فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌دیدار رمضانی علماء با رئیسجمهور، فرصتی برای هماندیشی
🌀استاد علی فرحانی در این دیدار فرمودند:
🔹اگر بشود دولت پایمردی کند تا نقطه های اتصال یعنی مشکلات میدان را در ارتباط با حوزه قرار دهد و حوزه با همان نگاه سنتی فقیهانه و حکمی خود به این ارتباط وارد شود و دامن بزند، فکر میکنم خیلی بتوانیم پیشرفت کنیم.
🌀آیتالله رئیسی نیز فرمودند:
🔹من [قبلا] گفتم «رابطه دانشگاه با دولت»، امروز میخواهم در محضر مبارک شما حضرات علماء بگویم «ارتباط حوزه با دولت و دولت با حوزه»
📚جلسه نخبگان حوزوی. 29/1/1402
@almorsalaat
@PadDolat
May 11
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ لزوم انگیزه سازی برای طلاب نخبه به وسیله مرتبط کردن آنها با مسائل میدانی توسط دولت محترم
❇️ دیدار رمضانی رئیس محترم جمهور با نخبگان حوزوی و علماء
🔻حجه الاسلام علی فرحانی مطرح کرد؛
1️⃣ظرفیت فراوان حوزه علمیه در تولید علوم انسانی اسلامی
2️⃣توانایی حوزه علمیه در حل مسائل میدانی انقلاب اسلامی
3️⃣استعداد قابل توجه نخبگان حوزوی
4️⃣ لزوم توجه به تلاش هایی که بزرگانی همچون آیت الله اعرافی، آیت الله اراکی، آیت الله رشاد در طی سالیان اخیر انجام داده اند
5️⃣لزوم توجه به مساله فقه جنسیت و آثار اجتماعی آن از منظر فقه اجتماعی
6️⃣ بیان تطبیقی فعالیتهای اخیر حوزه علمیه در باب مسائلی همچون:
💢مساله حضور زن در ورزشگاهها
💢مساله تفکیک جنسیتی در مراکز آموزشی
💢مساله موسیقی و هنر
💢مساله الگوهای خرد حکمرانی
💢مساله الگوی مدرسه اسلامی ایرانی
7️⃣ پیشنهاد تأسیس یک ساز و کار مشخص برای ارتباط حوزه علمیه و دولت در حل مسائل میدانی که متولی آن دفتر امور نخبگان و تحت اشراف و نظر آیت الله اعرافی باشد
8️⃣پیشنهاد ایجاد یک نظام مسائل توسط دولت و ارائه آن به حوزه
9️⃣پیشنهاد ارتباط دائمی حوزه و دولت برای بررسی و حل مسائل میدانی، با توجه به تراث علمی حوزه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
♨️ فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است/تخصّصگرایی فکر خیلی خوبی است، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص.
🔹یک عدّهای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است، متکفّل این است. حالا اگر ما به خیلی از بخشهایش توجّه نمیکنیم، نقص از ما است وَالّا فقه یعنی ادارهی زندگی، یعنی تبیین نظام زندگی اجتماعی و سیاسی.
🔹 بالاخره اینکه ما در این زمینه تخصّصگرایی کنیم و تخصّصها را هر چه ریزتر کنیم، البتّه فکر خیلی خوبی است، دارد هم میشود، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص. سالها است عدّهای از متفکّرین در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که تخصّصی شدن در کنار منافعی که دارد، مضارّی هم دارد. برخی از علوم بینرشتهای و مانند اینها برای این است که این نقصها را جبران کند؛ شما هم اگر چنانچه دنبال تخصّص میروید، باید به این نکته توجّه کنید که تخصّص خوب است امّا در کنارش ممکن است عیوبی هم داشته باشد که باید به آن برسید.
