eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
507 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌وَلَمْ تَجْعَلْ لِلْخَلْقِ طَرِيقاً إِلَىٰ مَعْرِفَتِكَ، إِلّا بِالْعَجْزِ عَنْ مَعْرِفَتِكَ ❇️مناجات العارفین 💢إِلٰهِى قَصُرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنائِكَ كَما يَلِيقُ بِجَلالِكَ، وَعَجَزَتِ الْعُقُولُ عَنْ إِدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ، وَانْحَسَرَتِ الْأَبْصارُ دُونَ النَّظَرِ إِلىٰ سُبُحاتِ وَجْهِكَ، وَلَمْ تَجْعَلْ لِلْخَلْقِ طَرِيقاً إِلَىٰ مَعْرِفَتِكَ، إِلّا بِالْعَجْزِ عَنْ مَعْرِفَتِكَ . 💢معبودم، زبان‌ها از ادای ثنایت آن‌چنان‌که شایسته عظمت توست کوتاه است و خردها از درک ژرفای جمالت ناتوان است و دیده‌ها از تماشای بزرگی‌های ذاتت درمانده است، برای انسان‌ها راهی به‌سوی شناسایی‌ات جز ناتوانی از شناختت قرار ندادی، 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌عید فطر مال کسی است که در ضیافت وارد شده باشد و علاوه بر شهوات ظاهری، شهوات باطنی را طرد کرده باشد/جوانها بدانند تا جوانند میتوانند خود را اصلاح کنند/ مشکل این است که برخی اصلا وارد ضیافت نمیشوند 🔰امام خمینی (ره) 💢چيزى كه من مى‏خواهم عرض كنم، راجع به يك فقره از اين خطبه‏اى است كه رسول اكرم در ماه رمضان فرموده‏اند. 💢يك جمله از او اين است كه خداوند شماها را مهمان كرده است، دعوت كرده است شما را به ضيافت، شماها در ماه مبارك مهمان خدا هستيد؛ مهماندار خداست و مخلوق مهمان او است. البته اين ضيافت نسبت به اولياء كُمّل الهى به آن نحوى نيست كه ما تخيل كنيم، يا دست ما به او برسد. ما بايد حساب كنيم ببينيم كه اين ضيافت چى بوده است و ما چقدر راه يافتيم به اين ضيافت. در عين حالى كه همه عالم تحت رحمت الهى است و هر چه هست رحمت اوست و رحمت او به هر چيز واسع است، لكن باب ضيافت، يك باب ديگر است، دعوت به ضيافت يك مسئله ديگرى است. 💢اين ضيافت، همه‏اش ترك است؛ ترك شهوات از قبيل خوردنيها، نوشيدنيها و جهات ديگرى كه شهوات انسان اقتضا مى‏كند. خداوند دعوت كرده است ما را به اينكه شما بايد وارد بشويد در اين ميهمانخانه و اين ضيافت هم جز ترك، چيزى نيست؛ ترك هواها، ترك خوديها، ترك منيها، منيتها. اينها همه در اين ميهمانخانه است 💢و ما بايد حساب كنيم ببينيم كه آيا وارد شديم در اين ميهمانخانه يا اصلًا، وارد نشديم، راهمان دادند به اين ضيافتخانه يا نه، استفاده كرديم از اين ضيافت الهى يا نه. البته حساب امثال من با كرام الكاتبين است. اما من به شما آقايان و به هر كس كه اين كلمات مى‏رسد و خصوصاً، طبقه جوان عرض مى‏كنم كه آيا در اين مهمانخانه رفتيد؟ استفاده كرديد؟ از شهوات خصوصاً شهوات معنوى چشم پوشيديد؟ يا اينكه مثل من هستيد؟ 💢جوانها متوجه باشند كه در جوانى مى‏شود اصلاح كند انسان خودش را. هر مقدارى انسان سنش زيادتر مى‏شود، اقبالش به دنيا بيشتر مى‏شود. جوانها نزديكترند به ملكوت. پيرها هر چه مى‏گذرد، هر چه بر عمرشان مى‏گذرد، هى اضافه مى‏شود يك چيزهايى كه آنها را از خدا دور مى‏كند. شماها در فكر باشيد كه اگر از اين ضيافت درست بيرون آمديد آن وقت عيد داريد. 💢عيد مال كسى است كه در اين ضيافت راه يافته باشد استفاده كرده باشد از اين ضيافت. همان طورى كه شهوات ظاهرى را بايد ترك بكند، از شهوات باطنى كه بالاترين سد راه است براى انسان، بايد از اينها جلوگيرى كند. تمام اين مفاسدى كه در عالم حاصل مى‏شود، براى اين است كه در اين ضيافت وارد نشده‏اند يا اگر وارد شده‏اند استفاده نكرده‏اند. 