رفتم در خارج تبريز بر سر تپّه ها عملى انجام دادم كه خداوند تفضّل فرمود. و ذكر نكردند كه آن عمل سجده بود و يا عمل ديگرى، و ديگر هيچ نگفتند.
✨من عرض كردم: پس از آن موقع ديگر براى شما هيچ مطلبى لا ينحلّ نماند، و هر چقدر هم مشكل بود حلّ مى شد؟! فرمودند: تا به حال چنين بوده است. تمام شد كلام آية الله حائرى.
✨در روز چهارشنبه سوّم شهر ربيع المولود 1410 ه.ق كه حضرت صديق ارجمند و حبيب مكرّم آية الله حاج شيخ عبد الحميد شربيانى دامت بركاته به منزل حقير در مشهد مقدّس تشريف آوردند، پس از نقل اين قضيّه طبق نقل سابق، اضافه كردند كه: علّامه گفته اند: پس از آن عمل، من همان شب بر «حاشيه أبو طالب بر سيوطى» حاشيه نوشتم.
📚 مهرتابان، ص 36،پاورقی
#در_محضر_علامه_طباطبایی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
استخر عیب یابی معاملات، کتاب القضاء است.mp3
2M
♨️#فقه| استخر عیب یابی معاملات، کتاب القضاء است/ تحقیق اصطلاح «ظهور مستقر» در لسان فقهاء
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس مکاسب. ج 3. 16/10/1394
#فقه
#استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
35.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#فقه_معاصر| سلوک صحیح استنباط فقیه از متن ادله در عرصه فقه معاصر/ تجمیع ادله مسانخ به وسیله موضوع شناسی صحیح و بعد هم بررسی فقه الحدیث ادله و بعد استنباط حکم از متن ادله، سه گام مهم در عرصه استنباط اند/ اگر میخواهیم فقه معاصر داشته باشیم، راهش این است.
🎙استاد علی فرحانی
⭕️گزیده ای از تدریس فقه فرهنگ (مبحث فقه المرأة). فیضیه. 8/12/1401. #حتما_ببینید
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_فرهنگ #فقه_المرأة
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#سوال_شما
📌سوال:
💢به نظر شما وجه ممیزه تدریس فلسفه استاد علی فرحانی نسبت به سائر اساتید فلسفه چیست؟
📌پاسخ از حجه الاسلام ابراهیمی:
🌀در پاسخ به فرمایش شما، سابقا در کانال المرسلات نکاتی نوشته شده:
1⃣https://eitaa.com/almorsalaat/1652
2⃣https://eitaa.com/almorsalaat/5661
🌀به نظرم بهترین توصیف تدریس ایشان، همان است که استاد شهید مطهری در وصف استادشان بیان میکنند👇👇👇
🌀آن ایام، تازه با حکمت الهی اسلامی آشنا شده بودم و آن را نزد استادی- که برخلاف اکثریت قریب به اتفاق مدّعیان و مدرّسان این رشته صرفاً دارای یک سلسله محفوظات نبود، بلکه الهیات اسلامی را واقعا چشیده و عمیقترین اندیشههای آن را دریافته بود و با شیرینترین بیان آنها را بازگو میکرد- میآموختم. لذّت آن روزها و مخصوصاً بیانات عمیق و لطیف و شیرین استاد از خاطرههای فراموش ناشدنی عمر من است. (عدل الهی، ص100)
🌀پیشنهاد میکنم دوره تدریس بدایه الحکمه سال ۸۹ خصوصا بحث اصالت وجود ایشان را حتما بشنوید تا لذت فلسفه و اثر آن در زندگی را درک کنید.
💢شما هم سوالات خود را برای ما بفرستید👇
@admin_morsalat
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
20.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙#فلسفه| اختیار عملی، موجب اخلاق و «مراقبت بر جبر علمی» محصل عرفان است/حقیقت معرفت منحصر در معرفة النفس است
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس بدایة الحکمة. سال 90
#فلسفه #اخلاق_و_عرفان
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b