📚مقام معظم رهبری. 98/02/18
#فقه
#کلام_ولی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
#فلسفه #معارف 📌غایة معرفته، الاعتراف بالعجز عن معرفته 🔰صدرالمتالهین شیرازی 💢فإنه لعظمته و سعة رحم
#معارف
📌وَلَمْ تَجْعَلْ لِلْخَلْقِ طَرِيقاً إِلَىٰ مَعْرِفَتِكَ، إِلّا بِالْعَجْزِ عَنْ مَعْرِفَتِكَ
❇️مناجات العارفین
💢إِلٰهِى قَصُرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنائِكَ كَما يَلِيقُ بِجَلالِكَ، وَعَجَزَتِ الْعُقُولُ عَنْ إِدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ، وَانْحَسَرَتِ الْأَبْصارُ دُونَ النَّظَرِ إِلىٰ سُبُحاتِ وَجْهِكَ، وَلَمْ تَجْعَلْ لِلْخَلْقِ طَرِيقاً إِلَىٰ مَعْرِفَتِكَ، إِلّا بِالْعَجْزِ عَنْ مَعْرِفَتِكَ .
💢معبودم، زبانها از ادای ثنایت آنچنانکه شایسته عظمت توست کوتاه است و خردها از درک ژرفای جمالت ناتوان است و دیدهها از تماشای بزرگیهای ذاتت درمانده است، برای انسانها راهی بهسوی شناساییات جز ناتوانی از شناختت قرار ندادی،
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌عید فطر مال کسی است که در ضیافت وارد شده باشد و علاوه بر شهوات ظاهری، شهوات باطنی را طرد کرده باشد/جوانها بدانند تا جوانند میتوانند خود را اصلاح کنند/ مشکل این است که برخی اصلا وارد ضیافت نمیشوند
🔰امام خمینی (ره)
💢چيزى كه من مىخواهم عرض كنم، راجع به يك فقره از اين خطبهاى است كه رسول اكرم در ماه رمضان فرمودهاند.
💢يك جمله از او اين است كه خداوند شماها را مهمان كرده است، دعوت كرده است شما را به ضيافت، شماها در ماه مبارك مهمان خدا هستيد؛ مهماندار خداست و مخلوق مهمان او است. البته اين ضيافت نسبت به اولياء كُمّل الهى به آن نحوى نيست كه ما تخيل كنيم، يا دست ما به او برسد. ما بايد حساب كنيم ببينيم كه اين ضيافت چى بوده است و ما چقدر راه يافتيم به اين ضيافت. در عين حالى كه همه عالم تحت رحمت الهى است و هر چه هست رحمت اوست و رحمت او به هر چيز واسع است، لكن باب ضيافت، يك باب ديگر است، دعوت به ضيافت يك مسئله ديگرى است.
💢اين ضيافت، همهاش ترك است؛ ترك شهوات از قبيل خوردنيها، نوشيدنيها و جهات ديگرى كه شهوات انسان اقتضا مىكند. خداوند دعوت كرده است ما را به اينكه شما بايد وارد بشويد در اين ميهمانخانه و اين ضيافت هم جز ترك، چيزى نيست؛ ترك هواها، ترك خوديها، ترك منيها، منيتها. اينها همه در اين ميهمانخانه است
💢و ما بايد حساب كنيم ببينيم كه آيا وارد شديم در اين ميهمانخانه يا اصلًا، وارد نشديم، راهمان دادند به اين ضيافتخانه يا نه، استفاده كرديم از اين ضيافت الهى يا نه. البته حساب امثال من با كرام الكاتبين است. اما من به شما آقايان و به هر كس كه اين كلمات مىرسد و خصوصاً، طبقه جوان عرض مىكنم كه آيا در اين مهمانخانه رفتيد؟ استفاده كرديد؟ از شهوات خصوصاً شهوات معنوى چشم پوشيديد؟ يا اينكه مثل من هستيد؟
💢جوانها متوجه باشند كه در جوانى مىشود اصلاح كند انسان خودش را. هر مقدارى انسان سنش زيادتر مىشود، اقبالش به دنيا بيشتر مىشود. جوانها نزديكترند به ملكوت. پيرها هر چه مىگذرد، هر چه بر عمرشان مىگذرد، هى اضافه مىشود يك چيزهايى كه آنها را از خدا دور مىكند. شماها در فكر باشيد كه اگر از اين ضيافت درست بيرون آمديد آن وقت عيد داريد.