💢خطاب به همه مردم است، همه دعوت شديد به ضيافت اللَّه، همه مهمان خدا هستيد و مهمانى به ترك است. اگر ذره‏اى هواى نفس در انسان باشد، اين به مهمانى وارد نشده است يا اگر وارد شده است استفاده نكرده است. تمام اين جار و جنجالهايى كه در دنيا مى‏بينيد براى اين است كه استفاده از اين ضيافت نكرده‏اند، در اين مهمانى وارد نشده‏اند، دعوت خدا را قبول نكرده‏اند. 💢كوشش كنيد كه اين دعوت را لبيك بگوييد، راه به شما بدهند در اينجا و اگر چنانچه راه يافتيد مسائل حل است. اينكه مسائل ما حل نمى‏شود، براى اينكه در ضيافت خدا وارد نشده‏ايم. در ماه رمضان اصلًا، وارد نشده‏ايم؛ يك ترك اكل و شربى كرديم، لكن آن كه بايد بشود نشده است. 💢اگر هواهاى نفسانى بگذارد، انسان به حسب فطرت الهى است، فطرت، فطرت اللَّه است، همه هم توجه دارند به او، لكن اين كه توجه ثانوى است و است، اين جلوگيرى مى‏كند از آن مسائلى كه بايد باشد. 💢اگر مى‏بينيد در دنيا جنگ و جدال است و در بين شما هم- خداى نخواسته- نمونه‏اش هست، بدانيد كه در اين ضيافت وارد نشديد، ماه رمضان را ادراك نكرديد. اقبال كرده است به شما ماه رمضان:اقْبَلَ عَليكُمْ شَهْرُ اللَّه اما شما او را ردش كرديد، پس زديد. 📚صحیفه حضرت امام. جلد 21. ص 46 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر 💻 Farsi.Khamenei.ir
📌عید سعید فطر در بیان امام حسن مجتبی(ع) / این روز، روز بزرگی است همچون روز قیامت است 🔰مقام معظم رهبری 🌀روز عید فطر، روزِ مورد توجّه پروردگار و روز نزول مغفرت و رحمت الهی بر مؤمنان است. این روز را هم باید مثل ایام ماه مبارک رمضان، قدردانی کرد. 🌀امام مجتبی علیه‌السّلام طبق روایتی در روز عید فطر، از راهی عبور می‌کرد. دید جمعیتی ایستاده‌اند و بازی می‌کنند و بی‌خیال و بی‌توجّه به اهمیت این روز، با غفلتِ خودشان سرگرمند و می‌خندند. 🌀کنار آن جمعیت ایستاد و فرمود: 🌀«ان اللَّه جعل شهر رمضان مضماراً لخلقه.» خداوند، ماه رمضان را میدان مسابقه‌ای برای بندگانش قرار داده است. «فیستبقون فیه بطاعته الی مرضاته.» که در این میدان مسابقه، به وسیله‌ی اطاعت او، به سوی رضایت او با یکدیگر مسابقه بگذارند و از یکدیگر پیشی گیرند. «فسبق قوم ففازوا.» در این ماه رمضانی که گذشت، عده‌ای توانستند پیشی بگیرند و از دیگران جلو بیفتند؛ و اینها پیروز و موفّق شدند «و قصّر آخرون فخابوا.» اما عده‌ی دیگری، در همین ماه رمضان کوتاهی کردند. آنها نتوانستند خود را به درگاه رحمت الهی برسانند، و مأیوس و نومید شدند. 🌀«فالعجب کل العجب من ضاحک لاعب فی الیوم الّذی یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون.» فرمود: تعجّب است از کسانی که بی‌خیال می‌خندند و به لعب مشغول می‌شوند. در آن روزی که نیکوکاران خرمنهای ثواب را می‌چینند و می‌برند و محرومان، خسارت خود را تحویل می‌گیرند؛ خسارتهای آنان دامنگیرشان می‌شود. 🌀روز بزرگی است. مثل روز قیامت است. در این روز، کسانی که در ماه رمضان توانسته‌اند رضای الهی را به دست آورند، پاداش خود را از خدای متعال خواهند گرفت. امروز روزی نیست که انسان بتواند در آن، به غفلت سرکند. 🌀سپس در ادامه فرمود: 🌀«لو کشف الغطاء لعلموا انّ المحسن مشغول بأحسانه، و المسی‌ء مشغول باسائته.» اگر چشم بصیرت، نافذ می‌شد و پرده‌ی حجاب مادّی از مقابل چشمهای ما کنار می‌رفت، می‌دیدیم که نیکان مشغول جمع‌آوری پاداش خودند و به برداشتن ثواب، مشغول و سرگرمند؛ چنان‌که بَدان سرگرم به نتایج کوتاهیهای خودشان هستند. 