💢عيد مال كسى است كه در اين ضيافت راه يافته باشد استفاده كرده باشد از اين ضيافت. همان طورى كه شهوات ظاهرى را بايد ترك بكند، از شهوات باطنى كه بالاترين سد راه است براى انسان، بايد از اينها جلوگيرى كند. تمام اين مفاسدى كه در عالم حاصل مىشود، براى اين است كه در اين ضيافت وارد نشدهاند يا اگر وارد شدهاند استفاده نكردهاند.
💢خطاب به همه مردم است، همه دعوت شديد به ضيافت اللَّه، همه مهمان خدا هستيد و مهمانى به ترك است. اگر ذرهاى هواى نفس در انسان باشد، اين به مهمانى وارد نشده است يا اگر وارد شده است استفاده نكرده است. تمام اين جار و جنجالهايى كه در دنيا مىبينيد براى اين است كه استفاده از اين ضيافت نكردهاند، در اين مهمانى وارد نشدهاند، دعوت خدا را قبول نكردهاند.
💢كوشش كنيد كه اين دعوت را لبيك بگوييد، راه به شما بدهند در اينجا و اگر چنانچه راه يافتيد مسائل حل است. اينكه مسائل ما حل نمىشود، براى اينكه در ضيافت خدا وارد نشدهايم. در ماه رمضان اصلًا، وارد نشدهايم؛ يك ترك اكل و شربى كرديم، لكن آن كه بايد بشود نشده است.
💢اگر هواهاى نفسانى بگذارد، انسان به حسب فطرت الهى است، فطرت، فطرت اللَّه است، همه هم توجه دارند به او، لكن اين #توجه_به_دنيا كه توجه ثانوى است و #اعوجاجى است، اين جلوگيرى مىكند از آن مسائلى كه بايد باشد.
💢اگر مىبينيد در دنيا جنگ و جدال است و در بين شما هم- خداى نخواسته- نمونهاش هست، بدانيد كه در اين ضيافت وارد نشديد، ماه رمضان را ادراك نكرديد. اقبال كرده است به شما ماه رمضان:اقْبَلَ عَليكُمْ شَهْرُ اللَّه اما شما او را ردش كرديد، پس زديد.
📚صحیفه حضرت امام. جلد 21. ص 46
#معارف
#ماه_رمضان
#عید_فطر
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5915555484386987538.mp3
9.49M
🎙صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در خطبههای نماز عید فطر
💻 Farsi.Khamenei.ir
📌عید سعید فطر در بیان امام حسن مجتبی(ع) / این روز، روز بزرگی است همچون روز قیامت است
🔰مقام معظم رهبری
🌀روز عید فطر، روزِ مورد توجّه پروردگار و روز نزول مغفرت و رحمت الهی بر مؤمنان است. این روز را هم باید مثل ایام ماه مبارک رمضان، قدردانی کرد.
🌀امام مجتبی علیهالسّلام طبق روایتی در روز عید فطر، از راهی عبور میکرد. دید جمعیتی ایستادهاند و بازی میکنند و بیخیال و بیتوجّه به اهمیت این روز، با غفلتِ خودشان سرگرمند و میخندند.
🌀کنار آن جمعیت ایستاد و فرمود:
🌀«ان اللَّه جعل شهر رمضان مضماراً لخلقه.» خداوند، ماه رمضان را میدان مسابقهای برای بندگانش قرار داده است. «فیستبقون فیه بطاعته الی مرضاته.» که در این میدان مسابقه، به وسیلهی اطاعت او، به سوی رضایت او با یکدیگر مسابقه بگذارند و از یکدیگر پیشی گیرند. «فسبق قوم ففازوا.» در این ماه رمضانی که گذشت، عدهای توانستند پیشی بگیرند و از دیگران جلو بیفتند؛ و اینها پیروز و موفّق شدند «و قصّر آخرون فخابوا.» اما عدهی دیگری، در همین ماه رمضان کوتاهی کردند. آنها نتوانستند خود را به درگاه رحمت الهی برسانند، و مأیوس و نومید شدند.