📚بیانات ۱۳۷۲/۰۱/۰۴ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| توضیح فقهی «به ارث رسیدن دیه میت»/ ظاهر ادله موافق با این است که با مرگ میت، ذمه او تا زمانی مشخص زنده است و مالک میشود(بدون نیاز به ملکیت تقدیری)/ نظریه ذمه از قدیم در فقه شیعه و فتاوی اهل سنت بوده است/ اروپا در قرن ۱۷_۱۸ متوجه به نظریه ذمه شد. 🎙استاد علی فرحانی 📚مکاسب. جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 94. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌و لذلك قال النبي: ما منكم إلا و له شيطان 🔰ملاصدرا رحمه الله 🌀و لما كان الخلق لا يخلو من شهوة و غضب و حرص و طمع و طول أمل و غير ذلك من الصفات البشرية المنبعثة عن الهوى المتبع للقوة الوهمية التي شأنها إدراك الأمور على غير وجهها فلا جرم لم يخل الباطن من جولان الشيطان فيه بالوسوسة، إلا من عصمه الله تعالى. 🌀و لذلك قال النبي: "ما منكم إلا و له شيطان. "قالوا: و أنت يا رسول الله "قال: "و أنا، إلا و أن الله تعالى أعانني عليه فأسلم على يدي. " 🌀فمهما غلب على النفس ذكر الدنيا و مقتضيات الهوى و الشهوات وجد الشيطان للتدرع بها مجالا فوسوس لها. و مهما انصرفت النفوس إلى ذكر الله تعالى ارتحل الشيطان و ضاق مجاله فأقبل الملك و ألهم. 🌀...و لذلك قال، ص: "الشيطان ليجري من ابن آدم مجرى الدم." 🌀فالحاصل أن وجود الوسواس معلوم في الإنسان بالمشاهدة و الوجدان، و كل خاطر فله سبب يفتقر إلى اسم، فاسم سببه "الشيطان"، و لا يتصور أن ينفك آدمي عنه، لعدم انفكاكه عن الخواطر الوهمية و الوسواسية و إنما يختلفون بعصيانه و متابعته. و لذلك قال، ص ما من أحد إلا و له شيطان 📚کتاب المبدأ و المعاد. ص201 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| تفسیر فلسفی «عین ثابت» عرفاء، نزد فلاسفه همان «ماهیت» است/ «فیض منبسط» با عین ثابت و ماهیت قابل تفسیر نیست/ حضرت امام در مصباح الهدایه میفرمایند عین ثابت متعلق به عالم علم است و آنچه در عین است فیض منبسط است/ این وجه جمع قول عرفاء و فلاسفه است 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس نهایه الحکمه. سال 96. گزیده جلسه 28 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ تدریس ها و بیانات استاد علی فرحانی در تبیین آثار و اندیشه (ره) 🌀مجموعه صوتی نگاهی به دریا شامل بیش از 50 قطعه صوتی منتخب از بیانات استاد علی فرحانی پیرامون سیره علمی و عملی و اندیشه و و و امام خمینی (ره) http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/emamkhomeini/ 🌀امتیازات و شاخصه های دستگاه اجتهادی امام خمینی (ره) eitaa.com/almorsalaat/3856 🌀اصول فقه فرهنگ با تکیه بر منظومه اجتهادی امام خمینی (ره) https://eitaa.com/almorsalaat/6161 🌀مجموعه جلسات تبیین هماهنگی نظام فلسفی و انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی eitaa.com/almorsalaat/3498 🌀تدریس کتاب الموجز (به عنوان گام اول در یادگیری اندیشه اجتهادی امام خمینی (ره) https://eitaa.com/almorsalaat/5776 🌀تدریس کتاب مناهج الوصول امام خمینی (ره) http://eitaa.com/almorsalaat/1843 🌀تدریس رساله فقهی لاضرر اثر امام خمینی (ره) http://eitaa.com/almorsalaat/3495 🌀تدریس رساله فقهی اجتهاد و تقلید اثر امام خمینی (ره) http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/ejtehad-v-taghlid-emamakhomeini-1400/ 