🌀«فالعجب کل العجب من ضاحک لاعب فی الیوم الّذی یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون.» فرمود: تعجّب است از کسانی که بیخیال میخندند و به لعب مشغول میشوند. در آن روزی که نیکوکاران خرمنهای ثواب را میچینند و میبرند و محرومان، خسارت خود را تحویل میگیرند؛ خسارتهای آنان دامنگیرشان میشود.
🌀روز بزرگی است. مثل روز قیامت است. در این روز، کسانی که در ماه رمضان توانستهاند رضای الهی را به دست آورند، پاداش خود را از خدای متعال خواهند گرفت. امروز روزی نیست که انسان بتواند در آن، به غفلت سرکند.
🌀سپس در ادامه فرمود:
🌀«لو کشف الغطاء لعلموا انّ المحسن مشغول بأحسانه، و المسیء مشغول باسائته.» اگر چشم بصیرت، نافذ میشد و پردهی حجاب مادّی از مقابل چشمهای ما کنار میرفت، میدیدیم که نیکان مشغول جمعآوری پاداش خودند و به برداشتن ثواب، مشغول و سرگرمند؛ چنانکه بَدان سرگرم به نتایج کوتاهیهای خودشان هستند.
📚بیانات ۱۳۷۲/۰۱/۰۴
#کلام_ولی
#ماه_رمضان
#عید_فطر
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
ملکیت تقدیری و آنا ما.mp3
14.27M
🔊#فقه| توضیح فقهی «به ارث رسیدن دیه میت»/ ظاهر ادله موافق با این است که با مرگ میت، ذمه او تا زمانی مشخص زنده است و مالک میشود(بدون نیاز به ملکیت تقدیری)/ نظریه ذمه از قدیم در فقه شیعه و فتاوی اهل سنت بوده است/ اروپا در قرن ۱۷_۱۸ متوجه به نظریه ذمه شد.
🎙استاد علی فرحانی
📚مکاسب. جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 94.
#فقه #مکاسب
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#معارف
#اخلاق_و_عرفان
📌و لذلك قال النبي: ما منكم إلا و له شيطان
🔰ملاصدرا رحمه الله
🌀و لما كان الخلق لا يخلو من شهوة و غضب و حرص و طمع و طول أمل و غير ذلك من الصفات البشرية المنبعثة عن الهوى المتبع للقوة الوهمية التي شأنها إدراك الأمور على غير وجهها فلا جرم لم يخل الباطن من جولان الشيطان فيه بالوسوسة، إلا من عصمه الله تعالى.
🌀و لذلك قال النبي: "ما منكم إلا و له شيطان. "قالوا: و أنت يا رسول الله "قال: "و أنا، إلا و أن الله تعالى أعانني عليه فأسلم على يدي. "
🌀فمهما غلب على النفس ذكر الدنيا و مقتضيات الهوى و الشهوات وجد الشيطان للتدرع بها مجالا فوسوس لها. و مهما انصرفت النفوس إلى ذكر الله تعالى ارتحل الشيطان و ضاق مجاله فأقبل الملك و ألهم.
🌀...و لذلك قال، ص: "الشيطان ليجري من ابن آدم مجرى الدم."
🌀فالحاصل أن وجود الوسواس معلوم في الإنسان بالمشاهدة و الوجدان، و كل خاطر فله سبب يفتقر إلى اسم، فاسم سببه "الشيطان"، و لا يتصور أن ينفك آدمي عنه، لعدم انفكاكه عن الخواطر الوهمية و الوسواسية و إنما يختلفون بعصيانه و متابعته. و لذلك قال، ص ما من أحد إلا و له شيطان
📚کتاب المبدأ و المعاد. ص201
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
عین ثابت در علم و فیض منبسط در عین.mp3
1.22M
🔊#عرفان_نظری| تفسیر فلسفی «عین ثابت» عرفاء، نزد فلاسفه همان «ماهیت» است/ «فیض منبسط» با عین ثابت و ماهیت قابل تفسیر نیست/ حضرت امام در مصباح الهدایه میفرمایند عین ثابت متعلق به عالم علم است و آنچه در عین است فیض منبسط است/ این وجه جمع قول عرفاء و فلاسفه است
🎙استاد علی فرحانی
📚تدریس نهایه الحکمه. سال 96. گزیده جلسه 28
#عرفان_نظری
#فلسفه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
♨️#فهرست تدریس ها و بیانات استاد علی فرحانی در تبیین آثار و اندیشه #امام_خمینی (ره)
🌀مجموعه صوتی نگاهی به دریا شامل بیش از 50 قطعه صوتی منتخب از بیانات استاد علی فرحانی پیرامون سیره علمی و عملی و اندیشه #فقهی و #اصولی و #فلسفی و #عرفانی امام خمینی (ره)
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/emamkhomeini/
🌀امتیازات و شاخصه های دستگاه اجتهادی امام خمینی (ره)
eitaa.com/almorsalaat/3856
🌀اصول فقه فرهنگ با تکیه بر منظومه اجتهادی امام خمینی (ره)
https://eitaa.com/almorsalaat/6161
🌀مجموعه جلسات تبیین هماهنگی نظام فلسفی و انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی
eitaa.com/almorsalaat/3498
🌀تدریس کتاب الموجز (به عنوان گام اول در یادگیری اندیشه اجتهادی امام خمینی (ره)
https://eitaa.com/almorsalaat/5776
🌀تدریس کتاب مناهج الوصول امام خمینی (ره)
http://eitaa.com/almorsalaat/1843
🌀تدریس رساله فقهی لاضرر اثر امام خمینی (ره)
http://eitaa.com/almorsalaat/3495
🌀تدریس رساله فقهی اجتهاد و تقلید اثر امام خمینی (ره)
http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/ejtehad-v-taghlid-emamakhomeini-1400/
🌀تدریس کتاب تعادل و تراجیح اثر امام خمینی (ره)
http://b2n.ir/ta-v-ta
🌀مجموعه جلسات اندیشه های تمدن ساز امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/tamadoneslami/
#پای_درس_استاد_فرحانی #در_مدرسه_امام_خمینی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
رابطه حکمت متعالیه و مشاء..mp3
565.2K
🔊#فلسفه| حکمت متعالیه و اصالت وجود، نظام فلسفی مشاء را در تبیین عالم، ابطال نمی کند بلکه آن را سالبه به انتفاء موضوع میکند
🎙استاد علی فرحانی
📚تدریس نهایه الحکمه. فیضیه. سال 96
#فلسفه
#نهایه_الحکمه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
May 11
May 11
✴️ خاطره ای از علامه طباطبایی (ره) که مسائل علمی را سخت متوجه می شده اند و بعد از انجام عملی، مشکل لاینحلی باقی نمی ماند.
🔰 به نقل از علامه طهرانی (ره)
🔅🔅🔅🔅🔅
✨در روز سوّم شهر جُمادى الاولى 1407 ه.ق كه صديق و سرور ارجمند جناب آية الله حاج شيخ صدر الدّين حائرى شيرازى به مشهد مقدّس مشرّف بودند، فرمودند: من از أخ الزّوجة خود جناب حجّة الإسلام حاج شيخ حسن آقا پهلوانى نمكى طهرانى شنيده بودم كه درباره علّامه مى گفتند كه: ايشان گفته اند: در زمان كودكى هيچ فكر ايشان خوب كار نمى كرد و مطالب استاد را نمى فهميدند؛ بالاخره در بيابان سجده اى بجا آوردم و با خدا گفتم: يا مرگ يا فهم!
✨من مترصّد بودم كه در موقع مناسبى اين مطلب را از ايشان بپرسم، تا يك سفر كه علّامه با دامادشان جناب مرحوم حجّة الإسلام قدّوسى به شيراز تشريف آوردند، در وقتى كه من نزد ايشان تنها بودم، كم كم شروع كردم بدينگونه مطلب را به ميان آوردن كه: شما حاضريد اگر من سؤالى داشته باشم جواب دهيد؟! ايشان فرمودند: چه ضرر دارد؛ اگر بدانم مى گويم! من عرض كردم: مطلب راجع به خود شماست؛ اگر حتماً مى دانيد كه بپرسم جواب مى دهيد، من بپرسم و گرنه از سؤال خود صرف نظر كنم! ايشان فرمودند: بفرمائيد! اگر بدانم مى گويم.