🌀تدریس کتاب تعادل و تراجیح اثر امام خمینی (ره) http://b2n.ir/ta-v-ta 🌀مجموعه جلسات اندیشه های تمدن ساز امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/tamadoneslami/ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| حکمت متعالیه و اصالت وجود، نظام فلسفی مشاء را در تبیین عالم، ابطال نمی کند بلکه آن را سالبه به انتفاء موضوع میکند 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس نهایه الحکمه. فیضیه. سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✴️ خاطره ای از علامه طباطبایی (ره) که مسائل علمی را سخت متوجه می شده اند و بعد از انجام عملی، مشکل لاینحلی باقی نمی ماند. 🔰 به نقل از علامه طهرانی (ره) 🔅🔅🔅🔅🔅 ✨در روز سوّم شهر جُمادى الاولى 1407 ه.ق كه صديق و سرور ارجمند جناب آية الله حاج شيخ صدر الدّين حائرى شيرازى به مشهد مقدّس مشرّف بودند، فرمودند: من از أخ الزّوجة خود جناب حجّة الإسلام حاج شيخ حسن آقا پهلوانى نمكى طهرانى شنيده بودم كه درباره علّامه مى ‏گفتند كه: ايشان گفته ‏اند: در زمان كودكى هيچ فكر ايشان خوب كار نمى ‏كرد و مطالب استاد را نمى ‏فهميدند؛ بالاخره در بيابان سجده‏ اى بجا آوردم و با خدا گفتم: يا مرگ يا فهم! ✨من مترصّد بودم كه در موقع مناسبى اين مطلب را از ايشان بپرسم، تا يك سفر كه علّامه با دامادشان جناب مرحوم حجّة الإسلام قدّوسى به شيراز تشريف آوردند، در وقتى كه من نزد ايشان تنها بودم، كم كم شروع كردم بدينگونه مطلب را به ميان آوردن كه: شما حاضريد اگر من سؤالى داشته باشم جواب دهيد؟! ايشان فرمودند: چه ضرر دارد؛ اگر بدانم مى ‏گويم! من عرض كردم: مطلب راجع به خود شماست؛ اگر حتماً مى‏ دانيد كه بپرسم جواب مى ‏دهيد، من بپرسم و گرنه از سؤال خود صرف نظر كنم! ايشان فرمودند: بفرمائيد! اگر بدانم مى ‏گويم. ✨من عرض كردم: اينطور شنيده شده است كه: شما در سنّ طفوليّت درسها را ادراك نمى ‏كرده‏ ايد و بعداً سجده‏ اى بجاى آورده ‏ايد و خداوند به شما عنايتى فرموده است كه در مشكل‏ترين مسائل علمى جوابش بدست مى ‏آيد؛ اينطور است؟! تا من اين جملات را گفتم، ديدم حال علّامه متغيّر شد و رنگ چهره شان تند شد بطورى كه من از سؤال خود قدرى شرمنده شدم! در اينحال گفتند: حال كه بنا بر گفتن است، مى‏ گويم: ✨من وقتى كه در تبريز «سيوطى» مى ‏خواندم، استادمان ما را امتحان مى ‏كرد، و من از عهده امتحان برنيامدم؛ استاد به من گفت: هم خودت را معطّل كرده ‏اى هم ما را! من از اين كلام استاد بسيار برآشفته شدم؛ و گوئى اين سخن در جان و روح من نشست، بالاخره نتوانستم در شهر بمانم و رفتم در خارج تبريز بر سر تپّه ‏ها عملى انجام دادم كه خداوند تفضّل فرمود. و ذكر نكردند كه آن عمل سجده بود و يا عمل ديگرى، و ديگر هيچ نگفتند. ✨من عرض كردم: پس از آن موقع ديگر براى شما هيچ مطلبى لا ينحلّ نماند، و هر چقدر هم مشكل بود حلّ مى‏ شد؟! فرمودند: تا به حال چنين بوده است. تمام شد كلام آية الله حائرى. ✨در روز چهارشنبه سوّم شهر ربيع المولود 1410 ه.ق كه حضرت صديق ارجمند و حبيب مكرّم آية الله حاج شيخ عبد الحميد شربيانى دامت بركاته به منزل حقير در مشهد مقدّس تشريف آوردند، پس از نقل اين قضيّه طبق نقل سابق، اضافه كردند كه: علّامه گفته‏ اند: پس از آن عمل، من همان شب بر «حاشيه أبو طالب بر سيوطى» حاشيه نوشتم. 📚 مهرتابان، ص 36،‌پاورقی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️| استخر عیب یابی معاملات، کتاب القضاء است/ تحقیق اصطلاح «ظهور مستقر» در لسان فقهاء 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب. ج 3. 16/10/1394 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| سلوک صحیح استنباط فقیه از متن ادله در عرصه فقه معاصر/ تجمیع ادله مسانخ به وسیله موضوع شناسی صحیح و بعد هم بررسی فقه الحدیث ادله و بعد استنباط حکم از متن ادله، سه گام مهم در عرصه استنباط اند/ اگر میخواهیم فقه معاصر داشته باشیم، راهش این است. 🎙استاد علی فرحانی ⭕️گزیده ای از تدریس فقه فرهنگ (مبحث فقه المرأة). فیضیه. 8/12/1401. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌سوال: 💢به نظر شما وجه ممیزه تدریس فلسفه استاد علی فرحانی نسبت به سائر اساتید فلسفه چیست؟ 📌پاسخ از حجه الاسلام ابراهیمی: 🌀در پاسخ به فرمایش شما، سابقا در کانال المرسلات نکاتی نوشته‌ شده: 1⃣https://eitaa.com/almorsalaat/1652 2⃣https://eitaa.com/almorsalaat/5661 🌀به نظرم بهترین توصیف تدریس ایشان، همان است که استاد شهید مطهری در وصف استادشان بیان میکنند👇👇👇 🌀آن ایام، تازه با حکمت الهی اسلامی آشنا شده بودم و آن را نزد استادی- که برخلاف اکثریت قریب به اتفاق مدّعیان و مدرّسان این رشته صرفاً دارای یک سلسله محفوظات نبود، بلکه الهیات اسلامی را واقعا چشیده و عمیق‏‌ترین اندیشه‌های آن را دریافته بود و با شیرین‌‏ترین بیان آنها را بازگو می‌کرد- می‏‌آموختم. لذّت آن روزها و مخصوصاً بیانات عمیق و لطیف و شیرین استاد از خاطره‏‌های فراموش ناشدنی عمر من است. (عدل الهی، ص100) 🌀پیشنهاد میکنم دوره تدریس بدایه الحکمه سال ۸۹ خصوصا بحث اصالت وجود ایشان را حتما بشنوید تا لذت فلسفه و اثر آن در زندگی را درک کنید. 💢شما هم سوالات خود را برای ما بفرستید👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙| اختیار عملی، موجب اخلاق و «مراقبت بر جبر علمی» محصل عرفان است/حقیقت معرفت منحصر در معرفة النفس است 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس بدایة الحکمة. سال 90 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠 دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با همکاری مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) و مدرسه مطالعات فقه نظام برگزار می‌کند: ✅ سلسله دروس خارج نظام‌های اسلامی؛ 1️⃣ فقه نظام روابط اجتماعی 2️⃣ اصول فقه معاصر 🎙 استاد: حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی 📆 زمان: شنبه تا دوشنبه/ دو ساعت به غروب 🔹 محل برگزاری: قم، مدرسه فیضیه، حجره۳۱ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
. 💢انشاءالله ادامه این جلسات، از برگزار میشود 💢حضور در این جلسات برای عموم طلاب بلامانع است 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| شیخ اعظم همیشه عناوین را حمل بر آنها میکند/ شاهد این مطلب، تفسیر شیخ از عنوان «أخذ» در قاعده «علی الید ما أخذت حتی تؤدیه» است/ شاهد دیگر این مطلب تفسیر شیخ از عنوان «نقض» در قاعده استصحاب است/ البته اینکه شیخ در تفسیر عنوان مال به سمت توسعه این معنا پیش رفته و عنوان مال را بر منافع هم صادق میداند منافاتی با این مبنا ندارد/ این مبنای شیخ، دقیقا نقطه مقابل نظریه روح المعنی است/ ، توسط محقق اصفهانی مطرح شد و مرحوم امام و علامه طباطبایی و محقق خوئی به آن قائل اند/ یکی از ثمرات نظریه روح المعنی، تفسیر عنوان «مال» به «ما یبذل بإزائه الثمن» است. 