✨من عرض كردم: اينطور شنيده شده است كه: شما در سنّ طفوليّت درسها را ادراك نمى كرده ايد و بعداً سجده اى بجاى آورده ايد و خداوند به شما عنايتى فرموده است كه در مشكلترين مسائل علمى جوابش بدست مى آيد؛ اينطور است؟! تا من اين جملات را گفتم، ديدم حال علّامه متغيّر شد و رنگ چهره شان تند شد بطورى كه من از سؤال خود قدرى شرمنده شدم! در اينحال گفتند: حال كه بنا بر گفتن است، مى گويم:
✨من وقتى كه در تبريز «سيوطى» مى خواندم، استادمان ما را امتحان مى كرد، و من از عهده امتحان برنيامدم؛ استاد به من گفت: هم خودت را معطّل كرده اى هم ما را! من از اين كلام استاد بسيار برآشفته شدم؛ و گوئى اين سخن در جان و روح من نشست، بالاخره نتوانستم در شهر بمانم و رفتم در خارج تبريز بر سر تپّه ها عملى انجام دادم كه خداوند تفضّل فرمود. و ذكر نكردند كه آن عمل سجده بود و يا عمل ديگرى، و ديگر هيچ نگفتند.
✨من عرض كردم: پس از آن موقع ديگر براى شما هيچ مطلبى لا ينحلّ نماند، و هر چقدر هم مشكل بود حلّ مى شد؟! فرمودند: تا به حال چنين بوده است. تمام شد كلام آية الله حائرى.
✨در روز چهارشنبه سوّم شهر ربيع المولود 1410 ه.ق كه حضرت صديق ارجمند و حبيب مكرّم آية الله حاج شيخ عبد الحميد شربيانى دامت بركاته به منزل حقير در مشهد مقدّس تشريف آوردند، پس از نقل اين قضيّه طبق نقل سابق، اضافه كردند كه: علّامه گفته اند: پس از آن عمل، من همان شب بر «حاشيه أبو طالب بر سيوطى» حاشيه نوشتم.
📚 مهرتابان، ص 36،پاورقی
#در_محضر_علامه_طباطبایی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
استخر عیب یابی معاملات، کتاب القضاء است.mp3
2M
♨️#فقه| استخر عیب یابی معاملات، کتاب القضاء است/ تحقیق اصطلاح «ظهور مستقر» در لسان فقهاء
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس مکاسب. ج 3. 16/10/1394
#فقه
#استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
35.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#فقه_معاصر| سلوک صحیح استنباط فقیه از متن ادله در عرصه فقه معاصر/ تجمیع ادله مسانخ به وسیله موضوع شناسی صحیح و بعد هم بررسی فقه الحدیث ادله و بعد استنباط حکم از متن ادله، سه گام مهم در عرصه استنباط اند/ اگر میخواهیم فقه معاصر داشته باشیم، راهش این است.