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب. جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 95 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مدرسه عالی حوزوی ولی امر عج برگزار می کند: ✅ نشست «بازنگری در ماهیت شخصیت حقوقی بنگاه تجاری و آثار فقهی آن» 👤ارائه کننده: حجت الاسلام مصطفی عبدالهی؛ پژوهشگر فقه نظام اقتصادی 👤ناقد اول: دکتر محمود حکمت نیا؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 👤ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین قدیرعلی شمس استاد درس خارج حوزه علمیه 👤دبیر علمی: حجت الاسلام مرتضی صفری تبار؛ فارغ التحصیل سطح ۴ فقه و حقوق 🗓14 اردیبهشت 1402 ⏰ نه صبح 📌 قم، خیابان مفتح 11، پلاک 5 ◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| گفتگوی استاد و طلاب در مورد کیفیت موضوع شناسی در فضای فقه معاصر 🎙استاد علی فرحانی 📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 10/2/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 📌 استاد علی فرحانی 💢دروس منطق 👈(المنطق، جمع بندی منطق، برهان و عرض ذاتی، برهان شفا) eitaa.com/almorsalaat/1351 💢دروس فلسفه 👈(بدایه، نهایه، شواهد، اشارات، مبانی حکمت، تبیین هماهنگی نظام فلسفی امام و علامه) eitaa.com/almorsalaat/1348 💢دروس اصول فقه 👈(الموجز، اصول الفقه، رسائل، کفایه، مناهج، تعادل و تراجیح امام خمینی، آشنایی با نظام اجتهادی امام خمینی، اصول فقه فرهنگ، اعتبار و عقلا) eitaa.com/almorsalaat/1355 💢دروس فقه 👈(لمعه و مکاسب، لاضرر امام خمینی، اجتهاد و تقلید امام خمینی) eitaa.com/almorsalaat/1352 💢مجموعه جلسات انسان شناسی در قرآن http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/ensandarghoran/ 💢مجموعه بیانات اخلاقی و عرفانی استاد http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/akhlagh/ 💢مجموعه جلسات تدریس منیة المرید http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/elme-ghabl-az-tazkie/ 💢مجموعه جلسات (روش تحصیل و برنامه ریزی) eitaa.com/almorsalaat/4489 💢سلسله جلسات مصباح اندیشه http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Dore/MesbaheAndishe/QoranVaSolook 💢مجموعه جلسات مرتبط با علوم انسانی اسلامی eitaa.com/almorsalaat/2146 💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون امام خمینی (ره) eitaa.com/almorsalaat/4613 💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون علامه طباطبایی (ره) eitaa.com/almorsalaat/2411 💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون شهید مطهری(ره) https://eitaa.com/almorsalaat/4643 💢سایر سخنرانی ها eitaa.com/almorsalaat/4540. @almorsalaat
. ❇️ با توجه به اینکه مخاطبین عزیز بسیار درخواست داشتند تا اصوات سلسله جلسات مصباح اندیشه بارگزاری شود، بحمدلله لینک این جلسات در پست بالا به مجموعه دروس استاد اضافه شد 📌با در ارتباط باشید @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. ❇️با توجه به درخواستهای متعددی که مخاطبین بزرگوار داشتند: ❇️ دوستان و مخاطبین عزیز توجه داشته باشند که لینک تمام دروس استاد در این پست، مانند لینک مجموعه صوتی طلبه موفق دائما در حال بروزرسانی هستند و لینک ها و‌ بیانات جدیدی به آنها اضافه میشود ❇️لذا دوستان عزیز لطف کنند این پست را که سنجاق شده است دائم چک کنند. 🔰هیئت تحریریه المرسلات 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b