🎙استاد علی فرحانی
⭕️گزیده ای از تدریس فقه فرهنگ (مبحث فقه المرأة). فیضیه. 8/12/1401. #حتما_ببینید
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_فرهنگ #فقه_المرأة
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#سوال_شما
📌سوال:
💢به نظر شما وجه ممیزه تدریس فلسفه استاد علی فرحانی نسبت به سائر اساتید فلسفه چیست؟
📌پاسخ از حجه الاسلام ابراهیمی:
🌀در پاسخ به فرمایش شما، سابقا در کانال المرسلات نکاتی نوشته شده:
1⃣https://eitaa.com/almorsalaat/1652
2⃣https://eitaa.com/almorsalaat/5661
🌀به نظرم بهترین توصیف تدریس ایشان، همان است که استاد شهید مطهری در وصف استادشان بیان میکنند👇👇👇
🌀آن ایام، تازه با حکمت الهی اسلامی آشنا شده بودم و آن را نزد استادی- که برخلاف اکثریت قریب به اتفاق مدّعیان و مدرّسان این رشته صرفاً دارای یک سلسله محفوظات نبود، بلکه الهیات اسلامی را واقعا چشیده و عمیقترین اندیشههای آن را دریافته بود و با شیرینترین بیان آنها را بازگو میکرد- میآموختم. لذّت آن روزها و مخصوصاً بیانات عمیق و لطیف و شیرین استاد از خاطرههای فراموش ناشدنی عمر من است. (عدل الهی، ص100)
🌀پیشنهاد میکنم دوره تدریس بدایه الحکمه سال ۸۹ خصوصا بحث اصالت وجود ایشان را حتما بشنوید تا لذت فلسفه و اثر آن در زندگی را درک کنید.
💢شما هم سوالات خود را برای ما بفرستید👇
@admin_morsalat
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙#فلسفه| اختیار عملی، موجب اخلاق و «مراقبت بر جبر علمی» محصل عرفان است/حقیقت معرفت منحصر در معرفة النفس است
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس بدایة الحکمة. سال 90
#فلسفه #اخلاق_و_عرفان
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💠 دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با همکاری مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) و مدرسه مطالعات فقه نظام برگزار میکند:
✅ سلسله دروس خارج نظامهای اسلامی؛
1️⃣ فقه نظام روابط اجتماعی
2️⃣ اصول فقه معاصر
🎙 استاد: حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی
📆 زمان: شنبه تا دوشنبه/ دو ساعت به غروب
🔹 محل برگزاری: قم، مدرسه فیضیه، حجره۳۱
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج_نظام_اسلامی
#فقه_نظام_روابط_اجتماعی
#اصول_فقه_معاصر
#استاد_فرحانی
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
المرسلات
💠 دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با همکاری مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) و مدرسه مطالعات فقه نظام بر
.
#اطلاعیه
💢انشاءالله ادامه این جلسات، از #فردا برگزار میشود
💢حضور در این جلسات برای عموم طلاب بلامانع است
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
نظریه روح المعنی در مقابل شیخ اعظم.mp3
4.55M
🔊#فقه| شیخ اعظم همیشه عناوین را حمل بر #مصداق_محسوس آنها میکند/ شاهد این مطلب، تفسیر شیخ از عنوان «أخذ» در قاعده «علی الید ما أخذت حتی تؤدیه» است/ شاهد دیگر این مطلب تفسیر شیخ از عنوان «نقض» در قاعده استصحاب است/ البته اینکه شیخ در تفسیر عنوان مال به سمت توسعه این معنا پیش رفته و عنوان مال را بر منافع هم صادق میداند منافاتی با این مبنا ندارد/ این مبنای شیخ، دقیقا نقطه مقابل نظریه روح المعنی است/ #نظریه_روح_المعنی، توسط محقق اصفهانی مطرح شد و مرحوم امام و علامه طباطبایی و محقق خوئی به آن قائل اند/ یکی از ثمرات نظریه روح المعنی، تفسیر عنوان «مال» به «ما یبذل بإزائه الثمن» است.
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس مکاسب. جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 95
#فقه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
🔰 پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مدرسه عالی حوزوی ولی امر عج برگزار می کند:
✅ نشست «بازنگری در ماهیت شخصیت حقوقی بنگاه تجاری و آثار فقهی آن»
👤ارائه کننده: حجت الاسلام مصطفی عبدالهی؛ پژوهشگر فقه نظام اقتصادی
👤ناقد اول: دکتر محمود حکمت نیا؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
👤ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین قدیرعلی شمس استاد درس خارج حوزه علمیه
👤دبیر علمی: حجت الاسلام مرتضی صفری تبار؛ فارغ التحصیل سطح ۴ فقه و حقوق
🗓14 اردیبهشت 1402
⏰ نه صبح
📌 قم، خیابان مفتح 11، پلاک 5
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir